Terug
Gepubliceerd op 05/04/2023

Besluit  gemeenteraad

wo 29/03/2023 - 20:00

Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mario Michils, gemeenteraadslid

In het huidig huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen is de verplichting opgenomen om bij begraving in een niet-geconcedeerde (= kosteloze) urnenkelder een urnenzerk te laten leveren en te plaatsen door onze gemeentediensten. De concessiehouder dient voor het urnenzerk en het naamplaatje samen € 145 te betalen. Gezien onze voorraad urnenzerkjes zo goed als volledig geslonken is, is er prijs gevraagd voor een nieuwe bestelling. Hieruit blijkt dat de huidige zerkjes niet meer kunnen geleverd worden en dat de alternatieven de huidige doorgerekende prijs ruim overschrijden.

Rondvraag bij omliggende gemeenten leert ons dat in hun reglementen geen verplichting tot het plaatsen van een urnenzerk is opgenomen. Bovendien is deze verplichting in strijd met het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004. Bijgevolg stellen wij voor om de keuze voor het al dan niet plaatsen van een urnenzerk aan de nabestaanden te laten.

Indien de concessiehouder vrijblijvend toch graag een urnenzerk wenst te plaatsen, zal dit moeten worden voorzien door de nabestaanden (in de praktijk de begrafenisondernemer). Om esthetische redenen dienen de urnenzerken wel uniform te zijn qua vorm, materiaal en kleur. Gezien de kostprijs wordt er voor gekozen om andere voorwaarden te hanteren dan bij de geconcedeerde urnenvelden.

Om dit te realiseren dienen er enkele alinea's te worden aangepast in de artikelen 11, 60 en 62 van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuw gecoördineerd huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen goed te keuren.

REGELGEVING:

  • Het uittreksel uit het register der beraadslagingen van de Gemeenteraad van Hamme van 27 april 1999 betreffende het vaststellen van de voorwaarden van de erfpacht voor het kerkhof Sint-Anna.
  • De akte van recht van erfpacht van 9 december 1999, in het bijzonder artikel 12 en 14.
  • Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de artikelen 55 en 56.
  • Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten.
  • Omzendbrief BB-2008/04 van 6 juni 2008 betreffende de wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, bij decreet van 18 april 2008
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
  • Decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004, laatst gewijzigd bij decreet van 29 maart 2019.
  • Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria d.d. 14 mei 2004, laatst gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 16 december 2016.
  • Het Algemeen Politiereglement Politiezone Hamme-Waasmunster, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 14 september 2022.
  • Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 16 december 2020.
  • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 14 februari 2023.

OVERWEGINGEN:

  • In het huidig huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen is de verplichting opgenomen om bij begraving in een niet-geconcedeerde (= kosteloze) urnenkelder een urnenzerk te laten leveren en te plaatsen door onze gemeentediensten.
  • Deze verplichting is in strijd met het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004.
  • Indien de concessiehouder vrijblijvend toch graag een urnenzerk wenst te plaatsen, zal dit moeten worden voorzien door de nabestaanden.
  • Om esthetische redenen dienen de urnenzerken wel uniform te zijn qua vorm, materiaal en kleur.
  • Om financiële redenen wordt er voor gekozen om andere voorwaarden te hanteren dan bij de geconcedeerde urnenvelden.
  • Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen dient bijgevolg te worden aangepast.

BESLUIT:

1. ALGEMENE BEPALINGEN

1.1 Begraafplaatsen in de gemeente

Artikel 1:

De gemeente Hamme beschikt over vijf begraafplaatsen:

  • begraafplaats van Hamme Centrum, gelegen Kerkhofstraat (nieuwe ingang)/ Driegotenkouter (oude ingang);
  • begraafplaats van Hamme-Moerzeke, gelegen Priester Edward Poppestraat;
  • begraafplaats van Hamme-Kastel, gelegen Ganzenberg;
  • begraafplaats van Hamme-Sint-Anna, gelegen Sint-Annastraat 136  (zie akte recht van erfpacht van 9 december 1999);
  • begraafplaats van Hamme-Zogge, gelegen Zogge.

Artikel 2:

De begraafplaatsen zijn bestemd voor de begraving, de bijzetting in een columbarium of urnenveld en de asverstrooiing van:

  • personen die ingeschreven zijn in het bevolkings- vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente Hamme en overleden zijn buiten het grondgebied van Hamme;
  • personen die op het grondgebied van Hamme zijn overleden of er dood werden aangetroffen;
  • personen begunstigd van het recht op begraving of plaatsing in een concessie op één van de gemeentelijke begraafplaatsen van Hamme;
  • personen opgenomen in een instelling buiten de gemeente Hamme en die vóór hun opneming hun hoofdverblijfplaats te Hamme hadden, doch wegens omstandigheden werden ingeschreven in een andere gemeente;
  • personen die bij een bloedverwant of kennis buiten de gemeente zijn gaan wonen en die vóór bedoelde inwoning hun gewone verblijfplaats te Hamme hadden;
  • een ongehuwde zoon of dochter waarvan de ouders ingeschreven zijn in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente Hamme;
  • personen die vroeger gedurende minstens 20 jaar in de gemeente hebben gewoond. De periode van ‘minstens 20 jaar’ is zowel van toepassing op het totaal van onderbroken periodes als voor een onafgebroken periode;
  • personen die in Hamme wonen, maar door wettelijke of internationale overeenkomsten vrijgesteld zijn van inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van, alsook hun echtgenoten en verwanten die ten laste zijn van hen;
  • de inwoners van de St. Annaparochie van Waasmunster;
  • personen met een bijzondere relatie met de gemeente Hamme, mits bijzondere toelating van het college van burgemeester en schepenen.

1.2 Openingsuren van de verschillende begraafplaatsen

Artikel 3:

De begraafplaatsen zijn voor het publiek toegankelijk:

  • op werkdagen van 1 april tot en met 30 september van 8u tot 19u, van 1 oktober tot en met 31 maart van 8u tot 17u;
  • op zaterdag, zon- en feestdagen van 9u tot 17u;
  • op 1 en 2 november van 8u tot 17u30.

2. LIJKBEZORGING

2.1 Vormen van lijkbezorging op de gemeentelijke begraafplaatsen

Artikel 4:

  • begraving van een stoffelijk overschot of asurne in geconcedeerde of niet-geconcedeerde grond, urnenkelder of columbariumnis;
  • begraving van een stoffelijk overschot of asurne van een foetus onder de vlinderboom;
  • plaatsing van een asurne van een kind (-12 jaar) in de urnenpaddenstoel;
  • asverstrooiing op de voorziene asweide.

2.2 Voorwaarden van lijkbezorging

Artikel 5:

De gemeentediensten moeten ten minste 2 werkdagen voor de teraardebestelling zal plaatsvinden verwittigd worden. Dit gebeurt door middel van een online aanvraagformulier, terug te vinden op de gemeentelijke website: https://www.hamme.be/aangifte-overlijden.

Artikel 6:

De lijkbezorging op de begraafplaatsen van Hamme gebeurt van maandag tot en met zaterdag tussen 9u en 16u30.

Er wordt op de gemeentelijke begraafplaatsen van Hamme geen enkele vorm van lijkbezorging verricht op zondagen en op volgende feest- en verlofdagen, zijnde:

1 januari, de eerstvolgende werkdag na 1 januari, maandag van halfvasten (carnaval), paasmaandag, 1 mei, Hemelvaartsdag, pinkstermaandag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus (Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart), maandag na de derde zondag van september (jaarmarkt), 1 en 2 november, 11 november (Wapenstilstand), 15 november, 24 december na 13u, 25 en 26 december (Kerstdag en tweede Kerstdag) en op 31 december na 13u.

Artikel 7:

De lijkbezorging gebeurt op de door het college van burgemeester en schepenen aangeduide percelen.

3. NIET-GECONCEDEERDE PERCELEN

3.1. Algemeen principe

Artikel 9:

Op de gemeentelijke begraafplaatsen worden niet-geconcedeerde plaatsen toegekend, die betrekking hebben op:

  • een perceel grond;
  • een urnenkelder;
  • een columbariumnis.

Artikel 10:

De aanvragen tot het toekennen van een niet-geconcedeerd perceel impliceren vanwege de aanvragers de verbintenis zich te onderwerpen aan al die reglementen en ordemaatregelen die gelden op de gemeentelijke begraafplaatsen en aan die welke in de toekomst kunnen uitgevaardigd worden.

3.2. Duurtijd en einde van de niet-geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne

Artikel 11:

De plaats worden toegekend voor maximum één persoon en voor een periode van 15 jaar. Er is geen mogelijkheid tot verlenging.

Bij niet-geconcedeerde percelen wordt geen verplichting opgelegd tot het plaatsen van een urnenzerk. Indien men wel opteert voor een urnenzerk dienen de voorwaarden, vastgesteld in artikel 62, te worden nageleefd.

Na 15 jaar worden de niet-geconcedeerde percelen ontruimd. Een afschrift van de beslissing tot ontruiming wordt gedurende een jaar voor het vervallen van deze termijn aangeplakt:

  • aan het graf en/of in de nabijheid van het te ontruimen perceel
  • aan de ingang van de begraafplaats

De nabestaanden hebben vanaf de bekendmaking van de beslissing tot ontruiming een jaar de tijd om graftekens weg te halen. Na deze termijn worden ze van ambtswege verwijderd en worden ze eigendom van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de bestemming van deze materialen.

Nabestaanden van niet-geconcedeerde percelen kunnen tijdens de aanplakking een aanvraag richten tot het college van burgemeester en schepenen tot het ontgraven van het lichaam en het aangaan van een concessie voor de overledene.

3.3. Ontruimen van een niet-geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne

Artikel 12:

In een beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt bepaald welke bestemming wordt gegeven aan de resten – onverminderd de naleving van de laatste wilsbeschikking inzake de wijze van lijkbezorging en de graftekens.

Voor de ontruimingen moeten evenwel de bepalingen van het decreet op de begraafplaatsen en de bijhorende uitvoeringsbesluiten in acht genomen worden, zowel als de beginselen inzake eerbied voor de overledenen en inzake volksgezondheid.

3.4. Herdenkingsmogelijkheid na ontruiming

Artikel 13:

Nadat de ontruimingen hebben plaatsgevonden van een niet-geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne geeft het gemeentebestuur aan de nabestaanden of enig belanghebbende de mogelijkheid om een naamplaatje te laten bevestigen op een gedenkplaat, waarvan de plaats bepaald wordt door de bevoegde diensten van het gemeentebestuur.

Een naamplaatje kan aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken en hiervoor zal een retributie gevraagd worden, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

Artikel 14:

De naamplaatjes na ontruiming blijven gedurende een periode van 25 jaar hangen. Na de termijn van 25 jaar biedt het gemeentebestuur de mogelijkheid om het naamplaatje te vervangen en dit op aanvraag bij de dienst burgerzaken en mits betaling van de retributie cfr. het retributiereglement dienaangaande.

Naamplaatjes die na de termijn van 25 jaar niet worden vernieuwd, worden ambtshalve verwijderd.

Artikel 15:

De naamplaatjes die reeds aan een gedenkplaat werden bevestigd vóór 22 februari 2017 blijken van mindere kwaliteit te zijn en verkleuren/worden onleesbaar na verloop van tijd. Mits betaling van de retributie zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande, kan het reeds bevestigde naamplaatje vervangen worden, waarna de termijn van 25 jaar begint te lopen. De naamplaatjes die niet werden vervangen zullen ambtshalve verwijderd worden wanneer zij onleesbaar worden of wanneer de termijn van 25 jaar (te rekenen vanaf 22 februari 2017) verstreken is.

4. GECONCEDEERDE PERCELEN

4.1. Algemeen principe

Artikel 16:

Zolang de omvang van de begraafplaats dit mogelijk maakt, worden concessies verleend voor:

  • begraving op een perceel grond;
  • bijzetting in een urnenkelder;
  • bijzetting in een columbariumnis. 

Deze concessie worden verleend volgens de voorwaarden en tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

Artikel 17:

Bij het verkrijgen van een concessie is de houder verplicht om het graf te onderhouden en binnen het jaar een grafzerk te plaatsen. Indien dit niet vrijwillig gebeurt, kan het gemeentebestuur op kosten van de concessiehouder een grafzerk laten plaatsen.

Artikel 18:

Indien gewenst, dienen reeds grafkelders te worden geplaatst naargelang het aantal personen die in deze concessie nog zullen begraven worden.

4.2. Duurtijd

Artikel 19:

Nieuwe concessies worden verleend voor de duur van 25 jaar.

4.3. Aanvraag van een nieuwe concessie

Artikel 20:

De aanvraag van een concessie is mogelijk voor alle onder artikel 2 van dit reglement genoemde personen nog in leven of bij hun overlijden.

Artikel 21:

Concessies worden verleend vanaf het moment dat de aanvraag wordt ondertekend door de aanvrager of zijn gevolmachtigde.

Na de opmaak van deze aanvraag wordt een betalingsformulier verzonden aan de aanvrager.

Artikel 22:
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de vorm en de inhoud van het aanvraagformulier van een concessie.

Artikel 23:
De aanvragen tot het verlenen van een concessie impliceren vanwege de aanvragers de verbintenis zich te onderwerpen aan al die reglementen en ordemaatregelen die gelden op de gemeentelijke begraafplaatsen en aan die welke in de toekomst kunnen uitgevaardigd worden.

Artikel 24:
Het verlenen van een vergunning door de gemeentelijke overheid houdt geen verhuring noch een verkoop in.
De vergunningen zijn onoverdraagbaar.

4.4. Uitbreiding van bestaande concessies

Artikel 25:

Uitbreiding van een concessie betekent dat een reeds toegekende concessie uitgebreid wordt met één of meerdere concessies.

Deze uitbreiding wordt enkel toegestaan indien de bijkomende begraving of plaatsing van de urne materieel mogelijk is.

Artikel 26:

Indien een concessie wordt uitgebreid, dient er voor de bijkomende begunstigde een nieuwe concessie te worden aangekocht van 25 jaar. De reeds bestaande concessie dient hierbij hernieuwd te worden met een termijn die gelijk is aan de periode van de overschrijding ingevolge de toegekende termijn van de nieuwe concessie
De berekening van de bij te betalen concessietermijn gebeurt proportioneel volgens volgende formule: Aantal jaren dat de nieuwe termijn de lopende concessietermijn overschrijdt x het bedrag/jaar/overledene.

Artikel 27:

Indien het praktisch mogelijk is én de nabestaanden geven toelating om de altijddurende concessie uit te breiden, dan wordt een nieuwe concessie van 25 jaar verleend voor de bijkomende overledene. De resterende duurtijd van de altijddurende concessie wordt gelijkgesteld aan de vervaldatum van de betalende concessie.

In geval van uitbreiding van een concessie van 50 jaar (concessie aangekocht vanaf 1 januari 1972 tot en met 31 december 2001), dient de nieuwe concessie te worden aangekocht voor de resterende termijn van de bestaande concessie indien deze resterende termijn de termijn van een nieuwe concessie (= 25 jaar) overschrijdt. In elk ander geval, wordt de concessie uitgebreid overeenkomstig artikel 26 van dit reglement.

4.5. Bijzetting in bestaande concessies

Artikel 28:

Bijzetting in een bestaande concessie betekent dat de toegekende concessie reeds werd aangekocht voor meerdere begunstigden.

Artikel 29:

In geval van bijzetting in een bestaande concessie blijft de termijn doorlopen. Indien de laatste begraving of bijzetting van een asurne zich evenwel voordoet minder dan 10 jaar vóór het verstrijken van de concessie dient de bestaande concessie voor het alle begunstigden, die al dan niet reeds zijn overleden, hernieuwd te worden om de grafrust (10 jaar) te waarborgen.

4.6. Hernieuwing van een concessie

Artikel 30:

De concessies kunnen na het verstrijken van hun termijn, worden hernieuwd met een periode van 5, 10 of 15 jaar, volgens de voorwaarden en tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

Artikel 31:

De altijddurende concessie kan na 50 jaar, op aanvraag van enige belanghebbende, hernieuwd worden:

  • Indien aangekocht naar aanleiding van het eerste overlijden, daterend van vóór 31 december 1971 = kosteloze hernieuwing.
  • Indien aangekocht naar aanleiding van een eerste overlijden daterend vanaf 1 januari 1972 tot en met 31 december 2001 = omgezet naar een concessie van 50 jaar = hernieuwing tegen betaling, rekening houdend met de voorwaarden en tarieven die werden opgenomen in het retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

Artikel 32:

In geval van het verstrijken van een termijn van een uitbreiding van een altijddurende concessie, en waarbij de altijddurende concessie werd aangekocht naar aanleiding van een eerste overlijden daterend vóór 31 december 1971, wordt de altijddurende concessie kosteloos vernieuwd en dient de uitgebreide concessie hernieuwd te worden cfr. de voorwaarden en tarieven opgenomen in het retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

Artikel 33:

De aanvraag tot hernieuwing moeten worden ingediend vóór het verstrijken van de concessietermijn.

Na het verstrijken van de concessietermijn kan enkel hernieuwd worden op voorwaarde dat er nog geen ontruiming heeft plaatsgevonden én mits betaling van de reeds verlopen en nog niet vereffende termijn. De hernieuwing begint te lopen vanaf het moment dat de concessie verstreek. De concessie dient te worden hernieuwd voor elke begunstigde in de concessie.

Indien de altijddurende concessie niet hernieuwd wordt én de retributie niet vereffend wordt voor de bijkomende concessie, nadat de wettelijke berichtgevingen werden geplaatst door het gemeentebestuur, wordt het volledig in concessie gegeven perceel, inclusief altijddurende concessie, als beëindigd beschouwd.

4.7. Voortijdig beëindigen van een concessie

Artikel 34:

Op aanvraag van de concessiehouder, de erfgenamen van de begunstigde of bij afwezigheid hiervan, iedere belanghebbende, kan een concessie voortijdig beëindigd worden. Er wordt door het gemeentebestuur een aanvraag tot beëindiging concessietermijn opgesteld die ondertekend wordt door de aanvrager(s).

Met de ondertekening van dit aanvraagformulier wordt bevestigd dat er geen nabestaanden of belanghebbenden (in leven) zijn die bovengenoemde concessie verder willen verlengen en wordt aldus om stopzetting en ontruiming van de concessie gevraagd.

De aanvrager is ervan op de hoogte dat bovengenoemde concessie op zijn aanvraag ontruimd zal worden en neemt hiervoor alle verantwoordelijkheid.

Niet meegenomen materialen worden bij ontruiming eigendom van de gemeente.

Bij de voortijdige beëindiging kan de betaalde concessieprijs noch geheel, noch gedeeltelijk teruggevorderd worden.

In bepaalde dringende gevallen (gevaar tot beschadiging andere graven, veiligheid,…) kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om tot voortijdige ontruiming over te gaan.

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om toelating te verlenen tot voortijdige beëindiging van de concessie.

Vooraleer het college van burgemeester en schepenen tot beëindiging overgaat, wordt de vraag tot beëindiging gedurende één jaar aangeplakt aan de betrokken concessie en aan de ingang van de begraafplaats. De concessiehouder wordt indien mogelijk schriftelijk in kennis gesteld.
Bezwaren tegen een voortijdige beëindiging moeten schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.

4.8. Einde van een concessie

Artikel 35:

Een concessie is beëindigd wanneer de concessietermijn is verstreken of wanneer na de wettelijke bekendmakingen geen van de nabestaanden hun wil te kennen hebben gegeven om de concessie nog verder te hernieuwen.

Artikel 36:

Indien de altijddurende concessie niet hernieuwd wordt en/of de retributie voor de bijkomende concessie wordt niet vereffend, wordt het volledig in concessie gegeven perceel, inclusief altijddurende concessie, als beëindigd beschouwd.

4.9. Ontruimen van een concessie

Artikel 37:

In een beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt bepaald welke bestemming wordt gegeven aan de resten - onverminderd de naleving van de laatste wilsbeschikking inzake de wijze van lijkbezorging- en de graftekens.

Voor de ontruimingen moeten evenwel de bepalingen van het decreet op de begraafplaatsen en de bijhorende uitvoeringsbesluiten in acht genomen worden, zowel als de beginselen inzake eerbied voor de overledenen en inzake volksgezondheid.

Artikel 38:

De nabestaanden hebben vanaf de bekendmaking van de beslissing tot ontruiming een jaar de tijd om graftekens weg te halen. Na deze termijn worden ze van ambtswege verwijderd en worden ze eigendom van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de bestemming van deze materialen.

4.10. Herdenkingsmogelijkheid na ontruiming

Artikel 39:

Nadat de ontruimingen hebben plaatsgevonden van een geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne geeft het gemeentebestuur aan de nabestaanden of enig belanghebbende de mogelijkheid om een naamplaatje te laten bevestigen op een gedenkplaat, waarvan de plaats bepaald wordt door de bevoegde diensten van het gemeentebestuur.

Een naamplaatje kan aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken en hiervoor zal een retributie gevraagd worden, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

Artikel 40:

De naamplaatjes na ontruiming blijven gedurende een periode van 25 jaar hangen. Na de termijn van 25 jaar biedt het gemeentebestuur de mogelijkheid om het naamplaatje te vervangen op aanvraag bij de dienst burgerzaken en mits betaling van de retributie cfr. het retributiereglement dienaangaande.

Naamplaatjes die na de termijn van 25 jaar niet worden vernieuwd, worden ambtshalve verwijderd.

Artikel 41:

De naamplaatjes die reeds aan een gedenkplaat werden bevestigd vóór 22 februari 2017 blijken van mindere kwaliteit te zijn en verkleuren/worden onleesbaar na verloop van tijd. Mits betaling van de retributie zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande, kan het reeds bevestigde naamplaatje vervangen worden, waarna de termijn van 25 jaar begint te lopen. De naamplaatjes die niet werden vervangen zullen ambtshalve verwijderd worden wanneer zij onleesbaar worden of wanneer de termijn van 25 jaar (te rekenen vanaf 22 februari 2017) verstreken is.

5. KINDEREN

Artikel 42:

Op de gemeentelijke begraafplaatsen worden gratis percelen toegekend voor begraving of plaatsing van een asurne voor kinderen tot en met 12 jaar (de kinderbegraafplaats):

  • een perceel grond (- 6 jaar);
  • een vlinderboom (specifiek voor foetussen);
  • een nis in de urnenpaddenstoel.

Artikel 43:

Deze percelen blijven behouden zolang de nabestaanden geen aanvraag tot ontruiming indienen.

Op initiatief van het gemeentebestuur kunnen evenwel ontruimingen gebeuren na de wettelijke berichtgevingen te hebben vervuld om nabestaanden op de hoogte te brengen van eventuele ontruimingen en hen de mogelijkheid te geven het gemeentebestuur ervan in kennis te brengen dat zij het graf wensen te behouden.

Artikel 44:

Op eenvoudig verzoek van de ouders kunnen ook levenloos geboren kinderen die de wettelijke levensvatbaarheidsgrens nog niet hebben bereikt begraven worden volgens de daartoe voorziene mogelijkheden (= kinderbegraafplaats) op de begraafplaatsen van Hamme.

Begraven foetussen mogen eveneens een gedenkteken of grafsteen krijgen met de vermelding van de naam, overlijdensdatum en de afstamming.

Artikel 45:

Buiten de kinderbegraafplaats kan begraving of plaatsing van een asurne toegestaan worden voor overleden kinderen tot en met de leeftijd van 12 jaar. Deze concessie wordt gedurende 25 jaar behouden en kan dan op aanvraag kosteloos hernieuwd worden met een periode van telkens 15 jaar.

6. OUD-STRIJDERS

Artikel 46:

Een oud-strijder is een persoon die gediend heeft tijdens één of beide oorlogen (van 1914 en/of 1945) en die ‘een kaart met opgave der oorlogsdiensten’ kan voorleggen.

De oud-strijder kan na voorlegging van de genoemde kaart of voldoende bewijzen van oorlogsdienst samen met zijn echtgenote kosteloos begraven worden op een daartoe voorbehouden perceel voor oud-strijders.

Deze concessie wordt gedurende 50 jaar behouden en kan dan op aanvraag kosteloos hernieuwd worden met een periode van 5, 10 of 15 jaar.

7. GRAVEN VAN LOKAAL HISTORISCH BELANG

Artikel 47:

Het college van burgemeester en schepenen bepaalt autonoom welke graven van lokaal historisch belang zijn. Deze grafmonumenten worden 50 jaar bewaard. Deze termijn is verlengbaar. Het onderhoud gebeurt door de gemeentediensten.

Artikel 48:

Het college van burgemeester en schepenen bepaalt autonoom voor welke graven een erkenning door Monumentenzorg wordt aangevraagd. Erkende graven moeten volgens de voorwaarden van Monumentenzorg gerestaureerd en onderhouden worden.
Het gemeentebestuur vraagt hiervoor subsidies.

8. ASVERSTROOIING

8.1. Algemeen principe

Artikel 49:

De asverstrooiing op de voorziene strooiweide is kosteloos.

8.2. Herdenkingsmogelijkheid

Artikel 50:

Het gemeentebestuur geeft aan de nabestaanden of enige belanghebbende de mogelijkheid om een naamplaatje te laten bevestigen op de gedenkplaat aan de strooiweide waar de asverstrooiing heeft plaatsgevonden.

Het naamplaatje kan aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken en hiervoor zal een retributie gevraagd worden, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

8.3. Duurtijd

Artikel 51:

Het naamplaatje blijft behouden gedurende een periode van 25 jaar.

8.4. Hernieuwing

Artikel 52:

Het naamplaatje kan na 25 jaar en op aanvraag bij de dienst burgerzaken vervangen worden, mits betaling van een retributie, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

Artikel 53:

De naamplaatjes die reeds werden bevestigd aan de strooiweiden vóór 22 februari 2017, kunnen mits betaling van de retributie zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande, vervangen worden, waarna de termijn van 25 jaar begint te lopen.

De reeds bevestigde naamplaatjes (geplaatst vóór 22 februari 2017) blijken van mindere kwaliteit te zijn en verkleuren/worden onleesbaar na verloop van tijd. De naamplaatjes die niet werden vervangen zullen ambtshalve verwijderd worden wanneer zij onleesbaar worden of wanneer de termijn van 25 jaar (te rekenen vanaf 22 februari 2017) verstreken is.

9. VERWAARLOOSDE PERCELEN

Artikel 54:

Verwaarlozing staat vast als het graf doorlopend onzindelijk, door plantengroei overwoekerd, vervallen, ingestort of bouwvallig is.

De verwaarlozing wordt vastgesteld door een staat van bevinding opgemaakt door de burgemeester of zijn gemachtigde. Dit verslag blijft een jaar bij het graf en aan de ingang van de begraafplaats aangeplakt, cfr. art. 10 van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging d.d. 16 januari 2004.

Na het verstrijken van die termijn en bij niet-herstelling kan het college van burgemeester en schepenen, bij delegatie door de gemeenteraad, een einde maken aan de concessie.

Er wordt dan van ambtswege overgegaan tot afbraak of tot het wegnemen van de materialen.

De van ambtswege verwijderde graftekens en sierelementen worden eigendom van de gemeente.

Artikel 55:

Bij onmiddellijk gevaar voor openbare orde en veiligheid, zijn de wijze van bekendmaking en de aan de betrokkenen toegestane termijn voor herstel, zoals vastgesteld in artikel 54 van dit reglement, niet van toepassing.
De burgemeester kan ambtshalve en op kosten van de nabestaanden, de grafmonumenten verwijderen of toegebrachte schade herstellen, zulks na een zonder gevolg gebleven ingebrekestelling.

10. HET VERLENEN VAN TOESTEMMING TOT OPGRAVING

Artikel 56:

Ontgravingen kunnen aangevraagd worden aan de burgemeester met duidelijke motivering waarom men tot ontgraving wenst over te gaan.
De burgemeester zal beslissen of al dan niet kan ingestemd worden met de ontgraving, na overweging van de aangehaalde redenen.

Indien de aanvraag afgewezen wordt, worden de aanvragers hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.
Indien de aanvraag wordt ingewilligd, worden er documenten opgemaakt dienstig voor opgraving, ondertekend door de burgemeester.

Na betaling van de ontgravingskosten zal een datum en uur bepaald worden waarop de opgraving zal plaatsvinden.

De opgraving kan niet bijgewoond worden door andere personen dan de grafmakers, de bevoegde agent en de ambtenaar van de burgerlijke stand.

11. BEPALINGEN BETREFFENDE DE GRAFCONSTRUCTIES, SIERELEMENTEN EN BEPLANTINGEN

11.1. Gemeenschappelijke bepalingen

Artikel 57:

Op de gemeentelijke begraafplaatsen te Hamme dient men volgende bepalingen in acht te nemen:

  • Er dient steeds een toelating tot het plaatsen van een grafzerk te worden verkregen van het college van burgemeester en schepenen, vooraleer men kan overgaan tot het plaatsen van een grafmonument.
  • Begonnen werken dienen zonder onderbreking te worden uitgevoerd.
  • De oprichting van grafmonumenten dient te geschieden volgens de vastgestelde afmetingen.
  • Alvorens op de begraafplaatsen van de gemeente te worden toegelaten moeten de als graftekens bestemde stenen, langs alle zichtbare kanten afgewerkt en gekapt zijn, zodat ze onmiddellijk kunnen geplaatst worden.
  • De graftekens moeten geplaatst worden op de lijnrichting aan te wijzen door de gemeentelijke overheid.
  • Er mag geen aarde, materiaal, bouwstukken of andere voorwerpen gelegd worden of terecht komen op andere graven, grafzerken, grafversieringen en dergelijke.
  • Overblijvende aarde dient verzameld en gebracht te worden op de plaats door de grafmaker aangewezen.
  • Lanen, paden en wegeltjes dienen na de werken onmiddellijk hersteld te worden in hun oorspronkelijke staat.
  • Het is niet toegelaten om vaste gedenktekens of bloemen te plaatsen op de strooiweide. Er mogen enkel bloemen neergelegd worden op de daartoe voorziene strook, welke na 4 weken of bij verwelking van ambtswege zullen worden verwijderd.
  • Onder de vlinderboom en aan de urnenpaddenstoel is het toegelaten om vaste gedenktekens te plaatsen. De gedenktekens mogen ten hoogste 20cm breed en 30cm hoog zijn.
  • Met uitzondering van de strooiweide en de columbariummuur, waar er geen beplantingen mogen aangebracht worden, mogen de beplantingen aan de overige graftekens op de gemeentelijke begraafplaatsen niet hoogstammig zijn en mogen ze slechts een max. hoogte van 1m bedragen, op voorwaarde dat de nabijgelegen graftekens geen hinder van deze beplanting ondervinden. Beplantingen onder de vlinderboom en aan de urnenpaddenstoel zijn slechts toegestaan in een bloempot, met een maximumhoogte van 30cm.
  • Het planten van laagstammige groenblijvende struiken en bloemen is niet toegelaten op de wegen of binnen het aangelegde urnenveld of op de grasweide aan de gedenkzuilen.
  • Het is niet toegelaten om sierelementen aan te brengen op de naamplaatjes die werden aangebracht op de gedenkzuilen naar aanleiding van een asverstrooiing of ontruiming.
  • Er mogen geen materialen of voertuigen achtergelaten worden.
  • Niemand mag een grafteken wegnemen zonder machtiging.
  • Zij die monumenten of graftekens plaatsen moeten ervoor zorgen dat geen schade wordt toegebracht aan andere monumenten of graftekens, noch aan aanwezige verhardingen.

Artikel 58:

De burgemeester kan ambtshalve en op kosten van de aansprakelijk bevonden personen, de materialen en voertuigen verwijderen of toegebrachte schade herstellen, in geval van de overtredingen van de verbodsbepalingen vervat in bovenstaande opsomming, zulks na een zonder gevolg gebleven ingebrekestelling. 

11.2. Specifieke bepalingen betreffende de afmetingen van de percelen en graftekens

11.2.1. percelen bestemd voor begravingen in volle grond

Artikel 59:

De percelen voorbehouden voor de begravingen hebben volgende afmetingen:

 

Enkel graf

Dubbel graf

Geconcedeerd perceel

2 meter lang

0,80 meter breed

2 meter lang

1,60 meter breed

Niet-geconcedeerd perceel

1,80 meter lang

0,80 meter breed

 

Kinderbegraafplaats:
tot de leeftijd van 6 jaar

of 12 jaar indien begraving asurne

1 meter lang

0,60 meter breed

 

11.2.2. urnenveld

Artikel 60:

De percelen voor de geconcedeerde urnenkelders zijn 0,60 meter lang en 0,60 meter breed. (zie bijlage 1)

Artikel 61:

Op de geconcedeerde urnenkelders mogen alleen gedenktekens geplaatst worden die beantwoorden aan de volgende voorschriften:

  • Materiaal: jasberggraniet.
  • De zerk wordt met afgeronde hoeken afgewerkt.
  • De keuze van belettering is vrij.

Artikel 62:

Op de begraafplaatsen waar een perceel ingericht werd voor niet-geconcedeerde urnenkelders mogen alleen gedenktekens geplaatst worden die beantwoorden aan de volgende voorschriften:

  • Materiaal: blauwe hardsteen geschuurd
  • Afmetingen: 0,50 meter lang, 0,50 meter breed en 0,10 meter hoog.
  • De keuze van de belettering is vrij

Artikel 63:

De strook aarde tussen twee rijen urnenkelders is voorbehouden voor beplanting die zal worden geplaatst en onderhouden door het gemeentebestuur.

De hoogte van de sierelementen mag maximaal 30 cm bedragen.

11.2.3.    vlinderboom

Artikel 64:

In de vlinderboom mag enkel een vlinder geplaatst worden als gedenkteken. De vlinders worden aangebracht door het gemeentebestuur.

Andere, persoonlijke gedenktekens, kunnen onderaan de vlinderboom geplaatst worden, mits zij de afmetingen zoals bepaald in artikel 57 van dit reglement niet overschrijden.

Het is niet verplicht om een vlinder aan te kopen wanneer men begraving of plaatsing van een foetus onder de vlinderboom wenst.

11.2.4. urnenpaddenstoel

Artikel 65:

Op elke witte stip van de urnenpaddenstoel wordt een gedenkplaatje gekleefd door het gemeentebestuur waarvan het opschrift vermeldt:

  • naam, voornaam;
  • geboorte- en overlijdensdatum.

Andere, persoonlijke gedenktekens kunnen onder en rond de urnenpaddenstoel geplaatst worden, mits zij de afmetingen zoals bepaald in artikel 57 van dit reglement niet overschrijden.

12. ONDERHOUD

Artikel 66:

Het onderhoud van de graven op de gemeentelijke begraafplaatsen berust bij de belanghebbende familie of haar aangestelde.

Alle verwelkte bloemen en planten moeten onmiddellijk verwijderd worden, zoniet gebeurt dit van ambtswege.
Bloemen en planten, rond de periode van 1 en 2 november geplaatst, worden ambtshalve verwijderd vanaf de eerste werkdag van de maand december.

13. VERANTWOORDELIJKHEID

Artikel 67:

Het gemeentebestuur staat niet in voor de bewaking van de op de graven geplaatste voorwerpen en is niet aansprakelijk voor de op de begraafplaatsen gepleegde diefstallen.

Artikel 68:

Het gemeentebestuur kan evenwel niet verantwoordelijk zijn voor beschadigingen ontstaan aan grafmonumenten, veroorzaakt door onvoorziene gebeurtenissen, tenzij reeds vóór de beschadiging verwaarlozing werd vastgesteld bij middel van een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde.

Artikel 69:

Het gemeentebestuur verbindt zich ertoe om de begraafplaatsen na de openingsuren, zoals vermeld in artikel 3 van dit reglement, af te sluiten. De begraafplaatsen zijn niet meer toegankelijk na de vermelde openingsuren.

14. SLOTBEPALINGEN

Artikel 70:

Alle niet in het reglement voorziene gevallen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen, in zoverre zij niet door een wet, besluit of decreet aan een andere overheid worden toegewezen en niet in strijd zijn met het niet-discriminatieprincipe.

Artikel 71:

Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen van 16 december 2020 wordt opgeheven.

Artikel 72:

Dit huishoudelijk reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 73:

De bepalingen van dit reglement vallen onder de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties.