Terug
Gepubliceerd op 03/09/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 25/08/2025 - 14:00

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Damstraat - goedkeuring

Aanwezig: Lotte Peeters, burgemeester-voorzitter
Jan Rosschaert, Guy Bogaert-De Clercq, Jo Laureys, Robby Van der Stock, Jan De Graef, schepenen
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom Vermeire, schepen

FEITEN, CONTEXT EN ARGUMENTERING:

  • Het reglement betreft gemeentewegen.
  • Elke wijziging in een verkeersteken met politioneel karakter vormt het voorwerp van aanvullend reglement dat in beginsel per straat wordt opgemaakt, of ingeval het een regel is die over meerdere straten tegelijk geldt of kan gelden, als gebiedsdekkend reglement.
  • Er is één aanvullend reglement per straat en één aanvullend reglement betreffende de gebiedsdekkende maatregelen. Bij aanpassingen wordt het vorige reglement opgeheven.
  • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
  • Dit reglement dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad, daar dit het wijzigen van een voorrangsregeling in het centrum betreft.
    • Dit reglement heeft tot doel de voorrang te regelen. Voortaan zullen de bestuurders die rijden in Damstraat voorrang hebben op de bestuurders die rijden op de wegen die erop uitkomen.
    • Naar fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen toe betekent dit dat de fietspaden worden doorgetrokken over de kruispunten, zodat ook voor hen de voorrangsregeling absoluut is.
    • Op het kruispunt met Kanunnik De Meyerlaan is in Kanunnik De Meyerlaan het begin van een verhoogde inrichting gemarkeerd. In Damstraat ontbreekt deze markering, er is ook geen niveauverschil. In Kanunnik De Meyerlaan zal de kammarkering worden verwijderd, zodat er geen juridische inconsequentie meer is.
    • De verhoogde inrichting ter hoogte van Loystraat wordt aan de zijde van het centrum aangeduid op ongeveer 50m voor de verhoogde inrichting. Standaard moet deze afstand 150m zijn, tenzij men er wegens plaatsomstandigheden van moet afwijken. Het bord wordt op de juiste afstand geplaatst. Andere soortgelijke borden blijven in Damstraat ongewijzigd omdat de tracés voor de gevaarlijke plaats niet de vereiste lengte hebben.
    • De verhoogde inrichting op het kruispunt met Loystraat / Jules Vincartpark moet ook afgebakend worden in Jules Vincartpark.
    • Ter hoogte van het kruispunt met Hooirt worden de borden F49 verwijderd. Een oversteekplaats voor voetgangers spreekt als wegmarkering voor zich, bovendien is het binnen de bebouwde kom niet gebruikelijk dergelijke borden te plaatsen.
    • Eveneens ter hoogte van het kruispunt met Hooirt verdwijnt het onderbord type VIII dat onder het bord B15c hangt. Dit onderbord duidt een foutieve wegconfiguratie aan.
    • In Hooirt, op het kruispunt met Damstraat, wordt het verkeersbord D9 weggenomen. Dit bord heeft op deze plaats geen voorwerp.
    • Op het kruispunt met Hospitaalstraat staat een bord F50bis dat aangeeft dat er om de hoek een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is. Deze is in de praktijk niet aanwezig, het bord wordt weggenomen.
    • Er geldt parkeerverbod langs de onpare zijde.
    • Langs de pare zijde zijn over het algemeen parkeerstroken aangebracht.
    • Ter hoogte van HNR 6-8 en 98-100 is een laadpunt aanwezig. De parkeertijd is beperkt tot 3u om voldoende rotatie te garanderen.
    • Er zijn parkeerplaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 10 en 132.
    • Ter hoogte van het kruispunt met Hospitaalstraat wordt de onderbroken streep verwijderd. Deze mag niet samen aangebracht worden met fietssuggestiestroken. Het bestuur kiest in dit geval voor de continuïteit van de fietsverbinding en het faciliteren van actief weggebruik.
    • Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht na het kruispunt met Hooirt, met Strijderslaan, en aan beide zijden van het kruispunt met Loystraat / Jules Vincartpark.
  • Dit reglement moet samen gelezen worden met het grafisch plan.

JURIDISCHE CONTEXT:

  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.
  • Op de gemeenteraad van 24 februari 2025 is het delegatiebesluit goedgekeurd dat het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid krijgt om de aanvullende reglementen op het wegverkeer goed te keuren gedurende de deze legislatuur.
  • Aan het college wordt gevraagd om onderstaande aanpassingen van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Damstraat goed te keuren:

BESLUIT:

Artikel 1.

Het college neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.

Art. 2.

Het college neemt kennis van het aanvullend reglement over het wegverkeer, zoals geviseerd als bijlage, en keurt dit goed.