De heer raadsvoorzitter opent de zitting.
NB Wegens nog geldende coronamaatregelen met beperking van het aantal toegelaten aanwezigen in de raadzaal, wordt het publiek niet toegelaten tot de fysieke raadszitting.
Live streaming ten behoeve van de bevolking is voorzien; de audio-opname ter vervanging van het zittingsverslag, eveneens.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 15 september 2021 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 12 oktober 2021 getiteld 'Burgemeestersbesluiten 16 november 2020 en 30 november 2020 inzake de coronacrisis - opheffing'.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de Buitengewone Algemene Vergadering van DDS op 6 december 2021 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met het punten aan de agenda:
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de intercommunale DDS en aan de vertegenwoordigers.
REGELGEVING:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem dd. 23 december 2021:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente Hamme, dhr. Herman Vijt, burgemeester (plaatsvervanger dhr. Tom Vermeire) die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
REGELGEVING:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger dhr. Jan Rosschaert, gemeenteraadslid, (plaatsvervanger dhr. François Van den Broeck, gemeenteraadslid) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
• hetzij per post t.a.v. FA RYS I TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
• hetzij per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de buitengewone algemene Vergadering van 7 december 2021.
Artikel 2: Schepen Luk De Mey wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de buitengewone algemene vergadering van 7 december 2021.
Artikel 3: Een afschrift van dit raadsbesluit zal bezorgd worden aan IGS Westlede en aan de afgevaardigde.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: keurt goed het protocol (zoals geviseerd in bijlage en hieronder weergegeven) voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Aquaflanders naar het gemeentebestuur van Hamme in het kader van het elektronisch meedelen aan de gemeenten van persoonsgegevens vervat in keuringsattesten opgenomen in het digitaal platform. De gegevens mogen enkel gebruikt worden voor de doeleinden zoals in het protocol wordt weergegeven.
Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Tussen
AquaFlanders VZW, met maatschappelijke zetel te Desguinlei 250, 2018 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0414.299.866, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Carl Heyrman, in de hoedanigheid van Algemeen directeur.
hierna: “AquaFlanders”;
EN
Het gemeentebestuur van Hamme, met zetel Marktplein 1, 9220 Hamme, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen: de heer Herman Vijt, burgemeester, en de heer André Reuse, algemeen directeur. hierna: “Gemeentebestuur Hamme”;
AquaFlanders en Gemeentebestuur Hamme worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;
Na te hebben uiteengezet
Wordt overeengekomen wat volgt
In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 door AquaFlanders aan Gemeentebestuur Hamme uiteengezet.
AquaFlanders baseert zich voor de gegevensverwerking op:
In het Besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, alsmede in het Ministerieel besluit betreffende de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer, wordt in onderstaande artikelen het volgende geformuleerd betreffende de doeleinden:
Wat betreft binneninstallatie
Art. 7/1, §4, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.
Wat betreft privéwaterafvoer
Art. 12/1, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.
Wat betreft tweedecircuitwater
Art. 12/3, §4, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.
Art. 27/7, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.
Wat betreft niet-aangesloten binneninstallatie
Art. 12/4, §4, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.
Art. 27/6, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.
De exploitant voorziet in een digitaal registratiesysteem waarin alle keuringsdossiers worden opgenomen, die afgeleverd worden vanaf 1 januari 2021. De exploitant start uiterlijk op 1 juli 2021 met de digitale registratie.
Het keuringdossier bestaat uit de volgende documenten:
1° een uitvoeringsplan van het gekeurde systeem;
2° het keuringsattest voor het gekeurde systeem.
De exploitanten belasten AquaFlanders met bovengenoemde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten.
De beoogde gegevensverwerking door Gemeentebestuur Hamme gebeurt op grond artikel 6 1. c van de AVG: de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust voor de doelen van dit protocol.
Gemeentebestuur Hamme zal de opgevraagde gegevens verwerken voor volgende doeleinden:
Het doelbindingsbeginsel van de initiële verwerking is verenigbaar met de verdere verwerking van deze persoonsgegevens door Gemeentebestuur Hamme, gezien de vermelde regelgeving en het samenwerkingsverband dat in dat kader tussen partijen wordt aangegaan.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.
Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming. Indien dat wel het geval is, wordt dit gespecificeerd in onderstaande tabel.
De meegedeelde gegevens zullen door Gemeentebestuur Hamme net zolang als nodig bewaard worden voor de doeleinden omschreven in dit Protocol. Wanneer het niet langer voor Gemeentebestuur Hamme noodzakelijk is om de gegevens te bewaren, verwijdert zij deze op een veilige manier.
Gemeentebestuur Hamme zal de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2 vooropgestelde finaliteiten kunnen meedelen aan volgende categorie(ën) van ontvangers:
De gegevens zullen bovendien niet gedeeld worden met derden.
De persoonsgegevens zullen permanent worden opgevraagd omdat
De mededeling van persoonsgegevens is voor de duur dat de exploitanten AquaFlanders belasten met de genoemde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten.
Volgende maatregelen worden getroffen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens:
Maatregelen om te waarborgen dat enkel bevoegde personen toegang hebben tot het digitaal keuringsplatform. Een autorisatiebeleid werd uitgewerkt om te bepalen wie toegang moet hebben tot welke gegevens.
Maatregelen om de transparantie over de verwerking en het doorgeven van persoonsgegevens te vergroten. Deze transparantie wordt bekomen door in de privacy policy dit uitvoerig uit een te zetten.
Maatregelen om de Persoonsgegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onrechtmatige vernietiging, verlies of wijziging, onbevoegde of onrechtmatige opslag, verwerking of openbaarmaking.
a) Organisatie van informatiebeveiliging en communicatieprocessen
b) Medewerkers
c) Netwerk-, server- en applicatiebeveiliging en onderhoud
Gemeentebestuur Hamme moet kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen werden getroffen. Op eenvoudig verzoek van AquaFlanders moet Gemeentebestuur Hamme hiervan aan AquaFlanders het bewijs overmaken.
In het geval Gemeentebestuur Hamme voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doet op een verwerker (of meerdere verwerkers), doet de Gemeentebestuur Hamme uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. Gemeentebestuur Hamme sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming. Partijen bezorgen elkaar een overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.
Zodra Gemeentebestuur Hamme één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene), meldt zij dat onmiddellijk aan AquaFlanders die na onderzoek binnen een redelijke termijn van de voornoemde vaststellingen de gepaste maatregelen treft en Gemeentebestuur Hamme daarvan vervolgens op de hoogte brengt.
Het contactpunt voor de melding aan AquaFlanders is het volgende mailadres: dpo@aquaflanders.be.
Het contactpunt voor de melding aan Gemeentebestuur Hamme wordt gevormd door elke contactpersoon afzonderlijk, vermeld op blz. 1 van dit protocol.
Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen, kan iedere partij de doorgifte van de in dit protocol bedoelde gegevens opschorten indien de andere partij deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens en dit niet heeft rechtgezet binnen een termijn van dertig (30) kalenderdagen nadat zij per aangetekende brief in gebreke is gesteld.
Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar via de functionarissen voor gegevensbescherming zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.
Gemeentebestuur Hamme brengt AquaFlanders onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.
Dit protocol zal zowel door het AquaFlanders als door Gemeentebestuur Hamme worden gepubliceerd via een tekst op hun websites.
Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht.
Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde rechtbank in Antwerpen.
Dit protocol treedt in werking op 1 november 2021.
Partijen kunnen dit protocol schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een opzegtermijn van 12 maanden.
Het protocol eindigt van rechtswege na afloop van de in artikel 5 van dit protocol bedoelde termijn van mededeling. Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
In het reglement-gedeelte specifiek voor bib Hamme:
BESLUIT:
Artikel 1: Beslist het reglement zoals hieronder beschreven goed te keuren.
Artikel 2: Het raadsbesluit van van 19 juni 2019: 'Intergemeentelijke samenwerking - De Leesdijk - gezamenlijk bibliotheekreglement - goedkeuring - besluit' wordt opgeheven.
De algemene bepalingen van dit reglement zijn van toepassing op alle bibliotheken, hun filialen/uitleenposten en dienstverlening buiten de muren van de bibliotheek (boekendienst aan huis) binnen dit samenwerkingsverband. De algemene bepalingen worden aangevuld met bepalingen die voor iedere bibliotheek specifiek zijn.
Lid worden van de bibliotheek is gratis en gebeurt met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs. Kinderen kunnen zich enkel inschrijven wanneer ze vergezeld zijn door een ouder of voogd met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs.
Wanneer minderjarigen ouder dan 12 jaar zich zonder ouder of voogd inschrijven, ontvangt de ouder of voogd een bevestiging van deze inschrijving.
Indien je niet over een elektronische identiteitskaart beschikt, ontvang je bij de inschrijving een lidkaart. Vervanging van de lidkaart (door verlies of beschadiging) kost 2,50 euro. Ook een UiTPAS kan je gebruiken als lidkaart.
Je mag jouw elektronische identiteitskaart of lidkaart niet door iemand anders laten gebruiken.
Jouw persoonsgegevens worden bijgehouden door de bibliotheek (via Cultuurconnect) en enkel gebruikt voor een goede werking van deze bibliotheek. De bibliotheek doet er alles aan om jouw privacy te waarborgen. Meer info op https://bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem.
De bibliotheek houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening EU 2016/679).
Indien jouw persoonsgegevens wijzigen, is het belangrijk dit onmiddellijk te melden aan de bibliotheek.
Als je lid bent van de Dijk92-bibliotheek, kan je gebruik maken van alle bibliotheekdiensten, waaronder het lenen van materialen, internet … en de e-diensten van de bib.
Je bent persoonlijk verantwoordelijk voor jouw geleende materialen. Bij minderjarige gebruikers is de ouder of voogd verantwoordelijk.
Voor je materialen leent, dien je ze na te kijken op beschadiging en volledigheid. Bij een probleem verwittig je de bibliotheekmedewerker, om te vermijden dat je zelf aansprakelijk wordt gesteld. Zonder voorafgaande opmerkingen word je geacht de materialen in goede staat te hebben ontvangen.
Voor beschadiging of verwijdering van de barcode wordt 2,50 euro aangerekend. Bij verlies of beschadiging van materialen betaal je kosten volgens de specifieke bepalingen van de Dijk92-bibliotheek waar je het materiaal leende.
De Dijk92-bibliotheek is niet aansprakelijk voor defecten of beschadigingen aan apparatuur, veroorzaakt door het afspelen van geleende materialen.
De Dijk92-bibliotheek is een plek voor ontmoeting en beleving. Je verstoort de sfeer in de Dijk92-bibliotheek niet en gedraagt je respectvol tegenover de andere bezoekers, het personeel, de aanwezige materialen en het meubilair.
Je kan materialen van de Dijk92-bibliotheek ter plaatse inkijken of ze lenen.
De leentermijn is 4 weken.
De leentermijn kan maximaal tweemaal met 3 weken verlengd worden tot een maximum van 10 weken. Verlengen is mogelijk:
Wanneer een materiaal door iemand anders is gereserveerd, kan je de leentermijn niet verlengen. Voor bijzondere en/of tijdelijke collecties en tijdens vakantieperiodes kunnen er afwijkende leentermijnen of -leenvoorwaarden gelden.
Je kan maximaal 20 materialen lenen. Er staat geen maximum op het aantal per soort. Voor sommige collecties (e-boeken, spelotheek, themacollecties,...) en voor bepaalde klantencategorieën kunnen er afwijkingen gelden.
Voor het lenen van materialen wordt geen leengeld aangerekend.
Je kan materialen reserveren. Hiervoor betaal je een reservatiekost van 1,00 euro per gereserveerd materiaal. Van zodra de gereserveerde materialen beschikbaar zijn, ontvang je een brief of mail. Je hebt dan 14 dagen tijd om jouw gereserveerde materialen af te halen. De termijn gaat in op de dag van het versturen van de brief of mail. Je betaalt ook de reservatiekost als je het materiaal niet afhaalt.
Je kan via interbibliothecair leenverkeer (IBL) materialen aanvragen bij andere bibliotheken (niet behorend tot Dijk92). Je betaalt per geslaagde aanvraag 3,00 euro (aanvraag bij een openbare bibliotheek in België) of 8,00 euro (aanvraag bij een wetenschappelijke bibliotheek). Voor een aanvraag bij een buitenlandse bibliotheek, zijn alle kosten voor jou. Aanvragen van gesproken boeken en boeken in brailleschrift zijn gratis. Scans via IBL aanvragen, is gratis. Voor kopieën via IBL wordt 3,00 euro aangerekend.
De leentermijn voor materialen van een andere bibliotheek is maximaal
4 weken. Deze materialen kunnen niet verlengd worden.
Je kan aan de zelfuitleenbalie een ticket printen met vermelding van de leentermijn. Indien je een mailadres hebt opgegeven, ontvang je een herinneringsmail voordat jouw leentermijn afloopt. Deze mail is een extra dienstverlening.
Het niet ontvangen van mails of brieven in verband met het verstrijken van de leentermijn en de daaraan gekoppelde boetes kan je niet inroepen om de boete niet te betalen. Je blijft verantwoordelijk voor het bewaken en respecteren van de leentermijn.
Je betaalt per uitleendag dat de leentermijn overschreden is en per materiaal 0,20 euro boete. De boete is geplafonneerd op 5,00 euro per materiaal plus administratiekosten.
Voor het innen van boetes geldt volgende procedure:
|
hoe |
wanneer |
boete |
administratiekosten |
extra kosten |
|
1ste herinnering |
mail of brief |
na 1 week te laat |
€0,20/titel/dag |
geen |
geen* |
|
2de herinnering |
brief |
2 weken na |
€0,20/titel/dag |
geen |
geen* |
|
3de herinnering |
brief |
2 weken na |
€0,20/titel/dag |
+ € 7 |
|
geen* |
4de herinnering |
brief met factuur |
8 weken na |
€0,20/titel/dag |
+ € 7 |
+ € 10 |
+ kostprijs/ |
*indien alle materialen teruggebracht zijn
**alle materialen moeten vergoed worden, terugbrengen kan niet meer.
Je lidmaatschap wordt automatisch geblokkeerd wanneer:
In de bibliotheek kan je gratis inloggen op het lokale wifi-netwerk.
Het gebruik van een internet-pc is gratis. Kinderen jonger dan 8 jaar kunnen alleen gebruik maken van een internet-pc in het gezelschap van een meerderjarige.
Het gebruik van internet is niet toegelaten voor:
het vernietigen of beschadigen van hardware, software of gegevens van de bibliotheek of van andere gebruikers.
Bibliotheek Hamme heeft 2 vestigingen:
|
HOOFDBIBLIOTHEEK HAMME Marktplein 19A – Hamme 052 47 92 20 bibliotheek@hamme.be |
UITLEENPOST MOERZEKE Vredestraat 3 - Moerzeke 052 47 42 57 bibliotheek@hamme.be |
maandag |
14.00 tot 20.00 |
gesloten |
dinsdag |
14.00 tot 20.00 |
gesloten |
woensdag |
14.00 tot 20.00 |
14.00 – 17.00 |
donderdag |
14.00 tot 20.00 |
18.00 – 20.00 |
vrijdag |
10.00 – 12.00 en 14.00 – 17.00 |
gesloten |
zaterdag |
09.30 – 12.30 |
09.30 – 12.30 |
zondag |
gesloten |
gesloten |
10 minuten voor sluitingstijd kan je alleen nog materialen binnenbrengen in de bib. Nieuwe items kiezen kan dan niet meer. Als je reeds in de bibliotheek was, kan je wel nog materialen uitlenen.
De bibliotheek is gesloten tijdens wettelijke feestdagen, eventuele brugdagen en gemeentelijke sluitingsdagen. Een extra sluiting kan zich voordoen door onverwachte omstandigheden of tijdens de zomervakantie. De sluitingsdagen worden ruim op voorhand aangekondigd via verschillende kanalen.
In de bibliotheek kan je tegen betaling fotokopieën laten nemen door het personeel. Kopiëren kan alleen tijdens de openingsuren van de bibliotheek.
Dit zijn de tarieven:
|
A4 - formaat |
A3 - formaat |
Zwart-wit kopie |
€ 0,15 |
€ 0,25 |
Kleurenkopie |
€ 1,20 |
€ 2,50 |
Je kan printen vanaf de internetpc’s tijdens de openingsuren. Er wordt € 0,15 aangerekend per pagina. Enkel A4-prints zijn mogelijk.
Kranten (en bijlagen) en het laatste nummer van tijdschriften worden niet uitgeleend. Je kan wel kopieën of scans nemen uit deze exemplaren.
Indien je niet in staat bent je te verplaatsen naar de bibliotheek, kan je een beroep doen op de bib aan huis. Een bibmedewerker brengt dan op geregelde tijdstippen de gewenste titels aan huis.
Voor klassen en leerkrachten zijn speciale uitleenvoorwaarden voorzien.
De bibliotheek verkoopt afgevoerde materialen tijdens een openbare verkoop. De eenheidsprijs (per boek,dvd,…) wordt vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen op advies van de bibliotheek. De bib licht het publiek hierover tijdig in over deze ‘boeken’-verkoop.
In de online catalogus hamme.bibliotheek.be kan je titels opzoeken maar ook praktische info (tarieven, openingsuren, sluitingsdagen,…) en nieuws over de verschillende bibactiviteiten raadplegen. Online betalen kan via je Mijn bibliotheek-account evenals online verlengen, reserveren en lijstjes maken.
Door lid te worden, ga je akkoord met dit reglement. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot sancties zoals schorsing of het ontzeggen van de toegang tot de bibliotheek.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Voor de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten zullen 8 uren ten laste van het werkingsbudget aangevraagd worden bij het Vlaams ministerie van onderwijs vanaf 1 september 2021 voor de duur van het schooljaar 2021-2022
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de schooldirectie van de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten en aan de financiële dienst.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Doel.
De gemeente Hamme kan, onder de voorwaarden bepaald in dit reglement, een belasting/reglement toepassen op shishabars. Dit met het doel te verduidelijken over hoe men deze initiatieven administratief moet behandelen en welke regelgevende kaders er van toepassing zijn. Daarnaast een evenwicht geven tussen het stimuleren van ondernemerschap en het inperken van de maatschappelijke impact.
Artikel 2: Definities.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3: Toepassingsgebied.
Deze verordening is van toepassing op alle nieuw te openen en bestaande vestigingseenheden op het grondgebied van de gemeente die, rekening houdend met de begripsomschrijvingen van artikel 2 van deze verordening, worden beschouwd als een shishabar.
Artikel 4: Rookverbod.
In België geldt een algemeen rookverbod in openbare ruimtes, op de werkplaats en in de horeca. Dit betekent dat horeca-uitbaters overal in hun zaak duidelijk zichtbare rookverbodstekens moeten aanbrengen. Zij kunnen er ook voor kiezen om een rookkamer te installeren. Die rookkamer moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
Het is toegelaten te roken op een open terras. Het terras moet dan wel volledig open zijn aan ten minste één kant (ongeacht het weer) en de open kant mag niet gedeeltelijk gesloten worden door bijvoorbeeld een wind- of zonnescherm. Personen die weigeren om het rookverbod na te leven, riskeren een boete. Zowel de roker als de uitbater kunnen beboet worden. De boetes gaan tot 6.000 euro. De federale overheid controleert de naleving van dit verbod.
De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu controleert de publieke plaatsen, waaronder horecazaken.
De controle op horecazaken waar eten geserveerd wordt is in handen van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV).
Op de werkvloer verzekert de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg de controle. U kunt bij deze diensten terecht als u vragen of klachten hebt over deze reglementering.
Artikel 5: Verkoop en reclame.
U mag geen tabaksproducten verkopen aan -18-jarigen. Als verkoper kunt u dus eisen dat iemand bewijst dat hij of zij minstens 18 jaar is. Een automatische distributieapparaat moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is verboden.
Er zijn enkele uitzonderingen op die regel:
U kunt bij de FOD Volksgezondheid terecht als u vragen of klachten hebt over deze reglementering. Sinds 1 juli 2011 schrijft de wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling van rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming voor werknemers tegen tabaksrook voor dat alle horecazaken in ons land (restaurants, tearooms en tavernes, cafés, discotheken, casino’s, ...) rookvrij moeten zijn. Het rookverbod is permanent van kracht, ook tijdens privéfeesten en buiten de openingsuren. De rookverbodstekens moeten goed zichtbaar aan de ingang en in de zaak zelf worden aangebracht. Asbakken zijn niet toegelaten.
In de rookkamer mag wel nog worden gerookt, maar deze moet aan een aantal voorwaarden voldoen:
Artikel 6: Maatregelen en sancties.
De controlediensten kunnen een waarschuwing of een proces-verbaal opmaken. De sancties kunnen aanzienlijk zijn: in geval van overtreding van het rookverbod, kunnen de boetes variëren van 208 tot 8000 euro. De rechtbank kan een zaak ook sluiten voor een duur van 1 tot 6 maanden. Het is verboden om de smaak op sigaretten, roltabak en waterpijptabak te vermelden (bv. appel) of om er een afbeelding van een levensmiddel op aan te brengen.
De verkoop van tabaksproducten (inclusief waterpijptabak) is verboden aan minachttienjarigen. De verkoper mag aan een jongere die tabak wil kopen, vragen om een bewijs van leeftijd voor te leggen (identiteitskaart of elk ander geldig document). Het is onwettig om tabaksproducten te herverpakken en/of ze te mengen met andere producten of stoffen. Om te voldoen aan de wet, dient u de waterpijptabak in zijn oorspronkelijke verpakking aan uw klanten te verkopen Het bedrag van de boetes varieert van 208 tot 24.000 euro. Aangezien het om een maatregel ter bescherming van jongeren gaat, is het bedrag van de boete vaak hoger dan het minimumbedrag.
Artikel 7: Tarieven.
Opening shishabar: 5.000 EUR. Jaarlijkse belasting shishabar: 1.000 EUR per uitbating.
Artikel 8: Betalingswijze
De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier welke worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 9: Vestigingsvergunning.
§ 1. De vestiging van een shishabar is onderworpen aan een voorafgaande vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen. Voor het verkrijgen van een vestigingsvergunning dient de uitbater een schriftelijke aanvraag in bij het college van burgemeester en schepene aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier. De vestigingsvergunning wordt verleend door het college van burgemeester en schepene binnen een termijn van 60 kalenderdagen na de ontvangst van de aanvraag. De ontvangstdatum wordt schriftelijk door de gemeentelijke administratie bevestigd aan de aanvrager. Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de termijn van 60 dagen wordt de vergunning als verleend beschouwd.
§ 2 Het college van burgemeester en schepenen kan de vergunning voor de vestiging van een shishabar weigeren op grond van de:
2.1. ruimtelijke ligging van de handelszaak. Er wordt geen vergunning voor de vestiging van een shishabar verleend indien:
2.2. handhaving van de openbare orde, veiligheid en rust. Hiervoor baseert het college van burgemeester en schepenen zich op een advies van de politiediensten met betrekking tot de mogelijke verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust door deze vestiging en tot eventuele aanbevelingen om deze verstoring te voorkomen.
Artikel 10: Uitbatingsvergunning.
§ 1 Voor elke uitbating van een shishabar zoals bedoeld in artikel 2 van deze verordening, moet de uitbater schriftelijk een uitbatingsvergunning aanvragen bij de burgemeester door middel van een aanvraagformulier waarvan een model als bijlage is gehecht aan deze verordening. Bij de aanvraag tot het verkrijgen van deze vergunning dienen volgende zaken te worden toegevoegd:
§ 2 Voor de shishabars die worden opgericht na de inwerkingtreding van deze verordening, moet de uitbater in alle gevallen een vestigingsvergunning kunnen voorleggen, voorafgaand aan de indiening van de aanvraag tot uitbatingsvergunning.
§ 3 De uitbatingsvergunning wordt verleend door de burgemeester binnen een termijn van 60 kalenderdagen na de ontvangst van de aanvraag. De ontvangstdatum wordt schriftelijk door de
gemeentelijke administratie bevestigd aan de aanvrager. Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de termijn van 60 dagen wordt de vergunning als verleend beschouwd.
§ 4 De uitbatingsvergunning kan enkel worden verleend na een administratief onderzoek dat volgende componenten bevat:
- Een onderzoek inzake de zedelijkheid.
- Een onderzoek naar de gerechtelijke en politionele antecedenten; incl. de vaststellingen of veroordelingen voor inbreuken op de wet op het racisme en / of de xenofobie en / of tegen de drugwetgeving; alsook daden van weerspannigheid tegenover de politie of andere overheidsinstanties.
- Een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal of er ernstige aanwijzingen zijn van fraude;een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal of er ernstige aanwijzingen voorhanden zijn dat in de huidige of vroegere private doch voor het publiek toegankelijke plaatsen, herhaaldelijk illegale activiteiten plaatsvinden of plaatsgevonden hebben die betrekking hebben op de verkoop, de aflevering of het vergemakkelijken van het gebruik van giftstoffen slaapmiddelen, verdovende middelen, psychotrope stoffen, antiseptica of stoffen die gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen, waardoor de openbare veiligheid en rust in het gedrang komt.
Het moraliteitsonderzoek wordt, al naar gelang het geval, uitgevoerd op de private doch voor het publiek toegankelijke plaats, op de uitbater, op de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater en op de natuurlijke personen die in feite belast zijn met de uitbating. Deze personen dienen meerderjarig te zijn en een bewijs van goed gedrag en zeden voor te leggen, alsook een uittreksel uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document desgevallend behoorlijk vertaald door een beëdigd vertaler. Voor andere personen die in welke hoedanigheid ook deelnemen of zullen deelnemen aan de uitbating van de instelling, dient de uitbater een kopie van het identiteitsbewijs over te maken aan de politie, dit met het oog op een moraliteitsonderzoek.
§ 5 De uitbatingsvergunning wordt verleend voor een termijn van 2 jaar, onverminderd art. 5 en art. 6.
Uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van voormelde termijn moet de uitbater schriftelijk een aanvraag indienen bij de burgemeester tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning. De uitbater die nalaat binnen de voormelde termijn een hernieuwing van de uitbatingsvergunning aan te vragen, verliest zijn uitbatingsvergunning op de vervaldag van deze vergunning. De aanvraag tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning geldt als voorlopige vergunning tot de definitieve inwilliging of weigering wordt verleend.
§ 6 De vergunning vervalt van rechtswege:
§ 7 De burgemeester kan beslissen in de uitbatingsvergunning bijzondere voorwaarden op te nemen afhankelijk van specifieke omstandigheden, bv. de ligging van de inrichting.
§ 8 De uitbatingsvergunning is geldig, te rekenen vanaf de datum van ondertekening door de burgemeester.
§ 9 De uitbatingsvergunning wordt afgeleverd aan een uitbater voor een welbepaalde vestigingseenheid van shishabar en kan niet worden overgedragen aan een andere uitbater of worden overgedragen naar een andere vestigingseenheid.
§ 10 De uitbater is verplicht alle wijzigingen in de inrichting die een verandering uitmaken ten opzichte van de veiligheid, onmiddellijk te melden aan de burgemeester.
§ 11 De uitbatingsvergunning moet steeds op eerste vordering van een bevoegde controlerende ambtenaar ter inzage worden voorgelegd.
Artikel 11: Politiemaatregelen en strafbepalingen.
§ 1 Overeenkomstig artikel 18 § 3 van de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening kan de burgemeester de sluiting bevelen van de vestiging (shishabar)die wordt uitgebaat in overtreding op onderhavig gemeentelijke verordening.
§ 2 Tenzij een wet of een decreet andere strafbepalingen bevat, wordt elke overtreding van deze
politieverordening overeenkomstig artikel 119bis Nieuwe Gemeentewet bestraft met:
Artikel 12: Camerabewaking.
De exploitant van een shishabar moet tijdens het open houden van zijn inrichting minstens één bewakingscamera binnen zijn inrichting in werking hebben die duidelijk herkenbare beelden opneemt van iedere bezoeker. Ook een automatische tijdsregistratie is hierbij verplicht. De voorschriften vermeld in de wet van 21 maart van 2007 (B.S. 31/05/2007) tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s alsmede de uitvoeringsbesluiten, zijn integraal van toepassing.
Artikel 13: Non-discriminatieclausule.
§1. De aanvrager verbindt er zich toe:
§2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Hamme, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.
Artikel 14: Opheffingsbepaling.
Het vorige reglement belasting shishabar , goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 september 2021, wordt opgeheven.
Artikel 15: Inwerkingtreding.
Dit reglement treedt in werking op 01/11/2021.
Info: Voor verdere vragen kan u steeds terecht op de dienst economie. Bereikbaar op het nummer 052 47 55 26 of via economie@hamme.be.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad staat principieel achter deze nota (“Nota ter voorbereiding van: De afbakening van het werkingsgebied van de woonmaatschappij Hamme en Zele”) en de afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen. De gemeenteraad adviseert om de gemeente tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Hamme en Zele.
Artikel 2: De gemeenteraad uit de intentie om in de vorming van de toekomstige woonmaatschappij de samenwerking met de huidige partners op vlak van sociale huisvesting te behouden indien een fusie zou tot stand komen. De huidige actoren worden hiervan ingelicht.
Artikel 3: Het ingenomen standpunt wordt kenbaar gemaakt aan de Vlaamse Regering tegen uiterlijk 31 oktober 2021.
Artikel 4: Deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 5: De gemeenten hebben, als regisseur van het lokale woonbeleid, de opdracht gekregen om aan de Vlaamse Regering een voorstel van de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen te bezorgen, op basis waarvan die Vlaamse Regering het werkingsgebied kan vaststellen. De gemeenten krijgen dus de kans om zelf te bepalen met welke buurgemeente(n) men in de toekomst wil werken aan sociaal woonbeleid. De lokale besturen van Hamme en Zele zullen dan ook in de komende periode met elkaar in gesprek gaan over de onderlinge verdeling van de stemrechten. Dit met de bedoeling om objectieve criteria in functie van het lokaal woonbeleid te bepalen, waarop deze stemverdeling zal gebaseerd zijn. Hiermee willen ze – als lokaal uitvoerder van het woonbeleid – voldoen aan de criteria en verwachtingen die vanuit de Vlaamse Regering worden gesteld inzake het afbakenen van het werkingsgebied en de vorming van de woonmaatschappij.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Goedkeuring te hechten aan het tragewegenproject Hamme-centrum.
Artikel 2: Afschrift van dit besluit over te maken aan de provincie Oost-Vlaanderen, directie Ruimte & Mobiliteit, dienst Mobiliteit.
De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.
N.B. Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:
-Intergem – goedgekeurde notulen Raad van Bestuur dd. 17 juni 2021
-Intergem – RBC Noord – goedgekeurde notulen dd. 17 juni 2021
-Intergem – RBC Zuid – goedgekeurde notulen dd. 17 juni 2021
-Intergem – halfjaarlijks syntheseverslag 2021
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter