Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Wed 21/06/2023 - 22:00 raadzaal

Openbaar

  • De raad voor maatschappelijk welzijn bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 24 mei 2023.

  • Het kader organisatiebeheersing - zoals laatst goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juni 2022 - werd herschreven. Het kader vormt de theoretische achtergrond inzake organisatiebeheersing, en bevat de concrete manier van aanpak naar rapportering toe. Dit kader valt uiteen in drie hoofdstukken, zijnde:

    1. Organisatiebeheersing
    2. Audit
    3. Regelgeving

    Nog steeds wordt de leidraad organisatiebeheersing (dat integraal deel uitmaakt van dit kader) gehanteerd, het is de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn dit kader goed te keuren. Inhoudelijk wijzigt er fundamenteel weinig, wel werd het gedeelte regelgeving gevoelig uitgebreid, aangezien een algemene update aan dit kader opportuun werd geacht.

  • Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit rapport bevat in hoofdzaak thema 8 van de gehanteerde leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, zijnde communicatie. Evenwel is dit echter het eerste deel inzake rapportering rond dit thema, gezien de nieuwe manier van werken. Een klein gedeelte ICT (thema 10) werd ook opgenomen, wegens de overlapping met thema 8.

    Na de meest recente exitmeeting met Audit Vlaanderen werd een nieuwe manier van rapportering voorgesteld: er zal meer gewerkt worden aan de hand van zelfevaluaties, waarbij de input vanwege de teams/departementen dient te komen: als proceseigenaar zijn zij immers het beste op de hoogte van dergelijke zaken.

    Concreet bevat deze rapportering:

    1. Deel 1 zelfevaluatie thema 8 - communicatie (deel 1).
    2. Reeds begin van opmaak zelfevaluatie thema 10 - ICT (voornamelijk in het kader van informatiebeveiliging/GDPR).

    In tegenstelling tot het kader dienen de bestuursorganen dit rapport niet goed te keuren, maar gaat het enkel over een aktename.

    Deze rapportering werd eerder jaarlijks gecombineerd met de goedkeuring van het kader organisatiebeheersing; gezien de bespreking met Audit Vlaanderen wordt dit vanaf nu anders aangepakt, in een afzonderlijk agendapunt.

  • De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie. 

    De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om hun deel van de gezamenlijke jaarrekening vast te stellen:

    Het budgettair resultaat van het boekjaar 2022 bedraagt € -5.065.594.
    Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 14.775.490.
    Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 9.236.896.
    De autofinancieringsmarge bedraagt € 2.755.769.

    De balans 2022 vertoont een balanstotaal van € 163.238.769.
    De staat van opbrengsten en kosten vertoont een tekort van € -1.028.063.

  • Met het oog op een nauwere samenwerking kwamen de algemeen directeurs van de 14 lokale besturen van de toekomstige Denderregio voor het eerst samen in Aalst op 31 maart 2023. Er werd de tijd genomen elkaar kort te leren kennen en de socio-economische gemene deler en maatschappelijke uitdagingen te benoemen. Het opzet van dit overleg bestond eruit de eerste krijtlijnen te bepalen over de afstemming van de samenwerkingsverbanden voor regionale thema’s. Aansluitend werd een voorstel gedaan om dit overleg in de toekomst structureel te organiseren, alsook een burgemeestersoverleg voor de 14 besturen op te starten.

    Tijdens dit overleg van de algemeen directeurs werden volgende punten besproken:

    • Speeddate;
    • Regio in perspectief;
    • Visie afstemming werking (IGS’en) voor regionale thema’s;
    • Organisatie Denderregio Algemeen Directeurs Overleg;
    • Organisatie Denderregio Burgemeesters Overleg;
    • Varia.
  • Een nieuw geïntegreerd opnamebeleid voor duurzaam verblijf in woonzorgcentrum Meulenbroek wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het huidige opnamebeleid bestaat voor zover bekend niet in de vorm van een volledig allesomvattend reglement en is in het verleden veeleer organisch en gefragmenteerd tot stand gekomen en aan latere wijzigingen onderhevig geweest. Het opnamebeleid werd de afgelopen jaren niet meer geactualiseerd.

    De sector van ouderenvoorzieningen en ouderenzorg is permanent in evolutie, zowel qua wetgeving, financiering als maatschappelijke evoluties, bijvoorbeeld qua zorggraad. Lokaal zijn de huidige voorrangsregels, onder andere inzake lokale binding met Hamme, aan actualisatie toe.

    Het nieuwe reglement inzake het opnamebeleid voor duurzaam verblijf in woonzorgcentrum Meulenbroek bepaalt de modaliteiten voor inschrijving en toewijzing, wachtlijstbeheer en wijziging kostprijs en bundelt daardoor alle aspecten van het opnamebeleid. Het reglement dat ter goedkeuring voorligt, wordt als bijlage toegevoegd.