Terug gemeenteraad

Wed 14/09/2022 - 20:00 zaal De Schelde

Openbaar

Normaal

  • De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van de heer Henri Peelman als gemeenteraadslid, zoals ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad op 24 juni 2022, met ingang vanaf 30 juni 2022. Een ontslagnemend raadslid blijft de functie uitoefenen tot diens opvolger werd geïnstalleerd. Concreet gaat het ontslag bijgevolg in vanaf heden, onder voorbehoud van installatie van zijn opvolger.

  • Gezien het ontslag van de heer Henri Peelman als gemeenteraadslid, waarvan akte genomen werd in raadszitting van heden, is dit mandaat vrijgekomen. Conform de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is de volgende opvolger de heer Mathieu Weyn, die het mandaat aanvaardt. De geloofsbrieven werden onderzocht en goed bevonden.

    De heer Mathieu Weyn legt de eed af in openbare zitting van de gemeenteraad in handen van de voorzitter.

  • Aangezien de heer Mathieu Weyn heden als raadslid werd geïnstalleerd, ter vervanging van ontslagnemend raadslid Henri Peelman, dient de rangorde van de raadsleden aangepast te worden.

    Raadsleden die ná de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als raadslid afleggen, sluiten achteraan aan, los van reeds eventueel vroeger opgebouwde anciënniteit.

  • De heer Henri Peelman diende zijn ontslag in als gemeenteraadslid. Ex-mandatarissen kunnen een aanvraag indienen tot het bekomen van de titel van eregemeenteraadslid. Het daartoe relevante reglement bepaalt dat:

    • Deze titel gedragen kan worden na het beëindigen van het mandaat.
    • Aanvrager geen strafrechtelijke of tuchtrechtelijke veroordeling heeft opgelopen.
    • Aanvrager 12 jaar effectief gezeteld heeft als gemeenteraadslid.

    De heer Peelman voldoet aan deze voorwaarden zodat hem de titel van eregemeenteraadslid toegekend kan worden.

  • De heer Henri Peelman werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 1 (algemeen, financieel en technisch beleid) in gemeenteraadszitting van 27 maart 2019. Naar aanleiding van zijn ontslag als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van heden) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie Open VLD.

    • De voorgedragen kandidaat betreft de heer Mathieu Weyn, die geïnstalleerd werd als gemeenteraadslid in zitting van heden.
  • De heer Henri Peelman werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 3 (sociaal beleid) in gemeenteraadszitting van 27 maart 2019. Naar aanleiding van zijn ontslag als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van heden) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie Open VLD.

    De voorgedragen kandidaat betreft de heer Mathieu Weyn, die geïnstalleerd werd als gemeenteraadslid in zitting van heden.

  • Gezien de heer Henri Peelman lid was van het bestuursorgaan/algemene vergadering van de EVA vzw Dienst 112 Hamme, maar ontslag nam als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van heden), zal hij dienen worden te vervangen.

    De voorgedragen kandidaat voor de fractie Open VLD betreft de heer Mathieu Weyn, die geïnstalleerd werd als gemeenteraadslid in zitting van heden.

  • Hamme is lid van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Schelde Durme van Sport.Vlaanderen (sinds de oprichting op 20 oktober 2004).
    Eénmaal per jaar komt hiervoor het beheerscomité samen.
    De gemeenteraad van elke gemeente dient akte te nemen van het verslag van de vergadering van het beheerscomité (d.d. 31 maart 2022) en dient volgende zaken goed te keuren:

    • Financieel verslag 2021
    • Verslag nazicht rekening 2021
    • Jaarverslag 2021
    • Budget 2022
    • Jaarprogramma 2022
    • Verslag beheerscomité
  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Voorliggend aanvullend reglement beoogt het wijzigen van de voorrangsregeling op het kruispunt met Hooigat en Vossestraat. De verkeersborden B1 worden vervangen door de verkeersborden B5. Het plaatsen van verkeersborden B5 kan in beginsel slechts wanneer het uitzicht zodanig beperkt is dat stoppen noodzakelijk is om voorrang te kunnen verlenen. Aan deze voorwaarde lijkt voldaan te zijn.

    De streep gevormd door witte driehoeken wordt vervangen door een stopstreep.

    Het verkeersbord B7 moet geplaatst worden om ieder verkeersbord B5 aan te kondigen, in dit geval aan beide zijden van Heirbaan.

  • Er worden enkele inhoudelijke en formele aanpassingen aan het Algemeen Politiereglement Politiezone Hamme Waasmunster voorgesteld. Voor de gemeente Waasmunster staat ditzelfde dossier geagendeerd op de gemeenteraad in zitting van 22 september 2022.

    Huidig artikel Voorstel van aanpassing

    Artikel 9. §1. Enkel in de nacht van oud naar nieuw tussen 23.00 u en 01.00 u is het afsteken van vuurwerk toegelaten.

    §2. In afwijking van paragraaf 1 kan de gemeente voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toestemming verlenen om op een beperkt aantal plaatsen en gedurende een beperkte periode vuurwerk af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren. De gemeente bepaalt de voorwaarden voor het aanvragen en afleveren van die toestemming.

    Het is te allen tijde verboden wensballonnen op te laten.

    'Artikel 9. §1. De gemeente kan voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toestemming verlenen om op een beperkt aantal plaatsen en gedurende een beperkte periode vuurwerk af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren. De gemeente bepaalt de voorwaarden voor het aanvragen en afleveren van die toestemming.

    Het is te allen tijde verboden wensballonnen op te laten.'

    • De toestemming, waarbij dus geen aanvraag ingediend te worden, die tot op heden geldt om vuurwerk af te steken in de nacht van oud naar nieuw, wordt aldus geschrapt. Hamme en Waasmunster waren de enige 2 gemeenten uit de regio waar dergelijke toestemming nog bestond. Na de aanpassing van dit artikel, zal men dus toelating moeten vragen.

    Artikel 37. §4. Is het bevuilde een voet- of fietspad en kan de eigenaar, de bezitter of bewaker van het dier, dat de bevuiling veroorzaakt heeft, niet onmiddellijk gevonden worden, of is hij niet in de mogelijkheid het bevuilde te reinigen, dan is de bijzonderste bewoner of de huisbewaarder van ieder gebouw, gelegen langs de openbare weg, verplicht zo spoedig mogelijk het bevuilde te reinigen; de tussenkomst van deze personen belet niet dat de eigenaar, bezitter of bewaker van het dier in overtreding is.

    Dit artikel wordt geschrapt gezien dit een verregaande verplichting is. Bewoners worden verplicht om dierenuitwerpselen te ruimen voor hun deur van dieren die niet aan hen toebehoren of waar zij enige verantwoordelijkheid voor hebben. Extreem gesteld zou pestgedrag kunnen leiden tot boetes voor het ‘slachtoffer’.

    Artikel 39: Elke vermelding van 'openbare weg' wordt geschrapt.

    En vervolgens aangepast naar 'openbaar domein'.

    Artikel 43: Schadelijke middelen
    Het is verboden om schadelijke middelen zoals lachgas (distikstofmonoxide, N2O) te verhandelen of te bezitten indien de handel of het bezit gericht is op het oneigenlijk gebruik van het middel met als doel het bekomen van een roeseffect. De politie kan de schadelijke middelen in beslag nemen.

    'Artikel 43 - §1. Het is verboden om schadelijke middelen (zoals lachgas) te verhandelen of te bezitten indien de handel of het bezit gericht is op het oneigenlijk gebruik van de middelen met als doel het opwekken van een roeseffect, dit met een ongewenst effect op de openbare orde als gevolg.
    §2. De politiediensten nemen capsules, cilinders, patronen en flessen alsook alle materialen die worden gebruikt bij het inhaleren van deze gassen/ middelen in beslag met het oog op vernietiging, overeenkomstig de bepalingen van artikel 30 van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992.

    §3. Onverminderd de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties, worden de schadelijke middelen waarvan sprake in voorgaande bepalingen door de politie in beslag genomen.

    §4. De politiediensten zijn belast met het toezicht op de naleving van de verordening en de inbeslagname. De gemeente staat in voor de stockage van de bestuurlijk in beslag genomen goederen en de vernietiging ervan bij besluit van de burgemeester. De kosten voor de stockage en vernietiging vallen ten laste van de overtreder.'

    Artikels 61, 62bis, 65, 67 en 79

    Aanpassing van de verwijzingen naar de relevante artikels uit de wegcode en verkeersborden.

    Artikel 62

    Toevoeging nieuw artikel 62bis (art. 23.1, 1° van de wegcode):


    'Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld rechts ten opzichte van zijn rijrichting. Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.'

    • Dit is een artikel uit de wegcode dat in het vorig reglement niet was opgenomen.
    Artikel 68

    Toevoeging bij punt 3 van volgende passage, waarbij expliciet toelating wordt gegeven tot het parkeren voor de inrij van een eigendom:

    'de voertuigen van zorgverstrekkers die geparkeerd staan voor de inrij van een eigendom voorzien van een door het gemeentebestuur uitgereikte zorgsticker, waarbij de zorgverstrekker op die plaats zijn taak dient uit te voeren;'

    Artikel 96 §8: De sanctionerend ambtenaar bepaalt in dit geval de dag waarop dit mondeling onderhoud plaatsvindt, rekening houdend met het feit dat het onderhoud binnen een termijn van 15 dagen te rekenen van de datum  van ontvangst van het verweerschrift moet plaatsvinden.

    'De sanctionerend ambtenaar bepaalt in dit geval de dag waarop dit mondeling onderhoud plaatsvindt'

    • De 2de passage wordt geschrapt zodat de sanctionerend ambtenaar meer ruimte heeft om dit zelf te bepalen.

    Artikel 97: De sanctionerend ambtenaar of in bepaalde gevallen de Procureur des Konings stelt de betrokkene met een aangetekend schrijven in kennis van de genomen beslissing.

     'De sanctionerend ambtenaar stelt de betrokkene met een aangetekend schrijven in kennis van de genomen beslissing.'

    • Schrapping vermelding Procureur des Konings gezien er geen instructies aan de PdK gegeven kunnen worden.
  • De leasingovereenkomst voor de gemeentelijke feestzaal Ter Munken tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij eindigde op 1 november 2021. De koopoptie op het einde van de leasingovereenkomst werd niet gelicht door het gemeentelijk autonoom bedrijf bij besluit van de raad van bestuur van 29 april 2021.
    De uitbating van de gemeentelijke feestzaal kwam bijgevolg terug naar de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme.
    Er dient ten behoeve van de gemeentefinanciën een billijke vergoeding vastgesteld te worden voor het ter beschikking stellen aan een derde van ruimten en voorzieningen van feestzaal Ter Munken. De vergoeding staat in billijkheid en redelijkheid in verhouding tot de kostprijs van de verleende dienst en wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex die de evolutie van de levensduurte meet.

  • De gemeentelijke academie voor beeldende kunsten wenst 6 lestijden in te richten vanuit het werkingsbudget voor het schooljaar 2022-2023. Het salaris van de personeelsleden wordt voor deze 6 lestijden bekostigd door het schoolbestuur uit het werkingsbudget van de school en wordt dus niet betoelaagd door het Vlaams ministerie van onderwijs. De aanwending van de uren uit het werkingsbudget werd besproken op het ABOC van 24 augustus 2022.


    Vraag aan de gemeenteraad om dit goed te keuren.

  • De gemeentelijke academie voor muziek woord dans wenst 4 lestijden in te richten vanuit het werkingsbudget voor het schooljaar 2022-2023. Het salaris van de personeelsleden wordt voor deze 4 lestijden bekostigd door het schoolbestuur uit het werkingsbudget van de school en wordt dus niet betoelaagd door het Vlaams ministerie van onderwijs. De aanwending van de uren uit het werkingsbudget werd besproken op het ABOC van 24 augustus 2022.


    Vraag aan de gemeenteraad om dit goed te keuren.

  • Sinds 2019 kunnen academies jaarlijks nieuwe kunstkuurprojecten aanvragen. De twee ingediende dossiers werden dit jaar beiden goedgekeurd. Hierdoor zal de academie dit schooljaar in 5 kunstkuurprojecten samenwerken met 4 basisscholen en 1 secundaire school.

    De twee nieuwe scholen zijn GBS De Klinker-Echo uit Schoonaarde en GO! Talent te Zele. De samenwerking loopt ook nu weer over een periode van drie jaar en levert voor de leerkrachten 11u extra tewerkstelling op. In de 5 kunstkuurprojecten samen genereren we in totaal 30 uur voor onze leerkrachten.

  • Neemt akte van de voorstellen tot wijziging van de reglementen (schoolreglement) van de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen voor het schooljaar 2022-2023. De wijzigingen werden besproken op de schoolraad van 14/06/2022 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 26/07/2022. De reglementen zijn gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werden doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.

    De belangrijkste wijzigingen in het schoolreglement zijn in verband met de inschrijvingsvoorwaarden en toelatingsvoorwaarden voor de lagere school. De wijzigingen in de infobrochure betreffen de lesurenregeling en kleine aanpassingen. De nieuwe versie van beide documenten, alsook het verslag van de schoolraad zijn terug te vinden in de bijlage.

  • Neemt akte van de wijziging van het schoolreglement en de infobrochure van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven voor het schooljaar 2022-2023. GKS Ondersteboven bundelt alle afspraken in het schoolreglement.

    Het reglement is gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werd doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.

    De belangrijkste aanpassing is de verschillende adviezen die de klassenraad kan geven op het einde van het schooljaar in verband met de overgang naar het eerste leerjaar. Ouders blijven hierin wel nog steeds de eindbeslissing nemen. Daarnaast is ook de maximumfactuur gestegen van €45 naar €50.

    De voorgestelde aanpassingen werden overlegd op de schoolraad van 13/06/2022 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 23/08/2022.

  • Neemt akte van het rapport 'Voortgangsrapportering Q2 2022'. Dit rapport beschrijft inhoudelijk de voortgang van de prioritaire acties opgenomen in het meerjarenplan. Tevens wordt de thesaurietoestand en de realisatiegraad van de kredieten per 30/06/2022 weergegeven. Binnen de exploitatie bedragen de aanrekeningen 44% van de uitgaven en de vorderingen 28% van de ontvangsten. Inzake investeringen noteren we voor de gemeente een realisatiegraad van 7% voor de uitgaven en 3% voor de ontvangsten. Voor het OCMW is dit respectievelijk 14% en 99%. De thesaurietoestand bedraagt voor beide entiteiten samen 6.129.025 euro.

Besloten

Extra