Terug gemeenteraad

Wed 20/03/2024 - 20:00 raadzaal

Openbaar

Normaal

  • De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 28 februari 2024.

  • Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir lanceerde op 19 april 2021 de oproep voor kandidaat Nationale Parken Vlaanderen en Landschapsparken. De Vlaamse overheid werkte, onder coördinatie van Natuur en Bos en de Vlaamse Landsmaatschappij, hiervoor een beleidskader uit samen met het Agentschap Onroerend Erfgoed, het Departement Omgeving en Toerisme Vlaanderen.

    Op 16 maart 2021 besliste het college van burgemeester en schepenen de kandidatuur voor het Nationaal Park Scheldevallei principieel te steunen. Op 12 januari 2022 werd Rivierpark Scheldevallei geselecteerd als kandidaat Nationaal Park door de Vlaamse Regering.

    Op 24 mei 2023 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst betreffende het Nationaal Park Scheldevallei met het Regionaal Landschap Schelde-Durme, met in de schoot van haar werking de kandidatuur voor Nationaal Park Scheldevallei, Markt 1, 9230 Wetteren, ondernemingsnummer 0889.859.093, goed.

    Op 13 oktober 2023 erkende de Vlaamse Regering de Scheldevallei als Nationaal Park.

    In uitvoering van artikels 12 tot en met 14 van het Parkendecreet en de nadere voorwaarden zoals bepaald in het Parkenbesluit dient een erkend park uiterlijk zes maanden na de erkenning een parkbureau op te richten. Met de oprichting van de vzw Nationaal Park Scheldevallei wordt hieraan gevolg gegeven.

    De opdracht van een parkbureau bestaat in het coördineren, afstemmen en initiëren van initiatieven en de werking in het gebied waarvoor het Vlaams Park erkend is en waarvan de coördinatie aan hem werd toevertrouwd, in overeenstemming met de doelstellingen, vermeld in artikel 3 en 4 van het Parkendecreet.

    Artikel 8 van het Parkendecreet bepaalt hierbij dat een parkbureau en de uitvoering van het masterplan en de operationele plannen nooit afbreuk kunnen doen aan de gemeentelijke bevoegdheden, opdrachten of autonomie. Een parkbureau houdt bij het vervullen van zijn opdrachten rekening met het lokaal beleid, dat autonoom gevoerd wordt door de gemeenten op wier grondgebied het park gelegen is.

    De gemeente wordt gevraagd het ontwerp van oprichtingsakte van de vzw Nationaal Park Scheldevallei goed te keuren en de gemeente aan te duiden als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei.

    Tevens wordt de gemeente gevraagd een vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering (A.V.) van de nieuwe vzw aan te duiden en een kandidaat bestuurder voor het Bestuursorgaan van de nieuwe vzw. Artikel 19.4 van de statuten voorziet voor de bestuurders van de gemeenten een benoeming rekening houdend met een rotatiesysteem zoals verder uitgewerkt in het intern reglement. De gemeenten die voor een periode geen bestuurder met stemrecht in het Bestuursorgaan hebben, duiden één vaste vertegenwoordiger aan. Deze vaste vertegenwoordiger, zij het schepen of burgemeester van gemeenten die door het rotatiesysteem op dat moment niet in het Bestuursorgaan zetelen, wordt ook uitgenodigd voor de vergaderingen van het Bestuursorgaan met raadgevende rol.

    Tenslotte voorzien de statuten dat van de kandidaat-bestuurders voor het Bestuursorgaan op voordracht van de gemeenten minstens de helft de bevoegdheid natuur, milieu of Nationaal Park in zijn of haar pakket van bevoegdheden heeft. Daarom werkt het ontwerp van intern reglement – goed te keuren door de Algemene Vergadering van de nieuwe vzw – een regeling uit voor het geval niet aan deze voorwaarde voldaan is.

    Voorstel aanduiding vertegenwoordigers:

    • ondertekening oprichtingsakte: burgemeester Ann Verschelden
    • algemene vergadering: burgemeester Ann Verschelden
    • kandidaat bestuurder: schepen Jan De Graef
    • kandidaat vaste vertegenwoordiger in het bestuursorgaan: schepen Jan De Graef
  • Het lokaal bestuur wil het toerisme in Hamme versterken. Eén van de belangrijkste toeristische trekpleisters is de site rond de Mirabrug. De verdere ontwikkeling van deze site is dan ook een prioriteit voor dit bestuur. In 2021 werd het studiebureau Stramien door het lokaal bestuur aangesteld om een ontwerp op te maken voor de herinrichting van de Mirasite. Na veel overleg, haalbaarheidsstudies en voorontwerpen is men tot een definitief ontwerp gekomen. Studiebureau Irtas van Sint-Niklaas heeft op basis van dit ontwerp een lastenboek opgemaakt voor de herinrichting van deze site met een raming van € 190.521,05 (€ 40.009,42 btw verlegd). De opdracht zal gegund worden bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorwaarden en de wijze van gunnen goed te keuren.

  • Het klachtenmeldpunt van het lokaal bestuur ontving in 2023 308 meldingen. Dit is een lichte stijging ten opzichte van de 285 meldingen uit 2022.

    • 98 % van alle meldingen werd elektronisch overgemaakt.
    • 14 % van de meldingen bereikte het lokaal bestuur via de verslagen van de vier erkende wijkraden. 
    • Twee meldingen zijn als klacht geregistreerd.

    Het jaarverslag 2023 werd aangevuld met de cijfers gegenereerd uit het platform Mijn Mooie Straat. Via deze tool kunnen burgers, zwerfvuilvrijwilligers en politie meldingen over sluikstort en zwerfvuil rechtstreeks overmaken aan het lokaal bestuur.

  • Het Agentschap Binnenlands Bestuur vraagt advies aan de gemeenteraad over de aanvraag tot samenvoeging van kerkfabriek Heilige Familie met kerkfabriek Sint-Pietersbanden te Hamme.

    Het Agentschap ontving hierover een gemotiveerde aanvraag van het bisdom Gent.

    Het representatief orgaan (Bisdom) diende deze aanvraag in overeenkomstig artikel 37 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.

    De parochie van de Heilige Familie in Hamme wordt opgeheven.

    Het grondgebied van de opgeheven parochie wordt gevoegd bij dat van de parochie Sint-Pietersbanden te Hamme.

    De naam van de parochie die door de samenvoeging ontstaat luidt: Sint-Pietersbanden.

  • Door Frankie Van den Broeck, ontwerper, werd een bestek opgemaakt voor het Buitengewoon onderhoud aan asfaltwegen Hamme 2024. Dit betreft volgende straten: Evangeliestraat (deel), Meerstraat (deel), Lange Maat, Ekelbeke (deel), Vierweegs (deel).
    De raming bedraagt € 797.777,56 incl. btw. Voor de wijze van gunnen wordt geopteerd voor de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De kredieten voor deze uitgave zijn voorzien in het investeringsbudget van 2024.

  • Voor de vrijstelling van de algemene heffing op gezinnen dienen wij te beschikken over de rechthebbenden op de verhoogde tegemoetkoming.

    Wanneer een lokale overheid aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid vraagt om de lijst van de inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen te krijgen met het oog op de automatische toekenning van een belastingvermindering of een ander aanvullend voordeel, dan moet de lokale overheid een overeenkomst laten goedkeuren door de gemeenteraad. Vandaar voorliggend voorstel van raadsbesluit.

  • Er wordt een aanpassingen aan het Algemeen Politiereglement Politiezone Hamme Waasmunster voorgesteld. Voor de gemeente Waasmunster staat ditzelfde dossier geagendeerd op de gemeenteraad in zitting van 28 maart 2022, om efficiënter te kunnen optreden tegen pyrotechnisch materiaal. In concreto gaat het om een toevoeging van twee alinea's aan artikel 9.

    Huidig Artikel 9. §1: De gemeente kan voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toestemming verlenen om op een beperkt aantal plaatsen en gedurende een beperkte periode vuurwerk afte steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen afte vuren. De gemeente bepaalt de voorwaarden voor het aanvragen en afleveren van die toestemming. Het is te allen tijde verboden wensballonnen op te laten.'

    Voorstel van aanpassing:

    §1. Het zichtbaar bezit, het tonen, uitstallen, elke voorbereidende handeling voor het ontsteken of doen knallen van en het eigenlijke  ontsteken en doen knallen van pyrotechnische artikelen van welke aard ook in de openbare ruimte of in de nabijheid daarvan is verboden (b. v. vuurwerk, voetzoekers, carbuurkanonnen, feestgeschut, thunderflashes, knal- en rookbussen, ... ). De gemeente kan toelating geven om hiervan afte wijken. De gemeente bepaalt de voorwaarden voor het aanvragen en afleveren van die toestemming. Het is te allen tijde verboden wensballonnen op te laten.

    Het is verboden om ontploffend vuurwerk of meer dan de wettelijk toegelaten hoeveelheid feest- en seinvuurwerk bij te hebben zonder voorafgaande toelating van de burgemeester. Personen mogen nooit in het bezit zijn van pyrotechnische artikelen wanneer deze wettelijk niet aan hen verkocht mogen worden.

    Vuurwerk, carbuurkanonnen, feestgeschut, voetzoekers, thunderflashes, knal- en rookbussen, wensballonnen of andere voorwerpen die aangetroffen of gebruikt worden of kennelijk bedoeld zijn om gebruikt te worden in strijd met bovenvermelde bepalingen, worden in beslag genomen en vernietigd.

  • Aanvullend op het Politiebesluit van de gouverneur van 5 februari 2024 inzake de sperperiode voor de verkiezingsuitgaven, de aanplakkingen en vormen van publiciteit en gemotoriseerde optochten is een lokaal politiereglement uitgewerkt met nadere bepalingen aangaande aanplakkingen: termijnen voor het binnenbrengen van de verkiezingsaffiches, de plakbrieven (partijnamen en lijstnummers) en het feit dat het verkiezingsdrukwerk wordt aangebracht door de gemeentelijke uitvoeringsdiensten in plaats van door de partijen zelf.

  • Gezien het huidige reglement dateert van 18 december 2013 en niet voldoet aan de regels van de nieuwe huisstijl, werd het reglement aangepast volgens de huisstijl van lokaal bestuur Hamme. Daarnaast worden onderstaande inhoudelijke aanpassingen voorgesteld aan de gemeenteraad:

    • De mantelzorgpremie bedraagt momenteel 180 euro per jaar. Het premiebedrag voor ouders van een kind met een handicap bedraagt 240 euro/jaar of omgerekend 20 euro/maand. Het lokaal bestuur zou de mantelzorgpremie gelijk willen trekken met de premie voor ouders van een kind met een handicap.  Daarom wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de mantelzorgpremie vanaf 1 januari 2025 op te trekken naar 240 euro/jaar. We verwachten dat het totaal aantal aanvragen voor de mantelzorgpremie voor de komende jaren stabiel blijft (rond de 50 aanvragen): dit maakt de meerkost 3000 euro/jaar.
    • Daarnaast wordt een extra voorwaarde opgelegd bij de score via de BelRAI-screener. Deze (voor de zorgkas negatieve) score mag maximum dateren van 5 jaar voor het aanvraagjaar. BEL-scores (voorloper van de BelRAI-screener) komen aldus niet meer in aanmerking. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze voorwaarde goed te keuren en in voege te laten treden vanaf 20 maart 2024.