Terug gemeenteraad

Wed 15/06/2022 - 20:00 zaal De Schelde

Openbaar

Normaal

  • De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van de heer François Van den Broeck als gemeenteraadslid, zoals ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad op 30 maart 2022, met ingang vanaf heden.

  • Gezien het ontslag van de heer François Van den Broeck als gemeenteraadslid, waarvan akte genomen werd in raadszitting van heden, is dit mandaat vrijgekomen. Conform de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is de volgende opvolger de heer Robby Van der Stock, die het mandaat aanvaardt. De geloofsbrieven werden onderzocht en goed bevonden.

    De heer Robby Van der Stock legt de eed af in openbare zitting van de gemeenteraad in handen van de voorzitter.

  • Aangezien de heer Robby Van der Stock heden als raadslid werd geïnstalleerd, ter vervanging van ontslagnemend raadslid François Van den Broeck, dient de rangorde van de raadsleden aangepast te worden.

    Raadsleden die ná de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als raadslid afleggen, sluiten achteraan aan, los van reeds eventueel vroeger opgebouwde anciënniteit.

  • Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de gemeenteraad. Het rapport biedt een theoretisch luik omtrent organisatiebeheersing aan en een praktisch luik, opgesteld aan de hand van de Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale besturen. Deze Leidraad werd als kader gebruikt, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2014. Het decreet over het lokaal bestuur verplicht de besturen te rapporteren uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

    • Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
    • Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, resp. de raad voor maatschappelijk welzijn. Naast de aktename van het rapport, wordt gevraagd aan de raad om dit kader te herbevestigen, mits toevoeging van volgende 3 principes:
      1. Rapportering jaarrapport organisatiebeheersing: één maal per jaar, conform het decreet lokaal bestuur – uiterlijk in raadszittingen van juni.
      2. Rapportering opvolgingsrapporten zoals opgemaakt door Audit Vlaanderen conform het afsprakenkader: dit wordt gecombineerd samen met de agendering van het jaarrapport. Indien nodig geacht, is een vroegere agendering op de raden mogelijk.
      3. Inzake werking en interne procedures worden besprekingen in college van burgemeester en schepenen, vast bureau en managementteam gekoppeld aan de Leidraad organisatiebeheersing.

    De twee meest recente opvolgingsrapporten, opgemaakt door Audit Vlaanderen en getiteld 'Resultaten opvolging aanbevelingen en rapportering organisatiebeheersing 2020', waar Audit Vlaanderen de opvolging van de aanbevelingen naging, werden bezorgd aan de raadsleden op 19 maart 2021 en 16 december 2021.

  • Raadsleden die niet meer zetelen, kunnen geen deel meer uitmaken van de politieraad.

    Naar aanleiding van het ontslag als gemeenteraadslid van de heer François van den Broeck (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van heden) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als kandidaat lid politieraad, gezien de heer Van den Broeck tevens lid politieraad was.

    De voorgedragen kandidaat betreft gemeenteraadslid Robby Van der Stock, die in zitting van heden de eed van gemeenteraadslid aflegde.

  • De heer François Van den Broeck werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) in gemeenteraadszitting van 25 november 2020. Naar aanleiding van zijn ontslag als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van heden) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie N-VA.

    De voorgedragen kandidaat betreft de heer Robby Van der Stock, die geïnstalleerd werd als gemeenteraadslid in zitting van heden.

  • De heer François Van den Broeck werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 3 (sociaal beleid) in gemeenteraadszitting van 25 november 2020. Naar aanleiding van zijn ontslag als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van heden) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie N-VA.

    De voorgedragen kandidaat betreft de heer Robby Van der Stock, die geïnstalleerd werd als gemeenteraadslid in zitting van heden.

  • Gezien de heer François Van den Broeck lid was van de raad van bestuur/algemene vergadering van de EVA vzw Dienst 112 Hamme, maar ontslag nam als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van heden), zal hij dienen worden te vervangen.

    De voorgedragen kandidaat voor de fractie N-VA betreft raadslid Robby Van der Stock.

  • De gemeenteraad dient kennis te nemen van het jaaractieplan van 2022 en het bijhorend budget van Erfgoedcel Land Van Dendermonde, deel van intergemeentelijk samenwerkingsverband Dijk92.

  • De gemeenteraad besliste in zitting van 18/05/2022 om toe te treden tot het intergemeentelijke samenwerkingsverband lokaal (IGS) woonbeleid DDS. Intussen kreeg deze IGS de naam Woonpunt DDS. Hamme zal binnen deze samenwerking een cluster vormen samen met Zele. 

    Het subsidiedossier zal uiterlijk 30/06/2022 door DDS ingediend worden bij Wonen Vlaanderen. Na goedkeuring zal een activiteitenhandboek en samenwerkingsovereenkomst worden opgemaakt. 

    Om het aanvraagdossier compleet te maken dient er eveneens een formeel besluit te zijn tot uittreding bij de huidige IGS Woonwijzer Waasland. 

  • De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd het deel van de jaarrekening voor de entiteit OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren en aansluitend de gezamenlijke jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW vast te stellen.

    • Het budgettair resultaat van het boekjaar 2021 bedraagt 1.550.665 €.
    • Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 14.775.490 €.
    • Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 14.066.490 €.
    • De autofinancieringsmarge bedraagt 3.303.634 €.
    • De balans 2021 vertoont een balanstotaal van 164.626.422 €.
    • De staat van opbrengsten en kosten vertoont een tekort van -271.055 €.
  • Aan de gemeenteraad wordt aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus, ter goedkeuring, voorgelegd.

    De procedure voor een aanpassing aan een goedgekeurd meerjarenplan is dezelfde als die voor het oorspronkelijke meerjarenplan.

    De aangevraagde aanpassingen zijn conform wat is overlegd tussen het Centraal Kerkbestuur Hamme en het gemeentebestuur op 3 mei 2022.

    Het Bisdom gaf advies over deze aangevraagde wijziging: gunstig op 31 maart 2022

    Opsomming van de aangevraagde wijzigingen:

    • verhoging van de investeringsuitgaven in 2022 met 158 000,00 euro;
    • verhoging van de investeringsontvangsten in 2022 met 158 000,00 euro, waarvan 100 000,00 euro vervallen beleggingen, 30 000,00 euro gewestelijke toelage en 28 000,00 euro gemeentelijke toelage.
  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022/1 van het kerkbestuur Sint-Martinus. De budgetwijziging past binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020 - 2025. De gemeentelijke investeringstoelage verhoogt met 28 000,00 euro. Deze verhoging heeft geen invloed op het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 doordat met het akkoord van het Centraal Kerkbestuur Hamme en de betrokken kerkbesturen, de verhoging op jaarbudgetrekening 0790-06 6640000 voor het kerkbestuur Sint-Martinus zal gecompenseerd worden door de verlaging met 18 238,60 euro op jaarbudgetrekening 0790-05 6640000 (investeringstoelage kerkbestuur Sint-Jozef) en door de verlaging met 9 761,40 euro op jaarbudgetrekening 0790-07 664 0000 (kerkbestuur Sint-Pietersbanden). De verlagingen betreffen investeringstoelagen uit 2021 die door de betrokken kerkbesturen niet via budgetwijziging zullen worden doorgeschoven naar 2022.

  • De gemeente Hamme trad niet toe tot de zuiveringsdivisie van TMVW. TMVW voert in opdracht van de gemeente huisaansluitingen uit op haar grondgebied.
    Overeenkomstig artikel 2.5.3.1, §2 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het Integraal Waterbeleid, kan het Algemeen Waterverkoopreglement door de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk worden aangevuld met een Bijzonder Waterverkoopreglement, voor zover dat niet strijdig is met het Algemeen Waterverkoopreglement en met de bepalingen van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten.
    TMVW wenst in uitvoering van bovenvermeld artikel een aanvullend Bijzonder Waterverkoopreglement inzake sanering op te stellen.
    Hiervoor is de inbreng van de gemeente noodzakelijk.

  • Sociale huisvestingsmaatschappijen De Zonnige Woonst en Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw wensen tegen uiterlijk eind juni 2022 een advies te verkrijgen over het traject dat zij willen doorlopen, om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

    In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen.

    Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (artikel 223, §2, 2de lid van het besluit Vlaamse regering van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

    Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke sociale huisvestingsmaatschappijen uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht.

    Het college van burgemeester en schepenen gaf op 10/05/2022 hierover een gunstig advies.

  • Het academiereglement regelt de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben. Het aangepaste academiereglement werd opgesteld op basis van het model OVSG en navolgende artikels werden gewijzigd: artikel 11, 21, 22, 23, 25, 27. Daarnaast werden ook de capaciteitsnormen voorzien in bijlage 1 licht gewijzigd als volgt: afdeling Beeld (capaciteitsnormen ateliers werden aangepast conform de reële situatie in de nieuwbouw), afdeling Dans (nieuw op te richten specialisatiegraad werd toegevoegd), afdeling Muziek (normen voor klassikale vakken werden toegevoegd).

    De voornaamste wijzigingen zijn een gevolg van de nieuwe regelgeving rond de aan- en afwezigheden in het deeltijds kunstonderwijs. Daarnaast werden enkele capaciteitsnormen aangepast i.f.v. de nieuwe situatie in de nieuwbouw. De wijzigingen werden besproken op de academieraad van 26 oktober 2021 en goedgekeurd in het ABOC van 11 mei 2022.

    Vraag aan de gemeenteraad om de voorgestelde wijzigingen goed te keuren.

  • In 2014 werd de starterspremie in het leven geroepen om de startende lokale handelaar te ondersteunen. Vanaf dan is er steeds in de meerjarenplanning 'premies voor startende ondernemers' voorzien.

    Het doel van deze premie is om het ondernemerschap binnen de gemeente te stimuleren. Hierbij werd een afbakening gemaakt op locatie (= kernwinkelgebied), op doelgroep (= kleinhandel/horeca) en op branche (= prioritair en gewone). De premies zijn aanzienlijk opgetrokken in 2021 en zijn als volgt:

    • Starter binnen kernwinkelgebied: € 4000,00 (voorheen: € 750 en € 500)
    • Starter buiten kernwinkelgebied: € 1250,00 (voorheen: niets)

    Met deze verhoging kan het handelscentrum versterkt worden en kunnen meer handelaars aangetrokken worden.

    Sinds 2021 komen de aanvragen vlot binnen en krijgen startende ondernemers een enorme ondersteuning vanuit het gemeentebestuur. Het succes kent ook een keerzijde, er komen namelijk meer aanvragen binnen dan we budgettair kunnen dragen.

    Daarnaast zijn er ook enkele zaken naar boven gekomen die initieel niet waren voorzien. Onder andere, wat met een starter dewelke zuiver een overname betreft. Heeft deze starter ook zoveel nood aan een ondersteuning van dergelijke grootte? Heeft een overnemende starter zoveel kosten?

    Omwille van deze bedenkingen werd overgegaan tot verfijning van de voorwaarden en werden volgende aanpassingen gekomen:

    Artikel 2. Definities

    Toevoeging:

    • 'Overname: Betreft het overnemen van een bestaande handels- of horecazaak in zijn huidige vorm. Het louter wijzigen van de naam volstaat niet om niet meer te spreken van een overname. We spreken niet meer van een overname in volgende gevallen:
      • Vanaf 6 maanden leegstand van het pand
      • Wanneer het concept helemaal wordt veranderd. (B.v. van detailhandel naar horecazaak, kapperszaak die een kledingwinkel wordt, ...)'

    Artikel 3. Algemene voorwaarden

    Toevoeging bij §2. Voor de subsidie komen niet in aanmerking:

    • 'De zaakvoerder of diens vennoten kunnen nooit voor een tweede maal in aanmerking komen voor een starterspremie, ongeacht hun activiteiten of de wijziging van hun activiteiten.
    • Het louter (her)lokaliseren van een onderneming, ondernemer en/of handelaar kan nooit recht geven op de toekenning van een starterspremie.'

    Toevoeging bij §4. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de aanvrager één van de volgende ondernemende activiteiten uitoefenen als hoofdactiviteit zoals ingeschreven in de Kruispuntbank:

    • 'Het gedeelte detailhandel of horecagedeelte moet steeds meer dan 50 % uitmaken van de activiteiten om aanspraak te kunnen maken op een starterspremie.'

    (Bv. kapperszaak die ook shampoo verkoopt, betreft eigenlijk een dienstverlening en komt niet in aanmerking, maar door de verkoop van de shampoo valt hij in de categorie detailhandel, wat we willen vermijden.)

    Artikel 4. Toelagebedrag

    Toevoeging: '§4. Bij een overname van een handels- of horecazaak zal de premie de helft bedragen.

      • € 2000,00 binnen het kernwinkelgebied
      • € 625,00 buiten het kernwinkelgebied
      • Dit is verdedigbaar aangezien bij een loutere overname, de handels- of horecazaak reeds een gekende gevestigde waarde betreft en er dus niet vanaf 0 moet opgestart worden en dit dus de opstartkosten drukt.'

    Met deze aanpassingen wordt getracht meer startende ondernemers te kunnen ondersteunen en wordt een ondersteuning aangeboden die evenredig is met de realiteit van de startende ondernemer.

    Tenslotte: schrapping artikel 9 - Overgangsbepaling (waarbij het oude artikel 10 nu artikel 9 wordt).

  • Naast de opmaak van het verplichte gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP) kan de gemeentelijke veiligheidscel beslissen om, op basis van de gemeentelijke risicoanalyse, voor bepaalde risico's een bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) op te maken.

    Het betreft risico’s die niet frequent terugkomen (manifestaties, optochten, rondgangen, festivals, fuiven, uitzonderlijke festiviteiten, …). Dit wil niet zeggen dat zij jaarlijks niet kunnen terugkeren, doch de eventueel wisselende locatie, aard van de organisatie enz., weerhoudt de veiligheidscel om dergelijke risico’s op te nemen in het ANIP. Daarom wordt er voor dergelijke festiviteiten een Bijzonder Nood- en Interventieplan opgemaakt teneinde de samenwerking tussen de verschillende disciplines te bevorderen.

    Op zaterdag 9 juli 2022 wordt in Hamme het Fantasia Festival georganiseerd, waarop naar schatting 15.000 bezoekers worden verwacht. Gelet op de aard en de omvang van dit evenement dient voor dit risico een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt.

    In uitvoering van het KB van 22 mei 2020 betreffende de nood- en interventieplannen vormt dit BNIP een aanvulling op het reeds bestaande ANIP van de gemeente Hamme.

    Dit plan beschrijft de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie van de operaties gedurende het evenement 'Fantasia Festival'. Er zal eveneens een tijdelijk politiereglement worden opgemaakt. De geel gemarkeerde onderdelen in het BNIP zijn zaken die nog verder moeten aangevuld worden alvorens het plan in zijn geheel aan alle betrokken te bezorgen. 

    Het BNIP werd eveneens ter goedkeuring voorgelegd aan de veiligheidscel en ter controle doorgestuurd naar de dienst noodplanning van de Gouverneur.

  • Er is vanaf 2022-2023 een nieuw inschrijvingsdecreet van toepassing in het Basisonderwijs.

    Alle Vlaamse  scholen dienen de keuze te maken of ze aanmelden of niet bij de inschrijvingsprocedure en dienen daarbij te bepalen:

    • Is de gedefinieerde ondervertegenwoordigde groep op basis van de gehanteerde cesuur (of grens) ondervertegenwoordigd op schoolniveau (alle vestigingsplaatsen) in de capaciteitsgroep zittende leerlingen?
      • Indien van toepassing: Nagaan welke scholen in aanmerking komen om de voorrang voor ondervertegenwoordigde groepen toe te passen

     De gemeenteraad dient de beslissingen inzake de ondervertegenwoordigde groepen van de lokale basisscholen te bekrachtigen.

    Het betreft volgende scholen: KOHA Zogge, Koha De Vijfsprong, Koha St Anna, Koha Zouaaf/Toekomststraat, Koha St Pieter, Unescoschool Sterrenbos, ’t Veertje (GO!), GBS De Dobbelsteen, Kleuterschool Ondersteboven, KOHA H.Familie, GO! Sportbasisschool in beweging.

    Alle scholen beslisten om voor het schooljaar 2023-2024 niet met ondervertegenwoordigde groepen te werken in de aanmeldingsprocedure.

  • Er is vanaf 2022-2023 een nieuw inschrijvingsdecreet van toepassing in het Secundair onderwijs.

    De scholen dienen de keuze te maken aanmelden of niet bij de inschrijvingsprocedure en dienen daarbij te bepalen:

    • Is de gedefinieerde ondervertegenwoordigde groep op basis van de gehanteerde cesuur (of grens) ondervertegenwoordigd op schoolniveau (alle vestigingsplaatsen) in de capaciteitsgroep zittende leerlingen?
      • Indien van toepassing: Nagaan welke scholen in aanmerking komen om de voorrang voor ondervertegenwoordigde groepen toe te passen

     De gemeenteraad dient de beslissingen inzake de ondervertegenwoordigde groepen van de lokale secundaire scholen te bekrachtigen.

     Het betreft volgende scholen: KOHA H.Hart, Koha St Jozef, GO!MIRA, Richtpunt Campus Hamme.

     Alle scholen beslisten om voor het schooljaar 2023-2024 niet met ondervertegenwoordigde groepen te werken in de aanmeldingsprocedure.

  • In het meerjarenplan 2020-2025 kan men onder actiepunt 1336 de inrichting van het Vikingmuseum terug vinden. Ondertussen zijn de eerste stappen in deze inrichting hiervan gezet en spreken we niet langer over een Vikingmuseum, echter wel over een nieuw erfgoedcentrum waar er naast de collectie Van Bogaert-Wauters ook plaats is voor het gemeentelijk archief en het kunstpatrimonium. Deze zal gehuisvest worden in de voormalige bibliotheek. Dit werd goedgekeurd op het college van 28 september 2021.

    Ondertussen werd er een stuurgroep samengesteld die bestaat uit gemeentelijke teams, vertegenwoordiging uit VZW Schelde- en Durmevrienden en Carolien Van Hecke, conservator musea Dendermonde (als expert en adviseur). Deze stuurgroep werd goedgekeurd door het college op 15 februari 2022 en zijn ondertussen reeds samen gekomen.
    Binnen deze tracht men bepaalde antwoorden te formuleren op heel wat diverse vragen (toekomstige visie, inrichting erfgoedcentrum, dagdagelijkse werking,...).
    VZW Schelde- en Durmevrienden is een belangrijke partner aangezien hun collectie van Van Bogaert-Wauters een cruciale rol zal spelen in dit nieuwe centrum.
    Het centrum zal de spil worden van het roerend erfgoed binnen onze gemeente. 

    In het kader van de toekomstplannen heeft het gemeentebestuur op 7 oktober 2021 volgende vraag gesteld, gericht aan de VZW en zijn raad van bestuur: 'Kan de gehele collectie geschonken worden aan de gemeente om verder beheerd te worden binnen het erfgoedcentrum?'
    Er werd van hun kant uit een antwoord geformuleerd op 29 oktober 2021. Zij zijn niet meteen voorstander om de collectie te schenken. Zij zijn wel voorstander om de collectie in bruikleen te geven voor een langere periode.

    Aangezien de bruikleen over een 5400 stuks gaat (zeer omvangrijke collectie) en er geen bruikleenreglement is binnen het gemeentebestuur wordt de bruikleen ook voorgelegd aan de gemeenteraad. Alsook gaat het om een bruikleen voor een langdurige periode.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bruikleenovereenkomst van de collectie Van Bogaert-Wauters goed te keuren.

  • Aan de leasingovereenkomst voor de gemeentelijke feestzaal H@mbiance tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij kwam een einde op 1 november 2021. 

    De uitbating van de feestzaal kwam bijgevolg terug naar de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme.

    Er dient in het belang van de veiligheid, de rust, de orde en hygiëne in de accommodatie en met als doel iedereen een aangenaam verblijf te garanderen, een gebruikersreglement vastgesteld te worden.

    Het reglement geldt voor alle gebruikers van alle ruimten en voorzieningen van de gemeentelijke feestzaal H@mbiance.

    Door de reservatie/betreding van de accommodatie aanvaardt men de verplichting alle voorschriften en aanwijzingen ervan op te volgen. Dit geldt ook voor alle mondelinge aanwijzingen en richtlijnen die worden meegedeeld door het gemeentepersoneel en de zaalwacht(ers)sters.

    Het gebruik van feestzaal H@mbiance door individuele gebruikers of groepen is onderworpen aan dit reglement, dat als overeenkomst wordt beschouwd tussen de gebruiker en het gemeentebestuur Hamme.

  • De leasingovereenkomst voor de gemeentelijke feestzaal H@mbiance tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij eindigde op 1 november 2021. De uitbating van de gemeentelijke feestzaal kwam bijgevolg terug naar de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme.  Er dient ten behoeve van de gemeentefinanciën een billijke vergoeding vastgesteld te worden voor het ter beschikking stellen aan een derde van ruimten en voorzieningen van feestzaal H@mbiance.  In afwachting van een nieuw retributiereglement, dat voorbereid wordt door een werkgroep, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de tarieven die de HIM hanteerde te bevestigen.  

    Daarnaast wordt een aanvulling voorzien op het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2022 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement voor het gebruik van zaal Ter Munken.