Terug
Gepubliceerd op 28/10/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 26/10/2022 - 20:00

Lokale economie - markten en foren - reglement ambulante handel - aanpassing - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mario Michils, gemeenteraadslid

Op de zitting van 12 september 2007 werd er voor de laatste keer het marktreglement aangepast. Ondertussen is de wetgeving her en der gewijzigd, waardoor de aanpassing van ons huidige marktreglement noodzakelijk is geworden. Met de verhuis van de markt naar zijn oorspronkelijke plaats op het Marktplein is dit het aangewezen moment om de aanpassingen door te voeren.

De benaming is ondertussen ook gewijzigd en we spreken niet langer van een marktreglement, maar van een reglement ambulante handel. Dit reglement beheerst dan ook alle facetten van de ambulante handel, zijnde kermissen, openbare markten, ambulante handel op openbaar domein (foodtrucks), ambulante handel op rondtrekkende wijze (ijskarren), verkopen van producten of diensten met een niet-commercieel karakter.

De wetgeving op de ambulante activiteiten regelt de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten. Naar aanleiding van de zesde staatshervorming is dit vanaf 1 juli 2014 een bevoegdheid van het Vlaams gewest. De Vlaamse overheid heeft een aantal wijzigingen aangebracht in de federale wet en het bijhorende Koninklijk Besluit (KB). Buiten deze wijzigingen blijven de bepalingen van de wet en het KB gelden.

De kostprijs, de standgelden en de belastingen worden bepaald in het reglement belasting op plaatsrechten op markten en foren.

REGELGEVING:

  • Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
  • Wet van 4 juli 2005 betreffende de wijziging van de wet van 25 juni 1993.
  • Decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikelen 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993.
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 §3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van gemeentelijke reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten
  • Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006.
  • Marktreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 12 september 2007.
  • Het besluit van de gemeenteraad van heden getiteld: 'Belasting op plaatsrechten op markten en foren - besluit.'

OVERWEGINGEN:

  • Wegens gewijzigde wetgeving en de veranderingen inzake het Marktplein is het aangewezen de nodige aanpassingen door te voeren aan het marktreglement, dat dateert uit 2007.
  • Dit reglement beheerst alle facetten van de ambulante handel, zijnde kermissen, openbare markten, ambulante handel op openbaar domein (foodtrucks), ambulante handel op rondtrekkende wijze (ijskarren), verkopen van producten of diensten met een niet commercieel karakter.
  • De kostprijs, de standgelden en de belastingen worden bepaald in het reglement belasting op plaatsrechten op markten en foren.

BESLUIT:

REGLEMENT AMBULANTE HANDEL OP DE OPENBARE MARKTEN

AFDELING 1: ORGANISATIE VAN AMBULANTE ACTIVITEITEN OP DE OPENBARE MARKTEN 

Artikel 1: Gegevens van openbare markten (wet art. 8 §2)

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:

  • MARKT: Zaterdagmarkt
  • PLAATS: Marktplein, 9220 Hamme
  • DAG: elke zaterdag van het jaar
  • UUR: van 8u tot 13u
  • SPECIALISATIE: zie bijlage (excel quota)
  • PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage

De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

AFDELING 1.1: TOEWIJZING STANDPLAATSEN

Artikel 2: Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)

Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:

  • de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen houders van een 'machtiging als werkgever';
  • rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap die houder is van de 'machtiging als werkgever';
  • de verantwoordelijken van verkoopacties zonder commercieel karakter, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van voornoemd KB, gewijzigd door BVR van 21 april 2017.

 Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1 wet artikel 8.

Artikel 3: Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)

De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen per abonnement (maximum 5 % van het totaal aantal standplaatsen).

Artikel 4: Toewijzingsregels losse plaatsen (KB art. 27, gewijzigd door BVR)

De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.

De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn.

Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het verschuldigde standgeld aan de financiële dienst, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.

De betaling dient de dag zelf te gebeuren aan het onthaal, bij uitzondering van bv. een sluitingsdag voor publieke diensten, dan zal er via factuur moeten worden betaald.

Artikel 5: Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten

5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30, gewijzigd door BVR)

Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.

Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht op sociale media en andere gemeentelijk kanalen.

De kandidaturen kunnen ingediend worden:

  • per mail, per duurzame drager;
  • per post, postdatum geldt als indieningsdatum;
  • per aangetekende zending.

5.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31, gewijzigd door BVR)

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen. Deze kandidaturen worden geklasseerd:

  • eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 5.3;
  • dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie;
  • tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst op duurzame drager).

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 art. II.2 kan dit register steeds geraadpleegd worden.

De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun indiener.

Jaarlijks moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.

5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register (KB art. 29 en 31, gewijzigd door BVR)

Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:

  1. personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing ervan die ze op één van de markten van de gemeente innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen;
  2. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen;
  3. personen die een wijziging van hun standplaats vragen;
  4. de externe kandidaten.

De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.

Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:

  1. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
  2. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting;
  3. op quota.

5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement (KB art. 33)

De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:

  • bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
  • of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
  • of bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.

5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34, gewijzigd BVR)

Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:

  • de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
  • in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
  • het ondernemingsnummer;
  • de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
  • de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
  • indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;
  • de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via retributiereglement);
  • desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 art. II.2 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.

AFDELING. 1.2 : ABONNEMENTEN

Artikel 6: Periodiciteit van abonnement (KB art. 32 en 37, gewijzigd door BVR)

De abonnementen worden toegekend voor de duur van 72 maanden.

Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9 van onderhavig marktreglement.

Een seizoensgebonden activiteit (artikel 37) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.

De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.

Artikel 7: Opschorting abonnement (KB art. 32, gewijzigd door BVR)

De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:

  • door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;
  • door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.

Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).

Artikel 8: Afstand van het abonnement (KB art. 32, gewijzigd door BVR)

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:

  • bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen;
  • bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen;
  • indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 7 van dit reglement (in dit geval is geen vooropzeg nodig);
  • op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen.

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:

  • bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
  • overhandiging tegen ontvangstbewijs;
  • op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

Artikel 9: Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente (KB art. 32 laatste lid, gewijzigd door BVR)

Het abonnement zal door (het college van) (de) burgemeester (en schepenen) geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:

  • bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding;
  • bij afwezigheid gedurende drie opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen;
  • bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement;
  • wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op zijn abonnement;
  • bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider;
  • geen gepast gedrag vertoont aan de marktleiding of andere standhouders.

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

Artikel 10: Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2, gewijzigd door decreet)

Wanneer een deel van de markt of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van voorop zeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

Artikel 11: Inname standplaatsen (KB art. 26, gewijzigd door BVR)

De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

  1. de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houder van een 'machtiging als werkgever', aan wie een standplaats is toegewezen;
  2. de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder(s) van een 'machtiging als werkgever”;
  3. de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  4. de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een 'machtiging als werkgever' voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  5. door de personen die beschikken over een 'machtiging als aangestelde A' of een 'machtiging als aangestelde B', die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.;
  6. De personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de acties bedoeld in artikel 7 van voornoemd BVR van 21 april 2017, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan de verantwoordelijke van de actie. Desgevallend kunnen zij deze innemen buiten de aanwezigheid van deze.

De personen opgesomd in 2) tot 5) kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.

Artikel 12: Overdracht standplaats (KB art. 35, gewijzigd door BVR)

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:

  1. indien de overnemer(s) houder(s) zijn van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever;
  2. en de specialisatie van de overlater voortgezet wordt op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie KAN aangevraagd worden bij het college van burgemeester en schepenen;
  3. binnen het eerste jaar kan de standplaats NIET opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen;
  4. De onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 1 standplaats beschikken.

De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat :

  1. De overnemer beschikt over een machtiging tot uitoefening van ambulante activiteiten om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen.
  2. Als het aantal toegestane standplaatsen per onderneming van de overnemer niet overschreden wordt.

REGLEMENT AMBULANTE HANDEL VOORAF BEPAALDE VASTE PLAATS OP OPENBAAR DOMEIN

AFDELING 2.1 PLAATSEN OP HET OPENBAAR DOMEIN WAAR DE AMBULANTE ACTIVITEIT MAG PLAATSVINDEN ZIJN VOORAF BEPAALD

Artikel 13: Toepassingsgebied (KB art. 42 §1)

Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:

  • PLAATS:
    • De Gespoelde Put (parking Grootbroekstraat, vaste plaats aan de kant van de Scheldedijk)
    • Mirabrug (parking)
    • Oude Durme ( aan de picknicktafel)
    • Dorpsplein Moerzeke
    • Zogge (oude spoorwegbedding)
    • Sint-Anna kerk
  • DAG: Vooraf bepaald per aanvraag  
  • UUR: Vooraf bepaald per aanvraag
  • SPECIALISATIE: Vooraf bepaald per aanvraag

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1 (wet artikel 9).

De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.

Artikel 14: Voorafgaande machtiging (KB art. 38)

14.1. Aanvraag machtiging

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 13 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente via markten@hamme.be. Het college van burgemeester en schepenen zal dan oordelen over de aanvraag.

De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.

Een geldige aanvraag omvat minstens het volgende:

  • locatie in de gemeente waar u een standplaats wenst in;
  • kopie van de machtiging als werkgever ambulante handel;
  • kopie identiteitskaart;
  • keuringsattesten van de wagen (gas, elektriciteit, LPG);
  • attest FAVV;
  • verzekering;
  • dagen en uren waarop men de standplaats wenst in te nemen.

14.2. Beslissing machtiging (KB art. 42, gewijzigd door BVR)

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:

  • identiteit van de aanvrager;
  • de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen;
  • de plaats;
  • de datum en duur van de verkoop.

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

  • redenen van openbare orde en veiligheid;
  • redenen van volksgezondheid;
  • bescherming van de consument;
  • wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn;
  • de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

Artikel 15: Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 40 en 41)

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 16: Toewijzingsregels losse standplaatsen (art. 42 §2)

De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.

Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.

Artikel 17: Toewijzingsregels en bepalingen abonnement

Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikel 5 tot en met 9 van dit reglement).

AFDELING 2.2. PLAATSEN OP HET OPENBAAR DOMEIN WAAR DE AMBULANTE ACTIVITEIT MAG PLAATSVINDEN ZIJN NIET VOORAF BEPAALD

Artikel 18: Toepassingsgebied (KB art. 38, gewijzigd door BVR)

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente.

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1 (wet artikel 9).

Artikel 19: Voorafgaande machtiging

19.1. Aanvraag machtiging

Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 18 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente via markten@hamme.be. Het college van burgemeester en schepenen zal dan oordelen over de aanvraag.

De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.

Een geldige aanvraag omvat minstens het volgende:

  • locatie in de gemeente waar u een standplaats wenst in;
  • kopie van de machtiging als werkgever ambulante handel;
  • kopie identiteitskaart;
  • keuringsattesten van de wagen (gas, elektriciteit, LPG);
  • attest FAVV;
  • verzekering;
  • dagen en uren waarop men de standplaats wenst in te nemen.

19.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :

  • identiteit van de aanvrager;
  • de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen;
  • de plaats;
  • de datum en duur van de verkoop.

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :

  • redenen van openbare orde en veiligheid;
  • redenen van volksgezondheid;
  • bescherming van de consument;
  • wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde  zijn;
  • de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

Artikel 20: Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 21: Toewijzingsregels losse standplaatsen (KB art. 43 §2, gewijzigd door BVR)

De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.

Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.

Artikel 22: Toewijzingsregels en bepalingen abonnement

Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikelen 5 tot en met 9 van dit reglement). Voorwaarden inzake melding van vacature (cf. Afdeling 1 artikel 5.1 van dit reglement) geldt niet.

AFDELING 2.3. AMBULANTE ACTIVITEIT OP RONDTREKKENDE WIJZE

Artikel 23: Toepassingsgebied (wet art. 4 en 9)

Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

Bij betwisting is het college gemachtigd om te oordelen en te beslissen over het traject.

Artikel 24: Voorafgaande machtiging

24.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)

Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 23, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente op markten@hamme.be. Het college van burgemeester en schepenen zal dan oordelen over de aanvraag.

Een geldige aanvraag omvat minstens het volgende:

  • kopie van de machtiging als werkgever ambulante handel;
  • kopie identiteitskaart;
  • keuringsattesten van de wagen (gas, elektriciteit, LPG);
  • attest FAVV;
  • verzekering;
  • dagen en uren waarop men wenst rond te rijden.

24.2. Beslissing machtiging

In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:

  • identiteit van de aanvrager;
  • de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen;
  • de toegestane route;
  • de datum en duur van de verkoop (wet art 6: beperkingen mogen betrekking hebben op de uren van uitoefening van het geheel of van een gedeelte van de activiteit).

De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:

  • redenen van openbare orde en veiligheid;
  • redenen van volksgezondheid;
  • bescherming van de consument;
  • wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn;
  • de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden.

De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.

AFDELING 3. VERKOPEN VAN PRODUCTEN OF DIENSTEN MET NIET-COMMERCIEEL KARAKTER

Artikel 25: Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter (KB art. 7, gewijzigd door BVR)

De producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen (KB Art. 7. § 1.) :

  1. ze vinden plaats met één van volgende doelen:

    • menslievend doel;
    • sociaal doel;
    • cultureel doel;
    • educatief doel;
    • sportief doel;
    • de verdediging en promotie van de natuur;
    • de verdediging en promotie van de dierenwereld;
    • de verdediging en promotie van een ambacht;
    • de verdediging en promotie van streekproducten;
    • steun bij een humanitaire catastrofe;steun bij een ramp of belangrijke schade;

  2. ze blijven occasioneel
  3. het college van burgemeester en schepenen heeft vooraf toestemming verleend;
  4. als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan de Minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd.

De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3, geldt niet in geval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4.

Artikel 26: Identificatievereiste

Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in artikel 25, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren.

Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.

Artikel 27: Aanvraag toestemming (KB art. 7 §2 en 3, gewijzigd door BVR).

De aanvraag van een toestemming is afhankelijk van de situatie, gericht het college van burgemeester en schepenen of aan de Minister of aan de personeelsleden aan wie hij die bevoegdheid heeft gedelegeerd, op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

De aanvraag omvat:

  • de verantwoordelijke van de actie;
  • het doel van de actie;
  • de plaats of plaatsen;
  • de periode of periodes van verkoop;
  • de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid.

De toestemming, is beperkt tot één jaar. Ze is hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.

Artikel 28: Weigering en intrekking toestemming

De toestemming kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.

Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 45 van het Koninklijk Besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.

De toestemming, vermeld in art 7 §1, eerste lid, 3° of 4°, kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.

Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.

De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend:

  • met een aangetekende brief tegen ontvangstbewijs;
  • of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

AFDELING 4. AANVULLENDE BEPALINGEN

Artikel 29: Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)

De marktleider en bij uitbreiding de aangestelde bevoegden, aangesteld door het college van burgemeester en schepenen, is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen te controleren.

Artikel 30: Verplichte documenten (KB art. 15, gewijzigd door BVR)

De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn:

  1. het identiteitsbewijs van haar houder of, voor de niet-ingezeten en de buitenlandse onderdanen, een identiteitsbewijs dat dat vervangt;
  2. een bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
  3. het bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van het Koninklijk besluit. De gemeente zal de machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.

Artikel 31: Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten (KB art. 21)

Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.

Het bord bevat volgende vermeldingen:

  1. hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
  2. de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
  3. al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel; en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;
  4. het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).

Artikel 32: Occasioneel karakter

32.1. voor particuliere verkopen (KB art. 6)

De gemeente omschrijft het occasionele karakter met een maximum van 5 keer per jaar.

32.2. voor verkopen met niet-commercieel karakter (KB art. 7)

De gemeente omschrijft het occasionele karakter met een maximum van 5 keer per jaar.

Artikel 33: Milieu voorschriften voor de uitbaters voedingsmiddelen en dranken verkopen

De uitbater van een inrichting, ook tijdelijke (bv. markten, kermissen, braderijen, …), die voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt moet op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare selectieve inzamelrecipiënten voorzien en instaan voor een correcte verwijdering en verwerking van het afval.

De afvalstoffen dienen selectief te worden ingezameld in hun respectievelijke inzamelrecipiënten. Deze inzamelrecipiënten dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden.

De locatie waar de inzamelrecipiënten geplaatst worden en het aantal inzamelrecipiënten, alsook de aard van de in te zamelen afvalstoffen kunnen door de gemeente bepaald worden.

De uitbater moet de inzamelrecipiënten zelf tijdig ledigen en het inzamelrecipiënt, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein houden. De uitbater ruimt minstens elke openingsdag op de standplaats en in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting alle afvalstoffen op die afkomstig zijn van de producten die hij verkocht heeft.

Artikel 34: Non-discriminatieclausule

§1. De aanvrager verbindt er zich toe:

  1. geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst te dulden;
  2. toegankelijk te zijn voor iedereen;
  3. elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en te bestraffen.
  4. de wetten en reglementen die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen na te leven.

§2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Hamme, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.

AFDELING 5. ORGANISATIE VAN KERMISACTIVITEITEN EN AMBULANTE ACTIVITEITEN IN KERMISGASTRONOMIE OP OPENBARE KERMISSEN

Artikel 35: Toepassingsgebied (wet art. 1 5°, art. 2 §2)

Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.

Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.

Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties of private kermissen.

Artikel 36: Gegevens van openbare kermissen (wet art. 8 §2)

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:

  • PLAATS: Marktplein en Dorp Moerzeke en Kastel, 9220 Hamme
  • DAG - Bijlage gregoriaanse kalender
  • PERIODE: Bijlage gregoriaanse kalender
  • PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: geolocatie in bijlage

De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes.

De gemeenteraad geeft volmacht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de data voor de kermissen te bepalen.

Artikel 37: Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8§2, art. 10 § 1 en KB art. 4 §2 en art. 10)

De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen:

1. Voor kermisattracties en vestigingen van kermisgastronomie met bediening aan tafel:

  • aan de houders van een 'machtiging als werkgever in kermisactiviteiten' voor eigen rekening;
  • aan rechtspersonen door tussenkomst van de persoon verantwoordelijk voor hun dagelijks bestuur houder van de 'machtiging als werkgever in kermisactiviteiten'.

Bijkomende voorwaarden:

  • uitbater dient behoorlijk gedekt te zijn door verzekeringspolissen inzake burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
  • wanneer het een kermisattractie met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft, de attractie voldoet aan de bepalingen van artikel 10 van het KB van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;
  • het bewijs dat de uitbating van de kermisattractie met dieren voldoet aan de reglementaire voorschriften betreffende deze materie;
  • het bewijs dat de vestiging van kermisgastronomie met bediening aan tafel en de personen die er werkzaam zijn voldoen aan de reglementaire voorwaarden inzake volksgezondheid0

2. Voor vestigingen van kermisgastronomie zonder bediening aan tafel:

  • aan de houders van een 'machtiging als werkgever in ambulante activiteiten' voor eigen rekening;
  • aan rechtspersonen door tussenkomst van de persoon verantwoordelijk voor hun dagelijks bestuur houder van de 'machtiging als werkgever in ambulante activiteiten'.

Bijkomende voorwaarden:

  • uitbater dient behoorlijk gedekt te zijn door verzekeringspolissen inzake burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
  • het bewijs dat de vestiging en de personen die er werkzaam zijn voldoen aan de reglementaire voorwaarden inzake volksgezondheid.

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.

Artikel 38: Verhouding abonnement – losse plaatsen (KB art. 8, 9 § 1)

De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.

De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:

  • in geval van absolute noodzaak;
  • wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).

De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Het gemeentelijk reglement kan deze termijn verminderen.

Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.

De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

Artikel 39: Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen (KB art. 13)

39.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats (KB art. 13 en 14)

Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester of zijn afgevaardigde deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord en/of, via de website www.hamme.be  en/of via de lokale pers, via sociale media en de gemeentelijke kanalen.

De kandidaturen worden ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.

39.2. Onderzoek van de kandidaturen (KB art. 15)

Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 37 van dit reglement.

De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:

  1. de aard van de attractie of van de vestiging;
  2. de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;
  3. de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;
  4. de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;
  5. de deskundigheid van de uitbater, van de “aangestelde – verantwoordelijken” en van het tewerkgesteld personeel;
  6. desgevallend, de nuttige ervaring;
  7. de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.

Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.

39.3. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats (KB art. 15 § 5)

De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee:

  • hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding;
  • hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
  • hetzij per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding.

Artikel 40: Het register of plan van de toegewezen standplaatsen (KB art. 16)

Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats vermeld staat:

  1. de situering van de standplaats;
  2. de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;
  3. de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;
  4. de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;
  5. desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
  6. het ondernemingsnummer;
  7. de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is;
  8. de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;
  9. desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.

Artikel 41: Spoedprocedure (KB art. 17)

Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,

  • hetzij omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure (cf. artikel 39 van dit reglement);
  • hetzij omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden;
  • hetzij ten gevolge van hun niet-bezetting resulterend uit de afwezigheid van hun houder;

kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:

  1. de gemeente raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Hij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;
  2. de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;
  3. de gemeente gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 5.2, eerste en tweede lid van dit reglement;
  4. hij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeldt die hun kandidatuur hebben ingediend;
  5. indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft hij in het proces-verbaal de motivatie van zijn keuze aan;
  6. hij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.

Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.

De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval.

Artikel 42: Duur abonnement (KB art. 12, §1 en 2)

  1. Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.

    Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. artikel 43 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cf. artikel 10 van dit reglement).

  2. De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt het af van de beoordeling van de burgemeester, van zijn afgevaardigde of van de concessionaris.

Artikel 43: Opschorten abonnement (KB art. 12 § 3)

De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:

  1. hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
    • door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;
    • door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

      De opschorting gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van het hernemen van de activiteiten, tenzij het gemeentelijk reglement een andere termijn bepaalt.

      OF
      : De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op, op het einde van de kermis.Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden, tenzij het gemeentelijk reglement een andere termijn bepaalt.

  2. hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft. De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis, tenzij het gemeentelijk reglement een andere termijn bepaalt. Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen. De vraag tot opschorting dient te gebeuren:
    • hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding;
    • hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding;
    • hetzij per duurzame drager met ontvangstmelding.

Artikel 44: Afstand van het abonnement (KB art. 12 §4)

De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:

  • bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
  • bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
  • indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 9 1° van dit reglement. De opzegging gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid, tenzij het gemeentelijk reglement een andere termijn bepaalt;
  • de houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven. De beslissing om gevolg aan deze aanvraag te geven hangt af van de beoordeling van de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris;
  • de rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

Artikel 45: Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art. 12 § 6)

De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten:

  1. hetzij omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging,
  2. hetzij om redenen vermeld in het gemeentelijk reglement.

De beslissing tot schorsing wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

Artikel 46: Overdracht standplaats (KB artikel 18)

De overdracht van een standplaats is toegelaten wanneer:

  1. De houder van een standplaats op een openbare kermis de uitbating van zijn attractie(s) of zijn vestiging(en) stopzet;
  2. De houder van een standplaats overlijdt. Zijn rechthebbenden kunnen zijn standplaats overlaten.

In beide gevallen is overdracht slechts mogelijk op voorwaarde dat

  • de overnemer(s) de attractie(s) of vestiging(en) uitgebaat op de overgedragen standplaatsen overneemt;
  • de overnemer voldoet aan de voorwaarden tot het toewijzen van een standplaats op de kermis (cf. artikel 37 van dit reglement);
  • de gemeente vastgesteld heeft dat de overnemer voldoet aan de voorwaarden tot overdracht.

Artikel 47: Inname standplaatsen (KB art. 11)

47.1. De standplaatsen kermisattractie of vestiging van kermisgastronomie met bediening aan tafel kunnen ingenomen worden door:

  1. de personen aan wie standplaats toegewezen is (cf. art. 37 van dit reglement) houders 'machtiging als werkgever in kermisactiviteiten';
  2. de verantwoordelijke van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen, houder van de 'machtiging als werkgever in kermisactiviteiten';
  3. de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houders van de “machtiging als werkgever in kermisactiviteiten” voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
  4. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houders van de 'machtiging als werkgever in kermisactiviteite'” voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;
  5. de personen die beschikken over de 'machtiging als aangestelde-verantwoordelijke in kermisactiviteiten' die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de personen bedoeld in 1) tot en met 4);
  6. aangestelde die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de personen bedoeld in 1) tot en met 4) onder het gezag en in aanwezigheid van deze of van een persoon bedoeld in 5).

De personen bedoeld in 2) tot en met 5) kunnen deze standplaatsen innemen voor zover hun machtiging geldig is voor de attractie of vestiging die erop uitgebaat worden.

Zij kunnen deze standplaatsen innemen buiten de aanwezigheid van de personen aan wie of door middel van wie ze werden toegewezen.

47.2. De standplaatsen voor een ambulante activiteit in kermisgastronomie zonder bediening aan tafel kunnen ingenomen worden door:

  1. de personen aan wie de standplaats toegewezen is (cf. art. 37 van dit reglement) houders 'machtiging als werkgever in ambulante activiteiten';
  2. de verantwoordelijke voor het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen, houder van een 'machtiging als werkgever in ambulante activiteiten';
  3. de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  4. de echtgenoot of echtgenote en wettelijk samenwonende van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een 'machtiging als werkgever' voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  5. door de personen die beschikken over een 'machtiging als aangestelde A' of een 'machtiging als aangestelde B', die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in 1) tot en met 4);
  6. door de personen vrijgesteld van de machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten2 in een vestiging kermisgastronomie zonder bediening aan tafel, in aanwezigheid en onder het gezag van de houder van de 'machtiging ambulante activiteiten als werkgever' of van de houder van de 'machtiging ambulante activiteiten als aangestelde A of B'.

De personen opgesomd in 2) tot en met 5) kunnen de standplaatsen innemen buiten de aanwezigheid van de personen aan wie of door middel van wie ze werden toegewezen.

Artikel 48: Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2, gewijzigd door decreet)

Wanneer een deel van de kermis of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

AFDELING 6. Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen

Artikel 49: Toepassingsgebied (KB art. 19 en 20)

  1. Op aanvraag van een kermisuitbater

    Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisattractie of vestiging van kermisgastronomie met bediening aan tafel uit te baten dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.
    De procedure en modaliteiten voor deze aanvraag kunnen mee opgenomen worden in het reglement. De aanvraag kan gebeuren via een standaardformulier.

  2. Van uit de gemeente

Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 39 van Afdeling 6 van dit reglement gevolgd.

Artikel 50: Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 21)

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 5 artikel 37) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (cf. supra Afdeling 5 artikel 47) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 51: Duur machtiging (KB art. 22)

De machtiging wordt door de gemeente toegekend

  • hetzij voor een bepaalde periode;
  • hetzij per abonnement.

Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Het gemeentelijk reglement kan deze termijn verminderen.

Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.

De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

AFDELING 7.

Artikel 52: (KB art. 24)

De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in Afdeling 1, artikel 3 van dit reglement te controleren .

Artikel 53: In werking treden reglement (cf. wet, art. 10§2)

Dit reglement treedt in werking op 1 november 2022 en heft het Marktreglement van 12 september 2007 op.

BIJLAGEN

  1. REGLEMENT AMBULANTE HANDEL OP DE OPENBARE MARKTEN
    • Aanvraagformulier occasionele verkopen met niet-commercieel karakter
    • Aanvraagformulier inname ambulante handel op openbaar domein
  2. REGLEMENT KERMISSEN
    • Gregoriaanse kalender