De heer raadsvoorzitter opent de zitting.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 18 mei 2022 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van de heer François Van den Broeck als gemeenteraadslid, met ingang vanaf heden.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Stelt vast, na onderzoek van de geloofsbrieven, dat de heer Robby Van der Stock voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Artikel 2: De heer Robby Van der Stock legt de volgende eed af in handen van de gemeenteraadsvoorzitter: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Artikel 3: De heer Robby Van der Stock is wettelijk geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
1 |
VIJT Herman |
2 |
DE MEY Luk |
3 |
VERSCHELDEN Ann |
4 |
METTEPENNINGEN Koen |
5 |
GEERINCK Anneken |
6 |
PEELMAN Henri |
7 |
DE KEYSER Mieke |
8 |
PEETERS Lotte |
9 |
DE GRAEF Jan |
10 |
VANHOYWEGHEN Christel |
11 |
LACEUR Jan |
12 |
VAN DER VORST Leon |
13 |
ONGHENA Agnes |
14 |
DE VOS Lien |
15 |
MICHILS Mario |
16 |
TOKGOZ Mustafa |
17 |
DE GRAEF Kurt |
18 |
KETELS Jan |
19 |
ROSSCHAERT Jan |
20 |
VAN ERUM Frank |
21 |
VERBEKE Gilles |
22 |
SERTIJN Ignace |
23 |
GÖKCE Fatima |
24 |
SCHEIRS Yentl |
25 |
BOGAERT-DE CLERCQ Guy |
26 |
VAN GAEVEREN Christoff |
27 |
VAN DER STOCK Robby |
BESLUIT:
Enig artikel: de rangorde van gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:
1 |
VIJT Herman |
2 |
DE MEY Luk |
3 |
VERSCHELDEN Ann |
4 |
METTEPENNINGEN Koen |
5 |
GEERINCK Anneken |
6 |
PEELMAN Henri |
7 |
DE KEYSER Mieke |
8 |
PEETERS Lotte |
9 |
DE GRAEF Jan |
10 |
VANHOYWEGHEN Christel |
11 |
LACEUR Jan |
12 |
VAN DER VORST Leon |
13 |
ONGHENA Agnes |
14 |
DE VOS Lien |
15 |
MICHILS Mario |
16 |
TOKGOZ Mustafa |
17 |
DE GRAEF Kurt |
18 |
KETELS Jan |
19 |
ROSSCHAERT Jan |
20 |
VAN ERUM Frank |
21 |
VERBEKE Gilles |
22 |
SERTIJN Ignace |
23 |
GÖKCE Fatima |
24 |
SCHEIRS Yentl |
25 |
BOGAERT-DE CLERCQ Guy |
26 |
VAN GAEVEREN Christoff |
27 |
VAN DER STOCK Robby |
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad bevestigt het gebruik van de Leidraad organisatiebeheersing als te hanteren instrument in het kader van de rapportering rond organisatiebeheersing. Volgende 3 principes worden hierbij vastgelegd:
Artikel 2: De gemeenteraad neemt akte van het rapport 'Organisatiebeheersing 2022 - jaarlijks rapport aan de gemeenteraad/OCMW-raad en het college van burgemeester en schepenen/vast bureau' en keurt dit goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De heer Robby Van der Stock wordt geïnstalleerd als effectief lid politieraad Politiezone Hamme Waasmunster.
Artikel 2: Overeenkomstig artikel 18 bis van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus wordt het dossier van de verkiezing van de leden van de politieraad onverwijld toegezonden aan de Bestendige Deputatie.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De heer Robby Van der Stock wordt aangeduid als lid van gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) namens de fractie N-VA.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De heer Robby Van der Stock wordt aangeduid als lid van gemeenteraadscommissie 3 (sociaal beleid) namens de fractie N-VA.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De gemeenteraad bevestigt dat de heer Robby Van der Stock het mandaat voor de fractie N-VA, vrijgekomen door het ontslag van de heer François Van den Broeck als gemeenteraadslid, in de EVA vzw Dienst 112 Hamme opneemt.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Neemt akte van het jaaractieplan 2022 en bijhorend budget van Erfgoedcel Land Van Dendermonde.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De gemeente Hamme beslist om uit te treden uit het intergemeentelijke samenwerkingsverband lokaal woonbeleid bij Inter Waas, Woonwijzer Waasland, Cluster 3.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Keurt het deel van de jaarrekening voor de entiteit OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Artikel 2: Stelt de gezamenlijke jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW vast.
Artikel 3: Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025/2 van het kerkbestuur Sint-Martinus, behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme, goed te keuren, met volgende waarden voor de gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelagen:
gemeentelijke toelage | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
exploitatie | € 30.256,00 | € 30.709,00 | € 31.170,00 | € 31.638,00 |
investeringen | € 28.000,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, het Erkend Representatief Orgaan, het Centraal Kerkbestuur Hamme en de kerkfabriek Sint-Martinus.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Neemt akte van de budgetwijziging 2022/1 van de kerkfabriek Sint-Martinus, met volgende waarden voor de gemeentelijke toelagen:
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het Centraal Kerkbestuur Hamme, het kerkbestuur Sint-Martinus en het representatief orgaan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Aansluiting op open gracht grenzend aan perceel
De huisaansluiting op een open gracht grenzend aan een perceel dient uitgevoerd te worden door TMVW.
Met betrekking tot de uitstroomconstructie:
De afvoerbuis dient afgeschuind te worden en de uitstroomconstructie dient uit 1m² kasseien of gelijkwaardig materiaal te bestaan.
Artikel 2: Huisaansluitputjes
2.1 Aantal
Er dienen twee gescheiden huisaansluitputjes (DWA en RWA) voorzien te worden, ongeacht het stelsel op openbaar domein.
2.2 Plaats
De huisaansluitputjes dienen op openbaar domein geplaatst te worden.
2.3 Type DWA
Het DWA huisaansluitputje dient niet uitgerust te zijn met een stankslot.
2.4 Type RWA
Het RWA huisaansluitputje dient niet uitgerust te zijn met een stankslot.
2.5 Materiaal DWA
Het DWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.
2.6 Materiaal RWA
Het RWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.
Artikel 3: Storing huisaansluiting
Ingeval van storing van de huisaansluiting op openbaar domein dient de burger de gemeente te contacteren.
Artikel 4: Tarieven
4.1 Algemeen
De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt aan kostende prijs.
In uitzondering op bovenstaande regel gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor:
Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting bedraagt 1.500 euro (excl. btw).
De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
4.2 Tarief ingebruikname huisaansluiting
Geprefinancierde huisaansluitingen (wachtaansluitingen) worden op het ogenblik van indienstneming wel verhaald op de burger. Het bedrag voor de indienstneming van geprefinancierde huisaansluitingen bedraagt 1.500 euro (excl. btw).
4.3 Tarief buitendienststelling huisaansluiting
Indien de burger bij buitendienststelling nalaat het nodige te doen overeenkomstig artikel 3.1.5 van het BWVR van TMVW doet TMVW zelf het nodige. De kosten die hieraan verbonden zijn worden wel doorgerekend aan de burger.
Artikel 5: Voorbehandelingsinstallatie centraal en collectief geoptimaliseerd gebied
Een septische put in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is niet verplicht.
Een vetvanger voor horecazaken in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is niet verplicht.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen De Zonnige Woonst en Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3: De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 4: Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Het bestaande academiereglement voor de gemeentelijke academies Hamme, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 mei 2021, wordt opgeheven bij de inwerkingtreding van dit reglement.
Artikel 2: Het bijgevoegde academiereglement van toepassing op de gemeentelijke academie, muziek woord en dans en op de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten wordt goedgekeurd en gaat in vanaf 16 juni 2022.
Artikel 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de schooldirecties van de gemeentelijke academie voor muziek, woord en dans Hamme en aan de gemeentelijke academie voor beeldende kunsten Hamme.
Artikel 4: Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling ter beschikking gesteld aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling, die ondertekenen voor akkoord.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Met deze verhoging kan het handelscentrum versterkt worden en kunnen meer handelaars aangetrokken worden.
Toevoeging bij §4. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de aanvrager één van de volgende ondernemende activiteiten uitoefenen als hoofdactiviteit zoals ingeschreven in de Kruispuntbank:
- 'Het gedeelte detailhandel of horecagedeelte moet steeds meer dan 50 % uitmaken van de activiteiten om aanspraak te kunnen maken op een starterspremie.'
(B.v. kapperszaak die ook shampoo verkoopt, betreft eigenlijk een dienstverlening en komt niet in aanmerking, maar door de verkoop van de shampoo valt hij in de categorie detailhandel, wat we willen vermijden.)
BESLUIT:
De gemeente Hamme kan, onder de voorwaarden bepaald in dit reglement, een toelage toekennen aan startende ondernemers. Dit met het doel hun slaagkansen te verhogen en de zelfstandige economische activiteit gericht op de sectoren kleinhandel en horeca in de gemeente te stimuleren.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Handelaar: De zaakvoerder, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak.
Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een onderneming heeft waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist.
Starter: Startende handelaars, onderworpen aan het sociaal statuut der zelfstandigen in hoofdberoep, die een nieuwe kleinhandels- of horecazaak opstart
Kernwinkelgebied: Het door het gemeentebestuur afgebakende zone zoals voorzien in het Strategisch Commercieel Plan
Horecazaak: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen die logies verstrekken en/of publiek toegankelijke inrichting waar voedingswaren of dranken worden verkocht en ter plaatse kunnen worden genuttigd.
Handelszaak: Elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist en die de uitoefening van een kleinhandels- of horecazaak tot hoofddoel heeft
Handelspand: Het onroerend goed waarin de handels- of horecazaak wordt uitgebaat, of een dienstverlener met vrij publiek toegankelijke ruimte.
Vrije publiektoegankelijke ruimte: Voor het publiek toegankelijk plaats, ruimte of gebouw, bestemd voor verkoop of verbruik, of waar diensten worden aangeboden.
Dienstverlener: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen waarbij een dienst of pakket van diensten wordt geleverd aan een andere partij.
Vrij beroep: Onder een vrij beroep wordt verstaan een beroep dat wordt uitgeoefend op grond van een relevante beroepskwalificatie door een persoon die persoonlijk, op eigen verantwoordelijkheid en professioneel onafhankelijk, intellectueel ideële prestaties verricht ten behoeve van de opdrachtgever en de samenleving in het algemeen.
Prioritaire branche: De ondernemingen die, ongeacht hun ligging, aanspraak kunnen maken op de maximale premie. Het betreffen handelsactiviteiten die nog niet of onvoldoende aanwezig zijn binnen de gemeente Hamme.
Detailhandel: Elke kleinhandelszaak met een winkelvloeroppervlakte tot max. 400m².
(Detailhandel-)Keten: Is een verzameling winkels van één groot bedrijf en kent meerdere winkels met dezelfde naam.
Overname: Betreft het overnemen van een bestaande handels- of horecazaak in zijn huidige vorm. Het louter wijzigen van de naam volstaat niet om niet meer te spreken van een overname.
We spreken niet meer van een overname in volgende gevallen:
- Vanaf 6 maanden leegstand van het pand
- Wanneer het concept helemaal wordt veranderd. (B.v. van detailhandel naar horecazaak, kapperszaak die een kledingwinkel wordt, ...)
§1. Voor de toelage komen in aanmerking:
§2. Voor de subsidie komen niet in aanmerking:
§3. Om in aanmerking te komen voor een premie moet het pand waarop de aanvraag betrekking heeft aan volgende voorwaarden voldoen:
§4. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de aanvrager één van de volgende ondernemende activiteiten uitoefenen als hoofdactiviteit zoals ingeschreven in de Kruispuntbank:
§5. Om in aanmerking te komen voor een premie verbindt de starter zich ertoe om onderstaande verplichtingen te voldoen:
§6. De starterspremie wordt nooit toegekend indien de aanvraag betrekking heeft op een pand zonder vrij publiek toegankelijke commerciële ruimte.
§7. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement voor overdrachten beschikbaar stelt en overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
§1. De grootte van het toelagebedrag is afhankelijk van de locatie van het handelspand. Als het handelspand gelegen is in het kernwinkelgebied zal de premie hoger liggen omwille van zijn kernversterkende karakter.
§2. Starters die zich vestigen binnen het kernwinkelgebied kunnen aanspraak maken op een premie van maximum € 4000,00.
§3. Starters die zich vestigen buiten het kernwinkelgebied kunnen aanspraak maken op een premie van maximum € 1250,00.
§4. Bij een overname van een handels- of horecazaak zal de premie de helft bedragen.
Bij een loutere overname is de handels- of horecazaak reeds een gekende gevestigde waarde en dient er dus niet vanaf 0 opgestart te worden en liggen de opstartkosten aanzienlijk lager.
§5. De dossiers worden chronologisch behandeld naar rato van indiening en tot uitputting van het goedgekeurde krediet.
§6. Volgende prioritaire branches vormen een uitzondering op Artikel 4 §1 en kunnen ongeacht hun ligging aanspraak maken op het maximum bedrag van de toelage.
§7. Het college van burgemeester en schepenen behoudt ten alle tijden de bevoegdheid om te beslissen of een handelszaak onder de noemer prioritaire branche valt.
§1. Om de premie zoals bepaald in huidig reglement te kunnen bekomen, dient de starter bij de gemeente Hamme een aanvraag in via het daartoe geijkte aanvraagformulier te bekomen bij de dienst lokale economie van de gemeente Hamme of online via de gemeentelijke website.
§2. Een aanvraag tot het bekomen van de premie dient aangetekend verzonden of tegen ontvangstbewijs afgeleverd worden aan: Gemeentebestuur Hamme, tav College van burgemeester en schepenen, Marktplein 1, 9220 Hamme.
§3. Deze aanvraag dient de volgende documenten te bevatten om ontvankelijk te zijn:
§4. De aanvragen worden volgens datum van ontvangst chronologisch behandeld.
§5. De aanvraag moet binnen twaalf maanden na datum waarop de uitbating van de kleinhandels- of horecazaak van start is gegaan ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen.
§6. Door het indienen van de aanvraag aanvaardt de aanvrager uitdrukkelijk de bepalingen en voorwaarden van huidig reglement.
§7. De uitbetaling van de subsidies gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager. De uitbetalingstermijn bedraagt 50 kalenderdagen na positieve beslissing door het college van burgemeester en schepenen.
§1. Elke aanvrager moet zich onderwerpen aan eventuele controles of vragen om toelichting.
§2. Het college van burgemeester en schepenen kan de terugvordering van de subsidie pro rata eisen van het aantal overblijvende jaren en verhoogd met de wettelijke intresten op deze sommen vanaf de datum van ingebrekestelling met aanmaning van terugbetaling, indien de gesubsidieerde activiteit, in het kader van de starterspremie, niet meer wordt uitgeoefend binnen de 3 jaar na uitkering van de premie.
§3. De voorwaarde in Artikel 6 §2 vervalt in volgende gevallen:
§4. Het college van burgemeester en schepenen zal de terugvordering van de subsidie eisen, vermeerderd met de wettelijke intrest:
§5. Voor betwistingen in verband met dit reglement is de rechtbank van eerste aanleg van Dendermonde bevoegd.
§1. De aanvrager/ starter verbindt er zich toe:
§2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Hamme, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.
Het Reglement starterspremie, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2020, wordt opgeheven.
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2022.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Het bijzonder nood- en interventieplan ‘Fantasia Festival 2022’ goed te keuren.
Artikel 2: Een exemplaar van het BNIP te verspreiden onder de geadresseerden, vermeld in het bijzonder nood- en interventieplan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De beslissing van de basisscholen aangesloten bij het LOP Basis om niet met ondervertegenwoordigde groepen te werken bij de aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen 2023-2024 wordt bekrachtigd.
Artikel 2: Beslissing zal worden overgemaakt aan het LOP-basisonderwijs.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De beslissing van de Hamse secundaire scholen aangesloten bij het LOP Secundair Hamme-Zele om niet met ondervertegenwoordigde groepen te werken bij de aanmeldingsprocedure 2022-2023 wordt bekrachtigd.
Artikel 2: Beslissing zal worden overgemaakt aan het LOP-secundair onderwijs Hamme-Zele.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: Keurt de bij dit besluit gevoegde en er integraal deel van uitmakende bruikleenovereenkomst van collectie 'Van Bogaert-Wauters' tussen het gemeentebestuur en Vzw Vrienden van de Durme- en Scheldehoek goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
1. Dit reglement regelt het gebruik van alle r0uimten en lokalen van feestzaal H@mbiance. Iedereen die een reservatie doet, gaat akkoord met het retributiereglement en het gebruikersreglement. Deze documenten zijn aangeplakt op een duidelijk zichtbare plaats in feestzaal H@mbiance. Door het betreden van de infrastructuur is iedere gebruiker/bezoeker onderworpen aan dit reglement.
2. De ruimten en lokalen van feestzaal H@mbiance ressorteren onder de gemeente Hamme. Feestzaal H@mbiance is een ruime infrastructuur die zich openstelt voor velerlei functies, activiteiten, zakelijke of informatieve bijeenkomsten binnen de amusementsfunctie en daarbuiten. Centraal staat een zinvolle en kwaliteitsvolle vrijetijdsbesteding, ontspanning en samenkomst.
Toegankelijke ruimten van het gebouw zijn:
De maximumcapaciteit van de zaal is 937 personen, waarvan 152 op het balkon.
3. Men kan onder diverse hoedanigheden gebruik maken van de infrastructuur: privépersonen, verenigingen, scholen en bedrijven uit Hamme of daarbuiten.
Alle gebruikers staan zelf in voor de veiligheid van de activiteiten, het bekomen van de nodige toelatingen en het al dan niet afsluiten van een verzekering. Bij deelname aan activiteiten die niet verzekerd zijn, is het aangewezen de gebruikers hiervan op de hoogte te brengen.
Er zal aan de gebruikers een waarborg gevraagd worden. De hoogte van de waarborg wordt vastgesteld door het college van Burgemeester en Schepenen. Scholen en verenigingen die aangesloten zijn bij een van de gemeentelijke raden betalen geen waarborg.
4. Annulering van een reservatie is kosteloos voor de aanvrager op voorwaarde dat ze uiterlijk 1 maand voor de verhuurdatum schriftelijk of via e-mail is gebeurd bij de gemeentelijke vrijetijdsdiensten en dat de annulering door deze dienst is bevestigd. Voor annuleringen die later gebeuren, betaalt de aanvrager de volledige retributie.
De coördinaten van de gemeentelijke vrijetijdsdiensten zijn deze die vermeld staan op het reservatieformulier.
In het kader van de maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van Covid-19, opgelegd door de overheid, is de annulering van een reservering zonder kosten voor de aanvrager.
1. De gebruiker dient de infrastructuur en de benutte voorzieningen zoals toiletten, meubilair e.d. als een voorzichtig en redelijk persoon te gebruiken. Men draagt er onder andere zorg voor dat bij het verlaten van de lokalen alle lichten gedoofd zijn. Men dient eveneens de nodige maatregelen te nemen tot het voorkomen van brand of schade. Deze voorbeelden zijn niet limitatief.
2. De gebruiker heeft geen toegang tot de ruimten met een aanduiding “verboden toegang”.
3. Alle aangebrachte elementen, zoals vlaggen, versieringen e.d. dienen op een zodanige manier aangebracht te worden dat zij geen brandgevaar of enige schade aan de inrichting veroorzaken.
4. De gebruiker zorgt ervoor dat de ruimten en lokalen van feestzaal H@mbiance onmiddellijk na de activiteit in dezelfde netheid als op het moment waarin hij ze heeft betreden, achtergelaten worden. Hiertoe behoort ook het schoonmaken van de inkomhal en het opruimen van achtergelaten afval in de onmiddellijke buitenomgeving van de zaal. Enkel het nat schoonmaken van de vloer van de grote polyvalente ruimte gebeurt door de zorg van het gemeentebestuur van Hamme.
Bij gebreke daaraan zullen de kosten voor reiniging aangerekend worden aan de gebruiker. De waarborg wordt ingehouden totdat de rekening vereffend is.
5. Er staat een (1) restafvalcontainer ter beschikking van de gebruiker. Deze afvalcontainer is bestemd voor huisvuil, zijnde de niet-recycleerbare restafvalfracties waarvoor geen selectieve inzamelprocedure bestaat. Dat is de enige afvalfractie die de gebruiker in de container mag deponeren. Alle andere afval dient de gebruiker mee te nemen.
Er kan een extra restafvalcontainer gereserveerd worden. Bij reservatie wordt hiervoor een forfait van 250,00 euro aangerekend. In het geval de werkelijke verwerkingskost voor de container meer dan 10% hoger ligt dan het aangerekende forfait, zal de werkelijke kostprijs aan de gebruiker doorgerekend worden, verminderd met het betaalde forfait.
6. Ten laatste op de eerstvolgende dag na de activiteit moet al het materiaal dat niet behoort tot het patrimonium van de gemeente Hamme verwijderd zijn. De gemeente Hamme kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor achtergelaten of verloren materiaal.
1. Sinds 22 december 2009 is het bij wet verboden om te roken op afgesloten plaatsen die publiekelijk toegankelijk zijn. Dat geldt voor sigaretten, sigaren en pijpen en ook voor e-sigaretten. In feestzaal H@mbiance geldt een totaal rookverbod. Het rookverbod is permanent van kracht, ook tijdens privéfeesten. Asbakken zijn niet toegelaten.
2. Buiten mag worden gerookt, op voorwaarde dat de doorgang naar de andere publieke ruimten of naar de wc’s niet wordt belemmerd. Op de plaats waar buiten gerookt wordt, mag geen voedsel of drank worden geserveerd. De klant mag zijn eigen drankje wel meenemen. Peuken zijn verplicht te deponeren in een daartoe bestemd peukenrecipiënt.
3. De gebruiker is verantwoordelijk voor het naleven van het rookverbod. Overtredingen van het rookverbod kunnen leiden tot boetes zowel voor het gemeentebestuur van Hamme als voor de gebruiker. Verzet tegen een controle en agressie tegen de controleurs kunnen een straf verzwaren. Schade die door het gemeentebestuur van Hamme wordt opgelopen wegens het niet-naleven van het rookverbod zal ten laste gelegd worden van de gebruiker.
Door het gebruik van de ruimten en lokalen van feestzaaL H@mbiance doet de gebruiker afstand van verhaal tegenover de gemeente Hamme, haar personeel of haar verzekeringsmaatschappijen voor elke schade of ongeval aan hemzelf of aan derden toegebracht, zowel op materieel als lichamelijk vlak.
1. De gebruiker is aansprakelijk voor de door hem of door een deelnemer van de activiteit aangerichte schade aan het gebouw of aan de inboedel van de feestzaal. Hij moet de aangerichte schade onmiddellijk schriftelijk melden aan de zaalverantwoordelijke van de feestzaal.
2. De gemeente Hamme is niet aansprakelijk voor schade aan het meubilair of materiaal van de gebruiker.
3. Wanneer de zaalverantwoordelijke van feestzaal H@mbiance na het gebruik schade vaststelt aan de lokalen van de feestzaal of de inboedel ervan, worden de kosten ten laste gelegd van de gebruiker. De waarborg wordt gebruikt als eerste schadeloosstelling. Wanneer de waarborg ontoereikend is om de schade volledig te herstellen, worden de overige herstellingskosten teruggevorderd van de gebruiker.
4. De kosten van gebroken of verloren klein materiaal worden ten laste gelegd van de gebruiker. Een document met de vastgelegde waarde van klein materiaal is steeds ter inzage beschikbaar. De waarborg wordt gebruikt als eerste schadeloosstelling.
5. Bij herhaalde of moedwillige beschadigingen door de gebruiker of door deelnemers van zijn activiteiten, kan de gemeente Hamme de aanvragen van de gebruiker tijdelijk of definitief weigeren.
1. De feestzaal beschikt niet over een keuken.
2. Het is niet toegelaten in de ruimten en lokalen van feestzaal H@mbiance levensmiddelen te bewerken of te verwerken, gezien dan de strenge HACCP-regelgeving van toepassing is, waarvoor de feestzaal niet is uitgerust.
3. De gebruiker mag wel werken met een erkend vakman of leverancier die maaltijden serveert. Deze vakman of leverancier dient aan het gemeentebestuur toelating te vragen om in de buitenomgeving van de feestzaal materieel op te stellen als hij die ruimte nodig heeft voor de bereiding van zijn maaltijden.
4. Drankverbruik: de feestzaal werkt met afgesloten koelkasten en tapinstallaties.
5. Dranken, zowel alcoholische als niet alcoholische, worden verplicht afgenomen bij de drankenhandel die het gemeentebestuur aanduidt en waarmee zij een overeenkomst afsloot.
6. Het is niet toegelaten om eigen dranken, alcoholische en/of niet alcoholische, met uitzondering van wijnen, koffie en thee, mee te brengen en/of te verbruiken. Wanneer de zaalverantwoordelijke van de feestzaal vaststelt dat toch eigen dranken worden geserveerd, zal door het gemeentebestuur een boete aangerekend worden gelijk aan het huurgeld van de feestzaal voor het evenement, vermenigvuldigd met een factor 5.
7. De drankenhandel factureert rechtstreeks aan de gebruiker.
8. Om de toenemende druk op het leefmilieu te helpen aanpakken, moet de gebruiker de VLAREMA-wetgeving strikt naleven. Zo is het vanaf 1 januari 2022 verboden om drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
In feestzaal H@mbiance is uitsluitend het gebruik van herbruikbare bekers toegelaten. Het gebruik van alle herbruikbare en duurzame materialen verdient aanbeveling.
Het is verboden om:
De sleutel(s) worden overhandigd door en aan de zaalverantwoordelijke in feestzaal H@mbiance.
De sleutels kunnen pas overhandigd worden aan de gebruiker nadat het reservatieformulier ondertekend is ingediend bij het gemeentebestuur van Hamme en goedgekeurd is namens het gemeentebestuur van Hamme.
Bij de overhandiging van de sleutels ondertekenen zaalverantwoordelijke en gebruiker of zijn vertegenwoordiger, een checklist waarop wordt vermeld de staat van het gebouw, de aanwezige inboedel en de staat ervan, al het overige aanwezige materiaal en de staat ervan. De checklist zal na afloop van het gebruik van de infrastructuur desgevallend de basis vormen voor de betaling van een schadevergoeding door de gebruiker, zoals bedoeld in artikel 5.
Het gebruiksrecht en de waarborg – indien verschuldigd – dienen betaald te zijn.
De sleutels dienen ten laatste de dag na de activiteit of volgens de afspraak van de zaalverantwoordelijk in het bezit te zijn van de zaalverantwoordelijke van feestzaal H@mbiance.
1. De ruimten en lokalen van feestzaal H@mbiance mogen uitsluitend gebruikt worden voor de activiteit(en) zoals aangevraagd en goedgekeurd met het reservatieformulier en volgens het gebruiksreglement. De gebruiker dient over de nodige toelatingen te beschikken om het evenement te organiseren.
2. De overdracht van het gebruik aan derden is verboden.
De gebruiker is gehouden aan de wetten/reglementen:
1. De gebruiker verbindt er zich toe om alle wettelijke en reglementaire voorschriften inzake muziek-en geluidsemissie na te leven. Hij dient ten allen tijde gevolg te geven aan de richtlijnen en bevelen van de politiediensten en bevoegde personen.
2. Wie voorschriften inzake muziek- en geluidsemissie en het voorkomen van geluidshinder overtreedt en/of geen gevolg geeft aan de richtlijnen van de politiediensten of bevoegde personen kan, bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen, de toegang tot de feestzaal ontzegd worden.
1. Het gemeentebestuur van Hamme heeft steeds het recht om de ruimten en lokalen van de feestzaal tijdens de duur van de reservatie te bezichtigen.
2. Wie zich niet houdt aan de bepalingen van dit reglement, kan na verslag van de zaalverantwoordelijke van de feestzaal en bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen de toegang tot de ruimten en lokalen van feestzaal H@mbiance ontzegd worden.
3. Voor contactname bij dringende problemen/pannes – tijdens en buiten de kantooruren - over sleutels of gebouw staat het telefoonnummer vermeld op het reservatieformulier.
Bij onregelmatigheden aarzel niet om de hulpdiensten te contacteren:
Dit reglement treedt in werking na zijn bekendmaking (artikel 286, §1, 1° en artikel 288, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur).
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad bevestigt, in afwachting van een nieuw uitgewerkt retributiereglement, de gehanteerde tarieven voor het gebruik van de zaal H@mbiance zoals bepaald in het gebruiksreglement gemeentelijke feestzaal H@mbiance in bijlage toegevoegd en goedgekeurd door het autonoom gemeentebedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij.
Artikel 2: Het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2022 betreffende het retributiereglement voor het gebruik van zaal Ter Munken wordt aangevuld met een artikel 9 dat bepaald dat het college van burgemeester en schepenen in specifieke gevallen een afwijking kan toestaan op het retributiereglement.
De gemeente Hamme heft een retributie voor:
§1 Een betoelaagde en/of erkende vereniging is elke samenwerkingsvorm met of zonder rechtspersoonlijkheid die op het ogenblik van de aanvraag tot beschikbaarstelling structureel wordt betoelaagd en/of aangesloten is bij een van de gemeentelijke raden.
§2 Een sociaal-culturele activiteit is een activiteit die gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:
Ingebruiknemingen voor louter particuliere/familiale doeleinden worden hierin niet inbegrepen.
§3 Een buurtactiviteit is een activiteit die gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:
§4 Een andere activiteit is een activiteit die niet onder de omschrijving van de definitie van sociaal-culturele activiteit en/of buurtactiviteit valt.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de activiteiten zoals omschreven onder §2, §3 en §4 gemotiveerd op te lijsten en bepaalde activiteiten voor de toepassing van dit reglement gelijk te stellen of uit te sluiten.
§5 Een bewonersgroep is een groep van bewoners, al dan niet verenigd, van een (deel van een) wijk of een buurt van de gemeente Hamme die niet-commerciële activiteiten van algemeen belang organiseert.
§6 Categorie van personen:
Het gebruik van alle ontmoetingsruimten en lokalen van Ontmoetingscentrum Ter Munken wordt getarifeerd per categorie van gebruiker en per uur tijdens de week van maandagmiddag 12:00 uur tot vrijdagmiddag 12:00 uur en tijdens het weekend van vrijdagmiddag 12:00 uur tot maandagmiddag 12:00 uur, genaamd respectievelijk weektarief en weekendtarief.
De retributie is verschuldigd voor de volledige toegestane gebruiksduur.
Elk begonnen uur wordt aangerekend als een volledig uur.
Aanvrager |
Sociaal-culturele activiteit – artikel 2 §2 |
Buurtactiviteit – artikel 2§3 |
Andere activiteit – artikel 2 §4 |
de betoelaagde en/of erkende vereniging onder elke samenwerkingsvorm met of zonder rechtspersoonlijkheid die op het ogenblik van de aanvraag tot beschikbaarstelling structureel wordt betoelaagd en/of aangesloten is bij een van de gemeentelijke raden = CATEGORIE 2
|
weektarief: 5,00 euro/uur weekendtarief: 26,00 euro/uur |
weektarief: 5,00 euro/uur weekendtarief: 26,00 euro/uur |
|
natuurlijke en rechtspersonen die niet ressorten onder categorie 2 en die wonen of gevestigd zijn in de gemeente Hamme.
|
weektarief: 8,20 euro/uur weekendtarief: 33,00 euro/uur |
weektarief: 12,30 euro/uur weekendtarief: 49,50 euro/uur |
weektarief: 33,10 euro/uur weekendtarief: 133,15 euro/uur |
natuurlijke en rechtspersonen die niet ressorten onder categorie 2 en die NIET wonen of NIET gevestigd zijn in de gemeente Hamme.
|
weektarief: 16,40 euro/uur weekendtarief: 66,00 euro/uur |
|
weektarief: 66,20 euro/uur weekendtarief: 266,30 euro/uur |
Machtigt het college van burgemeester en schepenen om met de gebruikers die behoren tot categorie 5 (zie artikel 2 §6) een jaarlijkse overeenkomst af te sluiten aan volgende tarieven:
ruimten en lokalen gekend onder kleine zaal en aanhorigheden à rato van 7 dagen op 7 dagen/ 24 uur op 24 uur
|
1 630,00 euro per jaar |
ruimten en lokalen gekend onder grote zaal en aanhorigheden à rato van 1 gebruik per week gedurende maximum 7 uur - niet tijdens het weekend of m.a.w. wel tijdens de periode van maandagmiddag 12:00 uur tot vrijdagmiddag 12:00 uur
|
480,00 euro per jaar |
ruimten en lokalen gekend onder grote zaal en aanhorigheden à rato van 1 gebruik per weekend gedurende maximum 7 uur of m.a.w. gedurende de periode van vrijdagmiddag 12:00 uur tot maandagmorgen 12:00 uur
|
1 165,00 euro per jaar |
Elk jaar zullen alle gebruikersvergoedingen op 1 januari van het dienstjaar aangepast worden aan de kosten van levensonderhoud door indexatie op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De basisindex is GI [2013] december 2021.
De retributie voor het ambtshalve verwijderen van afval, ambtshalve verwijderen van achtergelaten materiaal of (ambtshalve) schoonmaak wordt aan de aanvrager/gebruiker aangerekend op basis van de ontvangen factuur door het gemeentebestuur van Hamme.
Bovengenoemde ambtshalve aanrekeningen gebeuren op basis van de vastgestelde tekortkomingen zoals aangeduid op het reservatieformulier voor het gebruik van de ontmoetingsruimten en lokalen van Ontmoetingscentrum Ter Munken.
De annuleringskosten zijn gelijk aan het bedrag van de verschuldigde retributie conform de voorwaarden bepaald in het gebruikersreglement, artikel 1,4°.
Een vergoeding van 250,00 euro zal aangerekend worden bij inbreuken op volgende artikelen in het gebruikersreglement:
Deze vergoeding komt bovenop het recht van de gemeente Hamme om bijkomende schade te bewijzen of andere rechtsmiddelen aan te wenden waarover zij beschikt.
Voor het verbruik van eigen alcoholische en/of niet-alcoholische dranken, met uitzondering van wijnen, koffie en thee, wordt een vergoeding aangerekend van het huurgeld van het evenement, vermenigvuldigd met een factor 5, zoals vastgelegd in het gebruikersreglement in artikel 6, 6°.
Bij nutteloze alarmmeldingen worden de gemaakte kosten aangerekend.
Bij verlies van sleutels wordt de kostprijs voor vervanging van de sloten en de aanmaak van nieuwe sleutels aangerekend.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die het gebruik van de zaal aanvraagt.
Werd de aanvraag gedaan door twee of meer natuurlijke personen, dan zijn deze solidair en ondeelbaar gehouden tot betaling van de gehele retributie.
Werd de aanvraag gedaan in naam van een feitelijke vereniging, dan is de natuurlijke persoon die de aanvraag indient, persoonlijk gehouden tot betaling van de gehele retributie.
Van de retributie zijn vrijgesteld, het gebruik dat wordt verleend aan:
De retributie dient betaald te zijn binnen de 30 dagen nadat de betalingsuitnodiging verzonden is en indien de verhuurdatum binnen die periode ligt; ten laatste veertien dagen voor de feitelijke verhuurdatum.
Ingeval de aanvrager een betalingsuitnodiging ontvangt voor een gebruik dat binnen de veertien dagen daaropvolgend doorgaat, dan dient de betaling onmiddellijk en uiterlijk voor het geplande gebruik te gebeuren.
Ingeval de aanvrager niet tijdig ingaat op een betalingsuitnodiging, kan de reservatie aan een andere gegadigde toegewezen worden. In dat geval zijn de annuleringskosten eveneens verschuldigd.
Wanneer een aanmaning vereist is, wordt deze aangetekend verstuurd en worden 15,00 euro administratiekosten aangerekend. Het volledig verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na zijn bekendmaking (artikel 286, §1, 1° en artikel 288, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur).
Artikel 9: Afwijkingen
Het college van burgemeester en schepenen kan in specifieke gevallen een afwijking toestaan op het retributiereglement.
De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.
NB: Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter