Terug
Gepubliceerd op 14/07/2023

Notulen  gemeenteraad

wo 18/05/2022 - 20:00 zaal De Schelde
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Koen Mettepenningen, Lien De Vos, François Van den Broeck, gemeenteraadsleden

De heer raadsvoorzitter opent de zitting.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        BESLUIT:

        Keurt het proces-verbaal van 27 april 2022 met algemene instemming goed.

      • Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij: > jaarrekening 2021 BBC - advies - > jaarrekening 2021 NBB - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        Jaarrekening 2021 BBC:

        • Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 241, 243, 250 en 286.
        • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2010 en latere wijzigingen.
        • Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 1/10/2010 en latere wijzigingen.

        Jaarrekening 2021 NBB:

        • Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 en latere wijzigingen, i.h.b. boek 3, titel 1, hoofdstuk 1, afdeling 1, artikel 3:1, en de uitvoeringsbesluiten.
        • De statuten van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 februari 2019.
        • De beheersovereenkomst tussen de gemeente Hamme en het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, goedgekeurd door de gemeenteraad van 11 september 2019.

        OVERWEGINGEN:

        Jaarrekening 2021 BBC:

        • De jaarrekening 2021 van het autonoom gemeentebedrijf is opgemaakt volgens het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • De raad van bestuur stelde in zitting van 4 mei 2022 de jaarrekening 2021 volgens de BBC-regelgeving vast.
        • De bestuursleden ontvingen in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
        • De jaarrekening is juist en geeft een volledig en waar en getrouw beeld van de financiële toestand van het autonoom gemeentebedrijf.
        • Het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd stemt overeen met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering wordt bezorgd met toepassing van artikel 250 van het decreet over het lokaal bestuur.
        • De algemene en de budgettaire boekhouding sluiten op elkaar aan.

        Jaarrekening 2021 NBB:

        • Het bestuursorgaan is verplicht elk jaar een inventaris op te maken volgens de waarderingsregels bepaald door de Koning, evenals een jaarrekening in de vorm en met de inhoud bepaald door de Koning. Die jaarrekening bestaat uit de balans, de resultatenrekening en de toelichting, en vormt een geheel.
        • De jaarrekening moet binnen zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar ter goedkeuring worden voorgelegd aan de vennoten verenigd in de algemene vergadering.
        • De jaarrekening 2021 geeft een getrouwe weergave van de uitgaven, ontvangsten en investeringen van het jaar 2021.
        • De jaarrekening 2021 volgens NBB die aan deze algemene vergadering wordt voorgelegd is door de raad van bestuur vastgesteld op 4 mei 2022.
        • De jaarrekening 2021 volgens NBB wordt neergelegd bij de Nationale Bank van België.
        • Gehoord het verslag van de commissaris-revisor op deze zitting.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1 - Jaarrekening 2021 volgens de beheerscyclus (BBC):

        De gemeenteraad brengt gunstig advies uit bij de jaarrekening 2021 van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme - Hamse investeringsmaatschappij, opgemaakt volgens de BBC-regelgeving.

        Artikel 2 - Jaarrekening 2021 volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen die wordt neergelegd bij de Nationale Bank van België (NBB):

        §1. De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2021 van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij over het boekjaar 2021 en de resultaatsbestemming goed, afgesloten per 31 december 2021, opgesteld op basis van de van toepassing zijnde wetgeving op de vennootschappen, met een balanstotaal van 16 209 667,01 euro in activa en passiva en waarvan de resultatenrekening afsluit met een winst van het boekjaar van 83 271,43 euro.

        §2. De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor van de vennootschap voor het uitoefenen van hun opdracht voor het boekjaar 2021.

        §3. Volgens artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur zal de jaarrekening 2021 bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente. De beleidsrapporten worden in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd.

      • Intergemeentelijke samenwerking - IGS Westlede - algemene vergadering 14 juni 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 waarbij de heer schepen Luk De Mey aangeduid werd als vertegenwoordiger van de gemeente Hamme voor de Algemene Vergaderingen van IGS Westlede.
        • De statuten van IGS Westlede.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme is aandeelhouder van IGS Westlede.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • De ter beschikking gestelde documenten voor de algemene vergadering die zal plaatshebben op 14 juni 2022 om 19 u. met volgende agendapunten:
          • Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering van 7 december 2021.
          • Goedkeuring jaarrekening 2021.
          • Verslag commissaris-revisor.
          • Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
          • Werkingsverslag 2021.
          • Remuneratieverslag 2021.
          • Varia

        BESLUIT:

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de algemene vergadering van 14 juni 2022.

        Artikel 2: Schepen Luk De Mey wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van 14 juni 2022.

        Artikel 3: Een afschrift van dit raadsbesluit zal bezorgd worden aan IGS Westlede en aan de afgevaardigde.

      • Intergemeentelijke samenwerking - TMVW -algemene jaarvergadering van 17 juni 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden mandaat vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • De statuten van TMVW ov.
        • Artikel 432, alinea 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 waarin de vertegenwoordigers werden aangeduid.

        OVERWEGINGEN:

        • Het feit dat de gemeente Hamme aangesloten is bij TMVW ov.
        • De oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022 om 14u30 in Flanders Expo, waarin de agenda werd meegedeeld.
        • Agenda:
        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
        4. Verslagen van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
        9. Aanstellen commissaris
          Varia

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
        4. Verslagen van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
        9. Aanstellen commissaris
          Varia

        Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger Jan De Graef, (plaatsvervanger Ann Verschelden) op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal :

        • hetzij per post t.a.v. TMVW ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent
        • hetzij per elektronische post, 20220617AVTMVW@farys.be, gestuurd worden.
      • Intergemeentelijke samenwerking - VERKO - algemene vergadering op dinsdag 14 juni 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • De statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband VERKO.

        OVERWEGINGEN:

        • De aangetekende brief van 25 april 2022 vanwege VERKO waarbij de gemeente wordt uitgenodigd tot de Algemene Vergadering van 14 juni 2021.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • De gemeenteraad bepaalt, ingevolge artikel 432, alinea3 van het decreet lokaal bestuur, aan de hand van de bespreking van de agenda van de Algemene Vergadering zijn standpunt en de wijze waarop de vertegenwoordigers overeenkomstig dienen te handelen op de Algemene Vergadering.
        • Dat bijgevolg de gemeente de agenda van de Algemene Vergadering van 8 juni 2021 dient te bespreken.
        • Agenda:
          1. Verwelkoming.
          2. Aanduiden van een secretaris en twee stemopnemers (art. 18 der statuten).
          3. Goedkeuring van het verslag van de Bijzondere Algemene Vergadering van 6 december 2021.
          4. Verslag over het boekjaar 2021.
            4.1 Verslag over de activiteiten van de vereniging in 2021.
            4.2 Financieel verslag van de Raad van Bestuur en de jaarrekening 2021.
            4.3 Verslag van de revisor.
            4.4 Vaststellen van de jaarrekening 2021.
            4.5 Bestemming van het resultaat.
          5. Kwijting aan bestuurders en revisor voor de uitoefening van hun opdracht in 2021.
          6. Benoemingen.
          7. Diversen.

         

        BESLUIT:

        Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de Algemene Vergadering van VERKO op 14 juni 2022 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met de diverse punten aan de agenda:

        • Mieke De Keyser, raadslid – plaatsvervanger Lien De Vos, raadslid.
        • Lien De Vos, raadslid – plaatsvervanger Mieke De Keyser, raadslid.
        • Jan Laceur, raadsvoorzitter  - plaatsvervanger Jan De Graef, schepen.
        • Yentl Scheirs, raadslid - plaatsvervanger Jan Rosschaert, schepen.

        Artikel 2: Afschrift van dit raadsbesluit wordt bezorgd aan VERKO en aan de vertegenwoordigers.

      • Intergemeentelijke samenwerking wonen - overstap DDS - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Vlaamse Wooncode, Artikel 28, §1, dat de lokale gemeenten aanduidt als regisseur van het woonbeleid op hun Grondgebied. 
        • Besluit Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018, in het bijzonder het richtlijnenkader voor de activiteiten van het Besluit Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018 dat de modaliteiten bepaalt  om in aanmerking te komen voor subsidiëring van intergemeentelijke projecten (= IGS) ter ondersteuning  van het lokaal woonbeleid. 
        • Het Richtlijnenkader activiteiten lokaal woonbeleid cfr boek 2 van het besluit Vlaamse Codex Wonen 2021.
        • Collegebesluit van 29 maart 2022.
        • Beslissing van de Raad van Bestuur van D.D.S van 21 april 2022 om een projectvoorstel in te dienen voor de deelnemende gemeenten.

        OVERWEGINGEN:

        • De deelnemende gemeenten zullen opgesplitst worden in twee clusters, die volledig de lijnen volgen van de sociale woonactoren:
          • Cluster 1: Hamme en Zele
          • Cluster 2: Berlare, Buggenhout, Dendermonde en Lebbeke
        • Binnen de intergemeentelijke samenwerking “lokaal woonbeleid” wordt, in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving, een stuurgroep opgericht. Deze stuurgroep wordt samengesteld door:

          • Een afgevaardigde van Wonen Vlaanderen.

          • De projectcoördinator van de intergemeentelijke samenwerking “lokaal woonbeleid”.
          • De bevoegde schepen voor woonbeleid van elke deelnemende gemeente. Indien deze niet aanwezig kan zijn, wordt  door de gemeente een plaatsvervanger aangeduid.
          • Optioneel huisvestingsambtenaren of deskundigen naar gelang de agenda van de vergadering.

         

        De stuurgroep komt minimaal 2 keer per jaar samen. Het organiseren van de stuurgroep gebeurt door de projectcoördinator, degene tevens het verslag opmaakt en rapporteert naar het agentschap Wonen Vlaanderen. Deze rapportering strekt ertoe de toegekende subsidies te kunnen verwerven. De deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van de noodzakelijke informatie (uitvoeringscijfers,….) om het rapporteren mogelijk te maken.

        • De stuurgroep van het project heeft in een verkennend overleg van 27 april 2022 het projectvoorstel toegelicht aan Wonen Vlaanderen. Uiterlijk voor 30 juni 2022 dient de projectcoördinator de subsidieaanvraag in voor de periode 2023-2025. De jaarlijkse subsidie voor elk project zal uitbetaald worden met een schijf van 70% in februari en een saldo van 30% na beoordeling van het werkingsjaar op basis van de rapportering via de stuurgroepverslagen

        • D.D.S voerde in de deelnemende gemeenten, en dus ook in  Hamme,  een nulmeting uit om een inschatting te kunnen maken van de huidige werking van het gemeentelijk woonbeleid om van daaruit een voorstel te kunnen formuleren voor de keuze van aanvullende activiteiten. De aanvullende activiteiten konden door de gemeente zelf worden gekozen en konden verschillend zijn binnen eenzelfde cluster. Vanuit het intergemeentelijk samenwerkingsverband gaven we het advies om deze zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. 

        • Op het formeel overleg bij het Agentschap Wonen Vlaanderen en in aanwezigheid van de stuurgroep werd beslist om volgende aanvullende activiteiten voor Hamme op te nemen in de subsidieaanvraag:

          • Prioriteit 2: De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
          • Prioriteit 3: De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
        • De ondersteuning bestaat uit een subsidie voor de verplichte activiteiten, verhoogd met een subsidie voor de aanvullende activiteiten.  De jaarlijkse subsidie voor elk project zal uitbetaald worden met een schijf van 70% in februari en een saldo van 30% na beoordeling van het werkingsjaar op basis van de rapportering via de stuurgroepverslagen.

          De toegekende en uitbetaalde subsidiesom zal in de eerste plaats worden aangewend door D.D.S voor de aanwerving en inzet van extra personeelsleden ter ondersteuning van de intergemeentelijke samenwerking “lokaal woonbeleid”. Gebeurlijke surplussen op de toegekende en uitbetaalde subsidiesom zullen worden benut voor de uitvoering van intergemeentelijke acties/projecten ter uitvoering van het laak woonbeleid, alsook voor ondersteunende softwaretoepassingen.

          De gedane uitgaven worden twee keer per jaar besproken en geëvalueerd op de stuurgroepvergadering.

        • Indien de basissubsidie niet zou volstaan om de woonadviseur te vergoeden, kan de afname van de woonadviseur via een KDV-raamovereenkomst ingezet worden. De afname van deze dienstverlening gebeurd in samenspraak met de stuurgroep. De keuze en beslissing om een woonadviseur in dienst te nemen is ontstaan vanuit de visie en ambitie van D.D.S om een bovenlokale en op elkaar afgestemde service aan te bieden in het volledige werkingsgebied.

          Deze afname is geen verplichting, maar een aanbeveling. De samenwerkingsovereenkomst KDV zal opgemaakt worden, na het indienen van het projectdossier.

          Indien na de toekenning van het subsidiebedrag alsnog blijkt dat er voldoende budget is om de loonkost van de derde medewerker te vergoeden, zal de stuurgroep beslissen dat de betalende afname niet langer noodzakelijk is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 onthoudingen

        BESLUIT:

        • Artikel 1: Toe te treden tot het intergemeentelijk samenwerkingsverband lokaal woonbeleid.
        • Artikel 2: De subsidieaanvraag 2023 - 2025 voor het IGS lokaal woonbeleid goed te keuren binnen het regionaal project intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid, dat door initiatiefnemer D.D.S bij het Agentschap Wonen Vlaanderen wordt ingediend.
        • Artikel 3: De toekenning, de subsidieaanvraag en de samenstelling van de stuurgroep goed te keuren.
        • Artikel 4: Via de deelname aan de intergemeentelijke vereniging en via de goedkeuring van de subsidieaanvraag door de gemeenteraad verklaart elke deelnemende gemeente zich akkoord met de inhoud van het BVR Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018 en verbindt elke deelnemende gemeente zich tot het naleven en uitvoeren van de bepalingen ervan.
      • OTC - vervanging vertegenwoordiger - goedkeuring

        REGELGEVING:

        • De statuten van OTC.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 24 april 2019 waarbij de vertegenwoordigers werden aangeduid bij OTC.

        OVERWEGINGEN:

        • De voordracht van het college van burgemeester en schepenen om gemeentelijk vertegenwoordiger de heer André Raemdonck te vervangen door de heer Geert Van Goethem.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De heer Geert Van Goethem wordt afgevaardigd namens de meerderheid om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen bij OTC.

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan OTC.

      • Verkeersraad - vervangingen - besluit

        REGELGEVING:

        • De statuten van de verkeersraad.
        • De gemeenteraadsbesluiten van 24 april 2019 en 23 oktober 2019 met betrekking tot de samenstelling van de verkeersraad.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, 13° met betrekking tot het inrichten van adviesraden en overlegstructuren;
          • artikel 304 §3 met betrekking tot de organisatie van raden en overlegstructuren.

        OVERWEGINGEN:

        • Binnen de verkeersraad zullen voor Open VLD de heer David Martens en mevrouw Martine Vaneetvelde vervangen worden door de Rémi Calle en mevrouw Françoise De Laet.
        • Voor Unizo wordt de heer Michel De Geyter vervangen door mevrouw Linda Stuyven.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Namens de fractie Open VLD worden de heer Rémi Calle en mevrouw Françoise De Laet aangeduid als vertegenwoordiger in plaats van de heer David Martens en mevrouw Martine Vaneetvelde.

        Artikel 2: Namens Unizo wordt mevrouw Linda Stuyven als vertegenwoordiger in plaats van de heer Michel De Geyter.

      • Archief- en bezoekersreglement - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen - Zelfstandigen, KMO, Voedselveiligheid en Wetenschapsbeleid - Wetenschapsbeleid - Wijziging van de archiefwet van 24.06.1955.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 dat de bevoegdheid tot vastleggen van de gemeentelijke reglementen bij de gemeenteraad legt.
        • Algemene Verordening Gegevensbescherming van 25 mei 2018.
        • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
        • Bestuursdecreet van 7 december 2019 (inzake de bepalingen rond openbaarheid van bestuur en met betrekking tot het opheffen van het Archiefdecreet van 9 juli 2010).
        • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2022 getiteld 'Vaststellen van de voorwaarden voor raadpleging van de registers van de burgerlijke stand, de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en het verkrijgen van informatie uit deze registers voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden'.
        • Gemeenteraadsbesluit van 18 mei 2022 met betrekking tot de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken - aanpassing in kader van archiefreglement.
        • De besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 mei 2022 met betrekking tot het archiefreglement en de tariefbepaling inzake afgifte van administratieve stukken.

        OVERWEGINGEN:

        • Dit archief- en bezoekersreglement maakt het personeel en de archiefbezoekers wegwijs in het archief en de wetgeving waaraan het onderworpen is.
        • De bepalingen omtrent het archief regelt de archiefvorming binnen de gemeente. Het legt vast welke verantwoordelijkheden de teams/departementen en de gemeente dragen inzake het archief, de archiefzorg en het archiefbeheer.
        • De bepalingen inzake de bezoekers vormen een belangrijk onderdeel van het archiefreglement. Hierin staan de rechten en plichten van de gebruikers van het gemeentearchief opgelijst. Dat kan gaan over zowel interne als externe gebruikers.

        BESLUIT:

        Enig artikel: keurt goed het archief- en bezoekersreglement zoals hieronder weergegeven.

        ARCHIEF- EN BEZOEKERSREGLEMENT – Gemeente

        Algemene bepalingen

        Artikel 1: Tot de archiefvormers van de gemeente worden alle gemeentelijke departementen/teams, de door de gemeente beheerde vzw’s en de verenigingen gerekend. Ook de archiefdocumenten die voortvloeien uit uitbestede taken vallen onder de archiefzorg van het bestuur. Verder behoren de documenten opgevangen of opgemaakt uit hoofde van het ambt van de burgemeester en schepenen tot het gemeentearchief. Persoonlijke en partijpolitieke documenten die niet rechtstreeks voortkomen uit de uitoefening van het ambt van burgemeester en schepenen behoren niet tot het gemeentearchief. Alsook het archief van politieke fracties valt niet onder de zorg van het bestuur.

        Artikel 2: Het gemeentearchief is het team dat belast is met het beheer van de archiefdocumenten die overgebracht zijn naar de archiefdepots en met het toezicht op de archiefdocumenten die nog niet werden overgebracht. Aan het hoofd staat de intergemeentelijk archivaris bijgestaan door archiefverantwoordelijken.

        De archivaris wordt door de algemeen directeur belast met:

        • Het beheren, ontsluiten, ter beschikking stellen en valoriseren van het archief
        • Het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van de archiefdocumenten gedurende de volledige levenscyclus (van creatie, verwerving of ontvangst tot aan de eventuele vernietiging)
        • Het toezicht op de naleving van de Archiefwet en het Bestuursdecreet betreffende alle archieven van de departementen/teams die nog niet zijn overgedragen aan het archief
        • Het coördineren van de overdrachten naar de archiefdepots
        • Het selecteren van het archief en de archieven van de departementen/teams in overleg met de betrokken diensten en volgens de wettelijke en decretale regels
        • Het opstellen van adviezen over het archiefbeheer bij de gemeente

        Toezicht

        Artikel 3: De archivaris is gemachtigd om de gemeentelijke departementen/teams te bezoeken. Daarbij heeft hij/zij toegang tot de gebouwen en alle lokalen waar archief wordt bewaard. De archivaris heeft recht op inzage in de totaliteit van de documenten.

        Artikel 4: De archivaris ondersteunt de gemeentelijke departementen/teams bij het archiefbeheer en vaardigt ook interne richtlijnen uit voor overdrachten naar het archiefdepot. Bij niet-naleving van de goede, geordende en toegankelijke bewaring en/of de niet-naleving van de archiefwetgeving kan de archivaris, in overleg met de algemeen directeur, dwingende maatregelen opleggen.

        Selectie en vernietiging van archief

        Artikel 5: De archivaris bepaalt in samenspraak met de departementen/teams welke categorieën archiefdocumenten voor tijdelijke en welke documenten voor blijvende bewaring in aanmerking komen. Dit gebeurt aan hand van de bestaande selectieregels en -lijsten.

        Artikel 6: Voor elke archiefvernietiging is de uitdrukkelijke toelating vereist van de archivaris en de leidinggevende van het departement/het team. De intern goedgekeurde vernietigingslijst wordt ter kennisname aan het college van burgemeester en schepenen en ter goedkeuring aan de algemeen rijksarchivaris of diens gemachtigde voorgelegd. Pas daarna kan er worden overgegaan tot de eigenlijke vernietiging van de documenten. Dit gebeurt steeds door een gespecialiseerde firma die het archief versnippert volgens de heersende norm en na afloop een vernietigingsattest aflevert. De goedgekeurde vernietigingslijsten moeten permanent bewaard blijven.

        Overdrachten naar het archiefdepot

        Artikel 7: Alle gemeentelijke departementen/teams, door de gemeente beheerde vzw’s, intergemeentelijke verenigingen en extern verzelfstandigde agentschappen en verenigingen (waarin de gemeente participeert) kunnen archief overdragen.

        Artikel 8: De archivaris wordt steeds van elke overdracht op de hoogte gebracht, alvorens een overdracht daadwerkelijk kan plaatsvinden.

        Artikel 9: Overdrachten gebeuren enkel na toestemming van de archivaris en volgens de procedure voor overdrachten van archief. Deze procedure bevat de praktische en materiële richtlijnen voor de overdracht van archiefdocumenten.

        Beheer archiefdepots

        Artikel 11:De archiefdepots zijn enkel toegankelijk voor de archivaris en de medewerkers van de gemeente.

        Artikel 12: Een departement/team kan de eigen archiefdocumenten steeds raadplegen in het archiefdepot. Zij kunnen ook vragen om bepaalde documenten te laten overbrengen.

        Openbaarheid en raadpleging door derden

        Artikel 13: Archiefdocumenten ouder dan 30 jaar zijn openbaar en mogen zonder beperkingen geraadpleegd worden.

        Artikel 14: Een aantal stukken zijn niet openbaar toegankelijk en vormen een uitzondering op die openbaarheid van 30 jaar. Een overzicht hiervan is te raadplegen in de bijlage ‘uitzonderingsgronden openbaarheid van bestuur’.

        Artikel 15: Om informatie betreffende derden uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister te bekomen, werd een besluit met een aparte regeling opgesteld aan de hand van het KB over het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister (5 januari 2014).

        Artikel 16: Om informatie betreffende derden uit de registers van de burgerlijke stand te bekomen, werd een besluit met een aparte regeling opgesteld aan de hand van het KB over genealogische opzoekingen in de akten van de burgerlijke stand (17 maart 2021).

        Artikel 17: Archiefstukken kunnen openbaar zijn, maar niet toegankelijk omwille van volgende redenen:

        • Stukken waarvan een (digitale of papieren) reproductie bestaat
        • Stukken die in slechte staat zijn
        • Stukken die in ongeordende toestand zijn en waarvan, onder meer, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van derden niet gegarandeerd kan worden
        • Stukken die ter bewerking door de archiefmedewerkers/vrijwilligers gebruikt worden

        Reproductie

        Artikel 18: Er kunnen enkel reproducties gemaakt worden van stukken die openbaar en toegankelijk zijn, waarvoor toelating tot inzage gegeven werd en waarop geen auteursrechten rusten. De archivaris of de verantwoordelijke heeft het recht om het kopiëren van bepaalde stukken te verbieden: uit preservering- of conserveringsoverwegingen, indien in strijd met bestaande regelgeving of wanneer de vraag hiertoe onredelijk is. Na toestemming van de archivaris of verantwoordelijke mogen burgers gratis met eigen apparatuur opnames van archiefdocumenten maken.

        Artikel 19: Bij het reproduceren verbindt de bezoeker zich ertoe:

        • De beelden enkel aan te wenden voor eigen gebruik
        • De beelden niet ter beschikking te stellen aan derden
        • De beelden niet te gebruiken voor commerciële doeleinden
        • De digitale beelden ter beschikking te stellen indien de gemeente daarom vraagt

        Artikel 20: Indien de bezoeker de informatie uit het archief voor wetenschappelijke doeleinden wil gebruiken, dient hij/zij een onderzoeksverklaring in te vullen waarin hij/zij verklaart ten allen tijden een correcte bronvermelding te gebruiken. 'Archief gemeente Hamme' wordt steeds als vindplaats van de informatie vermeld.

        Artikel 21: De bezoeker verbindt zich er tevens toe bij elk verder gebruik of reproductie van informatie uit het gemeentearchief de toepasselijke wetgeving inzake auteursrechten in acht te nemen. De bezoeker ontslaat het gemeentebestuur van elke aansprakelijkheid hieromtrent.

        Belasting

        Artikel 22: Er wordt een belasting gevestigd voor het opzoeken en afleveren van genealogische inlichtingen uit het archief. Voor deze belasting zal het gemeentelijk reglement ‘Afschrift van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken’ toegepast worden. De belasting, die op datum van aanvraag van toepassing is, is verschuldigd door de persoon die de gegevens vraagt en moet betaald worden na ontvangst van het verzoek om betaling.

        Artikel 23: Er wordt een belasting gevestigd voor het afleveren van fotokopies aan burgers. Voor deze belasting zal het gemeentelijk gemeentelijk reglement ‘Afschrift van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken’ toegepast worden. De belasting, die op datum van aanvraag van toepassing is, is verschuldigd door de persoon die de gegevens vraagt en moet betaald worden na ontvangst van het verzoek om betaling.

        Bezoekersreglement

        Artikel 24: Het raadplegen van het gemeentearchief is gratis.

        Artikel 25: Raadpleging van het archief kan enkel na afspraak. Contacteer hiervoor de intergemeentelijk archivaris via e-mail op archivaris@hamme.be.

        Artikel 26: De bezoeker meldt zich op het afgesproken tijdstip aan het onthaal in het administratief centrum (Nieuwstraat, 9220 Hamme).

        Bij een eerste bezoek dient de bezoeker een registratieformulier in te vullen. Dit formulier dient louter ter identificatie van de burger. De informatie hieruit wordt verzameld in overeenstemming met de privacywetgeving en nooit aan derden overgemaakt.

        De bezoeker legt zijn/haar identiteitskaart of een ander officieel document voor en ontvangt het bezoekersreglement dat indien nodig wordt toegelicht. Door ondertekening van het registratieformulier verklaart de bezoeker zich akkoord met het bezoekersreglement.

        De bezoeker registreert zich in een bezoekersregister en schrijft zich bij het einde van de raadpleging opnieuw uit. Bij herhaaldelijke bezoeken volstaat het in- en uitschrijven in het bezoekersregister.

        Artikel 27: De bezoeker geeft op voorhand door welke stukken hij/zij graag wil raadplegen. Raadplegen van archiefdocumenten mag enkel in de daarvoor voorziene ruimte of toegewezen plaats.

        Artikel 28: Het raadplegen van archiefdocumenten gebeurt in stilte.

        Artikel 29: Jassen, tassen en andere persoonlijke bezittingen worden achtergelaten op de daarvoor voorziene plaats. Eten, drinken en roken is tijdens de raadpleging en in nabijheid van de archiefdocumenten of de ter beschikking gestelde computer niet toegelaten. Zaken die het archiefmateriaal kunnen beschadigen, mogen niet meegenomen worden of binnen handbereik zijn tijdens de raadpleging. Enkel een potlood, losse bladen, een laptop (zonder tas) en een fototoestel/smartphone/tablet (mits naleving afspraken reproductie) mag een bezoeker tijdens de raadpleging bij zich hebben.

        Artikel 30: Archiefstukken worden met de grootst mogelijke zorg behandeld en in hun oorspronkelijke staat gehouden:

        • De orde van de archiefstukken wordt nooit gewijzigd
        • Materiële verbindingen tussen archiefstukken onderling mogen onder geen beding verbroken worden
        • Op de documenten mogen geen aantekeningen gemaakt worden
        • De bezoeker hanteert de stukken enkel met propere handen
        • Documenten worden niet gekreukt, op de grond gelegd of gebruikt als schrijfsteun of onderlegger
        • Na raadpleging worden de documenten weer zorgvuldig verpakt

        Artikel 31: De archivaris of verantwoordelijke kan bij niet naleving de bezoeker terechtwijzen en de raadpleging opschorten indien hij/zij het gedrag van de bezoeker in strijd acht met het bezoekersreglement. Bij eventuele schade toegebracht aan een archiefstuk, de verpakking, de ter beschikking gestelde computer, het meubilair of een uitrusting, is de bezoeker verplicht om de schade te vergoeden. Het gemeentebestuur bepaalt de grootte van de schadevergoeding. Bij een poging tot diefstal wordt steeds de politie op de hoogte gebracht.

        Artikel 32: Indien de bezoeker schade (scheuren, schimmel, knaagsporen, waterschade, …) ontdekt aan de geraadpleegde stukken, dan brengt hij/zij de archivaris of verantwoordelijke op de hoogte.

        Artikel 33: Indien een aanvraag tot raadpleging van een bepaald archiefdocument geweigerd wordt, kan de aanvrager beroep aantekenen conform het Bestuursdecreet (artikel II.48). De aanvrager kan het beroep per brief of per e-mail binnen een termijn van dertig kalenderdagen (ingaand op de dag van de beslissing) indienen.

         

      • Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken - aanpassing in kader van archiefreglement - besluit

        REGELGEVING:

        • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2021 inzake belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 15 mei 2022 inzake het archief- en bezoekersreglement.

        OVERWEGINGEN:

        • In het kader van de vastlegging van het archiefreglement in gemeenteraadszitting van heden, wordt - via apart reglement - eveneens een belasting vastgelegd, met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden, dit ook in het kader van afgifte uittreksels opgevraagd via de regelgeving rond openbaarheid van bestuur (bestuursdecreet). Hiervoor wordt aldus het gemeentelijk belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken aangepast.

        • Eveneens wordt de passage rond het verkrijgen van een papieren abonnement op de gemeenteraadsagenda geschrapt (artikel 2, punt 10): hiervan werd nog nooit gebruik gemaakt, alle stukken komen steeds online te staan en binnen het OCMW bestond deze mogelijkheid niet. Artikel 2, punt 10 wordt dan ook vervangen door volgende passage:

          • 10. Prijs print-outs

            De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

              • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
              • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
              • € 1,20 per A4-pagina, kleur
              • € 2,50 per A3-pagina, kleur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 5 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Passage 'artikel 2 punt 10' te vervangen door: '

        10. Prijs print-outs

        De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

          • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
          • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
          • € 1,20 per A4-pagina, kleur
          • € 2,50 per A3-pagina, kleur
          • € 2,50 per A3-pagina, kleur'

        Artikel 2: De gecoördineerde versie van het belastingsreglement wordt vastgesteld zoals hieronder bepaald:

        Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken

        Artikel 1: Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen, identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 12 jaar, identiteitskaarten en afgifte van verblijfsbewijzen voor vreemdelingen door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022.

        De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

        Artikel 2: Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:

        1. Elektronische identiteitskaarten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

        • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen (eID/eVK (Eu en EU+)) vanaf 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,30 euro.
        • Op de aflevering van de overige elektronische identiteitsdocumenten aan vreemdelingen (A/B/H/K/L/F/F+/N/M), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 2,80 euro.
        • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen (eID/eVK) vanaf 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,10 euro.
        • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen vanaf 12 jaar, aangevraagd in extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 0,90 euro.

        Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

        • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

        2. Elektronische identiteitskaarten, identiteitsstukken en identiteitsbewijzen afgeleverd voor personen minder dan 12 jaar:

        • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 1,30 euro.
        • Op de aflevering van een identiteitsbewijs aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar, wordt een gemeentebelasting geheven van 8,00 euro.
        • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,10 euro.
        • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 0,60 euro.

        Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

        • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

        3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

        Attest van immatriculatie (model A en B):

        • Eerste afgifte: 1,50 euro
        • Verlenging: gratis

        Alle bijlagen behalve de bijlage 22, bijlage 3ter en de bevelen om het grondgebied te verlaten.

        • Eerste afgifte en verlengingen: 1,50 euro.

        4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:

        Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:

        Voor de gewone procedure:

        • Paspoort Belgen: 12 euro
        • Paspoort voor minderjarigen: 12 euro
        • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 12 euro

        Voor de uitzonderingsprocedure:

        • Paspoort Belgen: 18 euro  
        • Paspoort voor minderjarigen: 18 euro
        • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 18 euro

        5. Slachtbewijzen

        • Per slachtbewijs 3 euro

        6. Verlenen stedenbouwkundige inlichtingen en stedenbouwkundige uittreksels

        6.1 Verlenen van stedenbouwkundige inlichtingen betreffende onroerende goederen: 62 euro per onroerend goed.

        6.2 Verlenen van een uittreksel uit het plannenregister: 25 euro per onroerend goed.

        6.3 Verlenen van een uittreksel uit het vergunningenregister: 25 euro per onroerend goed.

        7. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:

        Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.

        7.1. adresaanvragen per adres: 2,50 euro                           

        7.2. jaarabonnement: 75 euro               

        7.3. verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro

        7.4. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:   

        • 5 euro voor een prestatie van minder dan 15 minuten
        • 12,50 euro voor een prestatie van 15 minuten tot en met 30 minuten
        • 25 euro voor een prestatie van 30 minuten tot en met 1 uur
        • 25 euro vanaf meer dan 1 uur per extra half uur

        Zijn van belasting vrijgesteld:

        • de stukken die krachtens een wet, KB of een andere overheidsverordening kosteloos moeten worden afgegeven;
        • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen, de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
        • de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties
        • de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
        • de stukken die afgeleverd worden aan de rechterlijke of administratieve overheden;
        • de stukken die afgeleverd worden aan eenieder die verklaart dat deze moeten voorgelegd worden om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
        • de stukken (uittreksels en voor eensluidend verklaarde afschriften) die afgeleverd worden ten behoeve van sociale doeleinden (sociale huisvesting, sociaal telefoontarief en provinciale tegemoetkoming in het telefoontarief, studiebeurs, kinderbijslag, OCMW, ziekenfonds, vakbonden).

        De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.

        8.Afsluiten huwelijk:

        8.1. Trouwboekje: Voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.

        8.2. Ceremonietaks: 50 euro. 

        9. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs.

        Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.

        Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).

        Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.

        Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.

        10. Prijs print-outs

        De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

          • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
          • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
          • € 1,20 per A4-pagina, kleur
          • € 2,50 per A3-pagina, kleur

        11. Wijziging voornaam

        11.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.

        11.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.

        11.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.

        De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.

        Artikel 3: De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

        Artikel 4: De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.

        Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.

        Artikel 5: Zijn van belasting vrijgesteld:

        • de rechterlijke overheden;
        • de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen;
        • de instellingen van openbaar nut.

        Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

      • Instemmen uitstap gemeente Berlare uit scholengemeenschap Scheldeland

        REGELGEVING:

        • De artikelen 40-41(bevoegdheden gemeenteraad) en 388-395 (intergemeentelijke samenwerking) van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De artikelen 125bis tot en met 125quaterdecies, van het het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 zoals gewijzigd door het decreet van 5 april 2019 betreffende het onderwijs XXIX.
        • Het gemeenteraadsbesluit d.d. 25 juni 2003 betreffende de goedkeuring van de vorming van een scholengemeenschap voor het schooljaar 2003-2004 tussen de gemeentescholen van Wetteren, Hamme, Berlare, Laarne en Wichelen.
        • Het gemeenteraadsbesluit d.d. 26 mei 2004 betreffende de goedkeuring van de vorming van een scholengemeenschap voor het schooljaar 2004-2005 tussen de gemeentescholen van Wetteren, Hamme, Berlare, Laarne en Wichelen.
        • Het gemeenteraadsbesluit d.d. 25 mei 2005 betreffende de goedkeuring van de vorming van een scholengemeenschap voor de periode van 2005-2011 tussen de gemeentescholen van Wetteren, Hamme, Berlare, Laarne en Wichelen.
        • Het gemeenteraadsbesluit d.d. 25 mei 2011 betreffende de goedkeuring om de bestaande scholengemeenschap tussen de gemeentescholen van Wetteren, Hamme, Berlare, Laarne en Wichelen verder te zetten voor de periode van 2011-2014 in de vorm van een interlokale vereniging.
        • Het gemeenteraadsbesluit d.d. 28 mei 2014 betreffende de goedkeuring om de bestaande scholengemeenschap 'Scheldeland' tussen de gemeentescholen van Wetteren, Hamme, Berlare, Laarne en Wichelen te verlengen voor de periode 2014-2020.
        • Het gemeenteraadsbesluit d.d. 27 mei 2020 betreffende de goedkeuring van de verlenging van de samenwerking met scholengemeenschap 'Scheldeland' tussen de gemeentescholen van Wetteren, Hamme, Berlare, Laarne en Wichelen te verlengen voor de periode 2020-2026.
        • Art. 3 §3 van de samenwerkingsovereenkomst van Interlokale Vereniging Scholengemeenschap (2020-2026).
        • Het collegebesluit van 29/03/2022 (CBS/2022/575) houdende aktename van de vraag tot uitstap van de gemeente Berlare uit de scholengemeenschap Scheldeland.

        OVERWEGINGEN:

        • Het schrijven van de gemeente Berlare, als inrichtende macht van GBS De Kleine Schuit, waarbij zij te kennen geeft dat zij beroep doet op art. 3 §3 van de samenwerkingsovereenkomst van Interlokale Vereniging Scholengemeenschap Scheldeland en dat zij per 01/09/2022 uittreedt uit de scholengemeenschap Scheldeland.
        • Art. 125 quinquies van het decreet basisonderwijs dat daarenboven bepaalt dat in geval van uitstap uit een scholengemeenschap alle schoolbesturen die behoren tot deze zelfde scholengemeenschap hiermee dienen in te stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Neemt akte van de vraag tot uitstap van de gemeente Berlare uit de scholengemeenschap Scheldeland met ingang vanaf 1 september 2022 en stemt hiermee in.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt meegedeeld aan de Gemeente Berlare, als inrichtende macht van GBS De Kleine Schuit.

        Artikel 3: Bepaalt dat van dit besluit melding zal worden gegeven conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

      • Lokale Politiezone Hamme-Waasmunster - aanvraag gebruik mobiele camera's (drones) - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
        • Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG - Algemene Verordening Gegevensbescherming/GDPR).
        • Richtlijn (EU) nr. 2016/680, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad.
        • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (bestaande wetten, koninklijke besluiten en andere reglementering die verwijzen naar de Wet van 8 december 1992 worden geacht te verwijzen naar deze nieuwe wetgeving).
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2 met betrekking tot de aangelegenheden van gemeentelijk belang.
        • Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992 (WPA), in het bijzonder:
          • Artikel 14 in verband met vervullen van opdrachten van bestuurlijke politie.
          • Artikel 15 in verband met het vervullen van opdrachten van gerechtelijke politie.
          • Artikel 25/3 dat bepaalt dat politiediensten in het kader van hun opdracht camera's op zichtbare kunnen gebruiken.
          • Artikel 25/4 dat bepaalt dat het de gemeenteraad toekomt om aan de desbetreffende politiezone toestemming tot gebruik van camera's (zoals bepaald in artikel 25/3 WPA) te verlenen.

        OVERWEGINGEN:

        • De toestemmingsaanvraag ingediend door de korpschef van de lokale politiezone Hamme-Waasmunster van 3 mei 2022 in verband met de plaatsing en/of gebruik van mobiele camera's die in voorkomend geval intelligent zijn, specifiek gebruik van drones.
        • Dergelijke drone kan als volgt ingezet worden:

          Type plaats

          Voorbeeld

          Wanneer

          Niet besloten plaatsen

          Openbare weg

          Bestuurlijke en gerechtelijke opdrachten

          Besloten plaatsen waar de politie beheerder is

          Politiehuis, cellencomplex

          Bestuurlijke en gerechtelijke opdrachten

          Publiek toegankelijke besloten plaatsen

          Stations, horeca, instellingen

          In het kader en tijdens de duur van een opdracht

          Niet voor publiek toegankelijke besloten plaatsen

          Private woningen

          In het kader en tijdens de duur van een opdracht

        • De politiezone wil deze camera’s en de opnames ervan gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA en mits de beperkingen die de WPA oplegt. Indien de camera’s eveneens gebruikt worden voor personeelsdoeleinden zullen daaraan de noodzakelijke verplichtingen voldaan worden.
        • Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in art. 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s.
        • Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in art. 14 WPA, geldt volgende beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s: Art. 25/3 § 2. Het zichtbare gebruik van camera's voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, §1, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 44/5, §1, eerste lid, 2° tot 6°. Wat artikel 44/5, §1, eerste lid, 5°, betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20".
        • De gegevens die voor bestuurlijke politie verwerkt worden in de politionele gegevensbanken en waarvoor het zichtbare gebruik van camera’s voor het inwinnen ervan dus mogelijk zijn, zijn:
          • De gegevens met betrekking tot de personen die betrokken zijn bij fenomenen van bestuurlijke politie waaronder verstaan wordt het geheel van problemen die de openbare orde verstoren en die gepaste maatregelen van bestuurlijke politie vereisen omdat zij van dezelfde aard en terugkerend zijn, door dezelfde personen gepleegd worden of gericht zijn op dezelfde categorieën van slachtoffers of plaatsen;
          • De gegevens met betrekking tot de leden van een nationale of internationale groepering die de openbare orde zou kunnen verstoren;
          • De gegevens met betrekking tot de personen die schade kunnen toebrengen aan te beschermen personen of roerende en onroerende goederen en de gegevens met betrekking tot de personen die er het doelwit van kunnen uitmaken;
          • De gegevens met betrekking tot: geesteszieken die hun gezondheid en veiligheid ernstig in gevaar brengen of die een ernstige bedreiging vormen voor het leven en de lichamelijke integriteit van anderen; geïnterneerde personen aan wie door de strafuitvoeringsrechtbank een internering werd toegekend; veroordeelden die een strafuitvoeringsmodaliteit van de vrijheidsstraf genieten;
          • De gegevens met betrekking tot de personen die geregistreerd zijn inzake gerechtelijke politie voor een strafbaar feit dat gepleegd werd in het kader van de openbare ordehandhaving.

        • Het is daarentegen niet toegelaten om zichtbare camera’s te gebruiken voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie voor andere politionele doeleinden zoals het verzamelen van contactgegevens van vertegenwoordigers van verenigingen die vrijwillig worden meegedeeld om het beheer van gebeurtenissen mogelijk te maken (artikel 44/5, §1, 1° WPA) en in het kader van de uitvoering van de opdrachten inzake toezicht op de naleving inzake toegang, verblijf, vestiging en verwijdering van vreemdelingen (artikel 21 WPA). Het doelbewust inwinnen van dergelijke informatie via cameragebruik is niet toegelaten
        • Principes cameragebruik:

          • Subsidiariteit

            Cameratoezicht biedt enkel een meerwaarde indien het deel uitmaakt van een breder pakket van maatregelen. De camerabeelden worden gebruikt om de doelstelling van ondersteuning van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie omschreven in de artikelen 14 tot en met 25 van de wet op het politieambt sneller en efficiënter te bereiken. De verwerking moet leiden tot een betere besluitvorming op het terrein, het handhaven van de openbare orde en veiligheid, het verbeteren van de heterdaadkracht en opsporing en het bijdragen aan bewijsvoering. De verzamelde gegevens zijn eenvoudigweg een ‘technische’ uitbreiding van de algemene bewaking van openbare ruimten of toegankelijk voor het publiek of bevindingen die op gelijk welk moment door politieambtenaren kunnen worden gedaan, in het bijzonder door de wettelijke bepalingen van de wet op het politieambt.

          • Proportionaliteit

            De plaatsing en het gebruik van  camera’s kan fundamenteel bijdragen tot het verhogen van de veiligheid en de leefbaarheid. Garanties zullen ingebouwd worden om de privacy van de omwonenden te garanderen (beperkte inkijk). Er moet steeds een evenwicht zijn tussen het cameratoezicht en het respect voor de persoonlijke levenssfeer. Er moet dus duidelijk gecommuniceerd worden over de aanwezigheid van camera’s. Het voorstel inzake cameratoezicht voldoet aan de privacy-beginselen.

        • De impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau (wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken) omvat volgende maatregelen:
          • Technische maatregel om de risico’s te beperken tot een minimum;
          • Interne richtlijnen en wettelijke bepalingen gekoppeld aan een opleiding van het personeel;
          • Veiligheidsbeleid;
          • Analyse en inschatting van de risico’s;
          • Informatie aan het personeel;
          • Disciplinaire opvolging in geval van niet-naleving van de richtlijnen;
          • Beveiliging van de fysieke toegangen;
          • Back-up systemen voorzien;
          • Beveiliging van de netwerken;
          • Logisch toegangsbeleid;
          • Logging, opsporing en analyse van die toegang;
          • Toezicht, nazicht en onderhoud.
        • De politie maakte per cameratype een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (GEB) met vermelding van de beoogde verwerkingsdoeleinden, de middelen, de finaliteiten en de wettelijke en reglementaire basis.

        • De politiezone beschikt over een functionaris voor de gegevensbescherming die instaat voor de informatieveiligheid en de naleving van de verwerking van persoonsgegevens.

        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 mei 2022.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Mustafa Tokgoz
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 1 onthouding

        BESLUIT:

        Enig artikel: Geeft toestemming aan de politiezone Hamme Waasmunster tot plaatsing en/of gebruik van mobiele camera's die in voorkomend geval intelligent zijn, specifiek gebruik van drones; conform de modaliteiten zoals beschreven in het overwegend gedeelte van dit raadsbesluit.

      • Herziening verdeling van de stemrechten voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - besluit

        REGELGEVING:

        • Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd. De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria: 1. de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente; 2 de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente, maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.
        • De gemeenteraadsbeslissing 27/10/2021 met het voorstel van afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen.
        • Het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied.
        • De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 7 februari 2022 aan het college van burgemeester en schepenen om criteria voor te stellen voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij.
        • Het besluit van de gemeenteraad van Hamme dd. 27/04/2022 over de onderlinge verdeling van de stemrechten.
        • Het politiek akkoord tussen de lokale besturen van Hamme en Zele dd. 04/05/2022.
        • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17/05/2022, met advies omtrent deze onderlinge verdeling van de stemrechten en de vraag aan de Vlaamse Regering om met dit advies (voor 13/05/2022) rekening te houden, alsook met de verwijzing naar en de vraag om rekening te houden met het (uitgesteld) advies van de gemeenteraad op vandaag (dat onmiddellijk na deze raadszitting zal worden overgemaakt aan de Vlaamse Regering).

        OVERWEGINGEN:

        • In een volgend besluit zal de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied vaststellen. Dit is vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (zie artikel 4.39/2, §2), die ook bepaalt dat de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij, samen altijd over meer dan 50% van het totale aantal stemrechten beschikken die verbonden zijn aan de aandelen. 
        • De procedure tot vaststelling en wijziging van de stemverhoudingen, zoals voorzien in artikel 4.102/2 en 4.102/3 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (gecoördineerde versie van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voor wat betreft het luik Woonmaatschappij). De Vlaamse Regering stelt de stemverhouding vast op basis van de volgende objectieve criteria:
        1. de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente;
        2. de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.
        • Het besluit voorziet dat de Vlaamse Regering ook rekening kan houden met andere criteria die vermeld zijn in een advies van de gemeenteraad van een of meerdere gemeenten uit het werkingsgebied.
        • Wanneer in juni 2022 de Vlaamse Regering deze stemverhoudingen zal vastleggen, zal dit hoogstwaarschijnlijk op basis van de gegevens dd. 31 december 2021 gebeuren (als deze tegen dan beschikbaar zijn). In het eerste jaar van de legislatuur na elke gemeenteraadsverkiezing kunnen partijen verzoeken om de percentages te wijzigen, bijvoorbeeld op basis van de gewijzigde data die onderliggend aan de bepaling van de percentages zijn gebruikt.
        • De Vlaamse Regering neemt zich voor om zo snel mogelijk een beslissing te nemen over de onderlinge verdeling van de stemrechten en daarvoor opnieuw wil steunen op het advies van de lokale besturen. De Minister vraagt dan ook om uiterlijk vrijdag 13 mei 2022 het advies van het lokaal bestuur hierover te bezorgen a.d.h.v. een uittreksel van de beslissing van de gemeenteraad.
        • De Minister verzoekt om er rekening mee te houden dat de Vlaamse Regering verplicht is om in haar beslissing rekening te houden met minstens de 2 bovenvermelde objectieve criteria. De Minister vraagt om in het advies van het lokaal bestuur deze criteria daarom best expliciet te vermelden en aan te geven welke andere criteria het lokaal bestuur eventueel voorstelt, alsook het gewenste gewicht aan elk van de criteria te geven.
        • Bij gebrek aan een advies dat voldoet aan de vormvereisten zal de Vlaamse Regering de verdeling doen op basis van de bovenvermelde 2 objectieve criteria.
        • De eerstkomende gemeenteraad is gepland op 18/05/2022 in Hamme en dat een advies vanuit de gemeenteraad niet voor 13/05/2022 kan worden overgemaakt aan de Vlaamse Regering.
        • Volgende onderlinge stemverhouding wordt voorgesteld:

        Criterium

        Bron

        Gewicht

        De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente

        Statbel.fgov.be (meest recente datareeks)

        85%

        De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente

        VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks)

        15%

        Onderlinge verhouding lokale besturen in het werkingsgebied:

        Zele: 43%

        Hamme: 57%

         

         

         

         

         

         

         

        Totaal: 100%

        • Geen andere criteria die verband houden met wonen worden voorgesteld.
        • De toegekende gewichten zijn gebaseerd op een politiek akkoord tussen de lokale besturen van Zele en Hamme, waarbij o.a. het toekomstig belang van het aantal huishoudens in relatie met het toekomstig lokaal sociaal woonbeleid een groter gewicht toegekend krijgt dan het vnl. historisch criterium van het aantal sociale huurwoningen.
        • Dit geeft volgend beeld:

         

        Hamme

         

        Zele

        Totaal

        Gewicht

        Hamme

        Zele

        totaal

        Sociale huurwoningen op 31 december 2020

        1.245

        596

        1.841

         

         

         

         

        SVK-woningen

        35

        7

        42

         

         

         

         

        Aantal sociale huurwoningen per gemeente

        1.280

        603

        1.883

        15,00%

        10,20%

        4,80%

        15,00%

        Aantal huishoudens in 2021

        10.668

        8.712

        19.380

        85,00%

        46,79%

        38,21%

        85,00%

         

         

         

         

        Onderlinge stemverhouding

         

         

         

         

        100,00%

        57%

        43%

        100,00%

        •  De voorgestelde onderlinge stemverhouding van de lokale besturen in het werkingsgebied van de woonmaatschappij:
          • Zele: 43%
          • Hamme: 57%
        • Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:

        Criterium

        Bron

        Gewicht

        De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente

        Statbel.fgov.be (meest recente datareeks)

        85%

        De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente

        VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks)

        15%

        Onderlinge verhouding lokale besturen in het werkingsgebied:

        Zele: 43%

        Hamme: 57%

         

         

         

         

         

         

         

        Totaal: 100%

        Artikel 2: De gemeenteraad stelt de vraag aan de Vlaamse Regering om met dit advies rekening te houden.

        Artikel 3: Dit besluit vervangt integraal het besluit van de gemeenteraad van Hamme van 27 april omtrent de onderlinge stemverdeling.

        Artikel 4: Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.

    • Extra

      • Bronbemaling

De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.

 

NB. Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden.

  • DDS - nieuwsbrief beslissingen raad van bestuur 2202 - 05
  • INTERGEM - syntheseverslag activiteiten 2021
  • VERKO - nieuwsbrief

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter