De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.
BESLUIT:
Keurt het proces-verbaal van 14 september 2022 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van mevrouw Lien De Vos als gemeenteraadslid, met onmiddellijke ingang.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Stelt vast, na onderzoek van de geloofsbrieven, dat de heer Pieter Bieseman voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Artikel 2: De heer Pieter Bieseman legt de volgende eed af in handen van de gemeenteraadsvoorzitter: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Artikel 3: De heer Pieter Bieseman is wettelijk geïnstalleerd als gemeenteraadslid, met ingang vanaf heden.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
1 |
VIJT Herman |
2 |
DE MEY Luk |
3 |
VERSCHELDEN Ann |
4 |
METTEPENNINGEN Koen |
5 |
GEERINCK Anneken |
6 |
DE KEYSER Mieke |
7 |
PEETERS Lotte |
8 |
DE GRAEF Jan |
9 |
VANHOYWEGHEN Christel |
10 |
LACEUR Jan |
11 |
VAN DER VORST Leon |
12 |
ONGHENA Agnes |
13 |
MICHILS Mario |
14 |
TOKGOZ Mustafa |
15 |
DE GRAEF Kurt |
16 |
KETELS Jan |
17 |
ROSSCHAERT Jan |
18 |
VAN ERUM Frank |
19 |
VERBEKE Gilles |
20 |
SERTIJN Ignace |
21 |
GÖKCE Fatima |
22 |
SCHEIRS Yentl |
23 |
BOGAERT-DE CLERCQ Guy |
24 |
VAN GAEVEREN Christoff |
25 |
VAN DER STOCK Robby |
26 |
WEYN Mathieu |
27 | BIESEMAN Pieter |
BESLUIT:
Enig artikel: de rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:
1 |
VIJT Herman |
2 |
DE MEY Luk |
3 |
VERSCHELDEN Ann |
4 |
METTEPENNINGEN Koen |
5 |
GEERINCK Anneken |
6 |
DE KEYSER Mieke |
7 |
PEETERS Lotte |
8 |
DE GRAEF Jan |
9 |
VANHOYWEGHEN Christel |
10 |
LACEUR Jan |
11 |
VAN DER VORST Leon |
12 |
ONGHENA Agnes |
13 |
MICHILS Mario |
14 |
TOKGOZ Mustafa |
15 |
DE GRAEF Kurt |
16 |
KETELS Jan |
17 |
ROSSCHAERT Jan |
18 |
VAN ERUM Frank |
19 |
VERBEKE Gilles |
20 |
SERTIJN Ignace |
21 |
GÖKCE Fatima |
22 |
SCHEIRS Yentl |
23 |
BOGAERT-DE CLERCQ Guy |
24 |
VAN GAEVEREN Christoff |
25 |
VAN DER STOCK Robby |
26 |
WEYN Mathieu |
27 | BIESEMAN Pieter |
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Neemt akte van de budgetwijziging 2022/1 van het kerkbestuur Sint-Anna, met volgende waarden voor de gemeentelijke toelagen:
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het Centraal Kerkbestuur Hamme, het kerkbestuur Sint-Anna en het representatief orgaan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
bestuur | 2023 |
Sint-Pietersbanden | |
exploitatie | € 51 721 |
investeringen | € 20 000 |
Heilig Hart | |
exploitatie | € 19 395 |
investeringen | € 0 |
Heilige Familie | |
exploitatie | € 11 783 |
investeringen | € 5 000 |
Sint-Anna | |
exploitatie | € 14 546 |
investeringen | € 35 000 |
Sint-Jozef (Kastel) | |
exploitatie | € 10 786 |
investeringen | € 0 |
Sint-Martinus (Moerzeke) | |
exploitatie | € 29 147 |
investeringen | € 0 |
O.L.Vrouw Hulp der Christenen (Zogge). | |
exploitatie | € 11 190 |
investeringen | € 0 |
totaal exploitatietoelage | € 148 568 |
totaal investeringstoelage | € 60 000 |
(Kerkfabriek Sint-Anna (aandeel Hamme + aandeel Waasmunster)
BESLUIT:
Artikel 1: Neemt akte van de budgetten 2023 van de kerkbesturen behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme, met volgende waarden voor de gemeentelijke exploitatie-en investeringstoelage:
bestuur | 2023 |
Sint-Pietersbanden | |
exploitatie | € 51 721 |
investeringen | € 20 000 |
Heilig Hart | |
exploitatie | € 19 395 |
investeringen | € 0 |
Heilige Familie | |
exploitatie | € 11 783 |
investeringen | € 5 000 |
Sint-Anna | |
exploitatie | € 14 546 |
investeringen | € 35 000 |
Sint-Jozef (Kastel) | |
exploitatie | € 10 786 |
investeringen | € 0 |
Sint-Martinus (Moerzeke) | |
exploitatie | € 29 147 |
investeringen | € 0 |
O.L.Vrouw Hulp der Christenen (Zogge). | |
exploitatie | € 11 190 |
investeringen | € 0 |
totaal exploitatietoelage | € 148 568 |
totaal investeringstoelage | € 60 000 |
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het Centraal Kerkbestuur Hamme, de kerkbesturen en het representatief orgaan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025/3 van het kerkbestuur Sint-Anna, behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme, goed te keuren, met volgende waarden voor de gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelagen:
gemeentelijke toelage | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
exploitatie | € 14 281,00 | € 14 546,00 | € 14 767,00 | € 14 986,00 |
investeringen | € 0,00 | € 35 000,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Artikel 2: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Provinciegouverneur van Oost-Vlaanderen, het Erkend Representatief Orgaan, het Centraal Kerkbestuur Hamme en de kerkfabriek Sint-Anna.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeente Hamme keurt een borgstelling voor de financiering van meerkosten bij de aanleg van de composteerfabriek omwille van meer- en minderwerken en prijsherzieningen goed voor een bedrag van € 401.788,87.
Artikel 2: Hiervoor dient het document 'Borgstelling' van de financiële instelling Belfius Bank - waarvan een exemplaar integraal deel uitmaakt van de beslissing van de gemeenteraad – ondertekend aan VERKO bezorgd te worden via els.houvenaghel@dds-verko.be. Dit document 'Borgstelling' dient door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te worden ondertekend.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 15 december 2022:
Artikel 2: Dossier Tramontana:
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Intergem aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat:
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
Artikel 3: Dossier Tramontana:
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Artikel 4: Structuurwijzigingen:
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijziging van Intergem met betrekking tot de structuurwijzigingen (naamswijziging).
Deze wijziging treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 5: Overige wijzigingen:
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Intergem met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging van artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
Artikel 6: De vertegenwoordiger van de Gemeente Hamme, de heer Herman Vijt, burgemeester (plaatsvervanger mevrouw Fatima Gökce) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 15 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 5 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad bevestigt de prijssubsidiefactoren van het prijssubsidiereglement voor het dienstjaar 2022 voor het 1ste tot en met 3de kwartaal 2022 ten voordele van het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, zoals vastgesteld op 15 december 2021.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het prijssubsidiereglement voor het dienstjaar 2022 voor het 4de kwartaal 2022, vermeld in artikel 3 van de huidige beslissing, ten voordele van het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, goed.
Artikel 3: PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT AGB Hamse Investeringsmaatschappij - dienstjaar 2022 - Q4 - parking Nieuwstraat:
§1. Het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2022. Op basis van deze ramingen heeft het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2022 de inkomsten uit de toegangsgelden voor de parking Nieuwstraat te Hamme minstens 376 536,58 euro, exclusief BTW, dienen te bedragen om economisch rendabel te zijn.
§2. Om economisch rendabel te zijn wenst het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31 december 2022, de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor de toegang parking Nieuwstraat te vermenigvuldigen met 12.83.
De gemeente Hamme erkent dat het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsprijzen (inclusief btw) voor de toegangsgelden parking Nieuwstraat te Hamme dient te vermenigvuldigen met een factor 12.83 om economisch rendabel te zijn.
§3. Rekening houdend met de leefbaarheid en mobiliteit in het centrum van de gemeente wenst de gemeente Hamme dat er tijdens het kalenderjaar 2022 geen prijsverhogingen doorgevoerd worden ten aanzien van gebruikers van de parking Nieuwstraat. De gemeente Hamme wenst immers de toegangsgelden te beperken opdat de parking Nieuwstraat maximaal toegankelijk is voor iedereen. De gemeente Hamme verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies.
De waarde van de prijssubsidie toegekend door de gemeente Hamme voor de toegangsgelden voor de parking Nieuwstraat te Hamme bedraagt de prijs (inclusief btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor 1.70 voor het 1ste tot en met 3de kwartaal 2022 en met een factor 12.83 voor het 4de kwartaal 2022.
De gesubsidieerde toegangsgelden (inclusief btw) kunnen steeds geherevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is zal de gemeente Hamme deze steeds documenteren.
§4. Het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij moet op de 5de werkdag van elke kwartaal de gemeente Hamme een overzicht bezorgen van het aantal gebruikers waaraan recht op toegang is verleend tijdens het voorbije kwartaal tot de parking Nieuwstraat. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij uitreikt aan de gemeente Hamme. De gemeente Hamme dient deze debet nota te betalen aan het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij binnen de 5 werkdagen na ontvangst.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 2023 is het voorwerp van een afzonderlijk besluit dat is onderhandeld tussen de gemeente Hamme en het Gemeentelijk Autonoom Bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij en dat aan de gemeenteraad op 14 december 2022 zal worden voorgelegd.
Artikel 4: De provinciegouverneur in kennis te stellen van dit besluit op de wijze zoals bepaald in artikel 231, derde lid van het Decreet over het lokaal bestuur.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgende aangepaste leningsovereenkomst goed:
LENINGSOVEREENKOMST PROJECT ‘Ontwikkeling Marktplein – realisatie van een ondergrondse parking’ die de leningsovereenkomst van 29 april 2020 opheft en vervangt:
Tussen:
De gemeente Hamme, met zetel te 9220 Hamme, Marktplein 1, hier vertegenwoordigd door:
hierna genoemd ‘Uitlener’, enerzijds en
Het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij, afgekort “AGB H.I.M.”, met zetel te 9220 Hamme, Marktplein 1 en ondernemingsnummer 0265.753.274, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, zijnde de heer Jan De Graef en de ondervoorzitter van de raad van bestuur, zijnde mevrouw Ann Verschelden.
Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de gemeente Hamme op 28 juni 1998 en goedgekeurd door de Vlaamse minister van Binnenlandse aangelegenheden, stedelijk beleid en huisvesting op 16 oktober 1998;
hierna genoemd ‘Lener’, anderzijds,
hierna samen genoemd ‘de partijen’
wordt een leningsovereenkomst gesloten met volgende voorwaarden:
Art. 1 – Voorwerp
De Uitlener verleent een lening aan de Lener, die de lening aanvaardt, gelijk aan de hoofdsom, met de duurtijd en volgens de regeling en de voorwaarden, zoals die hierna worden bepaald.
Art. 2 – Hoofdsom
De Lener erkent aan de Uitlener de som van vijf miljoen driehonderdnegen duizend euro (5 309 000,00 EURO) verschuldigd te zijn.
Art. 3 – Doel van de lening
De lening zal uitsluitend worden aangewend voor de financiering van project ’Ontwikkeling Marktplein: realisatie van een ondergrondse parking’.
Het bedrag van de lening wordt aan de Lener terbeschikking gesteld door overschrijving op rekeningnummer BE24 0910 1214 5338 a rato van de voorlegging van facturen. Het bedrag wordt uiterlijk binnen de dertig dagen na voorlegging van de factuur overgeschreven door de Uitlener.
Elke aanwending van het ontleende bedrag in strijd met deze overeenkomst heeft van rechtswege de onmiddellijke opeisbaarheid van het openstaande bedrag voor gevolg.
Art. 4 – Duurtijd
Deze lening is toegestaan voor een termijn tot 31 december 2055.
Tussen partijen is uitdrukkelijk overeengekomen dat al de bepalingen van de huidige overeenkomst na de vervaltijd van toepassing zullen blijven ingeval de terugbetaling, om het even welke reden, niet op de vastgestelde datum zou geschieden, en dit zonder alsdan afbreuk te doen aan de eisbaarheid.
Art. 5 - Vaststelling renteloosheid
Er is door de Lener geen enkele rente verschuldigd gedurende de volledige periode dat de lening loopt.
Art. 6 – Terugbetaling
De Lener verbindt zich er toe om het ontleende bedrag als volgt terug te betalen:
Hoofdsom | € 5.309.000,00 | ||||
Aantal jaren | 33 | ||||
Rentevoet | 0% | ||||
Jaarnummer | Vervaldag | Aflossing | Intrest | Kapitaal | Uitstaand saldo |
1 | 31/12/2023 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 5.148.121,21 |
2 | 30/12/2024 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 4.987.242,42 |
3 | 30/12/2025 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 4.826.363,63 |
4 | 31/12/2026 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 4.665.484,84 |
5 | 31/12/2027 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 4.504.606,05 |
6 | 30/12/2028 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 4.343.727,26 |
7 | 30/12/2029 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 4.182.848,47 |
8 | 31/12/2030 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 4.021.969,68 |
9 | 31/12/2031 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 3.861.090,89 |
10 | 30/12/2032 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 3.700.212,10 |
11 | 30/12/2033 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 3.539.333,31 |
12 | 31/12/2034 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 3.378.454,52 |
13 | 31/12/2035 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 3.217.575,73 |
14 | 30/12/2036 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 3.056.696,94 |
15 | 30/12/2037 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 2.895.818,15 |
16 | 31/12/2038 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 2.734.939,36 |
17 | 31/12/2039 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 2.574.060,57 |
18 | 30/12/2040 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 2.413.181,78 |
19 | 30/12/2041 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 2.252.302,99 |
20 | 31/12/2042 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 2.091.424,20 |
21 | 31/12/2043 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 1.930.545,41 |
22 | 30/12/2044 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 1.769.666,62 |
23 | 30/12/2045 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 1.608.787,83 |
24 | 31/12/2046 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 1.447.909,04 |
25 | 31/12/2047 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 1.287.030,25 |
26 | 30/12/2048 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 1.126.151,46 |
27 | 30/12/2049 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 965.272,67 |
28 | 31/12/2050 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 804.393,88 |
29 | 31/12/2051 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 643.515,09 |
30 | 30/12/2052 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 482.636,30 |
31 | 30/12/2053 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | 321.757,51 |
32 | 31/12/2054 | € 160.878,79 | 0 | € 160.878,79 | € 160.878,79 |
33 | 31/12/2055 | € 160.878,72 | 0 | € 160.878,72 | € 0,00 |
€ 5.309.000,00 |
Afhankelijk van het bedrag dat effectief door de Lener wordt opgenomen, wordt de definitieve aflossingstabel opgesteld. De eerste vervaldag is op 31 december 2023.
De terugbetaling gebeurt in eerste instantie door middel van schuldvergelijking met de prijssubsidies die door de Uitlener aan de Lener verschuldigd zijn. De Lener machtigt de Uitlener om het passende bedrag op de prijssubsidies in te houden en te boeken als schuld aan de Lener. Deze inhoudingen worden gelijk gespreid over de vier kwartalen (behoudens akkoord van het directiecomité met een afwijking op de gelijke spreiding over de kwartalen).
Indien de prijssubsidies, die door de Uitlener aan de Lener worden toegekend, niet volstaan om de terugbetalingen te voldoen, is het saldo op de vervaldag betaalbaar op rekening BE89 0910 0028 6985 van de Uitlener.
Art. 7 - Boete bij te late terugbetaling
Over te laat terugbetaalde bedragen is door de Lener bij wijze van boete rente verschuldigd tegen het op dat ogenblik geldende Euribor rentepercentage (minimaal 0,00%), verhoogd met 100 basispunten, en zulks ten belope van het aantal maanden laattijdigheid waarbij iedere begonnen maand als een volledige maand zal worden aangerekend. De Uitlener is bevoegd onmiddellijke betaling daarvan te verlangen.
Ingeval van niet betaling binnen de vijftien (15) dagen na aanmaning bij ter post aangetekende brief wordt het volledige bedrag der lening onmiddellijk opeisbaar en zal het gehele nog verschuldigde bedrag vermeerderd worden met de rente zoals in vorige alinea berekend.
Art. 8 – Opeisbaarheid
Alle uit hoofde van de lening verschuldigde bedragen kunnen met onmiddellijke ingang worden opgeëist, en de lening geldt bij opeising als opgezegd indien:
Bij niet-naleving door de Lener van haar verplichting(en) heeft de Uitlener het recht onverminderd alle persoonlijk vorderingen en dwangmaatregelen in het algemeen verhaal uit te oefenen op al de goederen van de Lener zowel roerende als onroerende. Alle kosten van beslag, inbegrepen van bewarend beslag, zijn ten laste van de Lener.
Art. 9 - Wijzigingen
Deze overeenkomst kan enkel schriftelijk en via uitdrukkelijk akkoord tussen de Partijen worden gewijzigd.
Art. 10 - Niet-overdraagbaarheid
Behoudens in gevallen, vermeld in onderhavige overeenkomst, kan deze overeenkomst, noch enige rechten daarin, geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan derde partijen.
Art. 11 - Toepasselijk recht
Deze Leningsovereenkomst renteloze lening is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van de woonplaats van de Uitlener zijn bevoegd.
Art. 12 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen van deze overeenkomst of een deel daarvan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk toegelaten is.
Ingeval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de overeenkomst zullen partijen ter goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Evenzo zullen partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in de overeenkomst.
Aldus opgemaakt en ondertekend te Hamme op 26 oktober 2022, in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent er één te hebben ontvangen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Over te gaan tot de openbare verkoop van het gebouw Marktplein 19, kadastraal gekend, Hamme, 2° afdeling, Sie B, nr. 866E, kadastrale oppervlakte 190m² en Hamme, 2° afdeling, Sie B, nr. 870N, kadastrale oppervlakte 43 m². met een instelprijs van 183.000 euro en volgens de voorwaarden van het ontwerp van lastenkohier, opgemaakt door notaris Heyvaert te Hamme.
Artikel 2: Goedkeuring te hechten aan het ontwerp van akte, opgemaakt door notaris Heyvaert te Hamme.
Artikel 3: De raadsvoorzitter draagt in dit dossier zijn bevoegdheid tot ondertekening van de notariële akte voor de verkoop van het gebouw Marktplein 19 over aan de heer Herman Vijt, burgemeester.
Artikel 4: Het budget m.b.t. deze ontvangst zal voorzien worden in de begroting.
Artikel 5: Afschrift van dit besluit over te maken aan notaris Heyvaert en aan de financiële dienst.
BESLUIT:
Enig artikel: Neemt akte van de verkeersregeling aan de nieuwe Markt, zoals vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen dd. 27/09/2022, agendapunt 51 (ID 27454):
'Beslist de eerder besproken 'filter' of zogenaamde 'knip' tussen nieuwe bib en rondpunt niet in te voeren. Aldus zijn geen eventuele andere flankerende parkeer- of verkeersmaatregelen nodig in de omliggende centrumstraten.
Wel wordt de Jagerstraat, zoals al eerder voorzien in het ontwerp nieuwe Markt, een doodlopende straat, dit teneinde de omgeving nieuwe appartementen verkeersluw te houden en van daaruit het autoverkeer geen toegang te geven tot de nieuwe Markt. Conform het advies van dienst mobiliteit wordt de Jagerstraat ter hoogte van de school fysiek afgesloten met hinderpaaltjes voor het autoverkeer.
Teneinde de verkeersdrukte tussen bib en rondpunt verder te beperken, beslist geen tweerichtingsverkeer toe te laten over de volledige straatlengte.
Concreet, beslist tussen de nieuwe bib en tot net voor het kruispunt met de Rijbekestraat, enkel éénrichtingsverkeer toe te laten; conform het advies van de mobiliteitsambtenaar in de zuid-noord richting, dus vanaf de nieuwe bib richting Rijbekestraat, zijnde behoud van de huidige toestand waarvan ondertussen is gebleken dat dit vlot verloopt.
Beslist voor de kortere strook vanaf het rondpunt tot en met het kruispunt met de Rijbekestraat, wel tweerichtingsverkeer toe te laten, teneinde de bereikbaarheid van academie en van de parkeerplaatsen ter hoogte van KBC vanuit verschillende rijrichtingen te maximaliseren.
Ingaande op de bekommernissen van de bewoners van de woningen rechtover de nieuwe academie, beslist dat een extra beveiliging van het voetpad aldaar dient te worden onderzocht; bijvoorbeeld nagaan of op die plaats enkele paaltjes kunnen worden geplaatst op het voetpad voor de gevels van de betrokken woningen. Dit kan dan aldus worden uitgevoerd.'
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorliggend 'regionaal mitigatieplan Waasland) en de daarbij horende maatregelen- en actietabel goed. Dit regionaal mitigatieplan gaat in vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad en loopt tot eind 2030.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om, samen met de Provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas en in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project 'Waasland Klimaatland', uitvoering te geven aan de regionale maatregelen en acties opgesomd in dit plan. Hiervoor onderneemt de gemeente de volgende stappen:
Artikel 3: De gemeenteraad gaat akkoord dat Interwaas de gemeente begeleidt in de vertaling van het regionale plan naar lokale acties. Interwaas zal hierbij mee bewaken dat de lokale acties in lijn zijn met de vooropgestelde ambities.
Artikel 4: De gemeenteraad geeft Interwaas het mandaat om namens de partners van het regionaal project 'Waasland Klimaatland' het 'regionaal mitigatieplan Waasland' als onderdeel van Klimaatplan Waasland, in te dienen bij het EU-secretariaat van het Burgemeestersconvenant.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan Interwaas (info@waaslandklimaatland.be).
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De gemeente Hamme ondertekent het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 tussen de Vlaamse Regering en de Vlaamse lokale besturen zoals toegevoegd in bijlage aan dit besluit.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de in het handhavingsplan ruimtelijke ordening beschreven visie en aanpak en met de in het handhavingsplan ruimtelijke ordening uiteengezette handhavingsprioriteiten.De gemeenteraad verleent haar definitieve goedkeuring aan het 'Handhavingsplan ruimtelijke ordening (incl. handhavingsprioriteiten)' zoals opgesteld door de KDV-D.D.S. in overleg met het gemeentebestuur.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen zal instaan voor de beëdiging en/of aanstelling van verbalisant(en) ruimtelijke ordening en een (inter)gemeentelijke stedenbouwkundig inspecteur onder de personeelsleden van D.D.S. De door het college aan te stellen verbalisant(en) ruimtelijke ordening en de aan te stellen (inter)gemeentelijke stedenbouwkundige inspecteur zullen instaan voor de uitvoering en opvolging van het handhavingsplan ruimtelijke ordening, waar nodig in samenwerking met de bevoegde gemeentelijke dienst voor de ruimtelijke ordening.
Artikel 3: Dit besluit treedt onmiddellijk in werking na de goedkeuring ervan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: De domeinconcessie voor de oprichting van de elektriciteitscabine goed te keuren, op de percelen Hamme, 1° afd. Sie A nr. 92B/52 en 92A/52 volgens de voorwaarden vervat in het ontwerp, die als bijlage wordt geviseerd.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen te machtigen deze overeenkomst af te sluiten.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Omschrijving van de prestatie:
De gemeente Hamme heft een retributie voor:
Artikel 2: Definities:
§1. Een betoelaagde en/of erkende vereniging is elke samenwerkingsvorm met of zonder rechtspersoonlijkheid die op het ogenblik van de aanvraag tot beschikbaarstelling structureel wordt betoelaagd en/of aangesloten is bij een van de gemeentelijke raden.
§2. Een sociaal-culturele activiteit is een activiteit die gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:
Ingebruiknemingen voor louter particuliere/familiale doeleinden worden hierin niet inbegrepen.
§3. Een gemeenschapsactiviteit is een activiteit die gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoet:
§4. Een andere activiteit is een activiteit die niet onder de omschrijving van de definitie van sociaal-culturele activiteit en/of gemeenschapsactiviteit valt.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de activiteiten zoals omschreven onder §2, §3 en §4 gemotiveerd op te lijsten en bepaalde activiteiten voor de toepassing van dit reglement gelijk te stellen of uit te sluiten.
§5. Categorie van personen:
Artikel 3: Tarief:
Het gebruik van alle ruimten en lokalen van de gemeentelijke feestzaal H@mbiance wordt getarifeerd per categorie van gebruiker en per uur tijdens de week van maandagmiddag 12:00 uur tot vrijdagmiddag 12:00 uur en tijdens het weekend van vrijdagmiddag 12:00 uur tot maandagmiddag 12:00 uur, genaamd respectievelijk weektarief en weekendtarief.
De retributie is verschuldigd voor de volledige toegestane gebruiksduur en omvat het gebruik van de ruimten en lokalen zoals opgesomd in artikel 1, van water, gas en elektriciteit. Alle andere kosten en vergoedingen zijn ten laste van de gebruiker en worden door hem rechtstreeks afgerekend met de leverancier/dienstverlener.
Elk begonnen uur wordt aangerekend als een volledig uur.
Aanvrager |
Sociaal-culturele activiteit – artikel 2 §2 |
gemeenschapsactiviteit – artikel 2§3 |
Andere activiteit – artikel 2 §4 |
de betoelaagde en/of erkende verenigingen onder elke samenwerkingsvorm met of zonder rechtspersoonlijkheid die op het ogenblik van de aanvraag tot beschikbaarstelling structureel worden betoelaagd en/of aangesloten zijn bij een van de gemeentelijke raden = categorie 2
|
weektarief: weekendtarief: |
weektarief: weekendtarief: €26,00/uur |
|
natuurlijke en rechtspersonen die niet ressorteren onder categorie 2 en die wonen of gevestigd zijn in de gemeente Hamme= categorie 3
|
weektarief: weekendtarief: |
weektarief: weekendtarief: €33,00/uur |
weektarief: weekendtarief: €50,00/uur |
natuurlijke en rechtspersonen die niet ressorteren onder categorie 2 en die NIET wonen of NIET gevestigd zijn in de gemeente Hamme= categorie 4
|
weektarief: weekendtarief: |
weektarief: weekendtarief: Maximum: |
Elk jaar zullen alle gebruikersvergoedingen op 1 januari van het dienstjaar aangepast worden aan de kosten van levensonderhoud door indexatie op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De basisindex is GI [2013] december 2021.
Artikel 4: Bijkomende dienstverlening:
De retributie voor het ambtshalve verwijderen van afval, ambtshalve verwijderen van achtergelaten materiaal of (ambtshalve) schoonmaak wordt aan de aanvrager/gebruiker aangerekend op basis van de ontvangen factuur door het gemeentebestuur van Hamme.
Bovengenoemde ambtshalve aanrekeningen gebeuren op basis van de vastgestelde tekortkomingen zoals aangeduid op de checklist voor het gebruik van de gemeentelijke feestzaal H@mbiance of voor de schoonmaak op vraag van de aanvrager/gebruiker.
De annuleringskosten zijn gelijk aan het bedrag van de verschuldigde retributie conform de voorwaarden bepaald in het gebruikersreglement, artikel 1,4°.
Een vergoeding van 250,00 euro zal aangerekend worden bij inbreuken op volgende artikelen in het gebruikersreglement:
Artikel 2: orde, netheid en veiligheid
Artikel 2: rookverbod
Artikel 7: verbodsbepalingen
Artikel 9: overdracht van gebruik
Deze vergoeding komt bovenop het recht van de gemeente Hamme om bijkomende schade te bewijzen of andere rechtsmiddelen aan te wenden waarover zij beschikt.
Voor het verbruik van eigen alcoholische en/of niet-alcoholische dranken, met uitzondering van wijnen, koffie en thee, wordt een vergoeding aangerekend van het huurgeld van de feestzaal voor het evenement, vermenigvuldigd met een factor 5, zoals vastgelegd in het gebruikersreglement in artikel 6, 6°.
Bij nutteloze alarmmeldingen worden de gemaakte kosten aangerekend.
Bij verlies van sleutels wordt de kostprijs voor vervanging van de sloten en de aanmaak van nieuwe sleutels aangerekend.
Het gebruik van een (1) restafvalcontainer is begrepen in de gebruikersvergoeding.
Er kan een extra restafvalcontainer gereserveerd worden. Bij reservatie wordt hiervoor een forfait van 250,00 euro aangerekend. In het geval de werkelijke verwerkingskost voor de container meer dan 10 % hoger ligt dan het aangerekende forfait, zal de werkelijke kostprijs aan de gebruiker doorgerekend worden, verminderd met het betaalde forfait.
Artikel 5: Schuldenaar:
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die het gebruik van de zaal aanvraagt.
Werd de aanvraag gedaan door twee of meer natuurlijke personen, dan zijn deze solidair en ondeelbaar gehouden tot betaling van de gehele retributie.
Werd de aanvraag gedaan in naam van een feitelijke vereniging, dan is de natuurlijke persoon die de aanvraag indient, persoonlijk gehouden tot betaling van de gehele retributie.
Artikel 6: Vrijstellingen:
Van de retributie zijn vrijgesteld, het gebruik dat wordt verleend aan:
het gemeentebestuur van Hamme en de gemeentelijke diensten.
Artikel 7: Inning:
De retributie dient betaald te zijn binnen de 30 dagen nadat de betalingsuitnodiging verzonden is en indien de verhuurdatum binnen die periode ligt; ten laatste 30 dagen voor de feitelijke verhuurdatum.
Ingeval de aanvrager een betalingsuitnodiging ontvangt voor een gebruik dat binnen de 30 dagen daaropvolgend doorgaat, dan dient de betaling onmiddellijk en uiterlijk voor het geplande gebruik te gebeuren.
Ingeval de aanvrager niet tijdig ingaat op een betalingsuitnodiging, kan de reservatie aan een andere gegadigde toegewezen worden. In dat geval zijn de annuleringskosten eveneens verschuldigd.
Wanneer een aanmaning vereist is, wordt deze aangetekend verstuurd en worden 15,00 euro administratiekosten aangerekend. Het volledig verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
Artikel 8: Inwerkingtreding:
Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na zijn bekendmaking (artikel 286, §1, 1° en artikel 288, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur).
Artikel 9: Afwijkingen:
Het college van burgemeester en schepenen kan in specifieke gevallen een afwijking toestaan op het retributiereglement.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Bevestigt het akkoord om een erkenningsaanvraag voor een Woonmaatschappij met werkingsgebied Dender-Noord, omvattende onder meer het volledige grondgebied van gemeente Hamme, in te dienen bij het agentschap Wonen Vlaanderen.
Artikel 2: Verleent principiële goedkeuring voor het voorstel van statuten, nog verder aan te vullen, zoals geviseerd in bijlage, in finale versie ter bekrachtiging voor te leggen aan de gemeenteraad.
Artikel 3: Afwijkend van voormelde statuten, art. 14 §5 Overgangsbepaling, keurt principieel goed het voorstel van roterend voorzitterschap van de toekomstige Woonmaatschappij voor de resterende periode van de huidige legislatuur, meer bepaald aangeduid door de gemeenten Hamme en Zele elk voor de helft van deze periode. Voor de periode waarvoor de gemeente de voorzitter niet aanduidt, duidt zij de ondervoorzitter aan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Voor de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen zullen 6 uren ten laste van het werkingsbudget aangevraagd worden bij het Vlaams ministerie van onderwijs vanaf 1 september 2022 voor de duur van het schooljaar 2022-2023.
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de schooldirectie van de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen en aan de financiële dienst.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Beslist om binnen de academie van Hamme 2 PWB-uren (uren ten laste van het werkingsbudget) van de afdeling muziek woord dans te verschuiven naar de afdeling beeldende kunst voor de duur van het schooljaar 2022-2023.
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de schooldirecties van de academie van Hamme en aan de financiële dienst.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
OCCASIONELE AMBULANTE VERKOOP OP OPENBAAR DOMEIN:
De overige standgelden bleven ongewijzigd.
BESLUIT:
Artikel 1: Ten behoeve van de gemeente Hamme, zullen volgende plaatsrechten op de markten en op andere plaatsen van de gemeente die tot het openbaar domein behoren, geheven worden voor een termijn ingaand op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2023.
Artikel 2: De tarieven worden als volgt samengesteld:
OCCASIONELE AMBULANTE VERKOOP OP OPENBAAR DOMEIN:
MARKTEN:
- 31 EUR voor max. 5 dagen. De standplaatsen mogen ten vroegste 4 dagen vóór Allerheiligen ingenomen worden.
FOREN:
a. Kermissen:
Deze tarieven gelden per lopende meter.
HAMME |
HAMME |
HAMME |
MOERZEKE |
MOERZEKE |
MOERZEKE |
|
9,78 |
9,78 |
9,78 |
3,83 |
3,83 |
3,83 |
alleen wulken, suikerspin, suikerkraam, snoepkraam |
13,18 |
17,85 |
22,10 |
11,05 |
11,05 |
11,05 |
hotdogs, pitta, belegde broodjes, hamburgers |
15,30 |
18,28 |
21,25 |
11,05 |
11,05 |
11,05 |
wulken + broodjes |
17,85 |
22,10 |
26,78 |
4,68 |
4,68 |
4,68 |
levende paarden, kindervliegtuig, visspel, schietkraam, krachtbal, pottenkraam, derbyrace, muizenspel, bak-pikspel, ballenspel, yellyball, ringenspel, koordjetrek, magnetenspel, rugbyspel, rugbybal, kleine loterij (radio-spel), boksbal, rad, fortuin, basketbalspel, cinéscoop |
17,85 |
22,10 |
26,78 |
5,10 |
5,10 |
5,10 |
rattenspel, casino, tombola, stedenspel, kindervliegmolen, spookkasteel, boogschieten, flessenschieten |
22,53 |
26,78 |
31,03 |
5,10 |
5,10 |
5,10 |
kindermolen, kinderbuggy, paardenmolen |
22,53 |
26,78 |
31,03 |
5,10 |
5,10 |
5,10 |
schuivenspel, bulldozerspel, bumpers, hobbykranen |
23,80 |
28,05 |
32,73 |
6,38 |
6,38 |
6,38 |
autoscooter |
26,78 |
31,03 |
35,70 |
7,65 |
7,65 |
7,65 |
rupsmolen, automatische spelen, vliegmolen, bidule, polype, lambada, grote molen, cakewalk |
31,03 |
35,70 |
39,95 |
11,05 |
11,05 |
11,05 |
frituur |
b. Wijkkermissen:
c. Winterkermis:
De standplaatsen voor kermissen in Hamme-Centrum en Moerzeke-centrum zullen volgens voormelde tarieven contractueel vastgelegd worden.
De contracten worden in de loop van de eerste maand volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad hernieuwd voor een periode van zes jaar.
De standplaatsen zullen volgens voormelde tarieven contractueel vastgelegd worden door het schepencollege, rekening houdend met de aard van de inrichting.
Voormelde tarieven gelden voor de ganse duur van de kermissen.
Artikel 3:
Artikel 4: De lengte der kramen zal berekend worden op de meest belastbare gebruikte lengte:
Het gedeelte van een meter wordt steeds voor een lopende meter aangerekend.
In geval van geschil bij de meting zullen de kramers of kooplieden zich gedragen en onderwerpen, zonder beroep, aan de meting door een afgevaardigde van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5: Zijn van betaling vrijgesteld:
De voorwerpen welke ter gelegenheid van openbare veilingen op de straat worden gebracht voor huizen, waar de veiling plaats heeft, zo ook voorwerpen welke verkocht worden bij openbare verkoop, alsmede dieren, die op de dagen der jaarmarkten mededingen aan prijskampen door de gemeente uitgeschreven of door haar gesteund.
Artikel 6: De belasting is contant te betalen tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
Artikel 7: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:
De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1 wet artikel 8.
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen per abonnement (maximum 5 % van het totaal aantal standplaatsen).
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.
De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn.
Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het verschuldigde standgeld aan de financiële dienst, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.
De betaling dient de dag zelf te gebeuren aan het onthaal, bij uitzondering van bv. een sluitingsdag voor publieke diensten, dan zal er via factuur moeten worden betaald.
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht op sociale media en andere gemeentelijk kanalen.
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register van kandidaturen. Deze kandidaturen worden geklasseerd:
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 art. II.2 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun indiener.
Jaarlijks moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
De standplaatsen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 art. II.2 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 72 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven door het gemeentebestuur in de gevallen bepaald in artikel 9 van onderhavig marktreglement.
Een seizoensgebonden activiteit (artikel 37) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.
De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
Het abonnement zal door (het college van) (de) burgemeester (en schepenen) geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Wanneer een deel van de markt of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van voorop zeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
De personen opgesomd in 2) tot 5) kunnen de standplaatsen innemen, toegewezen of onderverhuurd aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats werd toegewezen of onderverhuurd.
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat :
Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1 (wet artikel 9).
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 13 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente via markten@hamme.be. Het college van burgemeester en schepenen zal dan oordelen over de aanvraag.
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
Een geldige aanvraag omvat minstens het volgende:
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikel 5 tot en met 9 van dit reglement).
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 1 (wet artikel 9).
Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 18 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente via markten@hamme.be. Het college van burgemeester en schepenen zal dan oordelen over de aanvraag.
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
Een geldige aanvraag omvat minstens het volgende:
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikelen 5 tot en met 9 van dit reglement). Voorwaarden inzake melding van vacature (cf. Afdeling 1 artikel 5.1 van dit reglement) geldt niet.
Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.
Bij betwisting is het college gemachtigd om te oordelen en te beslissen over het traject.
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 23, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente op markten@hamme.be. Het college van burgemeester en schepenen zal dan oordelen over de aanvraag.
Een geldige aanvraag omvat minstens het volgende:
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
De producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen (KB Art. 7. § 1.) :
De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3, geldt niet in geval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4.
Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in artikel 25, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren.
Op verzoek van de overheid die de toestemming heeft verleend, overhandigt de verantwoordelijke, binnen dertig dagen, het bewijs van de bestemming van de fondsen om het aangegeven doel te realiseren.
De aanvraag van een toestemming is afhankelijk van de situatie, gericht het college van burgemeester en schepenen of aan de Minister of aan de personeelsleden aan wie hij die bevoegdheid heeft gedelegeerd, op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
De aanvraag omvat:
De toestemming, is beperkt tot één jaar. Ze is hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.
De toestemming kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.
Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 45 van het Koninklijk Besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.
De toestemming, vermeld in art 7 §1, eerste lid, 3° of 4°, kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.
Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.
De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend:
De marktleider en bij uitbreiding de aangestelde bevoegden, aangesteld door het college van burgemeester en schepenen, is bevoegd om documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen te controleren.
De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn:
De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, worden voorgelegd op elk verzoek van de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van het Koninklijk besluit. De gemeente zal de machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 3°, bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.
Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
De gemeente omschrijft het occasionele karakter met een maximum van 5 keer per jaar.
De gemeente omschrijft het occasionele karakter met een maximum van 5 keer per jaar.
De uitbater van een inrichting, ook tijdelijke (bv. markten, kermissen, braderijen, …), die voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt moet op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare selectieve inzamelrecipiënten voorzien en instaan voor een correcte verwijdering en verwerking van het afval.
De afvalstoffen dienen selectief te worden ingezameld in hun respectievelijke inzamelrecipiënten. Deze inzamelrecipiënten dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden.
De locatie waar de inzamelrecipiënten geplaatst worden en het aantal inzamelrecipiënten, alsook de aard van de in te zamelen afvalstoffen kunnen door de gemeente bepaald worden.
De uitbater moet de inzamelrecipiënten zelf tijdig ledigen en het inzamelrecipiënt, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein houden. De uitbater ruimt minstens elke openingsdag op de standplaats en in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting alle afvalstoffen op die afkomstig zijn van de producten die hij verkocht heeft.
§1. De aanvrager verbindt er zich toe:
§2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Hamme, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.
Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.
Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.
Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties of private kermissen.
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:
De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes.
De gemeenteraad geeft volmacht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de data voor de kermissen te bepalen.
De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen:
1. Voor kermisattracties en vestigingen van kermisgastronomie met bediening aan tafel:
Bijkomende voorwaarden:
2. Voor vestigingen van kermisgastronomie zonder bediening aan tafel:
Bijkomende voorwaarden:
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2.
De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.
De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:
De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Het gemeentelijk reglement kan deze termijn verminderen.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester of zijn afgevaardigde deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord en/of, via de website www.hamme.be en/of via de lokale pers, via sociale media en de gemeentelijke kanalen.
De kandidaturen worden ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 37 van dit reglement.
De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:
Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.
De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee:
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats vermeld staat:
Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,
kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:
Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.
De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval.
De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:
De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:
De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten:
De beslissing tot schorsing wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
De overdracht van een standplaats is toegelaten wanneer:
In beide gevallen is overdracht slechts mogelijk op voorwaarde dat
De personen bedoeld in 2) tot en met 5) kunnen deze standplaatsen innemen voor zover hun machtiging geldig is voor de attractie of vestiging die erop uitgebaat worden.
Zij kunnen deze standplaatsen innemen buiten de aanwezigheid van de personen aan wie of door middel van wie ze werden toegewezen.
De personen opgesomd in 2) tot en met 5) kunnen de standplaatsen innemen buiten de aanwezigheid van de personen aan wie of door middel van wie ze werden toegewezen.
Wanneer een deel van de kermis of alle standplaatsen definitief worden opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 39 van Afdeling 6 van dit reglement gevolgd.
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 5 artikel 37) en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis (cf. supra Afdeling 5 artikel 47) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
De machtiging wordt door de gemeente toegekend
Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren. Het gemeentelijk reglement kan deze termijn verminderen.
Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.
De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.
De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in Afdeling 1, artikel 3 van dit reglement te controleren .
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2022 en heft het Marktreglement van 12 september 2007 op.
BIJLAGEN
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
De raad neemt akte van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 door de gouverneur op 11 oktober 2022 en van de gemaakte bemerkingen van eerder technische aard.
De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.
NB: Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter