Terug gemeenteraad

Wed 26/10/2022 - 20:00 zaal De Schelde

Openbaar

Normaal

  • De gemeenteraad neemt akte van het ontslag, met onmiddellijke ingang, van mevrouw Lien De Vos als gemeenteraadslid, zoals ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad op 10 oktober 2022.

  • Gezien het ontslag van mevrouw Lien De Vos als gemeenteraadslid, waarvan akte genomen werd in raadszitting van heden, is dit mandaat vrijgekomen. Conform de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen is de volgende opvolger de heer Pieter Bieseman, die het mandaat aanvaardt. De geloofsbrieven werden onderzocht en goed bevonden.

    De heer Pieter Bieseman legt de eed af in openbare zitting van de gemeenteraad in handen van de voorzitter.

  • Aangezien de heer Pieter Bieseman heden als raadslid werd geïnstalleerd, ter vervanging van ontslagnemend raadslid Lien De Vos, dient de rangorde van de raadsleden aangepast te worden.

    Raadsleden die ná de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als raadslid afleggen, sluiten achteraan aan, los van reeds eventueel vroeger opgebouwde anciënniteit.

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022/1 van het kerkbestuur Sint-Anna. Deze budgetwijziging past binnen het (aangepaste) meerjarenplan 2020-2025. De gemeentelijke exploitatie- en investeringstoelage verhogen niet.

    De kredieten van de exploitatie worden aangepast aan de gewijzigde realiteit.

    De renovatiewerken (schilderen - behandeling vochtprobleem, ...), waarvoor een gemeentelijke investeringstoelage van 35 000,00 euro was ingeschreven in 2021, worden verschoven naar 2023. De opmaak van de technische voorschriften voor de aanbesteding van de werken en de aanvraag van een subsidiedossier bij de Vlaamse Overheid zijn bezig. De werken zullen ten vroegste in 2023 kunnen starten.

    De overige wijzigingen in de investeringen hebben betrekking op het dossier van de cijnspacht, de erelonen voor de begeleiding van het dossier van de Sint-Antoniuskapel en de herbelegging van financiële middelen, gefinancierd met het positief investeringssaldo van de rekening 2021.

  • De budgetten 2023 van de kerkbesturen, behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme, zijn besproken in het overleg met het Centraal Kerkbestuur Hamme op 16 augustus 2022. Alle budgetten passen binnen hun goedgekeurd (aangepast) meerjarenplan 2020-2025.

    Artikel 48 van het eredienstendecreet zegt hierover dat als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, de gemeenteraad hiervan akte neemt binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan (Bisdom Gent).

  • Aan de gemeenteraad wordt aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Anna, ter goedkeuring, voorgelegd.

    De procedure voor een aanpassing aan een goedgekeurd meerjarenplan is dezelfde als die voor het oorspronkelijke meerjarenplan.

    De aangevraagde aanpassingen zijn conform wat is overlegd tussen het Centraal Kerkbestuur Hamme en het gemeentebestuur op 16 augustus 2022.

    Het Bisdom gaf advies over deze aangevraagde wijziging: gunstig op 16 september 2022.

    De wijzigingen beperken zich tot de jaren 2022 en 2023. De gemeentelijke exploitatietoelagen blijven ongewijzigd en de gemeentelijke investeringstoelage voor de werken aan de Sint-Antoniuskapel die ongebruikt bleef in 2021, wordt opgenomen in 2023.

    In budgetjaar 2022 worden kredieten voorzien voor de erelonen en ontwerpuitgaven voor de restauratie van de Sint-Antoniuskapel, voor de juridische ondersteuning in het dossier van de cijnspacht en voor de belegging van financiële middelen. De financiering gebeurt met het investeringssaldo 2021.

    In het budget 2023 worden kredieten opgenomen voor de werken aan de Sint-Antoniuskapel en een herbelegging van financiële middelen en voor de financiering ervan respectievelijk met een gemeentelijke investeringstoelage en met beschikbare middelen na herberekening.

  • Neemt kennis van de brief vanwege het intergemeentelijk samenwerkingsverband VERKO m.b.t. het vervolgtraject van de vernieuwing van de composteerinstallatie en bouw van de voorgisting. Waar de oorspronkelijke gunning een bedrag van € 22.364.030,73 inhield, werd VERKO geconfronteerd met meer- en minderprijzen van de composteerfabriek van € 914.940,22 en met een totale meerkost aan prijsherzieningen geraamd op € 2.000.000 (alle bedragen inclusief BTW).

    Hiervoor werd een extra financiering aangegaan t.b.v. € 3.000.000 met een looptijd van 15 jaar. Deze wordt toegestaan mits een borgstelling van de 9 deelnemende gemeenten voor het pro rata gedeelte van het geplaatst kapitaal. Voor Hamme bedraagt de borgstelling € 401.788,87, wat de totale borgstelling voor de composteerfabriek op € 2.879.486,88 brengt.

  • Naar aanleiding van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die zal plaatsvinden op donderdag 15 december 2022 om 18.00 uur in Hof ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde wordt de agenda van deze vergadering voorgelegd aan de gemeenteraad en dient het stemgedrag van de gemeentelijke vertegenwoordiger te worden bepaald.

    De agenda werd door de Raad van Bestuur op 8 september 2022 als volgt samengesteld:

    1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
    2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
      1. Wijziging van het voorwerp;
      2. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en toevoeging van een artikel 37ter;
      3. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen van het bestaande artikel 1 (naamswijziging);
      4. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1bis en 3 en schrapping van de bijlage 2;
      5. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
      6. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
      7. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
      8. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
    3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
    4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
    5. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
    6. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
    7. Statutaire benoemingen.
    8. Statutaire mededelingen.

    Vertegenwoordiger: Herman Vijt - plaatsvervanger Fatima Gökce.

  • Artikel 10 van de beheersovereenkomst tussen het AGB HIM en de gemeente Hamme (raad van bestuur HIM 20/6/2019 - gemeenteraad 11/9/2019) regelt de prijssubsidies die de gemeente toekent aan het AGB.

    Om de globale openbare dienstverlening van het bedrijf te kunnen waarborgen, kent de gemeente aan het bedrijf een financiële bijdrage toe. Deze financiële bijdrage stemt minimaal overeen met het werkingstekort van het jaar (rubriek III van de staat van opbrengsten en kosten – overschot of tekort van het boekjaar).

    De subsidiëring van de gemeente aan het bedrijf neemt de vorm van een prijssubsidie aan, nodig om de tarieven voor de gebruikers democratisch te houden.

    De subsidie evolueert en wordt afgerekend op basis van de jaarrekeningen van het bedrijf.

    De financiering wordt in overleg tussen het AGB HIM en de gemeente beheerd.

    Uit de tussentijdse budgetcontrole 2022 is gebleken dat de prijssubsidiefactor voor het dienstjaar 2022, voor het 1ste tot en met 3de kwartaal 2022 ongewijzigd kan blijven en voor het 4de kwartaal 2022 dient de prijssubsidiefactor voor de parking Nieuwstraat verhoogd tot 12.83. Voor de vrijetijdsinfrastructuur blijft de factor ongewijzigd op 4.69. 

  • Bij besluit van de gemeenteraad van 29 april 2020 kende de gemeente Hamme een renteloze lening van 4 670 000,00 euro toe aan het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse Investeringsmaatschappij voor de realisatie van een ondergrondse parking binnen het project 'ontwikkeling Marktplein', in opdracht van de gemeente Hamme, tot een termijn tot 31 december 2054.

    Op 1 januari 2022 diende voor de ondergrondse parking Marktplein nog 1 789 984,11 EURO (exclusief BTW) werken uitgevoerd te worden tot het finaliseren van het project.

    In de realisatieovereenkomst PPS MARKTPLEIN HAMME is contractueel een herzieningscoëfficiënt opgenomen.

    Tot einde 2020 was die coëfficiënt negatief, maar sinds de oorlog in Oekraïne is die factor gestegen tot 1.30088 (referentie 1 juni 2022). De herzieningscoëfficiënt daalt niet, waardoor het werk 30% op een bedrag van 1 789 984,11 euro (exclusief BTW) nog uit te voeren werken in 2022 of 540 000,00 euro (exclusief BTW) meer zal kosten aan het agb.

    Daarnaast keurde het agb meerwerken goed met een gunstig effect op de uitbatingskosten: 

    • bijkomende elektriciteitswerken voor extra laadpalen en camera's
    • aanpassing van het lokaal onderaan de inrit met mechanische ventilatie, stalen deur
    • extra aftakpunt voor water poetsmachine 
    • hekwerk met poort voor poetsmachine
    Hierdoor komt de raming van het benodigde leningsbedrag op 5 309 000,00 euro.

    Gezien er geen uitbating meer zal kunnen zijn in het 4de kwartaal 2022 (vertraging in de uitvoering van het project door coronacrisis en oorlog in Oekraïne) vraagt het agb om de eerste aflos van de lening te verschuiven naar 2023.

  • Het gebouw Marktplein 19 staat leeg. De buitenschoolse kinderopvang 'De Kiezel' is van dit pand verhuisd naar de Meulenbroekstraat.
    Een schattingsverslag werd aangevraagd.
    Door het college werd beslist om dit pand openbaar te verkopen via Biddit.
    De instelprijs voor de openbare verkoop zal 183.000 euro zijn.
    Notaris Heyvaert werd aangesteld als instrumenterend notarisen verzorgde een lastenkohier dat in deze zitting aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd.
    De gemeenteraad wordt gevraagd de openbare verkoop via Biddit en de voorwaarden die zijn opgenomen in het lastenkohier goed te keuren.

  • Neemt akte van de verkeersregeling aan de nieuwe Markt. Het verkeersverloop komt in grote lijnen overeen met de huidige (voorlopige) toestand, waarbij de ervaring is dat het verkeer in de omliggende straten vlot verloopt.

    Concreet wordt vanaf de nieuwe bib en tot net voor het kruispunt met de Rijbekestraat enkel éénrichtingsverkeer toegelaten, in de zuid-noord richting, dus vanaf de nieuwe bib richting Rijbekestraat.

    Voor de kortere strook vanaf het rondpunt en tot en met het kruispunt Rijbekestraat, wordt tweerichtingsverkeer toegelaten om bereikbaarheid van academie en parkeerplaatsen nabij het rondpunt te optimaliseren.

    Bedoeling was, enerzijds de noodzakelijke doorstroming van het verkeer in het centrum te verzekeren, anderzijds ook maatregelen te treffen om het autoverkeer waar mogelijk in te perken. Vandaar voormeld éénrichtingsverkeer. Vandaar ook dat de Jagerstraat ter hoogte van de school wordt afgesloten met hinderpaaltjes, zodat langsdaar het autoverkeer geen toegang krijgt tot de nieuwe Markt.

    Dit wordt verder praktisch uitgewerkt door de bevoegde diensten.

  • In 2020 heeft onze gemeente samen met de 10 andere Wase gemeenten bij Waasland Klimaatland de joint SECAP optie 2 als groep ondertekend. Hierbij hebben we ons engagement om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, vernieuwd. De indiening bij de burgemeestersconvenant van het gezamenlijk klimaatplan, adaptatie- en mitigatiedeel, dient ten laatste te gebeuren januari 2023. Het adaptatieplan werd reeds door de Raad van Bestuur van Interwaas en door de meeste Wase gemeenten goedgekeurd. Nu dient het mitigatieplan goedgekeurd te worden door de elf gemeenten, Interwaas en de Provincie.

    Inhoud mitigatieplan

    Het mitigatieplan bestaat uit 8 blokken:

    • Context en analyse van de regio (huishouden, mobiliteit, economie, voeding)
    • CO2-nulmeting totaal, huishoudens, mobiliteit, economie en voeding
    • Toekomstscenario
    • Strategische doelstellingen
    • Actieplan
    • Participatie
    • Partnerschappen
    • Vervolgtraject

    Samen met het adaptatiedeel zetten we in op klimaatneutraliteit en voldoende weerbaarheid tegen weersveranderingen. Beide delen zijn opgebouwd rond een aantal strategische doelstellingen. Deze strategische doelstellingen voor adaptatie en mitigatie zijn in bijlage schematisch weergegeven.

    Proces opmaak mitigatieplan

    Het mitigatieplan is het resultaat van verschillende participatie- en feedbackmomenten. De lokale besturen en de burgers kregen op verschillende tijdstippen de mogelijkheid om input en feedback te geven op het plan. Tijdens de werkgroepen in januari bepaalden de lokale experten en externe stakeholders de prioriteiten. Deze input vormde de basis voor de eerste draft. Waasland Klimaatland stelde deze draft voor op de verschillende klimaatteams van de gemeenten. Hierna kregen de gemeenten nog de mogelijkheid om feedback te formuleren op de tweede draft. Begin maart werd ook een eerste burgerbevraging opgestart, waardoor ook burgers de mogelijkheid kregen om hun input te geven. Grote lijnen uit de burgerbevraging werden samen met de feedback van de gemeenten op de tweede draft, verwerkt tot de derde draft. Tot eind juni hadden de gemeenten nog de tijd om hier laatste opmerkingen op te formuleren.

    Vervolgtraject

    Na goedkeuring door de verschillende colleges bekijkt Interwaas voor elke stad/gemeente hoe het regionale plan lokaal vertaald kan worden. Het regionale plan bevat vele acties, waarvan sommige strikt lokaal opgenomen zullen worden door 1 of meerdere gemeenten, en enkele regionaal uitgewerkt zullen worden. Interwaas ondersteunt de lokale besturen in deze oefening.

    In het najaar brengt Interwaas voor elk lokaal bestuur de klimaatteams samen met als doel:  

    • Een overzicht te krijgen van waar de verschillende lokale besturen de komende jaren op willen inzetten 
    • Het concreter maken van de eerste acties: wie, wanneer, hoe, welke middelen, …

    Ieder lokaal bestuur zal hierbij vanuit hun eigen karakter, mogelijkheden en pijnpunten lokale acties kiezen. Vanuit de coördinerende rol binnen Waasland Klimaatland zal Interwaas er wel op toezien dat vanuit elke gemeente voldoende impactvolle acties worden opgenomen in functie van onze doelstelling om minstens 40 % CO2 reductie te behalen tegen 2030.  

    Elke gekozen actie zal in de loop van het najaar uitgewerkt worden in een actiefiche. De bedoeling is om in het voorjaar van 2023 met de eerste acties van start te gaan.  
    De actiefiches in combinatie met het klimaatrapport van provinciesincijfers.be worden beschouwd als een ‘lokaal mitigatieplan’. 

    Voor de opvolging van de 40 %-reductiedoelstelling en de klimaatacties, maken we gebruik van FutureProofedCities. Het platform biedt hiervoor immers een aantal behulpzame functies:  

    • Interwaas kan de inspanningen van al haar gemeenten monitoren: elk lokaal bestuur voegt haar klimaatacties, de status en resultaten aan een eigen plan toe. Op basis van de som van al deze lokale plannen wordt dan voor de regio de verwachte CO2 uitstoot berekend en gevisualiseerd. 
    • Interwaas kan, op dezelfde manier als de lokale besturen, ook regionale acties toevoegen. Zo bekomen we in 1 overzicht alle lokale + regionale inspanningen.  
    • We kunnen inspiratie halen uit de plannen en acties van meer dan 120 gemeenten die eveneens zijn aangesloten bij dit platform. 
    • Het platform laat toe om de ingegeven acties en hun progressie zichtbaar te maken en te communiceren naar inwoners van de regio. Dit zorgt voor een zekere transparantie en ook sensibilisatie.
  • Vlaanderen en de lokale besturen slaan sinds 2021 d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact van 2021 (LEKP 1.0) en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.

    Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:

    Lokale besturen engageren zich om:

    • De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40 % naar -55 % CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
    • De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3 % per jaar vanaf 2023;
    • Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
    • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
      • Nieuwe uitdaging onder werf 2:
        • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
        • De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
      • Nieuwe uitdaging onder werf 3
        • 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.
    De Vlaamse overheid engageert zich tot:
    • Territoriaal coördinatorschap door Vlaanderen (VR 2022 2502) voor het Europese Burgemeestersconvenant om o.a. technische en strategische bijstand aan ondertekende gemeenten te verlenen voor de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van hun actieplannen voor duurzame energie en klimaat (SECAPS);
    • Het faciliteren van praktijkoplossingen voor een kwalitatieve ruimtelijke implementatie van het LEKP, het benutten van de synergieën tussen de 4 werven en via een werkplatform met 2.0-ondertekenaars gedetecteerde drempels oppakken. De Vlaamse Regering engageert zich voor een frequente opvolging (minstens jaarlijks) per bevoegd beleidsdomein;
    • In plaats van een apart sloopbeleidsplan, kan de renovatiedoelstelling (residentieel en niet-residentieel) worden voorbereid door een geïntegreerde lange termijn lokale renovatiestrategie. Het Netwerk Klimaat van VVSG zal hier een ondersteunende start analyse voor laten opmaken (timing: begin 2023);
    • Verder bouwend op de start analyse van het Netwerk Klimaat wordt een ‘Wijkrenovatietool’ aangeboden aan lokale besturen en hun partners om collectieve renovatietrajecten data-gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering. Deze tool kan een handig instrument zijn om de klimaattafels wijkgericht te organiseren;
    • Versterking van de basisfinanciering van energiehuizen;
    • De invoering van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en de ‘Mijn VerbouwLening’  en de versterking van het noodkoopfonds. Zo wordt er gestreefd naar een evenwichtige mix van het activeren van privaat kapitaal door financieringsinstrumenten (premies (waaronder de EPC-labelpremie) en langlopende leningen met incentives voor diepgaande renovaties via het renteloze renovatiekrediet (via banken) of de energielening+ (via energiehuizen)), ontzorging (door energiehuizen en BENOvatiecoaches) en verplichtingen (zoals de niet-residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/22 en residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/23, publieke en overheidsgebouwen moeten een minimaal EPC-label behalen tegen 2028 en alle niet-residentiële gebouwen tegen 2030);
    • Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de lokale besturen bij het realiseren van state of the art fietsinfrastructuur;
    • De noodzaak voor een taxshift tussen de energievectoren (elektriciteitsfactuur verlichten door kosten door te schuiven naar fossiele energiedragers) heeft de Vlaamse Regering principieel ondersteund. Eerste stappen hiertoe zijn ondernomen (opkoop groenestroomcertificaten bij de netbeheerders, schrappen kost openbare verlichting, vergoeding REG-premies via de Vlaamse Veerkrachtmiddelen en de kost voor de minimale levering aardgas). Het blijft desalniettemin de expliciete ambitie van minister Zuhal Demir, en de voltallige Vlaamse Regering, om de inspanningen continu verder te zetten zodat er zoveel mogelijk bijkomende kosten uit de elektriciteitsfactuur worden gehaald. De Vlaamse Regering stelt voor om in samenwerking met de Federale overheid een samenwerkingsovereenkomst uit te werken om een sociaal rechtvaardige taxshift door te voeren van elektriciteit naar de verschillende fossiele energiedragers waarbij gemiddeld de energiekost van huishoudens en ondernemingen niet stijgt. Hierbij wordt gedacht aan oplossingen, zoals een uitzondering op de non bis in idem-wet. Een precedent hiervan vinden we terug in de gehanteerde methode voor de minerale olie. Hiervoor zal overleg worden opgestart met het federale beleidsniveau en rekening gehouden worden met Europese beleidsinitiatieven. VVSG zal frequent op de hoogte worden gehouden. Het is ook in dit kader dat aan de lokale besturen gevraagd wordt de heffing op de ELIA-elektriciteitsmasten af te bouwen, gezien hierdoor ook de elektriciteitsfactuur verlicht wordt met 11 miljoen euro per jaar;
    • Een eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.
    Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Hamme aan om actie te ondernemen om de aangescherpte doelstellingen zoals hierboven vermeld te behalen.
  • Met de inwerkingtreding van het Handhavingsdecreet van 25 april 2014 zijn er bevoegdheden inzake handhaving ruimtelijke ordening toegekend aan de burgemeester en de gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur, alsook aan gemeentelijke verbalisanten ruimtelijke ordening.
    Een effectieve, efficiënte en doelmatige handhaving van de ruimtelijke ordening garandeert het bewaren van de goede ruimtelijke ordening, het verbeteren van de leefkwaliteit en het vermijden van stedenbouwkundige overtredingen in de toekomst. De gemeente wenst die doelstellingen te bereiken door in te zetten op een actieve (zowel proactief als reactief) handhaving van de ruimtelijke ordening.
    De gemeentelijke bevoegdheden inzake handhaving ruimtelijke ordening kunnen ook op intergemeentelijk niveau worden uitgeoefend.
    Om een efficiënte, kenbare en gestructureerde handhaving ruimtelijke ordening uit te bouwen en uit te voeren, dringt de opmaak van een handhavingsplan ruimtelijke ordening zich op. Het handhavingsplan ruimtelijke ordening is een beleidsinstrument en omschrijft op welke wijze de handhaving ruimtelijke ordening wordt vorm gegeven en omschrijft de prioriteiten waarop het handhavingsbeleid wil inzetten.
    Het college van burgemeester en schepenen, in zitting van 25 januari 2022, heeft met de 'KDV-D.D.S.' een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor handhaving ruimtelijke Ordening.
    Ook heeft het college van burgemeester en schepenen, in zitting van 22 februari 2022, aan de 'KDV-D.D.S.' een prioriteitenlijst voorgesteld waar er voor handhaving nood is om goed op te volgen.
    D.D.S. werkt met dit handhavingsplan ook samen met de gemeenten Berlare, Buggenhout, Lebbeke, Wichelen en Zele.
    De prioriteitenvoorstellen van de gemeenten werden samen gelegd en de 'gemene delers' werden als prioriteit in het handhavingsplan opgenomen.
    Na de goedkeuring door de gemeenteraad van het handhavingsplan ruimtelijke ordening en de bijhorende handhavingsprioriteiten, zullen personeelsleden van D.D.S. door het college van burgemeester en schepenen worden beëdigd en/of aangesteld als verbalisant ruimtelijke ordening en (inter)gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur.
    Het handhavingsplan wordt aan de gemeenteraad voorgelegd met de vraag dit plan goed te keuren.

  • Voor de realisatie van het project Brugwachtershuisje en de assistentiewoningen dient een elektriciteitscabine (16,56 m²) te worden opgericht. Deze cabine is volgens de omgevingsvergunning voorzien in het gebouw Brugwachtershuisje zelf. Fluvius heeft de gemeente een ontwerp van de domeinconcessie bezorgd. De overeenkomst moet afgesloten worden tussen Fluvius/Intergem, de gemeente en BV 'Mirab'eau'/Springvis en Hero-construct (BDV).
    De vergoeding voor de oprichting van een elektriciteitscabine werd in de statuten van Intergem vastgelegd. Deze vergoeding bedraagt 650 euro/m².
    De gemeente heeft het Brugwachterhuisje via erfpacht met De Vlaamse Waterweg ter beschikking. Aan De Vlaamse Waterweg werd de overeenkomst voor advies overgemaakt.
    De gemeenteraad wordt gevraagd de voorwaarden in deze overeenkomst goed te keuren.

  • De leasingovereenkomst voor de gemeentelijke feestzaal H@mbiance tussen het gemeentebestuur van Hamme en het gemeentelijk autonoom bedrijf Hamme Hamse investeringsmaatschappij eindigde op 1 november 2021. De koopoptie op het einde van de leasingovereenkomst werd niet gelicht door het gemeentelijk autonoom bedrijf bij besluit van de raad van bestuur van 29 april 2021.
    De uitbating van de gemeentelijke feestzaal kwam bijgevolg terug naar de eigenaar van het gebouw, het gemeentebestuur van Hamme.
    Er dient ten behoeve van de gemeentefinanciën een billijke vergoeding vastgesteld te worden voor het ter beschikking stellen aan een derde van ruimten en voorzieningen van feestzalen H@mbiance. De vergoeding staat in billijkheid en redelijkheid in verhouding tot de kostprijs van de verleende dienst en wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex die de evolutie van de levensduurte meet.

  • In 2020 besliste de Vlaamse Regering om lokaal sociale huisvestingsmaatschappijen en verhuurkantoren samen te voegen in woonmaatschappijen om de impact van publieke aandeelhouders op het lokaal sociaal woonbeleid te versterken.

    In onderling overleg beslisten de gemeenten Hamme en Zele om samen het werkingsgebied van een nieuwe woonmaatschappij te vormen.

    Bij besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 werd het gezamenlijke werkingsgebied 'Dender-Noord' officieel bekrachtigd.

    De gemeenten Hamme en Zele beschikken samen altijd over minstens 50 % +1 van het totale aantal stemrechten binnen de algemene vergadering.

    De onderlinge verhouding van de stemrechten werd op vrijdag 15 juli 2022 krachtens besluit van de Vlaamse Regering aan de hand van objectieve criteria die verband houden met het woonbeleid, vastgesteld als volgt: gemeente Hamme: 57 % - gemeente Zele: 43 %.

    De Vlaamse Regering erkent autonome vennootschappen als woonmaatschappij als ze voldoen aan de erkenningsvoorwaarden.

    De volgende stap omvat het indienen van een erkenningsaanvraag bij het agentschap Wonen Vlaanderen.

    Vraag aan de gemeenteraad om principiële goedkeuring van de modelstatuten zoals in bijlage toegevoegd, nadien nog verder aan te vullen, en aanvullend te preciseren dat er voor de resterende tijd van de lopende legislatuur eveneens een roterend voorzitterschap zal zijn (vanuit Hamme en Zele telkens voor de helft van de periode).

  • De gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen wenst 6 lestijden in te richten vanuit het werkingsbudget voor de aanstelling van een beleidsmedewerker voor het schooljaar 2022-2023.

    Beleidsmedewerker is een nieuw ambt binnen het basisonderwijs en de aangekochte uren zullen besteed worden aan het ondersteunen van de directeur en het uitwerken/implementeren van een onderwijsvisie in overleg met de directeur en het team. In de school ontbreken er heel wat essentiële elementen die nodig zijn voor een goede werking en een gelijkgerichte visie op school. Vanaf september 2023 wordt er een nieuw geïntegreerd leerplan basisonderwijs voorgesteld. De uren beleidsmedewerker zullen het mogelijk maken om binnen een redelijke termijn de ontbrekende documenten en visie te realiseren om daarna te kunnen overgaan tot het verkennen en implementeren van de nieuwe leerplannen.

    Het salaris van dit personeelslid wordt voor deze 6 lestijden bekostigd door het schoolbestuur uit het werkingsbudget van de school en wordt dus niet betoelaagd door het Vlaams ministerie van onderwijs. De aanwending van de uren uit het werkingsbudget werd reeds goedgekeurd bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12/07/2022 en wordt besproken op het ABOC van 26/10/2022.

  • Gezien de grote belangstelling voor het vak beeldatelier in de vestigingsplaats Heikant (Zele) van de Academie voor beeldende kunst te Hamme (35 leerlingen) wordt er gezocht naar een oplossing om elke leerling een plaats te kunnen geven. Het maximum voor de huidige groep leerlingen werd vastgesteld op 25 leerlingen. Momenteel staan er dus 10 kinderen in de wachtrij. Pedagogisch is het aangewezen om de groep op te splitsen zodat ook de nieuw aangemelde kinderen naar het beeldatelier kunnen komen.

    Om aan deze vraag tegemoet te komen, stelt de directie van de Academie voor beeldende kunst te Hamme voor om de huidige leerkracht bijkomend aan te stellen voor 2 extra lesuren. Deze leerkracht zou gefinancierd worden via personeel ten laste van het werkingsbudget ('PWB'). Deze kosten kunnen nadien via een onkostennota van de gemeente Zele worden teruggevorderd.

    Voor de afdeling beeldende kunst van de Academie Hamme werden er bij beslissing van de gemeenteraad dd. 15/09/2022 6 PWB-uren toegekend dewelke allen reeds toegewezen zijn. Voor de afdeling muziek woord dans van de Academie Hamme werden er bij beslissing van de gemeenteraad van 15/09/2022 4 PWB-uren toegekend, doch de directie van de afdeling muziek woord dans laat weten dat er 2 van deze uren kunnen worden ingezet voor de afdeling beeldende kunst. Het totaal toegekende volume uren 'personeel ten laste van het werkingsbudget' voor beide afdelingen van de academie samen wordt hiermee niet overschreden.

    Het voorstel om de kosten voor deze extra lestijden via een onkostennota terug te vorderen van de gemeente Zele werd reeds goedgekeurd op het schepencollege van de gemeente Zele, alsook door het schepencollege van de gemeente Hamme bij beslissing van 27/09/2022 en wordt besproken op het ABOC van 26/10/2022.

    De directies van de Academie Hamme vragen dan ook een verschuiving van 2 PWB-uren van de afdeling muziek woord dans naar de afdeling beeldende kunst en de toelating om deze kosten via een onkostennota terug te vorderen van de gemeente Zele.

  • Voorheen werden er geen belastingen geheven op niet-openbaar georganiseerde activiteiten, wat op zich een oneerlijke concurrentie vormt voor de belastingen die worden geheven op de openbaar georganiseerde activiteiten. 

    Tegelijk was er wel een belasting voor bloemverkopers, maar bijvoorbeeld geen voor ambulante activiteit met niet vooraf bepaalde plaatsen (b.v. hamburgerkraam op het grondgebied van Hamme tijdens carnaval).

    Een ondernemer die producten verkoopt in Hamme, via een vaste winkel of via ambulante activiteit op bijvoorbeeld de wekelijkse zaterdagmarkt, die werd belast. Maar een ijskar die ijsjes verkoopt op ons grondgebied, die wordt hier niet op belast. 

    Tevens hebben we ook voortaan zelf vooraf bepaalde plaatsen waar ambulante activiteiten mogen plaats vinden op het openbaar domein. We merkten zeer veel aanvragen om met een foodtruck of dergelijke een standplaats in te mogen nemen in de gemeente, maar moesten deze steeds doorverwijzen met de hoop dat ze een stuk privéterrein zouden kunnen vinden en met de hoop dan de goedkeuring te krijgen van de eigenaar. Nu kunnen we vanuit de gemeente ook enkele plaatsen van het openbaar domein hiervoor aanbieden, zoals voorgesteld in het aangepaste reglement markten en foren (tevens voorgelegd aan de gemeenteraad van heden).

    Uiteraard dient hiervoor ook standgeld te worden betaald. 

    Hieronder het concrete voorstel inzake toevoegingen aan het vorige reglement uit 2021:

    OCCASIONELE AMBULANTE VERKOOP OP OPENBAAR DOMEIN:

    1. Op rondtrekkende wijze
      250 euro voor april, mei, juni, juli, augustus en september
    2. Ambulante activiteit met vooraf bepaalde plaats
      10 euro per verkoopdag
    3. Ambulante activiteit met niet vooraf bepaalde plaatsen
      10 euro per verkoopdag 

    De overige standgelden bleven ongewijzigd.

  • Op de zitting van 12 september 2007 werd er voor de laatste keer het marktreglement aangepast. Ondertussen is de wetgeving her en der gewijzigd, waardoor de aanpassing van ons huidige marktreglement noodzakelijk is geworden. Met de verhuis van de markt naar zijn oorspronkelijke plaats op het Marktplein is dit het aangewezen moment om de aanpassingen door te voeren.

    De benaming is ondertussen ook gewijzigd en we spreken niet langer van een marktreglement, maar van een reglement ambulante handel. Dit reglement beheerst dan ook alle facetten van de ambulante handel, zijnde kermissen, openbare markten, ambulante handel op openbaar domein (foodtrucks), ambulante handel op rondtrekkende wijze (ijskarren), verkopen van producten of diensten met een niet-commercieel karakter.

    De wetgeving op de ambulante activiteiten regelt de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten. Naar aanleiding van de zesde staatshervorming is dit vanaf 1 juli 2014 een bevoegdheid van het Vlaams gewest. De Vlaamse overheid heeft een aantal wijzigingen aangebracht in de federale wet en het bijhorende Koninklijk Besluit (KB). Buiten deze wijzigingen blijven de bepalingen van de wet en het KB gelden.

    De kostprijs, de standgelden en de belastingen worden bepaald in het reglement belasting op plaatsrechten op markten en foren.

  • Op 15 juni 2022 stelde de gemeenteraad de jaarrekening van 2021 vast. Op 11 oktober 2022 werd de goedkeuring ontvangen van jaarrekening 2021 vanwege de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen. Deze beslissing wordt, conform artikel 332 van het decreet over het lokaal bestuur, ter kennis gebracht aan de gemeenteraad.

Extra

  • Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Agnes Onghena, Groen.

    Zie in bijlage de toelichting en vragen.

    Dit punt zal verder worden toegelicht door raadslid Gilles Verbeke.

  • Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Frank Van Erum, Open VLD.

    Zie in bijlage de toelichting en vragen.