Terug gemeenteraad

Wed 15/12/2021 - 21:00 Digitaal

Openbaar

  • De akte van voordracht voor kandidaat-schepenen, ingediend na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, maakt melding van de einddatum van het mandaat van de heer schepen Tom Vermeire (3 januari 2022). De heer Vermeire is aldus van rechtswege ontslagnemend als schepen.

  • De gemeenteraad nam in zitting van heden akte van het bereiken van de einddatum van het schepenmandaat van Tom Vermeire (3 januari 2022). Op de ingediende akte van voordracht, na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, werd de heer Jan Rosschaert voorgedragen als opvolger. De heer Rosschaert wordt aldus, na de eedaflegging in handen van de burgemeester, van rechtswege geïnstalleerd als tweede schepen.

    De heer Rosschaert wordt aldus uitgenodigd tot het afleggen van de eed, in handen van de burgemeester, en zal het mandaat opnemen vanaf 3 januari 2022.

  • De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van de heer Tom Waterschoot als gemeenteraadslid, zoals ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad op 9 september 2021, met ingang vanaf 1 januari 2022. Een gemeenteraadslid blijft evenwel het mandaat van raadslid uitoefenen, tot de opvolger geïnstalleerd wordt.

  • In de huidige arbeidsmarkt is het voor werkgevers moeilijk om vlot nieuwe personeelsleden aan te werven. Het is daarbij van belang om vlot te kunnen aanwerven en de kandidaten zo weinig mogelijk drempels op te leggen. De aanwervingsprocedures van het lokaal bestuur zijn op sommige punten vrij zwaar en het is aangewezen deze te vereenvoudigen waar mogelijk. Om daaraan tegemoet te komen, worden een aantal aanpassingen aan de procedure, de examenprogramma's en de jurysamenstelling voorgesteld.

  • Door recente evoluties in de gemeentediensten en de verdere toepassing van het bevorderingssysteem voor de personeelsleden op A- en B-niveau is een aanpassing van het organogram van het gemeentepersoneel noodzakelijk. Zo wordt een preventiedienst opgericht overeenkomstig afspraken met de toezichthoudende FOD. Verder wordt een deskundige personeelsdienst voorzien in voorbereiding van de verdere uitdieping van het personeelskader naar aanleiding van de lopende doorlichting van het personeelskader. Verder wordt het diensthoofd cultuur geherwaardeerd met het oog op invulling van de vacante functie. Op de dienst burgerzaken is er een verschuiving. Met het oog op de nieuwe infrastructuur van de academies wordt een bijkomende baliemedewerker voorzien. Tenslotte zijn er enkele functies die in aanmerking komen voor bevordering op basis van hun anciënniteit.

  • Naar aanleiding van de heersende Coronapandemie werd een voorlopige ad hoc policy opgesteld om de rechten en plichten van het personeel tijdens het thuiswerken te regelen en de afspraken rond bv. takenpakketten, bereikbaarheid en verzekeringen duidelijk te regelen.

    Het bestuur wil na afloop van de tijdelijke maatregelen overgaan naar een vast systeem van telewerk dat tegemoet komt aan de actuele maatschappelijke verwachtingen.

  • Een opcentiem op de onroerende voorheffing is een bijkomende belasting van één procent op de verschuldigde basisbelasting die geheven wordt door de Vlaamse Overheid op het kadastraal inkomen van onroerende goederen (gronden, gebouwen en sommige soorten van bedrijfsuitrusting).

    Ze is verschuldigd door de belastingplichtige die op 1 januari van het aanslagjaar één van volgende zakelijke rechten bezit:

    • de (volle) eigendom;
    • het bezit;
    • het vruchtgebruik;
    • het recht van opstal;
    • het recht van erfpacht.

    Jaarlijks ontvang je als belastingplichtige van de Vlaamse Belastingdienst een aanslagbiljet. De onroerende voorheffing moet betaald worden binnen een termijn van twee maanden na datum van verzending van het aanslagbiljet. Als je niet tijdig betaalt, loop je het risico nalatigheidinterest of andere kosten te moeten betalen.

    Voor nieuw gebouwde onroerende goederen is de onroerende voorheffing voor de eerste keer verschuldigd voor het jaar dat volgt op het jaar van de ingebruikname van het onroerend goed.

    Bedrag: 1.039 opcentiemen.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een aanvullende belasting die de gemeente vestigt op de personenbelasting. Deze belasting wordt berekend door een percentage toe te passen op de basispersonenbelasting. Alle inwoners van de gemeente die onderworpen zijn aan de personenbelasting zijn ook onderworpen aan deze gemeentebelasting.

    De gemeentebelasting wordt samen met de personenbelasting geïnd. De bedragen van de gemeentebelasting vindt men helemaal op het einde van het aanslagbiljet terug. Men krijgt geen aparte aanslag voor deze belasting.

    Elke gemeente legt elk jaar het tarief van de gemeentebelasting voor haar grondgebied vast. Voor de gemeente Hamme blijft dit percentage 8%.

  • De algemene gemeentebelasting op bedrijven en vrije beroepen is verschuldigd door alle natuurlijke en rechtspersonen die op 1 januari van het belastingjaar, als hoofdactiviteit en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente:

    • een nijverheids-, landbouw- of handelsbedrijf exploiteren;
    • een vrij beroep of een zelfstandige activiteit uitoefenen.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een belasting ten laste van ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar is ingeschreven in de bevolkingsbestanden van de gemeente en waarvan geen enkel lid onderworpen is aan de algemene heffing op bedrijven en vrije beroepen.

    Een gezin is:

    • een persoon die gewoonlijk alleen woont
    • een vereniging van twee of meer personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk éénzelfde woning of woongelegenheid betrekken en samen leven

    De heffing wordt gevestigd:

    • ten laste van de gezinsverantwoordelijke
    • per woning of woongelegenheid op het grondgebied van de gemeente gebruikt door het gezin of tot gebruik voorbehouden als hoofdverblijf

    Bedrag: € 40,00 per gezin per begonnen jaar (volledig verschuldigd volgens de toestand op 1 januari).

    Tot 2019 waren enkel personen die recht hadden op het leefloon vrijgesteld van deze belasting. Gezinshoofden die recht hadden op een verhoogde tegemoetkoming kregen een vermindering van € 20 en betaalden € 20 i.p.v. € 40.

    Vanaf 2020 zijn ook gezinshoofden die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming vrijgesteld van deze belasting.

    Ten opzichte van vorig jaar wijzigt niets.

  • Dit is een gemeentebelasting gevestigd om de kosten van ambtshalve door de gemeente of door derden voor derden uitgevoerde werken, terug te vorderen. Ze is verschuldigd door de personen die in gebreke blijven met het vervullen van hun wettelijke en/of reglementaire verplichtingen.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting op foorinrichtingen opgericht op privaat terrein: € 0,50 per m² voor de duur van de bezetting.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting op de huis-aan-huisverspreiding van niet-geadresseerde drukwerken met handelskarakter. Ze is verschuldigd door de persoon die de opdracht gaf aan de drukker of de verantwoordelijke uitgever als de opdrachtgever geen aangifte deed.

    • € 0,0025 per blad per verspreid exemplaar voor alle drukwerken van 1 tot 4 bladen en tot maximum A4-formaat
    • € 0,02 per verspreid exemplaar voor alle drukwerken vanaf 5 bladen en tot maximum A4-formaat
    • grotere formaten worden omgerekend naar A4-formaat

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Wanneer er bij uit te voeren werken een deel van het openbaar domein dient ingenomen te worden, dan is er altijd een toelating van het gemeentebestuur nodig. Enkele voorbeelden:

    • inname van een zone op het openbaar domein (rijbaan, parking, fietspad, trottoir, …) voor het uitvoeren van werken op privéterrein
    • plaatsen van een afzetcontainer, puinzakken of materiaal
    • plaatsen van een stelling of ladderpakket
    • plaatsen van een bouwkraan
    • geheel of gedeeltelijk afsluiten van de rijbaan, van fietspaden en/of trottoirs

    De toelating wordt afgeleverd door de afdeling gemeentewerken.

    De aanvraag moet ten minste 3, 5 of 20 werkdagen, naargelang het type, voor de aanvang van de werken gebeuren. Als de aanvraag tijdig wordt ingediend, zijn de eerste 15 kalenderdagen kosteloos, vanaf de 16de kalenderdag dient een retributie te worden betaald.

    Bij laattijdige aanvragen zal vanaf de eerste dag een retributie aangerekend worden. De aanvraag kan enkel online gebeuren. Deze aanvraag doe je online via de webtoepassing 'inname openbaar domein'.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting gevestigd op de motoren:

    • gebruikt voor nijverheids-, landbouw- en handelsdoeleinden,
    • gebruikt door de beoefenaars van vrije beroepen,

    voor elke krachtbron vanaf een globale capaciteit van 18,38 kW, berekend op de motorenkracht tijdens het jaar voorafgaand aan het aanslagjaar. De berekening gebeurt per maand en elk gedeelte ervan wordt voor een volledige maand geteld.

    Ze is verschuldigd voor motoren voor de exploitatie van de inrichting of van de bijgebouwen gebruikt op het grondgebied van de gemeente.

    • € 9,00 per eenheid en per breuk van kW

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een belasting op goederen die palen aan een verkeersweg die op kosten van de gemeente is geopend, verbreed, verlengd of recht getrokken. De belasting is verschuldigd door alle eigenaars, bezitters of personen hiermee gelijkgesteld op 1 januari van het belastingjaar voor het ganse jaar.

    De belasting kan worden afgekort in jaarlijkse schijven of kan ineens betaald worden. Belastingbedragen van minder dan € 50,00 moeten ineens afbetaald worden.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting op het overwelven van grachten langs percelen aan gemeentelijke openbare wegen. Ze is verschuldigd door de aanvrager: € 125,00 per strekkende meter.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente. Ze is verschuldigd door iedere persoon die afvalstoffen achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen.

    De bedragen zijn per begonnen uur en/of kilogram ingezamelde hoeveelheid afval en/of kilometer afgelegde weg en een administratiekost van € 40,00 per factuur.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting voor bepaalde tussenkomsten van de lokale politie verschuldigd door de hoofdelijk aansprakelijken zoals daar zijn:

    • degenen die de interventie noodzakelijk maakten;
    • degenen die hen opdracht of toelating gaven;
    • de eigenaar als kan aangenomen of bewezen worden dat hij/zij effectief schuldig of medeplichtig is.
    Bedrag:
    • weghalen van autovoertuigen: factuur van de takelkosten;
    • bewaren en stallen van autovoertuigen: € 6,25 per begonnen dag;
    • nodeloos alarmeren van de politie: € 150,00 per oproep vanaf het derde nodeloos alarm;
    • vervoer van personen onder invloed van drank, verdovende of hallucinatieverwekkende middelen: € 150,00;
    • vervoer van bestuurlijk aangehouden personen: € 150,00.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Een tweede verblijf is elke constructie met woon- of verblijfsgelegenheid – hoe primitief ook – al dan niet ingeschreven in de kadastrale legger en waarvoor op het adres van het tweede verblijf niemand is ingeschreven in de bevolkingsregisters voor het hoofdverblijf.

    De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar of vruchtgebruiker is van het tweede verblijf. De hoedanigheid van tweede verblijf wordt op diezelfde datum beoordeeld.

    Bedrag :
    • € 500,00 voor een tweede verblijf gelegen in een zone met bestemming 'woongebied in de ruime zin';
    • € 180,00 voor een tweede verblijf gelegen in een zone met bestemming 'natuur- of bosgebied';
    • € 125,00 voor een tweede verblijf gelegen in een zone met bestemming 'recreatiegebied' of met bestemming 'agrarisch gebied in de ruime zin'.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting gevestigd op de woningen en gebouwen, die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden opgenomen zijn in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, te rekenen vanaf datum van eerste registratie. Zolang de woning of het gebouw niet is geschrapt uit het gemeentelijk register, blijft de belasting verschuldigd.

    Ze is verschuldigd door de houder van een zakelijk recht over het goed (eigendomsrecht, vruchtgebruik, erfpacht, opstal, recht van gebruik en bewoning, erfdienstbaarheid, …) op de verjaardag van de registratiedatum.

    Alle houders van een zakelijk recht zijn hoofdelijk gehouden tot de betaling van de totale belastingschuld.

    • € 1.250,00 voor een woning.
    • € 1.250,00 voor een gebouw.

    Volgende progressieve tarieven zullen gehanteerd worden:

    verwaarlozing tot 12 maand tot 24 maand tot 36 maand tot 48 maand
    woning  1.250 2.500 3.750 5.000
    gebouw 1.250 2.500 3.750 5.000
     
    Het reglement voor 2022 is identiek aan dit van 2021, met dien verstande dat voor aanslagjaar 2022, voor die woningen die een tweede opeenvolgende maal belast worden, een tarief van 2500€ per woonhuis zal aangerekend worden.
  • In Hamme bestaat een activeringsheffing op onbebouwde bouwgronden in woongebied en onbebouwde kavels. Ze is verschuldigd door de persoon die op 1 januari van het heffingsjaar eigenaar is van de bouwgrond of kavel.

    Onbebouwde bouwgronden en kavels zijn:

    • elke grond waarop de oprichting van een woning niet is aangevat op 1 januari van het belastingjaar
    • alle kavels uit een niet vervallen verkaveling waarop de oprichting van een woning of industrieel gebouw niet werd aangevat overeenkomstig de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en volgens de hoofdbestemming van de kavel
    De tarieven die werden bepaald waren:
    • 0,30 euro per m2 oppervlakte van de bouwgrond of kavel
    • minimum aanslag van 150,00 euro per bouwgrond of kavel

    Via prioritaire actie: ACT-1256: Hervorming van de reglementen 'leegstand' en 'onbebouwde gronden' werd het volgende beslist:

    Er wordt ingezet op de activering van de nog onbebouwde gronden en leegstaande gebouwen in de kernen. Eigenaars van braakliggende percelen en leegstaande gebouwen dienen te worden aangemoedigd om nieuw woonaanbod te creëren. Om inbreiding en verdichting in de kernen te stimuleren zal daarom onder andere de heffing op leegstaande gebouwen en braakliggende percelen worden opgetrokken.

    Nieuwe tarieven zullen per jaar verhogen:

    activering tot 12 maand tot 24 maand tot 36 maand tot 48 maand
      0,6 1,2 1,8 2,4
      300 600 900 1200


    Dit reglement is idem aan dit voor aanslagjaar 2021. Voor aanslagjaar 2022 zullen dus kavels die voor het tweede jaar op rij worden aangeslagen, een tarief van 1,20 €/m² (met een minimum van 600,00€) dienen te betalen.

  • Dit is een gemeentebelasting op plaatsrechten op markten en op andere plaatsen van de gemeente die tot het openbaar domein behoren.

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Deze gemeentebelasting is gevestigd op woningen, kamers, gebouwen en overige woongelegenheden die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister, te rekenen vanaf datum van eerste registratie.

    Ze is verschuldigd door de houder van een zakelijk recht over het goed (eigendomsrecht, vruchtgebruik, erfpacht, opstal, recht van gebruik en bewoning, erfdienstbaarheid, …) op het ogenblik dat de belasting van het aanslagjaar verschuldigd wordt.

    • € 1.250,00 voor een volledig gebouw of woonhuis
    • € 100,00 voor individuele kamer of studentenkamer
    • € 650,00 voor elk overig gebouw of woning

    Via Prioritaire actie: ACT-1256: Hervorming van de reglementen 'leegstand' en 'onbebouwde gronden' werd het volgende beslist:

    Er wordt ingezet op de activering van de nog onbebouwde gronden en leegstaande gebouwen in de kernen. Eigenaars van braakliggende percelen en leegstaande gebouwen dienen te worden aangemoedigd om nieuw woonaanbod te creëren. Om inbreiding en verdichting in de kernen te stimuleren zal daarom onder andere de heffing op leegstaande gebouwen en braakliggende percelen worden opgetrokken.

    Vanaf 2021 worden progressieve tarieven toegepast:

      basis      
    leegstand tot 12 maand tot 24 maand tot 36 maand tot 48 maand
    gebouw of woonhuis 1.250 2.500 3.750 5.000
    kamer 100 200 300 400
    overige woongelegenheid 650 1.300 1.950 2.600
     
    Het reglement voor 2022 is identiek aan dit van 2021, met dien verstande dat voor aanslagjaar 2022, voor die woningen die een tweede opeenvolgende maal belast worden, een tarief van 2500€ per woonhuis zal aangerekend worden.
  • Dit is een gemeentebelasting op het gebruik van de openbare weg of het openbaar domein voor publicitaire doeleinden door middel van reclamevoertuigen. Ze is verschuldigd door de persoon die de reclame voert.

    De belasting wordt geheven op aanhangwagens of voertuigen op de openbare weg of het openbaar domein geplaatst met louter publicitaire doeleinden.

    € 25,00 per dag per voertuig

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting op het verwijderen van onrechtmatige aanplakkingen op gemeentelijke aanplakborden. Ze is verschuldigd door diegene die onrechtmatig heeft aangeplakt: € 123,95 per gemeentelijk aanplakbord

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting geheven op de aanvraag van een omgevingsvergunning, die de vroegere stedenbouwkundige vergunning, de verkavelingsvergunning en de milieuvergunning integreert.

    Ze is verschuldigd:

    • voor het verkavelen van gronden door de eigenaar
    • voor het exploiteren of veranderen van een ingedeelde inrichting of activiteit door de exploitant
    • voor stedenbouwkundige handelingen door de bouwheer

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting op het bewaren van dieren. De belasting is verschuldigd door de eigenaar van het dier.

    • € 90,00 forfaitair per bewaard dier
    • verhoogd met € 8,70 verblijfskost per dag met een minimum van 14 dagen

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • Dit is een gemeentebelasting op de ontgraving van kisten en de verplaatsing en de ontgraving van asurnen op de gemeentelijke begraafplaatsen. Ze is verschuldigd door degene die om de opgraving verzoekt.

    • € 600,00 voor de ontgraving van een kist
    • € 150,00 voor de verplaatsing en voor de ontgraving van een asurne   
    • € 150,00 voor de ontgraving van een asurne uit een columbariumnis of urnenveld vóór beëindiging van de concessietermijn, met de bedoeling de assen uit te strooien

    Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

  • In dit reglement zijn de tarieven opgenomen voor identiteitskaarten, rijbewijzen, reispassen, stedenbouwkundige inlichtingen, slachtbewijzen,...

    TARIEFWIJZIGING ELEKTRONISCHE IDENTITEITSDOCUMENTEN VANAF 01/01/2022 (Extra agendapunt op college van 14/12/2021)

    Neemt akte van de Omzendbrief d.d. 29/10/2021 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten die van toepassing worden op 01/01/2022.

    Deze omzendbrief bevat een overzicht van de bedragen die met ingang van 01/01/2022 ten laste worden van de gemeenten voor het uitreiken van elektronische identiteitskaarten en -documenten.

    Gelet op de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen d.d. 26/11/2019 en de gemeenteraad d.d. 18/12/2019, waarbij werd beslist om de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten gedurende ten minste 6 jaar gelijk te houden dient de gemeentebelasting in die zin te worden aangepast:

     

    Tarief FOD
    per 01/01/2021

    Gemeente-
    belasting
    per 01/01/2021

    Tarief FOD
    per 01/01/2022

    Voorstel
    gemeente-
    belasting per
    01/01/2022

    Aan te
    rekenen aan
    burger per
    01/01/2020

    Aanvraag gewone procedure:

    eID/eVK

    16,30 euro

    3,70 euro

    16,70 euro

    3,30 euro

    20 euro

    Kids-ID

    6,60 euro

    1,40 euro

    6,70 euro

    1,30 euro

    8 euro

    eVk: EU/EU+

    16,80 euro

    3,20 euro

    16,70 euro

    3,30 euro

    20 euro

    eVK: A/B/H/K/L/F/F+/N/M

    n.v.t.

    n.v.t.

    17,20 euro

    2,80 euro

    20 euro

    Aanvraag spoedprocedure (levering in gemeente binnen 1 werkdag, afhalen na 14u):

    eID/eVK

    99,60 euro

    5,40 euro

    101,90 euro

    3,10 euro

    105 euro

    Kids-ID

    89,90 euro

    5,10 euro

    91,90 euro

    3,10 euro

    95 euro

    eVK met

    99,60 euro

    5,40 euro

    101,90 euro

    3,10 euro

    105 euro

    Aanvraag extreme spoedprocedure (gecentraliseerde levering - Brussel - binnen 1 werkdag, afhaling mogelijk
    vóór 14u + zaterdagochtend):

    eID

    131,10 euro

    3,90 euro

    134,10 euro

    0,90 euro

    135 euro

    Kids-ID

    121,40 euro

    3,60 euro

    124,40 euro

    0,60 euro

    125 euro

    Artikel 2 §1 en §2 van het reglement worden ter zitting aangepast zoals hierboven vermeld.

  • Bij het project Kerckwijck zal de afvalophaling gebeuren via afvalcontainers geplaatst in een "afvalstraatje" die opgehaald worden door Verko. Bewoners van deze appartementen kunnen hun afval hierin deponeren, mits gebruik van een toegangsbadge. Dezelfde tarieven worden toegepast per gebruik/opening als de tarieven voor een aankoop huisvuilzak, PMD-zak of aankoop sticker voor GFT-ophaling.

    De inhoud van de schuiven is identiek aan de inhoud van een huisvuilzak, PMD-zak of GFT-container.

    Deze tarieven worden nu opgenomen in het reglement.

    Verder wijzigt niets aan dit reglement.

  • Artikel 10 van de beheersovereenkomst tussen het AGB HIM en de gemeente Hamme (raad van bestuur HIM 20/6/2019 - gemeenteraad 11/9/2019) regelt de prijssubsidies die de gemeente toekent aan het AGB.

    Om de globale openbare dienstverlening van het bedrijf te kunnen waarborgen, kent de gemeente aan het bedrijf een financiële bijdrage toe. Deze financiële bijdrage stemt minimaal overeen met het werkingstekort van het jaar (rubriek III van de staat van opbrengsten en kosten – overschot of tekort van het boekjaar).

    De subsidiëring van de gemeente aan het bedrijf neemt de vorm van een prijssubsidie aan, nodig om de tarieven voor de gebruikers democratisch te houden.

    De subsidie evolueert en wordt afgerekend op basis van de jaarrekeningen van het bedrijf.

    De financiering wordt in overleg tussen het AGB HIM en de gemeente beheerd.

    Volgens de beheersovereenkomst neemt de gemeenteraad naar aanleiding van een aanpassing van het meerjarenplan een beslissing over de prijssubsidies die zijn opgenomen in de aanpassing. De goedkeuring van de aanpassing 2021/1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB HIM ligt ter goedkeuring voor op deze gemeenteraad. De prijssubsidiefactoren van het dienstjaar 2021, voor het 1ste tot en met 3de kwartaal 2021 blijven ongewijzigd en voor het 4de kwartaal 2021 wordt de prijssubsidiefactor voor de zalen verhoogd van 4,69 naar 10. 

  • Door de coronacrisis heeft het autonoom gemeentebedrijf geen of veel beperktere inkomsten uit omzet aangezien de feestzalen H@mbiance en Ter Munken maanden gesloten waren, de sportinfrastructuur (Meulenbroek en Kaaiplein) slechts beperkt toegankelijk was (onder strikte voorwaarden) en de uitbating van de ondergrondse parking Nieuwstraat hinder ondervond door de sluiting van bepaalde centrumzaken, het afgelasten van evenementen en het thuiswerk.

    De beheersovereenkomst tussen AGB HIM en gemeente (raad van bestuur HIM 20/6/2019 - gemeenteraad 11/9/2019) bepaalt dat er overleg is over de financiële toestand van het autonoom gemeentebedrijf en dat de financiering in overleg met de gemeente Hamme gebeurt.

    Het gemeentebestuur van Hamme zegde zijn steun toe aan het AGB om de financiële gevolgen van de coronacrisis te helpen ondervangen. Voor 2021 wordt een coronatoelage toegekend van € 217 513,67 euro. Er worden tegelijk € 214 717,08 euro aan prijssubsidies op de omzet geschrapt.

    Het AGB zal in elk geval een duidelijk verband aantonen tussen het geleden verlies en de coronamaatregelen.

    Voor 2022 wordt op dit moment nog uitgegaan van een normale opstart van het vrijetijdsseizoen. Als de maatregelen aanhouden, zal er moeten bijgestuurd worden.

  • Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies, die niet onderworpen zijn aan een subsidiereglement. De nodige kredieten hiervoor zijn opgenomen in het meerjarenplan, maar de lijst aan wie deze worden toegekend maakt hier geen onderdeel meer van uit en wordt bijgevolg niet langer automatisch vastgesteld bij de vaststelling van het meerjarenplan. Het is de gemeenteraad die bevoegd is tot het toekennen ervan.

    Op voorstel van het college van burgemeester en schepen worden volgende aanpassingen gedaan aan de lijst goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 april 2021:

    • AGB HIM: opsplitsing in prijs- en coronasubsidie, resp. 258.494 en 217.514, samen goed voor 476.008 en 13.650 minder dan deze opgenomen in de lijst van april
    • de vrienden van de Durme- en Scheldehoek verminderd naar 12.500, conform de nu geldige convenant
    • Fantasia-festival: toevoeging 10.000 euro
    • FC Bondgalm bos: toevoeging 1100 euro, als tegemoetkoming voor het gebruik van het terrein door andere clubs.
    • Coronaarmoedebeleid:
      • Habbekrats: 30.000 euro, conform de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 november 2021
      • Brood(doos)nodig, conform het reglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 november 2021:
        • kath. Onderwijs Hamme: 11.585 euro
        • De Dobbelsteen (gemeentebestuur Hamme) 1.309 euro
        • het leercollectief: 3.318 euro

    De gemeenteraad wordt gevraagd de aangepaste lijst van nominatieve subsidies 2021 goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het deel gemeente vast te stellen, het deel OCMW goed te keuren en om het geheel van de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 aan te nemen.

    Het overzicht van de kredieten van de budgettaire entiteiten gemeente en OCMW is terug te vinden op pagina 63 van het document 'GR20201215_MJPA4’ in bijlage.

  • Met het Centraal Kerkbestuur Hamme werden op 8 september 2021, de aanpassingen aan de meerjarenplannen 2020-2025 van de besturen van de eredienst die tot het Centraal Kerkbestuur Hamme behoren, overlegd. Deze documenten worden nu, voor beslissing, aan de gemeenteraad gebracht:

    • Kerkbestuur Sint-Anna
    • Kerkbestuur Sint-Pietersbanden
    De procedure voor een aanpassing aan het goedgekeurde meerjarenplan is dezelfde als die voor het oorspronkelijke meerjarenplan.
     
    Voor de gevraagde aanpassing door het kerkbestuur Sint-Anna is het advies van het overleg gunstig; voor de gevraagde aanpassing door het kerkbestuur Sint-Pietersbanden is dat advies ongunstig.

    De aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Anna past binnen het (aangepaste) gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025. Er worden geen verhogingen van gemeentelijke toelagen aangevraagd. De aanpassingen brengen de budgetten in overeenstemming met de te verwachten uitgaven en de gerealiseerde en te verwachten ontvangsten.

    De 2de aanpassing van dienstjaar 2021 aan het meerjarenplan 2020-2025 van de Kerkfabriek Sint-Pietersbanden wordt ingediend om de Z-waarde te beleggen in het privaat patrimonium. Deze aanpassing van het meerjarenplan is niet noodzakelijk voor de goede werking van het kerkbestuur en wordt enkel doorgevoerd om 10 191,39 euro die nu tot de kasvoorraad van het kerkbestuur Sint-Pietersbanden behoort, te beleggen in het privaat patrimonium van de kerkfabriek. De motivatie van het kerkbestuur dat dit bedrag behoort tot het privaat patrimonium van de kerkfabriek strookt niet met de gegevens uit de goedgekeurde jaarrekeningen.

    Het Bisdom Gent adviseerde beide aanpassingen aan de meerjarenplan 2020-2025 gunstig, namelijk op 5 en 17 oktober 2021. Het advies is niet bindend voor de beslissing van de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing 2021/1 aan het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Anna goed te keuren en de aanpassing 2021/2 aan het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Pietersbanden niet goed te keuren.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijzigingen 2021 van de kerkbesturen Sint-Anna (1) en Sint-Martinus (2). Deze budgetwijzigingen passen binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025. Er worden geen verhogingen van gemeentelijke toelagen aangevraagd. De wijzigingen brengen de budgetten in overeenstemming met de gedane uitgaven en de gerealiseerde en te verwachten ontvangsten van 2021.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de budgetwijziging 2021/2 van het kerkbestuur Sint-Pietersbanden niet goed te keuren. De budgetwijziging 2021/2 van de kerkfabriek Sint-Pietersbanden werd ongunstig geadviseerd door het Centraal Kerkbestuur Hamme zoals gemotiveerd en opgenomen in het verslag van het overleg van 8 september 2021.

    De 2de budgetwijziging van dienstjaar 2021 van de Kerkfabriek Sint-Pietersbanden wordt ingediend om de Z-waarde te beleggen in het privaat patrimonium. De budgetwijziging is een instrument om noodzakelijke aanpassingen die niet kunnen ondervangen worden met een interne kredietaanpassing mogelijk te maken. Dit is geen noodzakelijke aanpassing. Het bedrag van 10 191,39 euro van de Z-waarde, dat tot de kasvoorraad behoort en zo bijdraagt tot een betere liquiditeit, beleggen met een te verwaarlozen rendement en zo onder het privaat patrimonium te brengen, rechtvaardigt de procedure van de wijziging van een budget (en meerjarenplan) niet.

    Het uitgangspunt voor beleggingen is een jaarlijks rendement dat ten goede komt van de exploitatie. Een belegging van 10 191,39 euro zal nauwelijks rente genereren, terwijl een tijdelijk liquiditeitsprobleem wel een intrestlast doet ontstaan, die de exploitatie-uitgaven en de gemeentelijke werkingstoelage belast.

    De motivatie van het kerkbestuur dat dit bedrag behoort tot het privaat patrimonium van de kerkfabriek strookt niet met de gegevens uit de goedgekeurde jaarrekeningen.

  • De budgetten 2022 van de kerkbesturen, behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme, zijn besproken in het overleg met het Centraal Kerkbestuur Hamme op 8 september 2021. Alle budgetten passen binnen hun goedgekeurd (aangepast) meerjarenplan 2020-2025.

    Artikel 48 van het eredienstendecreet zegt hierover dat als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad hiervan akte neemt binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan (Bisdom Gent).

  • In de zoneraad van 22 oktober 2021 van de Hulpverleningszone OOST werd de begroting 2022 goedgekeurd.

    In het gemeentebudget 2022 worden volgende kredieten opgenomen:

    • voor de brandweer:
      • jaarbudgetrekening GBB-CBS/0410-00/6496400 = 505.136,- euro (werkingssubsidies)
      • jaarbudgetrekening GBB-CBS/0410-01/6496400 = 45 211,- euro (erkentelijkheidspremies)
    • voor de gemeentelijke ambulancedienst:
      • jaarbudgetrekening GBB-CBS/0420-00/6494000 = 3 500,- euro
  • In toepassing van artikel 208 van de Wet op de Geïntegreerde Politie (WGP), houdende wijziging van artikel 255 van de Nieuwe Gemeentewet, moet de gemeenteraad verplicht, elk jaar, de kosten op de gemeentebegroting brengen die ten laste worden gelegd van de gemeente door of krachtens de WGP omvattende de dotatie van de gemeente aan de politiezone.

    Het evenwicht in de gewone dienst van de politiebegroting komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting.

    Door de bijzondere rekenplichtige van de politiezone Hamme/Waasmunster werd het bedrag meegedeeld van de gemeente Hamme aan de politiezone Hamme/Waasmunster, zijnde 3.295.523 euro.

  • Het meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij (AGB HIM) bevat de doelstellingen, actieplannen en acties voor de volledige beleidsperiode. Het omvat een strategische nota, een financiële nota en een toelichting.

    Minstens één keer per jaar moet het AGB dit plan aanpassen om de kredieten voor het volgend jaar vast te stellen. Als dat nodig blijkt, kunnen ook de kredieten van het lopende jaar in dezelfde aanpassing bijgestuurd worden. Dat gebeurt met deze aanpassing.

    De aanpassingen van de kredieten 2021 zijn hoofdzakelijk nodig omwille van de coronacrisis. Feestzaal H@mbiance en Ter Munken waren maanden gesloten. De infrastructuur voor sport (Meulenbroek en Kaaiplein) was slechts gedeeltelijk toegankelijk en onder strikte voorwaarden. Van februari 2021 tot en met 30 september 2021 was de sporthal Meulenbroek in gebruik als vaccinatiecentrum. De uitbating van de ondergrondse parking Nieuwstraat ondervond hinder door de sluiting van sommige centrumzaken, het afgelasten van evenementen en het thuiswerk. Het AGB verliest belangrijke inkomsten, terwijl de kosten voor de uitbatingen niet volledig kunnen geschrapt worden. Ook de prijssubsidies van de gemeente die op basis van de omzet berekend worden, vervallen grotendeels. Het gemeentebestuur van Hamme zegde, zoals voorzien in de beheersovereenkomst, zijn steun toe via de toekenning van een coronasubsidie die in de plaats komt van de prijssubsidies voor 2021.

    In het dienstjaar 2022 worden enkel aanpassingen gedaan voor het voorzien van de ontvangstenkredieten voor de verkoop van de eigendommen Peperstraat 14-16-18 en voor het boeken van de verkoop van de projectgrond De Wuiten (doorgeschoven van 2019). De wijzigingen waarvan de ramingen op dit moment nog niet kunnen becijferd worden: verdere impact coronacrisis en herzieningsfactor op bouwwerken voor de voltooiing van het project van de ondergrondse parking Marktplein, zullen in een volgende aanpassing van het meerjarenplan opgenomen worden.

  • Artikel 10 van de beheersovereenkomst tussen het agb HIM en gemeente Hamme (raad van bestuur HIM 20/6/2019 - gemeenteraad 11/9/2019) regelt de prijssubsidies die de gemeente toekent aan het agb.

    Om de globale openbare dienstverlening van het bedrijf te kunnen waarborgen, kent de gemeente aan het bedrijf een financiële bijdrage toe. Deze financiële bijdrage stemt minimaal overeen met het werkingstekort van het jaar. (rubriek III van de staat van opbrengsten en kosten – overschot of tekort van het boekjaar)

    De subsidiëring van de gemeente aan het bedrijf neemt de vorm van een prijssubsidie aan, nodig om de tarieven voor de gebruikers democratisch te houden.

    De subsidie evolueert en wordt afgerekend op basis van de jaarrekeningen van het bedrijf.

    De financiering wordt in overleg tussen het agb HIM en de gemeente beheerd.

    Volgens de beheersovereenkomst neemt de gemeenteraad naar aanleiding van een aanpassing van het meerjarenplan een beslissing over de prijssubsidies die zijn opgenomen in de aanpassing. De goedkeuring van de aanpassing 2021/1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het agb HIM ligt ter goedkeuring voor op deze gemeenteraad. De prijssubsidiefactor van het dienstjaar 2022 blijft behouden op 4,69 voor de vrijetijdsinfrastructuur en wordt voor de parkings Nieuwstraat en Marktplein op 1,7 gebracht.

  • Enkele wijzigingen aan het reglement gemeentelijke visserijen worden voorgesteld:

    Oud reglement

    Nieuw reglement

    Artikel 1: §1. Dit reglement geldt voor volgende gemeentelijke visserijen: “De Gespoelde Put” en “Meulenbroek”.

    Dit staat niet meer vermeld in het nieuwe reglement - het is sowieso een gemeentelijk reglement.

    §2. Iedere hengelaar dient in het bezit te zijn van een op naam geschreven visverlof, afgeleverd door een afgevaardigde van het gemeentebestuur. Kinderen onder de 14 jaar vergezeld door een meerderjarige in het bezit van een gemeentelijk visverlof, mogen gratis vissen met één hengel.

    Wordt artikel 1.

    Toevoeging van de vermelding “min. 14 jaar oud”):

    Artikel 1: Iedere hengelaar (min. 14 jaar oud) dient in het bezit te zijn van een op naam geschreven visverlof, afgeleverd door een afgevaardigde van het gemeentebestuur.

    Artikel 4: §2. Tijdens de door het gemeentebestuur goedgekeurde viswedstrijden zijn de eventuele dagvissers die dagen verplicht plaats te nemen op de daarvoor voorbehouden oeverplaatsen.

    Toevoeging zin “Op het Meulenbroek…”:

     §2. Tijdens de door het gemeentebestuur goedgekeurde viswedstrijden zijn de eventuele dagvissers die dagen verplicht plaats te nemen op de daarvoor voorbehouden oeverplaatsen. Op het Meulenbroek mag op wedstrijddagen enkel met een vaste stok gehengeld worden.

    Artikel 5: §2. §2. Vissen op snoek en snoekbaars (roofvissen) is enkel toegelaten op zaterdagen, zondagen en feestdagen en dit van 1 oktober tot en met 31 december als de betrokkenen in het bezit zijn van een gemeentelijk jaarverlof. 

    Toevoeging “enkel met 1 hengel…” in de plaats van “zaterdagen, zondagen en feestdagen en dit van ….”

    §2. Vissen op snoek en snoekbaars (roofvissen) is enkel met 1 hengel toegelaten, tijdens de weekends en op feestdagen, als de betrokkenen in het bezit zijn van een gemeentelijk jaarverlof.

    Artikel 8: Alle overtredingen [...] vallen onder het toepassingsgebied van de gemeentelijke administratieve sancties.

    Schrapping toepassingsgebied GAS.

    Artikel 9: Formele bepalingen

    Schrapping zinsnede “Het nieuwe reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van….”, gezien dit automatisch zal blijken bij het genereren van een uittreksel.

  • Het bisdom Gent contacteerde het gemeentebestuur met de mededeling dat ze een stuk grond willen verkopen. Het betrokken perceel is gelegen achter de kerk van Zogge waarop de opslag van het kaatsen gebeurt tijdens de wedstrijden.
    Het gemeentebestuur besliste in onderhandeling te gaan met het bisdom.
    Er werd zowel door het bisdom als door het gemeentebestuur een schattingsverslag aangevraagd.
    Het schattingsverslag - aangevraagd door het bisdom - stelde een prijs vast van 148.000 euro.
    Het schattingsverslag - aangevraagd door het gemeentebestuur Hamme - stelde een prijs van van 142.000 euro.
    Na overleg werd er tot een akkoord gekomen om de grond aan te kopen voor een bedrag van 145.000 euro.
    Het perceel kan aangewend worden voor recreatief gebruik door de Zogse gemeenschap.
    Notaris Ide werd door het college aangesteld als instrumenterend notaris en heeft voor deze overdracht het ontwerp van akte opgemaakt.
    De gemeenteraad dient de aankoop en de voorwaarden opgenomen in de akte goed te keuren.

  • Van de volgende Polders ontving de gemeente de kostenraming voor het onderhoud aan waterlopen van 3° categorie voor het jaar 2022:

    • Polder Schelde Durme Oost: 157.029,82 euro
    • Polder tussen Schelde en Durme: 4.332,24 euro

    Voorgesteld wordt om voorwaardelijk gunstig advies te verlenen aan de ingediende onderhoudsprogramma’s met voorlopige raming van de uit te voeren onderhoudswerken aan waterlopen van 3° categorie voor de voormelde Polderbesturen in 2021, dit evenwel binnen de eerder gemaakte afspraken dat qua budgettaire planning voor de twee polders samen, 150.000 euro zal worden voorzien.

    De noodzakelijke budgettaire middelen voor de onderhoudswerken, worden voorzien in het exploitatiebudget van het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 onder 0310-00/6494000.

  • Gezien de evolutie inzake de coronacijfers werd via burgemeestersbesluit van 18 november beslist dat de raden en commissies opnieuw digitaal zouden doorgaan. Dit burgemeestersbesluit hief eveneens het burgemeestersbesluit van 26 augustus op (waarbij beslist werd dat de zittingen terug fysiek zouden doorgaan).

    De gemeenteraad dient het burgemeestersbesluit van 18 november 2021 te bekrachtigen.

  • Burgemeester Lemmensstraat is een gemeenteweg gelegen binnen de bebouwde kom van Moerzeke die gedeeltelijk getroffen wordt door een zone 30. Voor deze straat wordt de vraag gesteld om de parkeerplaats voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 29 te verwijderen, aangezien betrokkene verhuisd is. Tot nu toe werden aanvullingen en wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Nu opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.