Terug gemeenteraad

Wed 19/06/2024 - 20:00 raadzaal

Openbaar

VERZOEKSCHRIFT

GOEDKEURING NOTULEN

BESTUUR EN BELEID

Intercommunales en verenigingen

  • De agenda van de algemene vergadering van de Thuisbouwer die plaatsvindt op 27 juni 2024 om 19 u. in Taverne Drie Goten, Driegoten 64 bus a te 9220 Hamme wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

  • De agenda van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening - die plaatsvindt op woensdag 26 juni 2024 om 14:00 uur wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Zoals bekend maakt Hamme in het kader van de regiovorming voortaan deel uit van de regio Dender.

    Reglementair gezien wordt de gemeenteraad een 2-tal keer per jaar op de hoogte gebracht van de stand van zaken regiovorming.

    Teneinde deze regiovorming uit te werken en de daaruit volgende dossiers klaar te maken, vinden op regelmatige tijdstippen voorbereidende vergaderingen plaats met alle algemeen directeurs, alsook met alle burgemeesters van de regio.

    Van het verslag van de eerste vergadering nam de gemeenteraad akte in zitting van 21 juni 2023.

    Van de twee daarop volgende vergaderingen nam de gemeenteraad akte in zitting van 24 januari 2024.

    Daarnaast nam de raad op 28 februari 2024 een besluit betreffende de afstemming van vervoerregio Aalst op de Denderregio.

    Thans liggen de verslagen van de vergaderingen van afgelopen half jaar voor ter kennisname.

  • De agenda van de algemene vergadering van Woonpijler die plaatsvindt op vrijdag 14 juni 2024 om 18.00 u. wordt ter kennisname voorgelegd aan het college.

    Ook wordt aan de gemeenteraad gevraagd om vertegenwoordigers aan te duiden voor de algemene vergadering. 

  • Op de gemeenteraad van 22 mei 2024 werd de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid, die plaatsvindt op donderdag 13 juni 2024 om 18u00, goedgekeurd. 

    Op 13 juni 2024 werd op de respectievelijke buitengewone algemene vergadering van Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen besloten tot de overdracht van het woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva met betrekking tot het voormalige werkingsgebied Vlaamse Ardennen-Oost vanuit Dender-Zuid aan Vlaamse Ardennen middels een partiële splitsing door overneming, in de zin van artikel 12:8, 1° juncto artikelen 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, tegen de uitreiking van nieuwe aandelen van Vlaamse Ardennen aan de aandeelhouders van Dender-Zuid (de “Partiële Splitsing”).

    Naar aanleiding van de Partiële Splitsing heeft de gemeente aandelen verworven in Vlaamse Ardennen.

    Het is evenwel de bedoeling om het aandeelhouderschap van Vlaamse Ardennen zoveel als mogelijk te beperken tot aandeelhouders die effectief een link hebben met het werkingsgebied 'Vlaamse Ardennen'. Daarom wordt aan de aandeelhouders van Dender-Zuid de mogelijkheid gegeven om onmiddellijk na de Partiële Splitsing en uiterlijk voor 30 juni 2024 vrijwillig uit te treden met het volledige aandelenpakket dat ze na de Partiële Splitsing in Vlaamse Ardennen aanhouden. Eens de vrijwillige uittreding uitwerking heeft, zal het overeenstemmende scheidingsaandeel betaald worden door Vlaamse Ardennen aan de uittredende aandeelhouders.

    Het is aangewezen dat de gemeenteraad besluit om vrijwillig uit te treden met het volledige aandelenpakket dat de gemeente na de partiële splitsing in Vlaamse Ardennen aanhoudt.

    Daarnaast is het aangewezen dat de gemeente een bijzondere volmacht verleent om de modelbrief 'Vrijwillige uittreding als aandeelhouder uit Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen BV' namens de gemeenteraad aan te vullen en te ondertekenen, volgens de modelbrief als bijlage. 

Audit en organisatiebeheersing

  • Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de gemeenteraad. Dit rapport bevat een update in vergelijking met vorig jaar, in verband met de thema's 'communicatie' en 'ICT', twee thema's zoals opgenomen in de gehanteerde Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale Besturen. Het thema ICT werd uitgebreid in vergelijking met vorig jaar.

OMGEVING EN ONDERNEMEN

  • Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag bij de Deputatie ingediend voor de heraanleg van de Strijderslaan. De werken omvatten:

    • De herinrichting van de wegenis en de riolering langsheen de Strijderslaan te Hamme, vanaf het kruispunt met de Evangeliestraat tot en met het kruispunt aan de Damstraat.
    • De (hoofdzakelijk bovengrondse) heraanleg van 2 wijkdelen, gelegen tussen de Strijderslaan, de Klaprooslaan en de Leeuwerikenlaan enerzijds, en tussen de Strijderslaan, de Henneplaan, de Vlaslaan en de Nijverheidstraat anderzijds.
    • De aanleg van nieuwe riolering in Moerheide, vanaf het kruispunt aan woning met huisnummer 174 tot de aansluiting aan waterloop Kleine Broekbeek (nr. 3435 – O1009 – 3e categorie) inclusief het herstel van de bestaande wegenis.
    • De inrichting van een terrein van grondverbetering van 5940 m² in de Evangeliestraat (kad. Perceel 2 C 839C in functie van de aanleg van voorliggend project.

    Er worden bemalingswerken gepland voor de aanleg van de verschillende rioleringsstrengen in de Strijderslaan en een streng in de Moerheide te Hamme. De werkzaamheden bestaan uit ca. 1.200 m sleufbemaling.

    Het openbaar onderzoek liep van 9 mei 2024 tot 7 juni 2024. Er werden geen bezwaren ingediend.

    De zaak der wegen dient evenwel door de gemeenteraad te worden beslist.

  • Neemt akte van de hondenlosloopzone in Kerkwijkpark te Hamme. Schepen Jan De Graef heeft reeds een overleg gehad met de heer Tony Vercauteren omtrent het "Peterschap" van de hondenlosloopzone. Tevens is er een afsprakennota opgemaakt tussen de gemeente en de heer Vercauteren. De afsprakennota is bijgevoegd en wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad van juni.

Milieu en klimaat

  • De OVAM ondersteunt de lokale besturen in de handhaving op zwerfvuil. Er werden bij de OVAM handhavers tewerkgesteld die zich uitsluitend bezig houden met het controleren op zwerfvuil. In Hamme zijn de eerste handhavers zwerfvuil sinds 2022 actief en intussen hebben steeds meer extra mensen de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. Ze worden aangestuurd vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van de OVAM. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen.

    Tot en met 2023 werden de handhavers zwerfvuil gemachtigd door de gemeenteraad op naam. Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht. Een van de wijzigingen is dat de GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden. De OVAM heeft daartoe het model aanstellingsbesluit en de bijkomende documenten hieraan aangepast en vraagt via dit vernieuwd besluit de OVAM aan te stellen. Deze aanstelling is dan blijvend geldig indien er interne personeelsverschuivingen zouden plaatsvinden binnen hun organisatie.

    Vraag om dit goed te keuren.

INTERNE PREVENTIE EN NOODPLANNING

  • De gemeentelijke veiligheidscel kan voor risico’s ten gevolge van bepaalde manifestaties beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan. Op 13 juli 2024 vindt te Hamme-Zogge, Vossestraat, het Fantasia festival plaats waar maximaal 20 000 bezoekers aanwezig kunnen zijn. Door de aard en omvang van dit evenement dient een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt in functie van de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie.

INTERNE ONDERSTEUNING

Communicatie

  • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn keurde in zitting van 24 april 2024 een domeinconcessie goed voor het plaatsen van 2 LED-borden op het grondgebied (Roodkruisstraat en kruispunt Zuybroekstraat-Neerstraat). Met deze schermen wil het lokaal bestuur haar activiteiten kenbaar maken, lokale handelaars de kans bieden om betalend promotie te voeren en verenigingen de mogelijkheid geven om gratis reclame te maken voor hun werking.

    Neemt akte van het voorstel tot aanpassing van het reglement op het gebruik van de elektronische informatie borden, voortaan LED-borden, door het lokaal bestuur en haar verenigingen. Het ontwerpvoorstel omvat o.a. volgende wijzigingen:

    • Opzet en omschrijving van de beschikbare zendtijd (50 % lokaal bestuur – 50 % concessiehouder) in functie van de domeinconcessie.
    • Aanpassing van terminologieën zoals elektronische informatieborden > LED-borden, gemeente > lokaal bestuur, diensten > teams, …
    • De locaties van de LED-borden.
    • Wijze van aankondiging (5 regels tekst -> afbeelding met tekst).
    • Aangezien er met beeld kan/mag gewerkt worden: een aantal voorwaarden m.b.t. gebruik van het beeld (auteurs- en portretrechten, GDPR, …).
    • Wijze waarop een aanvraag moet ingediend worden (incl. behandelingstermijn).

    Het adverteren voor lokale handelaars verloopt via de domeinconcessiehouder en valt bijgevolg buiten het reglement. Hiervoor kunnen handelaars en private organisatoren van evenementen rechtstreeks contact opnemen met de domeinconcessiehouder.

FINANCIËN

  • Volgens het huidige retributiereglement wordt een vergoeding gevraagd voor de aanvraag van een conformiteitsattest. Per (kamer)woning werd het tarief bepaald op 90,00 EUR. Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 kunnen gemeenten een vergoeding vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de vergoeding voor het conformiteitsattest. De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro. Dit bedrag zal jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste maal op 1 januari 2025.

    Het conformiteitsattest is een officiële verklaring dat een woning of kamer voldoet aan de normen inzake veiligheid, gezondheid en kwaliteit van de Vlaamse Codex Wonen. Aan de afgifte van een conformiteitsattest gaat steeds een conformiteitsonderzoek door een woningcontroleur vooraf, met bijhorende administratieve verwerking. De conformiteitsonderzoeken worden uitgevoerd door de gemeente of door een woningcontroleur van het intergemeentelijke samenwerkingsverband Woonpunt DDS.

    Het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek en administratieve verwerking vraagt een aanzienlijke personeelsinzet en andere kosten (onderzoek ter plaatse /vervoerskosten/administratieve kosten).  De werkelijke kostprijs zal dus minimaal het maximale tarief van 200 euro overschrijden.

    De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er bij bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren en aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd.

    De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen voor conformiteitsonderzoeken bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.

    Gemeenten dienen hun gemeentelijke reglement dat de vergoeding voor het conformiteitsattest regelt, aan te passen, zoniet kan er geen vergoeding meer gevraagd worden.

  • De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de jaarrekening voor de entiteit OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren en aansluitend de gezamenlijke jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW vast te stellen.

    • Het budgettair resultaat van het boekjaar 2023 bedraagt € 172.884.

    • Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 9.709.896.

    • Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 9.059.678.

    • De autofinancieringsmarge bedraagt € 6.266.131.

    • De balans 2023 vertoont een balanstotaal van € 168.299.847.
    • De staat van opbrengsten en kosten vertoont een overschot van € 3.196.411.

VRIJE TIJD EN ONTWIKKELING

GEMEENTELIJK ONDERWIJS

EREDIENSTBESTUREN

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen goed te keuren van de meerjarenplanning 2024/1 en bijhorende budgetwijziging 2024/1 van het kerkbestuur Sint-Martinus (Moerzeke). Deze wijziging past binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage verhoogt niet. De kredieten van de investeringsontvangsten verhogen met € 500.000. De kredieten van de investeringsuitgaven verhogen eveneens met € 500.000. Deze wijzigingen hebben betrekking op de verkoop van privaat patrimonium met een geschatte waarde van € 500.000. Het gaat over de verkoop van 2 woningen en een perceel bouwgrond dat de kerkfabriek heeft verkregen uit een legaat/erfenis. De opbrengst zal worden gebruikt voor aanpassingswerken aan het kerkgebouw. Door deze investering zal men in staat zijn om een meer comfortabele omgeving te bieden aan de bezoekers. De specifieke projecten omvatten de omvorming van de vroegere “prondelkapel” achteraan in de kerk tot een kleine keuken, installatie nieuw sanitair en inrichting van een afgesloten vergaderruimte.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen goed te keuren zoals opgenomen in de budgetwijziging 2024/1 van het kerkbestuur Sint-Pietersbanden. Deze wijziging past binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage verhoogt niet. Het gaat hier over de overdracht van het ongebruikte saldo van de gemeentelijke investeringstoelage van 2023 naar 2024. De kredieten van de investeringsontvangsten verhogen met € 11.633,83 in 2024. Hetzelfde bedrag bleef ongebruikt in 2023. In de meerjarenplanning (mjp) 2023 was een investeringstoelage opgenomen van € 20.000.

EVA - CC JAN TERVAERT

EVA- DIENST 112 HAMME

EVA - ONDERNEMEND HAMME

EVA - GEMEENTELIJK SPORTCENTRA HAMME

EVA - TOERISME HAMME

AANVULLENDE PUNTEN

  • Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Leo Van der Vorst, Vlaams Belang:

    'Woensdag ll. werd andermaal een laffe aanval gepleegd op een minderjarige.

    Welke stappen werden ondernomen om het slachtoffer en zijn familie bij te staan?

    Hoe gebeurt de opvolging en de sensibilisering ter zake, teneinde dit nutteloos geweld in te dijken, waarvan nu ook een minderjarige scholier het slachtoffer is van geworden.'

  • Het betreft een vraag aan de gemeenteraad geplaatst door raadslid Leo Van der Vorst, Vlaams Belang:

    'Aangaande de werken op het Tweebruggenplein:

    De beloofde aanpassingswerken aan het Tweebruggenplein zoals beloofd na de laatste geweldplegingen die openbaar werden gemaakt, zijn aangevat, ttz. maandag as. zou de muur afgebroken worden, geheel gedeeltelijk, ik weet het niet en met mij vele geïnteresseerde inwoners.

    Er worden veel vragen gesteld en veel gespeculeerd en dat kan vermeden worden.

    Is het mogelijk toch enige planning en een plan mee te geven aan de Hamse bevolking, via meerdere kanalen?

    • Uitleg over die muur?
    • Nieuwe camera's, wanneer komen die er?
    • Andere werken, hoppinpunt bvb., aanleg parking, etc.'