Terug gemeenteraad

Wed 27/04/2022 - 20:00 zaal De Schelde

Openbaar

Normaal

  • De uitnodiging dd. 17.03.2022 vanwege Zefier cvba voor de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die zal plaatsvinden op donderdag 9 juni 2022 om 14u in de Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te Leuven.

    Agenda:

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
    2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021.
    3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
    4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

    Vertegenwoordiger: Lotte Peeters - plaatsvervanger: Kurt De Graef.

  • De uitnodiging dd. 16 maart 2022 vanwege DDS voor de algemene vergadering op dinsdag 14 juni 2022 om 19u in de kantoren van de maatschappelijke zetel in Appels, Bevrijdingslaan 201 te Dendermonde, zaal Schelde.

    Agenda:

    1. Verwelkoming.
    2. Aanduiden van een secretaris en twee stemopnemers (art. 17 der statuten).
    3. Goedkeuring van het verslag van de Bijzondere Algemene Vergadering van 6 december 2021.
    4. Verslag over het boekjaar 2021.
      4.1 Verslag over de activiteiten van de vereniging in 2021.
      4.2 Financieel verslag van de Raad van Bestuur en de jaarrekening 2021.
      4.3 Verslag van de revisor.
      4.4 Vaststellen van de jaarrekening 2021.
      4.5 Bestemming van het resultaat.
    5. Kwijting aan bestuurders en revisor voor de uitoefening van hun opdracht in 2021.
    6. Goedkeuring van de nieuwe statuten van DDS.
    7. Goedkeuring omvorming KDV DDS naar KDV DDS bv.
    8. Goedkeuring statuten van de KDV DDS bv.
    9. Strategisch Plan DDS: stand van zaken.
    10. Benoemingen.
    11. Diversen.
    Vertegenwoordigers:
    • Jan Ketels – plaatsvervanger Herman Vijt.
    • Herman Vijt – plaatsvervanger Jan Ketels.
    • François Van den Broeck – plaatsvervanger Jan De Graef.
    • Fatima Gökce – plaatsvervanger Yentl Scheirs.
  • De uitnodiging dd. 25 maart 2022 vanwege Blijdorp voor de algemene vergadering op dinsdag 28 juni 2022 om 18u30. Meer info volgt later m.b.t. het al dan niet fysiek vergaderen.

    Neemt akte van de agenda:

    • Aanduiden stemopnemers
    • Goedkeuring verslag vorige vergadering (21/12/2021)
    • Benoeming lid Raad van Bestuur (Lebbeke) en voorstelling nieuwe mandataris Lebbeke
    • Herbenoeming secretaris
    • Benoeming revisor: dhr. B.De Meulemeester wordt bij Deloitte vervangen door dhr. J.Van Baelen
    • Rekeningen 2021 - kwijting bestuurders en commissaris-revisor
    • Activiteitenverslag 2021 van Blijdorp III
    • Goedkeuring statutenwijziging (nav de kapitaalsverhoging en wetswijziging verenigingen)
    • Renteloze lening project Nieuwbouw Baleunisstraat
    • Stand van zalen Masterplan Blijdorp vzw
    • Varia

    Vertegenwoordiger Kurt De Graef - plaatsvervanger François Van den Broeck.

  • De algemene jaarvergadering van TMVS dv op dinsdag 21 juni 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
    De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
    De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers zullen begin mei persoonlijk een uitnodiging per e-mail ontvangen.

    Agenda:

    1. Toetreding van deelnemers.
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen.
    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021.
    4. Verslag van de commissaris.
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 21 december 2021.
      b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021.
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
    7. Actualisering presentievergoeding.
    8. Statutaire benoemingen
    9. Aanstelling commissaris.
      Varia.

    Vertegenwoordiger Fatima Gökce - plaatsvervanger François Van den Broeck.

  • De uitnodiging vanwege Intergem voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering die zal plaatshebben op donderdag 23 juni 2022 om 18.00 uur in Hotel Serwir, Koningin Astrid laan 57 te 9100 Sint-Niklaas.

    Momenteel wordt een fysieke bijeenkomst voorzien maar er kan niet ingeschat worden in welke richting COVID 19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het effectief fvsiek houden van de Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving, voorzien ze toch ook in de mogelijkheid in het ontwerp-raadsbesluit dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.

    Agenda:

    1. Kennisneming verslagen van lntergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van lntergem afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van lntergem met betrekking tot het boekjaar 2021.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Statutaire benoemingen.
    7. Benoeming van een commissaris.
    8. Statutaire mededelingen.

    Vertegenwoordiger Herman Vijt - plaatsvervanger Fatima Gökce.

  • Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

    Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

    Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen

    • enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar
    • en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen voorziening (IBP) (pensioenfonds).

    Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP Prolocus (een organisme voor de financiering van pensioenen en een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155) - een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

    Door de toetreding is men bij een IBP meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus af en heeft het bestuur naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.

    Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

    Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn:

    • het bestuur oefent immers ten eerste (via de algemene vergadering waar ze lid van wordt) toezicht uit op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten;
    • ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP Prolocus de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
    • ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP Prolocus
    • en ten vierde is OFP Prolocus zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

    De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen. Deze werd echter niet toegepast aangezien deze slechts voor enkele van de hoogste lonen van toepassing is.

    Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

    Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (zoals tussen gemeentebestuur en OCMW) een MIPS-Groep vormen.
    MIPS staat voor 'multi-inrichters pensioenstelsel'. Binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit, die sowieso van toepassing is tussen gemeentebestuur en OCMW. Er wordt voorgesteld om met het gemeentebestuur en het OCMW van Hamme samen een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te faciliteren.

    De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna worden doorgestort aan OFP Prolocus.

    De intentieverklaring van het bestuur en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 21 maart 2022 besproken en deze bespreking leidde tot een protocol-akkoord.

    Vertegenwoordiger: raadslid Kurt De Graef - plaatsvervanger: raadslid Fatima Gökce

  • De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de jaarrekening 2021 en het jaarverslag 2021 met betrekking tot de werking van de intergemeentelijke archivaris.

  • Overeenkomstig de regelgeving rond EVA vzw's, wordt aan de gemeenteraad gevraagd de agenda van de Algemene Vergadering van 02/05/2022 en de jaarrekening 2021, overeenkomstig de instructies van de revisor, goed te keuren.

    De agenda bestaat uit volgende agendapunten:

    1. Goedkeuring vorig verslag
    2. Jaarrekening 2021
    3. Mandatenwissels - bevestiging
    4. Varia
  • Overeenkomstig de regelgeving rond EVA vzw's, wordt aan de gemeenteraad gevraagd de agenda van de Algemene Vergadering van 05/05/2022 en de jaarrekening 2021, overeenkomstig de instructies van de revisor, goed te keuren.

    De agenda bestaat uit volgende agendapunten:

    1. Goedkeuring verslag d.d. 09-12-2021
    2. Financiële aangelegenheden vzw CCJT:
         2.1. Goedkeuring jaarrekening 2021
         2.2. Kwijting bestuurders over 2021
    3. Goedkeuring werkingsverslag 2021 CCJT
    4. goedkeuring programmering en ticketprijzen 2022-2023 vzw CCJT
    5. Aanvullende punten
    6. Rondvraag

  • Overeenkomstig de regelgeving rond EVA vzw's, wordt aan de gemeenteraad gevraagd de agenda van de Algemene Vergadering van 24/05/2022 en de jaarrekening 2021, overeenkomstig de instructies van de revisor, goed te keuren.

    Agenda:

     

    • Verwelkoming
    • Ontslag en aanstelling voorzitter
    • Goedkeuring vorig verslag
    • Goedkeuring jaarrekening 2021 en verslag revisor
    • Kwijting bestuurders boekjaar 2021
    • Goedkeuring jaarverslag Ondernemend Hamme 2021
    • Varia
      o Bespreking activiteiten
         o Paasactie
         o Netwerkevent
         o Week van de korte keten
         o Hamme Culinair
         o Zomerbraderij
      o Kerkstraat (aankleding, muziekinstallatie)
      o Mobiliteit centrum
  • Overeenkomstig de regelgeving rond EVA vzw's, wordt aan de gemeenteraad gevraagd de agenda van de Algemene Vergadering van 09/05/2022 en de jaarrekening 2021, overeenkomstig de instructies van de revisor, goed te keuren.

    De agenda bestaat uit volgende agendapunten:

    • Welkomstwoord door de voorzitter
    • Goedkeuring rekening 2021 na controle revisor
    • Mededelingen door de voorzitter
    • Varia
  • Overeenkomstig de regelgeving rond EVA vzw's, wordt aan de gemeenteraad gevraagd de agenda van de Algemene Vergadering van 17/05/2022 en de jaarrekening 2021, overeenkomstig de instructies van de revisor, goed te keuren.

    De agenda bestaat uit volgende agendapunten:

    • Goedkeuring verslag algemene vergadering 14-12-2021
    • Ontslagname lid & bestuurder:
      • Tom Vermeire, schepen-voorzitter
      • Hilda Vijt, namens N-VA Hamme
      • Leon Boel, namens wandelclub 't Hoeksken
    • Aanvaarding lid & aanstelling bestuurder
      • Jan Rosschaert, schepen-voorzitter
      • Marie-Christine De Smedt, namens N-VA Hamme
      • Theo De Backer, namens wandelclub 't Hoeksken
    • Kennisname verslag revisor over jaarrekening 2021
    • Goedkeuring jaarrekening & kwijting beheer 2021
    • Goedkeuring jaarverslag 2021
  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Volgende wijziging werd doorgevoerd op het Marktplein:

    • Op de noordelijke parking nabij de bankinstelling KBC worden twee kortparkeerplaatsen ingericht. Deze parkeerplaatsen zijn voorzien van een grondsensor en je mag hier 30 minuten gratis parkeren. Deze maatregel wordt gecontroleerd door het parkeerbedrijf. Er worden twee parkeerplaatsen op deze parking hiervoor ingenomen.
    • De overige toestand blijft ongewijzigd.
  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Volgende wijziging werd doorgevoerd in Kleinhulst:

    • Ter hoogte van de parking nabij het CM-kantoor worden twee parkeerplaatsen voor bestuurders met een handicap voorzien.
    • Op de vermelde parking verdwijnen drie bestaande betalende parkeerplaatsen.
    • De overige toestand blijft ongewijzigd.
  • OVAM wenst de lokale besturen meer te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Gedurende drie jaar (vanaf najaar 2021 tot najaar 2024) worden bij de OVAM 30 handhavers tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De eerste handhavers zwerfvuil zijn actief en hebben de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. Ze worden aangestuurd vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van de OVAM. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen. Hiervoor moeten de handhavers zwerfvuil aangeduid worden als GAS-vaststeller door de gemeenteraad.

  • Er wordt voorgesteld een aanpassing aan de consumptieprijzen cafetaria zwembad door te voeren, evenals het opnieuw invoeren van de gewone uurregeling en inkomprijzen.

    • Prijs frisdrank: momenteel € 1,70 - voorstel € 2
    • Prijs zware bieren: momenteel € 3 - voorstel € 3,50
    • Prijs snoep: momenteel € 1,30 - voorstel € 1,50
    • Prijs kleine ijsjes: momenteel € 1,30 - voorstel € 1,80
    • Prijs grote ijsjes: momenteel € 1,80 - voorstel € 2,20
  • Neemt akte van de rapporten 'Thesaurietoestand per 31/03/2022, de voortgangsrapportering Q1 2022 en visums 2021'. Op de financiële rekeningen van de gemeente en OCMW was het saldo 10.587.122 € per 31/03/2022.  Inzake voortgang van de budgetten bedragen binnen de exploitatie de aanrekeningen 22% van de uitgaven en de vorderingen 7% van de ontvangsten. Inzake investeringen noteren we voor de gemeente een realisatiegraad van 3% voor de uitgaven en 0% voor de ontvangsten. Voor het OCMW is dit respectievelijk 6% en 99%. Tenslotte werden er in 2021 voor beide entiteiten 131 visums aangevraagd, waarvan er uiteindelijk 3 van de gemeente werden geweigerd. Het geweigerd visum m.b.t. 'het meteorologisch abonnement gladheidsbestrijding voor 3 jaar' werd door het college op eigen verantwoordelijkheid geviseerd.

  • Tijdens de besprekingen vergadering dagelijks bestuur Miladi d.d. 07.04.2022 omtrent inrichting Nationaal Park op het grondgebied Hamme, werd beslist om een nieuwe kaart voor te leggen aan de Projectcoördinator Rivierpark Scheldevallei. De huidige bestemmingen op het gewestplan (onder andere agrarisch gebied, landschappelijk waardevol agrarisch gebied en andere gebieden recreatie, woongebied met landelijk karakter, woonzone  enz...) kunnen dan ook niet overgegeven worden aan natuurkernen, gebieden voor natuuruitbreiding en omgevend landschap. Het gemeentebestuur wenst enkel de reeds bestaande Sigmagebieden op het grondgebied Hamme ter beschikking te stellen als inrichting Nationaal Park. Wij zullen als gemeente deze kaart  overmaken met de vraag deze voorgestelde kaart op te nemen in de huidige conceptnota Nationaal park specifiek voor Rivier Scheldevallei.

  • Overeenkomstig het Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, wensen de sociale huisvestingsmaatschappijen De Zonnige Woonst en Gewestelijke Maatschappij voor Woningbouw samen een woonmaatschappij te gaan creëren, met inkanteling van (een deel van) het sociale verhuurkantoor (SVK) Woonaksent. Zij kunnen dit bewerkstelligen door de herstructureringsprocedure van een fusie door overneming toe te passen, gecombineerd met een inbreng van bedrijfstak. Het werkingsgebied van de woonmaatschappij werd vastgesteld op de gemeenten Hamme en Zele. De Vlaamse Regering zal, na het advies van de gemeenteraad van de gemeenten uit het werkingsgebied te hebben gevraagd, de stemverhouding vastleggen tussen de lokale besturen voor de uitoefening van de stemrechten in de woonmaatschappij.

    De stemrechtverdeling op de algemene vergadering betekent voor de lokale besturen (in het werkingsgebied) minstens ‘50%+1’ stemrechten. De onderlinge verdeling van deze stemrechten tussen de lokale besturen (in het werkingsgebied) dient nog vastgesteld te worden door de Vlaamse Regering.

Extra