Cfr. de Omzendbrief d.d. 19/10/2022 van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende de indexering van de tarieven voor het afleveren van de elektronische identiteitsdocumenten werden de nieuwe tarieven vanaf 01/01/2023 bekendgemaakt.
Het tarief van de gemeentebelasting op afgifte van elektronische identiteitsdocumenten werd in zitting van 18/12/2019 vastgelegd met het oog op het gelijk blijven van de kostprijs van de elektronische identiteitsdocumenten voor ten minste 6 jaar, behoudens stevige wijzigingen in het tarief dat wordt opgelegd, waardoor het noodzakelijk zou zijn om de prijzen toch te herzien.
De bedragen die ten laste genomen worden van het bestuur vanaf 01/01/2023 zijn fors gestegen tegenover vorig jaar, waardoor de productiekost voor al de elektronische identiteitsdocumenten in spoedprocedure het doorgerekende bedrag aan de burger reeds ruim overschrijden.
Er werd een voorstel uitgewerkt voor wat betreft het bedrag van gemeentebelasting, met de bedoeling om het totaal bedrag dat de burger betaalt voor een identiteitsdocument voor minstens gedurende 3 jaar gelijk te houden.
Hierbij werd rekening gehouden met:
- de historiek van de tariefaanpassingen opgelegd door de FOD Binnenlandse zaken sinds 2020.
- de brieven die sinds enkele jaren naar ouders van kinderen worden gestuurd naar aanleiding van een Kids-ID die vervalt of vervallen is. Hierdoor dienen er minder Kids-ID’s in dringende procedure te worden aangevraagd in vakantieperiodes.
- een zo beperkt mogelijke stijging van het bedrag van de gemeentebelasting/het aan te rekenen bedrag aan de burger.
De FOD Binnenlandse Zaken stelt dat in het kader van één en dezelfde verblijfsprocedure van een niet-Belg de kost niet hoger mag zijn dan die aan een Belg zou worden aangerekend voor de afgifte van een identiteitskaart. In dat kader van een en dezelfde aanvraagprocedure kunnen er dus niet meerdere malen een retributie of aanmaningskost worden geëist en dienen bijlagen gratis afgeleverd te worden.
De tarieven met betrekking op de afgifte van print-outs aan derden werden vastgelegd in zitting van 18/05/2022 en blijven ongewijzigd.
Verder wijzigt niets aan dit reglement.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1: Er wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken, voornaamswijzigingen, identiteitsbewijzen voor kinderen van minder dan 12 jaar, identiteitskaarten en afgifte van verblijfsbewijzen voor vreemdelingen door het gemeentebestuur, ingaand op 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2023.
De belasting is verschuldigd door natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
Artikel 2: Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van administratieve stukken en afsluiten van huwelijken wordt vastgesteld als volgt:
1. Elektronische identiteitskaarten afgeleverd aan personen vanaf de leeftijd van 12 jaar:
Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.
2. Elektronische identiteitskaarten, identiteitsstukken en identiteitsbewijzen afgeleverd voor personen minder dan 12 jaar:
Deze belastingen komen bovenop de bedragen die door de FOD Binnenlandse Zaken van de gemeente worden geïnd.
3. Verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:
Attest van immatriculatie (model A en B):
4. Afgifte van paspoorten & reisdocumenten:
Het bedrag van de gemeentebelasting voor de afgifte van paspoorten in uitvoering van de Wet van 14 augustus 1974 en gelet op het KB van 1 oktober 2001, gelet op de Omzendbrief van 2 augustus 2004 en op de omzendbrief van 20 september 2017, wordt als volgt vastgesteld:
Voor de gewone procedure:
Voor de uitzonderingsprocedure:
5. Slachtbewijzen
6. Verlenen stedenbouwkundige inlichtingen en stedenbouwkundige uittreksels
6.1 Verlenen van stedenbouwkundige inlichtingen betreffende onroerende goederen: 62 euro per onroerend goed.
6.2 Verlenen van een uittreksel uit het plannenregister: 25 euro per onroerend goed.
6.3 Verlenen van een uittreksel uit het vergunningenregister: 25 euro per onroerend goed.
7. Adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister:
Voor de toepassing van adresaanvragen of inlichtingen uit het bevolkingsregister wordt rekening gehouden met het KB van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister art. 3 en art 6.
7.1. adresaanvragen per adres: 2,50 euro
7.2. jaarabonnement: 75 euro
7.3. verstrekken van lijsten: 0,50 euro per blad met een minimum van 5 euro
7.4. Genealogische opzoekingen en opzoekingen voor derden:
Zijn van belasting vrijgesteld:
De particulier of rechtspersoon die om een verzending van de administratieve stukken verzoekt, is eveneens de verzendingskosten verschuldigd aan het bestuur, zelfs als de afgifte kosteloos is.
8.Afsluiten huwelijk:
8.1. Trouwboekje: voor trouwboekjes, exclusief de taks voor het huwelijksgetuigschrift in het boekje aangebracht: 15 euro.
8.2. Ceremonietaks: 50 euro.
9. Aanvraag van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en een internationaal rijbewijs.
Er wordt voor de aflevering van een papieren rijbewijs een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011.
Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (16 euro).
Er wordt voor aflevering van het rijbewijs in bankkaartmodel een vergoeding gevorderd zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij koninklijk besluit van 28 april 2011. Er wordt 4 euro gevoegd bij de kostende prijs die de gemeente aan de FOD Mobiliteit en Vervoer moet betalen (20 euro), zowel voor de eerste aflevering als voor de duplicaten.
Bij eventuele wijzigingen in de kostprijs die door de FOD Mobiliteit en Vervoer aangerekend wordt, zal het vermeld tarief aangepast worden, op die wijze dat het bedrag van de gemeentebelasting onveranderd blijft.
10. Prijs print-outs
De bedragen voor eventuele print-outs aan derden, bijvoorbeeld in het kader van afgifte uittreksels inzake openbaarheid van bestuur, worden als volgt vastgelegd:
11. Wijziging voornaam
11.1 De belasting voor voornaamswijziging wordt vastgesteld op 250,00 euro zonder mogelijkheid tot vermindering.
11.2 Bij een voornaamswijziging die wordt aangevraagd door transgenders, wordt de belasting vastgelegd op 25 euro.
11.3 Vreemdelingen die bij hun nationaliteitsverklaring geen voornaam hebben en een verzoek indienen om een voornaam te krijgen, zijn vrijgesteld van de belasting.
De belasting dient te worden geïnd op het moment dat de verklaring tot voornaamswijziging wordt afgelegd.
Artikel 3: De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingswijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
Artikel 4: De belasting is niet van toepassing op de afgifte van stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen en waarvan in het besluit van de regent van 26 juli 1948 sprake is.
Artikel 5: Zijn van belasting vrijgesteld:
Artikel 6: De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.