Er is een nieuwe wet in voege gegaan die elke gemeente/stad verplicht om zijn huidig retributiereglement aan te passen. Het betreft de nieuwe wet van 04-05-2023 betreffende schulden van de consument opgenomen in het Wetboek Economisch Recht pub BS 25-05-2023.
Zoals de titel van de wet het al aanhaalt, dit heeft enkel betrekking op particuliere (Belgische) personen en dus niet op bedrijven/rechtspersonen of buitenlandse consumenten.
De belangrijkste richtlijnen binnen deze wet bepalen dat de minnelijke invorderingsprocedure voor consumenten (B2C) nog enkel bestaat uit 2 aanmaningen.
De eerste aanmaning dient verstuurd te worden zonder extra kosten, in de 2de aanmaning zijn de extra kosten naast de hoofdsom beperkt tot 20€.
Aangezien de gemeente hier niet van afwijkt, wordt enkel de verwijzing naar de nieuwe wetgeving opgenomen in dit reglement, concreet onder het onderdeel 'regelgeving' van voorliggend besluit.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Er wordt een retributie geheven voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 2: De inningsprocedure verloopt als volgt, behalve voor het retributiereglement op het parkeren in blauwe zone en het kortparkeren en de retributie op het betalend parkeren:
Artikel 3: De retributie (vanaf de tweede en tevens laatste waarschuwing) wordt vastgesteld op een vast bedrag voor port- en administratiekosten ten bedrage van 15,00 euro.
Artikel 4: Bij gedeeltelijke betaling zullen eerst de volgens onderhavig retributiereglement aangerekende kosten (port- en administratiekosten) aangezuiverd worden, en vervolgens de openstaande ontvangst (in hoofdsom).
Artikel 5: De invordering van de retributie zal gebeuren – samen met de hoofdsom – bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten, en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 6: Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 betreffende het retributiereglement voor de innings-en aanmaningskosten van openstaande niet fiscale ontvangsten, wordt opgeheven.
Artikel 7: Een afschrift van dit reglement over te maken aan de financieel directeur en alle administratieve afdelingen.