Terug
Gepubliceerd op 20/12/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 15/06/2022 - 22:00 zaal De Schelde
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, An Geerinck, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, leden raad voor maatschappelijk welzijn
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lien De Vos, Lotte Peeters, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, leden raad voor maatschappelijk welzijn

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.

  • Openbaar

    • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

      BESLUIT:

      Keurt het proces-verbaal van 18 mei 2022 met algemene instemming goed.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - ontslag raadslid - aktename

      REGELGEVING:

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
        • Artikel 13 met betrekking tot ontslagname van een gemeenteraadslid.
        • Artikel 70 dat inhoudt dat het verval van het mandaat van een gemeenteraadslid van rechtswege het verval van het mandaat van lid raad voor maatschappelijk welzijn inhoudt.

      OVERWEGINGEN:

      • De gemeenteraad nam akte van het ontslag van de heer François Van den Broeck als gemeenteraadslid in zitting van heden, zoals ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad op 30 maart 2022, met ingang vanaf heden.
      • Bijgevolg is de heer François Van den Broeck eveneens ontslagnemend als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:

      Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het ontslag van de heer François Van den Broeck als gemeenteraadslid en aldus ook als lid raad voor maatschappelijk welzijn, met ingang vanaf heden.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - installatie raadslid - aktename

      REGELGEVING:

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 68§1 dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad bestaat.
      • Het gemeenteraadsbesluit/besluit raad voor maatschappelijk welzijn van heden met betrekking tot het ontslag van de heer François van den Broeck als gemeenteraadslid/lid raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Het gemeenteraadsbesluit van heden met betrekking tot de installatie van de heer Robby Van der Stock als gemeenteraadslid.

      OVERWEGINGEN:

      • In gemeenteraadszitting van heden werd de heer Robby Van der Stock geïnstalleerd als gemeenteraadslid in opvolging van de heer François Van den Broeck.
      • De gemeenteraadsleden maken van rechtswege deel uit van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:

      Enig artikel: Neemt akte van het feit dat de heer Robby Van der Stock, gezien zijn installatie als gemeenteraadslid van heden, van rechtswege als lid raad voor maatschappelijk welzijn wordt geïnstalleerd, in opvolging van de heer François Van den Broeck.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - rangorde raadsleden - aktename

      REGELGEVING:

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
        • artikel 6§4, dat de verplichting tot het bepalen van de rangorde van gemeenteraadsleden vaststelt,
        • artikel 6§7, dat bepaalt dat opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd in volgorde van eedaflegging hun rang innemen.
      • Het besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 26 januari 2022 met betrekking tot de meest recente bepaling van de rangorde van de leden raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Het besluit raad voor maatschappelijk welzijn van heden met betrekking tot de installatie van de heer Robby Van der Stock als lid raad voor maatschappelijk welzijn.

      OVERWEGINGEN:

      • De gemeenteraadsleden maken van rechtswege deel uit van de raad voor maatschappelijk welzijn. Hun rangorde die zij innemen als OCMW-raadslid is dezelfde rangorde als diegene die zij innemen als gemeenteraadslid.
      • In gemeenteraadszitting van heden werd de rangorde van de gemeenteraadsleden bepaald gezien het ontslag van raadslid François Van den Broeck en de daaropvolgende installatie van de heer Robby Van der Stock als gemeenteraadslid, en aldus van rechtswege ook als lid raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De rangorde werd als volgt bepaald:

        1

        VIJT Herman

        2

        DE MEY Luk

        3

        VERSCHELDEN Ann

        4

        METTEPENNINGEN Koen

        5

        GEERINCK Anneken

        6

        PEELMAN Henri

        7

        DE KEYSER Mieke

        8

        PEETERS Lotte

        9

        DE GRAEF Jan

        10

        VANHOYWEGHEN Christel

        11

        LACEUR Jan

        12

        VAN DER VORST Leon

        13

        ONGHENA Agnes

        14

        DE VOS Lien

        15

        MICHILS Mario

        16

        TOKGOZ Mustafa

        17

        DE GRAEF Kurt

        18

        KETELS Jan

        19

        ROSSCHAERT Jan

        20

        VAN ERUM Frank

        21

        VERBEKE Gilles

        22

        SERTIJN Ignace

        23

        GÖKCE Fatima

        24

        SCHEIRS Yentl

        25

        BOGAERT-DE CLERCQ Guy

        26

        VAN GAEVEREN Christoff

        27

        VAN DER STOCK Robby

      BESLUIT:

      Enig artikel: Neemt akte van de rangorde van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn:

      1

      VIJT Herman

      2

      DE MEY Luk

      3

      VERSCHELDEN Ann

      4

      METTEPENNINGEN Koen

      5

      GEERINCK Anneken

      6

      PEELMAN Henri

      7

      DE KEYSER Mieke

      8

      PEETERS Lotte

      9

      DE GRAEF Jan

      10

      VANHOYWEGHEN Christel

      11

      LACEUR Jan

      12

      VAN DER VORST Leon

      13

      ONGHENA Agnes

      14

      DE VOS Lien

      15

      MICHILS Mario

      16

      TOKGOZ Mustafa

      17

      DE GRAEF Kurt

      18

      KETELS Jan

      19

      ROSSCHAERT Jan

      20

      VAN ERUM Frank

      21

      VERBEKE Gilles

      22

      SERTIJN Ignace

      23

      GÖKCE Fatima

      24

      SCHEIRS Yentl

      25

      BOGAERT-DE CLERCQ Guy

      26

      VAN GAEVEREN Christoff

      27

      VAN DER STOCK Robby
    • Organisatiebeheersing - rapport 2022 - aktename - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2019, waarbij het gebruik van de 'Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen' als algemeen kader van organisatiebeheersing en interne controle werd goedgekeurd.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
        • Artikel 171, §1 dat stelt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem.
        • Artikelen 217 tot en met 220 met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.
        • Artikel 219 dat bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de raad voor maatschappelijk welzijn met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.

      OVERWEGINGEN:

      • Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Het rapport biedt een theoretisch luik omtrent organisatiebeheersing aan en een praktisch luik, opgesteld aan de hand van de Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale besturen. Deze Leidraad werd als kader gebruikt, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 18 december 2019. Het decreet over het lokaal bestuur verplicht de besturen te rapporteren uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
      • De twee meest recente opvolgingsrapporten, opgemaakt door Audit Vlaanderen en getiteld 'Resultaten opvolging aanbevelingen en rapportering organisatiebeheersing 2020', waar Audit Vlaanderen de opvolging van de aanbevelingen naging, werden bezorgd aan de raadsleden op 19 maart 2021 en 16 december 2021.
      • Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
      • De besprekingen in het managementteam van 19 en 30 mei 2022.
      • De bespreking in het vast bureau van 31 mei 2022.
      • Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, resp. de raad voor maatschappelijk welzijn. Naast de aktename van het rapport, wordt gevraagd aan de raad om dit kader te herbevestigen, mits toevoeging van volgende 3 principes:
        1. Rapportering jaarrapport organisatiebeheersing: één maal per jaar, conform het decreet lokaal bestuur – uiterlijk in raadszittingen van juni.
        2. Rapportering opvolgingsrapporten zoals opgemaakt door Audit Vlaanderen conform het afsprakenkader: dit wordt gecombineerd samen met de agendering van het jaarrapport. Indien nodig geacht, is een vroegere agendering op de raden mogelijk.
        3. Inzake werking en interne procedures worden besprekingen in college van burgemeester en schepenen, vast bureau en managementteam gekoppeld aan de Leidraad organisatiebeheersing.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, An Geerinck, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
      Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, An Geerinck, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
      Onthouders: Agnes Onghena, Gilles Verbeke
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 2 onthoudingen

      BESLUIT:

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn bevestigt het gebruik van de Leidraad organisatiebeheersing als te hanteren instrument in het kader van de rapportering rond organisatiebeheersing. Volgende 3 principes worden hierbij vastgelegd:

      1. Rapportering jaarrapport organisatiebeheersing: één maal per jaar, conform het decreet lokaal bestuur – uiterlijk in raadszittingen van juni.
      2. Rapportering opvolgingsrapporten zoals opgemaakt door Audit Vlaanderen conform het afsprakenkader: dit wordt gecombineerd samen met de agendering van het jaarrapport. Indien nodig geacht, is een vroegere agendering op de raden mogelijk.
      3. Inzake werking en interne procedures worden besprekingen in college van burgemeester en schepenen, vast bureau en managementteam gekoppeld aan de Leidraad organisatiebeheersing.

      Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het rapport 'Organisatiebeheersing 2022 - jaarlijks rapport aan de gemeenteraad/OCMW-raad en het college van burgemeester en schepenen/vast bureau' en keurt dit goed.

    • Jaarrekening 2021 - vaststelling - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018 en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel Besluit  van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen en latere wijzigingen.
       

      OVERWEGINGEN:

      • De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s.
      • De raad voor maatschappelijk welzijn dient hun deel van de gezamenlijke jaarrekening vast te stellen.
      • De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie.
      • Het budgettair resultaat van het boekjaar 2021 bedraagt 1.550.665 €.
        Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 14.775.490 €.
        Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 14.066.490 €.
        De autofinancieringsmarge bedraagt 3.303.634 €.
      • De balans 2021 vertoont een balanstotaal van 164.626.422 €.
        De staat van opbrengsten en kosten vertoont een tekort van -271.055 €.
      • De toelichting in de gezamenlijke gemeenteraadscommissie op 8 juni 2022.
      • De toelichting ter zitting van de heer schepen van financiën
       

      BESLUIT:

      Artikel 1: Stelt de jaarrekening 2021 voor het gedeelte van het OCMW vast.

      Artikel 2: Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.

       
    • Indexering dagprijzen WZC Meulenbroek, GAW De Durme, GAW Den Eendengaerd en GAW de Craenenvliet - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Ministerieel besluit van 9 december 2009 tot bepaling van de samenstelling van de dagprijs, de extra vergoedingen en de voorschotten ten gunste van derden aangerekend in de woon-zorgcentra.
      • Ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de instellingen van de sector voor bejaardenopvang (gewijzigd bij BVR van 9 januari 2015, in het B.S. op 02/02/2015), in het bijzonder art 5.
      • Mededeling van 1 maart 2022 van Agentschap Zorg en Gezondheid betreffende de versnelde indexering.

      OVERWEGINGEN:

      • Het Agentschap Zorg en Gezondheid laat toe om een tussentijdse indexering toe te passen teneinde de stijgende levensduurte deels op te vangen. 
      • De mogelijkheid bestaat om tussentijds te indexeren waardoor de sprong minder groot is per 1 jan 2023.
      • GAW De Wuiten wordt niet geïndexeerd in het eerste jaar van exploitatie.
      • De vervroegde indexering wordt in quasi alle omliggende WZC's toegepast
      • De verhoogde ligdagprijzen moeten 30 dagen op voorhand gecommuniceerd worden naar de bewoners.

      BESLUIT:

      Artikel 1: De Raad gaat akkoord met de indexering van de ligdagprijs op 01/08/2022 voor:

      WZC Meulenbroek:

      • 1- persoonskamer: van € 54,33 - naar € 56,94
      • Vroegere meerpersoonskamer: van € 44,74 - naar € 46,89
      • Koppelkamer: van € 43,86 - naar € 45,97
      • Appartement oud: van € 38,41 - naar € 40,26
      • CVK: 1- persoonskamer: van € 54,33 - naar € 56,94
      • SF Den Eendengaerd: van € 29,09 - naar € 30,49
      • SF Den Craenevliet: van € 33,63 - naar € 35,25
      • SF De Durme: van € 23,04 - naar € 24,15

      DVC Den Oever:

      • DVC Den Oever van € 20,80 – naar € 21,80

      Artikel 2: Nieuwe prijzen zullen ingaan op 01/08/2022.

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter