Terug
Gepubliceerd op 19/12/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 14/12/2022 - 20:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Agnes Onghena, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden

Cfr. de Omzendbrief d.d. 19/10/2022 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten werden de nieuwe tarieven vanaf 01/01/2023 bekendgemaakt.

Het tarief van de gemeentebelasting op afgifte van elektronische identiteitsdocumenten werd in zitting van 18/12/2019 vastgelegd met het oog op het gelijk blijven van de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten voor ten minste 6 jaar, behoudens stevige wijzigingen in het tarief dat wordt opgelegd, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de prijzen toch te herzien.

De bedragen die ten laste genomen worden van het bestuur vanaf 01/01/2023 zijn fors gestegen tegenover vorig jaar, waardoor de productiekost voor al de elektronische identiteitsdocumenten in spoedprocedure het doorgerekende bedrag aan de burger reeds ruim overschrijden.
Er werd een voorstel uitgewerkt voor wat betreft het bedrag van gemeentebelasting, met de bedoeling om het totaal bedrag dat de burger betaalt voor een identiteitsdocument voor minstens gedurende 3 jaar gelijk te houden.
Hierbij werd rekening gehouden met:
- de historiek van de tariefaanpassingen opgelegd door de FOD Binnenlandse zaken sinds 2020.
- de brieven die sinds enkele jaren naar ouders van kinderen worden gestuurd naar aanleiding van een Kids-ID die vervalt of vervallen is. Hierdoor dienen er minder Kids-ID’s in dringende procedure te worden aangevraagd in vakantieperiodes.
- een zo beperkt mogelijke stijging van het bedrag van de gemeentebelasting/het aan te rekenen bedrag aan de burger.

De FOD Binnenlandse Zaken stelt dat in het kader van één en dezelfde verblijfsprocedure van een niet-Belg de kost niet hoger mag zijn dan die aan een Belg zou worden aangerekend voor de afgifte van een identiteitskaart. In dat kader van een en dezelfde aanvraagprocedure kunnen er dus niet meerdere malen een retributie of aanmaningskost worden geëist en dienen bijlagen gratis afgeleverd te worden.

De tarieven met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden werden vastgelegd in zitting van 18/05/2022 en blijven ongewijzigd.

Verder wijzigt niets aan dit reglement.

REGELGEVING:

  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 mei 2022 inzake het archief- en bezoekersreglement.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2021 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken.
  • Wet van 14 augustus 1974 betreffende de afgifte van paspoorten.
  • Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister artikel 3 en artikel 6.
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000, gewijzigd bij besluit van 30 maart 2001, 8 maart 2002 en 5 juni 2009.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 oktober 2001 en gelet op de Omzendbrief C23.1-92 van 2 augustus 2004
  • Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen dd. 30 mei 2008.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • Koninklijk besluit van 5 maart 2017 bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
  • De omzendbrief van 19 oktober 2022 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023.
  • De artikelen 119 t.e.m. 136 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing (Belgisch staatsblad 2 juli 2018) en de bijhorende omzendbrief dd. 11 juli 2018 (Belgisch staatsblad 18 juli 2018).
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 mei 2022 inzake het archief- en bezoekersreglement.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2021 betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het afsluiten van huwelijken.
  • Wet van 14 augustus 1974 betreffende de afgifte van paspoorten.
  • Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister artikel 3 en artikel 6.
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2000, gewijzigd bij besluit van 30 maart 2001, 8 maart 2002 en 5 juni 2009.
  • Het Koninklijk Besluit van 1 oktober 2001 en gelet op de Omzendbrief C23.1-92 van 2 augustus 2004
  • Het decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen dd. 30 mei 2008.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40§3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • Koninklijk besluit van 5 maart 2017 bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag.
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
  • De omzendbrief van 19 oktober 2022 betreffende het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023.
  • De artikelen 119 t.e.m. 136 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing (Belgisch staatsblad 2 juli 2018) en de bijhorende omzendbrief dd. 11 juli 2018 (Belgisch staatsblad 18 juli 2018).
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.

OVERWEGINGEN:

  • Cfr. de Omzendbrief d.d. 19/10/2022 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten werden de nieuwe tarieven vanaf 01/01/2023 bekendgemaakt.
  • Het tarief van de gemeentebelasting op afgifte van elektronische identiteitsdocumenten werd in zitting van 18/12/2019 vastgelegd met het oog op het gelijk blijven van de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten voor ten minste 6 jaar, behoudens stevige wijzigingen in het tarief dat wordt opgelegd, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de prijzen toch te herzien.
  • De bedragen die ten laste genomen worden van het bestuur vanaf 01/01/2023 zijn fors gestegen tegenover vorig jaar, waardoor de productiekost voor al de elektronische identiteitsdocumenten in spoedprocedure het doorgerekende bedrag aan de burger reeds ruim overschrijden.
    Er werd een voorstel uitgewerkt voor wat betreft het bedrag van gemeentebelasting, met de bedoeling om het totaal bedrag dat de burger betaalt voor een identiteitsdocument voor minstens gedurende 3 jaar gelijk te houden.
    Hierbij werd rekening gehouden met:
    - de historiek van de tariefaanpassingen opgelegd door de FOD Binnenlandse zaken sinds 2020.
    - de brieven die sinds enkele jaren naar ouders van kinderen worden gestuurd naar aanleiding van een Kids-ID die vervalt of vervallen is. Hierdoor dienen er minder Kids-ID’s in dringende procedure te worden aangevraagd in vakantieperiodes.
    - een zo beperkt mogelijke stijging van het bedrag van de gemeentebelasting/het aan te rekenen bedrag aan de burger.
  • De FOD Binnenlandse Zaken stelt dat in het kader van één en dezelfde verblijfsprocedure van een niet-Belg de kost niet hoger mag zijn dan die die aan een Belg zou worden aangerekend voor de afgifte van een identiteitskaart. In dat kader van een en dezelfde aanvraagprocedure kunnen er dus niet meerdere malen een retributie of aanmaningskost worden geëist en dienen bijlagen gratis afgeleverd te worden.
  • De tarieven met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden werden vastgelegd in zitting van 18/05/2022 en blijven ongewijzigd.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs
Onthouders: Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 9 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1: Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen, identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 12 jaar, identiteitskaarten en afgifte van verblijfsbewijzen voor vreemdelingen door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2023.

De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2: Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:

1. Elektronische identiteitskaarten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:

  • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen (eID/eVK (Eu en EU+)) vanaf 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 1,70 euro.
  • Op de aflevering van de overige elektronische identiteitsdocumenten aan vreemdelingen (A/B/H/I/J/K/L/F/F+/N/M), aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 1,20 euro.
  • Op de aflevering van een elektronisch identiteitsdocument aan Belgen en/of vreemdelingen vanaf 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 8,20 euro.
  • Op de aflevering van een elektronische identiteitskaart aan Belgen vanaf 12 jaar, aangevraagd in extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 7,90 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

2. Elektronische identiteitskaarten, identiteitsstukken en identiteitsbewijzen afgeleverd voor personen minder dan 12 jaar:

  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in gewone procedure, wordt een gemeentebelasting geheven van 0,70 euro.
  • Op de aflevering van een identiteitsbewijs aan vreemdelingen jonger dan 12 jaar, wordt een gemeentebelasting geheven van 8,00 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met levering in de gemeente binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 7,20 euro.
  • Op de aflevering van een kids-ID aan Belgen jonger dan 12 jaar, aangevraagd in spoedprocedure met gecentraliseerde levering (in Brussel) binnen 1 werkdag, bedraagt de gemeentebelasting 8,80 euro.

Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.

  • Voor de herdruk van pin- of pukcodes wordt een retributie aangerekend van 5 euro.

3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

Attest van immatriculatie (model A en B):

  • Eerste afgifte: 1,50 euro
  • Verlenging: gratis

4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:

Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:

Voor de gewone procedure:

  • Paspoort Belgen: 12 euro
  • Paspoort voor minderjarigen: 12 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 12 euro

Voor de uitzonderingsprocedure:

  • Paspoort Belgen: 18 euro  
  • Paspoort voor minderjarigen: 18 euro
  • Reisdocumenten vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen: 18 euro

5. Slachtbewijzen

  • Per slachtbewijs 3 euro

6. Verlenen stedenbouwkundige inlichtingen en stedenbouwkundige uittreksels

6.1 Verlenen van stedenbouwkundige inlichtingen betreffende onroerende goederen: 62 euro per onroerend goed.

6.2 Verlenen van een uittreksel uit het plannenregister: 25 euro per onroerend goed.

6.3 Verlenen van een uittreksel uit het vergunningenregister: 25 euro per onroerend goed.

7. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:

Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.

7.1. adresaanvragen per adres: 2,50 euro                           

7.2. jaarabonnement: 75 euro               

7.3. verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro

7.4. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:   

  • 5 euro voor een prestatie van minder dan 15 minuten
  • 12,50 euro voor een prestatie van 15 minuten tot en met 30 minuten
  • 25 euro voor een prestatie van 30 minuten tot en met 1 uur
  • 25 euro vanaf meer dan 1 uur per extra half uur

Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de stukken die krachtens een wet, KB of een andere overheidsverordening kosteloos moeten worden afgegeven;
  • de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen, de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  • de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties
  • de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;
  • de stukken die afgeleverd worden aan de rechterlijke of administratieve overheden;
  • de stukken die afgeleverd worden aan eenieder die verklaart dat deze moeten voorgelegd worden om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
  • de stukken (uittreksels en voor eensluidend verklaarde afschriften) die afgeleverd worden ten behoeve van sociale doeleinden (sociale huisvesting, sociaal telefoontarief en provinciale tegemoetkoming in het telefoontarief, studiebeurs, kinderbijslag, OCMW, ziekenfonds, vakbonden).

De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.

8.Afsluiten huwelijk:

8.1. Trouwboekje: voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.

8.2. Ceremonietaks: 50 euro. 

9. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs.

Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.

Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).

Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.

Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.

10. Prijs print-outs

De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:

    • € 0,15 per A4-pagina, zwart-wit
    • € 0,25 per A3-pagina, zwart-wit
    • € 1,20 per A4-pagina, kleur
    • € 2,50 per A3-pagina, kleur

11. Wijziging voornaam

11.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.

11.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.

11.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.

De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.

Artikel 3: De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.

Artikel 4: De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.

Artikel 5: Zijn van belasting vrijgesteld:

  • de rechterlijke overheden;
  • de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen;
  • de instellingen van openbaar nut.

Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.