De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:01.
Van de zitting wordt een audio(visuele) opname gemaakt overeenkomstig artikel 278 §1, 2° en 4° lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Eerst wordt, n.a.v. de komst van de bedrijfsrevisor, agendapunt 19 (AGB HIM - jaarrekening 2024 - advies) behandeld.
Neemt akte van de toelichting door bedrijfsrevisor Jurgen Lelie.
Na de behandeling van agendapunt 19 schorst de voorzitter de gemeenteraad om 20u13.
Na afloop van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn heropent de voorzitter de gemeenteraad om 20u48.
De gemeenteraad bespreekt de notulen van de zitting van 26 mei 2025.
BESLUIT:
Enig artikel.
Keurt de notulen van 26 mei 2025 goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing aan de deontologische code gemeenteraad, toevoeging §9 aan artikel 1, goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
§9. De burgemeester en schepenen handelen volgens de afspraken vastgelegd in de afsprakennota tussen college van burgemeester en schepenen en het managementteam. Teneinde de dienstverlening aan alle burgers verder te versterken, engageren zij zich ertoe om ondermeer volgende punten te behartigen: investeren in de ontwikkeling van de kwaliteit binnen de personeelsteams; samenwerking met partners in de sociale economie; streven naar administratieve vereenvoudiging van reglementen; blijven inzetten op digitalisering van de dienstverlening zonder kwaliteitsverlies en verkennen van de mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI); verder bouwen aan Digibanken om digitale ongeletterdheid in de gemeente tot een minimum te beperken en de toegankelijkheid van de dienstverlening te vergroten.
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt kennis van de deontologische code en keurt deze goed.
In navolging van de deontologische code dient de raad te voorzien in de oprichting van een deontologische commissie.
Het aantal leden van deze deontologische commissies bedraagt 1 lid per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die optreedt als voorzitter van de deontologische commissie.
Aan de raad wordt gevraagd om de samenstelling van de deontologische commissie goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Effectief lid |
Plaatsvervangend lid |
|
|
BESLUIT:
Enig artikel.
De deontologische commissie gemeenteraad wordt als volgt samengesteld:
Effectief lid |
Plaatsvervangend lid |
|
|
De agenda van het Bestuursorgaan en Algemene Vergadering van Blijdorp III dat plaatsvindt op 24 juni 2025 om 18u00 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van Blijdorp van 24 juni 2025:
Art. 2.
De gemeenteraad duidt volgende lasthebbers tot het einde van de legislatuur aan als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van Blijdorp:
Ingevolge van de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Medov vzw van rechtswege ontslagnemend, daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een effectief vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Bijzondere) Algemene Vergaderingen van Medov vzw.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad duidt volgende lasthebbers tot het einde van de legislatuur aan als effectief vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van Medov vzw:
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Thuisbouwer die plaatsvindt op 27 juni 2025 om 18u wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Buitengewone algemene vergadering:
1. Rechtzetting materiële vergissing
2. Statutenwijziging naar aanleiding van vrijwillige uittreding
3. Eerste partiële splitsing door overneming
4. Vaststelling verwezenlijking partiële splitsing en vermogensvermindering
5. Tweede partiële splitsing door overneming
6. Vaststelling verwezenlijking partiële splitsing en vermogensvermindering
7. Statutenwijziging
8. Machtiging
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de buitengewone algemene vergadering van De Thuisbouwer van 27 juni 2025:
Buitengewone algemene vergadering:
1. Rechtzetting materiële vergissing
2. Statutenwijziging naar aanleiding van vrijwillige uittreding
3. Eerste partiële splitsing door overneming
4. Vaststelling verwezenlijking partiële splitsing en vermogensvermindering
5. Tweede partiële splitsing door overneming
6. Vaststelling verwezenlijking partiële splitsing en vermogensvermindering
7. Statutenwijziging
8. Machtiging
Art. 2.
De gemeenteraad duidt volgende lasthebbers tot het einde van de legislatuur aan als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van De Thuisbouwer
De agenda van de Algemene Vergadering van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening dat plaatsvindt op woensdag 25 juni 2025 om 14.00 uur wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ingevolge van de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Gemeentelijke Holding NV - in vereffening van rechtswege ontslagnemend, daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Bijzondere) Algemene Vergaderingen van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Effectief vertegenwoordiger |
Plaatsvervangend vertegenwoordiger |
|
|
Voor het vastleggen van de vertegenwoordiger wordt op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur overgegaan tot geheime stemming, maar op het bureau van de raad van 20/01/2025 werd afgesproken dat als er maar één kandidaat is voor een mandaat men overgaat tot publieke stemming voor het vlot verloop van de zitting.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening van woensdag 25 juni 2025:
Art. 2.
De gemeenteraad duidt volgende lasthebbers tot het einde van de legislatuur aan als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening:
De agenda van de Algemene Vergadering van OTC vzw die plaatsvindt op zaterdag 28 juni 2025 om 10.00 uur wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ingevolge van de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle vertegenwoordigers in OTC vzw van rechtswege ontslagnemend, daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om twee leden aan te duiden voor de (Bijzondere) Algemene Vergaderingen van OTC vzw.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Lid 1 |
Lid 2 |
|
|
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van OTC vzw van zaterdag 28 juni 2025:
Art. 2.
De gemeenteraad duidt volgende lasthebbers tot het einde van de legislatuur aan als vertegenwoordigers namens de gemeente Hamme in de Algemene Vergadering van OTC vzw:
De agenda van de Algemene Vergadering van stek92 die plaatsvindt op maandag 16 juni 2025 om 19.00 uur wordt, retroactief, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda, retroactief, goed van de Algemene Vergadering van Stek92 van 16 juni 2025:
Art. 2.
De gemeenteraad duidt volgende lasthebbers tot het einde van de legislatuur aan als effectief vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger namens de gemeente Hamme in de Algemene Vergadering van Stek92:
De agenda van de Algemene Vergadering van Woonpijler b.v. dat plaatsvindt op vrijdag 13 juni 2025 om 18.00 uur wordt, retroactief, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ingevolge van de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Woonpijler b.v. van rechtswege ontslagnemend, daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om ook een effectief vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Bijzondere) Algemene Vergaderingen.
Aangezien de gemeente Hamme verwacht om binnenkort ook een brief tot uittreding te ontvangen van Woonpijler b.v. en het beperkte belang voor gemeente Hamme, worden er geen kandidaten voorgedragen als effectief vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Woonpijler b.v.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Ingevolge van de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in Woonpijler b.v. van rechtswege ontslagnemend, daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een effectief vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Bijzondere) Algemene Vergaderingen van Woonpijler b.v.
Aangezien de gemeente Hamme verwacht om binnenkort ook een brief tot uittreding te ontvangen van Woonpijler b.v. en het beperkte belang voor gemeente Hamme, gezien het aantal aandelen in Woonpijler b.v., wordt er geen kandidaat voorgedragen als effectief vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Woonpijler b.v.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda, retroactief, goed van de Algemene Vergadering van 16 juni 2025:
Art. 2.
Aangezien de gemeente Hamme verwacht om binnenkort een brief tot uittreding te ontvangen van Woonpijler b.v. en het beperkte belang voor gemeente Hamme, gezien het aantal aandelen in Woonpijler b.v., beslist de gemeenteraad om geen kandidaten voor te dragen voor de Algemene Vergaderingen van Woonpijler b.v.
De agenda van de Algemene Vergadering van BV Tuinwijk dat plaatsvindt op woensdag 28 mei 2025 wordt, retroactief, ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van BV Tuinwijk dat plaatsvindt op vrijdag 27 juni 2025 om 18.00 uur wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Ingevolge van de algehele vernieuwing van de gemeenteraden zijn alle mandatarissen in BV Tuinwijk van rechtswege ontslagnemend, daarom wordt aan de gemeenteraad gevraagd om ook een effectief vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Bijzondere) Algemene Vergaderingen.
Aangezien de gemeente Hamme verwacht om binnenkort ook een brief tot uittreding te ontvangen van BV Tuinwijk en het beperkte belang voor gemeente Hamme, worden er geen kandidaten voorgedragen als effectief vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van BV Tuinwijk.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda, retroactief, goed van de Algemene Vergadering van 28 mei 2025:
Art. 2.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 juni 2025:
Art. 3.
Aangezien de gemeente Hamme verwacht om binnenkort een brief tot uittreding te ontvangen van BV Tuinwijk en het beperkte belang voor gemeente Hamme, gezien het aantal aandelen in BV Tuinwijk, beslist de gemeenteraad om geen kandidaten voor te dragen voor de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van BV Tuinwijk.
De agenda van de algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid die plaatsvindt op maandag 30 juni 2025 om 19u00 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op de gemeenteraad dd. 24 maart 2025 werd de uittreding bij Woonmaatschappij Dender-Zuid geagendeerd. De gemeente nam toen de principiële beslissing om uit te treden, onder voorbehoud dat alle gemeenten, thans nog aandeelhouder van Woonmaatschappij De Thuisbouwer, maar niet (meer) vallend onder het werkingsgebied van De Thuisbouwer, van hun kant het engagement nemen om uit te treden uit Woonmaatschappij De Thuisbouwer. Voorafgaandelijk dient een globaal intergemeentelijk akkoord te worden bereikt inzake wederkerige uittreding uit de respectievelijke woonmaatschappijen onder wiens werkingsgebied de betrokken gemeenten niet (meer) vallen.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Op de gemeenteraad dd. 24 maart 2025 werd de uittreding bij Woonmaatschappij Dender-Zuid geagendeerd. De gemeente nam toen de principiële beslissing om uit te treden, onder voorbehoud dat alle gemeenten, thans nog aandeelhouder van Woonmaatschappij De Thuisbouwer, maar niet (meer) vallend onder het werkingsgebied van De Thuisbouwer, van hun kant het engagement nemen om uit te treden uit Woonmaatschappij De Thuisbouwer. Voorafgaandelijk dient een globaal intergemeentelijk akkoord te worden bereikt inzake wederkerige uittreding uit de respectievelijke woonmaatschappijen onder wiens werkingsgebied de betrokken gemeenten niet (meer) vallen.
Aangezien Woonmaatschappij Dender-Zuid dit niet kan garanderen en de gemeente de kans gemist heeft om uit te treden, blijft gemeente Hamme aandeelhouder bij Woonmaatschappij Dender-Zuid. Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd om een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen.
Aangezien de gemeente weinig aandelen heeft van Woonmaatschappij Dender-Zuid en de woonmaatschappij geen enkele activiteit ontplooit in onze gemeente, worden er geen vertegenwoordigers aangeduid.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda goed van de algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid van maandag 30 juni 2025:
Art. 2.
De gemeenteraad beslist om geen vertegenwoordigers aan te duiden voor de Algemene Vergaderingen van Woonmaatschappij Dender-Zuid, aangezien de gemeente weinig aandelen heeft van Woonmaatschappij Dender-Zuid en de woonmaatschappij geen enkele activiteit ontplooit in onze gemeente.
Om de continuïteit van de dienstverlening aan de gemeente te verzekeren heeft de provincieraad twee juristen bij de Provincie Oost-Vlaanderen, voorgedragen als bijkomende sanctionerend ambtenaren in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS).
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1
Karolina Bylinka en Jantien Bruynbroeck worden aangewezen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS).
Art. 2
Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan:
Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de gemeenteraad.
JURIDISCHE CONTEXT:
Bevoegdheid
Juridische context
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Conform het decreet lokaal bestuur, artikel 219, dient er jaarlijks en uiterlijk in juni gerapporteerd te worden aan de gemeenteraad inzake organisatiebeheersing. Het gebruikte kader hierbij is de Leidraad Organisatiebeheersing voor Lokale Besturen. Het rapport werd besproken in het managementteam in zitting van 9 mei 2025.
BESLUIT:
Enig artikel.
Neemt akte van het rapport organisatiebeheersing 2024/2025, zoals geviseerd in bijlage.
Gemeenten die de burgers van haar grondgebied de mogelijkheid willen bieden om een verbouwlening af te sluiten zijn verplicht om hiervoor een samenwerking aan te gaan met een Energiehuis. Lokaal bestuur Hamme werkt momenteel samen met Energiehuis BEA. Op basis van beslissingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kan men veranderen van Energiehuis, dit telkens met ingang vanaf 1 januari. De beslissingen tot wijziging van een werkingsgebied van een Energiehuis dienen voor 1 oktober aan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) bezorgd te zijn. In concreto dient voor de wijziging van het werkingsgebied van het Energiehuis op 1 januari 2026 de beslissing aan VEKA bezorgd te zijn voor 1 oktober 2025.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 24 maart 2025 om principieel akkoord te gaan met de mogelijke toetreding tot het Energiehuis DDS na opstart en uitbouw van de dienstverlening. Om hiermee verder te kunnen gaan dienen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn tot samenwerking met Energiehuis DDS te besluiten.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de oprichting van een intergemeentelijk energiehuis (voor zover erkenning wordt bekomen van de FSMA en VEKA) en besluit tot het gezamenlijk met de andere gemeenten voorstellen ervan aan de bevoegde Vlaamse Minister met het oog op het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst.
Art. 2.
De gemeenteraad gaat akkoord om het energiehuis op te richten binnen de Dienstverlenende Vereniging DDS en machtigt de Dienstverlenende Vereniging DDS daartoe alle nodige stappen te nemen.
Art. 3.
De gemeenteraad gaat akkoord met de jaarlijkse financiële bijdrage van de gemeenten in de vorm van een vaste werkingsbijdrage die onderworpen is aan de consumptieprijsindex. Indien het gevoerde beleid door de lokale besturen de basistaken van het Energiehuis zoals beschreven in de meerjarenplanning van VEKA (in opmaak) zou overstijgen, zullen bovenop de werkingsbijdrage de hieraan verbonden kosten met de gemeenten jaarlijks forfaitair worden afgerekend.
Art. 4.
De gemeenteraad gaat akkoord met de bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Art. 5.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met DDS toegevoegd aan dit besluit.
Art. 6.
De gemeenteraad machtigt de betrokken teams en schepenen van de gemeente om, samen met de overige deelnemers binnen het Energiehuis, nadat de nodige stappen voor erkenning zijn genomen, om het operationele kader van het Energiehuis nader te omschrijven in een aan de samenwerkingsovereenkomst te hechten addendum.
Art. 7.
Kopie van dit besluit wordt bezorgd aan dhr. Kris Dooms, Algemeen Directeur van de Dienstverlenende Vereniging DDS
Bespreekt de aanpassing van het reglement op de geldigheidsduur van conformiteitsattesten.
Waarom deze aanpassing? Vanaf 2030 treedt de minimale energienorm voor huurwoningen en huurappartementen in werking. Zonder een beperking van de geldigheidsduur is het mogelijk dat bepaalde woningen en appartementen – met een E- of F-label – nog een conformiteitsattest ontvangen dat 10 jaar geldig is, terwijl we nu al weten dat deze niet meer zullen voldoen aan de energienormen vanaf 2030. Dit zou voor verwarring kunnen zorgen. Daarom wordt bij voorkeur het reglement nu al aangepast, zodat het conformiteitsattest voor woningen met een EPC-label E of F, slechts geldig is tot 31 december 2029.
De bestaande beperking op geldigheid blijft ongewijzigd. De retributie op een CA werd in een apart reglement vastgelegd en wijzigt niet.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Het vaststellen en toepassen van een reglement waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest wordt beperkt, is voor de gemeente een actie binnen het subsidiedossier van het intergemeentelijk samenwerkingsproject lokaal woonbeleid Woonpunt DDS.
Het conformiteitsattest is een officieel document dat de gemeente aflevert en dat aantoont dat een woning aan de minimale woningkwaliteitsnormen voldoet hetgeen betekent dat er geen gebreken van categorie II of III aanwezig zijn:
Conformiteitsattesten hebben volgens de Vlaamse regelgeving een standaard geldigheidsduur van 10 jaar. In sommige situaties is het afleveren van een attest van 10 jaar te lang, omdat bijvoorbeeld vastgestelde gebreken in categorie I, die kleinere gebreken zijn die de levensomstandigheden van de bewoners negatief beïnvloeden op termijn kunnen uitgroeien tot ernstige gebreken. Een gemeentelijk reglement kan echter voorzien in een beperking van deze geldigheidsduur.
Dit is wenselijk in de volgende situaties:
BESLUIT:
Artikel 1.
De geldigheid van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 5 jaar indien de woning gebreken vertoont die betrekking hebben op vochtschade of - de woning 4 of meer (maximaal 6) gebreken van categorie I vertoont.
Art. 2.
De geldigheid van het conformiteitsattest wordt beperkt tot 31/12/2029, als de woning of appartement een EPC-attest heeft met label E of F.
Art. 3.
De verordening wordt bezorgd aan het agentschap Wonen in Vlaanderen, zodat de geldigheidsduur van de conformiteitsattesten die Wonen in Vlaanderen zelf aflevert, geconformeerd kan worden aan de verordening.
Art. 4.
Het gemeenteraadsbesluit betreffende de geldigheidsduur van het conformiteitsattest van 29 maart 2023 wordt opgeheven vanaf 1 juli 2025.
Art. 5.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement ter beperking van de geldigheidsduur van conformiteitsattesten goed met ingang vanaf 01 juli 2025.
Overeenkomst nr. 25/065 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Overeenkomst nr. 25/065 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Hamme voor de automatische
toekenning van aanvullende rechten of de verstrekking van inlichtingen dienaangaande, met toepassing van beraadslaging nr. 16/008 van 2 februari 2016 (meermaals gewijzigd) van de kamer sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité, overeenkomstig artikel 11bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid.
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt overeenkomst nr. 25/065 inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid aan de gemeente Hamme, goed.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening voor de entiteit OCMW goed en stelt de gezamenlijke jaarrekening 2024 van de gemeente en het OCMW vast.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Het budgettair resultaat van het boekjaar 2024 bedraagt € -5.527.306.
Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 9.882.779
Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 3.518.967.
De autofinancieringsmarge bedraagt € 1.463.530.
De balans 2024 vertoont een balanstotaal van € 164.378.970.
De staat van opbrengsten en kosten vertoont een tekort van € 2.367.854.
BESLUIT:
Artikel 1.
Keurt het deel van de jaarrekening voor de entiteit OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.
Art. 2.
Stelt de gezamenlijke jaarrekening 2024 van de gemeente en het OCMW vast.
Art. 3.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
Voorliggende de jaarrekening 2024 zoals vastgesteld op de raad van bestuur dd 27/05/2025.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Conform de bepalingen uit het Decreet van het lokaal bestuur dient de Gemeenteraad hierover advies uit te brengen.
BESLUIT:
Art. 1.
Geeft een gunstig advies bij de jaarrekening 2024 zoals vastgesteld door de raad van bestuur.
Art. 2.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders.
Art. 3.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de commissaris-revisor
Art. 4.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de jaarrekeningen 2024 van de kerkbesturen behorend tot het Centraal Kerkbestuur Hamme te adviseren. De jaarrekeningen worden door het Centraal Kerkbestuur gecoördineerd ingediend bij de gemeente ten laatste voor 1 juni. De gemeente beschikt over een termijn van 50 dagen om een advies te formuleren. Het advies wordt geformuleerd ten behoeve van de gouverneur Oost-Vlaanderen die over een termijn van 200 dagen beschikt om de jaarrekeningen goed te keuren en vast te stellen. Het Centraal Kerkbestuur Hamme diende de jaarrekeningen in via het digitaal platform van de Vlaamse Overheid op 12 mei 2025.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Rekening 2024 kerkbestuur | Exploitatieresultaat (N) overschot | Investeringsresultaat (Z) overschot | Exploitatietoelage | I toelage |
Sint-Anna | 6.080,70 | 57.950,99 | 13.484,08 | 0 |
Heilig Hart | 163,45 | 88.056,74 | 19.686,00 | 0 |
Sint-Jozef Kastel | 2.124,84 | 0 | 8.132,99 | 0 |
OLV HdC Zogge | 9.459,70 | 0 | 14.696,58 | 0 |
Heilige Familie | 3.997,39 | 1.518,58 | 0 | 0 |
Sint-Martinus Moerzeke | 6.223,39 | 2.225,65 | 31.170,00 | 0 |
Sint-Pietersbanden | 29.729,13 | 8.366,17 | 52.497,00 | 11.500,00 |
TOTAAL | 57.778,60 | 158.118,13 | 139.666,65 | 11.500,00 |
Het vormelijk en inhoudelijk nazicht met een overzicht van de verplichte documenten (bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit) en de vaststellingen die deel uitmaken van dit besluit; met een gunstig advies voor alle kerkbesturen.
BESLUIT:
Artikel 1.
De jaarrekeningen over het dienstjaar 2024 van de kerkfabrieken H.Familie, H. Hart, Sint-Jozef, Sint-Anna, Sint-Pietersbanden, O.L. Vrouw Hulp der Christenen Zogge, Sint-Martinus worden gunstig geadviseerd met voorbehoud van de opmerkingen in het verslag van het vormelijk en inhoudelijk nazicht.
Art. 2.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
Bespreking aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer in de Damstraat.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullend reglement over het wegverkeer, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.
Bespreking aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer in de Drapstraat.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullend reglement over het wegverkeer, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.
Bespreking aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer in Tweebruggenplein.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van het aanvullend reglement over het wegverkeer, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.
Op de gemeenteraad dd. 28 april 2025 werd de naamswijziging van verkeersraad naar mobiliteitsraad goedgekeurd en werden de vertegenwoordigers vanuit de politieke partijen aangeduid. Tijdens deze zitting werd tevens beslist om de samenstelling van de stemgerechtigde leden uit te stellen naar een later tijdstip.
Aan de gemeenteraad van 23 juni 2025 wordt gevraagd om de stemgerechtigde leden aan te duiden.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
In het kader van deze bepaling van stemgerechtigde leden zal er ook statutenwijziging nodig zijn.
Onderstaande zullen geen stemrecht meer kunnen uitoefenen binnen de raad en zullen worden opgenomen als adviseurs:
Deze statutenwijziging zal geagendeerd dienen te worden op de gemeenteraad van september of later afhankelijk van de agendaplanning.
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het amendement goed.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van bovenvermelde stemgerechtigde leden en keurt deze samenstelling goed.
Met 24 stemmen voor (Jan Laceur, Lotte Peeters, Jan De Graef, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Veerle De Clercq, Kim Van de Sande, Giel Colman, Sigi Vanhoyweghen, Yannick De Maere, Jan Rosschaert, Tom Vermeire, Yentl Scheirs, Lotte De Blende, Guy Bogaert-De Clercq, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Mustafa Tokgoz, Kurt De Graef, Johan Robberecht, Regine Van Achter, Danny Poppe), 4 stemmen tegen (Leo Van der Vorst, Carine Calluy, Michaël Van Pottelberghe, Marc Saerens), 1 onthouding (Gilles Verbeke)
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het jaarverslag van 2024 en de bijhorende jaarrekening van Erfgoedcel Dijk92, deel van intergemeentelijk samenwerkingsverband Dijk92.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad neemt akte van het jaarverslag van 2024 en de bijhorende jaarrekening van Erfgoedcel Dijk92.
Het gemeentebestuur krijgt de kans om 7 kunstwerken van Achiel Van Sassenbrouck in bruikleen te krijgen voor 10 jaar. De gemeenteraad dient over deze bruikleen zijn goedkeuring te geven. De nodige documenten zijn voorzien.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad gaat akkoord met deze bruikleen.
De seniorenraad wordt bij het begin van een nieuwe legislatuur opnieuw samengesteld uit stemgerechtigde en raadgevende leden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de nieuwe samenstelling van de seniorenraad goed te keuren en kennis te nemen van de geactualiseerde statuten.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Volgens artikel 2 van de statuten van de gemeentelijke seniorenraad wordt de adviesraad samengesteld uit stemgerechtigde en raadgevende leden:
'a) stemgerechtigde leden
1. Vertegenwoordigers van verenigingen of organisaties waarvan de werking zich over de gemeente uitstrekt en die in hun werking en doelstellingen de ouderenproblematiek voorop stellen.
Deze verenigingen kunnen zijn :
- Lokale afdelingen van erkende, gesubsidieerde seniorenverenigingen;
- Andere verenigingen of organisaties die in belangrijke mate werken met of opkomen voor senioren zoals, Mobitwin, diensten rond thuiszorg, bewonersraden van woonzorgcentra of assistentiewoningen, enz.
Voor elk van de vertegenwoordigers van de verenigingen mag een plaatsvervanger worden aangeduid.
Het aantal stemgerechtigde leden aangeduid door de verenigingen bedraagt maximaal 2 personen per vereniging.
2. Personen die onafhankelijk toetreden tot de raad, omdat ze een bijzondere aandacht en interesse hebben voor de seniorenproblematiek.
- Personen die onafhankelijk optreden dienen de leeftijd van 60 jaar te hebben bereikt en woonachtig te zijn te Hamme om stemgerechtigd te zijn;
- Personen die onafhankelijk optreden en tegelijk ook lid zijn van een seniorenvereniging en niet vanuit deze organisatie zijn gemandateerd, kunnen geen stemrecht hebben.
- Het aantal persoonlijk geïnteresseerden mag niet meer bedragen dan het aantal stemgerechtigde leden aangeduid door de verenigingen.
3. De stemgerechtigde leden mogen geen politiek mandaat uitvoeren.
4. De voorzitter wordt bij gewone meerderheid verkozen uit en door de stemgerechtigde leden van de seniorenraad. Er wordt ook een plaatsvervangend voorzitter aangeduid.
5. Ten hoogste twee derde van de stemgerechtigde leden is van hetzelfde geslacht. Wanneer niet voldaan wordt aan deze voorwaarde kan de raad niet op rechtsgeldige wijze advies uitbrengen.
6. De samenstelling van de seniorenraad weerspiegelt idealiter zoveel als mogelijk de structuur van de gemeente Hamme, met vertegenwoordigers uit alle wijken en deelgemeenten.
b) raadgevende leden
1. Schepen van welzijn of plaatsvervanger vanuit het college van burgemeester en schepenen;
2. Teamleden van team leven en welzijn van het lokaal bestuur;
3. Op aanvraag kunnen externe deskundigen seniorenzaken op tijdelijke basis deelnemen aan de vergaderingen en werkgroepen.
Ieder lid van de raad aanvaardt de statuten en werkt mee om de doelstellingen van de seniorenraad te verwezenlijken. Raadgevende leden hebben geen stemrecht.'
BESLUIT:
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe samenstelling van de seniorenraad en keurt deze goed.
Art. 2.
De gemeenteraad neemt kennis van de geactualiseerde statuten van de seniorenraad.
Vraagt aan de gemeenteraad om de aankoop van 14 PWB-lestijden (kleuter)onderwijzer in GBS De Dobbelsteen voor het schooljaar 2025-2026 goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Enig artikel.
De gemeenteraad keurt de gevraagde aankoop van 14 PWB-lestijden (kleuter)onderwijzer in de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen voor het schooljaar 2025-2026 goed. De PWB-lestijden worden betaald uit het werkingsbudget van de school.
Vraagt aan de gemeenteraad om de vacantverklaring van 1 ambt voor directeur deeltijds kunstonderwijs muziek woord dans voor de gemeentelijke academie Hamme met een prestatie van 20/20 ste per week goed te keuren.
Vraagt aan de gemeenteraad om het opstarten van de selectieprocedure voor het invullen van 1 voltijds directeur deeltijds kunstonderwijs muziek woord dans voor de gemeentelijke academie Hamme goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
1. Bekendmaking van de vacature:
De vacature wordt gepubliceerd via de gebruikelijke kanalen: de VDAB-site, de gemeentelijke website, intranet en de relevante gemeentelijke sociale media.
Daarnaast zal de vacature ook worden doorgegeven aan OVSG via de pedagogisch adviseur.
2. Kandideermogelijkheden:
De kandidatuur wordt per mail of via Jobsolutions verstuurd t.a.v. het college van burgemeester en schepenen. De datum van verzending van de kandidatuur (datum van de mail) wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend.
Termijn van de kandidaatstelling:
Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van kandidaturen, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn begrepen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Documenten die moeten worden bijgevoegd bij de kandidaatstelling:
3. Vacante betrekking
Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de vacante betrekking voor 1 voltijds directeur deeltijds kunstonderwijs, afdeling muziek woord dans met een prestatie van 20/20 ste per week wordt toegewezen aan één persoon.
De vacante betrekking kan worden ingevuld via:
Optie 1: werving: de betrekking wordt opengesteld voor kandidaten van buiten het schoolbestuur.
Optie 2: bevordering: er wordt enkel gerekruteerd binnen het personeelsbestand van het schoolbestuur. De actuele tijdelijke directeur kan in dit geval niet deelnemen.
Het college van burgemeester en schepenen bepaalt bij de vacantverklaring van de betrekking volgens welke procedure ze vervuld wordt.
Aanvaarden van de kandidaten:
Het CBS stelt de lijst samen van de kandidaten die tot de selectieproeven worden toegelaten. Het college beslist of ze een kandidatuur als geldig, geldig onder voorbehoud of ongeldig beschouwt. De conformiteit van de bekwaamheidsbewijzen zal hierin een belangrijke rol spelen. Indien de kandidaten bij hun kandidaatstelling nog niet alle bewijsstukken hebben ingediend, dan moeten deze stukken eerst expliciet worden opgevraagd alvorens de kandidaat kan worden geweigerd. Kandidaten die worden geweigerd, worden daarvan schriftelijk op de hoogte gebracht met vermelding van de reden voor de weigering.
4. Wervings of bevorderingsreserve:
Er kan een reserve worden aangelegd voor de maximumduur van 3 jaar.
Optie 1: een wervingsreserve
Optie 2: een bevorderingsreserve
Kandidaten blijven in de werving/ bevorderingsreserve opgenomen tot de duur verstrijkt of tenzij zij zelf vroegtijdig verzoeken geschrapt te worden.
5. Minimale- en aanvullende voorwaarden
a) Minimale voorwaarden
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding legt wettelijke voorwaarden op voor aanwerving in het ambt van directeur. Het personeelslid moet voldoen aan de algemene aanwervingsvoorwaarden van artikel 19 van het decreet rechtspositie van 27 maart 1991.
b) Aanvullende voorwaarden:
Daarnaast kunnen nog door het college van burgemeester en schepenen aanvullende voorwaarden toegevoegd worden waaronder:
Het personeelslid moet:
6. Kaderprofiel en de functiebeschrijving
Het kaderprofiel en de functiebeschrijving voor directeur deeltijds kunstonderwijs, afdeling muziek woord en dans zoals in bijlage toegevoegd, zijn goedgekeurd (zie collegebesluit CBS/2025/1599 op 02/06/2025.)
7. Vastleggen procedure voor selectieproef
Om de selectieprocedure voor directeur deeltijds kunstonderwijs, afdeling muziek woord en dans te kunnen opstarten dient vooraf een concrete, individuele selectieprocedure te worden vastgelegd hetgeen tot de bevoegdheid behoort van college van burgemeester en schepenen. OVSG adviseert om voor het onderwijs het kader voor selectie en werving naar analogie op te stellen met de eigen gemeentelijke rechtspositieregeling, dit om zoveel mogelijk gelijkvormigheid te bewerkstelligen.
1) Vergelijkende of niet-vergelijkende selectieproef
Optie 1: Vergelijkende selectieproef
Het college moet de kandidaten aanstellen in volgorde van de resultaten die ze behalen. De jury stelt na de selectieproef de eindrangschikking op deze manier op en legt ze voor aan het college.
Optie 2: Niet-vergelijkende selectieproef
Het college kiest onder de geslaagde kandidaten diegene die het meest geschikt is om het ambt van directeur op te nemen. Naast de resultaten van de selectieproeven kunnen nog andere argumenten in overweging worden genomen.
2) Suggesties programma en quotering van de selectieproef
Examenmogelijkheid 1:
A) schriftelijk onderdeel dat bestaat uit 3 delen:
- deel 1: juridisch - administratieve proef
Toetsing van het inzicht in en de vertrouwdheid met de reglementering inzake het deeltijds kunstonderwijs. Er kan ook worden gepeild naar de kennis en het inzicht in en de vertrouwdheid met het Decreet lokaal bestuur. Men stelt, wegens complexiteit van de materie, de toegang tot het internet ter beschikking. De kandidaten moeten vooral aantonen dat zij de reglementering kunnen opzoeken, situeren en toepassen.
- deel 2: pedagogische proef
Optie 1:Het uitschrijven van een verhandeling waarin wordt gepeild naar de kennis van de kandidaat voor wat betreft de situering van het deeltijds kunstonderwijs in het brede kader van het onderwijslandschap of omtrent een onderwijskundige problematiek.
Optie 2: Beoordeling van lesgedeelten (collectief- individueel)
- deel 3: case-studie
Men wil peilen naar de bekwaamheid om a.d.h.v. fictieve gegevens een schoolorganisatorisch probleem op te lossen.
B) Mondeling onderdeel dat bestaat uit 2 onderdelen:
- proef 1: Algemene proef
* Toelichting curriculum vitae
* motivatie van de kandidatuur
* aftoetsen aan het goedgekeurde profiel voor dit ambt
* kennis van de academie en de lokale context
* kennis van de werking van het gemeentebestuur
* visie op het artistiek pedagogisch project van de academie
* kennis van de hedendaagse leefwereld, cultuur, jongeren, volwassenen
* kennis van de kunstwereld in het algemeen
- proef 2: Pedagogische proef
* uitdiepen en verder bespreken van de pedagogische proef en de case-studie van het schriftelijk gedeelte
* mondelinge bevraging over artistiek-pedagogisch-didactische aspecten
* mondelinge bevraging over de visie op de rol van een academie en van de directeur binnen de academie
C) Psychosociaal-technisch onderdeel
Optie 1: Dit kan via een assessment door een psychosociaal consulent die de kandidaten bevraagt over de vaardigheden en attitudes aan het vereiste profiel vooropgestelde profiel van de betrekking.
Optie 2: Het college kan ervoor opteren om de toetsing te laten doen door een psycholoog in de jury.
Het psychosociaal-technisch onderdeel resulteert in een beschrijvend verslag dat aan het college louter adviserend wordt voorgelegd.
Het college legt op voorhand vast of dit resulteert in een al dan niet bindend advies.
Examenmogelijkheid 2:
A) Mondeling onderdeel
B) Psychosociaal-technisch onderdeel
Examenmogelijkheid 3:
Enkel mondeling selectiegesprek
Om geslaagd te zijn voor het schriftelijk en mondeling onderdeel moet de kandidaten voor elke proef ten minste 50% van de punten behalen en in zijn totaliteit ten minste 60% van het puntentotaal van beide onderdelen samen.
8.Samenstelling van de jury:
De jury is samengesteld uit een door het college aan te duiden voorzitter, secretaris en een aantal leden. De leden van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen lid zijn van de jury in een selectieprocedure voor het eigen bestuur. Het gemeentelijk rechtspositiebesluit bepaalt dat ten minste een derde van de leden van de jury deskundigen moeten zijn die extern zijn aan het eigen bestuur. Daarnaast kunnen afgevaardigde waarnemers de selectieproef bijwonen zonder evenwel te zetelen in de jury en deel te nemen aan de deliberatie.
1. Een voorzitter: de algemeen directeur de heer André Reuse
2. Een directeur academie voor beeldende en audiovisuele kunsten academie Hamme: de heer Wim Smet
3. Een directeur van een andere academie voor podiumkunsten of kunstenacademie uit het Vlaamse deeltijds kunstonderwijs. (naam van dit jurylid is nog niet bekend.)
4. Een directeur van een andere academie voor podiumkunsten of kunstenacademie uit het Vlaamse deeltijds kunstonderwijs. (naam van dit jurylid is nog niet bekend.)
Het secretariaat van de jury wordt waargenomen door de personeelsdienst.
9. Kostenvergoeding van de juryleden
Aan de leden van de selectiecommissie wordt een vergoeding toegekend:
10. Vastleggen van een proefperiode
Optie 1: Het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs bepaalt dat het college de nieuwe directeur onmiddellijk kan vast benoemen.
Optie 2: Het schoolbestuur bepaalt dat de vaste benoeming wordt voorafgegaan door een tijdelijke aanstelling in afwachting van vaste benoeming. Deze tijdelijke aanstelling fungeert dan als zogenaamde proefperiode en duurt maximaal tot het einde van het tweede volledige schooljaar na aanstelling. Indien het CBS geen beslissing neemt voor het einde van het tweede schooljaar wordt het personeelslid geacht met zijn instemming van ambtswege vast benoemd te zijn in het ambt van directeur. Het CBS kan vastleggen dat de termijn van 2 volledige schooljaren korter is. De termijn is verkort naar 1 jaar.
De geselecteerde kandidaat wordt op het einde van de proefperiode, in vast verband benoemd na een gunstige evaluatie of ontslagen uit zijn ambt bij ongunstige evaluatie. Indien er in afwachting van de selectieprocedure een personeelslid tijdelijk aangesteld was als waarnemend directeur, maar het ambt was op dat ogenblik nog niet vacant verklaard, kunnen de ononderbroken gepresteerde diensten in het niet-vacante ambt van directeur in diezelfde school in aanmerking genomen worden voor de proeftijd.
Indien het college van burgemeester en schepenen opteert voor optie 2 dan dient een evaluatieprocedure te worden vastgesteld als volgt:
1° Een tussentijds rapport met betrekking tot de realisaties van het beleidsplan wordt door de geselecteerde kandidaat ter bespreking voorgelegd op het einde van het eerste volledige schooljaar aan de externe beoordelaar(s).
2° Een eindrapport wordt door de geselecteerde kandidaat voorgelegd ten laatste op 15 april van het tweede schooljaar aan de externe/interne beoordelaar(s) die een beoordeling uitspreekt/uitspreken.
De beoordeling van de externe beoordelaars wordt aangevuld met een rapport van de interne beoordelaars.
- Beide beoordelingen worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen die een gemotiveerd advies voorlegt aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.
Op 16/06/2025 beslist het schepencollege om een van de aanvullende voorwaarden, namelijk het reeds benoemd zijn in het deeltijds kunstonderwijs, te laten vallen in de selectieprocedure gezien de opmerking hierover op het ABC van 10 juni 2025.
BESLUIT:
Art. 1. De gemeenteraad beslist over te gaan tot de vacantverklaring van de vacature voor 1 voltijds directeur deeltijds kunstonderwijs, afdeling muziek woord en dans voor de gemeentelijke academie te Hamme met een prestatie van 20/20ste per week bij wijze van aanwerving met een wervingsreserve van 3 jaar (voor de gemeentelijke academie te Hamme).
Art. 2. Beslist de voorwaarden tot kandideren te bepalen als volgt:
§1 Tussen de bekendmaking van een vacature en de uiterste datum voor de indiening van kandidaturen, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De dag van de bekendmaking van de vacature is niet in de termijn begrepen, de uiterste datum voor de indiening van de kandidaturen wel. Als de uiterste datum op een zaterdag, zondag of feestdag valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
§2 De kandidatuur wordt per mail of via Jobsolutions verstuurd t.a.v. het college van burgemeester en schepenen. De datum van de mail van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend.
§3 De uiterste datum van kandidaatstelling geldt op straffe van onontvankelijkheid.
§4 De kandidatuur bestaat uit een curriculum vitae, een motivatiebrief, een uittreksel uit de geboorteakte, een afschrift van alle diploma’s en/of getuigschriften die het bekwaamheidsbewijs vormen, een uittreksel uit het strafregister model 596.2 dat op de uiterste datum van inschrijving niet meer dan 1 maand oud is en een nationaliteitsbewijs.
Art. 3. Beslist de vacature te publiceren via de gebruikelijke kanalen: de VDAB-site, de gemeentelijke website, intranet en de relevante gemeentelijke sociale media. Daarnaast zal de vacature ook worden doorgegeven aan OVSG via de pedagogisch adviseur en worden verspreid in de scholengemeenschap.
Art. 4. Beslist dat het kaderprofiel en de functiebeschrijving voor de voltijds directeur deeltijds kunstonderwijs muziek woord dans voor de gemeentelijke academie Hamme uit het collegebesluit van 02/06/2025 wordt goedgekeurd.
Art. 5. Beslist dat de vacante betrekking wordt ingevuld via werving.
Art. 6. Beslist dat er wel aanvullende aanwervingsvoorwaarden zijn voor het ambt van directeur deeltijds kunstonderwijs muziek woord dans voor de gemeentelijke academie Hamme die zijn vastgesteld door het schepencollege.
Het personeelslid moet:
Art. 7. De samenstelling van de selectiecommissie wordt als volgt vastgesteld.
- een voorzitter: de algemeen directeur André Reuse
- een directeur academie voor beeldende en audiovisuele kunsten academie Hamme: de heer Wim Smet
- twee directeuren van een andere academie voor podiumkunsten of kunstenacademie uit het Vlaamse deeltijds kunstonderwijs.
Art. 8. Beslist dat er bij de aanstelling van een directeur deeltijds kunstonderwijs, afdeling muziek woord en dans in een vacante betrekking de vaste benoeming wordt voorafgegaan door een proefperiode van 1 jaar. Vervolgens volgt de vaste benoeming na een gunstige evaluatie. Indien er een ongunstige evaluatie is, volgt er een ontslag. De maximale duur van deze proefperiode komt overeen met de maximale duur zoals bepaald in artikel 42, §1, c) van het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs en kan worden verlengd conform de bepalingen van dit artikel. Voor de begeleiding en beoordeling van deze proefperiode kan het college een beroep doen op internen.
De vastgestelde evaluatieprocedure tijdens de proefperiode:
• Binnen de modaliteiten bepaald door het college van burgemeester en schepenen legt de geselecteerde kandidaat een beleidsplan ter goedkeuring voor.
• De geselecteerde kandidaat wordt tijdens de proefperiode en binnen afspraken van een specifiek begeleidingsplan gecoacht door de pedagogische begeleiding van OVSG.
• Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd interne beoordelaars aan te stellen.
• De evaluatieprocedure gebeurt in 1 stap:
Een eindrapport wordt door de geselecteerde kandidaat voorgelegd ten laatste op 15 april van het schooljaar dat telt als proefperiode aan de interne beoordelaar(s) die een beoordeling uitspreekt. De beoordeling wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen die een gemotiveerd advies voorlegt aan de gemeenteraad. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verder uitvoering van dit besluit.
Art. 9. Beslist dat de procedure vergelijkend is.
Art. 10. Om geslaagd te zijn voor het schriftelijk en mondeling onderdeel moet de kandidaten voor elke proef ten minste 50% van de punten behalen en in zijn totaliteit ten minste 60% van het puntentotaal van beide onderdelen samen. Het programma wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Art. 11. Beslist het examenprogramma van de selectieproef bestaat uit:
1) Een schriftelijk onderdeel
- deel 1: juridisch - administratieve proef
Toetsing van het inzicht in en de vertrouwdheid met de reglementering inzake het deeltijds kunstonderwijs. Er kan ook worden gepeild naar de kennis en het inzicht in en de vertrouwdheid met het Decreet lokaal bestuur. Men stelt, wegens complexiteit van de materie, de toegang tot het internet ter beschikking. De kandidaten moeten vooral aantonen dat zij de reglementering kunnen opzoeken, situeren en toepassen.
- deel 2: pedagogische proef
Het uitschrijven van een verhandeling waarin wordt gepeild naar de kennis van de kandidaat voor wat betreft de situering van het deeltijds kunstonderwijs in het brede kader van het onderwijslandschap of omtrent een onderwijskundige problematiek.
- deel 3: case-studie
Men wil peilen naar de bekwaamheid om a.d.h.v. fictieve gegevens een schoolorganisatorisch probleem op te lossen.
2) Een mondeling onderdeel
deel 1: Algemene proef:
- Toelichting curriculum vitae;
- Motivatie van de kandidatuur;
- Omschrijving profiel van deze leidinggevende functie;
- Kennis van de instelling;
- Visie op het pedagogisch project van de school;
- Inzetbaarheid in de functie
deel 2: Pedagogische proef:
Uitdiepen en verder bespreken van de schriftelijke pedagogische proef en de case-studie.
3) Een psychosociaal-technisch onderdeel
Dit assessment gebeurt door een psychosociaal consulent die de kandidaten bevraagt over de vaardigheden en attitudes aan het vereiste profiel vooropgestelde profiel van de betrekking. De psychotechnische proef moet resulteren in 3 categorieën: geschikt, geschikt met opmerkingen en niet geschikt. Niet geschikte kandidaten gaan niet door.
Art. 12. Beslist dat de externe leden van de selectiecommissie een vergoeding wordt toegekend.
Art.13. Het secretariaat wordt waargenomen door de personeelsdienst.
Art. 14. Keurt dit goed en aldus cfr. art. 12 van het huishoudelijk reglement van het ABC (in dringende gevallen) aan de leden van het ABC voor te leggen.
Overeenkomstig de regelgeving rond vzw's, wordt aan de gemeenteraad gevraagd de agenda van de algemene vergadering van 24/06/2025 goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van 24/06/2025 van de EVA vzw Ondernemend Hamme wordt het mandaat verleend om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten, meer bepaald:
Art. 2.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de EVA vzw Ondernemend Hamme.
Art. 3.
Aan de revisor-commissaris van de EVA vzw Ondernemend Hamme wordt kwijting verleend.
Overeenkomstig de regelgeving rond vzw's, wordt aan de gemeenteraad gevraagd de agenda van de algemene vergadering van Toerisme Hamme vzw van 26/06/2025 goed te keuren.
JURIDISCHE CONTEXT:
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
BESLUIT:
Artikel 1.
Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van 26/06/2025 van de EVA vzw Toerisme Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten, meer bepaald:
Art. 2.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de EVA vzw Toerisme Hamme.
Art. 3.
Aan de revisor-commissaris van de EVA vzw Toerisme Hamme wordt kwijting verleend.
Raadslid Kim Van de Sande van N-VA diende aan aanvullend agendapunt in m.b.t. 'Oprichten vrijwilligerskorps'.
Raadslid Kim Van de Sande zal hierover interpelleren ter zitting.
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Binnen onze fractie speelden we al enige tijd met het idee om een vrijwilligerskorps op te richten. Het is een initiatief dat kadert binnen het Vlaamse burgerlijk weerbaarheidsprogramma dat de Vlaamse Regering op 23 mei heeft aangenomen. Dit is een initiatief om ons weerbaarder te maken in geval van nood.
Wij vragen de goedkeuring aan het gemeentebestuur om een vrijwilligerskorps op te richten binnen onze gemeente.
Zie audio(visuele) opname.
Raadslid Ann Verschelden van CD&V diende een aanvullend agendapunt in m.b.t. Stand van zaken dossier verkoop pastorie Heilige Familie.
Raadslid Koen Mettepenningen zal hierover interpelleren ter zitting.
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
De e-mail van 18 juni 2025 vanwege raadslid Ann Verschelden met de vraag om agendapunt 'Stand van zaken dossier verkoop pastorie Heilige Familie' te agenderen op de gemeenteraad van 23 juni 2025.
Dit punt zal kort toegelicht worden door raadslid Koen Mettepenningen.
Zie audio(visuele) opname.
Raadslid Ann Verschelden van CD&V diende een aanvullend agendapunt in m.b.t. 'Verkeersveiligheid fietsers'.
Raadslid Koen Mettepenningen zal hierover interpelleren ter zitting.
FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:
Tijdens de PCV van 05/09/2023 werd beslist om in het kader van het verhogen van de verkeersveiligheid voor de fietsers om de doorstroming voor fietsers op het fietspad langsheen de N41 te verbeteren.
Daarom onze vraag: Wat met kruispunten Noordstraat en Veldstraat? Volgens de PCV worden die ook aangepast. Volgens de bevoegde schepen niet.
Zie audio(visuele) opname.
De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2025 om 21:43.
Namens gemeenteraad,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter