De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting geopend.
NB Wegens nog geldende coronamaatregelen met beperking van het aantal toegelaten aanwezigen in de raadzaal, wordt het publiek niet toegelaten tot de fysieke raadszitting.
Livestreaming ten behoeve van de bevolking is voorzien; de audio-opname ter vervanging van het zittingsverslag, eveneens.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 16 juni 2021 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de Samenwerkingsovereenkomst en het daaraan gekoppelde actieplan lokale besturen Scheldeland, IVSES en VDAB, zoals hieronder beschreven, goed.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau worden belast met de uitvoering en opvolging van deze beslissing.
Deel I. Algemene doelstelling
Het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 wil de volgende jaren minstens 120.000 Vlamingen extra aan een job helpen. Een werkzaamheidsgraad van 80% is het doel. In dat Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking tussen VDAB met Lokale Besturen naar voor geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van die ambitie.
VDAB participeert in deze samenwerkingsovereenkomst binnen de beleidslijnen van het Vlaamse Regeerakkoord. VDAB wil ieder ondersteunen die werk heeft, geeft of zoekt. VDAB zal daarvoor:
. als regisseur en connector inspireren, proactief samenwerken en connecteren met een kwalitatief ecosysteem om samen de doelstellingen te realiseren;
. als dataregisseur een trusted advisor zijn voor burgers en ondernemingen, en inzichten halen uit elke samenwerking;
. als excellente dienstverlener focussen op kerntaken als inschatten, oriënteren, matchen en traject bepalen, en leren uit de resultaten.
De opdracht van de Lokale Besturen in het kader van het werkgelegenheidsbeleid kan als volgt geformuleerd worden: het beleid van lokale besturen, of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden dat, aanvullend aan het Vlaamse beleid, inzet op een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners en beleidsdomeinen (onderwijs, welzijn, jeugd, lokale economie, sociale economie,...), op maat van de lokale realiteit.
De opdracht van IVSES is de lokale samenwerking tussen besturen onderling en andere betrokken partners, die als doelstelling hebben het stimuleren van het tewerkstellings- en activeringsbeleid, te bevorderen. Vanuit deze samenwerking wil de projectvereniging streven naar de uitvoering van projecten die de tewerkstellingsgraad van kwetsbare groepen in het werkingsgebied verhogen alsook naar een gedragen beleidsvisie.
We werken samen aan duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van lokale partners uit allerlei sectoren. Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen regio Scheldeland, IVSES en VDAB Oost-Vlaanderen.
We legden acties vast in een actieplan. Er zijn drie centrale ambities:
1. Meer mensen aan de slag
2. Sterke werkgeversdienstverlening
3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
Deel II. Algemene principes voor een operationele werking
Er werden 10 samenwerkingsprincipes vastgelegd in overleg tussen VDAB, VVSG en afgevaardigden van lokale besturen. Ze worden als toetsingskader gehanteerd bij de opmaak van acties.
We plaatsen de burgers/inwoners centraal en geven deze ruimte om talenten en passies te ontwikkelen in functie van een duurzame match op de arbeidsmarkt. Werkgevers creëren werk en burgers zitten aan het stuur van hun loopbaan.
We werken aan meer eigenaarschap bij de organisaties en hun medewerkers. We nemen initiatieven om de betrokkenheid van medewerkers bij deze samenwerking te verhogen (verbeteracties met een resultaat- en doelgericht kader).
We bouwen onze samenwerking uit tot een solide organisatienetwerk, waarin elke partner de eigenheid bewaart en waarin we informatie, middelen, activiteiten en competenties delen om samen resultaten te boeken.
We werken vanuit een holistische visie op de ‘klant’ en stimuleren niet-beroepsactieven om stappen te zetten naar de arbeidsmarkt.
Differentiatie in de samenwerking is een sleutel tot oplossingen op maat van doelgroepen en werkingsgebieden (sociale groep, gemeenschap, wijk, gemeente, regio).
Door clustering van samenwerkende OCMW’s ondersteunen we de activeringsrol van OCMW’s en vergemakkelijken we de samenwerking met VDAB. Tegelijkertijd bevorderen we de intergemeentelijke samenwerking. De regie van de lokale besturen inzake lokale sociale economie breiden we uit tot een regie ‘lokaal werkgelegenheidsbeleid’.
We werken aan betere gegevensuitwisseling zodat we de gebundelde informatie kunnen inzetten
ten gunste van de dienstverlening aan onze inwoners.
We maken elkaars dienstverlening meer toegankelijk en passen een ‘inclusie-toets’ toe zodat een begeleidingsaanbod dat nu al door de andere partner(s) wordt geboden, beschikbaar komt voor doelgroepen die daarvan vandaag nog geen gebruik van maken.
We maken de meerwaarde van de samenwerking zichtbaar voor gebruikers en medewerkers. We tonen de voordelen van samenwerking.
Door de samenwerking ook meetbaar te maken, krijgen we zicht op de impact van de samenwerking.
Deel III. Streven naar zichtbare resultaten
De lokale besturen uit de regio Scheldeland, IVSES en VDAB hebben gezamenlijke acties bepaald waar ze met deze samenwerkingsovereenkomst het verschil in wil maken. Deze acties moeten zichtbare resultaten kennen voor de klanten (werkzoekenden, werkgevers, werknemers, burgers,...). Er zijn drie centrale ambities:
1. Meer mensen aan de slag
2. Sterke werkgeversdienstverlening
3. Levenslang leren - sterkere loopbanen binnen een stimulerend leerklimaat
In het actieplan (zie bijlage) lees je verdere concretisering. Het actieplan wordt jaarlijks geëvalueerd op de stuurgroep. De dashboardgegevens tonen de evolutie van verschillende indicatoren.
Elke stad / gemeente kenmerkt zich door eigen noden, ervaringen en expertise. Ook hiervoor kunnen binnen deze samenwerkingsovereenkomst acties opgezet worden. Initiatief kan zowel door het lokaal bestuur als VDAB genomen worden. We zien het actieplan als een flexibel document waar elke partner zich maximaal voor engageert, met begrip voor ieders nood en capaciteit.
Deel IV. Overlegstructuur en besluitvormingsproces
Stuurgroep
De stuurgroep is verantwoordelijk voor de opvolging van de samenwerkingsovereenkomst en voor de realisatie van het actieplan. Er worden onderling afspraken gemaakt wat betreft de inbreng en verantwoordelijkheid van elke partner. De stuurgroep komt hiervoor minstens 1 keer om de twee jaar samen. VDAB nodigt uit, en maakt samen met de regisseur sociale economie de agenda op.
Voor VDAB: clustermanager, teamleiders, netwerkmanager lokale besturen
Voor het lokaal bestuur: afhankelijk van de agenda kan er een wijzigende afvaardiging zijn. Voor elke bestuur is er wel minstens één iemand die deelneemt aan de stuurgroep.
Voor IVSES: voorzitter en de regisseur sociale economie
Werkgroep samenwerkingsovereenkomst
Om de samenwerking voldoende te kunnen laten groeien en opvolgen is er minimaal 3 keer per jaar een operationeel overleg. Zo worden er snel en gericht operationele afspraken gemaakt. Ook is er ruimte om van elkaar te leren en tot de meest optimale begeleiding van onze gezamenlijke klanten te komen.
Voor VDAB: teamleider intensieve dienstverlening of sectorale teamleider. Afhankelijk van de agenda kunnen ook experten, bemiddelaars, … aansluiten
Voor het lokaal bestuur: afhankelijk van de agenda kan de afvaardiging wisselend zijn, één of meerdere personen sluiten aan.
Voor IVSES: regisseur sociale economie
Deel IV. Duur
Deze overeenkomst wordt aangegaan met als uiterste einddatum 31 december 2025. Elk van de partijen heeft het recht de overeenkomst op te zeggen zonder dat dit in hoofde van de andere contractant eender welk recht doet ontstaan. Betwistingen die voortvloeien uit deze overeenkomst worden in onderling overleg afgehandeld en indien dit niet zou lukken, voorgelegd aan een door de partners aanvaarde bemiddelende instantie.
Deze overeenkomst gaat in op 1 oktober 2021.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Aanvaardt de schenkingen van Bistro Tastu uit Waasmunster ten behoeve van de werking van 't Verhoog en keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst goed:
OVEREENKOMST VOOR HET SCHENKEN VAN LEVENSMIDDELEN
TUSSEN Bistro Tastu, gelegen te Dommelstraat 148 in 9250 Waasmunster, vertegenwoordigd door Ilona van Gaeveren, zaakvoerder.
EN Lokaal bestuur Hamme, gelegen te Marktplein 1 te 9220 Hamme, vertegenwoordigd door Herman Vijt, voorzitter Vast Bureau en door André Reuse, directeur, hierna genoemd lokaal bestuur Hamme.
GEZIEN DE VOLGENDE TOELICHTING
Om verspilling te voorkomen van levensmiddelen die nog goed zijn voor consumptie in een korte termijn, daar waar een aantal minderbedeelden onvoldoende middelen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien, heeft lokaal bestuur Hamme aan de winkel gevraagd om haar gratis de levensmiddelen te schenken waarvan de uiterste gebruiksdatum nabij is.
Artikel 1: Doel van het contract
Bistro Tastu stelt, onder de hierna volgende voorwaarden voedingswaren waarvan de uiterste consumptiedatum nabij is gratis ter beschikking van lokaal bestuur Hamme, vanaf 07/06/2021. De zaak zal een verantwoordelijke aanduiden die belast wordt met het beheer van de overdracht van de schenkingen aan lokaal bestuur Hamme.
Artikel 2: De voorwaarden
2.1 Overname
Lokaal bestuur Hamme neemt onder haar volledige verantwoordelijkheid de producten over en verbindt zich ertoe bij elke levering:
Lokaal bestuur Hamme verbindt zich ertoe de werking van de zaak zo weinig mogelijk te storen.
2.2 Transport
Lokaal bestuur Hamme verbindt zich ertoe het transport van de gratis geschonken producten in goede omstandigheden te verzekeren. Het lokaal bestuur neemt de verantwoordelijkheid en de kosten ten laste van de afhaling, het laden, het transport naar onze vestiging en het ontladen van de producten.
2.3 Afhaling
Lokaal bestuur Hamme verbindt zich ertoe de producten af te halen op de dagen, uren en plaats die overeengekomen zijn met de verantwoordelijke aangeduid door de winkel. Niet van toepassing wegens leveringen door Bistro Tastu.
2.4 Gebruik
Lokaal bestuur Hamme verbindt zich ertoe de begunstigden van de schenkingen te informeren m.b.t. de nodige bewarings- en gebruiksvoorwaarden vereist door de aard van het product en door de nabijheid van de uiterste consumptiedatum.
In het bijzonder zullen verse producten behandeld worden volgens een strikte procedure. Volgens deze procedure worden de betrokken producten zoveel mogelijk verdeeld op de dag van afhaling.
2.5 Niet in de handel brengen
Lokaal bestuur Hamme verbindt zich ertoe de gekregen voedingswaren niet voor commerciële doeleinden te gebruiken. De voedingswaren worden enkel verdeeld na sociaal onderzoek door de maatschappelijk werkers van de sociale dienst en bedeeld aan de doelgroep bepaald door het lokaal bestuur.
Artikel 3: Verantwoordelijkheid
Elk gebruik van de producten, zoals het eventueel voorbereiden van colli en de verdeling, zal gebeuren onder de enige en volle verantwoordelijkheid van lokaal bestuur Hamme die zich ertoe verbinden het geheel van reglementaire voorschriften toepasselijk op deze operaties – meer bepaald op het vlak van hygiëne - te eerbiedigen. In geen geval kan Bistro Tastu verantwoordelijk gesteld worden.
Artikel 4: Duur
Het gratis schenken van producten is voor Bistro Tastu geen verplichting. Aan deze schenkingen kan ten alle tijd een einde gemaakt worden, na overleg tussen de twee partijen.
Artikel 5: Competentie
Ingeval van betwisting betreffende de interpretatie en de uitvoering van het contract zullen beide partijen een minnelijke schikking nastreven.
Artikel 6: Wederzijdse contactgegevens
Contactpersoon Bistro Tastu: Ilona Van Gaeveren 052/372220.
Contactpersonen lokaal bestuur Hamme: Tine De Greef 052/475537 en Lieve Mertens 052/475546.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Neemt akte van het rapport 'Voortgangsrapportering Q2 2021'.
Artikel 2: Afschrift van het rapport wordt ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur.
De heer raadsvoorzitter J. Laceur verklaart de zitting gesloten.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter