Terug gemeenteraad

Wed 29/03/2023 - 20:00 raadzaal

Openbaar

Normaal

  • De raad voor maatschappelijk welzijn bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 1 maart 2023.

  • Naar aanleiding van het nieuwe Decreet betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid worden de lokale besturen ‘gedwongen’ samen te werken rond dit nieuwe inburgeringsdecreet. De motivatie om de krachten te bundelen is eerder ontstaan uit noodzaak gezien elke lokaal bestuur in de regio onvoldoende anderstalige nieuwkomers heeft om in aanmerking te komen voor een subsidie.
    Dendermonde, Lebbeke en Buggenhout hebben sinds 2017 een intergemeentelijke samenwerking rond integratie. In 2021 werd een addendum toegevoegd in functie van de proeftuin 4de pijler: sociale netwerking en participatie. Hamme had nog geen regionale samenwerkingsverbanden rond het Horizontaal Integratie- en Gelijke Kansenbeleidsplan.
    Om administratief beroep te kunnen doen op de subsidie, diende Hamme hun wagon vast te maken aan andere lokale besturen. In dit geval Dendermonde, Lebbeke en Buggenhout.

    Lokale besturen in het Vlaams Gewest die de samenwerking aangaan binnen de referentieregio én die samen meer dan 7.500 inwoners van niet EU-15 herkomst hebben komen in aanmerking voor de subsidie via Plan Samenleven. Hierbij is het 1 stad of gemeente binnen het samenwerkingsverband die de aanvraag indient en dus de subsidie zal uitbetaald krijgen. Dendermonde zal hierbij fungeren als penhouder. De subsidie gaat naar het indienend lokaal bestuur. Bij het indienen van de aanvraag vermeldt het indienende lokaal bestuur het KPI dat het indienende lokaal bestuur en het andere lokaal bestuur samen willen behalen. Het indienende lokaal bestuur is verantwoordelijk voor de rapportage.

    Op 19 oktober 2022 kregen de Lokale besturen (Dendermonde, Lebbeke, Buggenhout en Hamme) een positieve bevestiging van de aangevraagde middelen omtrent Plan Samenleven. We kregen een toekenning van 92 350 euro. Datzelfde bedrag dienen we te co-financieren. De cofinanciering betreft personeelsmiddelen, convenanten (Groep intro en Uit de Marge vzw), alsook een samenwerking met Jobroad ivzw. Het subsidiebedrag wordt gekoppeld aan de te behalen KPI’s (in totaliteit). Hoewel het totaal aantal KPI’s van tel zijn, zal het lokaal bestuur interne afspraken over de KPI’s per lokaal bestuur (en dus ook de cofinanciering) maken. Dit leidt naadloos tot een nieuwe samenwerkingsovereenkomst, specifiek rond plan Samenleven. De samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld tussen de 4 lokale besturen (zie bijlage).

    Lokale besturen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden kunnen ook rekenen op de ondersteuning van het Agentschap Integratie & Inburgering. Een vaste ondersteuner begeleidt het lokaal bestuur voor de volledige uitvoering van het plan (zie bijlage).

    Op 21 juni 2022 keurde het college/VB de onderschrijving in het plan Samenleven met Dendermonde als indienende gemeente goed. Na de toekenning van de subsidies (= 10.150 euro) werd er inmiddels werk gemaakt van een samenwerkingsovereenkomst met Dendermonde (inhoudelijk en voor het doorstorten van de subsidies) - Lebbeke - Buggenhout en het Agentschap Inburgering en Integratie voor ondersteuning. Deze samenwerkingsovereenkomsten werden op 24 januari 2023 principieel goedgekeurd door het vast bureau en college. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomsten rond Plan Samenleven met Dendermonde, Lebbeke en Buggenhout en met het Agentschap Integratie en Inburgering goed te keuren.

  • In het huidig huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen is de verplichting opgenomen om bij begraving in een niet-geconcedeerde (= kosteloze) urnenkelder een urnenzerk te laten leveren en te plaatsen door onze gemeentediensten. De concessiehouder dient voor het urnenzerk en het naamplaatje samen € 145 te betalen. Gezien onze voorraad urnenzerkjes zo goed als volledig geslonken is, is er prijs gevraagd voor een nieuwe bestelling. Hieruit blijkt dat de huidige zerkjes niet meer kunnen geleverd worden en dat de alternatieven de huidige doorgerekende prijs ruim overschrijden.

    Rondvraag bij omliggende gemeenten leert ons dat in hun reglementen geen verplichting tot het plaatsen van een urnenzerk is opgenomen. Bovendien is deze verplichting in strijd met het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging van 16 januari 2004. Bijgevolg stellen wij voor om de keuze voor het al dan niet plaatsen van een urnenzerk aan de nabestaanden te laten.

    Indien de concessiehouder vrijblijvend toch graag een urnenzerk wenst te plaatsen, zal dit moeten worden voorzien door de nabestaanden (in de praktijk de begrafenisondernemer). Om esthetische redenen dienen de urnenzerken wel uniform te zijn qua vorm, materiaal en kleur. Gezien de kostprijs wordt er voor gekozen om andere voorwaarden te hanteren dan bij de geconcedeerde urnenvelden.

    Om dit te realiseren dienen er enkele alinea's te worden aangepast in de artikelen 11, 60 en 62 van het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een nieuw gecoördineerd huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen goed te keuren.

  • Het vaststellen en toepassen van een reglement waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, is voor de gemeente Hamme een activiteit in het subsidiedossier intergemeentelijk samenwerkingsproject lokaal woonbeleid.  De gemeente Hamme maakt deel uit van het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid, Woonpunt DDS ‘Cluster 1’.

    Conformiteitsattesten hebben volgens de Vlaamse reglementering een geldigheidsduur van 10 jaar, maar een gemeentelijk reglement kan die geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperken. Een woning is conform bij afwezigheid van een gebrek van categorie II en III.

    Gebreken van categorie II zijn ernstige gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden maar die geen direct gevaar vormen voor hun veiligheid of gezondheid, waardoor de woning niet in aanmerking zou komen voor bewoning.  Gebreken van categorie III zijn ernstige gebreken die mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaken of die een direct gevaar vormen voor de veiligheid of de gezondheid van de bewoners, waardoor de woning niet in aanmerking komt voor bewoning.

    Gebreken van categorie I zijn kleine gebreken die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden of die potentieel kunnen uitgroeien tot ernstige gebreken.

    Het beperken van de geldigheidsduur zat tot nu toe verwerkt in het retributiereglement voor conformiteitsattesten (van 31 maart 2021) dat op de gemeenteraad van 1 maart 2023 werd opgeheven en vervangen door het nieuw retributiereglement op de aanvraag van een conformiteitsattest. (bijlage 1) In betreffend reglement werd de bepaling van de geldigheidstermijn niet meer opgenomen.  In plaats daarvan werd daarvoor een apart reglement opgesteld, hetgeen door het college werd goedgekeurd op 31/01/2023.  (bijlage 2) In het nieuwe reglement wordt de geldigheidsduur beperkt tot 5 jaar indien de woning gebreken vertoont die betrekking hebben op vochtschade of indien de woning 4 of meer gebreken van categorie I vertoont.

    De enige inhoudelijke wijziging is de volgende:

    reglement van 31/03/2021:  Indien uit het technisch verslag van het conformiteitsonderzoek blijkt dat een woning of kamer 4 of minder dan 4 gebreken heeft in categorie I waarvan minstens 1 gebrek voor vocht, dan heeft het conformiteitsattest een geldigheidsduur van 5 jaar met ingang van datum van afgifte.  Indien uit het technisch verslag van het conformiteitsonderzoek blijkt dat een woning of kamer 5 of 6 gebreken heeft in categorie I, dan heeft het conformiteitsattest een geldigheidsduur van 5 jaar met ingang van datum van afgifte.

    Nieuw reglement: Het conformiteitsattest heeft in sommige gevallen een beperkte geldigheidsduur: 5-jarige geldigheidsduur,  indien de woning gebreken vertoont die betrekking hebben op vochtschade of indien de woning 4 of meer gebreken van categorie I vertoont. Aldus wordt de geldigheid van het conformiteitsattest beperkt tot 5 jaar indien de woning gebreken vertoont die betrekking hebben op vochtschade of indien de woning 4 of meer gebreken van categorie I vertoont.

    Het verschil is dat de 10-jarige geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt naar 5 jaar vanaf 4 gebreken cat. I, i.p.v. vanaf 5 gebreken cat. I.

  • Op de gemeenteraad van 15/12/2021 werd de afvalophaling via afvalcontainers geplaatst in een "afvalstraatje" bij het project Kerckwijck opgenomen in dit reglement.

    Bewoners van deze appartementen kunnen hun afval hierin deponeren, mits gebruik van een toegangsbadge. Dezelfde tarieven worden toegepast per gebruik/opening als de tarieven voor een aankoop huisvuilzak, PMD-zak of aankoop sticker voor GFT-ophaling.

    Verkeerdelijk werd meegedeeld dat de inhoud van de schuiven identiek was aan de inhoud van een huisvuilzak van 60l en een GFT-container van 120l.

    De inhoud van de schuiven komt echter overeen met een huisvuilzak van 30l en een GFT-container van 40l.

    Deze tarieven worden dan ook aangepast van 1,75€ per opening schuif naar 0,90€ voor restafval en van 0,75€ per opening schuif naar 0,25€ voor GFT in het reglement.

    Verder wijzigt niets aan dit reglement.

  • Gelet op de wijzigingen die worden aangebracht aan het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen, eveneens geagendeerd op deze gemeenteraad, dient het retributiereglement m.b.t. het leveren en plaatsen van urnenzerkjes voor het niet-geconcedeerd urnenveld te worden opgeheven.

  • De NV Aquafin sloot met schrijven van 23 oktober 2018 het aannemingscontract (overheidsopdracht) "Rioleringswerken Legierstraat en Doorn" met NV Audebo d.m.v. een openbare procedure. De gemeente Hamme is medeopdrachtgever in dit project. De NV Audebo heeft de haar toevertrouwde werken aangevat op 1 april 2019.
    Tijdens de uitvoering van de werken, was er een wereldwijde COVID 19-pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen i.h.k.v. de bestrijding van de COVID 19-pandemie. De impact van de wereldwijde COVID 19-pandemie en de diverse overheidsmaatregelen om de pandemie in te dijken, konden voor sommige overheidsopdrachten beschouwd worden als een uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheid zowel in hoofde van de opdrachtgevers alsook in hoofde van de opdrachtnemers.
    Daar de aanbesteding van deze opdracht dateert van vóór 18 maart 2020, kon de opdrachtnemer onmogelijk rekening hebben gehouden met de COVID 19-pandemie maatregelen en de impact hiervan. Hetzelfde geldt evenzeer voor de opdrachtgevers voor wat de opmaak van de opdrachtdocumenten betreft.
    De NV Audebo heeft tijdens de uitvoering een melding gedaan dat zij een nadeel ondervinden t.g.v. de COVID 19-pandemie.
    De NV Aquafin heeft, om de gevolgen van COVID in kaart te brengen, net zoals andere opdrachtgevers, een regeling uitgewerkt met de aannemers. De partijen wensen een dading te sluiten teneinde, overeenkomstig de bepalingen van deze dading, op definitieve, onherroepelijke en onvoorwaardelijke wijze het geschil dat tussen hen is gerezen te beslechten en definitief te beëindigen op een wijze alsof er nooit een geschil is geweest.
    In concretisering van artikel 38/9 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten betaalt de NV Aquafin aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 1.095,34, en betaalt de gemeente Hamme aan de opdrachtnemer een forfaitair bedrag van € 299,19. De hiervoormelde bedragen gelden als schadevergoeding, waardoor het btw-regime niet van toepassing is.
    De NV Aquafin vraagt ons akkoord m.b.t. deze dading.

  • Het ontwerp van het decreet leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs. 

    Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

    • een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),
    • IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of
    • OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs)

    Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

    Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk De Accolade Waas en Dender.

    De leersteuncentra komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel:

    • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
    • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
    • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

    Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling VGO – Leersteuncentrum De Accolade - Waasmunster.

    Dit LSC is opgenomen in het ontwerpprotocol landschap LSC (10 februari 2023 een eerste keer voorgelegd aan de Vlaamse regering) waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.

    De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 30 maart 2023 vindt het overleg in de schoolraad van GBS De Dobbelsteen plaats. Op 13 december 2022 vond het overleg in de schoolraad van GKS Ondersteboven plaats.

    Het schoolbestuur moest zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI. Scholen voor gewoon onderwijs hadden tijd tot 10 maart 2023 om via Mijn Onderwijs door te geven aan AGODI bij welk leersteuncentrum uit de lijst ze wensten aan te sluiten vanaf september 2023. Het huidige ondersteuningsmodel blijft nog dit schooljaar (2022-2023) in werking. Aan de hand van het collegebesluit van 21 februari 2023 werd de voorkeur doorgegeven onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad. De beslissing moet conform het decreet lokaal bestuur bekrachtigd worden in de eerstvolgende gemeenteraad. Tot op heden is er echter nog geen goedgekeurd decreet leersteuncentra. Echter, om vanaf september 2023 van start te kunnen gaan, dient er nog veel praktisch werk verzet te worden. Zo zullen de leersteuncentra opgericht moeten worden (vermoedelijk eind maart-begin april - goedkeuring statuten) en dienen er directeuren aangesteld te worden. Gezien de vele praktische stappen die nog moeten genomen worden en bijgevolg de dringendheid van de te nemen beslissing, wordt dit punt voorgesteld aan de raad ondanks het decreet leersteuncentra nog niet definitief werd goedgekeurd.

  • Neemt akte van de vraag van de Zonnige Woonst om te mogen overgaan tot de bestelling van de werken voor uitvoering van de wegen-, riolerings- en omgevingswerken Oostkouterwijk fase 1 te Hamme. De gemeente is medefinancier in dit project op basis van de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 april 2020. Het betreft een occasionele gezamenlijke opdracht waarbij de Zonnige Woonst de aanbestedingsprocedure voert. Het technisch dossier werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 3 januari 2023 en het verslag van nazicht van 20 februari 2023 en de gunning werden door de Raad van Bestuur van de Zonnige Woonst op 13 maart 2023 goedgekeurd.

    Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om toe te stemmen tot de bestelling van de werken en de uitgaven die hiermee gepaard gaan.

    De uitgaven, voor in totaal 986.682,45 € incl. btw, zijn als volgt samengesteld:

    Hoofdstuk 1 (gesubsidieerd deel tbv 50%): 802.458.81 € excl. btw, 883.025,13 € incl. btw,

    Hoofdstuk 3 (100% ten laste gemeente): 85.667.21 € excl. btw, 103.657,32 € incl. btw,

    Het college heeft goedkeuring verleend aan een kredietverschuiving van 86.682,45 €, waardoor voldoende krediet is voorzien voor deze uitgaven op de jaarbudgetrekeningen 2023/ACT-1312/0200-00/2250000/GEMEENTE/CBS/0/IP-054 en 2024/ACT-1312/0200-00/2250000/GEMEENTE/CBS/0/IP-054.

Extra

  • Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen.
    Zie in bijlage de toelichting en vraag.