Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Wed 30/03/2022 - 22:00 zaal De Schelde

Openbaar

  • Door de inwerkingtreding van:

    • het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie, in het bijzonder de bepalingen met betrekking tot het digitaal vergaderen van de beleidsorganen,
    • en voornamelijk het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 met betrekking tot het digitaal of hybride vergaderen lokale besturen (vanaf 22 januari 2022);

    kunnen de bestuursorganen de mogelijkheid tot digitaal vergaderen (alle leden nemen deel op digitale wijze) en hybride vergaderen (één of meerdere leden nemen deel op digitale wijze) inschrijven in hun huishoudelijk reglement.

    Dit wil zeggen dat áls een raad digitaal of hybride wil vergaderen, deze optie én de voorwaarden vanaf wanneer het kan, moet inschrijven in het huishoudelijk reglement.

    • De regelgeving bepaalt hieromtrent het volgende:
      • De raad voor maatschappelijk welzijn kan enkel digitaal en/of hybride vergaderen onder uitzonderlijke omstandigheden.
      • Het principieel openbaar karakter van de vergadering moet gerespecteerd worden. Dit wil zeggen dat de bevolking via een audiovisuele verbinding de zitting kan volgen, en dat dus ook bij een hybride vergadering alle aanwezigen in de zaal alle deelnemers moeten kunnen zien.
    • Gezien de federale fase van de coronapandemie afliep op 13 maart, is de richtlijn vanuit de Vlaamse Overheid immers dat een burgemeestersbesluit niet meer geldig is (het meest recente burgemeestersbesluit i.k.v. digitaal vergaderen vervalt dan ook van rechtswege). Deze richtlijn luidt als volgt:

      'Op 13 maart 2022  de federale fase van het crisisbeheer van de coronapandemie is beëindigd. Dit betekent dat de overgangsmaatregel voor het hybride en digitaal vergaderen op basis van een burgemeestersbesluit (voor de gemeentelijke bestuursorganen) en een gouverneursbesluit (voor de provinciale bestuursorganen) eindigt. Digitaal of hybride vergaderen is na afloop van de federale fase enkel nog mogelijk op basis van het huishoudelijk reglement van het betrokken bestuursorgaan. Meer info over digitaal en hybride vergaderen is te vinden  op de website lokaal bestuur.

      De vergaderingen van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, de districtsraad, het bijzonder comité voor de sociale dienst en de provincieraad kunnen enkel digitaal of hybride doorgaan op basis van de uitzonderlijke omstandigheden opgenomen in hun huishoudelijk reglement. Een uitzonderlijke omstandigheid kan een gezondheidscrisis of pandemie zijn. Het einde van de federale fase betekent niet per definitie dat er geen gezondheidscrisis of pandemie meer is. Het behoort tot de autonomie van het bestuursorgaan om daar een correcte invulling aan te geven op basis van de lokale situatie. Er kan daarbij input worden gevraagd van de lokale of provinciale crisiscel.'

    • De voorgestelde aanpassingen aan het huishoudelijk reglement kaderen dus allemaal rond digitaal/hybride vergaderen.
      • Om de leesbaarheid evenwel te verhogen werd bij de titels de term 'hoofdstuk' gevoegd (dus extra aanpassing).

    De belangrijkste aanpassingen betreffen artikel 43 en 44, in het verband met het overgaan tot een beslissing:

    Uitzonderlijke omstandigheden volledig digitale raadszitting

    Artikel 43 - §1. Tijdens een federale crisisfase beslissen raadsvoorzitter en burgemeester samen over de wijze van vergaderen (digitaal of hybride volgens de voorwaarden in dit reglement).

    §2. Wanneer de aangewezen vergaderlocatie onverwacht fysiek niet toegankelijk is, beslissen raadsvoorzitter en burgemeester samen over de wijze van vergaderen (digitaal of hybride volgens de voorwaarden in dit reglement).

    §3. Wanneer een dringend noodzakelijk beslissing van de raad nodig is in de zin van artikel 23 Decreet Lokaal Bestuur en 3/4 van de raadsleden (afgerond naar boven) daar vooraf mee akkoord gaat, kan de voorzitter voorstellen om een digitale raadsvergadering te laten doorgaan. De voorzitter stuurt een e-mail naar alle raadsleden met de vraag om akkoord te gaan om digitaal te vergaderen. Deze e-mail bevat naast de voorziene dag, tijdstip en agenda van de eventuele vergadering minstens een toegelicht voorstel van beslissing waarbij de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd wordt. Van zodra 3/4 van de raadsleden (afgerond naar boven) positief geantwoord heeft via e-mail stelt de voorzitter de uitzonderlijke omstandigheid vast en volgt de officiële oproeping.

    §4. Tijdens de vergadering kan de voorzitter op eigen initiatief of op de vraag van een raadslid voorstellen om de vergadering te schorsen en op de volgende avond met de resterende agendapunten digitaal verder te zetten. Het voorstel wordt enkel aangenomen met het akkoord van 3/4 van de raadsleden (afgerond naar boven). Voor de digitaal verdergezette fysieke vergadering gelden, behoudens de specifieke bepalingen over digitaal vergaderen, de gewone regels uit het Decreet Lokaal Bestuur en dit huishoudelijk reglement.

    Uitzonderlijke omstandigheden hybride raadszitting

    Artikel 44 - Volgende personen kunnen digitaal deelnemen aan de fysieke vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn:

    1° het raadslid dat om medische redenen, om studieredenen of wegens verblijf in het buitenland gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de fysieke vergaderingen van de raad en de vergadering digitaal wenst bij te wonen. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de raadsvoorzitter. Bij het verzoek tot digitaal bijwonen van de vergadering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft. Bij het verzoek tot digitale deelname om studieredenen of verblijf in het buitenland wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd;

    2° het raadslid dat de raad digitaal wenst bij te wonen omwille van de geboorte of adoptie van een kind. Dat raadslid kan op zijn schriftelijke verzoek, gericht aan de raadsvoorzitter, de raad digitaal bijwonen, op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte of van de adoptie, tot het einde van de negende week na de adoptie of geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt die periode verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid de vergaderingen wel fysiek gevolgd heeft tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte of de adoptie voorafgaat. Bij de geboorte of de adoptie van een meerling kan de periode van digitale deelneming verlengd worden met een periode van maximaal twee weken op verzoek van het raadslid;

    3° het raadslid dat door palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid gedurende minimaal twaalf weken niet fysiek aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de graad en digitaal aan de raad wenst deel te nemen. Hij richt daarvoor aan de raadsvoorzitter een schriftelijk verzoek, waarbij een verklaring op erewoord gevoegd is waarin het raadslid zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen. De naam van de patiënt hoeft niet te worden vermeld.

    Het raadslid bezorgt zijn vraag en het bewijsstuk [ten laatste 24 uur voor de aanvang van de vergadering] aan de raadsvoorzitter en aan de algemeen directeur.

    Artikel 44 - §2. Een raadslid dat tijdens een raadsvergadering in quarantaine of isolatie zit op basis van de coronamaatregelen of andere gezondheidsmaatregelen/veiligheidsmaatregelen zoals bepaald door een hogere overheidsinstantie kan digitaal deelnemen aan de fysieke raadsvergadering. Het raadslid bezorgt daartoe ten laatste 4 uur voor aanvang van de vergadering een schriftelijke verklaring op eer aan de voorzitter van de raad en aan de algemeen directeur.

    Aanpassing reeds bestaande artikels (wat betreft modaliteiten digitaal vergaderen, zie hoofdstuk 14 besluitend gedeelte):

    OUD

    NIEUW

    Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De vergaderingen van de raad vinden in principe fysiek plaats. Een digitale of hybride vergadering van de raad is evenwel mogelijk conform artikel 20 Decreet Lokaal Bestuur en de modaliteiten zoals vervat in dit huishoudelijk reglement, in het bijzonder hoofdstuk 15.
    Artikel 2. - §1. - De raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn (verder in dit reglement raadsvoorzitter genoemd) op de voorgestelde datum en uur en met de voorgestelde agenda, die wordt opgesteld door de raadsvoorzitter. De raad voor maatschappelijk welzijn wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn (verder in dit reglement raadsvoorzitter genoemd) op de voorgestelde datum, uur en locatie en met de voorgestelde agenda, die wordt opgesteld door de raadsvoorzitter.

    §5. - De oproeping vermeldt in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt.
    De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.

    De oproeping vermeldt in elk geval de locatie, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en bevat een toegelicht voorstel van beslissing bij elk agendapunt.
    De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.
    Artikel 13. - §1. - De raad voor maatschappelijk welzijn kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende raadsleden aanwezig is.

    De raad voor maatschappelijk welzijn kan enkel beraadslagen of beslissen als de meerderheid van de zittinghebbende raadsleden deelneemt.

    Artikel 15. - §2. - Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de raadsvoorzitter welk raadslid aan het woord wenst te komen over het agendapunt. [...]

    Nadat het agendapunt werd toegelicht, vraagt de raadsvoorzitter welk raadslid aan het woord wenst te komen over het agendapunt. Raadsleden vragen het woord conform de richtlijnen van de raadsvoorzitter.

    [...] 

    Raadsleden, exclusief de raadsvoorzitter, dempen standaard hun microfoon.

    Artikel 18 - [...]

    §3. Als de raadsvoorzitter het gebruik van bepaalde apparatuur in het publiek storend vindt, kan hij ingrijpen om de goede orde van de zitting te bewaren. Filmen/opnemen tijdens een besloten zitting is niet toegelaten.

     Artikel 19 - De raadsvoorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de zaal doen verwijderen. De raadsvoorzitter kan, na een voorafgaande waarschuwing, elke toehoorder die openlijk tekens van goedkeuring of van afkeuring geeft of die op enigerlei wijze wanorde veroorzaakt, uit de vergadering doen verwijderen.
    Artikel 30 - [...] §3. Een raadslid mag geen eigen opnames gebruiken om bepaalde uitspraken te bewijzen of om aan te tonen dat bepaalde tussenkomsten niet plaatsvonden. Enkel de notulen en het zittingsverslag kunnen daarvoor het bewijs leveren.
      TOEVOEGING VAN COMPLEET NIEUW HOOFDSTUK INZAKE DIGITAAL/HYBRIDE ZITTINGEN - zie hoofdstuk 15

    Artikel 52 - Voorliggend reglement dient te worden samen gelezen met alle relevante bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur al zijn ze hier niet expliciet opgenomen.

    Artikel 43 - De bepalingen van voorliggend reglement, expliciet overgenomen uit het Decreet Lokaal Bestuur zullen bij wijziging van dit decreet automatisch worden verondersteld als zijnde aangepast.

    Andere bepalingen van voorliggend reglement, die ingevolge latere wijzigingen aan het Decreet Lokaal Bestuur niet meer overeenkomstig het Decreet zouden zijn, worden verondersteld te zijn aangepast, desgevallend vervallen, overeenkomstig het Decreet. Hetzelfde geldt ingeval van latere wijzigingen aan andere toepasselijke wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen.

    Artikel 47 - Voorliggend reglement dient te worden samen gelezen met alle relevante bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur en het Besluit van de Vlaamse Regering inzake voorwaarden digitaal en hybride vergaderen, al zijn ze hier niet expliciet opgenomen.

    Artikel 48 - De bepalingen van voorliggend reglement, expliciet overgenomen uit het Decreet Lokaal Bestuur en het Besluit van de Vlaamse Regering inzake voorwaarden digitaal en hybride vergaderen, zullen bij wijziging van dit decreet automatisch worden verondersteld als zijnde aangepast.

    Artikel 49 - Andere bepalingen van voorliggend reglement, die ingevolge latere wijzigingen aan het Decreet Lokaal Bestuur en het Besluit van de Vlaamse Regering inzake voorwaarden digitaal en hybride vergaderen, niet meer overeenkomstig het Decreet/Besluit zouden zijn, worden verondersteld te zijn aangepast, desgevallend vervallen, overeenkomstig het Decreet/Besluit. Hetzelfde geldt ingeval van latere wijzigingen aan andere toepasselijke wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen.

  • Naar aanleiding van de integratie van het gemeentebestuur en het OCMW bleek een grondige evaluatie van de geïntegreerde organogrammen van de beide besturen noodzakelijk.
    Onder begeleiding van een extern bureau, CC Consult, werd een nieuwe hedendaagse organisatiestructuur uitgewerkt die het bestuur in staat moet stellen om de huidige en toekomstige uitdagingen aan te gaan.
    Het WZC en het onderwijs werd niet opgenomen aangezien zij in een aparte financieringsstructuur zitten en gelet op het lopende IFIC-project voor de zorg.
    Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het voorgestelde organogram, inclusief de vernieuwde samenstelling van het managementteam, goed te keuren.

  • Algemeen wordt aangenomen dat de budgetten van heel wat gezinnen en alleenstaanden te laag zijn om volwaardig te participeren aan het maatschappelijk leven.

    De Raad voor Maatschappelijk Welzijn van de gemeente Hamme kent daarom een premie, genoemd Hams menswaardig inkomen (Hami), toe aan financieel kwetsbare personen. Op basis van een geobjectiveerde tool zal deze aanvullende steun individueel worden berekend. Deze steun noemen we het Hami.

    Willen we effectief en efficiënt de strijd tegen de armoede aanpakken, dan is het noodzakelijk dat we het Hami ook gaan aanwenden als hefboom tot een kans op een betere maatschappelijke participatie.  

    Hiervoor wordt bij de voorwaarden tot opening van dit recht,  een op maat van de cliënt, activeringstraject gekoppeld. Deze activering kan leiden tot het vinden van een job in het reguliere of het sociaal-economisch circuit en/of een vrijwilligersengagement. Omwille van billijkheidsredenen en/of gezondheidsredenen kan men worden vrijgesteld van het activeringstraject.

    Het Hami wordt toegekend ter uitvoering van het armoedebestrijdingsplan van het lokaal bestuur.