Terug gemeenteraad

Wed 30/03/2022 - 20:00 zaal De Schelde

Openbaar

Normaal

  • Door de inwerkingtreding van:

    • het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie, in het bijzonder de bepalingen met betrekking tot het digitaal vergaderen van de beleidsorganen,
    • en voornamelijk het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 met betrekking tot het digitaal of hybride vergaderen lokale besturen (vanaf 22 januari 2022);

    kunnen de bestuursorganen de mogelijkheid tot digitaal vergaderen (alle leden nemen deel op digitale wijze) en hybride vergaderen (één of meerdere leden nemen deel op digitale wijze) inschrijven in hun huishoudelijk reglement.

    Dit wil zeggen dat áls een raad of een commissie digitaal of hybride wil vergaderen, deze optie én de voorwaarden vanaf wanneer het kan, moeten inschrijven in het huishoudelijk reglement.

    • De regelgeving bepaalt hieromtrent het volgende:
      • De gemeenteraad kan enkel digitaal en/of hybride vergaderen onder uitzonderlijke omstandigheden. (Voor de commissievergaderingen zijn zulke uitzonderlijke omstandigheden niet vereist.)
      • Het principieel openbaar karakter van de vergadering moet gerespecteerd worden. Dit wil zeggen dat de bevolking via een audiovisuele verbinding de zitting kan volgen, en dat dus ook bij een hybride vergadering alle aanwezigen in de zaal alle deelnemers moeten kunnen zien.
    • Gezien de federale fase van de coronapandemie afliep op 13 maart, is de richtlijn vanuit de Vlaamse Overheid immers dat een burgemeestersbesluit niet meer geldig is (het meest recente burgemeestersbesluit i.k.v. digitaal vergaderen vervalt dan ook van rechtswege). Deze richtlijn luidt als volgt:

      'Op 13 maart 2022 is de federale fase van het crisisbeheer van de coronapandemie beëindigd. Dit betekent dat de overgangsmaatregel voor het hybride en digitaal vergaderen op basis van een burgemeestersbesluit (voor de gemeentelijke bestuursorganen) en een gouverneursbesluit (voor de provinciale bestuursorganen) eindigt. Digitaal of hybride vergaderen is na afloop van de federale fase enkel nog mogelijk op basis van het huishoudelijk reglement van het betrokken bestuursorgaan. Meer info over digitaal en hybride vergaderen is te vinden  op de website lokaal bestuur.

      De vergaderingen van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, de districtsraad, het bijzonder comité voor de sociale dienst en de provincieraad kunnen enkel digitaal of hybride doorgaan op basis van de uitzonderlijke omstandigheden opgenomen in hun huishoudelijk reglement. Een uitzonderlijke omstandigheid kan een gezondheidscrisis of pandemie zijn. Het einde van de federale fase betekent niet per definitie dat er geen gezondheidscrisis of pandemie meer is. Het behoort tot de autonomie van het bestuursorgaan om daar een correcte invulling aan te geven op basis van de lokale situatie. Er kan daarbij input worden gevraagd van de lokale of provinciale crisiscel.'

    • De voorgestelde aanpassingen aan het huishoudelijk reglement kaderen dus, behalve artikel 15§3, allemaal rond digitaal/hybride vergaderen.
      • Om de leesbaarheid evenwel te verhogen werden bij de titels de term 'hoofdstuk' gevoegd (dus extra aanpassing).

    De belangrijkste aanpassingen betreffen artikels 47, 48 en 49, in het verband met het overgaan tot een beslissing:

    Digitale/hybride gemeenteraadscommissie

    Artikel 47 - Mits akkoord van de fractieleiders kunnen de commissies digitaal of hybride vergaderen

    Uitzonderlijke omstandigheden volledig digitale raadszitting

    Artikel 48 - §1. Tijdens een federale crisisfase beslissen raadsvoorzitter en burgemeester samen over de wijze van vergaderen (digitaal of hybride volgens de voorwaarden in dit reglement).

    §2. Wanneer de aangewezen vergaderlocatie onverwacht fysiek niet toegankelijk is, beslissen raadsvoorzitter en burgemeester samen over de wijze van vergaderen (digitaal of hybride volgens de voorwaarden in dit reglement).

    §3. Wanneer een dringend noodzakelijk beslissing van de raad nodig is in de zin van artikel 23 Decreet Lokaal Bestuur en 3/4 van de raadsleden (afgerond naar boven) daar vooraf mee akkoord gaat, kan de voorzitter voorstellen om een digitale raadsvergadering te laten doorgaan. De voorzitter stuurt een e-mail naar alle raadsleden met de vraag om akkoord te gaan om digitaal te vergaderen. Deze e-mail bevat naast de voorziene dag, tijdstip en agenda van de eventuele vergadering minstens een toegelicht voorstel van beslissing waarbij de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd wordt. Van zodra 3/4 van de raadsleden (afgerond naar boven) positief geantwoord heeft via e-mail stelt de voorzitter de uitzonderlijke omstandigheid vast en volgt de officiële oproeping.

    §4. Tijdens de vergadering kan de voorzitter op eigen initiatief of op de vraag van een raadslid voorstellen om de vergadering te schorsen en op de volgende avond met de resterende agendapunten digitaal verder te zetten. Het voorstel wordt enkel aangenomen met het akkoord van 3/4 van de raadsleden (afgerond naar boven). Voor de digitaal verdergezette fysieke vergadering gelden, behoudens de specifieke bepalingen over digitaal vergaderen, de gewone regels uit het Decreet Lokaal Bestuur en dit huishoudelijk reglement.

    Uitzonderlijke omstandigheden hybride raadszitting

    Artikel 49 - Volgende personen kunnen digitaal deelnemen aan de fysieke vergadering van de gemeenteraad:

    1° het raadslid dat om medische redenen, om studieredenen of wegens verblijf in het buitenland gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de fysieke vergaderingen van de gemeenteraad en de vergadering digitaal wenst bij te wonen. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de raadsvoorzitter. Bij het verzoek tot digitaal bijwonen van de vergadering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft. Bij het verzoek tot digitale deelname om studieredenen of verblijf in het buitenland wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd;

    2° het raadslid dat de raad digitaal wenst bij te wonen omwille van de geboorte of adoptie van een kind. Dat gemeenteraadslid kan op zijn schriftelijke verzoek, gericht aan de raadsvoorzitter, de raad digitaal bijwonen, op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte of van de adoptie, tot het einde van de negende week na de adoptie of geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt die periode verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid de vergaderingen wel fysiek gevolgd heeft tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte of de adoptie voorafgaat. Bij de geboorte of de adoptie van een meerling kan de periode van digitale deelneming verlengd worden met een periode van maximaal twee weken op verzoek van het gemeenteraadslid;

    3° het raadslid dat door palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid gedurende minimaal twaalf weken niet fysiek aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en digitaal aan de raad wenst deel te nemen. Hij richt daarvoor aan de raadsvoorzitter een schriftelijk verzoek, waarbij een verklaring op erewoord gevoegd is waarin het raadslid zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen. De naam van de patiënt hoeft niet te worden vermeld.

    Het raadslid bezorgt zijn vraag en het bewijsstuk ten laatste 24 uur voor de aanvang van de vergadering aan de raadsvoorzitter en aan de algemeen directeur.

    Artikel 49 - §2. Een raadslid dat tijdens een raadsvergadering in quarantaine of isolatie zit op basis van de coronamaatregelen of andere gezondheidsmaatregelen/veiligheidsmaatregelen zoals bepaald door een hogere overheidsinstantie kan digitaal deelnemen aan de fysieke raadsvergadering. Het raadslid bezorgt daartoe ten laatste 4 uur voor aanvang van de vergadering een schriftelijke verklaring op eer aan de voorzitter van de raad en aan de algemeen directeur.

    • essentie:

    Aanpassing reeds bestaande artikels (wat betreft modaliteiten digitaal vergaderen, zie hoofdstuk 15 in het besluitend gedeelte):

    OUD

    NIEUW

    Artikel 1: De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De gemeenteraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De vergaderingen van de raad vinden in principe fysiek plaats. Een digitale of hybride vergadering van de raad is evenwel mogelijk conform artikel 20 Decreet Lokaal Bestuur en de modaliteiten zoals vervat in dit huishoudelijk reglement, in het bijzonder hoofdstuk 15.
    Artikel 2. - §1. - De gemeenteraad wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de gemeenteraad (verder in dit reglement raadsvoorzitter genoemd) op de voorgestelde datum en uur en met de voorgestelde agenda, die wordt opgesteld door de raadsvoorzitter. De gemeenteraad wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de gemeenteraad (verder in dit reglement raadsvoorzitter genoemd) op de voorgestelde datum, uur en locatie en met de voorgestelde agenda, die wordt opgesteld door de raadsvoorzitter.

    §5. - De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt.
    De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.

    De oproeping vermeldt in elk geval de locatie, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt.
    De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.
    Artikel 13. - §1. - De gemeenteraad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende raadsleden aanwezig is.

    De gemeenteraad kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende raadsleden deelneemt.

    Artikel 15. - §2. - Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de raadsvoorzitter welk raadslid aan het woord wenst te komen over het agendapunt. [...]

    Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de raadsvoorzitter welk raadslid aan het woord wenst te komen over het agendapunt. Raadsleden vragen het woord conform de richtlijnen van de raadsvoorzitter.

    [...] 

    Raadsleden, exclusief de raadsvoorzitter, dempen standaard hun microfoon.

     

    NIEUW: §3. - Agendapunten in het kader van artikel 432 Decreet lokaal bestuur (waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente in een algemene vergadering van een intercommunale herhaald wordt voor elke vergadering) hebben niet automatisch als gevolg dat de gemeenteraad over elk punt van de agenda van dergelijke algemene vergadering een expliciet standpunt moet innemen.

    Artikel 18 - [...]

    §3. Als de raadsvoorzitter het gebruik van bepaalde apparatuur in het publiek storend vindt, kan hij ingrijpen om de goede orde van de zitting te bewaren. Filmen/opnemen tijdens een besloten zitting is niet toegelaten.

     Artikel 19 - De raadsvoorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen. De raadsvoorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de vergadering doen verwijderen.
    Artikel 30 - [...] §3. Een raadslid mag geen eigen opnames gebruiken om bepaalde uitspraken te bewijzen of om aan te tonen dat bepaalde tussenkomsten niet plaatsvonden. Enkel de notulen en het zittingsverslag kunnen daarvoor het bewijs leveren.
    Artikel 38. - §3 - §3. - De vergaderingen van de commissies zijn openbaar, behalve als: [...] De vergaderingen van de commissies zijn openbaar (en zijn in principe te volgen via livestream), behalve als:
      TOEVOEGING VAN COMPLEET NIEUW HOOFDSTUK INZAKE DIGITAAL/HYBRIDE ZITTINGEN - zie hoofdstuk 15

    Artikel 52 - Voorliggend reglement dient te worden samen gelezen met alle relevante bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur al zijn ze hier niet expliciet opgenomen.

    Artikel 53 - De bepalingen van voorliggend reglement, expliciet overgenomen uit het Decreet Lokaal Bestuur zullen bij wijziging van dit decreet automatisch worden verondersteld als zijnde aangepast.

    Andere bepalingen van voorliggend reglement, die ingevolge latere wijzigingen aan het Decreet Lokaal Bestuur niet meer overeenkomstig het Decreet zouden zijn, worden verondersteld te zijn aangepast, desgevallend vervallen, overeenkomstig het Decreet. Hetzelfde geldt ingeval van latere wijzigingen aan andere toepasselijke wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen.

    Artikel 52 - Voorliggend reglement dient te worden samen gelezen met alle relevante bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur en het Besluit van de Vlaamse Regering inzake voorwaarden digitaal en hybride vergaderen, al zijn ze hier niet expliciet opgenomen.

    Artikel 53 - De bepalingen van voorliggend reglement, expliciet overgenomen uit het Decreet Lokaal Bestuur en het Besluit van de Vlaamse Regering inzake voorwaarden digitaal en hybride vergaderen, zullen bij wijziging van dit decreet automatisch worden verondersteld als zijnde aangepast.

    Artikel 54 - Andere bepalingen van voorliggend reglement, die ingevolge latere wijzigingen aan het Decreet Lokaal Bestuur en het Besluit van de Vlaamse Regering inzake voorwaarden digitaal en hybride vergaderen, niet meer overeenkomstig het Decreet/Besluit zouden zijn, worden verondersteld te zijn aangepast, desgevallend vervallen, overeenkomstig het Decreet/Besluit. Hetzelfde geldt ingeval van latere wijzigingen aan andere toepasselijke wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de rekeningen 2021 van de kerkbesturen behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme te adviseren. De rekeningen worden ten laatste 1 mei door het Centraal Kerkbestuur ingediend bij de gemeente. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om een advies te formuleren. Het advies wordt geformuleerd ten behoeve van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen die over een termijn van 200 dagen beschikt om de jaarrekeningen goed te keuren en vast te stellen.

    Het Centraal Kerkbestuur Hamme diende de rekeningen in bij de gemeente op 28 februari 2022.

    Hierna een overzicht:

    rekening 2021 kerkbestuur

     

    saldo exploitatie 2020

    in euro

     

    saldo investeringen 2020

    in euro

     

    saldo exploitatie 2021

    in euro

     

    saldo investeringen 2021

    in euro

     

    investeringstoelage 2021 in euro

     

    exploitatietoelage 2021

    in euro

    Sint Anna

    4325,77

    30722,97

    2112,84 

    180328,46 

    0,00 

    10589,00 

     H. Hart

    5099,52

    -0,18

    6243,67 

    -0,18 

    0,00 

    18826,00 

     Sint Jozef

    2495,10

    0,00

    6256,20 

    0,00 

    17530,94 

    14120,00 

     OLV Zogge

    2893,51

    404299,18

    4419,93 

    404299,18

    0,00 

    14120,00 

     H.Familie

    5741,36

    0,00

    8724,53 

    0,00 

    2022,15 

    15689,00

     Sint Martinus

    522,71

    368205,58

    3554,36

     282495,27

    152130,17 

    29808,00 

     Sint Pieter

    16041,43

    10191,39

    -722,99

     10191,39

     0,00

    37472,61 

  • De impact van het coronavirus op de verhuurdiensten van voertuigen met bestuurder (VVB) is zwaar. Deze sector werd als essentieel beschouwd, dus werden de activiteiten niet stilgelegd. Daardoor konden verhuurdiensten van voertuigen met bestuurder geen aanspraak maken op de hinderpremie. Toch daalde de omzet van deze bedrijven enorm omdat o.a. de toeristische en vrijetijdssectoren en het luchthavenverkeer stilvielen.

    Er zijn 3 belastingplichtigen in Hamme voor aanslagjaar 2020, die voor een totaalbedrag van € 2145,90 werden aangeslagen. Deze aanslagen werden allen voldaan.

    Voor aanslagjaar 2021 werd het kohier nog niet opgemaakt. Het kohier bedraagt € 2154,72.

    De gemeenten kunnen in het kader van maatregelen om de impact van COVID-19 op de sector van het individueel bezoldigd personenvervoer te beperken en rekening houdend met de tijdelijke inactiviteit of de verminderde activiteit van de onderneming beslissen een vrijstelling of teruggave toe te staan van de belasting die de vergunninghouder moet betalen op basis van artikel 43 van het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer.

    Het college stelt voor om een vrijstelling te verlenen voor aanslagjaren 2020 en 2021.

  • Naar aanleiding van de omschakeling naar code geel inzake de coronapandemie, werd door het college van burgemeester en schepenen in zittingen van 8 maart 2022 en 15 maart 2022 de organisatie van een (afgeslankte) editie van de wuitensfeesten besproken. Hiertoe werd er in analogie met vorige jaren een tijdelijk verbod uitgevaardigd op het schenken van dranken in glazen recipiënten binnen een welbepaalde perimeter die van toepassing is in die periode, dit in het kader van de openbare orde en de veiligheid.

    De burgemeester diende dit besluit te nemen te nemen, gezien door de evolutie in de coronacijfers en de daarbijhorende omschakeling naar code geel beslist werd door het college van burgemeester en schepenen dat er toch een afgeslankte editie van de wuitenscavalcade kon doorgaan op zondag 27 maart 2022 (met daarop volgende festiviteiten). De gemeenteraad, met geplande eerstvolgende zitting op 30 maart 2022, kon dergelijk reglement dus niet tijdig uitvaardigen.

    De gemeenteraad dient het besluit evenwel te bekrachtigen.

  • Naar aanleiding van de integratie van het gemeentebestuur en het OCMW en de veranderde vereisten voor de structuren van het lokaal bestuur Hamme bleek een grondige evaluatie en hertekening van het organogram van het personeel noodzakelijk. Onder begeleiding van een extern bureau, CC Consult, werd een nieuwe hedendaagse organisatiestructuur uitgewerkt die het bestuur in staat moet stellen om de huidige en toekomstige uitdagingen aan te gaan. Het WZC en het onderwijs werd niet opgenomen aangezien zij in een aparte financieringsstructuur zitten.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het voorgestelde organogram, inclusief de vernieuwde samenstelling van het managementteam, goed te keuren.

  • Voor de vrijstelling van de algemene heffing op gezinnen dienen wij te beschikken over de rechthebbenden op de verhoogde tegemoetkoming.

    Wanneer een lokale overheid aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid vraagt om de lijst van de inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen te krijgen met het oog op de automatische toekenning van een belastingvermindering of een ander aanvullend voordeel, dan moet de lokale overheid een overeenkomst laten goedkeuren door de gemeenteraad. Vandaar voorliggend voorstel van raadsbesluit.

  • Door TOGOFILL werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor de aanleg van wegenis en het bouwen van 13 nieuwbouwwoningen op de site van de voormalige sporthal De Wuiten. Dit perceel is kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie b, nr. 1226 y6 en deels openbaar domein. Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd 7/12/2021 tot 5/01/2022. Er werd een administratieve lus toegepast waarbij een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden van 18/01/2022 tot 16/02/2022.

    Er werden 4 bezwaren ingediend. De bezwaren handelen over een privaat deel voor de reeds bestaande woningen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd te beslissen over de zaak van de wegen met betrekking tot de aanleg van nieuwe wegenis en de heraanleg van de toegangsweg vanaf de Damstraat.

    Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring van de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad.

  • Door Qubo werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor het verkavelen van percelen in 10 loten met aanleg van een nieuwe weg op het perceel, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B, nr. 1189k2 en 1189h2.

    Er werden adviezen ingewonnen over de omgevingsvergunningsaanvraag bij Agentschap Natuur en Bos, Aquafin, Brandweerzone Oost, Creat, Fluvius, Polder Schelde Durme Oost, Proximus en telenet en interne adviezen bij de dienst gemeentewerken en milieudienst.

    Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 31 januari 2022 tot en met 1 maart 2022, waarbij in totaal geen bezwaren werden ingediend. 

    De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de zaak van de wegen met betrekking tot de aanleg van nieuwe wegenis op de bestaande wegenis van de Vlaslaan.

    Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad.

    Het college verzocht in haar zitting van 15 maart 2022 jongstleden de gemeenteraad een beslissing te nemen over de zaak van de wegen. Het college besliste het initiële wegenisontwerp voor te leggen aan de gemeenteraad.

  • Het klachtenmeldpunt van de gemeente ontving in 2021 253 meldingen. 99 % van de meldingen werd elektronisch overgemaakt.

    Van de 253 meldingen werden er 6 als 'klacht' geregistreerd, de overige zaken vielen onder de categorie melding, vraag of suggestie.
    Een melding wordt beschouwd als ‘klacht’ als er een duidelijke uiting is van ontevredenheid over een bepaalde situatie of over hoe een melding werd afgehandeld. Klachten kunnen betrekking hebben op de gemeentelijke dienstverlening en op de dienstverlening van externe instanties. Ook klachten geformuleerd aan het meldpunt maar waarvoor het lokaal bestuur geen rechtstreekse bevoegdheid heeft, worden geregistreerd. Waar mogelijk wordt gezorgd voor bemiddeling en/of doorverwijzing.

    Het jaarverslag werd aangevuld met een overzicht van de meldingen uit de periode 2017-2021. Dit verslag werd besproken tijdens de begeleidingscommissie van 17 februari 2022.

  • Naar aanleiding van gewijzigde onderwijswetgeving in het bijzonder omtrent evaluatie was een update van het arbeidsreglement van GBS De Dobbelsteen noodzakelijk.

    De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld in het OCSG van 16 december 2021.

    Belangrijke aanpassingen aan het arbeidsreglement:

    • Hoofdstuk 2 Art 19: Invoegen §2 in verband met Instellingsgebonden taken.
    • Hoofdstuk 7 Art 100 §2-101 §1: Herformulering bepaling in verband met functiebeschrijvingen en (negatieve) evaluatie.
    • Hoofdstuk 7 100bis: toevoeging van de term negatieve beoordeling en invoeging §3.
    • Hoofdstuk 12 Art 157: Herformuleren verwerking van privacygevoelige documenten.
  • Naar aanleiding van gewijzigde onderwijswetgeving in het bijzonder omtrent evaluatie was een update van het arbeidsreglement van de school noodzakelijk.

    De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld in het OCSG van 16 december 2021

    Belangrijke aanpassingen aan het arbeidsreglement :

    • Hoofdstuk 2 Art 19: Invoegen §2 in verband met Instellingsgebonden taken.
    • Hoofdstuk 7 Art 100 §2-101 §1: Herformulering bepaling in verband met functiebeschrijvingen en (negatieve) evaluatie.
    • Hoofdstuk 7 100bis: toevoeging van de term negatieve beoordeling en invoeging §3.
    • Hoofdstuk 12 Art 157: Herformuleren verwerking van privacygevoelige documenten.
  • Aan de leasingovereenkomst voor de multifunctionele zaal Ter Munken Kastel tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij kwam een einde op 1 november 2021. 

    De uitbating van de multifunctionele zaal kwam bijgevolg terug naar de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme.

    Er dient in het belang van de veiligheid, de rust, de orde en hygiëne in de infrastructuur en met als doel iedereen een aangenaam verblijf te garanderen, een gebruikersreglement vastgesteld te worden.

    Het reglement geldt voor alle gebruikers van alle ontmoetingsruimten en lokalen van ontmoetingscentrum Ter Munken.

    Door de reservatie/betreding van de infrastructuur, aanvaardt men de verplichting alle voorschriften en aanwijzingen ervan op te volgen. Dit geldt ook voor alle mondelinge aanwijzingen en richtlijnen die worden meegedeeld door het gemeentepersoneel en de zaalwacht(ers)sters.

    Het gebruik van ontmoetingscentrum Ter Munken door individuele gebruikers of groepen is onderworpen aan het huidige reglement, dat als overeenkomst wordt beschouwd tussen de gebruiker en het gemeentebestuur Hamme.

  • De leasingovereenkomst voor de multifunctionele zaal Ter Munken Kastel tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij eindigde op 1 november 2021. De koopoptie op het einde van de leasingovereenkomst werd niet gelicht door het gemeentelijk autonoom bedrijf bij besluit van de raad van bestuur van 29 april 2021.
    De uitbating van de multifunctionele zaal kwam bijgevolg terug naar de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme.
    Er dient ten behoeve van de gemeentefinanciën een billijke vergoeding vastgesteld te worden voor het ter beschikking stellen aan een derde van alle ontmoetingsruimten en lokalen van het ontmoetingscentrum.
    De vergoeding staat in billijkheid en redelijkheid in verhouding tot de kostprijs van de verleende dienst en wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex die de evolutie van de levensduurte meet.

Extra

Hoogdringend