Terug
Gepubliceerd op 14/07/2023

Notulen  gemeenteraad

wo 23/11/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Ignace Sertijn, gemeenteraadsleden

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.

 

NB: Bij de aanvang van de zitting deelt raadsvoorzitter Jan Laceur mee dat agendapunt O.23 niet zal worden behandeld, want zonder voorwerp.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        BESLUIT:

        Keurt het proces-verbaal van 26 oktober 2022 met algemene instemming goed.

      • Gemeenteraadscommissie 1 (algemeen, financieel en technisch beleid) - vervanging - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 37 m.b.t. het oprichten van gemeenteraadscommissies.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 met betrekking tot de samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
        • De gemeenteraadsbesluiten van 26 oktober 2022 met betrekking tot het ontslag van mevrouw De Vos Lien als gemeenteraadslid en de daaropvolgende installatie van de heer Bieseman Pieter.

        OVERWEGINGEN:

        • Mevrouw Lien De Vos werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 1 (algemeen, financieel en technisch beleid) in gemeenteraadszitting van 27 maart 2019. Naar aanleiding van haar ontslag als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van 26 oktober 2022) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie CD&V.
        • De voorgedragen kandidaat betreft de heer Bieseman Pieter.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De heer Bieseman Pieter wordt aangeduid als lid van gemeenteraadscommissie 1 (algemeen, financieel en technisch beleid) namens de fractie CD&V.

      • Gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) - vervanging - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 37 m.b.t. het oprichten van gemeenteraadscommissies.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 met betrekking tot de samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
        • De gemeenteraadsbesluiten van 26 oktober 2022 met betrekking tot het ontslag van mevrouw De Vos Lien als gemeenteraadslid en de daaropvolgende installatie van de heer Bieseman Pieter.

        OVERWEGINGEN:

        • Mevrouw Lien De Vos werd geïnstalleerd als lid van raadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) in gemeenteraadszitting van 27 maart 2019. Naar aanleiding van haar ontslag als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van 26 oktober 2022) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als lid van deze commissie voor de fractie CD&V.
        • De voorgedragen kandidaat betreft de heer Bieseman Pieter.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De heer Bieseman Pieter wordt aangeduid als lid van gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) namens de fractie CD&V.

      • Politieraad - tussentijdse verkiezing effectief lid - besluit

        REGELGEVING:

        • Artikel 12 tot en met artikel 22 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 3 januari 2019 met betrekking tot de verkiezing van de leden van de politieraad.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2022 met betrekking tot het ontslag van mevrouw De Vos Lien als gemeenteraadslid en dus van rechtswege als effectief lid politieraad.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2022 met betrekking tot de installatie van de heer Bieseman Pieter als gemeenteraadslid.

        OVERWEGINGEN:

        • Raadsleden die niet meer zetelen, kunnen geen deel meer uitmaken van de politieraad.
        • Naar aanleiding van het ontslag als gemeenteraadslid van mevrouw De Vos Lien (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van 26 oktober 2022) dient een nieuw raadslid voorgedragen te worden als kandidaat lid politieraad, gezien mevrouw De Vos Lien effectief lid politieraad was.
        • De voorgedragen kandidaat betreft gemeenteraadslid Bieseman Pieter, die in zitting van 26 oktober 2022 de eed van gemeenteraadslid aflegde.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De heer Bieseman Pieter wordt geïnstalleerd als effectief lid politieraad Politiezone Hamme Waasmunster.

        Artikel 2: Overeenkomstig artikel 18 bis van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus wordt het dossier van de verkiezing van de leden van de politieraad onverwijld toegezonden aan de Bestendige Deputatie.

      • EVA vzw Dienst 112 Hamme - aanduiden vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 245 tot en met 247 met betrekking tot de gemeentelijk extern verzelfstandigde agentschappen.
        • De wet van 23 maart 2019 betreffende de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • De statuten van de EVA vzw Dienst 112.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 met betrekking tot de aanduiding van de vertegenwoordigers in de EVA vzw Dienst 112 Hamme.
        • De gemeenteraadsbesluiten van 26 oktober 2022 met betrekking tot het ontslag van mevrouw De Vos Lien als gemeenteraadslid en de daaropvolgende installatie van de heer Bieseman Pieter.

        OVERWEGINGEN:

        • Gezien mevrouw De Vos Lien lid was van het bestuursorgaan/algemene vergadering van de EVA vzw Dienst 112 Hamme, maar ontslag nam als gemeenteraadslid (waarvan de gemeenteraad akte nam in zitting van 26 oktober 2022), zal zij dienen worden te vervangen.
        • De voorgedragen kandidaat voor de fractie CD&V betreft gemeenteraadslid Bieseman Pieter.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De gemeenteraad bevestigt dat de heer Bieseman Pieter het mandaat voor de fractie CD&V, vrijgekomen door het ontslag van mevrouw De Vos Lien, als gemeenteraadslid, in de EVA vzw Dienst 112 Hamme opneemt.

      • Kerkbesturen behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme - kerkfabriek Sint-Martinus - meerjarenplan 2020-2025/3 - wijziging - besluit

        REGELGEVING:

        • Het Eredienstendecreet van 7 mei 2004 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 2, 41 tot en met 44 met betrekking tot het meerjarenplan.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, §1 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, in het bijzonder artikel 6 tot en met 16 met betrekking tot het meerjarenplan.

        OVERWEGINGEN:

        • De afsprakennota met het Centraal Kerkbestuur Hamme over het meerjarenplan 2020-2025 van 18 juni 2019.
        • De beslissing van 7 september 2022 van het kerkbestuur Sint-Martinus tot vaststelling van de wijziging nr. 3 van het goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025.
        • Het gunstig advies van het erkend representatief orgaan over de wijziging nr. 3 aan het meerjarenplannen 2020-2025 dat op het gemeentebestuur ontvangen werd op 11/11/2022.
        • Het overleg tussen het Centraal Kerkbestuur Hamme en een afvaardiging van het gemeentebestuur van Hamme op 27 september 2022.
        • De indiening door het Centraal Kerkbestuur Hamme van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025/2 van het kerkbestuur Sint-Martinus op 29 september 2022.
        • Het voorstel van het schepencollege om de verhoging van de gemeentelijke investeringstoelage aan de kerkfabriek Sint-Martinus te voorzien in de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Hamme en te compenseren door verlaging van het krediet met hetzelfde bedrag op actie 1374 –beleidsitem 0050-00 – algemene rekening: 2210700 voor de opmaak van het plan voor de herbestemming van de kerken.
        • De aangevraagde wijzigingen met aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Martinus houden geen verhogingen in van de gemeentelijke exploitatietoelagen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Leo Van der Vorst, Mario Michils
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025/3 van het kerkbestuur Sint-Martinus, behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme, goed te keuren, met volgende waarden voor de gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelagen:

        gemeentelijke toelage 2022 2023 2024 2025
        exploitatie € 30 256,00 € 30 709,00 € 31 170,00 € 31 638,00
        investeringen € 100 000,00 € 0,00 € 0,00 € 0,00

        Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, het Erkend Representatief Orgaan, het Centraal Kerkbestuur Hamme en de kerkfabriek Sint-Martinus.

      • Kerkbesturen behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme - Kerkbestuur Sint-Martinus - budget 2022 - wijziging nr. 2 - aktename

        REGELGEVING:

        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder:
          • artikel 40, §1 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Het decreet over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004 en latere wijzigingen, in het bijzonder:
          • artikels 48, 49 en 50 waarin wordt bepaald dat de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de gemeenteoverheid worden ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.
        • Het Besluit Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 over het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
        • Het Ministerieel besluit van 27 november 2006 met de modellen voor de boekhouding van de besturen van de eredienst en latere wijzigingen.
        • De Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst.

        OVERWEGINGEN:

        • De afsprakennota met het Centraal Kerkbestuur Hamme van 18 juni 2019.
        • Het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025/3 van het Kerkbestuur Sint-Martinus.
        • Het gunstig advies van het Representatief Orgaan van 10/11/2022.
        • Het overleg met het Centraal Kerkbestuur Hamme op 27 september 2022.
        • De budgetwijziging 2022/2 van het kerkbestuur Sint-Martinus, vastgesteld door de kerkraad op 7 september 2022 en ingediend op 14/11/2022 door het Centraal Kerkbestuur Hamme.
        • De budgetwijziging 2022/2 van het kerkbestuur Sint-Martinus bevat geen wijziging aan de gemeentelijke exploitatietoelage, wel een verhoging van de gemeentelijke investeringstoelage met 72 000,00 euro. De verhoging van de gemeentelijke investeringstoelage zal opgenomen worden in de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Hamme. Op voorstel van het schepencollege zal de verhoging van de gemeentelijke investeringstoelage aan de kerkfabriek Sint-Martinus in de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Hamme voorzien worden samen met een verlaging van het krediet met hetzelfde bedrag op actie 1374 –beleidsitem 0050-00 – algemene rekening: 2210700 voor de opmaak van het plan voor de herbestemming van de kerken.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Neemt akte van de budgetwijziging 2022/2 van het kerkbestuur Sint-Martinus, met volgende waarden voor de gemeentelijke toelagen:

        • exploitatie: 30 256,00 euro
        • investeringen: 100 000,00 euro

         Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het Centraal Kerkbestuur Hamme, het kerkbestuur Sint-Martinus en het representatief orgaan.

      • Intergemeentelijke samenwerking TMVS dv - buitengewone algemene vergadering 13 december 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald:

        • Artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
        • Deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.

        OVERWEGINGEN:

        • Het feit dat gemeente Hamme aangesloten is bij TMVS dv.
        • De statuten van TMVS dv.
        • De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 13 december 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
        • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Toetreding van deelnemers
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
        3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
        4. Begroting 2023 (dr. artikel 432 DLB)
        5. Actualisering presentievergoeding
        6. Statutaire benoemingen
          V
          aria

        Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger mevrouw Fatima Gökce, gemeenteraadslid, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

        • hetzij per post t.a.v. FARYS I TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
        • hetzij per elektronische post, 20221213BAVTMVS@farys.be
      • Intergemeentelijke samenwerking TMVW ov - buitengewone algemene vergadering 16 december 2022 - goedkeuren agenda en statutenwijziging en aanduiden en mandaat vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • De statuten van TMVW ov.
        • Artikel 432, alinea 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 waarin de vertegenwoordigers werden aangeduid.

        OVERWEGINGEN:

        • Het feit dat de gemeente Hamme aangesloten is bij TMVW ov.
        • De oproepingsbrief tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op 16 december 2022 om 14u30 in Flanders Expo, waarin de agenda werd meegedeeld.
        • Agenda:
        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
        4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
        5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
        6. Statutaire benoemingen
        7. Statutenwijziging
          7.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
          7.2. Nieuwe tekst van de statuten
        8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutaire onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 Uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        11. Volmachten
          Varia
        • Vertegenwoordiger de heer Jan De Graef - plaatsvervanger mevrouw Ann Verschelden.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 16 december 2022 om 14u30 in Flanders Expo en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
        4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
        5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
        6. Statutaire benoemingen
        7. Statutenwijziging
          7.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
          7.2. Nieuwe tekst van de statuten
        8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutaire onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 Uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        11. Volmachten
          Varia

        Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger de heer Jan De Graef, plaatsvervanger mevrouw Ann Verschelden, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 16 december 2022, te onderschrijven en zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal:

        • hetzij per post t.a.v. TMVW ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent
        • hetzij per elektronische post, 20221216AVTMVW@farys.be, gestuurd worden.
      • Intergemeentelijke samenwerking - IGS Westlede - buitengewone algemene vergadering 13 december 2022 - goedkeuring verslag vorige zitting en aanduiden en mandaat vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 waarbij de heer schepen Luk De Mey aangeduid werd als vertegenwoordiger van de gemeente Hamme voor de algemene vergaderingen van IGS Westlede.
        • De statuten van IGS Westlede.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme is aandeelhouder van IGS Westlede.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • Het verzoek van IGS Westlede houdende oproeping voor deelname aan de Algemene Vergadering die zal plaatshebben op 13 december 2022 met volgende agendapunten:
          1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 14 juni 2022.
          2. Activiteiten en strategie 2023.
          3. Begroting 2023.
          4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022.

        Artikel 2: Schepen Luk De Mey wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2022.

        Artikel 3: Een afschrift van dit raadsbesluit zal bezorgd worden aan IGS Westlede en aan de afgevaardigde.

      • Intergemeentelijke samenwerking DDS - bijzondere algemene vergadering 12 december 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • De statuten van de intercommunale DDS.

        OVERWEGINGEN:

        • Het schrijven van 28 oktober vanwege DDS waarbij de gemeente wordt uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering van maandag 12 december 2022 om 20u op de maatschappelijke zetel, Bevrijdingslaan 201 te Dendermonde, zaal Schelde.
        • De gemeenteraad bepaalt ingevolge artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, aan de hand van de bespreking van de agenda van de  bijzondere algemene vergadering zijn standpunt en de wijze waarop de vertegenwoordigers overeenkomstig dienen te handelen op de bijzondere algemene vergadering.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • Dat bijgevolg de gemeente Hamme de agenda van de algemene vergadering van 12 december 2022 dient te bespreken.
        • Agenda:
          1. Verwelkoming.
          2. Aanduiden van een secretaris en twee stemopnemers (art. 18 van de statuten).
          3. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 14 juni 2022.
          4. Bespreking van het voorstel van activiteiten voor het werkjaar 2023 en de daaraan verbonden begroting (als bijlage).
          5. Ontslag en benoeming.
          6. Diversen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de Algemene Vergadering van DDS op 12 december 2022 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met de diverse punten aan de agenda:

        • Jan Ketels – plaatsvervanger Herman Vijt
        • Herman Vijt – plaatsvervanger Jan Ketels
        • Jan De Graef
        • Fatima Gökce - plaatsvervanger Yentl Scheirs

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de intercommunale DDS en aan de vertegenwoordigers.

      • Intergemeentelijke samenwerking VERKO - bijzondere algemene vergadering 12 december 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • De statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband VERKO.

        OVERWEGINGEN:

        • De aangetekende brief van 28 oktober 2022 vanwege VERKO waarbij de gemeente wordt uitgenodigd tot de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2022 om 18u30 op de maatschappelijke zetel te Dendermonde, Bevrijdingslaan 201, zaal Schelde.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • De gemeenteraad bepaalt, ingevolge artikel 432, alinea3 van het decreet lokaal bestuur, aan de hand van de bespreking van de agenda van de bijzondere algemene vergadering zijn standpunt en de wijze waarop de vertegenwoordigers overeenkomstig dienen te handelen op de bijzondere algemene vergadering.
        • Dat bijgevolg de gemeente de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 12 december 2022 dient te bespreken.
        • Agenda:
          1. Verwelkoming.
          2. Aanduiden van een secretaris en twee stemopnemers (art. 18 van de statuten).
          3. Goedkeuring verslag algemene vergadering van 14 juni 2022.
          4. Bespreking van het voorstel van activiteiten voor het werkjaar 2023 en de daaraan verbonden begroting (als bijlage).
          5. Ontslag en benoeming.
          6. Diversen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de bijzondere algemene vergadering van VERKO op 12 december 2022 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met de diverse punten aan de agenda:

        • Mieke De Keyser - plaatsvervanger Pieter Bieseman
        • Pieter Bieseman – plaatsvervanger Mieke De Keyser
        • Jan Laceur - plaatsvervanger Jan De Graef
        • Yentl Scheirs - plaatsvervanger Jan Rosschaert

        Artikel 2: Afschrift van dit raadsbesluit wordt bezorgd aan VERKO en aan de vertegenwoordigers.

      • Intergemeentelijke samenwerking - Blijdorp - algemene vergadering op 13 december 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 m.b.t. het aanduiden van vertegenwoordigers.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 25 november 2020 waarbij de heer Kurt De Graef, raadslid, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente Hamme in de Intercommunale Blijdorp en de heer François Van den Broeck als plaatsvervanger.
        • Artikel 432, alinea 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme is aandeelhouder van de intercommunale Blijdorp.
        • Het schrijven van 3 november 2022 van Blijdorp, waarbij de gemeente wordt uitgenodigd tot de algemene vergadering van 13 december 2022.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeenteraad bespreekt volgende agenda van de algemene vergadering van Blijdorp op 13 december 2022:

        1. Aanduiding stemopnemers.
        2. Goedkeuring verslag vorige vergadering (28/06/202).
        3. Goedkeuring begroting 2023 - zie bijlage.
        4. Stand van zaken masterplan.
        5. Energiecrisis: impact op Blijdorp.
        6. Varia.

        Artikel 2: De heer Kurt De Graef, raadslid, wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van 13 december 2022.

        Artikel 3: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de intercommunale Blijdorp en aan de afgevaardigde.

      • EVA-VZW dienst 112 - algemene vergadering 20/12/2022 - goedkeuring agenda - budget 2023 - besluit

        REGELGEVING:

        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder
          • Artikel 246§1: 'Ongeacht de grootte van de eventuele inbreng van de verschillende partijen, beschikt de gemeente steeds over een meerderheid van de stemmen in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap of vereniging en draagt de gemeente steeds een meerderheid voor van de leden van de raad van bestuur van de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting. Die voordracht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging. Ten hoogste twee derde van de door de gemeente voorgedragen leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.'
          • Artikel 246§2: 'De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap en vereniging worden door de gemeenteraad uit zijn leden gekozen. De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad.'

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme heeft een Extern Verzelfstandigd Agentschap, de vzw Dienst 112 Hamme.
        • De algemene vergadering van een EVA, zoals de vzw Dienst 112 Hamme dient rekening te houden met 'de instructies van de gemeenteraad' (artikel 246 Decreet Lokaal Bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.
        • Het budget van de EVA dient te passen in het budget van de gemeente.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 23 oktober 2019 m.b.t. aanduiden vertegenwoordigers binnen de EVA vzw Dienst 112 Hamme.
        • De volgende algemene vergadering vindt plaats op 20/12/2022.
        • Agenda:
          • Goedkeuring vorig verslag
          • Vertegenwoordiger: vervanging
          • Budgetbespreking
          • Richtlijnen griffie neerlegging stukken
          • Varia

        BESLUIT:

        Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Dienst 112 Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op 20/12/2022, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 14 december 2022. De agenda luidt als volgt:

        • Goedkeuring vorig verslag
        • Vertegenwoordiger: vervanging
        • Budgetbespreking
        • Richtlijnen griffie neerlegging stukken
        • Varia
      • EVA vzw Ondernemend Hamme - algemene vergadering 06/12/2022 - goedkeuring agenda - budget 2023 – besluit

        REGELGEVING:

        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 246 §1: 'Ongeacht de grootte van de eventuele inbreng van de verschillende partijen, beschikt de gemeente steeds over een meerderheid van de stemmen in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap of vereniging en draagt de gemeente steeds een meerderheid voor van de leden van de raad van bestuur van de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting. Die voordracht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging. Ten hoogste twee derde van de door de gemeente voorgedragen leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.
          • Artikel 246 §2: 'De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap en vereniging worden door de gemeenteraad uit zijn leden gekozen. De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad.'

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme heeft een Extern Verzelfstandigd Agentschap, de vzw Ondernemend Hamme, opgericht op 30 april 2014.
        • De algemene vergadering van een EVA, zoals de vzw Ondernemend Hamme dient rekening te houden met 'de instructies van de gemeenteraad' (artikel 246 Decreet Lokaal Bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.
        • Het budget van de EVA dient te passen in het budget van de gemeente.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Ondernemend Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op dinsdag 06/12/2022, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 14 december 2022.

        Agenda:

        • Goedkeuring vorig verslag
        • Goedkeuring jaarplanning 2023
        • Goedkeuring budget 2023
        • Varia
      • EVA vzw CC Jan Tervaert - algemene vergadering 08/12/2022 - goedkeuring agenda - budget 2023 – besluit

        REGELGEVING:

        • Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt (Cultuurpactwet).
        • Decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact.
        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 246§1: 'Ongeacht de grootte van de eventuele inbreng van de verschillende partijen, beschikt de gemeente steeds over een meerderheid van de stemmen in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap of vereniging en draagt de gemeente steeds een meerderheid voor van de leden van de raad van bestuur van de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting. Die voordracht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging. Ten hoogste twee derde van de door de gemeente voorgedragen leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.'
          • Artikel 246§2: 'De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap en vereniging worden door de gemeenteraad uit zijn leden gekozen. De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad.'

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme heeft een Extern Verzelfstandigd Agentschap, de vzw CC Jan Tervaert, opgericht op 27 november 2013.
        • De algemene vergadering van een EVA, zoals de vzw CC Jan Tervaert dient rekening te houden met 'de instructies van de gemeenteraad' (art. 246 Decreet Lokaal Bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw CC Jan Tervaert het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op dinsdag 8 december 2022, voor zover het budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 14 december 2022.

        Agenda:

        • Goedkeuring verslag d.d. 20-05-2021 (verslag in bijlage)
        • Ontslag mevrouw Brigitte Verelst en aanstelling mevrouw Laura Beirnaert tot secretaris en mandaathouder vzw.

        • Aanstelling nieuwe kandidaat bestuurder namens de gebruikers in opvolging van mevrouw Yvette Stassyns

        • Goedkeuring budget vzw CC Jan Tervaert 2023 (ontwerp in bijlage)

        • Actualiteiten CCJT

        • DIJK92 stavaza

        • Varia en Rondvraag

      • EVA-VZW Gemeentelijke sportcentra Hamme - algemene vergadering 28/11/2022 - goedkeuring agenda - budget 2023 – besluit

        REGELGEVING:

        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 246§1: 'Ongeacht de grootte van de eventuele inbreng van de verschillende partijen, beschikt de gemeente steeds over een meerderheid van de stemmen in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap of vereniging en draagt de gemeente steeds een meerderheid voor van de leden van de raad van bestuur van de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting. Die voordracht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging. Ten hoogste twee derde van de door de gemeente voorgedragen leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.'
          • Artikel 246§2: 'De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap en vereniging worden door de gemeenteraad uit zijn leden gekozen. De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad.'

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme heeft een Extern Verzelfstandigd Agentschap, de vzw Gemeentelijke sportcentra Hamme.
        • De algemene vergadering van een EVA, zoals de vzw Gemeentelijke sportcentra Hamme, dient rekening te houden met 'de instructies van de gemeenteraad' (artikel 246 Decreet Lokaal Bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.
        • Het budget van de EVA dient te passen in het budget van de gemeente.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Gemeentelijke sportcentra Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op 28 november 2022, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in zitting van 14 december 2022.

        Agenda:

        • Welkomstwoord door de voorzitter
        • Goedkeuring budget 2023
        • Mededelingen door de voorzitter
        • Varia
      • EVA-VZW Toerisme - algemene vergadering 08/12/2022 - goedkeuring agenda - budget 2023 – besluit

        REGELGEVING:

        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 246§1: 'Ongeacht de grootte van de eventuele inbreng van de verschillende partijen, beschikt de gemeente steeds over een meerderheid van de stemmen in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap of vereniging en draagt de gemeente steeds een meerderheid voor van de leden van de raad van bestuur van de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting. Die voordracht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging. Ten hoogste twee derde van de door de gemeente voorgedragen leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.'
          • Artikel 246§2: 'De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering van de gemeentelijke vennootschap en vereniging worden door de gemeenteraad uit zijn leden gekozen. De vertegenwoordigers van de gemeente in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de gemeenteraad.'

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme heeft een Extern Verzelfstandigd Agentschap, de vzw Toerisme Hamme.
        • De algemene vergadering van een EVA, zoals de vzw Toerisme Hamme dient rekening te houden met “de instructies van de gemeenteraad” (artikel 246 Decreet Lokaal Bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.
        • Het budget van de EVA dient te passen in het budget van de gemeente.

        BESLUIT:

        Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de vzw Toerisme Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten op 08/12/2022, voor zover het voorliggende budget van de EVA past binnen de meerjarenplanaanpassing en binnen het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente zoals deze zullen worden bepaald door de gemeenteraad, normaliter in de zitting van 14 december 2022.

        Agenda:

        1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 17-05-2022

        2. Ontslagname lid & bestuurder:

        • Michel De Geyter (namens Unizo)
        • Rutger Loos (namens Groen Hamme)

        3. Aanvaarding lid & aanstelling bestuurder:

        • Philippe Van Den Berghe (namens Unizo)
        • Tom De Mol (namens Groen Hamme)

        4. Goedkeuring begroting 2023

      • Verkeersraad - vervanging - besluit

        REGELGEVING:

        • De statuten van de verkeersraad.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, 13° met betrekking tot het inrichten van adviesraden en overlegstructuren;
          • artikel 304 §3 met betrekking tot de organisatie van raden en overlegstructuren.

        OVERWEGINGEN:

        • Binnen de verkeersraad zal voor fractie N-VA de heer Berckmoes Wim vervangen worden door mevrouw Van Lysebetten Marleen.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Namens de fractie N-VA wordt mevrouw Van Lysebetten Marleen aangeduid als vertegenwoordiger in de verkeersraad (in de plaats van de heer Berckmoes Wim).

      • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - straat ZN gekend als 'Boschmansstraatje' - besluit

        REGELGEVING:

        • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
        • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
        • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
        • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
        • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

        OVERWEGINGEN:

        • De hierna genoemde wegen betreffen gemeentewegen.
        • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
        • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
        • Het instellen van een weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Opheffing.
        Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Boschmansstraatje worden opgeheven.

        Artikel 2: Verbodsbepalingen.
        Er geldt verboden toegang voor alle bestuurders, in beide richtingen, tussen Boteraard (HNR 25) en Boschmansstraatje. Deze regel geldt niet voor fietsers.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord C3 aangevuld met het onderbord type M2:
        • na het kruispunt met Boteraard;
        • na het kruispunt met Boschmansstraatje.

        Artikel 3: Wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.
        Er geldt weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs tussen Boschmansstraatje (Boteraard 11c) en Neerlandt.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord F99c met de symbolen van de toegelaten categorieën van weggebruikers:
        • na het kruispunt met Boteraard (HNR 11c);
        • na het kruispunt met Neerlandt.
        • verkeersbord F101c met de symbolen van de toegelaten categorieën van weggebruikers:
        • voor het kruispunt met Boteraard (HNR 11c);
        • voor het kruispunt met Neerlandt.

        Artikel 4: Inwerkingtreding.
        Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

        Artikel 5: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
        Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

        Artikel 6: Kennisgeving.
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:

        • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
        • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen;
        • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
        • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
        • Uitvoeringsdiensten (uitvoeringsdiensten@hamme.be).

        Artikel 7: Opname in de verkeersbordendatabank.
        De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

        Bijlage: 92200599_Boschmansstraatje_OT_V01

      • Subsidies lokaal e-inclusiebeleid goedgekeurd - aktename

        REGELGEVING:

        • De bepalingen van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • Het gelijke kansenbeleid in Vlaanderen zet in op e-inclusie op lokaal niveau via het actieplan ‘Iedereen digitaal’. Met de relancemiddelen Vlaamse Veerkracht worden lokale besturen binnen dit actieplan ondersteund om een lokaal e-inclusiebeleid uit te bouwen. Het doel is dat elk lokaal bestuur tegen 2024 een lokale digitale inclusiewerking heeft, waarbij ingezet wordt op de drie aspecten van digitale inclusie: toegang, vaardigheden en ondersteuning op maat. Hiervoor is in totaal een subsidie-enveloppe van 25.000.000 euro beschikbaar.
        • Na principieel akkoord van het schepencollege op 20 september 2022 werd door de gemeente de subsidieaanvraag ingediend (agendapunt ID 27367 - Principieel akkoord -indienen subsidiesdossier e-inclusie mmv Dijk92). De soorten acties waarvoor een lokaal bestuur beroep kunnen doen op de subsidie, worden opgedeeld in drie categorieën, waarbij acties uit categorie 1 verplicht zijn en aangevuld worden met acties uit categorie 2 en/of 3:
          • categorie 1 acties rond individuele toegang tot het internet op het thuisadres van kwestbare burgers,
          • categorie 2 acties rond de verdere uitrol van een overkoepelend e-inclusiebeleid binnen een lokaal bestuur,
          • categorie 3 acties rond de verschillende deelaspecten van e-inclusie,
        • Dijk 92 zal dit project mee ondersteunen en de regierol vervullen. 
        • Dijk 92 is ook op de hoogte van het project Digibanken en samen met DDS zorgen zij voor een onderlinge afstemming van de projectaanvragen. 
        • Het ministerie heeft op 27 oktober 2022 de uitrol van de e-inclusiesubsidies voor gemeente Hamme bevestigd en kent het bedrag toe van 79.223 euro, uit te betalen in 2 schijven:
          • schijf 1: 63.378,40 euro of 80 %, te ontvangen in januari 2023,
          • schijf 2: 15.844.60 euro of 20 %, te ontvangen na controle en goedkeuring van de functionele en financiële verantwoording die moet worden ingediend op 30 juni 2025.
        • Het project loopt van 1 november 2022 tot en met 31 december 2024. 
        • Er wordt een functionele verantwoording via een inhoudelijke eindrapportage en financiële verantwoording via de jaarrekening (code ABB_IED_DIG_UITROL) voorzien. 

        BESLUIT:

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van het subsidiedossier e-inclusie.

      • Digibanken - samenwerkingsovereenkomsten met DDS - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • De bepalingen van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • De Vlaamse overheid wil kwetsbare groepen meekrijgen in de digitaliseringsgolf door de oprichting van digibanken. Via digibanken kunnen personen met een risico op digitale uitsluiting laptops ontlenen, digitale opleidingen volgen en begeleiding krijgen om online dienstverlening te gebruiken. Digibanken voorzien in een open en laagdrempelig aanbod op vlak van alle 3 de doelstellingen. Dit kan, onder meer, tot uiting komen in:
          • een uitleendienst voor laptops
          • inzamelpunt voor tweedehands hardware (laptops, tablets…)
          • opleidingen rond het basisgebruik van een laptop
          • een open helpdesk.
        • Na 4 succesvolle oproeprondes, lanceert het Departement Werk en Sociale Economie een vijfde én laatste indieningsronde. DDS diende 2 subsidiedossiers in voor het digibank-project voor de regio Dijk 92. 
          • Digibanken bevinden zich zowel op een klassieke vaste locatie, bijvoorbeeld voor Hamme in de bib en 't Verhoog, als in een hybride vorm, zoals een mobiel kantoor/pop-up formule.
          • Het digibankporject Dijk92 sluit lokale en regionale partnerschappen:
            • opleiding en inzetten van digitale coaches: Ligo Waas & Dender vzw, Avansa Waas en Dender vzw, CVO Focus, VDAB;
            • ophalen/refurbishing laptops: Verko, Repair & share vzw;
            • bereiken juiste doelgroepen: Regisseur sociale economie Scheldeland, lokale organisaties en verenigingen.
          • Elk lokaal digibankproject verbindt zich ertoe om minimaal 1.000 personen te bereiken.
          • Bij aanvaarding van het subsidiedossier zal dit project lopen voor de periode 2023-2024.
        • In Hamme zijn de bibliotheek en departement Samenleving de contactpersonen voor dit project. Dit project sluit aan bij het Vlaamse e-inclusie subsidiedossier waarop gemeente Hamme eveneens intekende. Beide projecten kunnen elkaar versterken en de inwoners in onze gemeente en regio digitaal sterker te maken. Er zijn voor de gemeente geen bijkomende kosten voorzien. Het subsidiebudget voorziet in de financiering van dit project.
        • Het schepencollege keurde op 25 oktober 2022 principieel de samenwerking goed met partner DDS voor 2 digibankprojecten in onze regio, nl. Digi-mobiel en Digi-iedereen. De definitieve teksten van de samenwerkingsprojecten werden door DDS op donderdag 27 oktober 2022 bezorgd aan alle betrokken gemeenten en partners. Vermits 27 oktober 2022 ook de deadline was voor het indienen van het subsidiedossier heeft DDS beide projecten ingediend met afspraak dat het akkoord van het college en gemeenteraad en de ondertekende samenwerkingsovereenkomsten voor eind november zullen worden toegevoegd aan het dossier.

        BESLUIT:

        Artikel 1:  De gemeenteraad gaat akkoord met de projectomschrijving Digi-mobiel.

        Artikel 2:  De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst Digi-mobiel.

        Artikel 3:  De gemeenteraad gaat akkoord met de begroting voor het project Digi-mobiel.

        Artikel 4:  De gemeenteraad gaat akkoord met de projectomschrijving Digi-iedereen.

        Artikel 5:  De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst Digi-iedereen.

        Artikel 6:  De gemeenteraad gaat akkoord met de begroting voor het project Digi-iedereen.

      • Zaak van de wegen - project Tasibel - besluit

      • Omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening - aanwijzing - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 9.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in het bijzonder artikel 143 t.e.m. 146.
        • Het collegebesluit van 1 februari 2022 waarbij mevrouw Evelien Thuysbaert wordt aangesteld in statutair verband als omgevingsambtenaar A1a-A2a-A3a.

        OVERWEGINGEN:

        • Volgens artikel 9 van het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 moet iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst hebben en moet die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen.
        • Hoofdstuk 2 van Titel 7 ‘Omgevingsambtenaren’ van het Omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 bepaalt de voorwaarden, onverenigbaarheden en kwaliteitsvereisten van een omgevingsambtenaar. In het bijzonder gaat het om de artikelen 143 tot en met 146.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Mevrouw Evelien Thuysbaert aan te wijzen als gemeentelijk omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening naar aanleiding van het haar indiensttreding op 1 juni 2022, waarbij aangesteld als collegebeslissing van 1 februari 2022.

      • Gemeentelijke administratieve sancties - zwerfvuil en hondenpoep - machtiging gewestelijke vaststellers - besluit

        REGELGEVING:

        • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
        • De invoering van de gemeentelijke administratieve sancties in Hamme middels gemeenteraadsbesluit van 27 april 2011.
        • Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
        • De politieverordening van 19 februari 2020 betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

        OVERWEGINGEN:

        • Uit de zwerfvuilcijfers blijkt dat de hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen toeneemt. Daardoor zijn extra maatregelen nodig om de doelstelling inzake zwerfvuil op Vlaams niveau te bereiken.
        • OVAM wenst de lokale besturen meer te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Gedurende drie jaar (vanaf najaar 2021 tot najaar 2024) worden bij OVAM 30 handhavers tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De eerste handhavers zwerfvuil zijn actief en hebben de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. Ze worden aangestuurd vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van OVAM. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen. Hiervoor moeten de handhavers zwerfvuil aangeduid worden als GAS-vaststeller door de gemeenteraad.
        • Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 22 maart 2022 om een projectaanvraag in te dienen bij OVAM voor handhavingsacties inzake zwerfvuil via OVAM-handhavers. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden. Het college besliste hen te laten aanstellen als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Hamme voor de vaststelling van overtredingen op de volgende bepalingen uit artikel 18 van de gemeentelijke politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen:
          • het achterlaten van zwerfvuil (o.a. sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, wikkels en andere lege verpakkingen).
          • het niet opruimen van hondenpoep of uitwerpselen van dieren.
        • In zitting van 27 april 2022 werden volgende personen door de gemeenteraad aangeduid als handhaver: De heren Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Mark Deneyer, Bram Jordens, Jan Lefevre, Kilian Van Herbruggen, Ronny Moors, Jelle Cambré, Stefan Bonhomme en mevrouw Sonja Wygers.
        • Volgende gewestelijke personeelsleden hebben het brevet vaststeller gemeentelijke administratieve sancties behaald:
          • Gheldof Emmanuel (West-Vlaamse Politieschool).
          • Dirks Carmen, Peeters Robie   (Hogeschool PXL).
          • Cox Wim, Devos Dideke, Dokens Chris, Hauwaert Yolande, Holderbeke Gert, Jordens David, Brailly Nemo, Roberti Christophe, Bens Selene, Walumona Frederick Junior (PAULO-Politieopleiding).
        • Uit de brevetten blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Gheldof Emmanuel, Dirks Carmen, Peeters Robie, Cox Wim, Devos Dideke, Dokens Chris, Hauwaert Yolande, Holderbeke Gert, Jordens David, Brailly Nemo, Roberti Christophe, Bens Selene en Walumona Frederick Junior worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Hamme voor de vaststelling van overtredingen op de volgende bepalingen uit artikel 18 van de gemeentelijke politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen:

        • het achterlaten van zwerfvuil (o.a. sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, wikkels en andere lege verpakkingen).
        • het niet opruimen van hondenpoep of uitwerpselen van dieren.

        Artikel 2: De vaststellers worden aangesteld voor een periode van 3 jaar.

        Artikel 3: Er wordt een afschrift van dit besluit overgemaakt aan OVAM, team terreincontrole handhaving zwerfvuil, en aan de sanctionerende ambtenaren van de provincie Oost-Vlaanderen.

    • Extra

      • Goedkeuring landschapsbiografie kandidaat Nationaal Park Scheldevallei

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.

 

NB: Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:

  • 20220908 Intergem - Goedgekeurde notulen Raad van Bestuur van 8 september 2022
  • 20221026 Intergem - ITG - Vergaderkalender 2023
  • 20221020 Nieuwsbrief DDS - beslissingen raad van bestuur van 20 oktober 2022 (2022-09)
  • 20221020 Nieuwsbrief Verko - beslissingen raad van bestuur van 20 oktober 2022 (2022-09)
  • 20221026  E-mail DDS - Goedgekeurde statutenwijziging - gecoördineerde statuten DDS
  • 20221026 Bijlage - Gecoördin stat nav 2022 06 14 AV DDS
  • 20221110  E-mail van Fluvius met aanvullende info over BAV Intergem 15 december 2022
  • 20221110 Bijlage 1 - Agenda – nazending
  • 20221110 Bijlage 2 - Agpt 2 - Statutenwijziging - overzicht documenten – Nazending
  • 20221110 Bijlage 3 - Agpt 2 - Tramontana - Bijzonder verslag RvB 6-87 WVV – nazending
  • 20221110 Bijlage 4 - Agpt 4 - a. Inleiding Actiepunten in beleid en strategie en begroting – nazending
  • 20221110 Bijlage 5 - Agpt 4 - Actiepunten in beleid en strategie 2023 – nazending
  • 20221110 Bijlage 6 - Agpt 5 - Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig art 6 114 WVV – nazending
  • 20221110 Bijlage 7 - Nazending gemeenten

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter