Terug
Gepubliceerd op 22/01/2025

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 21/06/2023 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, leden raad voor maatschappelijk welzijn
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frank Van Erum, lid raad voor maatschappelijk welzijn

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting geopend.

 

Neemt akte van de mededeling van raadslid Mustafa Tokgoz dat hij voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid.

Hij blijft zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als raadslid opnemen.

Eerder deed hij melding daarvan aan raadsvoorzitter Jan Laceur en burgemeester Herman Vijt, via e-mail.

De raad neemt hiervan akte.

  • Openbaar

    • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

      BESLUIT:

      Keurt het proces-verbaal van de zitting van 24 mei 2023 met algemene instemming goed.

    • Organisatiebeheersing - kader - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juni 2022, waarbij het gebruik van de 'Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen' als algemeen kader van organisatiebeheersing en interne controle werd goedgekeurd.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
        • Artikel 171, §1 dat stelt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem.
        • Artikel 78, 8°, dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn exclusief bevoegd is voor de goedkeuring van het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem.

      OVERWEGINGEN:

      • Het kader organisatiebeheersing - zoals laatst goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juni 2022 - werd herschreven. Het kader vormt de theoretische achtergrond inzake organisatiebeheersing, en bevat de concrete manier van aanpak naar rapportering toe. Dit kader valt uiteen in drie hoofdstukken, zijnde:

        1. Organisatiebeheersing
        2. Audit
        3. Regelgeving
      • De leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, dat integraal deel uitmaakt van dit kader.
      • De besprekingen in het managementteam van 13 april 2023 en 31 mei 2023.

      BESLUIT:

      Enig artikel: Keurt goed het kader organisatiebeheersingssysteem, zoals geviseerd in bijlage.

    • Organisatiebeheersing - rapport 2022/2023 - aktename

      REGELGEVING:

      • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 15 juni 2022, waarbij het gebruik van de 'Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen' als algemeen kader van organisatiebeheersing en interne controle werd goedgekeurd.
      • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van heden waarin het kader organisatiebeheersing werd goedgekeurd.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
        • Artikel 171, §1 dat stelt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem.
        • Artikelen 217 tot en met 220 met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.
        • Artikel 219 dat bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de raad voor maatschappelijk welzijn met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.

      OVERWEGINGEN:

      • Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit rapport bevat in hoofdzaak thema 8 van de gehanteerde leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, zijnde communicatie. Evenwel is dit echter het eerste deel inzake rapportering rond dit thema, gezien de nieuwe manier van werken. Een klein gedeelte ICT (thema 10) werd ook opgenomen, wegens de overlapping met thema 8.
      • Na de meest recente exitmeeting met Audit Vlaanderen werd een nieuwe manier van rapportering voorgesteld: er zal meer gewerkt worden aan de hand van zelfevaluaties, waarbij de input vanwege de teams/departementen dient te komen: als proceseigenaar zijn zij immers het beste op de hoogte van dergelijke zaken.
      • Concreet bevat deze rapportering:
        1. Deel 1 zelfevaluatie thema 8 - communicatie (deel 1).
        2. Reeds begin van opmaak zelfevaluatie thema 10 - ICT (voornamelijk in het kader van informatiebeveiliging/GDPR).
      • In tegenstelling tot het kader dienen de bestuursorganen dit rapport niet goed te keuren, maar gaat het enkel over een aktename.
      • Deze rapportering werd eerder jaarlijks gecombineerd met de goedkeuring van het kader organisatiebeheersing; gezien de bespreking met Audit Vlaanderen wordt dit vanaf nu anders aangepakt, in een afzonderlijk agendapunt.
      • De bespreking in het managementteam van 13 april 2023 en 31 mei 2023.

      BESLUIT:

      Neemt akte van het rapport organisatiebeheersing 2022/2023, zoals geviseerd in bijlage.

    • Jaarrekening 2022 - vaststelling - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018 en latere wijzigingen.
      • Het Ministerieel Besluit  van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen en latere wijzigingen.

      OVERWEGINGEN:

      • De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s.
      • De raad voor maatschappelijk welzijn dient hun deel van de gezamenlijke jaarrekening vast te stellen.
      • De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie.
      • Het budgettair resultaat van het boekjaar 2022 bedraagt € -5.065.594.

      • Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 14.775.490.

      • Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 9.236.896.

      • De autofinancieringsmarge bedraagt € 2.755.769.

      • De balans 2022 vertoont een balanstotaal van € 163.238.769.
      • De staat van opbrengsten en kosten vertoont een tekort van € -1.028.063.
      • De toelichting in de gezamenlijke gemeenteraadscommissie op 14 juni 2023.
      • De toelichting ter zitting van de heer schepen van financiën.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Stelt de jaarrekening 2022 voor het gedeelte van het OCMW vast.

      Artikel 2: Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.

       
    • Regiovorming - verslag vergadering algemeen directeurs - aktename

      REGELGEVING:

      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56;
      • Regiodecreet van 3 februari 2023;
      • Kadernota van 4 februari 2022.

      OVERWEGINGEN:

      • In de loop van de voorbije decennia onstonden er tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) voor telkens weer andere groepen van besturen.
      • Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd.
      • Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd.
      • In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering in het kader van de regiovorming – mei 2023.

    • Opnamebeleid duurzaam verblijf Woonzorgcentrum Meulenbroek - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77: '[...] De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid, de retributies en het inwendige bestuur van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;'
      • Decreet betreffende de woonzorg van 15 februari 2019;
      • Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.

      OVERWEGINGEN:

      • Voornaamste beweegreden om een nieuw opnamebeleid voor duurzaam verblijf in woonzorgcentrum Meulenbroek vast te stellen is het feit dat het huidige opnamebeleid in het verleden veeleer organisch en gefragmenteerd tot stand is gekomen in de loop der jaren en recent niet meer werd geactualiseerd.
      • Gelet op de evoluties in de ouderenzorg onder meer qua zorggraad en financiering is een actualisatie van het opnamebeleid aan de orde.
      • De huidige voorrangsregels, onder meer inzake lokale binding met Hamme, zijn aan herziening onderhevig.
      • Het nieuwe reglement inzake het opnamebeleid voor duurzaam verblijf in woonzorgcentrum Meulenbroek bepaalt de modaliteiten voor inschrijving en toewijzing, wachtlijstbeheer en wijziging kostprijs en bundelt daardoor alle aspecten van het opnamebeleid.
      • De beslissing van het vast bureau van 6 juni 2023 om het reglement inzake nieuw opnamebeleid voor duurzaam verblijf in woonzorgcentrum Meulenbroek ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn, na voorafgaande toelichting tijdens de raadscommissie op 14 juni 2023.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Keurt het nieuwe opnamebeleid voor duurzaam verblijf in woonzorgcentrum Meulenbroek, dat in bijlage is toegevoegd, goed.

      Artikel 2: Heft de bestaande bepalingen van het opnamebeleid voor duurzaam verblijf in woonzorgcentrum Meulenbroek op.

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter