Terug
Gepubliceerd op 19/12/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 14/12/2022 - 20:00

Gemeentelijke academies retributiereglement academiezaal - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Agnes Onghena, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden

Geregeld wordt de vraag ontvangen tot gebruik van de academiezaal, zodat het opportuun wordt geacht een eenduidig afsprakenkader hiervoor op te maken. Naast het gebruikersreglement, zoals besproken in gemeenteraadszitting van heden, betreft het hier een retributiereglement.

REGELGEVING:

  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentelijke reglementen bij de gemeenteraad legt. 
  • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 inzake de invorderingskosten van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en vaststellen factuurvoorwaarden.
  • Het gebruikersreglement academiezaal zoals besproken in gemeenteraadszitting van heden.
  • Retributiereglement inzake de invorderingskosten van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en vaststellen factuurvoorwaarden (gemeenteraadszitting 27 maart 2019).

OVERWEGINGEN:

  • Geregeld wordt de vraag ontvangen tot gebruik van de academiezaal, zodat het opportuun wordt geacht een eenduidig afsprakenkader hiervoor op te maken.
  • Naast het gebruikersreglement, zoals besproken in gemeenteraadszitting van heden, betreft het hier een retributiereglement.

BESLUIT:

Artikel 1: Ten behoeve van de gemeente Hamme wordt een retributie geven op het gebruik van de academiezaal (incl. inkomhal, deel gang, toiletten, EHBO-lokaal) van de gemeentelijke academies, Creatieve Campus, Marktplein 20, 9220 Hamme. 

Artikel 2: De retributie en waarborg wordt vastgesteld op:

Categorie

Retributietarief

Waarborg

Categorie A: gemeentelijke diensten en instellingen

€0

€0

Categorie B:

Verenigingen, erkende gemeentelijke adviesraden en hun leden, gemeentelijke vzw’s, scholen

€150/3 uur

€50 voor elk bijkomend uur

€125

Categorie C:

Particulieren, zelfstandigen,

bedrijven en – buitengemeentelijke verenigingen (verenigingen van buiten de gemeente, zelfs indien de leden inwoner zijn van Hamme) en bedrijven.

€250/3 uur

€50 voor elk bijkomend uur

€125

Artikel 3: De gebruikers verklaren zich door het ondertekenen van het aanvraagformulier akkoord met het gebruikers- en retributiereglement.

Artikel 4: De academiezaal wordt ten vroegste 6 maanden en ten laatste 4 weken voor de activiteit via het voorziene aanvraagformulier bij de academie gereserveerd. 

Artikel 5: Wijze van betalen:

  • retributie en waarborg worden, na toezegging, gestort op rekeningnummer 091-0002869-85 van het Gemeentebestuur Hamme;
  • de waarborg en retributie dient betaald te worden na ontvangst van de factuur voor de start van de activiteit. Het betalingsbewijs wordt meegebracht bij het afhalen van de sleutel en afstandsbediening gordijnen;
  • na de activiteit en na de controle van de lokalen (melding hiervan door de beheerder), wordt de waarborg door de financiële dienst van de gemeente teruggestort.

Artikel 6: De toezegging van het gebruik van de lokalen is pas definitief na betaling van de retributie en de waarborg.

Artikel 7: Bij verlies van de sleutel of de afstandsbediening van de gordijnen door de aanvrager zijn de kosten voor het aanmaken van een nieuwe sleutel, het vervangen van de sloten of het aankopen van een nieuwe afstandsbediening ten laste van de aanvrager. 

Artikel 8: Bij het achterlaten van afval/materiaal zal een forfaitaire kost van €50 worden aangerekend.

Artikel 9: Bij het annuleren van de reservering minder dan twee weken voor de geplande datum is een vergoeding van 50 % van de verschuldigde retributie verschuldigd.

Artikel 10: Bij niet-naleving van de opgesomde artikelnummers in artikel 11 §3 van het gebruikersreglement kan het schoolbestuur de aanvrager per vastgelegde inbreuk een forfaitaire vergoeding van €250 opleggen, onverminderd het recht van het schoolbestuur om op basis van de bewezen schade een hoger of lager bedrag te eisen.

Artikel 11: De retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 inzake de invorderingskosten van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en vaststellen factuurvoorwaarden.

Artikel 12: Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.