Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

Besluit  gemeenteraad

wo 15/12/2021 - 21:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Frans Van Gaeveren, Tom Waterschoot, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
Natalie Vastmans, algemeen directeur wnd
Verontschuldigd: Luk De Mey, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur

In dit reglement zijn de tarieven opgenomen voor identiteitskaarten, rijbewijzen, reispassen, stedenbouwkundige inlichtingen, slachtbewijzen,...

TARIEFWIJZIGING ELEKTRONISCHE IDENTITEITSDOCUMENTEN VANAF 01/01/2022 (Extra agendapunt op college van 14/12/2021)

Neemt akte van de Omzendbrief d.d. 29/10/2021 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten die van toepassing worden op 01/01/2022.

Deze omzendbrief bevat een overzicht van de bedragen die met ingang van 01/01/2022 ten laste worden van de gemeenten voor het uitreiken van elektronische identiteitskaarten en -documenten.

Gelet op de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen d.d. 26/11/2019 en de gemeenteraad d.d. 18/12/2019, waarbij werd beslist om de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten gedurende ten minste 6 jaar gelijk te houden dient de gemeentebelasting in die zin te worden aangepast:

 

Tarief FOD
per 01/01/2021

Gemeente-
belasting
per 01/01/2021

Tarief FOD
per 01/01/2022

Voorstel
gemeente-
belasting per
01/01/2022

Aan te
rekenen aan
burger per
01/01/2020

Aanvraag gewone procedure:

eID/eVK

16,30 euro

3,70 euro

16,70 euro

3,30 euro

20 euro

Kids-ID

6,60 euro

1,40 euro

6,70 euro

1,30 euro

8 euro

eVk: EU/EU+

16,80 euro

3,20 euro

16,70 euro

3,30 euro

20 euro

eVK: A/B/H/K/L/F/F+/N/M

n.v.t.

n.v.t.

17,20 euro

2,80 euro

20 euro

Aanvraag spoedprocedure (levering in gemeente binnen 1 werkdag, afhalen na 14u):

eID/eVK

99,60 euro

5,40 euro

101,90 euro

3,10 euro

105 euro

Kids-ID

89,90 euro

5,10 euro

91,90 euro

3,10 euro

95 euro

eVK met

99,60 euro

5,40 euro

101,90 euro

3,10 euro

105 euro

Aanvraag extreme spoedprocedure (gecentraliseerde levering - Brussel - binnen 1 werkdag, afhaling mogelijk
vóór 14u + zaterdagochtend):

eID

131,10 euro

3,90 euro

134,10 euro

0,90 euro

135 euro

Kids-ID

121,40 euro

3,60 euro

124,40 euro

0,60 euro

125 euro

Artikel 2 §1 en §2 van het reglement worden ter zitting aangepast zoals hierboven vermeld.

REGELGEVING:

  • Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken.
  • Wet van 14 augustus 1974 betreffende de afgifte van paspoorten.
  • Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister artikel 3 en artikel 6.
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000, gewijzigd bij besluit van 30 maart 2001, 8 maart 2002 en 5 juni 2009.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 oktober 2001 en gelet op de Omzendbrief C23.1-92 van 2 augustus 2004
  • Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen dd. 30 mei 2008.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • Koninklijk besluit van 5 maart 2017 bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
  • De omzendbrief van 2 oktober 2020 betreffende het tarief van de vergoedingen ten lastevan de gemeenten voor de uitreiking van elektonische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2021.
  • De artikelen 119 t.e.m. 136 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing (Belgisch staatsblad 2 juli 2018) en de bijhorende omzendbrief dd. 11 juli 2018 (Belgisch staatsblad 18 juli 2018).
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Frans Van Gaeveren, Tom Waterschoot, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Natalie Vastmans
Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Lien De Vos, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Tom Vermeire, André Raemdonck, Jan Rosschaert, Christel Vanhoyweghen
Onthouders: Frans Van Gaeveren, Tom Waterschoot, Henri Peelman, Frank Van Erum, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 10 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1: Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen, identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 12 jaar, identiteitskaarten en afgifte van verblijfsbewijzen voor vreemdelingen door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022.

De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2: Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

  • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen (eID/eVK) vanaf 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,70 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument met biometrische kenmerken aan vreemdelingen (eVK met biometrische kenmerken), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 3,70 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen (eID/eVK/eVK met biometrische kenmerken) vanaf 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 5,40 euro.
  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen vanaf 12 jaar, aangevraagd in extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,90 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

2. Elektronische identiteitskaarten, identiteitsstukken en identiteitsbewijzen afgeleverd voor personen minder dan 12 jaar:

  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 1,40 euro.
  • Op de aflevering van een identiteitsbewijs aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar, wordt een gemeentebelasting geheven van 8,00 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 5,10 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 3,60 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

Attest van immatriculatie (model A en B):

  • Eerste afgifte: 1,50 euro
  • Verlenging: gratis

Alle bijlagen behalve de bijlage 22, bijlage 3ter en de bevelen om het grondgebied te verlaten.

  • Eerste afgifte en verlengingen: 1,50 euro.

4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:

Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:

Voor de gewone procedure:

  • Paspoort Belgen: 12 euro
  • Paspoort voor minderjarigen: 12 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 12 euro

Voor de uitzonderingsprocedure:

  • Paspoort Belgen: 18 euro  
  • Paspoort voor minderjarigen: 18 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 18 euro

5. Slachtbewijzen

  • Per slachtbewijs 3 euro

6. Verlenen stedenbouwkundige inlichtingen en stedenbouwkundige uittreksels

6.1 Verlenen van stedenbouwkundige inlichtingen betreffende onroerende goederen: 62 euro per onroerend goed.

6.2 Verlenen van een uittreksel uit het plannenregister: 25 euro per onroerend goed.

6.3 Verlenen van een uittreksel uit het vergunningenregister: 25 euro per onroerend goed.

7. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:

Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.

7.1. adresaanvragen per adres: 2,50 euro                           

7.2. jaarabonnement: 75 euro               

7.3. verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro

7.4. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:   

  • 5 euro voor een prestatie van minder dan 15 minuten
  • 12,50 euro voor een prestatie van 15 minuten tot en met 30 minuten
  • 25 euro voor een prestatie van 30 minuten tot en met 1 uur
  • 25 euro vanaf meer dan 1 uur per extra half uur

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de stukken die krachtens een wet, KB of een andere overheidsverordening kosteloos moeten worden afgegeven;
  • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen, de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  • de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties
  • de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  • de stukken die afgeleverd worden aan de rechterlijke of administratieve overheden;
  • de stukken die afgeleverd worden aan eenieder die verklaart dat deze moeten voorgelegd worden om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
  • de stukken (uittreksels en voor eensluidend verklaarde afschriften) die afgeleverd worden ten behoeve van sociale doeleinden (sociale huisvesting, sociaal telefoontarief en provinciale tegemoetkoming in het telefoontarief, studiebeurs, kinderbijslag, OCMW, ziekenfonds, vakbonden).

De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.

8.Afsluiten huwelijk:

8.1. Trouwboekje: Voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.

8.2. Ceremonietaks: 50 euro. 

9. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs.

Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.

Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).

Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.

Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.

10. Jaarabonnement agenda gemeenteraadsvergaderingen

Het afleveren van een per post toegestuurd jaarabonnement op de agenda van de gemeenteraadsvergaderingen inclusief verzendings- en materiaalkosten: 50,00 euro per abonnement.

11. Wijziging voornaam

11.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.

11.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.

11.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.

De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.

Artikel 3: De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

Artikel 4: De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.

Artikel 5: Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de rechterlijke overheden;
  • de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen;
  • de instellingen van openbaar nut.

Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.