Terug gemeenteraad

Wed 27/10/2021 - 20:00 raadzaal

Openbaar

  • Gezien de actuele situatie inzake coronacijfers, en gezien de bepalingen in de burgemeestersbesluiten van 16 november 2020 en 30 november 2020 niet meer van toepassing zijn door hogere regelgeving/afgedwongen kunnen worden (o.a. mondmaskerplicht op bepaalde plaatsen dewelke thans aangeraden wordt i.p.v. verplicht), werden deze opgeheven, via burgemeestersbesluit van 12 oktober 2021. De gemeenteraad dient dit meest recente burgemeestersbesluit te bekrachtigen.

    Aldus is er nog één burgemeestersbesluit van toepassing, zijnde het besluit van 26 augustus 2021 inzake vergaderingen van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn/gemeenteraadscommissies - beperking van openbaarheid.

  • Neemt akte van de uitnodiging dd. 6 september 2021 vanwege DDS voor de Buitengewone Algemene Vergadering op maandag 6 december 2021 om 20u.

    Agenda:

    1. Statutenwijziging: uittreding gemeente Laarne uit DDS.

    Vertegenwoordigers:

    • Jan Ketels – plaatsvervanger Herman Vijt.
    • Herman Vijt – plaatsvervanger Jan Ketels.
    • François Van den Broeck – plaatsvervanger Jan De Graef.
    • Jan Rosschaert – plaatsvervanger André Raemdonck.
  • Naar aanleiding van de buitengewone algemene vergadering van Intergem die zal plaatsvinden op donderdag 23 december 2021 om 18.00 uur in hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas wordt de agenda van deze vergadering voorgelegd aan de gemeenteraad en dient het stemgedrag van de gemeentelijke vertegenwoordiger te worden bepaald.

    De agenda werd door de Raad van Bestuur op 16 september 2021 als volgt samengesteld:

    1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
    2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
    3. (Neven)activiteiten -Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
    4. Statutaire benoemingen.
    5. Statutaire mededelingen.
    De documentatie bevindt zich in bijlage.

    Momenteel kan men niet inschatten in welke richting Covid-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van Covid-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, wordt ook in de mogelijkheid voorzien in het ontwerp-raadsbesluit dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.

    Vertegenwoordiger: Herman Vijt - plaatsvervanger Tom Vermeire.

  • Oproeping van 1 oktober 2021 vanwege Creat voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 14 december 2021 om 14u30. Omtrent de praktische organisatie zal de raad van bestuur van TMVS dv later beraadslagen. Begin november 2021 zal er een bijkomende zending volgen.

    Agenda:

    1. Toetreding van deelnemers
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
    3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
    4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
    5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
    6. Statutaire benoemingen
      V
      aria
    Vertegenwoordiger Jan Rosschaert - plaatsvervanger François Van den Broeck.
  • De buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede gaat door op 7 december 2021 om 19.00 in de hoofdzetel te Lochristi, Smalle Heerweg 60.

    Agenda:

    1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 1 juni 2021
    2. Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022
    3. Goedkeuring Begroting 2022

    Vertegenwoordiger Luk De Mey - geen plaatsvervanger.

  • De gemeente Hamme is, zoals elke rioolbeheerder, verantwoordelijk voor keuringen van de privéwatervoer zoals bedoeld in het Algemeen Waterverkoopreglement. Het gaat daarbij om keuringen op het scheiden van hemelwater en afvalwater, op de aansluitplicht afvalwater, op de aanwezigheid van een hemelwaterput, een infiltratievoorziening en/ of een buffervoorziening.

    De rioolbeheerder staat in voor:

    • De organisatie van de keuring.
    • De opvolging en de kwaliteitsborging van het keuringsproces.
    • De digitale archivering van keuringsattesten.

    Voor deze taken is samenwerking met derden, zoals Vlario, mogelijk.

    AquaFlanders VZW, de federatie van de Vlaamse waterbedrijven en rioolbeheerder, bezorgt sinds 2021 de gegevens van de keuringen aan de gemeenten. In Hamme worden deze aan de milieudienst bezorgd, waarna handhavend kan opgetreden worden waar nodig en de gegevens digitaal kunnen gearchiveerd worden.

    Om dit verder te kunnen doen moet in het kader van het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol worden afgesloten tussen Aquaflanders en de gemeente Hamme, wat een bevoegdheid is van de gemeenteraad.

  • Het gezamenlijke bibliotheekreglement van de Dijk92-bibliotheken diende in 2021 te worden aangepast gezien de naamswijziging van de organisatie en de verplichting om de privacyverklaring erin op te nemen. De stuurgroep maakte van de gelegenheid gebruik om het dienstreglement te evalueren en volgende aanpassingen op te nemen:

    • algemeen: de naamswijziging van Leesdijk naar Dijk92
    • artikel 1: toevoeging van de UIT-pas als mogelijke lidkaart
    • artikel 2: toevoeging van de verplichte privacyverklaring (GDPR)
    • artikel 9: toevoeging dat afwijkingen niet alleen kunnen gelden voor bepaalde gebruikerscategorieën maar ook voor kleinere collecties zoals thema-prentenboeken (sint, kerst,...), spelen, games, e-boeken enzovoort.
    • artikel 11: verduidelijking dat de reservatiekost ook betaald dient te worden als je het materiaal niet afhaalt.
    • artikel 15: de periode tussen het versturen van de 3de herinnering en de 4de - laatste - herinnering (of factuur - alles te betalen, terugbrengen niet meer mogelijk) werd ruimer gezet van 2 naar 8 weken.

    In het reglement-gedeelte specifiek voor bib Hamme wil de bibliotheek graag volgende aanpassingen opnemen:

    • artikel 20: adreswijziging bib Hamme (zodra de bib verhuisd is naar de nieuwe locatie)
    • artikel 28: aanpassing door het tarief niet meer te vermelden, maar enkel het principe van de openbare verkoop (cfr. reglementen Dendermonde en Wichelen. Andere Dijk92 bibliotheken vermelden de verkoop van afgevoerde items niet in hun reglement).
    • artikel 29: nieuw artikel dat verwijst naar de online diensten van de bib (catalogus, online verlengen, reserveren en betalen via Mijn bibliotheek).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorgestelde aanpassingen goed te keuren.

  • De gemeentelijke academie voor beeldende kunsten wenst 8 lestijden in te richten vanuit het werkingsbudget voor het schooljaar 2021-2022. Het salaris van de personeelsleden wordt voor deze 8 lestijden bekostigd door het schoolbestuur uit het werkingsbudget van de school en wordt dus niet betoelaagd door het Vlaams ministerie van onderwijs. De aanwending van de uren uit het werkingsbudget werd besproken op het ABOC van 24 augustus 2021.


    Vraag aan de gemeenteraad om dit goed te keuren.

  • Herneemt het dossier reglement/belasting shishabar. Bij het publiceren door onze communicatiedienst is er een fout opgemerkt.

    De wetgeving is in 2019 veranderd, namelijk van verkoop tabak aan -16 jarigen, naar -18jarigen. In artikel 6 was dit nog foutief genoteerd, in de rest van het reglement was dit wel correct.

    In artikel 12 werd er een vermelding gemaakt van een privaat bureau voor telecommunicatie of van een nachtwinkel, maar dit betreft eveneens een foutieve overname van gegevens, aangezien wij voor dergelijke uitbatingen reeds een apart reglement voorzien hadden.

    Het reglement werd aldus aangepast.

    Vraag aan de gemeenteraad om dit aldus goed te keuren.

  • De Vlaamse Regering stelt in haar regeerakkoord voorop dat Vlaanderen in de toekomst zal bestaan uit verschillende werkingsgebieden over gemeentegrenzen heen waarbinnen alle vormen van intergemeentelijke samenwerking een plaats kunnen krijgen.

    Dit brengt met zich mee dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren moeten samengevoegd worden tot één woonactor met slechts één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren.  De Vlaamse Regering maakte op 17 juli 2020 afspraken over het traject voor de vorming van woonmaatschappijen.

    Die woonmaatschappij zal de taken van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen alsook van de sociale verhuurkantoren opnemen en het centrale aanspreekpunt worden voor zowel kandidaat-huurders, lokale besturen als andere belanghebbenden.

    Deze bestuurlijke hervorming zou moeten leiden tot meer duidelijkheid en transparantie, een grotere slagkracht van de woonactor en uiteindelijk een sterker sociaal woonbeleid.

    De Vlaamse Regering heeft de krijtlijnen uitgetekend en de lokale besturen zijn nu aan zet om de werkingsgebieden te bepalen.

    De lokale besturen dienen tegen 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied aan de Vlaamse Regering te bezorgen, dat tot stand kwam in onderling overleg met de woonactoren actief op het grondgebied, dat werd afgetoetst op het lokaal woonoverleg en dat door de gemeenteraad wordt gedragen.

    Het leggen van deze puzzel is onlosmakelijk verbonden met de lopende discussie omtrent de regiovorming van lokale besturen: het werkingsgebied wordt best afgestemd op de referentieregio's die de Vlaamse Regering vooropstelt.

    Hamme behoort tot de referentieregio “Denderregio”.

    Het college is tevreden over de samenwerking met (sociale huisvestingsmaatschappij) De Zonnige Woonst te Hamme.

    Het college staat, gelet op de vorming van woonmaatschappijen en de regiovorming, open voor een regionale schaalvergroting van het werkingsgebied inzake de sociale huisvesting.

    Buurgemeente Zele behoort tevens tot de referentieregio “Denderregio” en uit contacten met lokaal bestuur Zele blijkt dat ook zij open staan voor een regionale schaalvergroting van het werkingsgebied inzake de sociale huisvesting.

    In Zele is de sociale huisvestingmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw actief.

    Het college ging op 15 juni 2021 principieel akkoord om samen met lokaal bestuur Zele de piste te verkennen om met de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen (De Zonnige Woonst te Hamme en Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw te Zele) te komen tot de vorming van één woonmaatschappij voor het grondgebied en werkingsgebied Hamme en Zele. Het college verzocht De Zonnige Woonst te Hamme om af te stemmen met Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw te Zele om deze piste te verkennen en te onderzoeken. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de integratie van een deel van de werking van het sociaal verhuurkantoor VZW Woonaksent actief in Hamme en Zele. (bijlage 4a)

    Naar aanleiding van deze onderzoeks- en afstemmingsfase werd een nota opgesteld: “Nota ter voorbereiding van: De afbakening van het werkingsgebied van de woonmaatschappij Hamme en Zele”. Uit deze nota blijkt dat de (door de Vlaamse Regering vastgelegde) criteria inzake het (beoogd) werkingsgebied overeenstemmen met de realiteit (mits de overdracht van grondreserve en SVK-werking) en met de intenties van de lokale besturen, nl. de afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen. (bijlage 3)

    • Er zal maar één woonactor per gemeente zijn. Deze woonactor zal actief zijn in meerdere gemeenten (Hamme en Zele). De woonmaatschappij zal de huidige SVK- en SHM-taken opnemen.
    • Het werkingsgebied zal uit geografisch aaneensluitende gemeenten bestaan.
    • Het werkingsgebied telt minimaal 1.000 sociale huurwoningen, waarbij op de private markt ingehuurde woningen niet worden meegeteld.
    • Het werkingsgebied stelt de woonmaatschappij in staat om de huidige complementaire expertise van SVK- en SHM-werking te bundelen. Een versterking van de professionalisering en het behoud van de bestaande SHM- en SVK-expertise zijn hierbij uitgangspunten.

    Deze nota met voorstel van afbakening werkingsgebied werd gunstig geadviseerd door de Raad van Bestuur van De Zonnige Woonst op 13 september 2021. (bijlage 5)

    Het college staat principieel achter deze nota en de afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen. (bijlage 4)

    Deze nota met voorstel van afbakening werkingsgebied werd besproken op het lokaal woonoverleg van 24 september 2021 en gunstig geadviseerd. (bijlage 8)

    Deze nota met voorstel van afbakening werkingsgebied werd gunstig geadviseerd door de woonactoren van buiten de gemeente die binnen de gemeente actief zijn. (bijlagen 6 en 7)

    In het (daartoe voorziene sjabloon) ‘Advies lokaal bestuur met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij’ worden o.a. de criteria inzake het werkingsgebied afgetoetst (geografisch aaneensluitende gemeenten, behoren tot eenzelfde referentieregio en minimaal 1.000 sociale woningen). Tevens wordt gevraagd: “Geef aan op welke wijze de verdeling van stemrechten tussen de gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied zal gebeuren. Lokale besturen moeten samen over minstens 50% plus één van de stemrechten in de woonmaatschappij beschikken. De onderlinge verdeling van de stemrechten tussen die lokale besturen moet gebeuren op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Indien de betrokken gemeenten geen voorstel indienen, zal de Vlaamse Regering een verdeling bepalen op basis van objectieve criteria.”


    De gemeenten hebben als regisseur van het lokale woonbeleid, de opdracht gekregen om aan de Vlaamse Regering een voorstel van de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen te bezorgen, op basis waarvan die Vlaamse Regering het werkingsgebied kan vaststellen. De gemeenten krijgen dus de kans om zelf te bepalen met welke buurgemeente(n) men in de toekomst wil werken aan sociaal woonbeleid. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor dat de lokale besturen van Hamme en Zele dan ook in de komende periode met elkaar in gesprek gaan over de onderlinge verdeling van de stemrechten. Dit met de bedoeling om objectieve criteria in functie van het lokaal woonbeleid te bepalen, waarop deze stemverdeling zal gebaseerd zijn. Hiermee willen we – als lokaal uitvoerder van het woonbeleid – voldoen aan de criteria en verwachtingen die vanuit de Vlaamse Regering worden gesteld inzake het afbakenen van het werkingsgebied en de vorming van de woonmaatschappij.

  • Als sluitstuk van de diverse trage wegenprojecten van de voorbije jaren werd een gebiedsdekkende tragewegenkaart opgemaakt. Bij de provincie Oost-Vlaanderen werd een subsidieaanvraag ingediend voor een subsidie tot 60% van de gemaakte kosten. De subsidie kan worden berekend op 2.278,79 euro.

    Om deze subsidie te kunnen verkrijgen heeft de provincie nog een document nodig, namelijk een besluit waarmee de gemeenteraad haar goedkeuring hecht aan het tragewegenproject Hamme-centrum, naar analogie met de goedkeuringen van de projecten Moerzeke, Zogge/ Sint-Anna, Kastel.

  • Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Frank Van Erum, Open Vld.
    Zie in bijlage de e-mail en vraag.
    Deze vraag zal verder worden toegelicht door raadslid Frank Van Erum.

  • Het betreft een punt en vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Mario Michils, Vl. Belang.
    Zie in bijlage e-mail en vragen.
    Raadslid Mario Michils zal zijn punt en vragen verder toelichten.

  • Het betreft een punt en vragen aan de agenda geplaatst door Gilles Verbeke, Groen.
    Zie in bijlage de toelichting en vragen.
    Dit punt zal verder worden toegelicht door raadslid Gilles Verbeke.

  • Het betreft een punt en vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Mustafa Tokgoz, Groen.
    Zie in bijlage de toelichting en vragen.
    Dit punt zal verder worden toegelicht door raadslid Mustafa Tokgoz.