Terug
Gepubliceerd op 14/07/2023

Notulen  gemeenteraad

wo 29/03/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mario Michils, gemeenteraadslid

De heer raadsvoorzitter opent de zitting.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        BESLUIT:

        Keurt het proces-verbaal van de zitting van 1 maart 2023 met algemene instemming goed.

      • Samenwerkingsovereenkomsten rond Plan Samenleven met Dendermonde, Lebbeke en Buggenhout en met het Agentschap Integratie en Inburgering - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        Vlaamse regelgeving Gelijke Kansen

        • Kaderdecreet
          • Decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid.
        • Toegankelijkheid
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
          • Decreet van 28 maart 2014 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Toegankelijk Vlaanderen in de vorm van een private stichting.
        • Handicap
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 houdende de erkenningsvoorwaarden, de erkenningsprocedure en het toezicht op de Vlaamse advies- en beleidsparticipatieraad van personen met een handicap.
        • Regelgeving uit andere beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid:
          • Decreet van 8 mei 2002 houdende evenredige participatie op de arbeidsmarkt.
          • Decreet van 21 maart 2017 betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
          • Decreet van 25 april 2014 houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap.
          • Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Regelgeving rond Inburgering en Integratie

        • Decreten
          • Decreet van 7 juni 2013 integratie- en inburgeringsbeleid.
          • Decreet van 9 mei 2019 houdende instemming samenwerkingsakkoord verplicht inburgeringstraject voor nieuwkomers in Brussel-Hoofdstad.
        • Omzendbrieven
          • Omzendbrief BB 2017/2 doortrekkersterreinen en pleisterplaatsen voor woonwagenbewoners.
        • Besluiten
          • Besluit Vlaamse Regering van 17 juli 2015 toekenning taken en kerntaken aan een vzw.
          • Besluit Vlaamse Regering van 21 maart 2014 houdende toekenning taken en kerntaken aan lokaal bestuur.
          • Besluit Vlaamse Regering van 26 april 2019 inwerkingtreding diverse bepalingen decreet integratie- en inburgeringsbeleid.
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 29 januari 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 7 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid.
          • Besluit Vlaamse Regering van 26 april 2019 houdende uitvoering decreet integratie- en inburgeringsbeleid.
          • Besluit Vlaamse Regering van 20 april 2018 houdende testen en bewijzen van het taalniveau Nederlands en uitvoering besluit Vlaamse Regering bewijs van taalkennis.
          • Besluit Vlaamse Regering van 13 mei 2016 houdende subsidies aan gemeenten in het kader van de vluchtelingenproblematiek.
          • Besluit Vlaamse Regering van 3 mei 2013 houdende het bewijs van taalkennis.
          • Ministerieel besluit van 3 juli 2018 houdende de samenstelling en werking van de beroepscommissie taaltesten.

        OVERWEGINGEN:

        • Elk lokaal bestuur in de regio heeft onvoldoende anderstalige nieuwkomers om in aanmerking te komen voor een subsidie en daarom is een samenwerking nodig.
        • Hamme had nog geen regionale samenwerkingsverbanden rond het Horizontaal Integratie- en Gelijke Kansenbeleidsplan.
        • Het samenwerkingsverband  Dendermonde, Lebbeke en Buggenhout staat ervoor open om met Hamme samen te werken rond Plan Samenleven.
        • Lokale besturen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden kunnen ook rekenen op de ondersteuning van het Agentschap Integratie & Inburgering: een vaste ondersteuner begeleidt het lokaal bestuur voor de volledige uitvoering van het plan.
        • Deze subsidie ter ondersteuning zal zijn voor uitvoering van huidig beleid en buiten de registratie voorlopig geen bijkomende werking noch middelen vereist.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomsten met Dendermonde, Lebbeke en Buggenhout en met het Agentschap Integratie en Inburgering betreffende het Plan Samenleven goed.

      • Huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het uittreksel uit het register der beraadslagingen van de Gemeenteraad van Hamme van 27 april 1999 betreffende het vaststellen van de voorwaarden van de erfpacht voor het kerkhof Sint-Anna.
        • De akte van recht van erfpacht van 9 december 1999, in het bijzonder artikel 12 en 14.
        • Het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de artikelen 55 en 56.
        • Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten.
        • Omzendbrief BB-2008/04 van 6 juni 2008 betreffende de wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, bij decreet van 18 april 2008
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004, laatst gewijzigd bij decreet van 29 maart 2019.
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria d.d. 14 mei 2004, laatst gewijzigd bij Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 16 december 2016.
        • Het Algemeen Politiereglement Politiezone Hamme-Waasmunster, zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 14 september 2022.
        • Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 16 december 2020.
        • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 14 februari 2023.

        OVERWEGINGEN:

        • In het huidig huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen is de verplichting opgenomen om bij begraving in een niet-geconcedeerde (= kosteloze) urnenkelder een urnenzerk te laten leveren en te plaatsen door onze gemeentediensten.
        • Deze verplichting is in strijd met het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004.
        • Indien de concessiehouder vrijblijvend toch graag een urnenzerk wenst te plaatsen, zal dit moeten worden voorzien door de nabestaanden.
        • Om esthetische redenen dienen de urnenzerken wel uniform te zijn qua vorm, materiaal en kleur.
        • Om financiële redenen wordt er voor gekozen om andere voorwaarden te hanteren dan bij de geconcedeerde urnenvelden.
        • Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen dient bijgevolg te worden aangepast.

        BESLUIT:

        1. ALGEMENE BEPALINGEN

        1.1 Begraafplaatsen in de gemeente

        Artikel 1:

        De gemeente Hamme beschikt over vijf begraafplaatsen:

        • begraafplaats van Hamme Centrum, gelegen Kerkhofstraat (nieuwe ingang)/ Driegotenkouter (oude ingang);
        • begraafplaats van Hamme-Moerzeke, gelegen Priester Edward Poppestraat;
        • begraafplaats van Hamme-Kastel, gelegen Ganzenberg;
        • begraafplaats van Hamme-Sint-Anna, gelegen Sint-Annastraat 136  (zie akte recht van erfpacht van 9 december 1999);
        • begraafplaats van Hamme-Zogge, gelegen Zogge.

        Artikel 2:

        De begraafplaatsen zijn bestemd voor de begraving, de bijzetting in een columbarium of urnenveld en de asverstrooiing van:

        • personen die ingeschreven zijn in het bevolkings- vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente Hamme en overleden zijn buiten het grondgebied van Hamme;
        • personen die op het grondgebied van Hamme zijn overleden of er dood werden aangetroffen;
        • personen begunstigd van het recht op begraving of plaatsing in een concessie op één van de gemeentelijke begraafplaatsen van Hamme;
        • personen opgenomen in een instelling buiten de gemeente Hamme en die vóór hun opneming hun hoofdverblijfplaats te Hamme hadden, doch wegens omstandigheden werden ingeschreven in een andere gemeente;
        • personen die bij een bloedverwant of kennis buiten de gemeente zijn gaan wonen en die vóór bedoelde inwoning hun gewone verblijfplaats te Hamme hadden;
        • een ongehuwde zoon of dochter waarvan de ouders ingeschreven zijn in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente Hamme;
        • personen die vroeger gedurende minstens 20 jaar in de gemeente hebben gewoond. De periode van ‘minstens 20 jaar’ is zowel van toepassing op het totaal van onderbroken periodes als voor een onafgebroken periode;
        • personen die in Hamme wonen, maar door wettelijke of internationale overeenkomsten vrijgesteld zijn van inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van, alsook hun echtgenoten en verwanten die ten laste zijn van hen;
        • de inwoners van de St. Annaparochie van Waasmunster;
        • personen met een bijzondere relatie met de gemeente Hamme, mits bijzondere toelating van het college van burgemeester en schepenen.

        1.2 Openingsuren van de verschillende begraafplaatsen

        Artikel 3:

        De begraafplaatsen zijn voor het publiek toegankelijk:

        • op werkdagen van 1 april tot en met 30 september van 8u tot 19u, van 1 oktober tot en met 31 maart van 8u tot 17u;
        • op zaterdag, zon- en feestdagen van 9u tot 17u;
        • op 1 en 2 november van 8u tot 17u30.

        2. LIJKBEZORGING

        2.1 Vormen van lijkbezorging op de gemeentelijke begraafplaatsen

        Artikel 4:

        • begraving van een stoffelijk overschot of asurne in geconcedeerde of niet-geconcedeerde grond, urnenkelder of columbariumnis;
        • begraving van een stoffelijk overschot of asurne van een foetus onder de vlinderboom;
        • plaatsing van een asurne van een kind (-12 jaar) in de urnenpaddenstoel;
        • asverstrooiing op de voorziene asweide.

        2.2 Voorwaarden van lijkbezorging

        Artikel 5:

        De gemeentediensten moeten ten minste 2 werkdagen voor de teraardebestelling zal plaatsvinden verwittigd worden. Dit gebeurt door middel van een online aanvraagformulier, terug te vinden op de gemeentelijke website: https://www.hamme.be/aangifte-overlijden.

        Artikel 6:

        De lijkbezorging op de begraafplaatsen van Hamme gebeurt van maandag tot en met zaterdag tussen 9u en 16u30.

        Er wordt op de gemeentelijke begraafplaatsen van Hamme geen enkele vorm van lijkbezorging verricht op zondagen en op volgende feest- en verlofdagen, zijnde:

        1 januari, de eerstvolgende werkdag na 1 januari, maandag van halfvasten (carnaval), paasmaandag, 1 mei, Hemelvaartsdag, pinkstermaandag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus (Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart), maandag na de derde zondag van september (jaarmarkt), 1 en 2 november, 11 november (Wapenstilstand), 15 november, 24 december na 13u, 25 en 26 december (Kerstdag en tweede Kerstdag) en op 31 december na 13u.

        Artikel 7:

        De lijkbezorging gebeurt op de door het college van burgemeester en schepenen aangeduide percelen.

        3. NIET-GECONCEDEERDE PERCELEN

        3.1. Algemeen principe

        Artikel 9:

        Op de gemeentelijke begraafplaatsen worden niet-geconcedeerde plaatsen toegekend, die betrekking hebben op:

        • een perceel grond;
        • een urnenkelder;
        • een columbariumnis.

        Artikel 10:

        De aanvragen tot het toekennen van een niet-geconcedeerd perceel impliceren vanwege de aanvragers de verbintenis zich te onderwerpen aan al die reglementen en ordemaatregelen die gelden op de gemeentelijke begraafplaatsen en aan die welke in de toekomst kunnen uitgevaardigd worden.

        3.2. Duurtijd en einde van de niet-geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne

        Artikel 11:

        De plaats worden toegekend voor maximum één persoon en voor een periode van 15 jaar. Er is geen mogelijkheid tot verlenging.

        Bij niet-geconcedeerde percelen wordt geen verplichting opgelegd tot het plaatsen van een urnenzerk. Indien men wel opteert voor een urnenzerk dienen de voorwaarden, vastgesteld in artikel 62, te worden nageleefd.

        Na 15 jaar worden de niet-geconcedeerde percelen ontruimd. Een afschrift van de beslissing tot ontruiming wordt gedurende een jaar voor het vervallen van deze termijn aangeplakt:

        • aan het graf en/of in de nabijheid van het te ontruimen perceel
        • aan de ingang van de begraafplaats

        De nabestaanden hebben vanaf de bekendmaking van de beslissing tot ontruiming een jaar de tijd om graftekens weg te halen. Na deze termijn worden ze van ambtswege verwijderd en worden ze eigendom van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de bestemming van deze materialen.

        Nabestaanden van niet-geconcedeerde percelen kunnen tijdens de aanplakking een aanvraag richten tot het college van burgemeester en schepenen tot het ontgraven van het lichaam en het aangaan van een concessie voor de overledene.

        3.3. Ontruimen van een niet-geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne

        Artikel 12:

        In een beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt bepaald welke bestemming wordt gegeven aan de resten – onverminderd de naleving van de laatste wilsbeschikking inzake de wijze van lijkbezorging en de graftekens.

        Voor de ontruimingen moeten evenwel de bepalingen van het decreet op de begraafplaatsen en de bijhorende uitvoeringsbesluiten in acht genomen worden, zowel als de beginselen inzake eerbied voor de overledenen en inzake volksgezondheid.

        3.4. Herdenkingsmogelijkheid na ontruiming

        Artikel 13:

        Nadat de ontruimingen hebben plaatsgevonden van een niet-geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne geeft het gemeentebestuur aan de nabestaanden of enig belanghebbende de mogelijkheid om een naamplaatje te laten bevestigen op een gedenkplaat, waarvan de plaats bepaald wordt door de bevoegde diensten van het gemeentebestuur.

        Een naamplaatje kan aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken en hiervoor zal een retributie gevraagd worden, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

        Artikel 14:

        De naamplaatjes na ontruiming blijven gedurende een periode van 25 jaar hangen. Na de termijn van 25 jaar biedt het gemeentebestuur de mogelijkheid om het naamplaatje te vervangen en dit op aanvraag bij de dienst burgerzaken en mits betaling van de retributie cfr. het retributiereglement dienaangaande.

        Naamplaatjes die na de termijn van 25 jaar niet worden vernieuwd, worden ambtshalve verwijderd.

        Artikel 15:

        De naamplaatjes die reeds aan een gedenkplaat werden bevestigd vóór 22 februari 2017 blijken van mindere kwaliteit te zijn en verkleuren/worden onleesbaar na verloop van tijd. Mits betaling van de retributie zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande, kan het reeds bevestigde naamplaatje vervangen worden, waarna de termijn van 25 jaar begint te lopen. De naamplaatjes die niet werden vervangen zullen ambtshalve verwijderd worden wanneer zij onleesbaar worden of wanneer de termijn van 25 jaar (te rekenen vanaf 22 februari 2017) verstreken is.

        4. GECONCEDEERDE PERCELEN

        4.1. Algemeen principe

        Artikel 16:

        Zolang de omvang van de begraafplaats dit mogelijk maakt, worden concessies verleend voor:

        • begraving op een perceel grond;
        • bijzetting in een urnenkelder;
        • bijzetting in een columbariumnis. 

        Deze concessie worden verleend volgens de voorwaarden en tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

        Artikel 17:

        Bij het verkrijgen van een concessie is de houder verplicht om het graf te onderhouden en binnen het jaar een grafzerk te plaatsen. Indien dit niet vrijwillig gebeurt, kan het gemeentebestuur op kosten van de concessiehouder een grafzerk laten plaatsen.

        Artikel 18:

        Indien gewenst, dienen reeds grafkelders te worden geplaatst naargelang het aantal personen die in deze concessie nog zullen begraven worden.

        4.2. Duurtijd

        Artikel 19:

        Nieuwe concessies worden verleend voor de duur van 25 jaar.

        4.3. Aanvraag van een nieuwe concessie

        Artikel 20:

        De aanvraag van een concessie is mogelijk voor alle onder artikel 2 van dit reglement genoemde personen nog in leven of bij hun overlijden.

        Artikel 21:

        Concessies worden verleend vanaf het moment dat de aanvraag wordt ondertekend door de aanvrager of zijn gevolmachtigde.

        Na de opmaak van deze aanvraag wordt een betalingsformulier verzonden aan de aanvrager.

        Artikel 22:
        Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de vorm en de inhoud van het aanvraagformulier van een concessie.

        Artikel 23:
        De aanvragen tot het verlenen van een concessie impliceren vanwege de aanvragers de verbintenis zich te onderwerpen aan al die reglementen en ordemaatregelen die gelden op de gemeentelijke begraafplaatsen en aan die welke in de toekomst kunnen uitgevaardigd worden.

        Artikel 24:
        Het verlenen van een vergunning door de gemeentelijke overheid houdt geen verhuring noch een verkoop in.
        De vergunningen zijn onoverdraagbaar.

        4.4. Uitbreiding van bestaande concessies

        Artikel 25:

        Uitbreiding van een concessie betekent dat een reeds toegekende concessie uitgebreid wordt met één of meerdere concessies.

        Deze uitbreiding wordt enkel toegestaan indien de bijkomende begraving of plaatsing van de urne materieel mogelijk is.

        Artikel 26:

        Indien een concessie wordt uitgebreid, dient er voor de bijkomende begunstigde een nieuwe concessie te worden aangekocht van 25 jaar. De reeds bestaande concessie dient hierbij hernieuwd te worden met een termijn die gelijk is aan de periode van de overschrijding ingevolge de toegekende termijn van de nieuwe concessie
        De berekening van de bij te betalen concessietermijn gebeurt proportioneel volgens volgende formule: Aantal jaren dat de nieuwe termijn de lopende concessietermijn overschrijdt x het bedrag/jaar/overledene.

        Artikel 27:

        Indien het praktisch mogelijk is én de nabestaanden geven toelating om de altijddurende concessie uit te breiden, dan wordt een nieuwe concessie van 25 jaar verleend voor de bijkomende overledene. De resterende duurtijd van de altijddurende concessie wordt gelijkgesteld aan de vervaldatum van de betalende concessie.

        In geval van uitbreiding van een concessie van 50 jaar (concessie aangekocht vanaf 1 januari 1972 tot en met 31 december 2001), dient de nieuwe concessie te worden aangekocht voor de resterende termijn van de bestaande concessie indien deze resterende termijn de termijn van een nieuwe concessie (= 25 jaar) overschrijdt. In elk ander geval, wordt de concessie uitgebreid overeenkomstig artikel 26 van dit reglement.

        4.5. Bijzetting in bestaande concessies

        Artikel 28:

        Bijzetting in een bestaande concessie betekent dat de toegekende concessie reeds werd aangekocht voor meerdere begunstigden.

        Artikel 29:

        In geval van bijzetting in een bestaande concessie blijft de termijn doorlopen. Indien de laatste begraving of bijzetting van een asurne zich evenwel voordoet minder dan 10 jaar vóór het verstrijken van de concessie dient de bestaande concessie voor het alle begunstigden, die al dan niet reeds zijn overleden, hernieuwd te worden om de grafrust (10 jaar) te waarborgen.

        4.6. Hernieuwing van een concessie

        Artikel 30:

        De concessies kunnen na het verstrijken van hun termijn, worden hernieuwd met een periode van 5, 10 of 15 jaar, volgens de voorwaarden en tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

        Artikel 31:

        De altijddurende concessie kan na 50 jaar, op aanvraag van enige belanghebbende, hernieuwd worden:

        • Indien aangekocht naar aanleiding van het eerste overlijden, daterend van vóór 31 december 1971 = kosteloze hernieuwing.
        • Indien aangekocht naar aanleiding van een eerste overlijden daterend vanaf 1 januari 1972 tot en met 31 december 2001 = omgezet naar een concessie van 50 jaar = hernieuwing tegen betaling, rekening houdend met de voorwaarden en tarieven die werden opgenomen in het retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

        Artikel 32:

        In geval van het verstrijken van een termijn van een uitbreiding van een altijddurende concessie, en waarbij de altijddurende concessie werd aangekocht naar aanleiding van een eerste overlijden daterend vóór 31 december 1971, wordt de altijddurende concessie kosteloos vernieuwd en dient de uitgebreide concessie hernieuwd te worden cfr. de voorwaarden en tarieven opgenomen in het retributiereglement m.b.t. grondconcessies, columbaria en urnenvelden.

        Artikel 33:

        De aanvraag tot hernieuwing moeten worden ingediend vóór het verstrijken van de concessietermijn.

        Na het verstrijken van de concessietermijn kan enkel hernieuwd worden op voorwaarde dat er nog geen ontruiming heeft plaatsgevonden én mits betaling van de reeds verlopen en nog niet vereffende termijn. De hernieuwing begint te lopen vanaf het moment dat de concessie verstreek. De concessie dient te worden hernieuwd voor elke begunstigde in de concessie.

        Indien de altijddurende concessie niet hernieuwd wordt én de retributie niet vereffend wordt voor de bijkomende concessie, nadat de wettelijke berichtgevingen werden geplaatst door het gemeentebestuur, wordt het volledig in concessie gegeven perceel, inclusief altijddurende concessie, als beëindigd beschouwd.

        4.7. Voortijdig beëindigen van een concessie

        Artikel 34:

        Op aanvraag van de concessiehouder, de erfgenamen van de begunstigde of bij afwezigheid hiervan, iedere belanghebbende, kan een concessie voortijdig beëindigd worden. Er wordt door het gemeentebestuur een aanvraag tot beëindiging concessietermijn opgesteld die ondertekend wordt door de aanvrager(s).

        Met de ondertekening van dit aanvraagformulier wordt bevestigd dat er geen nabestaanden of belanghebbenden (in leven) zijn die bovengenoemde concessie verder willen verlengen en wordt aldus om stopzetting en ontruiming van de concessie gevraagd.

        De aanvrager is ervan op de hoogte dat bovengenoemde concessie op zijn aanvraag ontruimd zal worden en neemt hiervoor alle verantwoordelijkheid.

        Niet meegenomen materialen worden bij ontruiming eigendom van de gemeente.

        Bij de voortijdige beëindiging kan de betaalde concessieprijs noch geheel, noch gedeeltelijk teruggevorderd worden.

        In bepaalde dringende gevallen (gevaar tot beschadiging andere graven, veiligheid,…) kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om tot voortijdige ontruiming over te gaan.

        Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om toelating te verlenen tot voortijdige beëindiging van de concessie.

        Vooraleer het college van burgemeester en schepenen tot beëindiging overgaat, wordt de vraag tot beëindiging gedurende één jaar aangeplakt aan de betrokken concessie en aan de ingang van de begraafplaats. De concessiehouder wordt indien mogelijk schriftelijk in kennis gesteld.
        Bezwaren tegen een voortijdige beëindiging moeten schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.

        4.8. Einde van een concessie

        Artikel 35:

        Een concessie is beëindigd wanneer de concessietermijn is verstreken of wanneer na de wettelijke bekendmakingen geen van de nabestaanden hun wil te kennen hebben gegeven om de concessie nog verder te hernieuwen.

        Artikel 36:

        Indien de altijddurende concessie niet hernieuwd wordt en/of de retributie voor de bijkomende concessie wordt niet vereffend, wordt het volledig in concessie gegeven perceel, inclusief altijddurende concessie, als beëindigd beschouwd.

        4.9. Ontruimen van een concessie

        Artikel 37:

        In een beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt bepaald welke bestemming wordt gegeven aan de resten - onverminderd de naleving van de laatste wilsbeschikking inzake de wijze van lijkbezorging- en de graftekens.

        Voor de ontruimingen moeten evenwel de bepalingen van het decreet op de begraafplaatsen en de bijhorende uitvoeringsbesluiten in acht genomen worden, zowel als de beginselen inzake eerbied voor de overledenen en inzake volksgezondheid.

        Artikel 38:

        De nabestaanden hebben vanaf de bekendmaking van de beslissing tot ontruiming een jaar de tijd om graftekens weg te halen. Na deze termijn worden ze van ambtswege verwijderd en worden ze eigendom van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen beslist over de bestemming van deze materialen.

        4.10. Herdenkingsmogelijkheid na ontruiming

        Artikel 39:

        Nadat de ontruimingen hebben plaatsgevonden van een geconcedeerde begraving of plaatsing van een asurne geeft het gemeentebestuur aan de nabestaanden of enig belanghebbende de mogelijkheid om een naamplaatje te laten bevestigen op een gedenkplaat, waarvan de plaats bepaald wordt door de bevoegde diensten van het gemeentebestuur.

        Een naamplaatje kan aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken en hiervoor zal een retributie gevraagd worden, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

        Artikel 40:

        De naamplaatjes na ontruiming blijven gedurende een periode van 25 jaar hangen. Na de termijn van 25 jaar biedt het gemeentebestuur de mogelijkheid om het naamplaatje te vervangen op aanvraag bij de dienst burgerzaken en mits betaling van de retributie cfr. het retributiereglement dienaangaande.

        Naamplaatjes die na de termijn van 25 jaar niet worden vernieuwd, worden ambtshalve verwijderd.

        Artikel 41:

        De naamplaatjes die reeds aan een gedenkplaat werden bevestigd vóór 22 februari 2017 blijken van mindere kwaliteit te zijn en verkleuren/worden onleesbaar na verloop van tijd. Mits betaling van de retributie zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande, kan het reeds bevestigde naamplaatje vervangen worden, waarna de termijn van 25 jaar begint te lopen. De naamplaatjes die niet werden vervangen zullen ambtshalve verwijderd worden wanneer zij onleesbaar worden of wanneer de termijn van 25 jaar (te rekenen vanaf 22 februari 2017) verstreken is.

        5. KINDEREN

        Artikel 42:

        Op de gemeentelijke begraafplaatsen worden gratis percelen toegekend voor begraving of plaatsing van een asurne voor kinderen tot en met 12 jaar (de kinderbegraafplaats):

        • een perceel grond (- 6 jaar);
        • een vlinderboom (specifiek voor foetussen);
        • een nis in de urnenpaddenstoel.

        Artikel 43:

        Deze percelen blijven behouden zolang de nabestaanden geen aanvraag tot ontruiming indienen.

        Op initiatief van het gemeentebestuur kunnen evenwel ontruimingen gebeuren na de wettelijke berichtgevingen te hebben vervuld om nabestaanden op de hoogte te brengen van eventuele ontruimingen en hen de mogelijkheid te geven het gemeentebestuur ervan in kennis te brengen dat zij het graf wensen te behouden.

        Artikel 44:

        Op eenvoudig verzoek van de ouders kunnen ook levenloos geboren kinderen die de wettelijke levensvatbaarheidsgrens nog niet hebben bereikt begraven worden volgens de daartoe voorziene mogelijkheden (= kinderbegraafplaats) op de begraafplaatsen van Hamme.

        Begraven foetussen mogen eveneens een gedenkteken of grafsteen krijgen met de vermelding van de naam, overlijdensdatum en de afstamming.

        Artikel 45:

        Buiten de kinderbegraafplaats kan begraving of plaatsing van een asurne toegestaan worden voor overleden kinderen tot en met de leeftijd van 12 jaar. Deze concessie wordt gedurende 25 jaar behouden en kan dan op aanvraag kosteloos hernieuwd worden met een periode van telkens 15 jaar.

        6. OUD-STRIJDERS

        Artikel 46:

        Een oud-strijder is een persoon die gediend heeft tijdens één of beide oorlogen (van 1914 en/of 1945) en die ‘een kaart met opgave der oorlogsdiensten’ kan voorleggen.

        De oud-strijder kan na voorlegging van de genoemde kaart of voldoende bewijzen van oorlogsdienst samen met zijn echtgenote kosteloos begraven worden op een daartoe voorbehouden perceel voor oud-strijders.

        Deze concessie wordt gedurende 50 jaar behouden en kan dan op aanvraag kosteloos hernieuwd worden met een periode van 5, 10 of 15 jaar.

        7. GRAVEN VAN LOKAAL HISTORISCH BELANG

        Artikel 47:

        Het college van burgemeester en schepenen bepaalt autonoom welke graven van lokaal historisch belang zijn. Deze grafmonumenten worden 50 jaar bewaard. Deze termijn is verlengbaar. Het onderhoud gebeurt door de gemeentediensten.

        Artikel 48:

        Het college van burgemeester en schepenen bepaalt autonoom voor welke graven een erkenning door Monumentenzorg wordt aangevraagd. Erkende graven moeten volgens de voorwaarden van Monumentenzorg gerestaureerd en onderhouden worden.
        Het gemeentebestuur vraagt hiervoor subsidies.

        8. ASVERSTROOIING

        8.1. Algemeen principe

        Artikel 49:

        De asverstrooiing op de voorziene strooiweide is kosteloos.

        8.2. Herdenkingsmogelijkheid

        Artikel 50:

        Het gemeentebestuur geeft aan de nabestaanden of enige belanghebbende de mogelijkheid om een naamplaatje te laten bevestigen op de gedenkplaat aan de strooiweide waar de asverstrooiing heeft plaatsgevonden.

        Het naamplaatje kan aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken en hiervoor zal een retributie gevraagd worden, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

        8.3. Duurtijd

        Artikel 51:

        Het naamplaatje blijft behouden gedurende een periode van 25 jaar.

        8.4. Hernieuwing

        Artikel 52:

        Het naamplaatje kan na 25 jaar en op aanvraag bij de dienst burgerzaken vervangen worden, mits betaling van een retributie, zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande.

        Artikel 53:

        De naamplaatjes die reeds werden bevestigd aan de strooiweiden vóór 22 februari 2017, kunnen mits betaling van de retributie zoals bepaald in het retributiereglement dienaangaande, vervangen worden, waarna de termijn van 25 jaar begint te lopen.

        De reeds bevestigde naamplaatjes (geplaatst vóór 22 februari 2017) blijken van mindere kwaliteit te zijn en verkleuren/worden onleesbaar na verloop van tijd. De naamplaatjes die niet werden vervangen zullen ambtshalve verwijderd worden wanneer zij onleesbaar worden of wanneer de termijn van 25 jaar (te rekenen vanaf 22 februari 2017) verstreken is.

        9. VERWAARLOOSDE PERCELEN

        Artikel 54:

        Verwaarlozing staat vast als het graf doorlopend onzindelijk, door plantengroei overwoekerd, vervallen, ingestort of bouwvallig is.

        De verwaarlozing wordt vastgesteld door een staat van bevinding opgemaakt door de burgemeester of zijn gemachtigde. Dit verslag blijft een jaar bij het graf en aan de ingang van de begraafplaats aangeplakt, cfr. art. 10 van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging d.d. 16 januari 2004.

        Na het verstrijken van die termijn en bij niet-herstelling kan het college van burgemeester en schepenen, bij delegatie door de gemeenteraad, een einde maken aan de concessie.

        Er wordt dan van ambtswege overgegaan tot afbraak of tot het wegnemen van de materialen.

        De van ambtswege verwijderde graftekens en sierelementen worden eigendom van de gemeente.

        Artikel 55:

        Bij onmiddellijk gevaar voor openbare orde en veiligheid, zijn de wijze van bekendmaking en de aan de betrokkenen toegestane termijn voor herstel, zoals vastgesteld in artikel 54 van dit reglement, niet van toepassing.
        De burgemeester kan ambtshalve en op kosten van de nabestaanden, de grafmonumenten verwijderen of toegebrachte schade herstellen, zulks na een zonder gevolg gebleven ingebrekestelling.

        10. HET VERLENEN VAN TOESTEMMING TOT OPGRAVING

        Artikel 56:

        Ontgravingen kunnen aangevraagd worden aan de burgemeester met duidelijke motivering waarom men tot ontgraving wenst over te gaan.
        De burgemeester zal beslissen of al dan niet kan ingestemd worden met de ontgraving, na overweging van de aangehaalde redenen.

        Indien de aanvraag afgewezen wordt, worden de aanvragers hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.
        Indien de aanvraag wordt ingewilligd, worden er documenten opgemaakt dienstig voor opgraving, ondertekend door de burgemeester.

        Na betaling van de ontgravingskosten zal een datum en uur bepaald worden waarop de opgraving zal plaatsvinden.

        De opgraving kan niet bijgewoond worden door andere personen dan de grafmakers, de bevoegde agent en de ambtenaar van de burgerlijke stand.

        11. BEPALINGEN BETREFFENDE DE GRAFCONSTRUCTIES, SIERELEMENTEN EN BEPLANTINGEN

        11.1. Gemeenschappelijke bepalingen

        Artikel 57:

        Op de gemeentelijke begraafplaatsen te Hamme dient men volgende bepalingen in acht te nemen:

        • Er dient steeds een toelating tot het plaatsen van een grafzerk te worden verkregen van het college van burgemeester en schepenen, vooraleer men kan overgaan tot het plaatsen van een grafmonument.
        • Begonnen werken dienen zonder onderbreking te worden uitgevoerd.
        • De oprichting van grafmonumenten dient te geschieden volgens de vastgestelde afmetingen.
        • Alvorens op de begraafplaatsen van de gemeente te worden toegelaten moeten de als graftekens bestemde stenen, langs alle zichtbare kanten afgewerkt en gekapt zijn, zodat ze onmiddellijk kunnen geplaatst worden.
        • De graftekens moeten geplaatst worden op de lijnrichting aan te wijzen door de gemeentelijke overheid.
        • Er mag geen aarde, materiaal, bouwstukken of andere voorwerpen gelegd worden of terecht komen op andere graven, grafzerken, grafversieringen en dergelijke.
        • Overblijvende aarde dient verzameld en gebracht te worden op de plaats door de grafmaker aangewezen.
        • Lanen, paden en wegeltjes dienen na de werken onmiddellijk hersteld te worden in hun oorspronkelijke staat.
        • Het is niet toegelaten om vaste gedenktekens of bloemen te plaatsen op de strooiweide. Er mogen enkel bloemen neergelegd worden op de daartoe voorziene strook, welke na 4 weken of bij verwelking van ambtswege zullen worden verwijderd.
        • Onder de vlinderboom en aan de urnenpaddenstoel is het toegelaten om vaste gedenktekens te plaatsen. De gedenktekens mogen ten hoogste 20cm breed en 30cm hoog zijn.
        • Met uitzondering van de strooiweide en de columbariummuur, waar er geen beplantingen mogen aangebracht worden, mogen de beplantingen aan de overige graftekens op de gemeentelijke begraafplaatsen niet hoogstammig zijn en mogen ze slechts een max. hoogte van 1m bedragen, op voorwaarde dat de nabijgelegen graftekens geen hinder van deze beplanting ondervinden. Beplantingen onder de vlinderboom en aan de urnenpaddenstoel zijn slechts toegestaan in een bloempot, met een maximumhoogte van 30cm.
        • Het planten van laagstammige groenblijvende struiken en bloemen is niet toegelaten op de wegen of binnen het aangelegde urnenveld of op de grasweide aan de gedenkzuilen.
        • Het is niet toegelaten om sierelementen aan te brengen op de naamplaatjes die werden aangebracht op de gedenkzuilen naar aanleiding van een asverstrooiing of ontruiming.
        • Er mogen geen materialen of voertuigen achtergelaten worden.
        • Niemand mag een grafteken wegnemen zonder machtiging.
        • Zij die monumenten of graftekens plaatsen moeten ervoor zorgen dat geen schade wordt toegebracht aan andere monumenten of graftekens, noch aan aanwezige verhardingen.

        Artikel 58:

        De burgemeester kan ambtshalve en op kosten van de aansprakelijk bevonden personen, de materialen en voertuigen verwijderen of toegebrachte schade herstellen, in geval van de overtredingen van de verbodsbepalingen vervat in bovenstaande opsomming, zulks na een zonder gevolg gebleven ingebrekestelling. 

        11.2. Specifieke bepalingen betreffende de afmetingen van de percelen en graftekens

        11.2.1. percelen bestemd voor begravingen in volle grond

        Artikel 59:

        De percelen voorbehouden voor de begravingen hebben volgende afmetingen:

         

        Enkel graf

        Dubbel graf

        Geconcedeerd perceel

        2 meter lang

        0,80 meter breed

        2 meter lang

        1,60 meter breed

        Niet-geconcedeerd perceel

        1,80 meter lang

        0,80 meter breed

         

        Kinderbegraafplaats:
        tot de leeftijd van 6 jaar

        of 12 jaar indien begraving asurne

        1 meter lang

        0,60 meter breed

         

        11.2.2. urnenveld

        Artikel 60:

        De percelen voor de geconcedeerde urnenkelders zijn 0,60 meter lang en 0,60 meter breed. (zie bijlage 1)

        Artikel 61:

        Op de geconcedeerde urnenkelders mogen alleen gedenktekens geplaatst worden die beantwoorden aan de volgende voorschriften:

        • Materiaal: jasberggraniet.
        • De zerk wordt met afgeronde hoeken afgewerkt.
        • De keuze van belettering is vrij.

        Artikel 62:

        Op de begraafplaatsen waar een perceel ingericht werd voor niet-geconcedeerde urnenkelders mogen alleen gedenktekens geplaatst worden die beantwoorden aan de volgende voorschriften:

        • Materiaal: blauwe hardsteen geschuurd
        • Afmetingen: 0,50 meter lang, 0,50 meter breed en 0,10 meter hoog.
        • De keuze van de belettering is vrij

        Artikel 63:

        De strook aarde tussen twee rijen urnenkelders is voorbehouden voor beplanting die zal worden geplaatst en onderhouden door het gemeentebestuur.

        De hoogte van de sierelementen mag maximaal 30 cm bedragen.

        11.2.3.    vlinderboom

        Artikel 64:

        In de vlinderboom mag enkel een vlinder geplaatst worden als gedenkteken. De vlinders worden aangebracht door het gemeentebestuur.

        Andere, persoonlijke gedenktekens, kunnen onderaan de vlinderboom geplaatst worden, mits zij de afmetingen zoals bepaald in artikel 57 van dit reglement niet overschrijden.

        Het is niet verplicht om een vlinder aan te kopen wanneer men begraving of plaatsing van een foetus onder de vlinderboom wenst.

        11.2.4. urnenpaddenstoel

        Artikel 65:

        Op elke witte stip van de urnenpaddenstoel wordt een gedenkplaatje gekleefd door het gemeentebestuur waarvan het opschrift vermeldt:

        • naam, voornaam;
        • geboorte- en overlijdensdatum.

        Andere, persoonlijke gedenktekens kunnen onder en rond de urnenpaddenstoel geplaatst worden, mits zij de afmetingen zoals bepaald in artikel 57 van dit reglement niet overschrijden.

        12. ONDERHOUD

        Artikel 66:

        Het onderhoud van de graven op de gemeentelijke begraafplaatsen berust bij de belanghebbende familie of haar aangestelde.

        Alle verwelkte bloemen en planten moeten onmiddellijk verwijderd worden, zoniet gebeurt dit van ambtswege.
        Bloemen en planten, rond de periode van 1 en 2 november geplaatst, worden ambtshalve verwijderd vanaf de eerste werkdag van de maand december.

        13. VERANTWOORDELIJKHEID

        Artikel 67:

        Het gemeentebestuur staat niet in voor de bewaking van de op de graven geplaatste voorwerpen en is niet aansprakelijk voor de op de begraafplaatsen gepleegde diefstallen.

        Artikel 68:

        Het gemeentebestuur kan evenwel niet verantwoordelijk zijn voor beschadigingen ontstaan aan grafmonumenten, veroorzaakt door onvoorziene gebeurtenissen, tenzij reeds vóór de beschadiging verwaarlozing werd vastgesteld bij middel van een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde.

        Artikel 69:

        Het gemeentebestuur verbindt zich ertoe om de begraafplaatsen na de openingsuren, zoals vermeld in artikel 3 van dit reglement, af te sluiten. De begraafplaatsen zijn niet meer toegankelijk na de vermelde openingsuren.

        14. SLOTBEPALINGEN

        Artikel 70:

        Alle niet in het reglement voorziene gevallen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen, in zoverre zij niet door een wet, besluit of decreet aan een andere overheid worden toegewezen en niet in strijd zijn met het niet-discriminatieprincipe.

        Artikel 71:

        Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen van 16 december 2020 wordt opgeheven.

        Artikel 72:

        Dit huishoudelijk reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Artikel 73:

        De bepalingen van dit reglement vallen onder de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties.

      • Reglement op de geldigheidsduur van het conformiteitsattest - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder art. 3.9, eerste lid, 5°. Het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder deel 2 van boek 2.
        • Het ministerieel besluit van 13 december 2022 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2023-2025.
        • De gemeenteraadsbeslissing van 18 mei 2022 tot goedkeuring van het subsidiedossier voor het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘Woonpunt DDS’.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2021, betreffende de geldigheidsduur van het conformiteitsattest, wordt opgeheven.

        OVERWEGINGEN:

        • Conformiteitsattesten hebben volgens de Vlaamse reglementering een geldigheidsduur van 10 jaar, maar een gemeentelijk reglement kan die geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperken.
        • Een woning is conform bij afwezigheid van een gebrek van categorie II en III.
        • Gebreken van categorie I zijn kleine gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden of die potentieel kunnen uitgroeien tot ernstige gebreken. In een aantal gevallen is het aangewezen de 10-jarige geldigheidsduur van het conformiteitsattest te beperken, ook al zijn er geen gebreken van categorie II en III.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De geldigheid van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 5 jaar indien de woning gebreken vertoont die betrekking hebben op vochtschade of indien de woning 4 of meer gebreken van categorie I vertoont.

        Artikel 2: Bekendmaking: de verordening wordt bezorgd aan het agentschap Wonen in Vlaanderen, zodat de geldigheidsduur van de conformiteitsattesten die Wonen in Vlaanderen zelf aflevert, geconformeerd kan worden aan de verordening.

      • Retributiereglement voor de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen - besluit

        REGELGEVING:

        • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2021, betreffende het retributiereglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
        • Het Vlarema, het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaamse reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (17/2/2012), waarin de gemeenten het principe “de vervuiler betaalt” toepassen bij de berekening van de bijdrage in de kosten van het beheer van huishoudelijk afval dat via de gemeentelijke kanalen wordt ingezameld, rekening houdend met de werkelijke kosten.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • Bij intercommunale Verko kunnen onder bepaalde voorwaarden afvaleilanden ontleend worden voor evenementen.
        • Afvaleilanden zijn modules met telkens minimum vier 240-liter-afvalcontainers voor de afvalfracties restafval, PMD-afval, GFT-afval glasafval en papier- en kartonafval. Deze eilanden zijn op maat aanpasbaar aan de fracties die op een evenement verwacht worden. Deze afvaleilanden bestaan uit kleurrijke containers die een duidelijke sorteerboodschap maken en een blikvanger op een evenement zijn. Zij hebben een grote sensibiliserende waarde en ze onderstrepen het milieuvriendelijke karakter van een evenement.
        • De kosten voor het transport van de afvaleilanden en voor de verwerking van de ingezamelde afvalstoffen zijn tot op heden voor de gemeente, niet voor de organisator.
        • Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 21 april 2015 om het principe “de vervuiler betaalt” uit het Vlarema consequent toe te passen en de door de intercommunale Verko becijferde retributies toe te passen.
        • Bij het project Kerckwijck zal de afvalophaling gebeuren via afvalcontainers geplaatst in een "afvalstraatje" die opgehaald worden door Verko. Bewoners van deze appartementen kunnen hun afval hierin deponeren, mits gebruik van een toegangsbadge. Dezelfde tarieven worden toegepast per gebruik/opening als de tarieven voor een aankoop huisvuilzak, PMD-zak of aankoop sticker voor GFT-ophaling.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Er wordt een retributie gevestigd op de volgende ingezamelde fracties van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong:

        Haalmethode (huis-aan-huisinzameling of op afroep)

        1. Inzameling en verwijdering van huisvuil/restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval;
        2. Inzameling en verwijdering van grofvuil;
        3. Inzameling en recyclage van GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval ;
        4. Inzameling en recyclage van plastic flesverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons;
        5. Terbeschikkingstelling en ophaling van afvaleilanden                                                                                                                                                            
        6. Ophaling afvalcontainers in afvalstraten

        Artikel 2: Het bedrag van de retributie wordt voor de haalmethode als volgt vastgesteld:

        Fractie

        Retributie

        a.       Huisvuil/restafval

        1,75€/zak van 60L
        0,90€/zak van 30L
        3€/horecazak gemeente Hamme van 60L
        0,90€ per gebruik/opening van afvalcontainer in afvalstraat

        b.       Grofvuil

        25€/per aanbieding

        c.        GFT-afval

        0,75€/per aanbieding rolcontainer van 120L
        0,25€/per aanbieding van container van 40L
        1,50€/per aanbieding van rolcontainer van 240L
        0,25€ per gebruik/opening van afvalcontainer in afvalstraat

        d.       PMD

        0,12€/zak
        0,12€ per gebruik/opening van afvalcontainer in afvalstraat

        e.       Voor de volgende fracties worden voor de haalmethode geen retributie geheven: papier en karton, gemengde metalen, snoeihout

         f.         Afvaleilanden

        Restafval: 6€ per container
        GFT-afval: 6€ per container
        PMD, glas, papier en karton: geen retributie
        Transport: 30€ per afvaleiland

        Artikel 3:

        §1. De retributie vermeld in artikel 2, a) is verschuldigd door de persoon die gebruik maakt van de dienstverlening inzake huis-aan-huisinzameling van huisvuil/restafval en de gemengde fractie van het vergelijkbaar bedrijfsafval, door of in opdracht van de gemeente.

        §2. De retributie vermeld in artikel 2, b) is verschuldigd door de persoon die gebruik maakt van de dienstverlening inzake op afroep van grofvuil door of in opdracht van de gemeente.

        §3. De retributie vermeld in artikel 2, c) is verschuldigd door de persoon die gebruik maakt van de dienstverlening inzake huis-aan-huisinzameling van GFT-afval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval door of in opdracht van de gemeente;

        §4. De retributie vermeld in artikel 2, d) is verschuldigd door de persoon die gebruik maakt van de dienstverlening inzake huis-aan-huisinzameling van plasticverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons door of in opdracht van de gemeente.

        §5. De retributie vermeld in artikel 2, f) is verschuldigd door de persoon die gebruik maakt van de dienstverlening inzake de afvaleilanden.

        Artikel 4: §1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven gele zakken met groene opdruk zijn de retributie verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Een betalingsbewijs wordt op eenvoudig verzoek afgeleverd.

        §2. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers voor de inzameling van GFT zijn de retributie verschuldigd bij de aankoop van de door de gemeente voorgeschreven stickers op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). De sticker dient op een achteraf eenvoudig te verwijderen wijze op de container aangebracht te worden aan het handvat van de container. Een betalingsbewijs wordt op eenvoudig verzoek afgeleverd.

        §3. Personen die gebruik maken van de gemeentelijke dienstverlening inzake de huis-aan-huisinzameling van grofvuil dienen de retributie te betalen aan het loket of door middel van een overschrijving op rekeningnummer BE 89 091-0002869-85, tenminste twee werkdagen vóór de dag van de inzameling. Een betalingsbewijs wordt op eenvoudig verzoek afgeleverd.

        §4. Personen die gebruik maken van de door gemeente voorgeschreven zakken voor de inzameling van PMD zijn de retributie verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en). Een betalingsbewijs wordt op een eenvoudig verzoek afgeleverd.

        §5. Personen die gebruik maken van afvalcontainers in afvalstraten betalen de retributie via een toegangsbadge gekoppeld aan de rekening van de houder van de badge.

        Artikel 5: Het retributiereglement betreffende de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen 15 december 2021 wordt opgeheven.

      • Retributiereglement m.b.t. het leveren en plaatsen van urnenzerkjes voor niet-geconcedeerd urnenveld - opheffing

        REGELGEVING:

        • Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2013 betreffende het retributiereglement op het leveren en plaatsen van urnenzerkjes voor een niet-geconcedeerd urnenveld.
        • Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van heden.

        OVERWEGINGEN:

        • De verplichting tot het plaatsen van een urnenzerk is in strijd met het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004. 
        • De concessiehouder kan vrijblijvend opteren om toch een urnenzerk te plaatsen.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2013 betreffende het retributiereglement op het leveren en plaatsen van urnenzerkjes voor een niet-geconcedeerd urnenveld wordt opgeheven.

      • Dading aangaande project "Rioleringswerken Legierstraat en Doorn" - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2018 betreffende het project "Rioleringswerken Legierstraat en Doorn" waarbij het aanbestedingsdossier en ons gemeentelijk aandeel werd goedgekeurd.
        • Het collegebesluit van 31 juli 2018 betreffende het project "Rioleringswerken Legierstraat en Doorn" waarbij het gunningsvoorstel en ons gemeentelijk aandeel werd goedgekeurd.
        • Het schrijven van NV Aquafin van 23 oktober 2018 waarbij het aannemingscontract "Rioleringswerken Legierstraat en Doorn" met NV Audebo d.m.v. een openbare procedure werd gesloten.
        • Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38/9.

        OVERWEGINGEN:

        • NV Aquafin sloot met schrijven van 23 oktober 2018 het aannemingscontract (overheidsopdracht) "Rioleringswerken Legierstraat en Doorn" met NV Audebo d.m.v. een openbare procedure.
        • NV Audebo heeft de haar toevertrouwde werken aangevat op 1 april 2019.
        • Tijdens de uitvoering van de werken, was er een wereldwijde COVID 19-pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen i.h.k.v. de bestrijding van de COVID 19-pandemie.
        • De impact van de wereldwijde COVID 19-pandemie en de diverse overheidsmaatregelen om de pandemie in te dijken, konden voor sommige overheidsopdrachten beschouwd worden als een uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheid zowel in hoofde van de opdrachtgevers alsook in hoofde van de opdrachtnemers.
        • Daar de aanbesteding van deze opdracht dateert van vóór 18 maart 2020, kon de opdrachtnemer onmogelijk rekening hebben gehouden met de COVID 19-pandemie maatregelen en de impact hiervan. Hetzelfde geldt evenzeer voor de opdrachtgevers voor wat de opmaak van de opdrachtdocumenten betreft. De opdrachtnemer heeft tijdens de uitvoering een melding gedaan dat hij een nadeel ondervindt t.g.v. de COVID 19-pandemie.
        • De opdrachtnemer meent op basis van de reglementering betreffende de overheidsopdrachten, aanspraak te kunnen maken op een (schade)vergoeding voor de impact van COVID 19 en talrijke overheidsmaatregelen vanaf 18 maart 2020 i.h.k.v. de bestrijding van de COVID 19-pandemie.
        • De opdrachtgevers betwisten dat een opdrachtnemer recht zou kunnen hebben op een (schade)vergoeding voor de gevolgen van de COVID 19-pandemie en de hiervoor vermelde overheidsmaatregelen op grond van de reglementering betreffende de overheidsopdrachten gelet op o.m. de uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheden die noch de opdrachtnemer, noch de opdrachtgevers konden voorzien en die meer bepaald voortkomen uit de talrijke overheidsmaatregelen.
        • De opdrachtgevers menen dat er daarenboven geen duidelijke regels voor handen zijn die een evaluatie, begroting of beoordeling voor deze uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheden mogelijk maken.
        • De bevoegde overheden hebben tot op heden geen wetgeving uitgevaardigd die de gevolgen van deze pandemie voor overheidsopdrachten globaal regelt.
        • Er bleef dus tussen de partijen een ernstige betwisting bestaan over de door de opdrachtnemer gevraagde (schade)vergoeding voor de impact van COVID 19 en talrijke overheidsmaatregelen vanaf 18 maart 2020 i.h.k.v. de bestrijding van de COVID 19-pandemie m.b.t. de uitgevoerde werken in dit project.
        • De partijen hebben, na onderhandelingen, besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële en proceseconomische redenen.
        • De partijen wensen onderhavige dading te sluiten teneinde, overeenkomstig de bepalingen van deze dading, op definitieve, onherroepelijke en onvoorwaardelijke wijze het geschil dat tussen hen is gerezen te beslechten en definitief te beëindigen op een wijze alsof er nooit een geschil is geweest.
        • In concretisering van artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en zoals berekend conform tabel in bijlage 1, betaalt de NV Aquafin aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 1.095,34, en betaalt de gemeente Hamme aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 299,19. De hiervoormelde bedragen gelden als schadevergoeding, waardoor het btw-regime niet van toepassing is.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De dading aangaande het project "Rioleringswerken Legierstraat en Doorn" wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: In concretisering van artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en zoals berekend conform tabel in bijlage 1, betaalt de NV Aquafin aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 1.095,34, en betaalt de gemeente Hamme aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 299,19. De hiervoormelde bedragen gelden als schadevergoeding, waardoor het btw-regime niet van toepassing is.

        Artikel 3: De dading, in bijlage, maakt integraal deel uit van dit raadsbesluit.

      • Gemeentelijk basisonderwijs - aansluiting leersteuncentrum - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
        • Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 172 quinquies, §3, vijfde lid.
        • Het ontwerp van het decreet leersteun op 10 maart 2023 goedgekeurd door de Vlaamse regering. Het decreet wordt voorgelegd voor definitieve goedkeuring aan het Vlaams parlement.

        OVERWEGINGEN:

        • Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC De Accolade Waas en Dender om voor de leerlingen en leerkrachten van de scholen GKS Ondersteboven en GBS De Dobbelsteen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk dat ophoudt te bestaan.
        •  Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
        • LSC De Accolade Waas en Dender is opgenomen in het ontwerpprotocol landschap LSC (10 februari 2023 een eerste keer voorgelegd aan de Vlaamse regering) waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
        • GKS Ondersteboven en De Dobbelsteen werken sinds dit schooljaar met De Accolade en zijn tevreden over deze samenwerking. Er is veel ruimte tot overleg, er wordt doelgericht en deskundig samengewerkt zodat de kinderen met specifieke noden gerichte en gespecialiseerde hulp krijgen.
        • De Accolade is dichterbij dan het leersteuncentrum Beveren dat zal worden opgericht door OVSG.
        • Er is nog heel wat onduidelijkheid over de opstart en concrete aanpak van dit OVSG-leersteuncentrum. Daarom verkiest de directie van GKS Ondersteboven en De Dobbelsteen continuïteit en willen zij blijven samenwerken met De Accolade.
        • Het ontwerp van het decreet leersteun dat voorziet dat er vóór 10 maart 2023 een beslissing moest worden doorgegeven aan AGODI.
        • Het advies van OVSG om de beslissing reeds (onder voorbehoud van goedkeuring van het decreet) te laten nemen door het schepencollege niettegenstaande het feit dat het decreet leersteun nog moet worden goedgekeurd door het Vlaams Parlement.
        • Op 21 februari 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de intentie goed om als schoolbestuur aan te sluiten bij het LSC De Accolade Waas en Dender. Het schoolbestuur zal, aangezien zij over scholen met leerlingen beschikt met het hierboven vermelde verslag, met ingang van 1 september 2023 al haar scholen voor het gewoon basisonderwijs laten aansluiten bij dit Leersteuncentrum. Door deze aansluiting komt het schoolbestuur in aanmerking voor professionele leersteun ten aanzien van de eigen leerlingen en leerkrachten van de aangesloten scholen. Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk De Accolade. Voornoemde leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Leo Van der Vorst, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 3 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met de scholen GKS Ondersteboven en GBS De Dobbelsteen aan bij het leersteuncentrum De Accolade Waas en Dender, onder voorbehoud van goedkeuring van het decreet leersteun door het Vlaams Parlement.

      • Overeenkomst met De Zonnige Woonst met betrekking tot verschillende sociale bouwprojecten in de Oostkouterwijk - bestelling van de werken - goedkeuring

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48 betreffende de occasionele gezamenlijke opdracht.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2020 betreffende de overeenkomst met De Zonnige Woonst met betrekking tot verschillende sociale bouwprojecten in de Oostkouterwijk.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 betreffende de bepalingen van het dagelijks bestuur.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 betreffende de visumplicht.

        OVERWEGINGEN:

        • De principiële toelating van 29 april 2020 aan De Zonnige Woonst tot uitvoeren van werken aan het openbaar domein in functie van verschillende sociale bouwprojecten in de Oostkouterwijk, waarin werd bepaald dat zij de coördinatie op zich nemen voor de aanbestedingsprocedure en de uitvoering van de werken, conform de plannen en de betreffende bepalingen in het bestek (occasionele gezamenlijke opdracht).
        • Het advies op het voorontwerp van 22 mei 2020 van de VMSW waarbij de financiering van het project werd herzien naar een subsidiëring van 50%/50% i.p.v. de eerder bepaalde 60%/40%, waardoor 10% meer ten laste van de gemeente komt.  
        • De collegebeslissing van 3 januari 2023 waar goedkeuring werd gegeven aan het technisch dossier.
        • Het verslag van 13 maart 2023 van de raad van bestuur van De Zonnige Woonst waar werd beslist:
          • het PV van de open aanbesteding van 20 februari 2023 goed te keuren,
          • goedkeuring te vragen aan de gemeente om over te gaan tot de bestelling van de werken,
          • de werken voor uitvoering van de wegen-, riolerings- en omgevingswerken Oostkouterwijk fase 1 te 9220 Hamme, mits het akkoord van de Gemeente, te gunnen aan Vervoer- en Kraanwerken De Saegher en Zoon BV, Anthonis De Jonghestraat 27 te 9100 Nieuwkerken-Waas voor een bestelbedrag van 1.719.801,46 EUR, excl. BTW,
          • subsidies aan te vragen.
        • De uitgaven ten laste van de gemeente voor een totaalbedrag van 986.682,45 € incl. btw zijn als volgt gespecifieerd:
          • Hoofdstuk 1 (gesubsidieerd deel tbv 50%): 802.458.81 € excl. btw, 883.025,13 € incl. btw,
          • Hoofdstuk 3 (100% ten laste gemeente): 85.667.21 € excl. btw, 103.657,32 € incl. btw.
        • De collegebeslissing van 21 maart 2023 waar een kredietverschuiving t.b.v. 86.682,45 € werd goedgekeurd ten einde voldoende krediet beschikbaar te hebben op de jaarbudgetrekening ACT-1312/0200-00/2250000/GEMEENTE/CBS/0/IP-054.
        • Het visum van de financieel directeur.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Verleent toelating aan De Zonnige Woonst om over te gaan tot de bestelling van de werken.

        Artikel 2: Krediet voor deze uitgave is voorzien op de jaarbudgetrekeningen 2023/ACT-1312/0200-00/2250000/GEMEENTE/CBS/0/IP-054 en 2024/ACT-1312/0200-00/2250000/GEMEENTE/CBS/0/IP-054 van het meerjarenplan.

        Artikel 3: Beslist dit besluit over te maken aan de sociale huisvestingsmaatschappij De Zonnige Woonst.

    • Extra

      • Carnavalkermis 2023

De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.


Documenten die digitaal ter beschikking gesteld worden van de raadsleden:

  • DDS – nieuwsbrief – beslissingen raad van bestuur dd. 16 februari 2023
  • Verko – nieuwsbrief – beslissingen raad van bestuur dd. 16 februari 2023

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter