Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

Notulen  gemeenteraad

wo 26/04/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mieke De Keyser, gemeenteraadslid

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        BESLUIT:

        Keurt het proces-verbaal van de zitting van 29 maart 2023 met algemene instemming goed.

      • Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij - jaarrekening 2022 BBC - advies - > jaarrekening 2022 NBB - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        Jaarrekening 2022 BBC:

        • Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 241, 243, 250 en 286.
        • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2010 en latere wijzigingen.
        • Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 1/10/2010 en latere wijzigingen.

        Jaarrekening 2022 NBB:

        • Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 en latere wijzigingen, i.h.b. boek 3, titel 1, hoofdstuk 1, afdeling 1, artikel 3:1, en de uitvoeringsbesluiten.
        • De statuten van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 februari 2019.
        • De beheersovereenkomst tussen de gemeente Hamme en het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, goedgekeurd door de gemeenteraad van 11 september 2019.

        OVERWEGINGEN:

        Jaarrekening 2022 BBC:

        • De jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf is opgemaakt volgens het Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
        • De raad van bestuur stelde in zitting van 5 april 2023 de jaarrekening 2022 volgens de BBC-regelgeving vast.
        • De bestuursleden ontvingen in het beleidsrapport alle noodzakelijke informatie om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
        • De jaarrekening is juist en geeft een volledig en waar en getrouw beeld van de financiële toestand van het autonoom gemeentebedrijf.
        • Het beleidsrapport dat aan de raadsleden is bezorgd, stemt overeen met de digitale rapportering die daarover aan de Vlaamse Regering wordt bezorgd met toepassing van artikel 250 van het decreet over het lokaal bestuur.
        • De algemene en de budgettaire boekhouding sluiten op elkaar aan.

        Jaarrekening 2022 NBB:

        • Het bestuursorgaan is verplicht elk jaar een inventaris op te maken volgens de waarderingsregels bepaald door de Koning, evenals een jaarrekening in de vorm en met de inhoud bepaald door de Koning. Die jaarrekening bestaat uit de balans, de resultatenrekening en de toelichting, en vormt een geheel.
        • De jaarrekening moet binnen zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar ter goedkeuring worden voorgelegd aan de vennoten verenigd in de algemene vergadering.
        • De jaarrekening 2022 geeft een getrouwe weergave van de uitgaven, ontvangsten en investeringen van het jaar 2022.
        • De jaarrekening 2022 volgens NBB die aan deze algemene vergadering wordt voorgelegd is door de raad van bestuur vastgesteld op 5 april 2023.
        • De jaarrekening 2022 volgens NBB wordt neergelegd bij de Nationale Bank van België.
        • Gehoord het verslag van de commissaris-revisor op deze zitting.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 3 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1 - Jaarrekening 2022 volgens de beheerscyclus (BBC):

        De gemeenteraad brengt gunstig advies uit bij de jaarrekening 2022 van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme - Hamse investeringsmaatschappij, opgemaakt volgens de BBC-regelgeving.

        Artikel 2 - Jaarrekening 2022 volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen die wordt neergelegd bij de Nationale Bank van België (NBB):

        §1. De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van het Gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij over het boekjaar 2022 en de resultaatsbestemming goed, afgesloten per 31 december 2022, opgesteld op basis van de van toepassing zijnde wetgeving op de vennootschappen, met een balanstotaal van 17 676 010,69 euro in activa en passiva en waarvan de resultatenrekening afsluit met een winst van het boekjaar van 150 516,96 euro.

        §2. De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor van de vennootschap voor het uitoefenen van hun opdracht voor het boekjaar 2022.

        §3. Volgens artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur zal de jaarrekening 2022 bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de gemeente. De beleidsrapporten worden in digitale vorm aan de Vlaamse Regering bezorgd.

      • Retributiereglement inzake het leveren en plaatsen van gedenkplaten op columbariumnissen en herdenkingszuilen - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • artikel 40 dat de bevoegdheid inzake vaststellen gemeentelijke reglementen bij de gemeenteraad legt;
        • Het retributiereglement inzake het leveren en plaatsen van gedenk- of naamplaten van 18 december 2013, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 16 december 2015.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 inzake de invorderingskosten van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en vaststellen factuurvoorwaarden.
        • Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen, zoals goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 29 maart 2023.

        OVERWEGINGEN:

        • Nabestaanden kunnen ervoor kiezen om de naam en de gegevens van de overledene op een granieten dekplaat te laten graveren ter nagedachtenis en dat deze na afloop van de concessie niet meer kunnen hergebruikt worden.
        • Er wordt de mogelijkheid geboden om op de geplaatste herdenkingszuil een uniform naamplaatje aan te brengen ter nagedachtenis van de overledene.
        • De gemeente kan de blanco gedenkplaten en gegraveerde naamplaatjes aanbrengen op de columbariumnissen en de herdenkingszuilen. 
        • In het huidig retributiereglement m.b.t. het leveren en plaatsen van gedenk- of naamplaten is in artikel 3 een retributie vastgesteld van € 40,00 voor de naamplaatjes op een herdenkingszuil. Deze retributie is verschuldigd door diegene die om de naamplaat verzoekt.
        • De leverancier heeft ter kennis gegeven dat zij vanaf heden € 35,00 exclusief BTW aanrekenen voor een plaatje (= € 42,35 inclusief BTW), waardoor de doorgerekende prijs van € 40 overschreden wordt.
        • Het is billijk om de retributie te verhogen naar € 45.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het leveren en het plaatsen van een gedenkplaat op de columbariumnissen en van de naamplaatjes op de herdenkingszuilen gebeurt door de gemeente.

        Artikel 2: Voor het leveren en plaatsen van de granieten afdekplaten wordt een retributie geheven van 100 euro zonder gravure.

        Artikel 3: Voor het leveren en aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingszuil wordt een retributie geheven van 45 euro met gravure.

        Artikel 4: Het bedrag van de retributie is verschuldigd door diegene die om de afdekplaat of naamplaat verzoekt.

        Artikel 5: De retributie wordt ingevorderd overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 inzake de invorderingskosten van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en vaststellen factuurvoorwaarden.

        Artikel 6: Het retributiereglement inzake het leveren en plaatsen van gedenk- of naamplaten dd. 18 december 2013, gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit dd. 16/12/2015, wordt opgeheven.

      • Centraal Meldpunt - Jaarverslag 2022 - aktename

        REGELGEVING:

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:

        • artikel 41, 15° met betrekking tot de bevoegdheid van het vaststellen van een systeem van klachtenbehandeling;
        • artikels 302 en 303 met betrekking tot het organiseren van een systeem van klachtenbehandeling en de voorwaarden waaraan dergelijk systeem moet voldoen.

        OVERWEGINGEN:

        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen van 28 maart 2023.
        • Het klachtenmeldpunt van de gemeente ontving in 2022 285 meldingen. Dit is een stijging van het aantal meldingen ten opzichte van 2021. Deze stijging kan deels verklaard worden door het feit dat de wijkraden na de coronaperiode opnieuw actief vergaderen. Er zijn immers 41 extra meldingen van de wijkraden geregistreerd t.o.v. 2021. Daarnaast ontving het meldpunt in 2022 meer meldingen over het onderhoud van openbaar groen, over beschadigingen aan de openbare weg en over de verkeerssignalisatie. Negen meldingen zijn als klacht geregistreerd.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Neemt akte van het jaarverslag 2022 van het Centraal Meldpunt.

      • Kandidaat Nationaal Park Scheldevallei - aangepast voorstel visiekaart natuurkernen Hamme - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 dat de bevoegdheden tot het vaststellen van bepaalde handelingen bij de gemeenteraad legt en het artikel 41 met betrekking tot het al dan niet van bepaalde bevoegdheden toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
        • Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen van 16 maart 2021 om de kandidatuur voor het Nationaal Park Scheldevallei te steunen.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2022 met goedkeuring van de afbakening van de nieuwe kaart.
        • Het collegebesluit van 21 februari 2023 betreffende de opmerkingen op de nieuwe (door het Nationaal Park Scheldevallei-voorgestelde) kaart en de beslissing om de aanpassingen voor te leggen aan de gemeenteraad.

        OVERWEGINGEN:

        • Het college besliste om de kandidatuur te steunen op 16 maart 2021.
        • De gemeenteraad besliste om een andere kaart dan in de conceptnota voor te leggen op 27 april 2022. De gemeenteraad besliste hierbij om enkel de reeds bestaande in werking zijnde Sigmagebieden op het grondgebied Hamme ter beschikking te stellen als inrichting Nationaal Park; meer bepaald Bulbierbroek, Den Bunt, Lippenbroek, Het Zwijn, Kleine Wal, Grote Wal, Groot Schoor, Achterste Broek voor Baasrode en eveneens De Cramp.
        • Door kandidaat NP Scheldevallei werd een nieuwe kaart met afbakening van natuurkernen overgemaakt voor nazicht 17 februari 2023.
        • Het college besliste hierbij om bepaalde gebieden toe te voegen aan de natuurkernen en om andere gebieden niet toe te voegen (conform het eerdere gemeenteraadsbesluit).
        • De aanpassingen op de kaart zullen overgemaakt worden aan dhr. Tom Wezenbeek, projectcoördinator Nationaal Park Scheldevallei en aan het kabinet van de provinciegouverneur.
        • De MILADI gaat op 16 maart 2023 akkoord met het voorstel van het gemeentebestuur.
        • De GECORO gaat op 9 maart 2023 akkoord met het voorstel van het gemeentebestuur.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Christel Vanhoyweghen
        Tegenstanders: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn
        Onthouders: Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het lokaal bestuur bevestigt dat hierna volgende gebieden mogen opgenomen worden als natuurkern voor het Nationaal Park Scheldevallei: Bulbierbroek, Den Bunt, Lippenbroek, Het Zwijn, Kleine Wal, Grote Wal, Groot Schoor, Achterste Broek voor Baasrode en eveneens De Cramp.

        Artikel 2: Het lokaal bestuur wenst De Roggeman en het speelbos ter hoogte van Driegoten ook op te nemen als natuurkern voor het Nationaal Park Scheldevallei met als voorwaarde dat zij enkel deel mogen uitmaken als de gebieden niet ingericht worden als natuurreservaat type 3 of 4 waardoor de omliggende percelen, de landbouw- of andere bedrijven zouden gehypothekeerd worden omtrent uitbating en of (her)aanvraag (bestaande) vergunningen. Als dit het geval zou zijn, dan worden deze gebieden onttrokken aan het nationaal park.

        Artikel 3: Het lokaal bestuur wenst de opmerkingen die geformuleerd werden bij de principes die bij de kaart horen door te geven aan kandidaat Nationaal Park Scheldevallei.

        Artikel 4: Uittreksel van dit gemeenteraadsbesluit, bijgevoegd document met aanpassingen van de kaart en document met opmerkingen bij de principes zullen overgemaakt worden aan dhr. Tom Wezenbeek, projectcoördinator kandidaat Nationaal Park Scheldevallei en aan het kabinet van de provinciegouverneur.

      • Raamovereenkomst voor de inrichting van Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes - toetreding aankoopcentrale - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
          • artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        • KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°.

        OVERWEGINGEN:

        • SOLVA heeft een overheidsopdracht aangaande 'aankopen van straatmeubilair en andere objecten via aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes' gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp 'Leveringen via aankoopcentrale voor Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes in provincie Oost-Vlaanderen en deel provincie Antwerpen: REG0750-02 – REG0750-03 – REG0750-04 – REG0750-05 en toekomstige bestekken voor objecten in de aankoopcentrale', voor een periode van 48 maanden.
        • SOLVA treedt voor diverse lokale besturen binnen intercommunales DDS, INTERWAAS, IGEMO, VENECO en SOLVA op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
        • Op 6 september 2022 heeft de Raad van Bestuur van SOLVA de opdracht met betrekking tot de aankoopcentrale gegund aan de economisch meest voordelige en regelmatige bieders (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) per perceel. Het volledige gunningsverslag vormt een bijlage bij het vermelde besluit van de Raad van Bestuur van SOLVA.
        • De opdracht werd gesloten op 26 september 2022.
        • De gemeente is opgenomen als begunstigde entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
        • De gemeente treedt toe tot de voormelde raamovereenkomst wat betreft het aanstellen op afroep aan de hand van bestelopdrachten van straatmeubilair of andere objecten voor Hoppinpunten of toegankelijke bushaltes. De bestellingen zullen op afroep gebeuren naar gelang de behoeften van het bestuur.
        • Er is geen enkele verplichting tot afname van deze raamovereenkomst en de overeenkomst is niet exclusief (een afname van de dienstverlening via een andere overheidsopdracht blijft mogelijk).
        • De gemeente wenst toe te treden tot de gegunde aankoopcentrale Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes van SOLVA volgens de voorwaarden zoals voorzien binnen het Decreet Lokaal Bestuur.
        • Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Raamovereenkomst voor de inrichting van Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes' een bestek met nr. 20231132 werd opgesteld door de ontwerper;
        • Overwegende dat huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers en dat alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden;
        • Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
        • Overwegende dat Intercommunale Solva optreedt als aankoopcentrale voor Gemeente Hamme bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeente treedt toe tot de gegunde aankoopcentrale Hoppinpunten en toegankelijke bushaltes van SOLVA volgens de voorwaarden zoals voorzien binnen het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 2: De bestellingen zullen op afroep gebeuren naar gelang de behoeften van het bestuur. De bestelopdrachten worden toegewezen aan de geselecteerde leverancier per object en bij elke bestelling wordt intercommunale SOLVA op de hoogte gebracht door de bestelbon ook door te sturen naar aankoopcentrale.hoppin@so-lva.be.

        Artikel 3: De opdrachtgever van het raamcontract, intercommunale SOLVA, wordt in kennis gesteld van deze beslissing.

      • Gemeentelijk onderwijs - actualisering arbeidsreglement gemeentelijke academie Hamme - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
        • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
        • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.

        OVERWEGINGEN:

        • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
        • Het arbeidsreglement van de Academie Hamme werd laatst aangepast en goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 22 januari 2020.
        • Voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement moeten de onderhandelings- en overlegprocedures worden gevolgd.
        • De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld in het ABOC van 7 februari 2023.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen van 4 april 2023.
        • In elke vestigingsplaats moet er een afschrift van het arbeidsreglement aanwezig zijn. De personeelsleden moeten het op elk ogenblik en zonder tussenpersoon kunnen inkijken. In de hoofdschool moet bovendien op een gemakkelijk toegankelijke plaats een bericht worden aangeplakt met de vermelding van de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd. Elk personeelslid dient bij zijn indiensttreding een kopie van het arbeidsreglement te ontvangen. Het personeelslid moet ook een kopie van iedere wijziging ontvangen. Het gaat om een absolute verplichting. Bij het niet naleven ervan is het personeelslid niet gebonden door de bepalingen van het arbeidsreglement. Het schoolbestuur en de directeur hebben er dus alle belang bij een schriftelijk bewijs te hebben dat aantoont dat het personeelslid een exemplaar heeft ontvangen. De personeelsleden moeten ook op een gemakkelijk toegankelijke plaats inzage kunnen hebben in de teksten waar het arbeidsreglement naar verwijst. Er moet binnen de acht dagen vanaf de datum van inwerkingtreding van het arbeidsreglement een afschrift worden bezorgd aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.
        • Belangrijke aanpassingen aan het arbeidsreglement werden opgenomen in bijlage 3 en bijlage 6 bij het arbeidsreglement.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke Academie te Hamme, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 januari 2020, op te heffen.

        Artikel 2: Het herwerkte arbeidsreglement van de gemeentelijke Academie te Hamme goed te keuren.

        Artikel 3: Afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement te bezorgen aan de personeelsleden van de gemeentelijke Academie te Hamme.

        Artikel 4: Afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement te bezorgen aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.

      • Intergemeentelijke samenwerking ZEFIER - uitnodiging jaarvergadering op donderdag 8 juni 2023 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel:
          • 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
        • De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.

        OVERWEGINGEN:

        • De uitnodiging dd. 14.03.2023 vanwege Zefier cvba voor de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die zal plaatsvinden op donderdag 8 juni 2023 om 14u00 in AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485, te Gent.
        • Het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier.
        • Agenda:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022.
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
        • De ter beschikking gestelde documenten.
        • Dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van de cvba Zefier van 8 juni 2023, zijnde:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022.
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022.
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Artikel 2: Lotte Peeters, schepen, aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023.

        Artikel 3: Kurt De Graef, raadslid, aan te duiden als plaatsvervangend volmachtdrager van de gemeente om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan ZEFIER via info@zefier.be.

      • Intergemeentelijke samenwerking - IGS Westlede - gewone algemene vergadering 30 mei 2023 - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 waarbij de heer schepen Luk De Mey aangeduid werd als vertegenwoordiger van de gemeente Hamme voor de Algemene Vergaderingen van IGS Westlede.
        • De statuten van IGS Westlede.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme is aandeelhouder van IGS Westlede.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • De ter beschikking gestelde documenten voor de algemene vergadering die zal plaatshebben op 30 mei 2023 om 19 u. met volgende agendapunten:
          1. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 10/01/2023.
          2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2022.
          3. Verslag commissaris-revisor.
          4. Goedkeuring werkingsverslag 2022.
          5. Goedkeuring remunatieverslag 2022.
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
          7. Varia.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de agenda voor de algemene vergadering van 30 mei 2023.

        Artikel 2: Schepen Luk De Mey wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van 30 mei 2023.

        Artikel 3: Een afschrift van dit raadsbesluit zal bezorgd worden aan IGS Westlede en aan de afgevaardigde.

      • Intergemeentelijke samenwerking Woonmaatschappij De Thuisbouwer - voordragen mandaat vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur - Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
        • Artikel 40 van het decreet lokaal  bestuur - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur.
        • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij.
        • De ontwerpstatuten van woonmaatschappij De Thuisbouwer, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.

        OVERWEGINGEN:

        • De vraag van woonmaatschappij De Thuisbouwer van 28 februari 2023 om n.a.v. de installatie van de nieuwe woonmaatschappij, 8 vertegenwoordigers + één extra aan te duiden.
        • Gemeenteraadsbesluiten van Hamme van 15 juni 2022 en van Zele van 2 juni 2022 over de vorming van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied 'Dender-Noord'.
        • Het fusieprotocol van SHM De Zonnige Woonst (DZW), SHM Gewestelijke Maatschappij Voor Woningbouw (GMVW) en SVK Woonaksent van 4 juli 2022
        • Ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de raden van bestuur van DZW op 12 december 2022 en GMVW op 17 december 2022.
        • Het voorstel om onderstaande kandidaten aan te duiden:
        • Etienne De Prycker
        • Koen Mettepenningen
        • Filip Boelaert
        • Marleen Van Holewinckel
        • Hilde Cloostermans
        • Marita De Medts
        • André Raemdonck
        • Jan Laceur
        • Danny Poppe

        BESLUIT:

        Artikel 1: Etienne De Prycker, Koen Mettepenningen, Filip Boelaert, Marleen Van Holewinckel, Hilde Cloostermans, Marita De Medts, André Raemdonck, Jan Laceur en Danny Poppe worden voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Hamme in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Dender-Noord.

        Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de directeur van De Zonnige Woonst, de heer Guy Van Gucht (guy.van.gucht@dezonnigewoonst.be).

      • Overeenkomst nr. 23/028 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 2 met betrekking tot de taken van een lokale overheid;
          • artikel 40§1 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Het belastingreglement van 14 december 2022 betreffende de algemene heffing op gezinnen.

        OVERWEGINGEN:

        • Wanneer een lokale overheid aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid vraagt om de lijst van de inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen te krijgen met het oog op de automatische toekenning van een belastingvermindering of een ander aanvullend voordeel, dan moet de lokale overheid een overeenkomst laten goedkeuren door de gemeenteraad.
        • De gevraagde persoonsgegevens worden door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid slechts meegedeeld nadat ze een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing hebben ontvangen waardoor wordt aangetoond dat de raadsleden op de hoogte werden gebracht.
        • Overeenkomst nr. 23/028 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Hamme voor de automatische toekenning van aanvullende rechten, met toepassing van beraadslaging nr. 16/008 (meermaals gewijzigd) van het sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de gezondheid, overeenkomstig artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid.

        BESLUIT:

        Tussen

        de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid,
        Willebroekkaai 38 te 1000 Brussel,
        vertegenwoordigd door de heer Frank Robben, administrateur-generaal,
        hierna 'KSZ' genoemd,
        enerzijds

        en

        de gemeente Hamme
        Marktplein 1 te 9220 Hamme,
        vertegenwoordigd door de heren André Reuse, algemeen directeur en Herman Vijt, burgemeester,
        hierna 'gemeente' genoemd,
        anderzijds

        wordt overeengekomen hetgeen volgt:


        Artikel 1. VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST

        Deze overeenkomst beoogt de mededeling, door de KSZ aan de gemeente, van de identiteit van de inwoners die, omwille van hun socialezekerheidsstatuut (of dat van hun rechthebbenden), recht hebben op één of ander voordeel binnen of buiten de sociale zekerheid, uitsluitend met het oog op de automatische toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, vastgesteld in het gemeentelijk reglement van 14 december 2022 of in een uitdrukkelijke verklaring dienaangaande.

        De betrokken partijen verbinden er zich uitdrukkelijk toe om alle bepalingen van beraadslaging nr. 16/008 van 2 februari 2016 (meermaals gewijzigd) van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité na te leven. Deze overeenkomst kan in geen geval afbreuk doen aan de bepalingen van deze beraadslaging of aan de bepalingen van de regelgeving vermeld in artikel 8 van deze overeenkomst.

        De gemeente zal aan de KSZ de lijst van inwoners die potentieel in aanmerking komen voor de toekenning van een aanvullend recht of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande en een kopie van het hogervermeld gemeentelijk reglement of de uitdrukkelijke verklaring dienaangaande overmaken. De betrokkenen worden geïdentificeerd aan de hand van hun identificatienummer van de sociale zekerheid. In het kader van de principes van finaliteit en proportionaliteit (minimale gegevensverwerking) is het van belang dat enkel de betrokken inwoners overgemaakt worden en dat er geen onderzoek gevoerd wordt naar de volledige populatie.

        De KSZ is verwerkingsverantwoordelijke voor de volgende verwerking: de KSZ zal de door de gemeente overgemaakte lijst met inwoners eerst vergelijken met de persoonsgegevens die tijdelijk opslagen worden in de 'buffer'-gegevensbank. Dit is een persoonsgegevensbank die door de KSZ wordt beheerd en waarin de persoonsgegevens die nodig zijn voor de toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande en die afkomstig zijn van een authentieke bron die de verantwoordelijkheid over de gegevens behoudt, tijdelijk worden opgeslagen (tot ze vervangen worden door andere, recentere persoonsgegevens). Vervolgens zal de KSZ er de personen die recht hebben op een aanvullend recht of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, op aanduiden en ze ten slotte terug aan de gemeente overmaken.

        Enkel de sociale statuten en persoonsgegevens noodzakelijk voor de toekenning van de aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande worden in de 'buffer'-gegevensbank bewaard (de details van die persoonsgegevens zijn afhankelijk van de regelgeving met betrekking tot de toekenning van de aanvullende rechten en/of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande). Het gaat enkel om de basispersoonsgegevens (zoals sociaal statuut, begindatum en einddatum, zonder enige interpretatie door de KSZ), die periodiek (per kwartaal of per maand) worden vervangen (het beginsel van juistheid). Deze buffer-gegevensbank is noodzakelijk voor het realiseren van de doeleinden van de verwerking waarvoor KSZ verantwoordelijk is.

        De aldus door de KSZ aan de gemeente overgemaakte persoonsgegevens mogen uitsluitend worden gebruikt voor het doeleinde vermeld in het eerste lid. Ze mogen slechts worden bewaard zolang dat noodzakelijk is voor het verwezenlijken van dat doeleinde en moeten daarna worden vernietigd. Ze mogen onder geen beding verder worden meegedeeld aan derden zonder beraadslaging van het informatieveiligheidscomité.

        Artikel 2. VERANTWOORDELIJKHEID VOOR DE MEDEDELING

        De KSZ kan nooit verantwoordelijk worden gesteld voor de eventuele onjuiste inhoud of de eventuele onjuiste verspreiding van de persoonsgegevens.
        De persoonsgegevens die door de bevoegde instellingen van sociale zekerheid worden meegedeeld aan de KSZ geven de toestand weer op het overeengekomen tijdstip.

        Artikel 3. UITWISSELINGSMETHODES

        Elke mededeling van persoonsgegevens tussen de betrokken partijen in het kader van deze overeenkomst gebeurt via filetransfer, zoals beschreven in de technische documentatie die meegedeeld wordt door de KSZ aan de gemeente.

        Artikel 4. VERANTWOORDELIJKE PERSONEN

        De gemeente zal aan de KSZ meedelen wie verantwoordelijk is voor, enerzijds, het overmaken van de identiteit van de inwoners die potentieel in aanmerking komen voor de toekenning van een aanvullend recht of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande en, anderzijds, het ontvangen van de identiteit van de personen die recht hebben op de toekenning van een aanvullend recht of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande vastgesteld in het gemeentelijk reglement van 14 december 2022 of in een uitdrukkelijke verklaring dienaangaande.

        Artikel 5. DUUR VAN DE OVEREENKOMST

        Deze overeenkomst geldt voor 2023. De duur van deze overeenkomst is maximaal vijf jaar en kan in geen geval de duur van het hogervermeld gemeentelijk reglement of de uitdrukkelijke verklaring dienaangaande overschrijden.
        Deze overeenkomst kan enkel worden gewijzigd bij een door de beide partijen ondertekend aanhangsel en kan na het eerste jaar door de beide partijen worden opgezegd door middel van een aangetekende brief en met eerbiediging van een opzegtermijn van drie maanden.

        Artikel 6. KOSTENREGELING

        De totale kostprijs voor de mededeling van de persoonsgegevens door de KSZ aan de gemeente komt overeen met de eenheidsprijs van een bericht in het jaar voorafgaand aan het jaar van het leveren van de dienst, vermenigvuldigd met het aantal dienstige inputberichten van de gemeente met een minimumbedrag van 395,00 euro (jaarlijks geïndexeerd) en een maximumbedrag van 3.910,00 euro (jaarlijks geïndexeerd) (BTW niet van toepassing).
        De KSZ zal de door de gemeente overgemaakte inwoners die potentieel in aanmerking komen voor de toekenning van een aanvullend recht of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande zo snel mogelijk verwerken en de gemeente achteraf uitsluitend per e-mail een schuldvordering bezorgen met een toelichting over de berekening van het verschuldigde bedrag.
        De gemeente zal vooraf aan de KSZ haar operationele e-mailadres meedelen. De KSZ zal dit operationele e-mailadres gebruiken als enig communicatiemiddel voor het bezorgen van de schuldvordering aan de gemeente. De verwerking van de door de gemeente overgemaakte inwoners die potentieel in aanmerking komen voor een aanvullend recht of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande kan in elk geval slechts aangevat worden na deze mededeling van het operationele e-mailadres door de gemeente aan de KSZ.
        Een beschrijving van de toepasselijke regels is beschikbaar op de website van de KSZ.
        De gemeente zal het bedrag storten op bankrekeningnummer 001-1950055-43 van de KSZ, uiterlijk binnen de zestig kalenderdagen te rekenen vanaf de ontvangst van de schuldvordering op het door haar aan de KSZ meegedeelde operationele e-mailadres. Bij laattijdige betaling is er van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een bedrag van 25 euro als forfaitaire schadevergoeding verschuldigd.

        Artikel 7. PLICHT TOT INKENNISSTELLING VAN DE RAADSLEDEN

        De burgemeester verbindt zich ertoe alle raadsleden in kennis te stellen van deze overeenkomst. De gemeente moet voorafgaandelijk aan de uitvoering van de werkzaamheden aan de KSZ een kopie bezorgen van het verslag van de vergadering tijdens dewelke de gemeenteraadsleden in kennis werden gesteld van deze overeenkomst.

        Artikel 8. TOEPASSELIJKE REGELGEVING EN BEVOEGDE RECHTBANK

        Bij de uitvoering van deze overeenkomst zijn de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, de Europese 'Algemene Verordening Gegevensbescherming' (de verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) hun respectieve uitvoeringsbesluiten en elke andere regelgeving tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer van natuurlijke personen onverkort van toepassing.
        Op deze overeenkomst is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing. In geval van geschil zijn uitsluitend de rechtbanken te Brussel bevoegd.

        Artikel 9. OPHEFFING VAN VROEGERE OVEREENKOMSTEN

        In voorkomend geval vervangt deze overeenkomst de bestaande overeenkomst gesloten tussen de gemeente en de KSZ met betrekking tot het voorwerp bedoeld in artikel 1. De bestaande overeenkomst wordt opgeheven met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze overeenkomst.
        Opgemaakt te Brussel in minstens zoveel exemplaren als er belanghebbende partijen zijn en waarvan elke partij erkent er minstens één te hebben ontvangen.

         

        voor de KSZ:                                                                                   voor de gemeente:

         

         

        F. ROBBEN                                                                     A. REUSE                                         H. VIJT
        administrateur-generaal                                             algemeen directeur                      burgemeester

    • Extra

      • Kerkstraat, winkelstraat

      • Stand van zake compensatie foorkramers en abonnementen markt- en foorkramers

      • AED-toestel Vigor

      • Gekleurde blokken in Filip De Pillecynlaan

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.

 

 

N.B.: Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:

  • DZW: raad van bestuur 2023-02-13
  • DZW: cijfertabel
  • DZW: Overzichtslijst projecten
  • ZEFIER: brief aan de vennoten m.b.t. het dividend over het boekjaar 2022
  • ZEFIER: bijlage aan de brief aan de vennoot m.b.t. het dividend over het boekjaar 2022
  • INTERGEM – goedgekeurde notulen raad van bestuur 2 februari 2023
  • INTERGEM – goedgekeurde notulen RBC Noord 19 januari 2023
  • INTERGEM – goedgekeurde notulen RBC Zuid 25 januari 2023
  • SBK: jaarverslag – jaarrekening 2022
  • SBK: proces-verbaal 22 maart 2023

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter