De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.
BESLUIT:
Enig artikel.
Keurt de notulen van 22 mei 2024 goed.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 mei 2024 werden volgende vertegenwoordigers aangeduid tot het einde van de legislatuur:
Motivering
Het is de taak van de raad voor maatschappelijk welzijn om de agenda van de algemene vergadering goed te keuren.
BESLUIT:
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de agenda goed van de algemene vergadering van de Thuisbouwer van 27 juni 2024:
Art. 2.
Volgende vertegenwoordigers, aangeduid tot het einde van de legislatuur, zullen de standpunten en de belangen van het lokaal bestuur Hamme, zoals overeengekomen op de raad voor maatschappelijk welzijn, verdedigen:
Art. 3.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Thuisbouwer via info@dethuisbouwer.be.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische context
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Conform het decreet lokaal bestuur, artikel 219, dient er jaarlijks en uiterlijk in juni gerapporteerd te worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn inzake organisatiebeheersing. Het gebruikte kader hierbij is de Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale Besturen. Dit rapport bevat een update in vergelijking met vorig jaar, in verband met de thema's 'communicatie' en 'ICT', twee thema's zoals opgenomen in de gehanteerde Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale Besturen. Het thema ICT werd uitgebreid in vergelijking met vorig jaar.
Het rapport werd besproken in het managementteam in zitting van 18 april 2024 en in het vast bureau in zitting van 30 april 2024.
BESLUIT:
Enig artikel.
Neemt akte van het rapport organisatiebeheersing 2024, zoals geviseerd in bijlage.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn bevoegd op basis van artikel 249 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Deze artikelen bepalen dat alle beleidsrapporten — dus ook de jaarrekening — vastgesteld worden door de gemeenteraad en door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Juridische grond
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4 De beleids- en beheercyclus van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, hoofdstuk 1 De beleidsrapporten artikelen 249 tot 262.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciebesturen artikelen 8 tot 26.
Het ministrieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciebesturen artikelen 1 tot 4.
Het ministerieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering van de gegevens van de beleids- en beheercyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Het budgettair resultaat van het boekjaar 2023 bedraagt € 172.884.
Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 9.709.896.
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 9.059.678.
De autofinancieringsmarge bedraagt € 6.266.131.
De balans 2023 vertoont een balanstotaal van € 168.299.847.
De staat van opbrengsten en kosten vertoont een overschot van € 3.196.411.
BESLUIT:
Artikel 1
Stelt de jaarrekening 2023 voor het gedeelte van het OCMW vast.
Art. 2
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de dagprijzen van de oudereninstellingen met ingang van 1 augustus 2024 wettelijk te indexeren als volgt:
REGELGEVING:
Bevoegdheid
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn vaardigt de heer Andy Dilles, directeur ouderenzorg, namens het OCMW af voor de Algemene Vergadering van Eerstelijnszone Dender in de clusters lokale besturen en welzijn.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaande reglementen met betrekking tot vieringen/recepties voor speciale verjaardagen en jubilea in het woonzorgcentrum en de assistentiewoningen/serviceflats van OCMW Hamme goed.
Reglement jubilea bewoners met externe genodigden
Artikel 1: Doelstelling
Samen met onze bewoners speciale dagen vieren vinden wij heel erg belangrijk. De gebeurtenissen die in dit regelement besproken worden hebben specifiek betrekking op volgende trouwjubileumvieringen:
Voor een jubileum voorzien wij een etentje met beperkt aangepaste dranken, aangeboden vanuit het WZC.
Deze regeling geldt voor de bewoners van het WZC, de serviceflats en de assistentiewoningen.
Wij zetten onze bewoners op deze speciale dagen graag in de bloemetjes en willen hun familie en vrienden daar niet bij vergeten.
Omdat dit organisatorisch veel vraagt, is het nodig enkele afspraken te maken.
Art. 2: Genodigden:
Het schepencollege van de gemeente Hamme viert graag samen met onze bewoners deze speciale dagen. Vanuit de gemeente wordt een brief verstuurd naar de betrokken bewoners. Deze bewoners zijn vrij om hier al dan niet op in te gaan.
Wie wordt verder nog uitgenodigd:
Kinderen jonger dan 3 jaar op de dag van het feest, worden niet meegerekend in het totaal aantal aanwezigen.
Art. 3: Forfaitprijs en betaling
Vanaf de 11e externe genodigde tot maximum de 20e externe genodigde wordt een forfait aangerekend van € 25,00 per persoon. Deze prijzen zijn vastgelegd in 2024 en zijn daarna onderhevig aan de indexering van de voedingsprijzen. Dit bedrag wordt aangerekend via de bewonersfactuur.
Art. 4: Geschenken
Vanuit het schepencollege wordt een cadeau voorzien.
Vanuit het WZC voorzien wij een cadeau ter waarde van circa € 25,00. De woonleefbegeleider in samenspraak met de AMIE* van de afdeling, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, is verantwoordelijk voor het kiezen van dit cadeau.
*AMIE: iedere bewoner van het WZC heeft een AMIE. Dit personeelslid is het eerste contactpersoon van de bewoner.
Art. 5: Werkwijze
De datum van het feest wordt tijdig en in samenspraak beslist. Hier moet ook rekening gehouden worden met de beschikbaarheid van de afdeling en de werking van Zorgsite Meulenbroek. Dit wil zeggen dat de datum van het jubileum niet altijd kan samenvallen met de datum van het feest. Een jubileum kan nooit georganiseerd worden op een zaterdag, een zondag of een feestdag. De woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, neemt ten laatste zes weken voor de verjaardag contact op met de bewoner en familie.
Ten laatste vier weken voor de feestelijkheden wordt aan de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, door de bewoner of de familie doorgegeven hoeveel externe genodigden aanwezig zullen zijn en wordt het menu uitgekozen en doorgegeven.
Voor organisatorische redenen wordt aan iedere genodigde hetzelfde voorgerecht, hoofdgerecht en dessert aangeboden.
Het feest gaat steeds door op de afdeling of de recreatieruimte, of in de gemeenschappelijke ruimte van de serviceflat of assistentiewoning. De uiteindelijke locatie wordt samen afgesproken met de bewoner en/of familie en met de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat.
Art. 6: Contact
Bij vragen of opmerkingen kan u in de eerste plaats terecht bij de woonleefbegeleider van uw afdeling.
Suggesties of klachten kunnen altijd gemeld worden aan de woonleefbegeleider of via de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail aan jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.
Reglement recepties bewoners met externe genodigden
Artikel 1: Doelstelling
Samen met onze bewoners speciale dagen vieren vinden wij heel erg belangrijk. De gebeurtenissen die in dit regelement besproken worden hebben specifiek betrekking op: de 100e verjaardag en iedere verjaardag daarop volgend (101, 102, 103 etc.). Voor de viering van deze verjaardagen wordt een receptie aangeboden vanuit het WZC. Deze regeling geldt voor de bewoners van het WZC, de serviceflats en de assistentiewoningen.
Wij zetten onze bewoners op deze speciale dagen graag in de bloemetjes en willen hun familie en medebewoners daar niet bij vergeten.
Omdat dit organisatorisch veel vraagt, is het nodig enkele afspraken te maken.
Art. 2: Genodigden
Het schepencollege van de gemeente Hamme viert graag samen met onze bewoners deze speciale dagen. Vanuit de gemeente wordt een brief verstuurd naar de betrokken bewoner. Deze bewoner is vrij om hier al dan niet op in te gaan.
Wie wordt verder nog uitgenodigd:
Kinderen jonger dan 3 jaar op de dag van het feest, worden niet meegerekend in het totaal aantal aanwezigen.
Art. 3: Forfaitprijs en betaling
Vanaf de 21e externe genodigde tot maximum de 30e externe genodigde wordt een forfait aangerekend van € 8,00 per persoon. Deze prijzen zijn vastgelegd in 2024 en zijn daarna onderhevig aan de indexering van de voedingsprijzen. Dit bedrag wordt aangerekend via de bewonersfactuur.
Art. 4: Geschenken
Vanuit het schepencollege wordt een cadeau voorzien.
Vanuit het WZC voorzien wij een cadeau ter waarde van circa € 25,00. De woonleefbegeleider in samenspraak met de AMIE* van de afdeling, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, is verantwoordelijk voor het kiezen van dit cadeau.
*AMIE: iedere bewoner van het WZC heeft een AMIE. Dit personeelslid is het eerste contactpersoon van de bewoner.
Art. 5: Werkwijze
De datum van het feest wordt tijdig en in samenspraak beslist. Hier moet ook rekening gehouden worden met de beschikbaarheid van de afdeling en de werking van Zorgsite Meulenbroek. Dit wil zeggen dat de datum van de verjaardag niet altijd kan samenvallen met de datum van het feest. Een receptie kan nooit georganiseerd worden op een zaterdag, een zondag of een feestdag. De woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, neemt ten laatste zes weken voor de verjaardag contact op met de bewoner en familie.
Ten laatste vier weken voor de feestelijkheden wordt aan de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat, door de bewoner of de familie doorgegeven hoeveel externe genodigden aanwezig zullen zijn op het feest.
Het feest gaat steeds door op de afdeling of de recreatieruimte, of in de gemeenschappelijke ruimte van de serviceflat of assistentiewoning. De uiteindelijke locatie wordt samen afgesproken met de bewoner en/of familie en met de woonleefbegeleider, of de opnameverantwoordelijke van de assistentiewoning of serviceflat.
Art. 6: Contact
Bij vragen of opmerkingen kan u in de eerste plaats terecht bij de woonleefbegeleider van uw afdeling.
Suggesties of klachten kunnen altijd gemeld worden aan de woonleefbegeleider of via de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail aan jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.
De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter