Terug
Gepubliceerd op 22/09/2021

Besluit  gemeenteraad

wo 15/09/2021 - 20:00

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Veldstraat - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Frans Van Gaeveren, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom Waterschoot, gemeenteraadslid

Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.

De hoofdopdracht in deze is het bestendigen van de tijdelijke opstelling van de fietsstraat. De fietsstraat wordt geïnstalleerd zoals besproken op het overleg betreffende de Oostkouterwijk. Belangrijkste aanpassingen zijn het verlengen van de fietsstraat tot aan de verbreding en asverschuivingen d.m.v. parkeerinfrastructuur. Hierbij werd gelet op het behoud van een zo groot mogelijke parkeercapaciteit. De zuidoostelijke takken van Populierenstraat en Acaciastraat worden definitief buiten dienst gesteld en hebben geen kruispunt meer met Veldstraat. Gezien de recent gewijzigde regelgeving (KB 08.06.2021) wordt de fietsstraat aangeduid door de verkeersborden F111 met zonale draagwijdte, waardoor ook de kruispunten in de regeling betrokken zijn. De consequentie is dat er tevens een gebiedsdekkend reglement moet worden opgemaakt. Verder wordt de breedte van de rijbaan versmald door het voorzien van parkeerzones. Veldstraat (en in het verlengde Broekstraat tot Broekstraat) wordt tussen N41 en Broekstraat in de voorrang geplaatst.

REGELGEVING:

  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
  • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
  • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
  • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

OVERWEGINGEN:

  • De hierna genoemde wegen betreffen gemeentewegen.
  • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
  • Aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen werden tot nu toe apart voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • Het gemeentebestuur opteert vanaf nu om te werken via een gecoördineerde versie per straat.
  • Het bestendigen van de tijdelijke opstelling van de fietsstraat, weliswaar met verlenging tot aan de verbreding.
  • Asverschuivingen voorzien d.m.v. parkeerinfrastructuur, waarbij gelet wordt op het behoud van een zo groot mogelijke parkeercapaciteit.
  • De zuidoostelijke takken van  Populierenstraat en Acaciastraat definitief buiten dienst stellen, zodat ze geen kruispunt meer hebben met de Veldstraat.
  • De fietsstraat aanduiden door de verkeersborden F111 met zonale draagwijdte, waardoor ook de kruispunten in de regeling betrokken zijn.
  • Het versmallen van de breedte van de rijbaan door het voorzien van parkeerzones.
  • In de voorrang plaatsen van Veldstraat (en in het verlengde Broekstraat tot Broekstraat) tussen N41 en Broekstraat.

BESLUIT:

Artikel 1: Opheffing.
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Veldstraat, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 2: Voorrangsregeling.
De bestuurders die rijden in Veldstraat, tussen N41 en Broekstraat, hebben voorrang op de bestuurders die komen uit de wegen die uitkomen op Veldstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord B15a:
  • aan beide zijden voor het kruispunt met Pater Vertentenstraat/Populierenstraat.
  • verkeersbord B15c:
  • ter hoogte van HNR 156;
  • ter hoogte van HNR 202;
  • tussen Filip De Pillecynlaan en Dennenstraat.
  • verkeersbord B15f:
  • ter hoogte van HNR 200;
  • ter hoogte van HNR 216;
  • ter hoogte van HNR 123A;
  • ter hoogte van HNR 77A.
  • verkeersbord B1:
  • in Acaciastraat, voor het kruispunt met Veldstraat.
  • verkeersbord B1 aangevuld met een streep gevormd door witte driehoeken:
  • in Veldstraat, voor het kruispunt met Veldstraat (ter hoogte van HNR 75F);
  • in Populierenstraat, voor het kruispunt met Veldstraat;
  • in Pater Vertentenstraat, voor het kruispunt met Veldstraat;
  • in Dennenstraat, voor het kruispunt met Veldstraat;
  • in Filip De Pillecynlaan, voor het kruispunt met Veldstraat.

Artikel 3: Circulatiemaatregelen.
Er geldt verboden toegang voor alle bestuurders tussen Tweebruggenplein en Sportpleinstraat. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C1 aangevuld met het onderbord type M3, na het kruispunt met Tweebruggenplein;
  • verkeersbord F19 aangevuld met het onderbord type M5, na het kruispunt met Sportpleinstraat.

Artikel 4: Andere verbodsbepalingen.
Artikel 4.1: Tonnagebeperking.
Er geldt verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5t. Deze regel geldt niet voor laden en lossen.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C21 met opschrift 3.5t, aangevuld met het onderbord type IV “uitgezonderd laden en lossen” aan beide zijden na het kruispunt met N41.

Artikel 4.2: Snelheidsbeperking.
Er geldt verbod te rijden met een grotere snelheid dan 30km/u tussen Sportpleinstraat en Tweebruggenplein. Deze regel geldt uitsluitend tijdens de wekelijkse marktdag (zaterdag). Het bord is opklapbaar.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C43 met opschrift “30”, uitsluitend opengeklapt op zaterdag.

Artikel 5: Gebodsbepalingen.
Er geldt verplicht fietspad van voor het kruispunt met N41 tot N41.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord D7, voor het kruispunt met N41, aan de zuidoostelijke tak van het kruispunt.

Artikel 6: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
Artikel 6.1: Parkeerverbod.
Er geldt parkeerverbod tussen Populierenstraat en HNR 210 en tussen Filip de Pillecynlaan en Dennenstraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type Xa, na het kruispunt met Populierenstraat.
  • een gele onderbroken streep:
  • tussen Dennenstraat en HNR 210;
  • tussen Filip De Pillecynlaan en Dennenstraat.

Artikel 6.2: Denkbeeldige rand van de rijbaan.
Parkeerzones zijn gevormd door het aanbrengen van de denkbeeldige rand van de rijbaan:

  • op het kruispunt met Landbouwstraat, waarbij dwarsstrepen de plaatsen aanduiden waar de voertuigen moeten staan;
  • tussen HNR 120 en 124, waarbij dwarsstrepen de plaatsen aanduiden waar de voertuigen moeten staat;
  • voor HNR 176–178;
  • van HNR 178 tot 188A;
  • van HNR 210 tot 216;
  • tussen Dennenstraat en Pater Vertentenstraat;
  • van HNR 75 tot 65:
  • van HNR 55 tot 41;
  • voor HNR 31A, waarbij dwarsstrepen de plaatsen aanduiden waar de voertuigen moeten staan;
  • voor HNR 29;
  • voor HNR 27.

Artikel 6.3: Blauwe zone.
Er geldt beperkte parkeertijd op de parkeerplaatsen gelegen op het kruispunt met Landbouwstraat. De parkeertijd is beperkt tot 15 minuten, het gebruik van de parkeerschijf is verplicht.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a met het symbool van de parkeerschijf, aangevuld met het onderbord type VIIc “15 minuten”, op de parking op het kruispunt met Landbouwstraat.

Artikel 6.4: Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 75, over een afstand van 6m.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a met rolstoelsymbool, aangevuld met onderbord type Xc “6m”, ter hoogte van HNR 75.

Artikel 7: Oversteekplaatsen.
Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:

  • aan beide zijden van het kruispunt met N41;
  • aan beide zijden van het kruispunt met Populierenstraat/Pater Vertentenstraat.

Artikel 8: Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken.
Een verkeersgeleider is aangebracht ter hoogte van HNR 172–174.

Artikel 9: Voorsortering.
Aan de zuidoostelijke zijde van het kruispunt met N41 is een voorsortering aangebracht (linksaf/rechtdoor-rechts). De stroken worden gescheiden door naderingsmarkeringen. Voorsorteringspijlen type B2 en C1 zijn aangebracht. Het verkeersbord F13 kondigt de voorsortering aan.

Artikel 10: Verhoogde inrichtingen.
Een verhoogde inrichting in de vorm van een verkeersplateau is aangebracht op het kruispunt met Tweebruggenplein. Het verkeersbord A14 kondigt de verhoogde inrichting aan.

Artikel 11: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 12: Kennisgevingen.
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:

Artikel 13: Opname in de verkeersbordendatabank.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.
 
Bijlage: 92200333_Veldstraat_OT_V02