Terug
Gepubliceerd op 22/01/2025

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 19/06/2024 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, leden raad voor maatschappelijk welzijn
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gilles Verbeke, Frank Van Erum, leden raad voor maatschappelijk welzijn

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.

  • Openbaar

    • GOEDKEURING NOTULEN

      • Notulen van de vorige zitting - goedkeuring

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Enig artikel.

        Keurt de notulen van 22 mei 2024 goed.

    • BESTUUR EN BELEID

      • Intercommunales en verenigingen

        • Intergemeentelijke samenwerking - de Thuisbouwer - Algemene Vergadering 27 juni 2024 - goedkeuring

          REGELGEVING:

          Bevoegdheid

          • Artikel 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Juridische context

          • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel:
            • 78 5° met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking;
            • 432, alinea 3 waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
          • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij.
          • De ontwerpstatuten van woonmaatschappij de Thuisbouwer, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.

          OVERWEGINGEN:

          Feiten en context

          • Op 8 juni 2023 werd de nieuwe woonmaatschappij 'de Thuisbouwer' voor het werkingsgebied Hamme-Zele gevormd. Hamme en Zele maken deel uit van dit werkingsgebied.
          • De e-mails van 23 en 31 mei 2024 vanwege de Thuisbouwer voor de algemene vergadering die zal plaatsvinden op donderdag 27 juni 2024 om 19 u. in Taverne Drie Goten, Driegoten 64 bus a te 9220 Hamme.
          • De agendapunten van de algemene vergadering zijn:
            1. Kwijting verdaging Algemene Vergadering.
            2. Jaarverslag.
            3. Jaarrekening en verslag commissaris-revisor.
            4. Winstverdeling.
            5. Waarderingsregels.
            6. Kwijting bestuurders en commissaris-revisor.
            7. (Her)benoeming bestuurders.
            8. Uittredingen en overlijdens aandeelhouders.

          Vormvereisten

          Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 mei 2024 werden volgende vertegenwoordigers aangeduid tot het einde van de legislatuur:

          • Effectief vertegenwoordiger: Ann Verschelden 
          • Plaatsvervanger: Lotte Peeters

          Motivering

          Het is de taak van de raad voor maatschappelijk welzijn om de agenda van de algemene vergadering goed te keuren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
          Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLUIT:

          Artikel 1.

          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de Thuisbouwer van 27 juni 2024:

          1. Kwijting verdaging Algemene Vergadering.
          2. Jaarverslag.
          3. Jaarrekening en verslag commissaris-revisor.
          4. Winstverdeling.
          5. Waarderingsregels.
          6. Kwijting bestuurders en commissaris-revisor.
          7. (Her)benoeming bestuurders.
          8. Uittredingen en overlijdens aandeelhouders. 

          Art. 2.

          Volgende vertegenwoordigers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, zullen de standpunten en de belangen van het lokaal bestuur Hamme, zoals overeengekomen op de raad voor maatschappelijk welzijn, verdedigen:

          •  Effectief vertegenwoordiger: Ann Verschelden 
          • Plaatsvervanger: Lotte Peeters

          Art. 3.

          Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Thuisbouwer via info@dethuisbouwer.be.

      • Audit en organisatiebeheersing

        • Organisatiebeheersing - rapportering 2024 - kennisgeving

          REGELGEVING:

          Bevoegdheid

          • Artikel 77 en 78 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Juridische context

          • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
            • Artikel 171, §1 dat stelt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem.
            • Artikelen 217 tot en met 220 met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.
            • Artikel 219 dat bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de raad voor maatschappelijk welzijn met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.
          • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2023 inzake goedkeuring van het gebruikte kader organisatiebeheersing.

          OVERWEGINGEN:

          Feiten en context

          Conform het decreet lokaal bestuur, artikel 219, dient er jaarlijks en uiterlijk in juni gerapporteerd te worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn inzake organisatiebeheersing. Het gebruikte kader hierbij is de Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale Besturen. Dit rapport bevat een update in vergelijking met vorig jaar, in verband met de thema's 'communicatie' en 'ICT', twee thema's zoals opgenomen in de gehanteerde Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale Besturen. Het thema ICT werd uitgebreid in vergelijking met vorig jaar.

          Het rapport werd besproken in het managementteam in zitting van 18 april 2024 en in het vast bureau in zitting van 30 april 2024.

          BESLUIT:

          Enig artikel.

          Neemt akte van het rapport organisatiebeheersing 2024, zoals geviseerd in bijlage.

    • FINANCIËN

      • Jaarrekening 2023 - vaststelling - goedkeuring

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn bevoegd op basis van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Deze artikelen bepalen dat alle beleidsrapporten — dus ook de jaarrekening — vastgesteld worden door de gemeenteraad en door de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Juridische grond

        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4 De beleids- en beheercyclus van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, hoofdstuk 1 De beleidsrapporten artikelen 249 tot 262.

        • Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciebesturen artikelen 8 tot 26.

        • Het ministrieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciebesturen artikelen 1 tot 4.

        • Het ministerieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering van de gegevens van de beleids- en beheercyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        OVERWEGINGEN:

        Feiten en context

        • De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s.
        • De raad voor maatschappelijk welzijn dient hun deel van de gezamenlijke jaarrekening vast te stellen.
        • De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie.
        • Het budgettair resultaat van het boekjaar 2023 bedraagt € 172.884.
          Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 9.709.896.
          Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 9.059.678.
          De autofinancieringsmarge bedraagt € 6.266.131.

          De balans 2023 vertoont een balanstotaal van € 168.299.847.
          De staat van opbrengsten en kosten vertoont een overschot van € 3.196.411.

        • De toelichting in de gezamenlijke gemeenteraadscommissie op 12 juni 2024.
        • De toelichting ter zitting van de heer schepen van financiën.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1

        Stelt de jaarrekening 2023 voor het gedeelte van het OCMW vast.

        Art. 2

        Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.

    • OUDERENZORG

      • Indexering dagprijs WZC Meulenbroek, assistentiewoningen/serviceflats De Durme, Den Eendengaerd, Den Craenevliet en De Wuiten, en CDV Den Oever - goedkeuring

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid
        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77: '[...] De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid, de retributies en het inwendige bestuur van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;'
        • Ministerieel besluit van 9 december 2009 tot bepaling van de samenstelling van de dagprijs, de extra vergoedingen en de voorschotten ten gunste van derden aangerekend in de woon-zorgcentra.
        • Ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de instellingen van de sector voor bejaardenopvang (gewijzigd bij BVR van 9 januari 2015, in het B.S. op 02/02/2015), in het bijzonder art 5.

        OVERWEGINGEN:

        Feiten en context
        • De vorige indexering van de dagprijzen van de ouderenvoorzieningen dateert van 1 februari 2024.
        • Deze indexering is de normale wettelijke jaarlijkse prijsindexering,  toe te passen vanaf 01/08/2024 en bedraagt 1,89%
        • Deze indexering werd op voorhand via het e-loket ter goedkeuring ingediend bij het Agentschap Zorg & Gezondheid. De melding wordt gedaan aan de bewoners, minimum 30 dagen op voorhand.
        • Het vast bureau besliste op 14 mei 2024 de indexering ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
        • De dagprijs voor duurzame bewoning in WZC Meulenbroek kan enkel geïndexeerd worden conform het wettelijke indexeringsmechanisme en ingevolge een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn op voorstel van het vast bureau.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de dagprijzen van de oudereninstellingen met ingang van 1 augustus 2024 wettelijk te indexeren als volgt:

        • 1- persoonskamer: van € 61,88- naar € 63,05.
        • 1- persoonskamer (niet-Hammenaar): van € 64,67 - naar € 65,89.
        • Koppelkamer: van € 49,96- naar € 50,90.
        • CVK: 1- persoonskamer: van € 61,88- naar € 63,05.
        • Assistentiewoningen Den Eendengaerd: van € 33,14- naar € 33,77.
        • Assistentiewoningen Den Craenevliet: van € 38,31- naar € 39,03.
        • Assistentiewoningen De Durme: van € 26,25 naar € 26,75.
        • Assistentiewoningen De Wuiten:
          • § 1 slaapkamer groot: van € 37,65– naar € 38,36.
          • § 1 slaapkamer klein: van € 37,08– naar € 37,78.
          • § 2 slaapkamers: van € 39,34– naar € 40,08.
        • CDV Den Oever: van € 23,69– naar € 24,14.
        • CDV Den Oever (niet-Hammenaar): van € 26,48– naar € 26,98.
      • Kandidaatstelling Algemene Vergadering ELZ Dender - goedkeuring

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid

        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        OVERWEGINGEN:

        Feiten en context
        • OCMW Hamme is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Eerstelijnszone Dender in de clusters lokale besturen en welzijn.
        • Eerstelijnszone Dender vraagt aan de leden van de Algemene Vergadering om opnieuw een kandidaatsstellingsformulier in te vullen en een engagementsverklaring af te leggen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Christel Vanhoyweghen, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys
        Onthouders: Agnes Onghena, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 4 onthoudingen

        BESLUIT:

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn vaardigt de heer Andy Dilles, directeur ouderenzorg, namens het OCMW af voor de Algemene Vergadering van Eerstelijnszone Dender in de clusters lokale besturen en welzijn.

      • Reglement vieringen/recepties t.g.v. jubilea en speciale verjaardagen van bewoners WZC/serviceflats/assistentiewoningen - goedkeuring

        REGELGEVING:

        Bevoegdheid
        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77: '[...] De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid, de retributies en het inwendige bestuur van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.'

        OVERWEGINGEN:

        Feiten en context
        • Er bestonden geen reglementen in verband met vieringen/recepties van jubilea en speciale verjaardagen van bewoners in het woonzorgcentrum en de assistentiewoningen/serviceflats.
        • Voor de goede orde is het belangrijk dat er goedgekeurde reglementen zijn waarin bepaald wordt welke speciale aangelegenheden aanleiding geven tot een viering/receptie, het aantal toegelaten genodigden (betalend en niet-betalend), de forfaitprijs en betalingswijze, de aangeboden geschenken en de algemene werkwijze.
        • Het vast bureau keurde op 14 mei 2024 de reglementen goed voor de vieringen/recepties van jubilea en speciale verjaardagen van bewoners in het woonzorgcentrum en de assistentiewoningen/serviceflats.

        BESLUIT:

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaande reglementen met betrekking tot vieringen/recepties voor speciale verjaardagen en jubilea in het woonzorgcentrum en de assistentiewoningen/serviceflats van OCMW Hamme goed.

        Reglement jubilea bewoners met externe genodigden

        Artikel 1: Doelstelling

        Samen met onze bewoners speciale dagen vieren vinden wij heel erg belangrijk. De gebeurtenissen die in dit regelement besproken worden hebben specifiek betrekking op volgende trouwjubileumvieringen:

        • 50 aantal jaar getrouwd
        • 60 aantal jaar getrouwd
        • 65 aantal jaar getrouwd
        • 70 aantal jaar getrouwd

        Voor een jubileum voorzien wij een etentje met beperkt aangepaste dranken, aangeboden vanuit het WZC.

        Deze regeling geldt voor de bewoners van het WZC, de serviceflats en de assistentiewoningen.

        Wij zetten onze bewoners op deze speciale dagen graag in de bloemetjes en willen hun familie en vrienden daar niet bij vergeten.

        Omdat dit organisatorisch veel vraagt, is het nodig enkele afspraken te maken.

        Art. 2: Genodigden:

        Het schepencollege van de gemeente Hamme viert graag samen met onze bewoners deze speciale dagen. Vanuit de gemeente wordt een brief verstuurd naar de betrokken bewoners. Deze bewoners zijn vrij om hier al dan niet op in te gaan.

        Wie wordt verder nog uitgenodigd:

        • Familie of vrienden: 10 externe genodigden.
        • Vanaf de 11e externe genodigde wordt een forfait aangerekend. Meer dan 20 externe genodigden kunnen wij om praktische redenen niet toelaten.

        Kinderen jonger dan 3 jaar op de dag van het feest, worden niet meegerekend in het totaal aantal aanwezigen.

        Art. 3: Forfaitprijs en betaling

        Vanaf de 11e externe genodigde tot maximum de 20e externe genodigde wordt een forfait aangerekend van € 25,00 per persoon. Deze prijzen zijn vastgelegd in 2024 en zijn daarna onderhevig aan de indexering van de voedingsprijzen. Dit bedrag wordt aangerekend via de bewonersfactuur.

        Art. 4: Geschenken

        Vanuit het schepencollege wordt een cadeau voorzien.

        Vanuit het WZC voorzien wij een cadeau ter waarde van circa € 25,00. De woonleefbegeleider in samenspraak met de AMIE* van de afdeling, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, is verantwoordelijk voor het kiezen van dit cadeau.

         *AMIE: iedere bewoner van het WZC heeft een AMIE. Dit personeelslid is het eerste contactpersoon van de bewoner.

        Art. 5: Werkwijze

        De datum van het feest wordt tijdig en in samenspraak beslist. Hier moet ook rekening gehouden worden met de beschikbaarheid van de afdeling en de werking van Zorgsite Meulenbroek. Dit wil zeggen dat de datum van het jubileum niet altijd kan samenvallen met de datum van het feest. Een jubileum kan nooit georganiseerd worden op een zaterdag, een zondag of een feestdag. De woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, neemt ten laatste zes weken voor de verjaardag contact op met de bewoner en familie.

        Ten laatste vier weken voor de feestelijkheden wordt aan de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, door de bewoner of de familie doorgegeven hoeveel externe genodigden aanwezig zullen zijn en wordt het menu uitgekozen en doorgegeven.

        Voor organisatorische redenen wordt aan iedere genodigde hetzelfde voorgerecht, hoofdgerecht en dessert aangeboden.

        Het feest gaat steeds door op de afdeling of de recreatieruimte, of in de gemeenschappelijke ruimte van de serviceflat of assistentiewoning. De uiteindelijke locatie wordt samen afgesproken met de bewoner en/of familie en met de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat.

        Art. 6: Contact

        Bij vragen of opmerkingen kan u in de eerste plaats terecht bij de woonleefbegeleider van uw afdeling.

        Suggesties of klachten kunnen altijd gemeld worden aan de woonleefbegeleider of via de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail aan jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.

         

        Reglement recepties bewoners met externe genodigden

        Artikel 1: Doelstelling

        Samen met onze bewoners speciale dagen vieren vinden wij heel erg belangrijk. De gebeurtenissen die in dit regelement besproken worden hebben specifiek betrekking op: de 100e verjaardag en iedere verjaardag daarop volgend (101, 102, 103 etc.). Voor de viering van deze verjaardagen wordt een receptie aangeboden vanuit het WZC. Deze regeling geldt voor de bewoners van het WZC, de serviceflats en de assistentiewoningen.

        Wij zetten onze bewoners op deze speciale dagen graag in de bloemetjes en willen hun familie en medebewoners daar niet bij vergeten.

        Omdat dit organisatorisch veel vraagt, is het nodig enkele afspraken te maken.

        Art. 2: Genodigden

        Het schepencollege van de gemeente Hamme viert graag samen met onze bewoners deze speciale dagen. Vanuit de gemeente wordt een brief verstuurd naar de betrokken bewoner. Deze bewoner is vrij om hier al dan niet op in te gaan.

        Wie wordt verder nog uitgenodigd:

        • De medebewoners van de afdeling
        • Familie of vrienden: maximum 20 externe genodigden
        • Vanaf de 21e genodigde tot maximum de 30e genodigde wordt een forfait aangerekend. Meer dan 30 genodigden kunnen wij om praktische redenen niet toelaten.

        Kinderen jonger dan 3 jaar op de dag van het feest, worden niet meegerekend in het totaal aantal aanwezigen.

        Art. 3: Forfaitprijs en betaling

        Vanaf de 21e externe genodigde tot maximum de 30e externe genodigde wordt een forfait aangerekend van €    8,00 per persoon. Deze prijzen zijn vastgelegd in 2024 en zijn daarna onderhevig aan de indexering van de voedingsprijzen. Dit bedrag wordt aangerekend via de bewonersfactuur.

        Art. 4: Geschenken

        Vanuit het schepencollege wordt een cadeau voorzien.

        Vanuit het WZC voorzien wij een cadeau ter waarde van circa € 25,00. De woonleefbegeleider in samenspraak met de AMIE* van de afdeling, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, is verantwoordelijk voor het kiezen van dit cadeau.

        *AMIE: iedere bewoner van het WZC heeft een AMIE. Dit personeelslid is het eerste contactpersoon van de bewoner.

        Art. 5: Werkwijze

        De datum van het feest wordt tijdig en in samenspraak beslist. Hier moet ook rekening gehouden worden met de beschikbaarheid van de afdeling en de werking van Zorgsite Meulenbroek. Dit wil zeggen dat de datum van de verjaardag niet altijd kan samenvallen met de datum van het feest. Een receptie kan nooit georganiseerd worden op een zaterdag, een zondag of een feestdag. De woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, neemt ten laatste zes weken voor de verjaardag contact op met de bewoner en familie.

        Ten laatste vier weken voor de feestelijkheden wordt aan de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, door de bewoner of de familie doorgegeven hoeveel externe genodigden aanwezig zullen zijn op het feest.

        Het feest gaat steeds door op de afdeling of de recreatieruimte, of in de gemeenschappelijke ruimte van de serviceflat of assistentiewoning. De uiteindelijke locatie wordt samen afgesproken met de bewoner en/of familie en met de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat.

        Art. 6: Contact

        Bij vragen of opmerkingen kan u in de eerste plaats terecht bij de woonleefbegeleider van uw afdeling.

        Suggesties of klachten kunnen altijd gemeld worden aan de woonleefbegeleider of via de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail aan jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter