Terug
Gepubliceerd op 19/12/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 14/12/2022 - 20:00

Belasting op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen, gestort of achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Agnes Onghena, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden

Dit is een gemeentebelasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente. Ze is verschuldigd door iedere persoon die afvalstoffen achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen.

De bedragen zijn per begonnen uur en/of kilogram ingezamelde hoeveelheid afval en/of kilometer afgelegde weg en een administratiekost van € 40,00 per factuur.

Aan dit reglement wijzigt niets t.o.v. vorig jaar.

REGELGEVING:

  • De Grondwet, inzonderheid artikel 170, §4 met betrekking tot de financiën
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
  • Wetboek van de Inkomstenbelastingen.
  • Het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, inzonderheid op artikel 15.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming en –beheer (VLAREA).
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 januari 2008 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Milieuverantwoord beheer van Huishoudelijke Afvalstoffen  en van 28 januari 2000 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan Gescheiden Inzameling Bedrijfsafval van Kleine Ondernemingen.
  • Het gemeentelijke belastingreglement van 15 december 2021, houdende vestiging van een belasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • Politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare afvalstoffen, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 februari 2020.

OVERWEGINGEN:

  • De gemeente wordt regelmatig met sluikstorten geconfronteerd.
  • Het opsporen van de sluikstorter vergt supplementaire inspanningen.
  • Het vorderen van een redelijke vergoeding van de overtreder, voor de door de gemeente geleverde diensten, dient als een maatregel van goed bestuur beschouwd te worden.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn
Onthouders: Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn
Resultaat: Met 21 stemmen voor, 4 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1: § 1. De belasting op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente is een kohierbelasting ten laste van de in artikel 2 van dit reglement vermelde personen.

§ 2. Met ingang van 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2023 wordt een belasting gevestigd op het ambtshalve opruimen van sluikstorten door of in opdracht van de gemeente.

Artikel 2: De belasting is verschuldigd door iedere persoon die afvalstoffen achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet overeenstemt met het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, de gemeentelijke politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en het gebruik van het containerpark en andere wettelijke bepalingen.

Artikel 3: § 1. Bij het ambtshalve opruimen van sluikstorten door de gemeente wordt het bedrag van deze belasting als volgt vastgesteld:

1.Voor de inzet van gemeentepersoneel:

  • Titularis schaal D/E: 17,53 € per uur
  • Titularis schaal C/D: 19,88 € per uur
  • Titularis schaal B: 27,17 € per uur
  • Titularis schaal A: 34,81 € per uur
  • Ieder begonnen uur telt voor een volledig uur

2.Ingezet materieel/prestaties:

a. Voertuigen (vergoeding per begonnen uur):

  • Personenauto: 6,00 €
  • Bestelwagen (tot 0,75 ton): 12,00 €
  • Lichte vrachtwagen (0,75 tot 3,5 ton): 19,00 €
  • Vrachtwagen (meer dan 3,5 ton): 37,00 €
  • Veegmachine: 35,00 €
  • Kleine tractor + aanhangwagen: 37,00 €
  • Grote tractor + aanhangwagen: 50,00 €
  • Minigraafmachine: 25,00 €
  • Grote graafmachine: 35,00 €

b. Gereedschappen (vergoeding per begonnen uur):

  • Eigen gereedschap: 10,00 € per ingezette machine werkend op een elektrische of ontploffingsmotor
  • Ontstoppingsmachine: 50,00 €
  • Stroomgenerator: 25,00 €
  • Compressor met breekhamer van 10 kg: 25,00 €
  • Kleine landbouwmachines: 20,00 €
  • Gehuurd materieel: indien het bestuur beroep dient te doen op het huren van materieel om de werken uit te voeren, dan wordt de kostprijs van deze huur doorgerekend aan de belasting plichtige(n). De kostprijs wordt bepaald aan de hand van de factuur voor huur van het materieel.

c. Tijdelijke verkeerssignalisatie:

Per bord/baken/hek (inclusief steunen en voeten):

  • Periodes van minder dan 7 dagen: 1,00 € per stuk per dag
  • Periodes langer dan 1 week: 15,00 € per begonnen week

3.Verwerkte materialen:

Worden aan kostprijs doorgerekend aan de belastingplichtige(n). De kostprijs wordt bepaald aan de hand van een recente factuur van aankoop van het materiaal door ons bestuur.

4. 0,70 EURO per kilometer transport van de afvalstoffen;

5. 0,20 EURO per kg opgeruimde afvalstoffen;

De voormelde bedragen zijn verschuldigd per aangevangen uur en/of ingezamelde kg en/of begonnen km.

§ 2. In ieder geval wordt een administratieve kost aangerekend van 40,00 EURO.

§ 3. Bij het ambtshalve opruimen van sluikstorten door derden in opdracht van de gemeente wordt het factuurbedrag van deze derde, vermeerderd met een administratieve kost van 40 EURO, doorgerekend aan de in artikel 2 van dit reglement vermelde belastingplichtige.

Artikel 4: De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 5: De in artikel 2 van dit reglement vermelde belastingplichtige beschikt voor de betaling van de belasting over een termijn van twee maanden vanaf de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Artikel 7: Ter kennis zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de OVAM.