De heer raadsvoorzitter opent de zitting.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 27 april 2022 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
Jaarrekening 2021 BBC:
Jaarrekening 2021 NBB:
OVERWEGINGEN:
Jaarrekening 2021 BBC:
Jaarrekening 2021 NBB:
BESLUIT:
Artikel 1 - Jaarrekening 2021 volgens de beheerscyclus (BBC):
De gemeenteraad brengt gunstig advies uit bij de jaarrekening 2021 van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme - Hamse investeringsmaatschappij, opgemaakt volgens de BBC-regelgeving.
Artikel 2 - Jaarrekening 2021 volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen die wordt neergelegd bij de Nationale Bank van België (NBB):
§1. De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij over het boekjaar 2021 en de resultaatsbestemming goed, afgesloten per 31 december 2021, opgesteld op basis van de van toepassing zijnde wetgeving op de vennootschappen, met een balanstotaal van 16 209 667,01 euro in activa en passiva en waarvan de resultatenrekening afsluit met een winst van het boekjaar van 83 271,43 euro.
§2. De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor van de vennootschap voor het uitoefenen van hun opdracht voor het boekjaar 2021.
§3. Volgens artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur zal de jaarrekening 2021 bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente. De beleidsrapporten worden in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de algemene vergadering van 14 juni 2022.
Artikel 2: Schepen Luk De Mey wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van 14 juni 2022.
Artikel 3: Een afschrift van dit raadsbesluit zal bezorgd worden aan IGS Westlede en aan de afgevaardigde.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Jan De Graef, (plaatsvervanger Ann Verschelden) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal :
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de Algemene Vergadering van VERKO op 14 juni 2022 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met de diverse punten aan de agenda:
Artikel 2: Afschrift van dit raadsbesluit wordt bezorgd aan VERKO en aan de vertegenwoordigers.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Binnen de intergemeentelijke samenwerking “lokaal woonbeleid” wordt, in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving, een stuurgroep opgericht. Deze stuurgroep wordt samengesteld door:
Een afgevaardigde van Wonen Vlaanderen.
De stuurgroep komt minimaal 2 keer per jaar samen. Het organiseren van de stuurgroep gebeurt door de projectcoördinator, degene tevens het verslag opmaakt en rapporteert naar het agentschap Wonen Vlaanderen. Deze rapportering strekt ertoe de toegekende subsidies te kunnen verwerven. De deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van de noodzakelijke informatie (uitvoeringscijfers,….) om het rapporteren mogelijk te maken.
De stuurgroep van het project heeft in een verkennend overleg van 27 april 2022 het projectvoorstel toegelicht aan Wonen Vlaanderen. Uiterlijk voor 30 juni 2022 dient de projectcoördinator de subsidieaanvraag in voor de periode 2023-2025. De jaarlijkse subsidie voor elk project zal uitbetaald worden met een schijf van 70% in februari en een saldo van 30% na beoordeling van het werkingsjaar op basis van de rapportering via de stuurgroepverslagen
D.D.S voerde in de deelnemende gemeenten, en dus ook in Hamme, een nulmeting uit om een inschatting te kunnen maken van de huidige werking van het gemeentelijk woonbeleid om van daaruit een voorstel te kunnen formuleren voor de keuze van aanvullende activiteiten. De aanvullende activiteiten konden door de gemeente zelf worden gekozen en konden verschillend zijn binnen eenzelfde cluster. Vanuit het intergemeentelijk samenwerkingsverband gaven we het advies om deze zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
Op het formeel overleg bij het Agentschap Wonen Vlaanderen en in aanwezigheid van de stuurgroep werd beslist om volgende aanvullende activiteiten voor Hamme op te nemen in de subsidieaanvraag:
De ondersteuning bestaat uit een subsidie voor de verplichte activiteiten, verhoogd met een subsidie voor de aanvullende activiteiten. De jaarlijkse subsidie voor elk project zal uitbetaald worden met een schijf van 70% in februari en een saldo van 30% na beoordeling van het werkingsjaar op basis van de rapportering via de stuurgroepverslagen.
De toegekende en uitbetaalde subsidiesom zal in de eerste plaats worden aangewend door D.D.S voor de aanwerving en inzet van extra personeelsleden ter ondersteuning van de intergemeentelijke samenwerking “lokaal woonbeleid”. Gebeurlijke surplussen op de toegekende en uitbetaalde subsidiesom zullen worden benut voor de uitvoering van intergemeentelijke acties/projecten ter uitvoering van het laak woonbeleid, alsook voor ondersteunende softwaretoepassingen.
De gedane uitgaven worden twee keer per jaar besproken en geëvalueerd op de stuurgroepvergadering.
Indien de basissubsidie niet zou volstaan om de woonadviseur te vergoeden, kan de afname van de woonadviseur via een KDV-raamovereenkomst ingezet worden. De afname van deze dienstverlening gebeurd in samenspraak met de stuurgroep. De keuze en beslissing om een woonadviseur in dienst te nemen is ontstaan vanuit de visie en ambitie van D.D.S om een bovenlokale en op elkaar afgestemde service aan te bieden in het volledige werkingsgebied.
Deze afname is geen verplichting, maar een aanbeveling. De samenwerkingsovereenkomst KDV zal opgemaakt worden, na het indienen van het projectdossier.
Indien na de toekenning van het subsidiebedrag alsnog blijkt dat er voldoende budget is om de loonkost van de derde medewerker te vergoeden, zal de stuurgroep beslissen dat de betalende afname niet langer noodzakelijk is.
BESLUIT:
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De heer Geert Van Goethem wordt afgevaardigd namens de meerderheid om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen bij OTC.
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan OTC.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Namens de fractie Open VLD worden de heer Rémi Calle en mevrouw Françoise De Laet aangeduid als vertegenwoordiger in plaats van de heer David Martens en mevrouw Martine Vaneetvelde.
Artikel 2: Namens Unizo wordt mevrouw Linda Stuyven als vertegenwoordiger in plaats van de heer Michel De Geyter.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: keurt goed het archief- en bezoekersreglement zoals hieronder weergegeven.
Artikel 1: Tot de archiefvormers van de gemeente worden alle gemeentelijke departementen/teams, de door de gemeente beheerde vzw’s en de verenigingen gerekend. Ook de archiefdocumenten die voortvloeien uit uitbestede taken vallen onder de archiefzorg van het bestuur. Verder behoren de documenten opgevangen of opgemaakt uit hoofde van het ambt van de burgemeester en schepenen tot het gemeentearchief. Persoonlijke en partijpolitieke documenten die niet rechtstreeks voortkomen uit de uitoefening van het ambt van burgemeester en schepenen behoren niet tot het gemeentearchief. Alsook het archief van politieke fracties valt niet onder de zorg van het bestuur.
Artikel 2: Het gemeentearchief is het team dat belast is met het beheer van de archiefdocumenten die overgebracht zijn naar de archiefdepots en met het toezicht op de archiefdocumenten die nog niet werden overgebracht. Aan het hoofd staat de intergemeentelijk archivaris bijgestaan door archiefverantwoordelijken.
De archivaris wordt door de algemeen directeur belast met:
Artikel 3: De archivaris is gemachtigd om de gemeentelijke departementen/teams te bezoeken. Daarbij heeft hij/zij toegang tot de gebouwen en alle lokalen waar archief wordt bewaard. De archivaris heeft recht op inzage in de totaliteit van de documenten.
Artikel 4: De archivaris ondersteunt de gemeentelijke departementen/teams bij het archiefbeheer en vaardigt ook interne richtlijnen uit voor overdrachten naar het archiefdepot. Bij niet-naleving van de goede, geordende en toegankelijke bewaring en/of de niet-naleving van de archiefwetgeving kan de archivaris, in overleg met de algemeen directeur, dwingende maatregelen opleggen.
Artikel 5: De archivaris bepaalt in samenspraak met de departementen/teams welke categorieën archiefdocumenten voor tijdelijke en welke documenten voor blijvende bewaring in aanmerking komen. Dit gebeurt aan hand van de bestaande selectieregels en -lijsten.
Artikel 6: Voor elke archiefvernietiging is de uitdrukkelijke toelating vereist van de archivaris en de leidinggevende van het departement/het team. De intern goedgekeurde vernietigingslijst wordt ter kennisname aan het college van burgemeester en schepenen en ter goedkeuring aan de algemeen rijksarchivaris of diens gemachtigde voorgelegd. Pas daarna kan er worden overgegaan tot de eigenlijke vernietiging van de documenten. Dit gebeurt steeds door een gespecialiseerde firma die het archief versnippert volgens de heersende norm en na afloop een vernietigingsattest aflevert. De goedgekeurde vernietigingslijsten moeten permanent bewaard blijven.
Artikel 7: Alle gemeentelijke departementen/teams, door de gemeente beheerde vzw’s, intergemeentelijke verenigingen en extern verzelfstandigde agentschappen en verenigingen (waarin de gemeente participeert) kunnen archief overdragen.
Artikel 8: De archivaris wordt steeds van elke overdracht op de hoogte gebracht, alvorens een overdracht daadwerkelijk kan plaatsvinden.
Artikel 9: Overdrachten gebeuren enkel na toestemming van de archivaris en volgens de procedure voor overdrachten van archief. Deze procedure bevat de praktische en materiële richtlijnen voor de overdracht van archiefdocumenten.
Artikel 11:De archiefdepots zijn enkel toegankelijk voor de archivaris en de medewerkers van de gemeente.
Artikel 12: Een departement/team kan de eigen archiefdocumenten steeds raadplegen in het archiefdepot. Zij kunnen ook vragen om bepaalde documenten te laten overbrengen.
Artikel 13: Archiefdocumenten ouder dan 30 jaar zijn openbaar en mogen zonder beperkingen geraadpleegd worden.
Artikel 14: Een aantal stukken zijn niet openbaar toegankelijk en vormen een uitzondering op die openbaarheid van 30 jaar. Een overzicht hiervan is te raadplegen in de bijlage ‘uitzonderingsgronden openbaarheid van bestuur’.
Artikel 15: Om informatie betreffende derden uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister te bekomen, werd een besluit met een aparte regeling opgesteld aan de hand van het KB over het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister (5 januari 2014).
Artikel 16: Om informatie betreffende derden uit de registers van de burgerlijke stand te bekomen, werd een besluit met een aparte regeling opgesteld aan de hand van het KB over genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand (17 maart 2021).
Artikel 17: Archiefstukken kunnen openbaar zijn, maar niet toegankelijk omwille van volgende redenen:
Artikel 18: Er kunnen enkel reproducties gemaakt worden van stukken die openbaar en toegankelijk zijn, waarvoor toelating tot inzage gegeven werd en waarop geen auteursrechten rusten. De archivaris of de verantwoordelijke heeft het recht om het kopiëren van bepaalde stukken te verbieden: uit preservering- of conserveringsoverwegingen, indien in strijd met bestaande regelgeving of wanneer de vraag hiertoe onredelijk is. Na toestemming van de archivaris of verantwoordelijke mogen burgers gratis met eigen apparatuur opnames van archiefdocumenten maken.
Artikel 19: Bij het reproduceren verbindt de bezoeker zich ertoe:
Artikel 20: Indien de bezoeker de informatie uit het archief voor wetenschappelijke doeleinden wil gebruiken, dient hij/zij een onderzoeksverklaring in te vullen waarin hij/zij verklaart ten allen tijden een correcte bronvermelding te gebruiken. 'Archief gemeente Hamme' wordt steeds als vindplaats van de informatie vermeld.
Artikel 21: De bezoeker verbindt zich er tevens toe bij elk verder gebruik of reproductie van informatie uit het gemeentearchief de toepasselijke wetgeving inzake auteursrechten in acht te nemen. De bezoeker ontslaat het gemeentebestuur van elke aansprakelijkheid hieromtrent.
Artikel 22: Er wordt een belasting gevestigd voor het opzoeken en afleveren van genealogische inlichtingen uit het archief. Voor deze belasting zal het gemeentelijk reglement ‘Afschrift van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken’ toegepast worden. De belasting, die op datum van aanvraag van toepassing is, is verschuldigd door de persoon die de gegevens vraagt en moet betaald worden na ontvangst van het verzoek om betaling.
Artikel 23: Er wordt een belasting gevestigd voor het afleveren van fotokopies aan burgers. Voor deze belasting zal het gemeentelijk gemeentelijk reglement ‘Afschrift van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken’ toegepast worden. De belasting, die op datum van aanvraag van toepassing is, is verschuldigd door de persoon die de gegevens vraagt en moet betaald worden na ontvangst van het verzoek om betaling.
Artikel 24: Het raadplegen van het gemeentearchief is gratis.
Artikel 25: Raadpleging van het archief kan enkel na afspraak. Contacteer hiervoor de intergemeentelijk archivaris via e-mail op archivaris@hamme.be.
Artikel 26: De bezoeker meldt zich op het afgesproken tijdstip aan het onthaal in het administratief centrum (Nieuwstraat, 9220 Hamme).
Bij een eerste bezoek dient de bezoeker een registratieformulier in te vullen. Dit formulier dient louter ter identificatie van de burger. De informatie hieruit wordt verzameld in overeenstemming met de privacywetgeving en nooit aan derden overgemaakt.
De bezoeker legt zijn/haar identiteitskaart of een ander officieel document voor en ontvangt het bezoekersreglement dat indien nodig wordt toegelicht. Door ondertekening van het registratieformulier verklaart de bezoeker zich akkoord met het bezoekersreglement.
De bezoeker registreert zich in een bezoekersregister en schrijft zich bij het einde van de raadpleging opnieuw uit. Bij herhaaldelijke bezoeken volstaat het in- en uitschrijven in het bezoekersregister.
Artikel 27: De bezoeker geeft op voorhand door welke stukken hij/zij graag wil raadplegen. Raadplegen van archiefdocumenten mag enkel in de daarvoor voorziene ruimte of toegewezen plaats.
Artikel 28: Het raadplegen van archiefdocumenten gebeurt in stilte.
Artikel 29: Jassen, tassen en andere persoonlijke bezittingen worden achtergelaten op de daarvoor voorziene plaats. Eten, drinken en roken is tijdens de raadpleging en in nabijheid van de archiefdocumenten of de ter beschikking gestelde computer niet toegelaten. Zaken die het archiefmateriaal kunnen beschadigen, mogen niet meegenomen worden of binnen handbereik zijn tijdens de raadpleging. Enkel een potlood, losse bladen, een laptop (zonder tas) en een fototoestel/smartphone/tablet (mits naleving afspraken reproductie) mag een bezoeker tijdens de raadpleging bij zich hebben.
Artikel 30: Archiefstukken worden met de grootst mogelijke zorg behandeld en in hun oorspronkelijke staat gehouden:
Artikel 31: De archivaris of verantwoordelijke kan bij niet naleving de bezoeker terechtwijzen en de raadpleging opschorten indien hij/zij het gedrag van de bezoeker in strijd acht met het bezoekersreglement. Bij eventuele schade toegebracht aan een archiefstuk, de verpakking, de ter beschikking gestelde computer, het meubilair of een uitrusting, is de bezoeker verplicht om de schade te vergoeden. Het gemeentebestuur bepaalt de grootte van de schadevergoeding. Bij een poging tot diefstal wordt steeds de politie op de hoogte gebracht.
Artikel 32: Indien de bezoeker schade (scheuren, schimmel, knaagsporen, waterschade, …) ontdekt aan de geraadpleegde stukken, dan brengt hij/zij de archivaris of verantwoordelijke op de hoogte.
Artikel 33: Indien een aanvraag tot raadpleging van een bepaald archiefdocument geweigerd wordt, kan de aanvrager beroep aantekenen conform het Bestuursdecreet (artikel II.48). De aanvrager kan het beroep per brief of per e-mail binnen een termijn van dertig kalenderdagen (ingaand op de dag van de beslissing) indienen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
In het kader van de vastlegging van het archiefreglement in gemeenteraadszitting van heden, wordt - via apart reglement - eveneens een belasting vastgelegd, met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden, dit ook in het kader van afgifte uittreksels opgevraagd via de regelgeving rond openbaarheid van bestuur (bestuursdecreet). Hiervoor wordt aldus het gemeentelijk belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken aangepast.
Eveneens wordt de passage rond het verkrijgen van een papieren abonnement op de gemeenteraadsagenda geschrapt (artikel 2, punt 10): hiervan werd nog nooit gebruik gemaakt, alle stukken komen steeds online te staan en binnen het OCMW bestond deze mogelijkheid niet. Artikel 2, punt 10 wordt dan ook vervangen door volgende passage:
10. Prijs print-outs
De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:
BESLUIT:
Artikel 1: Passage 'artikel 2 punt 10' te vervangen door: '
10. Prijs print-outs
De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:
Artikel 2: De gecoördineerde versie van het belastingsreglement wordt vastgesteld zoals hieronder bepaald:
Artikel 1: Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen, identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 12 jaar, identiteitskaarten en afgifte van verblijfsbewijzen voor vreemdelingen door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022.
De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Artikel 2: Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:
1. Elektronische identiteitskaarten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:
Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.
2. Elektronische identiteitskaarten, identiteitsstukken en identiteitsbewijzen afgeleverd voor personen minder dan 12 jaar:
Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.
3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:
Attest van immatriculatie (model A en B):
Alle bijlagen behalve de bijlage 22, bijlage 3ter en de bevelen om het grondgebied te verlaten.
4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:
Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:
Voor de gewone procedure:
Voor de uitzonderingsprocedure:
5. Slachtbewijzen
6. Verlenen stedenbouwkundige inlichtingen en stedenbouwkundige uittreksels
6.1 Verlenen van stedenbouwkundige inlichtingen betreffende onroerende goederen: 62 euro per onroerend goed.
6.2 Verlenen van een uittreksel uit het plannenregister: 25 euro per onroerend goed.
6.3 Verlenen van een uittreksel uit het vergunningenregister: 25 euro per onroerend goed.
7. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:
Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.
7.1. adresaanvragen per adres: 2,50 euro
7.2. jaarabonnement: 75 euro
7.3. verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro
7.4. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:
Zijn van belasting vrijgesteld:
De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.
8.Afsluiten huwelijk:
8.1. Trouwboekje: Voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.
8.2. Ceremonietaks: 50 euro.
9. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs.
Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.
Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).
Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.
Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.
10. Prijs print-outs
De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:
11. Wijziging voornaam
11.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.
11.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.
11.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.
De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.
Artikel 3: De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
Artikel 4: De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.
Artikel 5: Zijn van belasting vrijgesteld:
Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Neemt akte van de vraag tot uitstap van de gemeente Berlare uit de scholengemeenschap Scheldeland met ingang vanaf 1 september 2022 en stemt hiermee in.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt meegedeeld aan de Gemeente Berlare, als inrichtende macht van GBS De Kleine Schuit.
Artikel 3: Bepaalt dat van dit besluit melding zal worden gegeven conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
Type plaats |
Voorbeeld |
Wanneer |
Niet besloten plaatsen |
Openbare weg |
Bestuurlijke en gerechtelijke opdrachten |
Besloten plaatsen waar de politie beheerder is |
Politiehuis, cellencomplex |
Bestuurlijke en gerechtelijke opdrachten |
Publiek toegankelijke besloten plaatsen |
Stations, horeca, instellingen |
In het kader en tijdens de duur van een opdracht |
Niet voor publiek toegankelijke besloten plaatsen |
Private woningen |
In het kader en tijdens de duur van een opdracht |
Cameratoezicht biedt enkel een meerwaarde indien het deel uitmaakt van een breder pakket van maatregelen. De camerabeelden worden gebruikt om de doelstelling van ondersteuning van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie omschreven in de artikelen 14 tot en met 25 van de wet op het politieambt sneller en efficiënter te bereiken. De verwerking moet leiden tot een betere besluitvorming op het terrein, het handhaven van de openbare orde en veiligheid, het verbeteren van de heterdaadkracht en opsporing en het bijdragen aan bewijsvoering. De verzamelde gegevens zijn eenvoudigweg een ‘technische’ uitbreiding van de algemene bewaking van openbare ruimten of toegankelijk voor het publiek of bevindingen die op gelijk welk moment door politieambtenaren kunnen worden gedaan, in het bijzonder door de wettelijke bepalingen van de wet op het politieambt.
Proportionaliteit
De plaatsing en het gebruik van camera’s kan fundamenteel bijdragen tot het verhogen van de veiligheid en de leefbaarheid. Garanties zullen ingebouwd worden om de privacy van de omwonenden te garanderen (beperkte inkijk). Er moet steeds een evenwicht zijn tussen het cameratoezicht en het respect voor de persoonlijke levenssfeer. Er moet dus duidelijk gecommuniceerd worden over de aanwezigheid van camera’s. Het voorstel inzake cameratoezicht voldoet aan de privacy-beginselen.
De politie maakte per cameratype een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (GEB) met vermelding van de beoogde verwerkingsdoeleinden, de middelen, de finaliteiten en de wettelijke en reglementaire basis.
De politiezone beschikt over een functionaris voor de gegevensbescherming die instaat voor de informatieveiligheid en de naleving van de verwerking van persoonsgegevens.
BESLUIT:
Enig artikel: Geeft toestemming aan de politiezone Hamme Waasmunster tot plaatsing en/of gebruik van mobiele camera's die in voorkomend geval intelligent zijn, specifiek gebruik van drones; conform de modaliteiten zoals beschreven in het overwegend gedeelte van dit raadsbesluit.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
- de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente;
- de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.
Criterium |
Bron |
Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente |
Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) |
85% |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) |
15% |
Onderlinge verhouding lokale besturen in het werkingsgebied: Zele: 43% Hamme: 57% |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal: 100% |
|
Hamme
|
Zele |
Totaal |
Gewicht |
Hamme |
Zele |
totaal |
Sociale huurwoningen op 31 december 2020 |
1.245 |
596 |
1.841 |
|
|
|
|
SVK-woningen |
35 |
7 |
42 |
|
|
|
|
Aantal sociale huurwoningen per gemeente |
1.280 |
603 |
1.883 |
15,00% |
10,20% |
4,80% |
15,00% |
Aantal huishoudens in 2021 |
10.668 |
8.712 |
19.380 |
85,00% |
46,79% |
38,21% |
85,00% |
|
|
|
|
Onderlinge stemverhouding |
|||
|
|
|
|
100,00% |
57% |
43% |
100,00% |
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criterium |
Bron |
Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente |
Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) |
85% |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) |
15% |
Onderlinge verhouding lokale besturen in het werkingsgebied: Zele: 43% Hamme: 57% |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal: 100% |
Artikel 2: De gemeenteraad stelt de vraag aan de Vlaamse Regering om met dit advies rekening te houden.
Artikel 3: Dit besluit vervangt integraal het besluit van de gemeenteraad van Hamme van 27 april omtrent de onderlinge stemverdeling.
Artikel 4: Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.
De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.
NB. Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden.
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter