De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 13 september 2023.
Deze deontologische code (een actualisering van de eerder vastgelegde deontologische code bij gemeenteraadsbesluit dd. 30/09/1998) geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De deontologische code is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid. De deontologische code voorziet eveneens in de oprichting van een deontologische commissie, dergelijke commissie kan bepaalde handelingen van een raadslid bespreken in besloten zitting, waarna zij een advies uitbrengt aan de gemeenteraad.
De deontologische commissie is geen gemeenteraadscommissie in de zin van artikel 37 decreet lokaal bestuur, gezien de commissie niet op basis van artikel 37 opgericht dient te worden, maar wel op basis van de nieuwe decretale bepalingen.
De gemeenteraad nam in zitting van heden een deontologische code aan, met als toepassingsgebied:
Deze deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De deontologische code is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid. De deontologische code voorziet eveneens in de oprichting van een deontologische commissie, dergelijke commissie kan bepaalde handelingen van een raadslid bespreken in besloten zitting, waarna zij een advies uitbrengt aan de gemeenteraad.
Het aantal leden van deze deontologische commissie bedraagt 1 lid per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die optreedt als voorzitter van de deontologische commissie.
Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissies.
Elke fractie wijst de hen toegewezen mandaten in de commissies toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Indien de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, beslist de raad wie zal zetelen.
Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is.
Ontvangen voordrachten:
FRACTIE |
Kandidaat |
Plaatsvervanger |
GROEN |
Peggy Geerinckx |
Christophe Fierens |
Open VLD |
Guy Bogaert-De Clercq |
Mathieu Weyn |
Vlaams Belang |
Mario Michils |
Leo Van der Vorst |
Vooruit |
Yentl Scheirs |
Frederik Vermeire |
CD&V |
Mieke De Keyser | Hans Van Erdeghem |
N-VA |
Kim Van de Sande |
Gert Steeman |
De buitengewone algemene vergadering van Farys ov gaat door op vrijdag 15 december 2023 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Agenda:
Vertegenwoordiger: Jan De Graef - plaatsvervanger: Ann Verschelden
De buitengewone algemene vergadering van Intergem gaat door op donderdag 14 december 2023 om 18.00 uur in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst.
Agenda:
Vertegenwoordiger: Herman Vijt - plaatsvervanger Fatima Gökce.
De uitnodiging vanwege Creat voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op dinsdag 12 december 2023 om 14u30. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
Agenda:
De uitnodiging van Gemeentelijke Holding NV voor de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders die zal doorgaan op maandag 13 november 2023 om 14 u. in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.
Agenda:
Vertegenwoordiger: Jan Rosschaert - plaatsvervanger: Ann Verschelden.
Er is momenteel een nieuwe wet in voege gegaan die elke gemeente/stad verplicht om zijn huidig retributiereglement aan te passen. Het betreft de nieuwe wet van 04-05-2023 betreffende schulden van de consument opgenomen in het Wetboek Economisch Recht pub BS 25-05-2023.
Zoals de titel van de wet het al aanhaalt, dit heeft enkel betrekking op particuliere (Belgische) personen en dus niet op bedrijven/rechtspersonen of buitenlandse consumenten.
De belangrijkste richtlijnen binnen deze wet bepalen dat de minnelijke invorderingsprocedure voor consumenten (B2C) nog enkel bestaat uit 2 aanmaningen.
De eerste aanmaning dient verstuurd te worden zonder extra kosten, in de 2de aanmaning zijn de extra kosten naast de hoofdsom beperkt tot 20€.
Hier vallen ook de parkeerretributies onder, meer bepaald alle parkeerretributies uitgeschreven vanaf 1 september 2023.
Dit heeft als gevolg dat elke invorderingsprocedure binnen het retributiereglement parkeren dient aangepast te worden naar de nieuwe wetgeving.
Elk retributiereglement zal moeten aangepast worden voor de bonnen uitgeschreven na 1 september 2023.
Concreet wordt in voorliggend reglement, zoals goedgekeurd bij raadsbesluit dd. 26/01/2022, artikel 8 in die zin aangepast.
Er is momenteel een nieuwe wet in voege gegaan die elke gemeente/stad verplicht om zijn huidig retributiereglement aan te passen. Het betreft de nieuwe wet van 04-05-2023 betreffende schulden van de consument opgenomen in het Wetboek Economisch Recht pub BS 25-05-2023.
Zoals de titel van de wet het al aanhaalt, dit heeft enkel betrekking op particuliere (Belgische) personen en dus niet op bedrijven/rechtspersonen of buitenlandse consumenten.
De belangrijkste richtlijnen binnen deze wet bepalen dat de minnelijke invorderingsprocedure voor consumenten (B2C) nog enkel bestaat uit 2 aanmaningen.
De eerste aanmaning dient verstuurd te worden zonder extra kosten, in de 2de aanmaning zijn de extra kosten naast de hoofdsom beperkt tot 20€.
Hier vallen ook de parkeerretributies onder, meer bepaald alle parkeerretributies uitgeschreven vanaf 1 september 2023.
Dit heeft als gevolg dat elke invorderingsprocedure binnen het retributiereglement parkeren dient aangepast te worden naar de nieuwe wetgeving.
Elk retributiereglement zal moeten aangepast worden voor de bonnen uitgeschreven na 1 september 2023.
Concreet wordt in voorliggend reglement, zoals goedgekeurd bij raadsbesluit dd. 26/01/2022, artikel 6 in die zin aangepast.
Er is een nieuwe wet in voege gegaan die elke gemeente/stad verplicht om zijn huidig retributiereglement aan te passen. Het betreft de nieuwe wet van 04-05-2023 betreffende schulden van de consument opgenomen in het Wetboek Economisch Recht pub BS 25-05-2023.
Zoals de titel van de wet het al aanhaalt, dit heeft enkel betrekking op particuliere (Belgische) personen en dus niet op bedrijven/rechtspersonen of buitenlandse consumenten.
De belangrijkste richtlijnen binnen deze wet bepalen dat de minnelijke invorderingsprocedure voor consumenten (B2C) nog enkel bestaat uit 2 aanmaningen.
De eerste aanmaning dient verstuurd te worden zonder extra kosten, in de 2de aanmaning zijn de extra kosten naast de hoofdsom beperkt tot 20€.
Aangezien de gemeente hier niet van afwijkt, wordt enkel de verwijzing naar de nieuwe wetgeving opgenomen in dit reglement, concreet onder het onderdeel 'regelgeving' van voorliggend besluit.
Naar aanleiding van de mogelijkheid tot fietsleasing vanaf 1 januari 2024 werd er een fietspolicy opgesteld om de rechten en plichten van het personeel te duiden. De fietspolicy is bedoeld om het beheer en het gebruik van de ter beschikking gestelde leasefiets optimaal te laten verlopen. De gemeenteraad keurde ter zitting van 13 september 2023 de fietspolicy goed.
Neemt akte van eerste aanpassing in de fietspolicy. Concreet betreft het de eerder gevraagde aanpassing van de regeling n.a.v. overlijden: zie onder punt 7.2.B.
De fietspolicy zal bij de eerst volgende wijziging aan het arbeidsreglement worden toegevoegd.
Er dringen zich restauratiewerken op aan de dekenij op het Marktplein. In eerste instantie zullen het dak en de zolder aangepakt worden. In een latere fase zullen er gevelwerken uitgevoerd worden. Kostenraming voor de restauratie van dak en zolder: € 404.498,97 (incl. 6% btw). De opdracht zal gegund worden via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Krediet is voorzien op het investeringsbudget van 2023 op budgetcode 0790-00 2210700 (ACT-560). Voor de dakwerken werd een erfgoedpremie vastgesteld door Agentschap Onroerend Erfgoed voor een bedrag van € 97.794,74.
De gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden en wijze van gunnen vast te stellen.
Er dienen restauratiewerken uitgevoerd aan het gemeentehuis. Het betreft o.a. het vernieuwen van dak, buitenschrijnwerk en renovatie van de gevels. Kostenraming voor de restauratie: € 852.039,34 (incl. 21% btw). De opdracht zal gegund worden via de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Krediet is voorzien op het investeringsbudget van 2023 en 2024 op budgetcode 0119-00 2210100 (ACT-525). Voor de restauratiewerken werd een erfgoedpremie vastgesteld door de Vlaamse Overheid voor een voorlopig bedrag van € 400.161,70. Het definitief premiebedrag wordt vastgesteld op basis van de gunningsdocumenten.
De gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden en wijze van gunnen vast te stellen.
De sociale huisvestingsmaatschappij BV De Thuisbouwer (tot 1 juli 2023 was dit CVBA De Zonnige Woonst) beoogt de Tasibel-site in Hamme (zijnde de percelen die behoorden tot de vroegere bedrijfssite Tasibel), die thans volledig in eigendom toebehoort aan De Thuisbouwer, te (her)ontwikkelen tot een zorgzame buurt voor Hamme. Daartoe sloot De Thuisbouwer een brownfieldconvenant “83.Hamme – Tasibel” voor de duurzame herontwikkeling van deze percelen. Ook de gemeente Hamme treedt op als actor bij het brownfieldconvenant voor de herontwikkeling van de percelen van de voormalige stelplaats De Lijn, die tot haar eigendom toebehoren (en potentieel onderdeel konden uitmaken van de ontwikkeling van een zorgzame buurt).
Met het oog op de realisatie van een zorgzame buurt voor Hamme organiseerde De Thuisbouwer een overheidsopdracht houdende de aanduiding van een opdrachtnemer voor de ontwikkeling, realisatie en exploitatie van een woonzorg-project op de Tasibel-site (het “Tasibel-project”). De overheidsopdracht voor de realisatie van het Tasibel-project werd door De Thuisbouwer gegund aan Astor VZW (“Astor”), naar aanleiding waarvan op 6 november 2019 een samenwerkingsovereenkomst werd gesloten (de “Samenwerkingsovereenkomst”).
De gemeente Hamme is geen partij bij deze Samenwerkingsovereenkomst noch maken de gemeentegronden (o.a. deze gelegen op de voormalige stelplaats De Lijn) voorwerp uit van het Tasibel-project.
Igor Hamme verzoekt thans de gemeente Hamme om op perceel, kadastraal gekend, Hamme, 2° afd. Sie B, 1200F3/deel gebruiksrechten te verkrijgen, in de vorm van een overdraagbaar opstalrecht, teneinde Igor Hamme toe te laten het Tasibel-project mede op de gemeentegronden van de gemeente Hamme te realiseren en op die manier het masterplan te kunnen uitvoeren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan om een overdraagbaar recht van opstal vast te leggen tussen de gemeente Hamme en Igor Hamme.
Het recht van opstal zal later voor een notaris verleden worden. Het ontwerp van deze akte zal later aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Een groot deel van de voorwaarden is reeds opgesomd in dit voorliggend besluit.
De voorbije jaren is het inzicht gegroeid dat we anders moeten omgaan met ons hemelwater. Een hemelwater- en droogteplan met een integrale visie over waar en hoe we het hemelwater in een gebied zoveel mogelijk ter plaatse infiltreren of hergebruiken, bufferen en pas als laatste stap vertraagd afvoeren, draagt hiertoe bij.
Om waterschaarste en droogte aan te pakken, riep de Vlaamse Regering de Blue Deal in het leven. De Blue Deal is een ambitieus programma dat via tal van acties de strijd tegen waterschaarste en droogte op het terrein aangaat. De Blue Deal stelt dat een gemeente na 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan. Het is de bedoeling om de Blue Deal structureel te verankeren. Op 14 juli 2023 keurde de Vlaamse Regering het zogenoemde Blue Deal-decreet voor de tweede maal principieel goed.
Het hemelwater- en droogteplan Hamme werd opgesteld door Aquafin in overleg met verschillende stakeholders. Het is opgesteld op maat van de gemeente Hamme. Er werd rekening gehouden met de lokale omstandigheden, de aanwezige knelpunten, uitdagingen, opportuniteiten en noden. De werkwijze die gevolgd werd in dit hemelwater- en droogteplan is in overeenstemming met de vereisten die werden opgelegd door de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid). Alle onderdelen die aanwezig moeten zijn om goedgekeurd te worden als hemelwater- en droogteplan en om toekomstige subsidies die hieraan verbonden zijn veilig te stellen, werden opgenomen.
Een hemelwater- en droogteplan is een langetermijnvisie op hoe het watersysteem van de gemeente Hamme zou moeten evolueren. Er worden typestraten gedefinieerd en kansen voor regenwater gelokaliseerd (o.a. voor ontharding, hergebruik en infiltratie), zodat de gemeente Hamme bij toekomstige projecten terug kan vallen op dit plan. We willen de waterhuishouding omvormen tot een klimaatrobuust en duurzaam systeem. Er wordt gekeken naar waterafvoer, infiltratie en hergebruik, zowel op publiek als op privaat domein.
Het hemelwater- en droogteplan is een levend document. Volgens de bepalingen van de blauwdruk hemelwater- en droogteplannen dient het goedgekeurde hemelwater- en droogteplan minstens om de 6 jaar geactualiseerd te worden zodat het plan is afgestemd op nieuwe en bijkomende ruimtelijke en watergerelateerde informatie.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 19 september 2023 het hemelwater- en droogteplan, zoals opgesteld door Aquafin in overleg met verschillende stakeholders en in overeenstemming met de vereisten die werden opgelegd door het CIW, principieel goed te keuren en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Klimaatverandering zal een grote impact hebben op onze maatschappij en de ecosystemen errond. Het is dus van belang om actie te ondernemen om klimaatverandering en de gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken. Op 27 mei 2020 keurde de gemeenteraad de ondertekening van het Europese Burgemeestersconvenant goed. Het lokaal bestuur engageert zich daarmee tot een vermindering van de CO2-uitstoot op haar grondgebied met minstens 40 % tegen 2030 en het uitvoeren van een adaptatiebeleid.
Adaptatie omvat de aanpassingen aan natuurlijke en menselijke systemen om ze weerbaarder te maken tegen de impact en gevaren van klimaatverandering. Voor de uitwerking van deze klimaatdoelstellingen werkt het lokaal bestuur samen met andere Wase gemeenten, de Provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas. Het lokaal bestuur trad in mei 2020 toe tot het samenwerkingsverband Waasland Klimaatland. Dit leverde het regionaal adaptatieplan op voor het Waasland (opgemaakt door Sweco, 08/2021).
In augustus 2022 besliste het college om dit regionaal plan te vertalen in een lokaal klimaatadaptatieplan. Dit rapport is het eindresultaat van een participatief traject dat het lokaal bestuur doorliep, in samenwerking met de dienst Klimaat, milieu en natuur van de Provincie Oost-Vlaanderen. In dit traject werden zowel de verschillende teams van het lokaal bestuur Hamme als een aantal lokale en regionale experten betrokken. Zo werd een klimaatteam in het leven geroepen waaraan de verschillende teams en beleidsmakers deelnamen. Ook werd een thematische werkgroep georganiseerd rond het thema ‘adaptatie’. Hierop werden ook externe partners en experts verwelkomd.
Het adaptatieplan bestaat uit vier stappen die grotendeels gebaseerd zijn op het klimaatadaptatieplan dat in 2011 uitgerold werd in Kopenhagen, wat algemeen beschouwd wordt als absolute koploper op vlak van klimaatadaptatie. Het plan houdt rekening met klimaatimpacts en de context van de gemeente, zoekt naar opportuniteiten rond klimaatadaptatie, en streeft naar een afstemming tussen beleid, teams van het lokaal bestuur en burgers. Op die manier leidt het plan tot kostenefficiënte, duurzame, effectieve en breed gedragen adaptatiemaatregelen.
In januari 2024 rondt de Lijn de invoering van het dossier basisbereikbaarheid af in de vervoerregio Aalst.
Voor de gemeente Hamme zullen onderstaande zaken wijzigen:
Fase 1 (vanaf juli 2023):
Fase 2 (vanaf januari 2024):
HALTES EN HOPPINPUNTEN:
Op vandaag telt Hamme 69 haltes. Hiervan worden er 42 behouden, worden geen haltes verplaatst en komen er 14 nieuwe haltes bij. Een overzicht van de cijfers en een opsomming van de haltes waarvoor actie nodig is van de gemeente te vinden in bijlage "Roadbook Basisbereikbaarheid versie Hamme" op pagina 9 en 10. Alle haltes zijn op digitale kaart te consulteren.
In Hamme zijn 5 Hoppinpunten geselecteerd waarvan 2 lokaal en 3 buurt: Marktplein, Moerzeke Dorp, Moerzeke Kastel, Tweebruggenplein en Zogge Centrum. Om een prioriteitenlijst op te maken, kan een Hoppinpunt vanuit verschillende perspectieven bekeken worden. Enerzijds is er de oefening op basis van netwerklogica en anderzijds de oefening prioritering haltes op basis van huidig gebruik. Beiden geven een verschillende prioritering. Hoppinpunten waarvoor reeds een unieke verantwoordingsnota werd opgemaakt, staan hoog aangeschreven. Voor de verdere prioritering stellen we voor te starten met volgende Hoppinpunten: Hamme Tweebruggenplein en Hamme Marktplein.
BIJKOMENDE MAATREGELEN:
Neemt akte van de toelichting ter zitting door schepen van mobiliteit K. Mettepenningen, namens het college.
Neemt akte van de e-mail als bijlage m.b.t. schenking van historisch archief.
Legt de schenking van historisch archief m.b.t. de gemeente Hamme door Hilde De Cock (dochter voormalig OCMW-secretaris Karel De Cock) ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Guy Bogaert-De Clercq, Open VLD:
'Opvolgingsvraag i.v.m. de 'knijtenplaag':
Op 11 oktober 2023 zou er een overleg geweest zijn met meerdere gemeenten en De Vlaamse Waterweg aangaande de problematiek rond de knijtenplaag.
Indien deze heeft plaats gehad: Wat heeft dit overleg opgeleverd qua concrete afspraken, en specifiek naar Hamme / Moerzeke / Kastel toe?
Indien deze niet heeft plaats gehad: Om welke redenen dan?'
Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen:
'Stand van zaken van de herbestemmingsplannen voor de kerken van Hamme en de financiële implicaties daarvan voor de gemeente.'