Terug
Gepubliceerd op 17/12/2021

Notulen  gemeenteraad

wo 27/10/2021 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lien De Vos, Frans Van Gaeveren, Tom Waterschoot, gemeenteraadsleden

De heer raadsvoorzitter opent de zitting.

NB Wegens nog geldende coronamaatregelen met beperking van het aantal toegelaten aanwezigen in de raadzaal, wordt het publiek niet toegelaten tot de fysieke raadszitting.
Live streaming ten behoeve van de bevolking is voorzien; de audio-opname ter vervanging van het zittingsverslag, eveneens.

  • Openbaar

    • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

      BESLUIT:

      Keurt het proces-verbaal van 15 september 2021 met algemene instemming goed.

    • Burgemeestersbesluiten 16 november 2020 en 30 november 2020 inzake de coronacrisis - opheffing - bekrachtiging - besluit

      REGELGEVING:

      • Het ministerieel besluit van 27 september 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
      • Besluit van de burgemeester van 16 november 2020 inzake opschorting van sport-, jeugd- en cultuurwerkingen en -activiteiten voor -13-jarigen en mondmaskerplicht.
      • Besluit van de burgemeester van 30 november 2020 inzake maatregelen voor sport-, jeugd- en cultuurwerkingen en -activiteiten voor -13-jarigen.
      • Besluit van de burgemeester van 12 oktober 2021 inzake de opheffing van bovenvermelde burgemeestersbesluiten.

      OVERWEGINGEN:

      • Gezien de actuele situatie inzake coronacijfers, en gezien de bepalingen in de burgemeestersbesluiten van 16 november 2020 en 30 november 2020 niet meer van toepassing zijn door hogere regelgeving/afgedwongen kunnen worden (o.a. mondmaskerplicht op bepaalde plaatsen dewelke thans aangeraden wordt i.p.v. verplicht), werden deze opgeheven via burgemeestersbesluit van 12 oktober 2021. De gemeenteraad dient dit meest recente burgemeestersbesluit te bekrachtigen.
      • Aldus is er nog 1 burgemeestersbesluit van toepassing, zijnde het besluit van 26 augustus 2021 inzake vergaderingen van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn/gemeenteraadscommissies - beperking van openbaarheid.

      BESLUIT:

      Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit van 12 oktober 2021 getiteld 'Burgemeestersbesluiten 16 november 2020 en 30 november 2020 inzake de coronacrisis - opheffing'.

    • Intergemeentelijke samenwerking - DDS - buitengewone algemene vergadering 6 december 2021 - goedkeuren statutenwijziging en aanduiden mandaat vertegenwoordigers - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
        • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
        • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
      • De statuten van de intercommunale DDS.

      OVERWEGINGEN:

      • Het schrijven van 6 september 2021 vanwege DDS waarbij de gemeente wordt uitgenodigd voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 6 december 2021.
      • De gemeenteraad bepaalt ingevolge artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, aan de hand van de bespreking van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering zijn standpunt en de wijze waarop de vertegenwoordigers overeenkomstig dienen te handelen op de Buitengewone Algemene Vergadering.
      • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
      • Dat bijgevolg de gemeente Hamme de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 6 december 2021 dient te bespreken.
      • Agenda:
        1. Statutenwijziging: uittreding gemeente Laarne uit DDS

       

      BESLUIT:

      Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de Buitengewone Algemene Vergadering van DDS op 6 december 2021 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met het punten aan de agenda:

      • Jan Ketels, raadslid,  – plaatsvervanger Herman Vijt, burgemeester.
      • Herman Vijt, burgemeester – plaatsvervanger Jan Ketels, raadslid.
      • François Van den Broeck, raadslid – plaatsvervanger Jan De Graef, schepen.
      • Jan Rosschaert raadslid – plaatsvervanger André Raemdonck, raadslid.

      Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de intercommunale DDS en aan de vertegenwoordigers.

    • Intergemeentelijke samenwerking - INTERGEM - buitengewone algemene vergadering op 23 december 2021 - goedkeuren agenda - vaststellen mandaat vertegenwoordiger - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:

        • Artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
        • Deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

      OVERWEGINGEN:

      • Gemeente Hamme is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.
      • Gemeente Hamme werd per aangetekend schrijven van 22 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 23 december 2021 plaatsheeft in hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas.
      • Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Hamme per brief van 22 september 2021 overgemaakt.
      • Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
      • Wegens de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem dd. 23 december 2021:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
      2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
      3. (Neven)activiteiten -Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.

      Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente Hamme, dhr. Herman Vijt, burgemeester (plaatsvervanger dhr. Tom Vermeire) die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

      Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Intergemeentelijke samenwerking - TMVS dv - Buitengewone Algemene Vergadering op dinsdag 14 december 2021 - goedkeuren agenda en aanduiden mandaat vertegenwoordiger - besluit

      REGELGEVING:

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald:

      • Artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
      • Deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.

      OVERWEGINGEN:

      • Het feit dat gemeente Hamme aangesloten is bij TMVS dv.
      • De statuten van TMVS dv.
      • De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021, waarin de agenda werd meegedeeld.
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

      BESLUIT:

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
      1. Toetreding van deelnemers
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
      3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
      4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
      5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
      6. Statutaire benoemingen
      Varia
      Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger dhr. Jan Rosschaert, gemeenteraadslid, (plaatsvervanger dhr. François Van den Broeck, gemeenteraadslid) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
      • hetzij per post t.a.v. FA RYS I TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
      • hetzij per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be.

    • Intergemeentelijke samenwerking - IGS Westlede - buitengewone algemene vergadering 7 december 2021 - goedkeuren agenda en aanduiden mandaat vertegenwoordiger - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
        • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
        • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
      • Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 waarbij de heer schepen Luk De Mey aangeduid werd als vertegenwoordiger van de gemeente Hamme voor de algemene vergaderingen van IGS Westlede.
      • De statuten van IGS Westlede.

      OVERWEGINGEN:

      • De gemeente Hamme is aandeelhouder van IGS Westlede.
      • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
      • Het verzoek van IGS Westlede houdende oproeping voor deelname aan de Algemene Vergadering die zal plaatshebben op 9 december 2021 met volgende agendapunten:
        1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 1 juni 2021
        2. Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022
        3. Goedkeuring Begroting 2022

      BESLUIT:

      Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de buitengewone algemene Vergadering van 7 december 2021.

      Artikel 2: Schepen Luk De Mey wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de buitengewone algemene vergadering van 7 december 2021.

      Artikel 3: Een afschrift van dit raadsbesluit zal bezorgd worden aan IGS Westlede en aan de afgevaardigde.

    • Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Aquaflanders naar het gemeentebestuur van Hamme in het kader van het elektronisch meedelen aan de gemeenten van persoonsgegevens vervat in keuringsattesten opgenomen in het digitaal platform - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming AVG - GDPR).
      • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (eGovdecreet), in het bijzonder artikel 8§1.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting, de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement.

      OVERWEGINGEN:

      • De gemeente Hamme is, zoals elke rioolbeheerder, verantwoordelijk voor keuringen van de privéwatervoer zoals bedoeld in het Algemeen Waterverkoopreglement. Het gaat daarbij om keuringen op het scheiden van hemelwater en afvalwater, op de aansluitplicht afvalwater, op de aanwezigheid van een hemelwaterput, een infiltratievoorziening en/ of een buffervoorziening.
      • AquaFlanders VZW, de federatie van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerder, bezorgt sinds 2021 de gegevens van de keuringen aan de gemeenten. In Hamme worden deze aan de milieudienst bezorgd, waarna handhavend kan opgetreden worden waar nodig en de gegevens digitaal kunnen gearchiveerd worden.
      • Om dit verder te kunnen doen moet in het kader van het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol worden afgesloten tussen Aquaflanders en de gemeente Hamme, wat een bevoegdheid is van de gemeenteraad.
      • Het advies van de functionaris gegevensbescherming.

      BESLUIT:

      Enig artikel: keurt goed het protocol (zoals geviseerd in bijlage en hieronder weergegeven) voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Aquaflanders naar het gemeentebestuur van Hamme in het kader van het elektronisch meedelen aan de gemeenten van persoonsgegevens vervat in keuringsattesten opgenomen in het digitaal platform. De gegevens mogen enkel gebruikt worden voor de doeleinden zoals in het protocol wordt weergegeven.

      Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Aquaflanders naar Gemeentebestuur Hamme in het kader van het elektronisch meedelen aan de gemeenten van persoonsgegevens vervat in keuringsattesten opgenomen in het digitaal platform, met het oog op het handhavingsbeleid van de gemeenten

      Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

      Tussen

      AquaFlanders VZW, met maatschappelijke zetel te Desguinlei 250, 2018 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0414.299.866, rechtsgeldig  vertegenwoordigd door de heer Carl Heyrman, in de hoedanigheid van Algemeen directeur.

      hierna: “AquaFlanders”;

      EN

      Het gemeentebestuur van Hamme, met zetel Marktplein 1, 9220 Hamme, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen: de heer Herman Vijt, burgemeester, en de heer André Reuse, algemeen directeur. hierna: “Gemeentebestuur Hamme”;

      AquaFlanders en Gemeentebestuur Hamme worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;

      Na te hebben uiteengezet

      1. AquaFlanders VZW is de federatie van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerders die de belangen van haar leden vertegenwoordigt en gespecialiseerd is in het waterbeheer, alsmede het informeren en sensibiliseren van duurzaam watergebruik. 
      2. Gemeentebestuur Hamme is een gemeente zoals beschreven in het decreet lokaal bestuur.
      3. 1) Rioolbeheerders, waaronder Gemeentebestuur Hamme, belasten AquaFlanders met de organisatie van de keuring, de opvolging en kwaliteitsborging van het keuringsproces, alsook de wettelijk opgelegde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten. 
        2) Gemeenten voeren een actief lokaal waterbeleid. De gemeente verleent omgevingsvergunningen en houdt, middels tussenkomst van de op het niveau van de gemeente conform de geldende regels aangeduide of belaste ambtenaren, toezicht op de correcte uitvoering van verleende omgevingsvergunningen. Om de opdrachten in het kader van de omgevingsvergunningen te kunnen uitvoeren, inbegrepen het opzetten en uitvoeren van een controle- en handhavingsbeleid door de bevoegde gemeentelijke ambtenaren, is het voor de gemeente noodzakelijk om toegang te krijgen tot de  gegevens over de privéwaterafvoer uit de keuringsdatabanken van de samenwerkingsverbanden met derden zoals bedoeld in art. 12/1§3 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement.
      4. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.
      5. De functionaris voor gegevensbescherming van AquaFlanders heeft op 20 april 2021 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
      6. De functionaris voor gegevensbescherming van Gemeentebestuur Hamme heeft op 10 september 2021 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.

      Wordt overeengekomen wat volgt

      Artikel 1: Onderwerp 

      In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 door AquaFlanders aan Gemeentebestuur Hamme uiteengezet.

      Artikel 2: Rechtvaardigingsgronden van zowel de mededeling als de inzameling van de persoonsgegevens

      Rechtvaardigingsgrond inzameling persoonsgegevens

      AquaFlanders baseert zich voor de gegevensverwerking op:

      In het Besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, alsmede in het Ministerieel besluit betreffende de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer, wordt in onderstaande artikelen het volgende geformuleerd betreffende de doeleinden:

      Besluit van de Vlaamse Regering

      Wat betreft binneninstallatie

      Art. 7/1, §4, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.

      Wat betreft privéwaterafvoer

      Art. 12/1, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.

      Wat betreft tweedecircuitwater 

      • aangesloten of wordt aangesloten op het openbaar waterdistributienetwerk

      Art. 12/3, §4, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.

      • niet aangesloten of niet wordt aangesloten op het openbaar waterdistributienetwerk

      Art. 27/7, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.

      Wat betreft niet-aangesloten binneninstallatie

      • aangesloten of wordt aangesloten op het openbaar waterdistributienetwerk

      Art. 12/4, §4, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.

      • niet aangesloten of niet wordt aangesloten op het openbaar waterdistributienetwerk

      Art. 27/6, §3, 3°: De exploitant is verantwoordelijk voor de digitale archivering van de keuringsattesten.

      Ministerieel besluit

      De exploitant voorziet in een digitaal registratiesysteem waarin alle keuringsdossiers worden opgenomen, die afgeleverd worden vanaf 1 januari 2021. De exploitant start uiterlijk op 1 juli 2021 met de digitale registratie.

      Het keuringdossier bestaat uit de volgende documenten:

      1° een uitvoeringsplan van het gekeurde systeem;

      2° het keuringsattest voor het gekeurde systeem.

      De exploitanten belasten AquaFlanders met bovengenoemde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten.

      Rechtvaardigingsgrond mededeling persoonsgegevens

      De beoogde gegevensverwerking door Gemeentebestuur Hamme gebeurt op grond artikel 6 1. c van de AVG: de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust voor de doelen van dit protocol.

      Gemeentebestuur Hamme zal de opgevraagde gegevens verwerken voor volgende doeleinden:

      1. in haar hoedanigheid van rioolbeheerder zal Gemeentebestuur Hamme de opgevraagde gegevens verwerken voor de controle van de organisatie en opvolging van de keuringen conform de bepalingen van het Algemeen Waterverkoopreglement;
      2. in haar hoedanigheid van gemeente, zal de verwerking en uitwisseling van data gebeuren uitsluitend en expliciet in functie van haar handhavingsbeleid op de verplichtingen die Vlarem II, stedenbouwkundige verordeningen en de omgevingsvergunning opleggen aan de privéwaterafvoer. 

      Het doelbindingsbeginsel van de initiële verwerking is verenigbaar met de verdere verwerking van deze persoonsgegevens door Gemeentebestuur Hamme, gezien de vermelde regelgeving en het samenwerkingsverband dat in dat kader tussen partijen wordt aangegaan.

      Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel

      In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.

      Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming. Indien dat wel het geval is, wordt dit gespecificeerd in onderstaande tabel.

      De meegedeelde gegevens zullen door Gemeentebestuur Hamme net zolang als nodig bewaard worden voor de doeleinden omschreven in dit Protocol. Wanneer het niet langer voor Gemeentebestuur Hamme noodzakelijk is om de gegevens te bewaren, verwijdert zij deze op een veilige manier. 

      Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen 

      Gemeentebestuur Hamme zal de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2 vooropgestelde finaliteiten kunnen meedelen aan volgende categorie(ën) van ontvangers:

      • Volgende diensten van Gemeentebestuur Hamme zullen toegang hebben tot de gevraagde persoonsgegevens:
        • Milieudienst
        • Afdeling Gemeentewerken

          Enkel personen die omwille van hun functieprofiel deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van hun werk, krijgen toegang tot de informatie.
      • Daarnaast kunnen de gevraagde gegevens worden medegedeeld aan of ingezien door:
        • Politie Hamme-Waasmunster

      De gegevens zullen bovendien niet gedeeld worden met derden.

      Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling

      De persoonsgegevens zullen permanent worden opgevraagd omdat 

      1. Gemeentebestuur Hamme in haar rol als rioolbeheerder permanent dient te controleren of de keuringen conform het Algemeen Waterverkoopreglement hebben plaatsgevonden. 
      2. de gemeenten permanent handhaving van omgevingsvergunningen voeren. 

      De mededeling van persoonsgegevens is voor de duur dat de exploitanten AquaFlanders belasten met de genoemde digitale archiveringstaak van de keuringsattesten.

      Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen

      Volgende maatregelen worden getroffen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens:

      Toegang tot het platform en anonimisering

      Maatregelen om te waarborgen dat enkel bevoegde personen toegang hebben tot het digitaal keuringsplatform. Een autorisatiebeleid werd uitgewerkt om te bepalen wie toegang moet hebben tot welke gegevens. 

      Transparantie

      Maatregelen om de transparantie over de verwerking en het doorgeven van persoonsgegevens te vergroten. Deze transparantie wordt bekomen door in de privacy policy dit uitvoerig uit een te zetten. 

      Bescherming tegen vernietiging, verlies, wijziging … van gegevens

      Maatregelen om de Persoonsgegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onrechtmatige vernietiging, verlies of wijziging, onbevoegde of onrechtmatige opslag, verwerking of openbaarmaking.

      a)  Organisatie van informatiebeveiliging en communicatieprocessen

      • Informatiebeveiligingsincidenten worden gedocumenteerd en benut voor optimalisatie van het informatiebeveiligingsbeleid.
      • Er wordt een beleid opgesteld om gegevens te corrigeren die reeds met andere stakeholders zijn gedeeld, of om stakeholders op de hoogte te stellen van updates. 

       b)  Medewerkers 

      • Medewerkers hebben op grond van een autorisatiesystematiek geen toegang tot meer data dan strikt noodzakelijk is voor hun functie.

      c)  Netwerk-, server- en applicatiebeveiliging en onderhoud

      • De netwerkomgeving waarbinnen gegevens worden verwerkt is strikt beveiligd. Daarbij worden verkeersstromen gescheiden en zijn maatregelen geïmplementeerd tegen misbruik en aanvallen.
      • Niet (meer) gebruikte informatie wordt verwijderd. 
      • Wachtwoordenbeleid zal worden aangepast. Momenteel bestaat deze uit het feit dat elk wachtwoord uit tien tekens dient te bestaan, die nadien geëncrypteerd wordt opgeslagen. De gebruiker kan zijn wachtwoord via mail resetten. Het wachtwoordbeleid zal zo worden aangepast dat de 10 tekens dienen te bestaan uit een sterke combinatie van kleine letters (a-z), hoofdletters (A-Z), cijfers (0-9) en speciale tekens (#,&,!). Daarnaast zal om de 90 werkdagen het paswoord dienen te worden aangepast.

      Beveiliging Platform

      1. Server toegang: Setup van en toegang tot de server wordt vooraf vastgelegd en gemonitord
      2. Security by design
      3. Controle op kwetsbaarheden: Gebruiken van pre-commit hooks om gekende kwetsbaarheden in afhankelijkheden op te sporen. 
      4. Gebruik van Laravel
      5. Authenticatie en autorisatie
      6. Best practices:
        1. Exception shielding.
        2. Laravel whitelists
      7. Pull request: Alle code die geschreven wordt, wordt door een andere ontwikkelaar gecontroleerd op een aantal zaken waarvan security een belangrijk deel uitmaakt.
      8. Unit testen: bv. nagaan of een gebruiker effectief geen data terugkrijgt waartoe hij/zij geen rechten heeft.
      • Gemeentebestuur Hamme verbindt zich ertoe om het ontvangen beveiligd elektronisch bestand zo snel mogelijk op een door Gemeentebestuur Hamme gecontroleerde omgeving te plaatsen en te verwijderen uit het oorspronkelijke transportmedium (bijvoorbeeld de e-mail).
      • Gemeentebestuur Hamme verbindt zich ertoe om de gepaste organisatorische maatregelen te nemen om de gegevens en de verwerking ervan te beveiligen. 
      • Gemeentebestuur Hamme verbindt zich ertoe de personen die onder hun verantwoordelijkheid of gezag werken kennis te geven van:
        • de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 van 27 april 2016;
        • elk voorschrift betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegeven;
        • enig ander voorschrift dat van toepassing is op de verwerking van gegevens in het kader van de opdracht waarop deze overeenkomst van toepassing is. 
      • Gemeentebestuur Hamme garandeert dat de personen die in hun naam en voor hun rekening werken uitsluitend toegang hebben tot de gegevens die ze nodig hebben om hun taak of opdracht in het kader van dit Protocol uit te voeren. Dit geldt voor personeel, ingehuurd of tijdelijk personeel en eventuele derde partijen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de opdracht. 
      • Gemeentebestuur Hamme heeft een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) aangewezen en heeft minstens een actueel veiligheidsbeleid en -plan dat jaarlijks wordt herzien.
      • Gemeentebestuur Hamme verbindt zich er toe alle (pogingen tot) onrechtmatige of anderszins ongeautoriseerde verwerkingen of toegangen tot persoonsgegevens of andere vertrouwelijke gegevens te melden. Gemeentebestuur Hamme meldt dit onmiddellijk aan AquaFlanders, zonder onredelijke vertraging na het vaststellen van het incident.
      • Daarnaast zal Gemeentebestuur Hamme in geval van gegevenslek alle redelijkerwijs benodigde maatregelen treffen om (verdere) schending van de beveiligingsmaatregelen te voorkomen of te beperken. 
      • Gemeentebestuur Hamme verbindt zich ertoe om de gepaste technische maatregelen te nemen om de Gegevens en de verwerking ervan te beveiligen.
      • Gemeentebestuur Hamme waarborgt, voor zover dit technisch mogelijk is, de integriteit, de beschikbaarheid en de vertrouwelijkheid van alle gegevens die zij in het kader van dit contract verwerken. Dit doen zij minstens door het implementeren en gebruiken van beveiligingstechnologieën en – technieken, die in overeenstemming zijn met de best practices op dat vlak. Dit is inclusief mechanismen om kwetsbaarheden te detecteren en/of te identificeren en het tijdig doorvoeren van patches en/of updates.
      • Gemeentebestuur Hamme voorkomt door middel van functiescheiding dat een combinatie van toegangsrechten kan leiden tot ongeautoriseerde handelingen en/of toegang tot gegevens. 
      • Gemeentebestuur Hamme neemt maatregelen met betrekking tot de preventie en opsporing van fraude en elk ander oneigenlijk gebruik van of toegang tot systemen en netwerken.
      • Het netwerk en de informatiesystemen worden actief gemonitord en beheerd door de Gemeentebestuur Hamme. Er is tevens een procedure beschikbaar om eventuele gegevenslekken af te handelen. Onderdeel hiervan is het informeren van AquaFlanders.
      • Gemeentebestuur Hamme verstrekt op redelijk verzoek van AquaFlanders de nodige informatie over de mechanismen voor fysieke en/of elektronische toegang tot de systemen en gegevens van AquaFlanders. Deze mechanismen moeten een aantoonbaar veilige manier voorzien om toegang tot de gegevens te verschaffen.
      • Gemeentebestuur Hamme verzekert dat, voor zover zij dit redelijkerwijze horen te weten, geen enkele uitrusting of software die zij in het kader van dit protocol gebruiken een inbreuk maakt op het intellectuele eigendomsrecht van een derde (zoals het auteursrecht, octrooi, recht sui generis, merk, …).

      Gemeentebestuur Hamme moet kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen werden getroffen. Op eenvoudig verzoek van AquaFlanders moet Gemeentebestuur Hamme hiervan aan AquaFlanders het bewijs overmaken.

      In het geval Gemeentebestuur Hamme voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doet op een verwerker (of meerdere verwerkers), doet de Gemeentebestuur Hamme uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. Gemeentebestuur Hamme sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming. Partijen bezorgen elkaar een overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.

      Artikel 7: Kwaliteit van de persoonsgegevens

      Zodra Gemeentebestuur Hamme één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene), meldt zij dat onmiddellijk aan AquaFlanders die na onderzoek binnen een redelijke termijn van de voornoemde vaststellingen de gepaste maatregelen treft en Gemeentebestuur Hamme daarvan vervolgens op de hoogte brengt. 

      Het contactpunt voor de melding aan AquaFlanders is het volgende mailadres: dpo@aquaflanders.be. 

      Het contactpunt voor de melding aan Gemeentebestuur Hamme wordt gevormd door elke contactpersoon afzonderlijk, vermeld op blz. 1 van dit protocol.

      Artikel 8: Sanctie bij niet-naleving

      Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen, kan iedere partij de doorgifte van de in dit protocol bedoelde gegevens opschorten indien de andere partij deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens en dit niet heeft rechtgezet binnen een termijn van dertig (30) kalenderdagen nadat zij per aangetekende brief in gebreke is gesteld.

      Artikel 9: Meldingsplichten

      Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar via de functionarissen voor gegevensbescherming zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.

      Gemeentebestuur Hamme brengt AquaFlanders onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers. 

      Artikel 10: Transparantie

      Dit protocol zal zowel door het AquaFlanders als door Gemeentebestuur Hamme worden gepubliceerd via een tekst op hun websites.

      Artikel 11: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting

      Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht.

      Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde rechtbank in Antwerpen.

      Artikel 12: Inwerkingtreding en opzegging

      Dit protocol treedt in werking op 1 november 2021.  

      Partijen kunnen dit protocol schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een opzegtermijn van 12 maanden.

      Het protocol eindigt van rechtswege na afloop van de in artikel 5 van dit protocol bedoelde termijn van mededeling. Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.

    • Intergemeentelijke samenwerking - Bibliotheekreglement Dijk92 - aanpassing - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
      • Het raadsbesluit van 19 juni 2019: 'Intergemeentelijke samenwerking - De Leesdijk - gezamenlijk bibliotheekreglement - goedkeuring - besluit".

      OVERWEGINGEN:

      • De Dijk92-bibliotheken hanteren sinds 2019 een gezamenlijk bibliotheekreglement, waardoor voor de klant dezelfde uitleenvoorwaarden gelden bij elke bibliotheek in onze regio. De parameters binnen de bibliotheeksoftware zijn dan ook gemeenschappelijk ingesteld voor alle 9 gemeenten.
      • De voorgestelde aanpassingen zijn tot stand gekomen na een grondige evaluatie en overleg binnen de stuurgroep van de Dijk92-bibliotheken.
      • De voorgestelde aanpassingen werden goedgekeurd door de Beheerraden van de verschillende Dijk92 bibliotheken.
      • Voorgestelde aanpassingen:
        • algemeen: de naamswijziging van Leesdijk naar Dijk92
        • artikel 1: toevoeging van de UIT-pas als mogelijke lidkaart
        • artikel 2: toevoeging van de verplichte privacyverklaring (GDPR)
        • artikel 9: toevoeging dat afwijkingen niet alleen kunnen gelden voor bepaalde gebruikerscategorieën maar ook voor kleinere collecties zoals thema-prentenboeken (sint, kerst,...), spelen, games, e-boeken enzovoort.
        • artikel 11: verduidelijking dat de reservatiekost ook betaald dient te worden als je het materiaal niet afhaalt.
        • artikel 15: de periode tussen het versturen van de 3de herinnering en de 4de - laatste - herinnering (of factuur - alles te betalen, terugbrengen niet meer mogelijk) werd ruimer gezet van 2 naar 8 weken.

          In het reglement-gedeelte specifiek voor bib Hamme:


        • artikel 20: adreswijziging bib Hamme (zodra de bib verhuisd is naar de nieuwe locatie)
        • artikel 28: aanpassing door het tarief niet meer te vermelden, maar enkel het principe van de openbare verkoop (cfr. reglementen Dendermonde en Wichelen. Andere Dijk92 bibliotheken vermelden de verkoop van afgevoerde items niet in hun reglement).
        • artikel 29: nieuw artikel dat verwijst naar de online diensten van de bib (catalogus, online verlengen, reserveren en betalen via Mijn bibliotheek)

      BESLUIT:

      Artikel 1: Beslist het reglement zoals hieronder beschreven goed te keuren.

      Artikel 2: Het raadsbesluit van van 19 juni 2019: 'Intergemeentelijke samenwerking - De Leesdijk - gezamenlijk bibliotheekreglement - goedkeuring - besluit' wordt opgeheven.

      REGLEMENT DIJK92 

      Definities

      • Dijk92: een intergemeentelijk samenwerkingsverband van 9 gemeenten, met name Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Laarne, Lebbeke, Wetteren, Wichelen en Zele. 
      • Kind: een gebruiker tot en met 12 jaar.
      • Materialen: alle fysieke materialen (boeken, tijdschriften, cd’s, dvd’s … ) en e-boeken die de bibliotheek uitleent.
      • Leentermijn: de periode waarbinnen je een materiaal mag lenen.
      • Boete: de vergoeding die je moet betalen wanneer je geleende materialen niet tijdig terug hebt gebracht.

      De algemene bepalingen van dit reglement zijn van toepassing op alle bibliotheken, hun filialen/uitleenposten en dienstverlening buiten de muren van de bibliotheek (boekendienst aan huis) binnen dit samenwerkingsverband. De algemene bepalingen worden aangevuld met bepalingen die voor iedere bibliotheek specifiek zijn.

      Deel I: Algemene bepalingen

      1.    Inschrijven en verantwoordelijkheden

      Artikel 1

      Lid worden van de bibliotheek is gratis en gebeurt met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs. Kinderen kunnen zich enkel inschrijven wanneer ze vergezeld zijn door een ouder of voogd met een geldige identiteitskaart of een geldig persoons- en Belgisch adresbewijs. 

      Wanneer minderjarigen ouder dan 12 jaar zich zonder ouder of voogd inschrijven, ontvangt de ouder of voogd een bevestiging van deze inschrijving. 
      Indien je niet over een elektronische identiteitskaart beschikt, ontvang je bij de inschrijving een lidkaart. Vervanging van de lidkaart (door verlies of beschadiging) kost 2,50 euro. Ook een UiTPAS kan je gebruiken als lidkaart.
      Je mag jouw elektronische identiteitskaart of lidkaart niet door iemand anders laten gebruiken.

      Artikel 2

      Jouw persoonsgegevens worden bijgehouden door de bibliotheek (via Cultuurconnect) en enkel gebruikt voor een goede werking van deze bibliotheek. De bibliotheek doet er alles aan om jouw privacy te waarborgen. Meer info op https://bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem.

      De bibliotheek houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Verordening EU 2016/679).
      Indien jouw persoonsgegevens wijzigen, is het belangrijk dit onmiddellijk te melden aan de bibliotheek. 

      Artikel 3

      Als je lid bent van de Dijk92-bibliotheek, kan je gebruik maken van alle bibliotheekdiensten, waaronder  het lenen van materialen, internet … en de e-diensten van de bib. 

      Artikel 4

      Je bent persoonlijk verantwoordelijk voor jouw geleende materialen. Bij minderjarige gebruikers is de ouder of voogd verantwoordelijk. 
      Voor je materialen leent, dien je ze na te kijken op beschadiging en volledigheid. Bij een probleem verwittig je de bibliotheekmedewerker, om te vermijden dat je zelf aansprakelijk wordt gesteld. Zonder voorafgaande opmerkingen word je geacht de materialen in goede staat te hebben ontvangen.
      Voor beschadiging of verwijdering van de barcode wordt 2,50 euro aangerekend. Bij verlies of beschadiging van materialen betaal je kosten volgens de specifieke bepalingen van de Dijk92-bibliotheek waar je het materiaal leende.  

      Artikel 5

      De Dijk92-bibliotheek is niet aansprakelijk voor defecten of beschadigingen aan apparatuur, veroorzaakt door het afspelen van geleende materialen.

      Artikel 6

      De Dijk92-bibliotheek is een plek voor ontmoeting en beleving. Je verstoort de sfeer in de Dijk92-bibliotheek niet en gedraagt je respectvol tegenover de andere bezoekers, het personeel, de aanwezige materialen en het meubilair. 

      2.    Lenen, verlengen en terugbrengen

      Artikel 7

      Je kan materialen van de Dijk92-bibliotheek ter plaatse inkijken of ze lenen. 

      Artikel 8

      De leentermijn is 4 weken.
      De leentermijn kan maximaal tweemaal met 3 weken verlengd worden tot een maximum van 10 weken. Verlengen is mogelijk:

      • via de telefoon;
      • aan de (zelfuitleen)balie in de Dijk92-bibliotheek; 
      • op het digitaal portaal ‘Mijn Bibliotheek’ via de website van De Dijk92-bibliotheek.

      Wanneer een materiaal door iemand anders is gereserveerd, kan je de leentermijn niet verlengen. Voor bijzondere en/of tijdelijke collecties en tijdens vakantieperiodes kunnen er afwijkende leentermijnen of -leenvoorwaarden gelden. 

      Artikel 9

      Je kan maximaal 20 materialen lenen. Er staat geen maximum op het aantal per soort. Voor sommige collecties (e-boeken, spelotheek, themacollecties,...) en voor bepaalde klantencategorieën kunnen er afwijkingen gelden.

      Artikel 10

      Voor het lenen van materialen wordt geen leengeld aangerekend.  

      3.    Reservaties en interbibliothecair leenverkeer

      Artikel 11

      Je kan materialen reserveren. Hiervoor betaal je een reservatiekost van 1,00 euro per gereserveerd materiaal. Van zodra de gereserveerde materialen beschikbaar zijn, ontvang je een brief of mail. Je hebt dan 14 dagen tijd om jouw gereserveerde materialen af te halen. De termijn gaat in op de dag van het versturen van de brief of mail. Je betaalt ook de reservatiekost als je het materiaal niet afhaalt.

      Artikel 12

      Je kan via interbibliothecair leenverkeer (IBL) materialen aanvragen bij andere bibliotheken (niet behorend tot Dijk92). Je betaalt per geslaagde aanvraag 3,00 euro (aanvraag bij een openbare bibliotheek in België) of 8,00 euro (aanvraag bij een wetenschappelijke bibliotheek). Voor een aanvraag bij een buitenlandse bibliotheek, zijn alle kosten voor jou. Aanvragen van gesproken boeken en boeken in brailleschrift zijn gratis. Scans via IBL aanvragen, is gratis. Voor kopieën via IBL wordt 3,00 euro aangerekend. 
      De leentermijn voor materialen van een andere bibliotheek is maximaal
      4 weken. Deze materialen kunnen niet verlengd worden. 

      4.    Boetes

      Artikel 13

      Je kan aan de zelfuitleenbalie een ticket printen met vermelding van de leentermijn. Indien je een mailadres hebt opgegeven, ontvang je een herinneringsmail voordat jouw leentermijn afloopt. Deze mail is een extra dienstverlening. 

      Het niet ontvangen van mails of brieven in verband met het verstrijken van de leentermijn en de daaraan gekoppelde boetes kan je niet inroepen om de boete niet te betalen. Je blijft verantwoordelijk voor het bewaken en respecteren van de leentermijn. 

      Artikel 14

      Je betaalt per uitleendag dat de leentermijn overschreden is en per materiaal 0,20 euro boete. De boete is geplafonneerd op 5,00 euro per materiaal plus administratiekosten. 

      Artikel 15

      Voor het innen van boetes geldt volgende procedure: 

       

       

      hoe

      wanneer

      boete

      administratiekosten

      extra kosten

      1ste herinnering

      mail of brief

      na 1 week te laat

      €0,20/titel/dag 

      geen

      geen*

      2de herinnering

      brief

      2 weken na
      1ste herinnering

      €0,20/titel/dag 

      geen

      geen*

      3de herinnering

      brief

      2 weken na
      2de herinnering

      €0,20/titel/dag 

       + € 7

       

      geen*

      4de herinnering

      brief met factuur

      8 weken na
      3de herinnering

      €0,20/titel/dag 

       + € 7

      + € 10

      + kostprijs/
      titel**

      *indien alle materialen teruggebracht zijn

      **alle materialen moeten vergoed worden, terugbrengen kan niet meer.

      Artikel 16

      Je lidmaatschap wordt automatisch geblokkeerd wanneer:

      • je verschuldigde bedrag 10,00 euro of meer bedraagt; 
      • je openstaande bedrag langer dan 10 weken onbetaald blijft;
      • je niet reageert op de laatste betalingsherinnering. 

      5.    Gebruik van internet

      Artikel 17

      In de bibliotheek kan je gratis inloggen op het lokale wifi-netwerk. 

      Artikel 18

      Het gebruik van een internet-pc is gratis. Kinderen jonger dan 8 jaar kunnen alleen gebruik maken van een internet-pc in het gezelschap van een meerderjarige. 

      Artikel 19

      Het gebruik van internet is niet toegelaten voor: 

      • onwettige doeleinden; 
      • het bekijken van porno; 
      • het kopiëren van gegevens waarop auteursrecht berust of andere inbreuken op het auteursrecht; 
      • het schenden van het computerbeveiligingssysteem; 
      • het vernietigen, wijzigen of aanpassen van informatie op de computer; 

      het vernietigen of beschadigen van hardware, software of gegevens van de bibliotheek of van andere gebruikers.

      Deel II: Specifieke bepalingen Bib Hamme

      6.    Adres en openingsuren

      Artikel 20

      Bibliotheek Hamme heeft 2 vestigingen:

       

       

      HOOFDBIBLIOTHEEK HAMME

      Marktplein 19A – Hamme

      052 47 92 20

      bibliotheek@hamme.be

      UITLEENPOST MOERZEKE

      Vredestraat 3 - Moerzeke

      052 47 42 57

      bibliotheek@hamme.be

      maandag

      14.00 tot 20.00

      gesloten

      dinsdag

      14.00 tot 20.00

      gesloten

      woensdag

      14.00 tot 20.00

      14.00 – 17.00

      donderdag

      14.00 tot 20.00

      18.00 – 20.00

      vrijdag

      10.00 – 12.00 en 14.00 – 17.00

      gesloten

      zaterdag

      09.30 – 12.30

      09.30 – 12.30

      zondag

      gesloten

      gesloten

      Artikel 21

      10 minuten voor sluitingstijd kan je alleen nog materialen binnenbrengen in de bib. Nieuwe items kiezen kan dan niet meer. Als je reeds in de bibliotheek was, kan je wel nog materialen uitlenen.

      Artikel 22

      De bibliotheek is gesloten tijdens wettelijke feestdagen, eventuele brugdagen en gemeentelijke sluitingsdagen. Een extra sluiting kan zich voordoen door onverwachte omstandigheden of tijdens de zomervakantie. De sluitingsdagen worden ruim op voorhand aangekondigd via verschillende kanalen.

      7.    Kopieën en scans

      Artikel 23

      In de bibliotheek kan je tegen betaling fotokopieën laten nemen door het personeel. Kopiëren kan alleen tijdens de openingsuren van de bibliotheek.

      Dit zijn de tarieven:

       

      A4 - formaat

      A3 - formaat

      Zwart-wit kopie

      € 0,15

      € 0,25

      Kleurenkopie

      € 1,20

      € 2,50

       Artikel 24

      Je kan printen vanaf de internetpc’s tijdens de openingsuren. Er wordt € 0,15 aangerekend per pagina. Enkel A4-prints zijn mogelijk.

      8.    Niet-uitleenbare materialen

      Artikel 25

      Kranten (en bijlagen) en het laatste nummer van tijdschriften worden niet uitgeleend. Je kan wel kopieën of scans nemen uit deze exemplaren.

      9.    Extra diensten

      Artikel 26

      Indien je niet in staat bent je te verplaatsen naar de bibliotheek, kan je een beroep doen op de bib aan huis. Een bibmedewerker brengt dan op geregelde tijdstippen de gewenste titels aan huis.

      Artikel 27

      Voor klassen en leerkrachten zijn speciale uitleenvoorwaarden voorzien.

      Artikel 28

      De bibliotheek verkoopt afgevoerde materialen tijdens een openbare verkoop. De eenheidsprijs (per boek,dvd,…) wordt vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen op advies van de bibliotheek. De bib licht het publiek hierover tijdig in over deze ‘boeken’-verkoop.

      Artikel 29

      In de online catalogus hamme.bibliotheek.be kan je titels opzoeken maar ook praktische info (tarieven, openingsuren, sluitingsdagen,…) en nieuws over de verschillende bibactiviteiten raadplegen. Online betalen kan via je Mijn bibliotheek-account evenals online verlengen, reserveren en lijstjes maken.

      Akkoord met het reglement

      Door lid te worden, ga je akkoord met dit reglement. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot sancties zoals schorsing of het ontzeggen van de toegang tot de bibliotheek.

    • Academie beeldende kunsten - uren uit het werkingsbudget - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding
      • De omzendbrief PERS/2012/08 van 15 oktober 2012 – aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel.
      • Het decreet deeltijds kunstonderwijs van 28 februari 2018.
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      OVERWEGINGEN:

      • Het lestijdenpakket van de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten Hamme voor het schooljaar 2021-2022.
      • De vraag van de directie van de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten Hamme om 8 uren ten laste van het werkingsbudget te kunnen aanvragen bij het Vlaams ministerie van onderwijs vanaf 1 september 2021 voor de duur van het schooljaar 2021 -2022.
      • Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 13 juli 2021.
      • De besprekingen met de vakorganisaties tijdens het ABOC van 24 augustus 2021.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
      Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
      Onthouders: Mustafa Tokgoz
      Resultaat: Met 23 stemmen voor, 1 onthouding

      BESLUIT:

      Artikel 1: Voor de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten zullen 8 uren ten laste van het werkingsbudget aangevraagd worden bij het Vlaams ministerie van onderwijs vanaf 1 september 2021 voor de duur van het schooljaar 2021-2022

      Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de schooldirectie van de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten en aan de financiële dienst.

    • Lokale economie - belasting shishabars - goedkeuring - wijziging - besluit

      REGELGEVING:

      • De Grondwet, artikel 170 §4.
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 §3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt.
      • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting, zoals gewijzigd.
      • De wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook.
      • Het KB van 28 januari 2010 betreffende de vaststelling van de voorwaarden van het rookverbodsteken en van de installatie van een ventilatiesysteem.
      • Het KB van 13 augustus 1990 betreffende het fabriceren en het in de handel brengen van producten op basis van tabak en soortgelijke producten.
      • Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2019 inzake belasting shishabars.

      OVERWEGINGEN:

      • De gemeente Hamme kan, onder de voorwaarden bepaald in dit reglement, een belasting/reglement toepassen op shishabars. Deze sishabars zullen een zeer grote aantrekkingskracht kennen, wat zal zorgen voor een grote instroom van bezoekers in de gemeente.
      • Dat het succes van deze shishabars echter gepaard zal gaan met allerlei vormen van overlast, gaande van nachtlawaai, geluidsoverlast, wildparkeren, ... wat blijkt uit de cijfers van tussenkomsten van de lokale politie in andere politiezones.
      • De uitbating van shishabars is een economische activiteit welke voor de exploitanten redelijkerwijze inkomsten zal generen, wat verantwoord dat ook zij bijdragen aan de eventuele bijkomende kosten dewelke de uitbating van shishabars veroorzaken en het derhalve redelijk en billijk is om hen een belasting te laten betalen
      • De belastingen en reglementen in de omliggende steden en gemeenten.
      • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
      • Het overleg met de politiediensten.
      • Het gemeenteraadsbesluit van 15 september 2021 inzake belasting shishabars dient aangepast te worden omwille van volgende redenen:
        • De wetgeving is in 2019 veranderd van verkoop tabak aan -16 jarigen, naar -18jarigen. In artikel 6 was dit nog foutief genoteerd, in de rest van het reglement was dit wel correct.
        • In artikel 12 werd er een vermelding gemaakt van een privaat bureau voor telecommunicatie of van een nachtwinkel, maar dit betreft eveneens een foutieve overname van gegevens, aangezien wij voor dergelijke uitbatingen reeds een apart reglement voorzien hadden.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
      Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Christel Vanhoyweghen
      Onthouders: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 onthoudingen

      BESLUIT:

      Artikel 1: Doel.

      De gemeente Hamme kan, onder de voorwaarden bepaald in dit reglement, een belasting/reglement toepassen op shishabars. Dit met het doel te verduidelijken over hoe men deze initiatieven administratief moet behandelen en welke regelgevende kaders er van toepassing zijn. Daarnaast een evenwicht geven tussen het stimuleren van ondernemerschap en het inperken van de maatschappelijke impact.


      Artikel 2: Definities.

      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

      • Shishabar: een publiek toegankelijke inrichting, onder meer bestemd om waterpijp (apparaat om te roken via een vloeistofreservoir) te roken, ook al is dit sporadisch. Een shishabar is enkel mogelijk in een handelszaak die uitsluitend als drankgelegenheid wordt uitgebaat. Het gebruik van een waterpijp is enkel toegestaan in een rookkamer (niet op terrassen of andere aanhorigheden van de handelszaak).
      • Uitbater: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon ongeacht hun eventuele hoedanigheid van handelaar, voor wiens rekening en risico de inrichting wordt uitgebaat.
      • Vestigingseenheid: een plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres en die voor de consument toegankelijk is waar activiteiten waarop de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening van toepassing is, uitgeoefend worden.
      • Aanvrager: in naam van een onderneming namelijk natuurlijk persoon of rechtspersoon.
      • Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een onderneming heeft waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist.
      • Kernwinkelgebied: Het door het gemeentebestuur afgebakende zone zoals voorzien in het Strategisch Commercieel Plan.
      • Horecazaak: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen die logies verstrekken en/of publiek toegankelijke inrichting waar voedingswaren of dranken worden verkocht en ter plaatse kunnen worden genuttigd.
      • Handelszaak: Elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist en die de uitoefening van een kleinhandels- of horecazaak tot hoofddoel heeft.
      • Handelspand: Het onroerend goed waarin de handels- of horecazaak wordt uitgebaat, of een dienstverlener met vrij publiek toegankelijke ruimte.
      • Vrije publiektoegankelijke ruimte: Voor het publiek toegankelijk plaats, ruimte of gebouw, bestemd voor verkoop of verbruik, of waar diensten worden aangeboden.
      • Vestigingsvergunning: voorafgaande vergunning voor het vestigen van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie verleend door het Ccollege van burgemeester en schepenen zoals omschreven in artikel 18 van de Wet van 10 november 2006.
      • Uitbatingsvergunning: vergunning voor het uitbaten van een nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie verleend door de burgemeester nadat voldaan is aan een aantal uitbatingsvoorwaarden.
      • Voorafgaand onderzoek: Onverminderd de hogere wetgeving en andere hoofdstukken van deze uniforme gemeentelijke politieverordening die ook hier van toepassing zijn, kan de vergunning enkel worden toegekend na een voorafgaand administratief onderzoek en een positieve beoordeling betreffende volgende onderdelen: een brandveiligheidsonderzoek; een stedenbouwkundig onderzoek; een onderzoek naar de milieuwetgeving; een onderzoek naar de vestigingsmodaliteiten; een moraliteitsonderzoek; een financieel onderzoek. De vereiste van de positieve beoordeling geldt gedurende de ganse duur van de exploitatie.

      Artikel 3: Toepassingsgebied.

      Deze verordening is van toepassing op alle nieuw te openen en bestaande vestigingseenheden op het grondgebied van de gemeente die, rekening houdend met de begripsomschrijvingen van artikel 2 van deze verordening, worden beschouwd als een shishabar.

      Artikel 4: Rookverbod.

      In België geldt een algemeen rookverbod in openbare ruimtes, op de werkplaats en in de horeca. Dit betekent dat horeca-uitbaters overal in hun zaak duidelijk zichtbare rookverbodstekens moeten aanbrengen. Zij kunnen er ook voor kiezen om een rookkamer te installeren. Die rookkamer moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

      • Het moet gaan om een afgesloten ruimte met een maximale grootte van 25% van de oppervlakte van het hele etablissement.
      • De rookkamer mag geen transitzone zijn.
      • De rookkamer moet zodanig ingericht zijn dat de ongemakken voor niet-rokers door de rook zoveel mogelijk worden beperkt.
      • Er moet een rookafzuigsysteem geïnstalleerd zijn.
      • Er mogen enkel dranken worden meegenomen. U mag er zelf geen dranken of voedsel verkopen.
      • Er mogen geen verdeelautomaten, bingoautomaten, flipperkasten, televisies,... in de rookkamer aanwezig zijn.

      Het is toegelaten te roken op een open terras. Het terras moet dan wel volledig open zijn aan ten minste één kant (ongeacht het weer) en de open kant mag niet gedeeltelijk gesloten worden door bijvoorbeeld een wind- of zonnescherm. Personen die weigeren om het rookverbod na te leven, riskeren een boete. Zowel de roker als de uitbater kunnen beboet worden. De boetes gaan tot 6.000 euro. De federale overheid controleert de naleving van dit verbod.

      De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu controleert de publieke plaatsen, waaronder horecazaken.
      De controle op horecazaken waar eten geserveerd wordt is in handen van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV).
      Op de werkvloer verzekert de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg de controle. U kunt bij deze diensten terecht als u vragen of klachten hebt over deze reglementering.

      Artikel 5: Verkoop en reclame.

      U mag geen tabaksproducten verkopen aan -18-jarigen. Als verkoper kunt u dus eisen dat iemand bewijst dat hij of zij minstens 18 jaar is. Een automatische distributieapparaat moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

      • Het automatische distributieapparaat wordt geplaatst in gesloten ruimten waar de tabaksproducten tegelijk op de traditionele manier worden verkocht.
      • Het automatische distributieapparaat is vergrendeld en mag enkel ontgrendeld en geactiveerd worden door en voor personen van minstens 18 jaar.
      • De persoon die de tabaksproducten op traditionele wijze verkoopt is verantwoordelijk voor de ontgrendeling van het distributieapparaat.

      Reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is verboden.

      Er zijn enkele uitzonderingen op die regel:

      • Reclame in publicaties die uitsluitend bestemd zijn voor professionelen uit de tabakssector.
      • Het afficheren van het tabaksmerk in en aan de voorgevel van tabakswinkels en van krantenwinkels die tabaksproducten verkopen.

      U kunt bij de FOD Volksgezondheid terecht als u vragen of klachten hebt over deze reglementering. Sinds 1 juli 2011 schrijft de wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling van rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming voor werknemers tegen tabaksrook voor dat alle horecazaken in ons land (restaurants, tearooms en tavernes, cafés, discotheken, casino’s, ...) rookvrij moeten zijn. Het rookverbod is permanent van kracht, ook tijdens privéfeesten en buiten de openingsuren. De rookverbodstekens moeten goed zichtbaar aan de ingang en in de zaak zelf worden aangebracht. Asbakken zijn niet toegelaten.

      In de rookkamer mag wel nog worden gerookt, maar deze moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

      • Het moet gaan om een afgesloten ruimte, waarvan de deur altijd gesloten is.
      • De rookkamer beslaat maximaal 25% van de totale oppervlakte van de zaak.
      • Er moet een rookafzuigsysteem voorzien zijn (minimaal debiet: opp. rookkamer x 15m³/u).
      • Er mag geen voedsel of drank worden geserveerd. De klant mag zijn eigen drankje wel meenemen. Het personeel mag enkel schoonmaken en afruimen.
      • Er mogen geen diensten worden aangeboden (bv. een televisie, kansspel, verdeelautomaat, verkoop van shisha, ...).
      • De rookkamer mag geen doorgang naar een andere publieke ruimte of naar de wc’s zijn. Verdere informatie kunt u nalezen via deze website: https://www.health.belgium.be/nl/gezondheid/zorg-voor-jezelf/alcohol- tabak/tabaksproducten-en-rookverbod/rookverbod.
      • Ook op het terras mag worden gerookt, op voorwaarde dat dit aan één zijde volledig open is.

      Artikel 6: Maatregelen en sancties.

      De controlediensten kunnen een waarschuwing of een proces-verbaal opmaken. De sancties kunnen aanzienlijk zijn: in geval van overtreding van het rookverbod, kunnen de boetes variëren van 208 tot 8000 euro. De rechtbank kan een zaak ook sluiten voor een duur van 1 tot 6 maanden. Het is verboden om de smaak op sigaretten, roltabak en waterpijptabak te vermelden (bv. appel) of om er een afbeelding van een levensmiddel op aan te brengen.

      De verkoop van tabaksproducten (inclusief waterpijptabak) is verboden aan minachttienjarigen. De verkoper mag aan een jongere die tabak wil kopen, vragen om een bewijs van leeftijd voor te leggen (identiteitskaart of elk ander geldig document). Het is onwettig om tabaksproducten te herverpakken en/of ze te mengen met andere producten of stoffen. Om te voldoen aan de wet, dient u de waterpijptabak in zijn oorspronkelijke verpakking aan uw klanten te verkopen Het bedrag van de boetes varieert van 208 tot 24.000 euro. Aangezien het om een maatregel ter bescherming van jongeren gaat, is het bedrag van de boete vaak hoger dan het minimumbedrag.

      Artikel 7: Tarieven.

      Opening shishabar: 5.000 EUR. Jaarlijkse belasting shishabar: 1.000 EUR per uitbating.

      Artikel 8: Betalingswijze

      De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier welke worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

      Artikel 9: Vestigingsvergunning.

      § 1. De vestiging van een shishabar is onderworpen aan een voorafgaande vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen. Voor het verkrijgen van een vestigingsvergunning dient de uitbater een schriftelijke aanvraag in bij het college van burgemeester en schepene aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier. De vestigingsvergunning wordt verleend door het college van burgemeester en schepene binnen een termijn van 60 kalenderdagen na de ontvangst van de aanvraag. De ontvangstdatum wordt schriftelijk door de gemeentelijke administratie bevestigd aan de aanvrager. Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de termijn van 60 dagen wordt de vergunning als verleend beschouwd.

      § 2 Het college van burgemeester en schepenen kan de vergunning voor de vestiging van een shishabar weigeren op grond van de:

      2.1. ruimtelijke ligging van de handelszaak. Er wordt geen vergunning voor de vestiging van een shishabar verleend indien:

      • Binnen een straal van 500 meter, in vogelvlucht gemeten vanaf de toegangsdeur, een andere nachtwinkel of privaat bureau voor telecommunicatie gevestigd is.
      • Binnen een straal van 500 meter, in vogelvlucht gemeten vanaf de toegangsdeur, een tabaksverkooppunt gevestigd.
      • De shishabar niet gesitueerd is op een gelijkvloerse verdieping.
      • De shishabar zich bevindt in of naast een gebouw met een voortuin.
      • De shishabar zich bevindt in een bebouwde kom. Onverminderd de bovenstaande afbakening van zones geldt zowel binnen als buiten deze gebieden dat door het aantal vestigingen van shishabars de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet mag worden overschreden.

      2.2. handhaving van de openbare orde, veiligheid en rust. Hiervoor baseert het college van burgemeester en schepenen zich op een advies van de politiediensten met betrekking tot de mogelijke verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust door deze vestiging en tot eventuele aanbevelingen om deze verstoring te voorkomen.

      Artikel 10: Uitbatingsvergunning.

      § 1 Voor elke uitbating van een shishabar zoals bedoeld in artikel 2 van deze verordening, moet de uitbater schriftelijk een uitbatingsvergunning aanvragen bij de burgemeester door middel van een aanvraagformulier waarvan een model als bijlage is gehecht aan deze verordening. Bij de aanvraag tot het verkrijgen van deze vergunning dienen volgende zaken te worden toegevoegd:

      • Een kopie van de identiteitskaart van de aanvrager en zijn telefoonnummer.
      • De vermelding van het soort zaak dat hij wenst te openen.
      • Het juiste adres van de uitbating, alsmede een grondplan van het pand met aanduiding van de ruimtes die voor het publiek toegankelijk zijn en beschrijving van de afmeting van deze ruimtes.
      • Een attest uitgaand van een bevoegd organisme waaruit blijkt dat de elektrische installaties van het pand beantwoorden aan de voorschriften van de geldende wettelijke reglementaire teksten.
      • Een ondernemingsnummer uitgereikt door een ondernemingsloket.
      • In het geval van een vennootschap, een kopie van de statuten (van de vennootschap) met stempel van de griffie van de rechtbank van koophandel.
      • Desgevallend een kopie van de aanvraag tot toelating van fabricage of in handel brengen van voedingswaren bij het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV).

      § 2 Voor de shishabars die worden opgericht na de inwerkingtreding van deze verordening, moet de uitbater in alle gevallen een vestigingsvergunning kunnen voorleggen, voorafgaand aan de indiening van de aanvraag tot uitbatingsvergunning.

      § 3 De uitbatingsvergunning wordt verleend door de burgemeester binnen een termijn van 60 kalenderdagen na de ontvangst van de aanvraag. De ontvangstdatum wordt schriftelijk door de
      gemeentelijke administratie bevestigd aan de aanvrager. Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de termijn van 60 dagen wordt de vergunning als verleend beschouwd.

      § 4 De uitbatingsvergunning kan enkel worden verleend na een administratief onderzoek dat volgende componenten bevat:

      1. Brandveiligheidsonderzoek: een onderzoek of de vestigingseenheid waar de handelsactiviteit wordt uitgeoefend, voldoet aan de minimumnormen inzake brandpreventie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de brandweer van Oost-Vlaanderen.
      2. Financieel onderzoek: een onderzoek naar de betaling van alle verschuldigde gemeentefacturen en aanslagbiljetten, van welke aard ook, die betrekking hebben op de vestigingseenheid en de uitbater. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de gemeentelijke financiële dienst. Verplichting tot voorlegging van het aanslagbiljet van de afgelopen 7 jaar. Financieel onderzoek bestaat uit: een onderzoek naar de staat van schulden bij overheidsinstanties van welke aard ook, een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal, of er ernstige aanwijzingen zijn van fraude; een onderzoek naar de herkomst van gelden waarmee investeringen worden gedaan in de zaak, en/of waarmee de aankoop gefinancierd wordt. Het financieel onderzoek wordt uitgevoerd op de exploitant. Indien de exploitant een rechtspersoon is, wordt het financieel onderzoek uitgevoerd op de organen van de exploitant en/of de vertegenwoordigers en op de uiteindelijke begunstigden van de exploitant. Voor het financieel onderzoek wordt het advies ingewonnen van de financiële dienst van de gemeente, de lokale politie, de federale gerechtelijke politie, het parket en FOD Financiën.
      3. Stedenbouwkundig onderzoek: een onderzoek naar de stedenbouwkundige conformiteit van de vestigingseenheid waarbij wordt onderzocht of de vestigingseenheid beschikt over de benodigde stedenbouwkundige vergunningen en in overeenstemming is met de geldende stedenbouwkundige voorschriften. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de gemeentelijke dienst stedenbouw.
      4. Onderzoek naar de vestigingsformaliteiten: een onderzoek naar de vestigingsformaliteiten als ondernemer (inclusief beroepskaart) of enige andere vergunning die wettelijk voorgeschreven is.
      5. Moraliteitsonderzoek: dit bestaat uit:
      • Een onderzoek inzake de zedelijkheid.
      • Een onderzoek naar de gerechtelijke en politionele antecedenten; incl. de vaststellingen of veroordelingen voor inbreuken op de wet op het racisme en / of de xenofobie en / of tegen de drugwetgeving; alsook daden van weerspannigheid tegenover de politie of andere overheidsinstanties.
      • Een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal of er ernstige aanwijzingen zijn van fraude;een onderzoek gebaseerd op feiten of gebaseerd op een proces-verbaal of er ernstige aanwijzingen voorhanden zijn dat in de huidige of vroegere private doch voor het publiek toegankelijke plaatsen, herhaaldelijk illegale activiteiten plaatsvinden of plaatsgevonden hebben die betrekking hebben op de verkoop, de aflevering of het vergemakkelijken van het gebruik van giftstoffen slaapmiddelen, verdovende middelen, psychotrope stoffen, antiseptica of stoffen die gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen, waardoor de openbare veiligheid en rust in het gedrang komt.

      Het moraliteitsonderzoek wordt, al naar gelang het geval, uitgevoerd op de private doch voor het publiek toegankelijke plaats, op de uitbater, op de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater en op de natuurlijke personen die in feite belast zijn met de uitbating. Deze personen dienen meerderjarig te zijn en een bewijs van goed gedrag en zeden voor te leggen, alsook een uittreksel uit het strafregister van het land van de woonplaats of een hieraan gelijkwaardig document desgevallend behoorlijk vertaald door een beëdigd vertaler. Voor andere personen die in welke hoedanigheid ook deelnemen of zullen deelnemen aan de uitbating van de instelling, dient de uitbater een kopie van het identiteitsbewijs over te maken aan de politie, dit met het oog op een moraliteitsonderzoek.

      § 5 De uitbatingsvergunning wordt verleend voor een termijn van 2 jaar, onverminderd art. 5 en art. 6.
      Uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van voormelde termijn moet de uitbater schriftelijk een aanvraag indienen bij de burgemeester tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning. De uitbater die nalaat binnen de voormelde termijn een hernieuwing van de uitbatingsvergunning aan te vragen, verliest zijn uitbatingsvergunning op de vervaldag van deze vergunning. De aanvraag tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning geldt als voorlopige vergunning tot de definitieve inwilliging of weigering wordt verleend.

      § 6 De vergunning vervalt van rechtswege:

      • Op het ogenblik dat de uitbating van de inrichting voor een periode van langer dan zes maanden feitelijk onderbroken is.
      • In geval van faillissement.
      • In geval van veroordeling tot gerechtelijke verzegeling.
      • In geval van ontbinding van de rechtspersoon.
      • In geval van wijziging van de organen van de rechtspersoon.
      • In geval van schrapping van de uitbater of van de betrokken vestiging uit de kruispuntbank voor ondernemingen.
      • In geval van het niet naleven van de voorschriften vervat in artikel 2.

      § 7 De burgemeester kan beslissen in de uitbatingsvergunning bijzondere voorwaarden op te nemen afhankelijk van specifieke omstandigheden, bv. de ligging van de inrichting.

      § 8 De uitbatingsvergunning is geldig, te rekenen vanaf de datum van ondertekening door de burgemeester.

      § 9 De uitbatingsvergunning wordt afgeleverd aan een uitbater voor een welbepaalde vestigingseenheid van shishabar en kan niet worden overgedragen aan een andere uitbater of worden overgedragen naar een andere vestigingseenheid.

      § 10 De uitbater is verplicht alle wijzigingen in de inrichting die een verandering uitmaken ten opzichte van de veiligheid, onmiddellijk te melden aan de burgemeester.

      § 11 De uitbatingsvergunning moet steeds op eerste vordering van een bevoegde controlerende ambtenaar ter inzage worden voorgelegd.

      Artikel 11: Politiemaatregelen en strafbepalingen.

      § 1 Overeenkomstig artikel 18 § 3 van de Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening kan de burgemeester de sluiting bevelen van de vestiging (shishabar)die wordt uitgebaat in overtreding op onderhavig gemeentelijke verordening.

      § 2 Tenzij een wet of een decreet andere strafbepalingen bevat, wordt elke overtreding van deze
      politieverordening overeenkomstig artikel 119bis Nieuwe Gemeentewet bestraft met:

      • een administratieve geldboete van maximum 350 euro
      • een administratieve schorsing of intrekking van de door de gemeente afgeleverde toelating of vergunning voor de shishabar
      • een tijdelijke of definitieve sluiting van de shishabar

      Artikel 12: Camerabewaking.

      De exploitant van een shishabar moet tijdens het open houden van zijn inrichting minstens één bewakingscamera binnen zijn inrichting in werking hebben die duidelijk herkenbare beelden opneemt van iedere bezoeker. Ook een automatische tijdsregistratie is hierbij verplicht. De voorschriften vermeld in de wet van 21 maart van 2007 (B.S. 31/05/2007) tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s alsmede de uitvoeringsbesluiten, zijn integraal van toepassing.

      Artikel 13: Non-discriminatieclausule.

      §1. De aanvrager verbindt er zich toe:

      • Geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst te dulden.
      • Toegankelijk te zijn voor iedereen.
      • Elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en te bestraffen.
      • De wetten en reglementen die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen na te leven.

      §2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Hamme, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.

      Artikel 14: Opheffingsbepaling.

      Het vorige reglement belasting shishabar , goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 september 2021, wordt opgeheven.

      Artikel 15: Inwerkingtreding.

      Dit reglement treedt in werking op 01/11/2021.

      Info: Voor verdere vragen kan u steeds terecht op de dienst economie. Bereikbaar op het nummer 052 47 55 26 of via economie@hamme.be.

    • Intergemeentelijke samenwerking - nota ter voorbereiding van "De afbakening van het werkingsgebied van de woonmaatschappij Hamme en Zele" - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • Het regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024.
      • De nieuwsbrief van het agentschap Wonen-Vlaanderen van 10 september 2020 betreffende het regelgevend en implementatietraject voor de vorming van de woonmaatschappijen, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing.
      • De brief van Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele van 23 oktober 2020 betreffende de oproep om het werkingsgebied van de woonmaatschappij afte bakenen, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
      • Het decreet van Vlaamse Regering van 9 juli 2021: “Decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen”, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 10 september 2021, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
      • Het besluit van het college van 15 juni 2021 met het principieel akkoord om samen met lokaal bestuur Zele de piste te verkennen om met de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen (De Zonnige Woonst te Hamme en Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw te Zele) te komen tot de vorming van één woonmaatschappij voor het grondgebied en werkingsgebied Hamme en Zele.
      • Het verslag van het lokaal woonoverleg dd. 24 september 2021.
      • Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen.

      OVERWEGINGEN:

      • De Vlaamse Regering stelt in haar regeerakkoord voorop dat Vlaanderen in de toekomst zal bestaan uit verschillende werkingsgebieden over gemeentegrenzen heen waarbinnen alle vormen van intergemeentelijke samenwerking een plaats kunnen krijgen.
      • Dit brengt met zich mee dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren moeten samengevoegd worden tot één woonactor met slechts één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren.
      • Die woonmaatschappij zal de taken van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen alsook van de sociale verhuurkantoren opnemen en het centrale aanspreekpunt worden voor zowel kandidaat-huurders, lokale besturen als andere belanghebbenden.
      • Deze bestuurlijke hervorming zou moeten leiden tot meer duidelijkheid en transparantie, een grotere slagkracht van de woonactor en uiteindelijk een sterker sociaal woonbeleid.
      • De Vlaamse Regering heeft de krijtlijnen uitgetekend en dat de lokale besturen nu aan zet zijn om de werkingsgebieden te bepalen.
      • De lokale besturen dienen tegen 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied aan de Vlaamse Regering te bezorgen dat tot stand kwam in onderling overleg met de woonactoren actief op het grondgebied, dat werd afgetoetst op het lokaal woonoverleg en dat door de gemeenteraad wordt gedragen.
      • Het leggen van deze puzzel is onlosmakelijk verbonden met de lopende discussie omtrent de regiovorming van lokale besturen: het werkingsgebied wordt best afgestemd op de referentieregio's die de Vlaamse Regering vooropstelt.
      • Hamme behoort tot de referentieregio “Denderregio”.
      • Het college is tevreden over de samenwerking met (sociale huisvestingsmaatschappij) De Zonnige Woonst te Hamme.
      • Het college staat, gelet op de vorming van woonmaatschappijen en de regiovorming, open voor een regionale schaalvergroting van het werkingsgebied inzake de sociale huisvesting.
      • Buurgemeente Zele behoort tevens tot de referentieregio “Denderregio” en uit contacten met lokaal bestuur Zele blijkt dat ook zij open staan voor een regionale schaalvergroting van het werkingsgebied inzake de sociale huisvesting.
      • In Zele is de sociale huisvestingmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw actief.
      • Het college ging op 15 juni 2021 principieel akkoord om samen met lokaal bestuur Zele de piste te verkennen om met de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen (De Zonnige Woonst te Hamme en Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw te Zele) te komen tot de vorming van één woonmaatschappij voor het grondgebied en werkingsgebied Hamme en Zele. Het college verzocht De Zonnige Woonst te Hamme om af te stemmen met Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw te Zele om deze piste te verkennen en te onderzoeken. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de integratie van een deel van de werking van het sociaal verhuurkantoor VZW Woonaksent actief in Hamme en Zele.
      • Naar aanleiding van deze onderzoeks- en afstemmingsfase werd een nota opgesteld: “Nota ter voorbereiding van: De afbakening van het werkingsgebied van de woonmaatschappij Hamme en Zele”. Uit deze nota blijkt dat de (door de Vlaamse Regering vastgelegde) criteria inzake het (beoogd) werkingsgebied overeenstemmen met de realiteit (mits de overdracht van grondreserve en SVK-werking) en met de intenties van de lokale besturen, nl. de afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen.
        • Er zal maar één woonactor per gemeente zijn. Deze woonactor zal actief zijn in meerdere gemeenten (Hamme en Zele). De woonmaatschappij zal de huidige SVK- en SHM-taken opnemen.
        • Het werkingsgebied zal uit geografisch aaneensluitende gemeenten bestaan.
        • Het werkingsgebied telt minimaal 1.000 sociale huurwoningen, waarbij op de private markt ingehuurde woningen niet worden meegeteld.
        • Het werkingsgebied stelt de woonmaatschappij in staat om de huidige complementaire expertise van SVK- en SHM-werking te bundelen. Een versterking van de professionalisering en het behoud van de bestaande SHM- en SVK-expertise zijn hierbij uitgangspunten.
      • Deze nota met voorstel van afbakening werkingsgebied werd gunstig geadviseerd door de Raad van Bestuur van De Zonnige Woonst op 13 september 2021.
      • Het college staat principieel achter deze nota en de afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen.
      • Deze nota met voorstel van afbakening werkingsgebied werd besproken op het lokaal woonoverleg van 24 september 2021 en gunstig geadviseerd.
      • Deze nota met voorstel van afbakening werkingsgebied werd gunstig geadviseerd door de woonactoren van buiten de gemeente die binnen de gemeente actief zijn.
      • In het (daartoe voorziene sjabloon) ‘Advies lokaal bestuur met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij’ worden o.a. de criteria inzake het werkingsgebied afgetoetst (geografisch aaneensluitende gemeenten, behoren tot eenzelfde referentieregio en minimaal 1.000 sociale woningen). Tevens wordt gevraagd: “Geef aan op welke wijze de verdeling van stemrechten tussen de gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied zal gebeuren. Lokale besturen moeten samen over minstens 50% plus één van de stemrechten in de woonmaatschappij beschikken. De onderlinge verdeling van de stemrechten tussen die lokale besturen moet gebeuren op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Indien de betrokken gemeenten geen voorstel indienen, zal de Vlaamse Regering een verdeling bepalen op basis van objectieve criteria.”
      • De gemeenten hebben als regisseur van het lokale woonbeleid, de opdracht gekregen om aan de Vlaamse Regering een voorstel van de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen te bezorgen, op basis waarvan die Vlaamse Regering het werkingsgebied kan vaststellen. De gemeenten krijgen dus de kans om zelf te bepalen met welke buurgemeente(n) men in de toekomst wil werken aan sociaal woonbeleid. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor dat de lokale besturen van Hamme en Zele dan ook in de komende periode met elkaar in gesprek gaan over de onderlinge verdeling van de stemrechten. Dit met de bedoeling om objectieve criteria in functie van het lokaal woonbeleid te bepalen, waarop deze stemverdeling zal gebaseerd zijn. Hiermee willen we – als lokaal uitvoerder van het woonbeleid – voldoen aan de criteria en verwachtingen die vanuit de Vlaamse Regering worden gesteld inzake het afbakenen van het werkingsgebied en de vorming van de woonmaatschappij.

      BESLUIT:

      Artikel 1: De gemeenteraad staat principieel achter deze nota (“Nota ter voorbereiding van: De afbakening van het werkingsgebied van de woonmaatschappij Hamme en Zele”) en de afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen. De gemeenteraad adviseert om de gemeente tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Hamme en Zele.

      Artikel 2: De gemeenteraad uit de intentie om in de vorming van de toekomstige woonmaatschappij de samenwerking met de huidige partners op vlak van sociale huisvesting te behouden indien een fusie zou tot stand komen. De huidige actoren worden hiervan ingelicht.

      Artikel 3: Het ingenomen standpunt wordt kenbaar gemaakt aan de Vlaamse Regering tegen uiterlijk 31 oktober 2021.

      Artikel 4: Deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur.

      Artikel 5: De gemeenten hebben, als regisseur van het lokale woonbeleid, de opdracht gekregen om aan de Vlaamse Regering een voorstel van de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen te bezorgen, op basis waarvan die Vlaamse Regering het werkingsgebied kan vaststellen. De gemeenten krijgen dus de kans om zelf te bepalen met welke buurgemeente(n) men in de toekomst wil werken aan sociaal woonbeleid. De lokale besturen van Hamme en Zele zullen dan ook in de komende periode met elkaar in gesprek gaan over de onderlinge verdeling van de stemrechten. Dit met de bedoeling om objectieve criteria in functie van het lokaal woonbeleid te bepalen, waarop deze stemverdeling zal gebaseerd zijn. Hiermee willen ze – als lokaal uitvoerder van het woonbeleid – voldoen aan de criteria en verwachtingen die vanuit de Vlaamse Regering worden gesteld inzake het afbakenen van het werkingsgebied en de vorming van de woonmaatschappij.

    • Project Trage Wegen i.s.m. Regionaal Landschap Schelde-Durme: tragewegenproject Hamme-centrum - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Reglement van 23 mei 2018 betreffende het toekennen van subsidies aan Oost-Vlaamse gemeenten met het oog op de concrete inrichting van hun tragewegennet. 

      OVERWEGINGEN:

      • De gemeente Hamme beschikt over drie door de gemeenteraad, in zittingen van 16 september 2009, 18 juni 2014 en 22 januari 2020, goedgekeurde tragewegenplannen voor de  gemeente.
      • De gemeente dient, om een provinciale subsidie te kunnen verkrijgen voor het opmaken van een gebiedsdekkende tragewegenkaart aan de provincie nog één document te bezorgen, namelijk een besluit waarmee de gemeenteraad haar goedkeuring hecht aan het tragewegenproject Hamme-centrum, naar analogie met de goedkeuringen van de projecten Moerzeke, Zogge/ Sint-Anna, Kastel.
      • Het tragewegenproject Hamme-centrum liep van 2010 tot 2012. Gelijklopend aan de andere projecten hielpen padvinders bij het inventarisatiewerk en werden er info- en discussieavonden georganiseerd, waarna een adviesnota en bijhorende wenselijkheidskaarten werden opgesteld en enkele trage wegen een specifieke naam kregen.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Goedkeuring te hechten aan het tragewegenproject Hamme-centrum.

      Artikel 2: Afschrift van dit besluit over te maken aan de provincie Oost-Vlaanderen, directie Ruimte & Mobiliteit, dienst Mobiliteit.

    • Zondagse rommelmarkt

    • Vernieuwde reglement Kerstmarkt

    • Parkeren met een parkeerzorgkaart/zorgsticker en bewonerskaart

    • Bomenbeleidsplan

De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.

N.B. Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:

-Intergem – goedgekeurde notulen Raad van Bestuur dd. 17 juni 2021
-Intergem – RBC Noord – goedgekeurde notulen dd. 17 juni 2021
-Intergem – RBC Zuid – goedgekeurde notulen dd. 17 juni 2021
-Intergem – halfjaarlijks syntheseverslag 2021

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter