Terug gemeenteraad

Wed 21/06/2023 - 20:00 raadzaal

Openbaar

Normaal

  • De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 24 mei 2023.

  • De heer Frank Van Erum werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) in gemeenteraadszitting van 27 november 2019. Gezien de heer Frank Van Erum thans als onafhankelijk gemeenteraadslid zetelt, dient het vrijgekomen mandaat toegewezen te worden binnen de fractie Open VLD. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Mathieu Weyn.

  • De heer Mustafa Tokgoz werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) in gemeenteraadszitting van 27 maart 2019. Gezien de heer Tokgoz thans als onafhankelijk gemeenteraadslid zetelt, dient het vrijgekomen mandaat toegewezen te worden binnen de fractie Groen. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Gilles Verbeke.

  • De heer Frank Van Erum werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 3 (sociaal beleid) in gemeenteraadszitting van 27 november 2019. Gezien de heer Frank Van Erum thans als onafhankelijk gemeenteraadslid zetelt, dient het vrijgekomen mandaat toegewezen te worden binnen de fractie Open VLD. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Christoff Van Gaeveren.

  • De heer Frank Van Erum werd geïnstalleerd als vertegenwoordiger binnen de EVA vzw Dienst 112 Hamme namens fractie Open VLD in gemeenteraadszitting van 26 januari 2022. Gezien de heer Frank Van Erum thans als onafhankelijk gemeenteraadslid zetelt, vraagt Open VLD om het vrijgekomen mandaat verder toe te wijzen binnen de fractie Open VLD. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Guy-Bogaert De Clercq.

  • De buitengewone algemene vergadering van Fluvius op maandag 28 augustus 2023 om 19.00 uur in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas.

    De agenda werd door de Raad van Bestuur op 24 mei 2023 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.

    2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken1 en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever), met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibel-gas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):

    a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

    b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

    c. Goedkeuring van:

    i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de     activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken2 en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
    ii.  De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
    iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

    d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken3 en Strategische Parti-cipaties (Elia, Publi-T en Publigas) van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.

    e. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken4 en Strategische Participaties (Elia en Publi-T) van de gemeente Bever vanaf 1 januari 2025.

    f. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde

    g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:

    i.  De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
    ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
    iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
    iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
    v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
    vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

    3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte te doen vaststellen.

     

    Vertegenwoordiger: Herman Vijt - plaatsvervanger Fatima Gökce.

  • De uitnodiging van Gemeentelijke Holding NV voor de algemene vergadering van aandeelhouders op woensdag 28 juni 2023 om 14 u. in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.

    Agenda:

    1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022.
    2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022.
    3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten.
    4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022.
    5. Vraagstelling.

    Overeenkomstig de wettelijke regels terzake worden alle punten van de agenda louter ter kennisname meegedeeld aan de algemene vergadering. Zij worden dus niet ter stemming voorgelegd.

    Vertegenwoordiger: Jan Rosschaert - plaatsvervanger: Ann Verschelden.

  • Het kader organisatiebeheersing - zoals laatst goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 15 juni 2022 - werd herschreven. Het kader vormt de theoretische achtergrond inzake organisatiebeheersing, en bevat de concrete manier van aanpak naar rapportering toe. Dit kader valt uiteen in drie hoofdstukken, zijnde:

    1. Organisatiebeheersing
    2. Audit
    3. Regelgeving

    Nog steeds wordt de leidraad organisatiebeheersing (dat integraal deel uitmaakt van dit kader) gehanteerd, het is de bevoegdheid van de gemeenteraad dit kader goed te keuren. Inhoudelijk wijzigt er fundamenteel weinig, wel werd het gedeelte regelgeving gevoelig uitgebreid, aangezien een algemene update aan dit kader opportuun werd geacht.

  • Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de gemeenteraad. Dit rapport bevat in hoofdzaak thema 8 van de gehanteerde leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, zijnde communicatie. Evenwel is dit echter het eerste deel inzake rapportering rond dit thema, gezien de nieuwe manier van werken. Een klein gedeelte ICT (thema 10) werd ook opgenomen, wegens de overlapping met thema 8.

    Na de meest recente exitmeeting met Audit Vlaanderen werd een nieuwe manier van rapportering voorgesteld: er zal meer gewerkt worden aan de hand van zelfevaluaties, waarbij de input vanwege de teams/departementen dient te komen: als proceseigenaar zijn zij immers het beste op de hoogte van dergelijke zaken.

    Concreet bevat deze rapportering:

    1. Deel 1 zelfevaluatie thema 8 - communicatie (deel 1).
    2. Reeds begin van opmaak zelfevaluatie thema 10 - ICT (voornamelijk in het kader van informatiebeveiliging/GDPR).

    In tegenstelling tot het kader dienen de bestuursorganen dit rapport niet goed te keuren, maar gaat het enkel over een aktename.

    Deze rapporteringsvorm werd eerder jaarlijks gecombineerd met de goedkeuring van het kader organisatiebeheersing; gezien de bespreking met Audit Vlaanderen wordt dit vanaf nu anders aangepakt, in een afzonderlijk agendapunt.

  • De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de jaarrekening voor de entiteit OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren en aansluitend de gezamenlijke jaarrekening 2022 van de gemeente en het OCMW vast te stellen.

    • Het budgettair resultaat van het boekjaar 2022 bedraagt € -5.065.594.

    • Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 14.775.490.
    • Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 9.236.896.
    • De autofinancieringsmarge bedraagt € 2.755.769.
    • De balans 2022 vertoont een balanstotaal van € 163.238.769.
    • De staat van opbrengsten en kosten vertoont een tekort van € -1.028.063.
  • Met het oog op een nauwere samenwerking kwamen de algemeen directeurs van de 14 lokale besturen van de toekomstige Denderregio voor het eerst samen in Aalst op 31 maart 2023. Er werd de tijd genomen elkaar kort te leren kennen en de socio-economische gemene deler en maatschappelijke uitdagingen te benoemen. Het opzet van dit overleg bestond eruit de eerste krijtlijnen te bepalen over de afstemming van de samenwerkingsverbanden voor regionale thema’s. Aansluitend werd een voorstel gedaan om dit overleg in de toekomst structureel te organiseren, alsook een burgemeestersoverleg voor de 14 besturen op te starten.

    Tijdens dit overleg van de algemeen directeurs werden volgende punten besproken:

    • Speeddate;
    • Regio in perspectief;
    • Visie afstemming werking (IGS’en) voor regionale thema’s;
    • Organisatie Denderregio Algemeen Directeurs Overleg;
    • Organisatie Denderregio Burgemeesters Overleg;
    • Varia.
  • De Interlokale Vereniging Sociale Economie Scheldeland (IVSES) is voor de gemeenten Berlare, Buggenhout, Laarne, Lebbeke, Hamme, Wetteren, Wichelen, Zele en stad Dendermonde verantwoordelijk voor de regierol sociale economie. Hamme is beherende gemeente voor IVSES. Voor de regierol sociale economie ontvangt IVSES subsidies vanuit Vlaanderen. Over de werking van vorig werkjaar (2022) werd een rapportering opgemaakt. Om verder subsidies te kunnen ontvangen werd op 12 januari 2023 een aanvraag ingediend voor de open oproep van het Departement Werk en Sociale Economie (Dept. WSE) ‘De lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie én werk, 2023-2025.’ In kader van deze aanvraag werd op 22 maart 2023 de goedkeuring ontvangen. Voor de goedkeuring dient een samenwerkingsovereenkomst ondertekend te worden.

    De subsidieaanvraag werd goedgekeurd middels het MB van 22 maart 2023 en bedraagt 83.687,56 euro voor het begrotingsjaar 2023. De subsidie wordt aangewend voor de loon- en werkingskosten voor al de acties in het kader van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk zoals vermeld in artikel 3, §1 en §2, van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk. In het kader van het opnemen van de lokale regierol sociale economie en werk door de lokale besturen wordt deze regierol sociale economie en werk door IVSES uitbesteed aan DDS. DDS heeft iemand aangeworven voor het uitoefenen van de rol van regisseur sociale economie en werk. Het subsidiebedrag van 83.687,56 euro wordt - binnen de perken van het jaarlijks goedgekeurde begrotingskrediet - principieel goedgekeurd voor de periode van de beleids- en beheerscyclus 2023- 2025 en wordt jaarlijks via een ministerieel besluit toegekend. De Vlaamse regering besliste op 29 april 2022 om de lokale regierol sociale economie uit te breiden naar lokale regierol sociale economie én werk en om daaraan ook subsidies voor centrumsteden, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en welzijnsverenigingen te koppelen.

    De lokale regierol sociale economie en werk omvat volgens dit besluit de volgende aspecten:

    • De lokale uitdagingen en lokale partners op het vlak van sociale economie en werk in kaart brengen;
    • Het overleg, de samenwerking en de netwerking tussen die partners bevorderen;
    • Een beleidsvisie en beleidsdoelstellingen ontwikkelen over de sociale economie en over de tewerkstelling van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de reguliere en de sociale economie.


    De volgende prioriteiten zijn de Vlaamse beleidsprioriteiten voor de lokale regierol sociale economie en werk:

    • Het opnemen van de lokale regierol sociale economie en werk door de lokale besturen;
    • De tewerkstelling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de reguliere en de sociale economie bevorderen en daarbij drempels richting de arbeidsmarkt wegnemen, o.m. via de instrumenten wijk-werken, tijdelijke werkervaring en gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden;
    • Het ondernemerschap, waaronder het sociaal ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen bevorderen;
    • De samenwerking en partnerschappen met VDAB en andere lokale arbeidsmarktactoren faciliteren en een lokale samenwerkingsovereenkomst met VDAB sluiten en opvolgen;
    • Voor een uitgebreidere omschrijving van deze acties verwijzen we naar het subsidiedossier in bijlage.


    Samenwerkingsovereenkomst
    In het kader van het goedgekeurde subsidiedossier dient de reeds door de gemeente ondertekende intentieverklaring omgezet te worden naar een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerkingsovereenkomst dient ondertekend te zijn vóór 15 juli 2023. 

    Deze samenwerkingsovereenkomst omvat afspraken betreffende:

    • Het voorwerp van de overeenkomst - lokale regierol sociale economie en werk;
    • De specifieke acties i.k.v. de regierol;
    • De uitvoering van de acties;
    • Het Beheerscomité en Werkgroep;
    • De duurtijd;
    • De financiële ondersteuning vanuit Vlaanderen.

    Voor een uitgebreidere omschrijving van deze afspraken verwijzen we naar de samenwerkingsovereenkomst in bijlage.


    Rapportering werkjaar 20202
    Voor het werkjaar 2022 dient een rapportering te gebeuren in het kader van de regierol sociale economie. Deze rapportering verloopt via de jaarrekening / BBC van Hamme maar bevat een rapportering over acties en activiteiten in alle betrokken gemeenten. Een inhoudelijke rapportering werd opgemaakt op basis van input van de betrokken gemeenten en voorgesteld aan het beheerscomité/werkgroep sociale economie en werk op 20/04/2023. De rapportering is opgebouwd volgens de prioriteiten van de subsidieaanvraag sociale economie 2020-2025, nl.:

    • Bevordering van de netwerking op het grondgebied;
    • Bevordering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
    • Ontwikkeling van de lokale sociale economie.

    De rapportering is in bijlage te vinden.


    Door het opnemen van de regierol sociale economie én werk door DDS binnen de interlokale vereniging IVSES krijgt het lokale bestuur en de regio de kans om verschillende doelstellingen te bepalen en bijhorende acties op te zetten binnen de ruimere regio. Door de uitbreiding van de regierol naar sociale economie én werk wordt het actieveld ruimer en kunnen er lokale projecten - en acties opgezet worden.

  • Project Plankenkoorts wenst aan het gemeentebestuur vijf infopanelen omtrent de Plankenkoorts Fietsroute te schenken. De panelen worden geplaatst op plaatsen langsheen de fietsroute op openbaar domein binnen de gemeente Hamme. De gemeente voorziet de benodigde schenkingsovereenkomst.

  • In de goedgekeurde subsidieaanvraag van de intergemeentelijke samenwerking (IGS) Woonpunt DDS, waar de gemeente Hamme deel van uitmaakt, werd de aanvullende activiteit AA 2_7 opgenomen. Deze activiteit behoort tot beleidsprioriteit 2 aangaande het afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor (SVK) voor wat betreft het aanvragen en uitvoeren van conformiteitsonderzoeken met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het SVK.

    Elke woning gelegen in het Vlaams gewest moet voldoen aan minimale vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit. De woonmaatschappijen hebben een centrale rol binnen het streven naar meer betaalbare en kwaliteitsvolle huurwoningen op de private huurmarkt. Tot 30 juni 2023 zijn de SVK’s verantwoordelijk voor de nieuwe inhuuractiviteiten, maar vanaf 1 juli 2023 zal de SVKwerking volledig opgenomen worden door de woonmaatschappij.

    Het is belangrijk dat de woonmaatschappij beschikt over een goede, onafhankelijke en objectieve inschatting van de kwaliteit van de aangeboden woning. DDS Streekregisseurs, de gemeenten en de Vlaamse overheid hebben een gedeelde bevoegdheid en verantwoordelijkheid in het woningkwaliteítsbeleid en willen, door de krachten te bundelen, de woningkwaliteit op de huurmarkt aanzienlijk verbeteren.  

  • Dierenwelzijn bestrijkt een heel uiteenlopend beleidsveld. Eén van de beleidsdoelstellingen van het lokaal bestuur Hamme is namelijk een beter en uitgebreid kader omtrent dierenwelzijn te creëren en de opvangen van kleine huisdieren, gedomicilieerd in Hamme, financieel te ondersteunen. Het reglement is bedoeld voor de subsidiëring van erkende opvangen die opvang bieden aan zwervende, verloren gelopen, achtergelaten of met volmacht afgestane of in beslag genomen kleine huisdieren op het grondgebied Hamme. De opvangen voor katten bieden ondersteuning aan de gemeente, door de gevangen kittens/katten tijdelijk op te vangen. De bedoeling is de opgevangen kittens/katten daarna een nieuwe thuis te geven. De opvang dient te beschikken over alle wettelijke erkenningen die opgelegd zijn door dierenwelzijn Vlaanderen omtrent infrastructuur, verzorging, personeel en administratie. Eveneens dient de omgevingsvergunning met betrekking tot de exploitatie van de opvang in orde te zijn. Elke erkende opvang gedomicilieerd in Hamme, kan voor hun werking jaarlijks een subsidie aanvragen bij het lokaal bestuur. De subsidie bestaat uit een vast jaarlijks bedrag van € 500.

  • Naast de opmaak van het verplichte gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP) kan de gemeentelijke veiligheidscel beslissen om, op basis van de gemeentelijke risicoanalyse, voor bepaalde risico's een bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) op te maken.

    Het betreft risico’s die niet frequent terugkomen (manifestaties, optochten, rondgangen, festivals, fuiven, uitzonderlijke festiviteiten, …). Dit wil niet zeggen dat zij jaarlijks niet kunnen terugkeren, doch de eventueel wisselende locatie, aard van de organisatie enz., weerhoudt de veiligheidscel om dergelijke risico’s op te nemen in het ANIP. Daarom wordt er voor dergelijke festiviteiten een Bijzonder Nood- en Interventieplan opgemaakt teneinde de samenwerking tussen de verschillende disciplines te bevorderen.

    Op 7 en 8 juli 2023 vindt in Hamme het Fantasia festival plaats. Gelet op de aard en de omvang van dit evenement dient voor dit risico een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt.

     In uitvoering van het KB van 22 mei 2020 betreffende de nood- en interventieplannen vormt dit BNIP een aanvulling op het reeds bestaande ANIP van de gemeente Hamme.

    Dit plan beschrijft de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie van de operaties gedurende het evenement. Het tijdelijk reglement voor de gewijzigde verkeerssituatie is nog in opmaak en de organisatie dient hun risicoanalyse nog te bezorgen ter voltooiing van het BNIP. 

    Het BNIP wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de veiligheidscel van 14/06/2023 en ter controle doorgestuurd naar de dienst noodplanning van de Gouverneur.

  • Neemt akte van de update van het globaal professionaliseringsplan 2023 van de gemeentelijke academie muziek woord dans Hamme en de gemeentelijke academie beeldende kunst Hamme. Het is zinvol en noodzakelijk dat de academie op de hoogte blijft van de hedendaagse tendensen in kunst, cultuur en onderwijs en dan ook aan alle personeelsleden de kans biedt om mee te evolueren. Het globaal professionaliseringsplan omschrijft de visie en aanpak om dit doel te bereiken om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen aanbieden. Het globaal professionaliseringsplan kadert in de totale visie van de academie die uitgeschreven is in het artistiek pedagogisch project.

    Vanuit de zorg om een dynamische kwaliteitszorg werd met de pedagogisch adviseur van OVSG gereflecteerd over het goedgekeurde plan van 2019. Op basis van dit gesprek worden enkele aanpassingen voorgelegd en drempels weggenomen om de expertise-uitwisseling tussen leerkrachten nog meer te stimuleren.

    Toevoegingen: acties in het referentiekader en vereenvoudigen van de procedure voor het hospiteren.

    Het globaal professionaliseringsplan 2023 werd besproken op het ABOC van 3 mei 2023.

  • De wijzigingen komen er omwille van de verhoging van de maximumfactuur.

    De prijs van de warme maaltijden en nieuwjaarsbrieven is aangepast omdat de kostprijs van de maaltijden en de nieuwjaarsbrieven is gestegen. 

    Het middagtoezicht is gestegen omdat ook hiervoor de kosten zijn gestegen. Ook omliggende scholen rekenen hetzelfde bedrag voor middagtoezicht. 

    Abonnementen Averbode en warme maaltijden personeel worden niet meer aangeboden, er is geen vraag of behoefte hiervoor.

  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Volgende wijziging wordt doorgevoerd in Weststraat:

    • Het instellen van een parkeerplaats voor mindervaliden t.h.v. Weststraat 19.
  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Volgende wijziging wordt doorgevoerd in De Ring:

    • Het uitbreiden van de huidige fietsstraat tot de volledige straat. Gezien de gewijzigde regelgeving wordt het opschrift heden 'fietszone'. De bestaande signalisatie wordt aangepast.
    • Het op punt stellen van de verkeerssignalisatie zodat ze beantwoordt aan de wettelijke voorschriften.

Extra

  • Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Guy Bogaert-De Clercq, Open VLD.

    Zie in bijlage de toelichting en vragen.

  • Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Leo Van der Vorst, Vlaams Belang.

    Zie in bijlage de toelichting en vragen.