Terug
Gepubliceerd op 08/04/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 30/03/2022 - 20:00

Gemeentelijk ontmoetingscentrum Ter Munken - gebruikersreglement - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lien De Vos, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
Afwezig: Frank Van Erum, gemeenteraadslid

Aan de leasingovereenkomst voor de multifunctionele zaal Ter Munken Kastel tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij kwam een einde op 1 november 2021. 

De uitbating van de multifunctionele zaal kwam bijgevolg terug naar de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme.

Er dient in het belang van de veiligheid, de rust, de orde en hygiëne in de infrastructuur en met als doel iedereen een aangenaam verblijf te garanderen, een gebruikersreglement vastgesteld te worden.

Het reglement geldt voor alle gebruikers van alle ontmoetingsruimten en lokalen van ontmoetingscentrum Ter Munken.

Door de reservatie/betreding van de infrastructuur, aanvaardt men de verplichting alle voorschriften en aanwijzingen ervan op te volgen. Dit geldt ook voor alle mondelinge aanwijzingen en richtlijnen die worden meegedeeld door het gemeentepersoneel en de zaalwacht(ers)sters.

Het gebruik van ontmoetingscentrum Ter Munken door individuele gebruikers of groepen is onderworpen aan het huidige reglement, dat als overeenkomst wordt beschouwd tussen de gebruiker en het gemeentebestuur Hamme.

REGELGEVING:

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder de artikelen 40§3 en 41,2°.
  • De bespreking in raadszitting van heden met betrekking tot het retributiereglement gemeentelijk ontmoetingscentrum Ter Munken.

OVERWEGINGEN:

  • De leasingovereenkomst voor de multifunctionele zaal Ter Munken Kastel tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij eindigde op 1 november 2021 waardoor de uitbating van de multifunctionele zaal bij de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme, kwam.
  • Er is nog geen gebruikersreglement voor ontmoetingscentrum Ter Munken.
  • Dit reglement beoogt de veiligheid, rust, orde en hygiëne in de infrastructuur te waarborgen met als doel iedereen een aangenaam verblijf te garanderen.
  • Het reglement geldt voor alle gebruikers van alle ontmoetingsruimten en lokalen van ontmoetingscentrum Ter Munken.
  • Door de reservatie/betreding van de infrastructuur, aanvaardt men de verplichting alle voorschriften en aanwijzingen ervan op te volgen. Dit geldt ook voor alle mondelinge aanwijzingen en richtlijnen die worden meegedeeld door het gemeentepersoneel en de zaalwacht(ers)sters.
  • Het gebruik van ontmoetingscentrum Ter Munken door individuele gebruikers of groepen is onderworpen aan dit reglement, dat als overeenkomst wordt beschouwd tussen de gebruiker en het gemeentebestuur Hamme.

BESLUIT:

ARTIKEL 1: TOEPASSINGSGEBIED

1. Dit reglement regelt het gebruik van alle ontmoetingsruimten en lokalen van ontmoetingscentrum Ter Munken. Iedereen die een reservatie doet, gaat akkoord met het retributiereglement en het gebruikersreglement. Deze documenten zijn aangeplakt op een duidelijk zichtbare plaats in ontmoetingscentrum Ter Munken. Door het betreden van de infrastructuur is iedere gebruiker/bezoeker onderworpen aan dit reglement.

2. De ontmoetingsruimten en lokalen van ontmoetingscentrum Ter Munken ressorteren onder de gemeente Hamme. Ontmoetingscentrum Ter Munken is een open centrum dat onderdeel is van de plaatselijke samenleving en op die manier ter beschikking staat voor zinvolle en kwaliteitsvolle vrijetijdsbesteding, ontspanning en feestelijke samenkomsten.

3. Men kan onder diverse hoedanigheden gebruik maken van de infrastructuur:

Regelmatige gebruiker: Deze gebruiker maakt, volgens een vast schema, gebruik van de infrastructuur voor zijn reguliere werking. Dit schema wordt vastgelegd in aparte overeenkomst tussen het gemeentebestuur van Hamme, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen en de gebruiker.

Occasionele gebruiker: Deze gebruiker maakt, via aanvraag, gebruik van de infrastructuur op toevallige basis. De aangevraagde data kunnen eenmalig of herhalend zijn. De aanvraag wordt, binnen de doelstelling van het centrum, beoordeeld door de gemeentelijke vrijetijdsdiensten op basis van de beschikbaarheid van de infrastructuur.

Alle gebruikers staan zelf in voor de veiligheid van de activiteiten en het al dan niet afsluiten van een verzekering. Bij deelname aan activiteiten die niet verzekerd zijn, is het aangewezen de gebruikers hiervan op de hoogte te brengen.

Aan de occasionele gebruikers zal steeds een waarborg gevraagd worden. Regelmatige gebruikers, die buiten hun reguliere werking, op occasionele basis, via aanvraag, gebruik willen maken van het centrum, betalen geen waarborg.

4. Annulering van een reservatie is kosteloos voor de aanvrager op voorwaarde dat ze uiterlijk veertien dagen voor de verhuurdatum schriftelijk of via e-mail is gebeurd bij de gemeentelijke vrijetijdsdiensten en dat de annulering door deze dienst is bevestigd. Voor annuleringen die later gebeuren, betaalt de aanvrager de volledige retributie.

De coördinaten van de gemeentelijke vrijetijdsdiensten zijn deze die vermeld staan op het reservatieformulier.

In het kader van de maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van Covid-19, opgelegd door de overheid, is de annulering van een reservering zonder kosten voor de aanvrager.

ARTIKEL 2: ORDE, NETHEID EN VEILIGHEID

1. De gebruiker dient de infrastructuur en de benutte voorzieningen zoals toiletten, meubilair e.d. als een voorzichtig en redelijk persoon te gebruiken. Men draagt er onder andere zorg voor dat bij het verlaten van de lokalen alle lichten gedoofd zijn. Men dient eveneens de nodige maatregelen te nemen tot het voorkomen van brand of schade. Deze voorbeelden zijn niet limitatief.

2. Alle aangebrachte elementen, zoals vlaggen, versieringen e.d. dienen op een zodanige manier aangebracht te worden dat zij geen brandgevaar of enige schade aan de inrichting veroorzaken.

3. De gebruiker zorgt ervoor dat de ontmoetingsruimten en de lokalen van het ontmoetingscentrum onmiddellijk na de activiteit in dezelfde netheid als op het moment waarin hij ze heeft betreden, achtergelaten worden. 

Bij gebreke daaraan zullen de kosten voor reiniging aangerekend worden aan de gebruiker. De waarborg wordt ingehouden totdat de rekening vereffend is. De gebruiker zorgt voor reglementaire vuilniszakken waarin alle afval gestopt wordt en die dichtgebonden worden. De vuilniszakken worden door de gebruiker meegenomen.

4. Ten laatste op de eerstvolgende dag na de activiteit moet al het materiaal dat niet behoort tot het patrimonium van de gemeente Hamme verwijderd zijn. De gemeente Hamme kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor achtergelaten of verloren materiaal.

ARTIKEL 3: ROOKVERBOD 

1. Sinds 22 december 2009 is het bij wet verboden om te roken op afgesloten plaatsen die publiekelijk toegankelijk zijn. Dat geldt voor sigaretten, sigaren en pijpen en ook voor e-sigaretten. In ontmoetingscentrum Ter Munken geldt een totaal rookverbod. Het rookverbod is permanent van kracht, ook tijdens privéfeesten. Asbakken zijn niet toegelaten.

2. Buiten mag worden gerookt, op voorwaarde dat de doorgang naar de andere publieke ruimten of naar de wcā€™s niet wordt belemmerd. Op de plaats waar buiten gerookt wordt, mag geen voedsel of drank worden geserveerd. De klant mag zijn eigen drankje wel meenemen. Peuken zijn verplicht te deponeren in een daartoe bestemd peukenrecipiënt.

3. De gebruiker is verantwoordelijk voor het naleven van het rookverbod. Overtredingen van het rookverbod kunnen leiden tot boetes zowel voor het gemeentebestuur van Hamme als voor de gebruiker. Verzet tegen een controle en agressie tegen de controleurs kunnen een straf verzwaren. Schade die door het gemeentebestuur van Hamme wordt opgelopen wegens het niet-naleven van het rookverbod zal ten laste gelegd worden van de gebruiker.

ARTIKEL 4: AFSTAND VAN VERHAAL

Door het occasioneel en/of regelmatig gebruik van één of meerdere lokalen van het ontmoetingscentrum Ter Munken doet de gebruiker afstand van verhaal tegenover de gemeente Hamme, haar personeel of haar verzekeringsmaatschappijen voor elke schade of ongeval aan hemzelf of aan derden toegebracht, zowel op materieel als lichamelijk vlak.

ARTIKEL 5: SCHADE

1. De gebruiker is aansprakelijk voor de door hem of door een deelnemer van de activiteit aangerichte schade aan het gebouw of aan de inboedel van het ontmoetingscentrum. Hij moet de aangerichte schade onmiddellijk schriftelijk melden aan de zaalverantwoordelijke van het ontmoetingscentrum.

2. De gemeente Hamme is niet aansprakelijk voor schade aan het meubilair of materiaal van de gebruiker.

3. Wanneer de zaalverantwoordelijke van het ontmoetingscentrum na het gebruik schade vaststelt aan de lokalen van het ontmoetingscentrum of de inboedel ervan, worden de kosten ten laste gelegd van de gebruiker. De waarborg wordt gebruikt als eerste schadeloosstelling. Wanneer de waarborg ontoereikend is om de schade volledig te herstellen, worden de overige herstellingskosten teruggevorderd van de gebruiker.

4. De kosten van gebroken of verloren klein materiaal worden ten laste gelegd van de gebruiker. Een document met de vastgelegde waarde van klein materiaal is steeds ter inzage beschikbaar. De waarborg wordt gebruikt als eerste schadeloosstelling.

5. Bij herhaalde of moedwillige beschadigingen door de gebruiker of door deelnemers van zijn activiteiten, kan de gemeente Hamme de aanvragen van de gebruiker tijdelijk of definitief weigeren.

 ARTIKEL 6: KEUKEN- EN DRANKGEBRUIK

1. In de keuken is het enkel toegelaten om voorverpakte en/of niet zeer bederfelijke levensmiddelen te gebruiken volgens de normen van goede hygiënische praktijken.

2. Het is niet toegelaten de keuken te gebruiken voor het bewerken of verwerken van levensmiddelen, gezien dan de strenge HACCP-regelgeving van toepassing is, waarvoor de keuken niet is uitgerust.

3. De gebruiker mag wel werken met een erkend vakman of leverancier die maaltijden serveert. Deze vakman of leverancier mag zijn materiaal meebrengen maar krijgt geen toegang tot de keuken voor de bereiding van zijn maaltijden.

4. Drankverbruik: het ontmoetingscentrum werkt met afgesloten koelkasten, tapinstallaties en koffiezetapparaten.

5. Dranken, zowel alcoholische als niet alcoholische, worden verplicht afgenomen bij de drankenhandel die het gemeentebestuur aanduidt en waarmee zij een overeenkomst afsloot.

6. Het is niet toegelaten om eigen dranken, alcoholische en/of niet alcoholische, met uitzondering van wijnen, koffie en thee, mee te brengen en/of te verbruiken. Wanneer de zaalverantwoordelijke van het ontmoetingscentrum vaststelt dat toch eigen dranken worden geserveerd, zal door het gemeentebestuur een boete aangerekend worden van het huurgeld voor het evenement, vermenigvuldigd met een factor 5.

7. De drankenhandel factureert rechtstreeks aan de gebruiker.

8. Om de toenemende druk op het leefmilieu te helpen aanpakken, moet de gebruiker de VLAREMA-wetgeving strikt naleven. Zo is het vanaf 1 januari 2022 verboden om drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Het gebruik van alle herbruikbare en duurzaam materialen verdient aanbeveling.

ARTIKEL 7: VERBODSBEPALINGEN

Het is verboden om: 

  • de maximum capaciteit van de zaal van 300 personen te overschrijden;
  • de lokalen voor commerciële doeleinden te gebruiken, m.a.w. primair bedoeld voor of gericht op zakelijke of financiële compensatie
  • te overnachten in de lokalen;
  • reclame, affiches, aankondigingen e.d. aan te brengen op andere dan de daartoe voorziene plaatsen;
  • aanplakkingen van enig welke aard op de glaspartijen aan te brengen;
  • iets vast te spijkeren in muren, deuren of ramen;
  • vuilnis op de grond te werpen of achter te laten binnenin het gebouw of in de buitenomgeving;
  • de rust van de omgeving te storen door overdreven lawaai;
  • de sleutels zonder de expliciete toestemming van de zaalverantwoordelijke van het ontmoetingscentrum aan derden door te geven;
  • alcoholische dranken te schenken en/of te consumeren in tegenstrijd met de Belgische alcoholwetgeving;
  • alcoholische en niet alcoholische dranken te serveren in strijd met de VLAREMA-wetgeving;
  • in de ruimten en lokalen van het ontmoetingscentrum gasflessen te gebruiken;
  • de nooduitgangen te versperren;
  • de technische ruimten de betreden;
  • de technische installaties, zoals de verwarmingsinstallatie, te manipuleren.

ARTIKEL 8: SLEUTELS

De sleutel(s) worden overhandigd door en aan de zaalverantwoordelijke in het ontmoetingscentrum Ter Munken.

De sleutels kunnen pas overhandigd worden aan de gebruiker nadat het reservatieformulier ondertekend is ingediend bij het gemeentebestuur van Hamme en goedgekeurd is namens het gemeentebestuur van Hamme.

Het gebruiksrecht en de waarborg ā€“ indien verschuldigd ā€“ dienen betaald te zijn.

De sleutels dienen ten laatste de dag na de activiteit of volgens de afspraak van de zaalverantwoordelijk in het bezit te zijn van de zaalverantwoordelijke van het ontmoetingscentrum Ter Munken.

ARTIKEL 9: OVERDRACHT VAN GEBRUIK

1. De ruimten en lokalen van het ontmoetingscentrum mogen uitsluitend gebruikt worden voor de activiteit(en) zoals aangevraagd en goedgekeurd met het reservatieformulier en volgens het gebruiksreglement.

2. De overdracht van het gebruik aan derden is verboden.

ARTIKEL 10: VOORSCHRIFTEN

De gebruiker is gehouden aan de wetten/reglementen:

  • aangifte en betaling van de licenties voor de auteursrechten (Sabam) en de naburige rechten (Billijke Vergoeding);
  • de bestrijding van  discriminatie op grond van nationaliteit, een zogenaamd ras, huidskleur,  afkomst of nationale of etnische afstamming, geloof of levensbeschouwing, handicap, leeftijd, seksuele geaardheid en andere discriminatiegronden en voor gelijke behandeling van personen;
  • de VLAREMA-wetgeving in het bijzonder rond drankverpakkingen die van kracht is sinds 1 januari 2020;
  • taalwetgeving;
  • politieverordeningen;
  • reglementeringen inzake brandveiligheid;
  • maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van Covid-19;
  • alle reglementering die betrekking heeft op de organisatie van de geplande activiteit.

ARTIKEL 11: NACHTLAWAAI

1. De gebruiker verbindt er zich toe om alle wettelijke en reglementaire voorschriften inzake muziek-en geluidsemissie na te leven. Hij dient ten allen tijde gevolg te geven aan de richtlijnen en bevelen van de politiediensten en bevoegde personen.

2. Wie voorschriften inzake muziek- en geluidsemissie en het voorkomen van geluidshinder overtreedt en/of geen gevolg geeft aan de richtlijnen van de politiediensten of bevoegde personen kan, bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen, de toegang tot het ontmoetingscentrum ontzegd worden.

ARTIKEL 12: ZAALVERANTWOORDELIJKE VAN HET ONTMOETINGSCENTRUM

1. Het gemeentebestuur van Hamme heeft steeds het recht om de ruimten en lokalen van het ontmoetingscentrum tijdens de activiteit te bezichtigen.

2. Wie zich niet houdt aan de bepalingen van dit reglement, kan na verslag van de zaalverantwoordelijke van het ontmoetingscentrum en bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen de toegang tot de ruimten en lokalen van het ontmoetingscentrum Ter Munken ontzegd worden.

3. Voor contactname bij dringende problemen/pannes ā€“ tijdens en buiten de kantooruren - over sleutels of gebouw staat het telefoonnummer vermeld op het reservatieformulier.

Bij onregelmatigheden aarzel niet om de hulpdiensten te contacteren:

  • Dringende politiehulp: 101
  • Europees noodnummer voor dringende medische hulp en/of brandweer: 112

ARTIKEL 13: INWERKINGTREDING

Dit reglement treedt in werking na zijn bekendmaking (artikel 286, §1, 1° en artikel 288, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur).