Terug
Gepubliceerd op 22/01/2025

Notulen  gemeenteraad

wo 21/06/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frank Van Erum, gemeenteraadslid

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting geopend.

 

Aansluitend bij de verklaring afgelegd in de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden, neemt de gemeenteraad er akte van dat raadslid Mustafa Tokgoz voortaan zal zetelen als onafhankelijk raadslid.

 

Bij de aanvang van de zitting neemt de gemeenteraad één minuut stilte in acht ter nagedachtenis van de heer Leo Van den Berghe, voormalig schepen, recent overleden.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        BESLUIT:

        Keurt het proces-verbaal van 24 mei 2023 met algemene instemming goed.

      • Gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) - vervanging - besluit

        REGELGEVING:

        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 37 §3 dat bepaalt dat tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad een fractie geacht wordt hetzelfde aantal leden in de commissies te behouden.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, in het bijzonder artikel 15, 1° inzake de samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 november 2019 waarbij de heer Frank Van Erum werd aangeduid als lid gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) namens fractie Open VLD.

        OVERWEGINGEN:

        • De melding van de heer Frank Van Erum van 21 mei 2023 inzake het zetelen als onafhankelijk gemeenteraadslid en de mededeling daarvan zoals gedaan in gemeenteraadszitting van 24 mei 2023.
        • Het feit dat een fractie wordt geacht hetzelfde aantal leden te behouden in een gemeenteraadscommissie, zorgt ervoor dat binnen fractie Open VLD een nieuw lid van gemeenteraadscommissie 2 dient voorgedragen te worden. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Mathieu Weyn.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De heer Mathieu Weyn wordt aangeduid als lid van raadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) namens de fractie Open VLD.

      • Gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) - vervanging - besluit

        REGELGEVING:

        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 37 §3 dat bepaalt dat tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad een fractie geacht wordt hetzelfde aantal leden in de commissies te behouden.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, in het bijzonder artikel 15, 1° inzake de samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 waarbij de heer Mustafa Tokgoz werd aangeduid als lid gemeenteraadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) namens fractie Groen.

        OVERWEGINGEN:

        • De melding van de heer Mustafa Tokgoz van 10 juni 2023 inzake het zetelen als onafhankelijk gemeenteraadslid..
        • Het feit dat een fractie wordt geacht hetzelfde aantal leden te behouden in een gemeenteraadscommissie, zorgt ervoor dat binnen fractie Groen een nieuw lid van gemeenteraadscommissie 2 dient voorgedragen te worden. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Gilles Verbeke.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De heer Gilles Verbeke wordt aangeduid als lid van raadscommissie 2 (milieu en vrije tijd) namens de fractie Groen.

      • Gemeenteraadscommissie 3 (sociaal beleid) - vervanging - besluit

        REGELGEVING:

        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 37 §3 dat bepaalt dat tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad een fractie geacht wordt hetzelfde aantal leden in de commissies te behouden.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris, in het bijzonder artikel 15, 1° inzake de samenstelling van de gemeenteraadscommissies.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 november 2019 waarbij de heer Frank Van Erum werd aangeduid als lid gemeenteraadscommissie 3 (sociaal beleid) namens fractie Open VLD.

        OVERWEGINGEN:

        • De melding van de heer Frank Van Erum van 21 mei 2023 inzake het zetelen als onafhankelijk gemeenteraadslid en de mededeling daarvan zoals gedaan in gemeenteraadszitting van 24 mei 2023.
        • Het feit dat een fractie wordt geacht hetzelfde aantal leden te behouden in een gemeenteraadscommissie, zorgt ervoor dat binnen fractie Open VLD een nieuw lid van gemeenteraadscommissie 2 dient voorgedragen te worden. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Christoff Van Gaeveren.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De heer Christoff Van Gaeveren wordt aangeduid als lid van raadscommissie 3 (sociaal beleid) namens de fractie Open VLD.

      • EVA vzw Dienst 112 Hamme - aanduiden vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 245 tot en met 247 met betrekking tot de gemeentelijk extern verzelfstandigde agentschappen.
        • Het wetboek van 23 maart 2019 inzake vennootschappen en verenigingen, in het bijzonder boek 9 - VZW.
        • De statuten van de EVA vzw Dienst 112.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 6 januari 2022 met betrekking tot de aanduiding van de heer Frank Van Erum binnen de EVA vzw Dienst 112 Hamme.

        OVERWEGINGEN:

        • De heer Frank Van Erum werd geïnstalleerd als vertegenwoordiger binnen de EVA vzw Dienst 112 Hamme namens fractie Open VLD in gemeenteraadszitting van 26 januari 2022. Gezien de heer Frank Van Erum thans als onafhankelijk gemeenteraadslid zetelt, vraagt Open VLD om het vrijgekomen mandaat verder toe te wijzen binnen de fractie Open VLD.
        • De voorgedragen kandidaat betreft de heer Guy-Bogaert De Clercq.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De gemeenteraad bevestigt dat de heer Guy Bogaert-De Clercq het mandaat voor de fractie Open VLD, vrijgekomen door het onafhankelijk zetelen van de heer Frank Van Erum als gemeenteraadslid, in de EVA vzw Dienst 112 Hamme opneemt.

      • Intergemeentelijke samenwerking - INTERGEM - Buitengewone Algemene Vergadering 28 augustus 2023 - goedkeuren agenda - aanstellen vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • Het energiedecreet van 8 mei 2009.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Intergem.
        • De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 24 mei 2023.
        • De gemeente Hamme werd per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op maandag 28 augustus 2023 plaatsheeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas.
        • Het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief werd gevoegd.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem dd. 28 augustus 2023:

        1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.

        2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken1 en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever), met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibel-gas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):

        a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

        b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

        c. Goedkeuring van:

        i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de     activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken2 en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
        ii.  De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
        iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

        d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken3 en Strategische Parti-cipaties (Elia, Publi-T en Publigas) van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.

        e. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken4 en Strategische Participaties (Elia en Publi-T) van de gemeente Bever vanaf 1 januari 2025.

        f. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde

        g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:

        i.  De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
        ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
        iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
        iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
        v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
        vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

        3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte te doen vaststellen.

        Artikel 2: Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde- van alle activiteiten verbonden aan de gemeenten Affligem en Bever.

        De algemene vergadering in buitengewone zitting van Intergem wordt verzocht de uittreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) en openbare elektronische-communicatienetwerken en van de gemeente Bever voor de activiteiten elektriciteit, aardagas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden. Ingevolge deze uittredingen zal het deelnemersregister en de bijlage 1 bis van Intergem met ingang van 1 januari 2025 hiermee in overeenstemming worden gebracht.

        Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.

        Artikel 3: De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

        Artikel 4: De vertegenwoordiger van de gemeente Hamme, de heer Herman Vijt, burgemeester (plaatsvervanger mevrouw Fatima Gökce) die zal deenemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

        Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Intergemeentelijke samenwerking - GEMEENTELIJKE HOLDING NV - algemene vergadering 28 juni 2023 - goedkeuren agenda - aanduiden vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • De statuten van Gemeentelijke Holding NV.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2019 waarbij de heer Jan Rosschaert, raadslid, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente Hamme voor Gemeentelijke Holding NV.
        • Artikel 432, alinea 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        OVERWEGINGEN:

        • De op 28 juni geplande algemene vergadering van aandeelhouders van Gemeentelijke Holding NV waarvan de agenda werd overgemaakt op 25 mei 2023 door Gemeentelijke Holding NV aan gemeente Hamme.
        • Gemeente Hamme is aandeelhouder van Gemeentelijke Holding NV.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De heer Jan Rosschaert wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente Hamme voor de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding nv.

        Artikel 2: Mevrouw Ann Verschelden wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Hamme voor de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding nv.

        Artikel 3: De agendapunten van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv op 28 juni 2023 worden goedgekeurd en gesteund.

        Artikel 4: De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding op 28 juni 2023 goed te keuren.

        Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 6: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Gemeentelijke Holding nv.

      • Organisatiebeheersing - kader - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Gemeenteraadsbesluit van 15 juni 2022, waarbij het gebruik van de 'Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen' als algemeen kader van organisatiebeheersing en interne controle werd goedgekeurd.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 171, §1 dat stelt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem.
          • Artikel 41, 7°, dat bepaalt dat de gemeenteraad exclusief bevoegd is voor de goedkeuring van het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem.

        OVERWEGINGEN:

        • Het kader organisatiebeheersing vormt de theoretische achtergrond inzake organisatiebeheersing, en bevat de concrete manier van aanpak naar rapportering toe. Dit kader valt uiteen in drie hoofdstukken, zijnde:
          1. Organisatiebeheersing
          2. Audit
          3. Regelgeving
        • De leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, dat integraal deel uitmaakt van dit kader.
        • De besprekingen in het managementteam van 13 april 2023 en 31 mei 2023.
        • De bespreking in het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2023.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Keurt goed het kader organisatiebeheersingssysteem, zoals geviseerd in bijlage.

      • Organisatiebeheersing - rapport 2022/2023 - aktename

        REGELGEVING:

        • Gemeenteraadsbesluit van 17 december 2014, waarbij het gebruik van de 'Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen' als algemeen kader van organisatiebeheersing en interne controle werd goedgekeurd en op basis waarvan het rapport werd opgesteld.
        • Gemeenteraadsbesluit van heden inzake goedkeuring van het gebruikte kader.
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 171, §1 dat stelt dat de algemeen directeur instaat voor het organisatiebeheersingssysteem.
          • Artikelen 217 tot en met 220 met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.
          • Artikel 219 dat bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.

        OVERWEGINGEN:

        • Conform het decreet over het lokaal bestuur dient de algemeen directeur jaarlijks met betrekking tot organisatiebeheersing te rapporteren aan de gemeenteraad.Dit rapport bevat in hoofdzaak thema 8 van de gehanteerde leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen, zijnde communicatie. Evenwel is dit echter het eerste deel inzake rapportering rond dit thema, gezien de nieuwe manier van werken. Een klein gedeelte ICT (thema 10) werd ook opgenomen, wegens de overlapping met thema 8.
        • Na de meest recente exitmeeting met Audit Vlaanderen werd een nieuwe manier van rapportering voorgesteld: er zal meer gewerkt worden aan de hand van zelfevaluaties, waarbij de input vanwege de teams/departementen dient te komen: als proceseigenaar zijn zij immers het beste op de hoogte van dergelijke zaken.
        • Concreet bevat deze rapportering:
            1. Deel 1 zelfevaluatie thema 8 - communicatie (deel 1).
            2. Reeds begin van opmaak zelfevaluatie thema 10 - ICT (voornamelijk in het kader van informatiebeveiliging/GDPR).
        • In tegenstelling tot het kader dienen de bestuursorganen dit rapport niet goed te keuren, maar gaat het enkel over een aktename.
        • Deze rapporteringsvorm werd eerder jaarlijks gecombineerd met de goedkeuring van het kader organisatiebeheersing; gezien de bespreking met Audit Vlaanderen wordt dit vanaf nu anders aangepakt, in een afzonderlijk agendapunt.
        • Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
        • De besprekingen in het managementteam van 13 april 2023 en 31 mei 2023.
        • De bespreking in het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2023.

        BESLUIT:

        Neemt akte van het rapport organisatiebeheersing 2022/2023, zoals geviseerd in bijlage.

      • Jaarrekening 2022 - goedkeuring deel OCMW en vaststelling gezamenlijke jaarrekening - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen van 30 maart 2018 en latere wijzigingen.
        • Het Ministerieel Besluit  van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen en latere wijzigingen.

        OVERWEGINGEN:

        • De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s.
        • De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
        • De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, een toelichting en bijkomende documentatie.
          • Het budgettair resultaat van het boekjaar 2022 bedraagt € -5.065.594.
          • Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt € 14.775.490.
          • Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt € 9.236.896.
          • De autofinancieringsmarge bedraagt € 2.755.769.
          • De balans 2022 vertoont een balanstotaal van € 163.238.769.
          • De staat van opbrengsten en kosten vertoont een tekort van € -1.028.063.
        • De toelichting in de gezamenlijke gemeenteraadscommissie op 14 juni 2023.
        • De toelichting ter zitting van de heer schepen van financiën.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Keurt het deel van de jaarrekening voor de entiteit OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed.

        Artikel 2: Stelt de gezamenlijke jaarrekening 2022 van de gemeente en het OCMW vast.

        Artikel 3: Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.

      • Regiovorming - verslag vergadering algemeen directeurs - aktename

        REGELGEVING:

        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56.
        • Regiodecreet van 3 februari 2023.
        • Kadernota van 4 februari 2022.

        OVERWEGINGEN:

        • In de loop van de voorbije decennia onstonden er tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) voor telkens weer andere groepen van besturen.
        • Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd.
        • Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd.
        • In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering in het kader van de regiovorming – mei 2023.

      • Regierol sociale economie en werk 2023-2025: goedkeuring Subsidiedossier 2023-2025 en samenwerking DDS 2020-2022 / 2023-225 - aktename - besluit

        REGELGEVING:

        • Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk van 29 april 2022.
        • Ministerieel besluit tot toekenning van een subsidie aan centrumsteden, welzijnsverenigingen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden voor de uitvoering van hun regierol op het vlak van sociale economie en werk van 22 maart 2023.

        OVERWEGINGEN:

        • Hamme is beherende gemeente voor IVSES. Deze regierol sociale economie en werk werd door IVSES uitbesteed aan DDS.
        • Voor de regierol sociale economie ontvangt IVSES subsidies vanuit Vlaanderen.
        • De Vlaamse regering besliste op 29 april 2022 om de lokale regierol sociale economie uit te breiden naar lokale regierol sociale economie én werk en om daaraan ook subsidies voor centrumsteden, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en welzijnsverenigingen te koppelen.
        • Goedkeuring op het college van 23 mei 2023.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Neemt akte van de goedkeuring van het subsidiedossier regierol sociale economie en werk 2023-2025 met actieplan volgens de 4 Vlaamse Beleidsdoelstellingen.

        Artikel 2: Keurt goed de Samenwerkingsovereenkomst i.k.v. uitvoering ‘De lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie én werk, 2020-2022 en 2023-2025.’ Deze dient aldus te worden ondertekend namens de raad.

        Artikel 3: Kennis te nemen van de rapportering van werkjaar 2022 van regierol sociale economie en werk.

      • Aanvaarding schenking infopanelen Plankenkoorts fietsroute - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 14° lid over het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten.
        • Het principieel akkoord van het college van burgemeester en schepenen op 12 oktober 2021 en 31 januari 2023.

        OVERWEGINGEN:

        • Project Plankenkoorts wenst aan het gemeentebestuur vijf infopanelen omtrent de Plankenkoorts Fietsroute te schenken. De panelen worden geplaatst op plaatsen langsheen de fietsroute op openbaar domein binnen de gemeente Hamme.
        • De gemeente voorziet de benodigde schenkingsovereenkomst.

        BESLUIT:

        Enig artikel: Het gemeentebestuur aanvaardt de schenking van vijf infopanelen, geschonken door Project Plankenkoorts.

      • Afsprakenkader SVK over conformiteitsonderzoeken in woningen die te huur worden aangeboden aan de woonmaatschappij met het oog op nieuwe inhuurname - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • De Vlaamse Wooncode, meer bepaald artikel 28, §1, dat de lokale besturen aanduidt als regisseur van het woonbeleid op hun Grondgebied.
        • Het besluit Vlaamse Regering Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018, in het bijzonder het richtlijnenkader voor de activiteiten van het Besluit Lokaal Woonbeleid van 16 november 2018 dat de modaliteiten bepaalt om in aanmerking te komen voor subsidiëring van intergemeentelijke projecten (= IGS) ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.
        • Het Richtlijnenkader activiteiten lokaal woonbeleid cfr boek 2 van het besluit Vlaamse Codex Wonen 2021
        • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
        • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 maart 2022 waarmee het college wenst deel te nemen aan het IGS wonen onder begeleiding van DDS.
        • Het besluit van de gemeenteraad van 18 mei 2022 waarmee de gemeenteraad wenst deel te nemen aan het IGS wonen onder begeleiding van DDS.

        OVERWEGINGEN:

        In het goedgekeurde subsidieaanvraag van het IGS Woonpunt DDS werd aanvullende activiteit AA 2_7 opgenomen. Deze activiteit behoort tot beleidsprioriteit 2. (Afsprakenkader met de minister en het SVK, aanvragen en conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het SVK).

        Elke woning gelegen in het Vlaams gewest moet voldoen aan minimale vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit. De woonmaatschappijen hebben een centrale rol binnen het streven naar meer betaalbare en kwaliteitsvolle huurwoningen op de private huurmarkt. Tot 30.06.2023 zijn de SVK’s verantwoordelijk voor de nieuwe inhuuractiviteiten, maar vanaf 01.07.2023 zal de SVK-werking volledig opgenomen worden door de woonmaatschappij.

        Het is belangrijk dat de woonmaatschappij beschikt over een goede, onafhankelijke en objectieve inschatting van de kwaliteit van de aangeboden woning. DDS, de gemeenten en de Vlaamse overheid hebben een gedeelde bevoegdheid en verantwoordelijkheid in het woningkwaliteítsbeleid en willen, door de krachten te bundelen, de woningkwaliteit op de huurmarkt aanzienlijk verbeteren.

        DDS Streekregisseurs engageert zich ertoe systematisch en op korte termijn conformiteitsonderzoeken uit te voeren in de woningen die privé te huur worden aangeboden aan de woonmaatschappij. De woonmaatschappij brengt de intergemeentelijke samenwerking op de hoogte van een mogelijke inhuring, waarna de intergemeentelijke woningcontroleur een conformiteitsonderzoek uitvoert. De gemeente levert op basis van de vaststellingen van DDS vervolgens een gratis conformiteitsattest af. Het gemeentelijk retributiereglement op het conformiteitsattest voorziet reeds een vrijstelling voor sociale verhuurders.

        Deze engagementen van zowel IGS, gemeente, als de woonmaatschappij vastgelegd in het afsprakenkader over het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan de woonmaatschappij met het oog op nieuwe inhuurname.

        Het afsprakenkader werd op het lokaal woonoverleg dd. 20 april 2023 besproken en goedgekeurd.

        BESLUIT:

        Enig artikel: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het afsprakenkader tussen De Thuisbouwer- Gemeente Zele – Gemeente Hamme - IGS Woonpunt DDS - Vlaamse Overheid over conformiteitsonderzoeken voor nieuwe inhuurnames door De Thuisbouwer.

      • Reglement subsidiëring voor kleine huisdierenopvang - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 dat de bevoegdheid inzake vaststellen gemeentelijke reglementen bij de gemeenteraad legt.
        • De collegebeslissing van 6 juni 2023 waarbij het subsidiereglement voor kleine huisdierenopvang is goedgekeurd.

        OVERWEGINGEN:

        • Dierenwelzijn bestrijkt een heel uiteenlopend beleidsveld.
        • Eén van de beleidsdoelstellingen van het lokaal bestuur is namelijk een beter en uitgebreid kader omtrent dierenwelzijn te creëren en de opvangen van kleine huisdieren, gedomicilieerd in Hamme, financieel te ondersteunen. 
        • Het reglement is bedoeld voor de subsidiëring van erkende opvangen, die binnen onze gemeente Hamme opvang bieden aan zwervende, verloren gelopen, achtergelaten of met volmacht afgestane of in beslag genomen kleine huisdieren. 
        • De opvangen voor katten bieden ondersteuning aan het gemeentelijk zwerfkattenproject, door de gevangen genomen kittens/katten een opvang te bieden indien nodig. De bedoeling is dat de opvangen de kittens/katten daarna een nieuwe thuis geven.
        • De opvang dient te beschikken over alle wettelijke erkenningen die opgelegd worden door dierenwelzijn Vlaanderen. 
        • Eveneens dient de omgevingsvergunning met betrekking tot de exploitatie in orde te zijn.
        • Elke erkende opvang gedomicilieerd in Hamme kan voor hun werking jaarlijks een subsidie aanvragen bij het lokaal bestuur. De subsidie bestaat uit een vast jaarlijks bedrag van € 500.
        • Het verslag van de MILADI- raad van 19 december 2022 waarbij het reglement is goedgekeurd.

        BESLUIT:

        Artikel 1 -  Algemene bepalingen:

        Het lokaal bestuur van Hamme kan jaarlijks een subsidie verlenen aan kleine huisdierenopvangen die gedomicilieerd zijn in Hamme. 

        Het reglement geldt vanaf het werkjaar 2024. Het werkjaar vangt aan op 1 januari en eindigt op 31 december.

        Artikel 2 - Toepassingsgebied:

        Dit reglement is enkel van toepassing op de kleine huisdierenopvangen gedomicilieerd in Hamme.

        Artikel 3 -  Aanvraag van subsidie voorwaarden:

        • Een opvang die een subsidieaanvraag wenst aan te vragen dient een attest voor te leggen waaruit blijkt dat zij een wettelijke erkende opvang zijn door dierenwelzijn Vlaanderen. 
        • Elke erkende opvang gedomicilieerd in Hamme kan voor zijn werking jaarlijks een subsidie aanvragen bij het lokaal bestuur. De subsidie bestaat uit een vast jaarlijks bedrag van € 500.
        • De opvang is ingeschreven in de kruispuntenbank van Ondernemingen.
        • Er is ten minste 1 persoon die in de opvang werkt.
        • Er is een gezond financieel beleid, een transparante financiële werking, een boekhouding en een financieel jaarverslag.
        • De opvang registreert elk opgenomen, geadopteerd dier in een register dat ten alle tijde consulteerbaar is door het lokaal bestuur. 
        • Jaarlijks, uiterlijk 31 maart van het werkingsjaar dient er een subsidieaanvraag overgemaakt te worden aan het lokaal bestuur.
        • Met betrekking tot de opvang voor kittens /katten dient de opvang ondersteuning te bieden aan het gemeentelijk zwerfkattenproject meer bepaald door de gemeentediensten gevangen genomen kittens/katten aan te nemen en deze nadien een nieuwe thuis te geven. Eveneens voor andere dieren in nood aangetroffen op het grondgebied Hamme, dient de opvang medewerking te verlenen voor opvang en kan eventueel na herstel van het dier het opnieuw vrij laten of herplaatsen. 
        • De opvang is bereid om zwervende, verloren gelopen, achtergelaten of met volmacht afgestane of in beslag genomen kleine huisdieren van op het grondgebied Hamme op te vangen, een onderdak en de nodige zorgen te geven conform de vigerende wetgeving inzake dierenwelzijn Vlaanderen evenals diergeneeskundige handelingen te laten uitvoeren door een dierenarts bij verwonding of ziekte van de dieren.

        Artikel 4 - Financieel aspect:

        • De subsidieaanvrager dient een staat van ontvangsten en uitgaven met betrekking tot het voorbije boekjaar in, welke de subsidie werd toegekend, opgemaakt overeenkomstig het schema in bijlage van dit reglement. Deze staat vermeldt de aard en het bedrag van de ontvangsten en uitgaven. 
        • Een activiteitenverslag dat toelaat na te gaan of de subsidie werd aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend.  Een overzicht van het aantal opgevangen dieren van het voorbije jaar met vermelding van datum, contactgegevens van de aanbieder, chipnummer in voorkomend geval, aard en reden van de opname en ondernomen actie dient eveneens bijgevoegd te worden.
        • Deze verantwoordingsstukken dienen ten laatste op 31 augustus van het jaar volgend op het jaar welke de subsidie werd toegekend, worden voorgelegd. Wanneer het dossier onvolledig is, vraagt de bevoegde gemeentelijke dienst de ontbrekende informatie op. Deze info dient binnen de 10 werkdagen overgemaakt te worden aan het lokaal bestuur. Enkel in geval van onvoorziene omstandigheden kan het lokaal bestuur op vraag van de subsidieaanvrager een redelijke uitstel van termijn toekennen met betrekking tot deze voorlegging. 
        • De subsidie wordt volledig vereffend bij toekenning. Wanneer de vorige subsidieaanvraag in het kader van ditzelfde reglement nog niet of onvoldoende verantwoord is, dan wordt er een voorschot van 50 % vereffend en wordt het resterende saldo vereffend wanneer de voorgaande subsidieaanvraag verantwoord is. 
        • De subsidie wordt overgeschreven op bankrekening van de aanvrager van de wettelijke erkende opvang.
        • Elke opvang kan slechts op één subsidie per jaar aanspraak maken.
        • De subsidies zijn gekoppeld aan de budgetsleutel ACT-1326/0470-00/6496300
        • Het opvangcentrum verbindt er zich toe het lokaal bestuur onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van elke wijziging binnen hun erkende opvang (VZW). De subsidies worden alleen gebruikt voor de werking van de opvang van kleine huisdieren. 
        Artikel 5 - Controle en betwisting:
        • Bij betwisting over de opvang of over de subsidies kan de opvang een gemotiveerd bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en schepenen die hierover advies vraagt aan de MILADI-raad.
        • Blijkt dat de opvang onjuiste gegevens heeft verstrekt en daardoor onterecht een subsidie heeft verkregen, dan zal het college van burgemeester en schepenen de toegestane subsidie terugvorderen.
      • BNIP Fantasia festival - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • De omzendbrief van 10 december 1987 op evenementen.
        • De nieuwe gemeentewet, in het bijzonder artikels 133 tot en met 135 m.b.t. de bevoegdheden van de burgemeester.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • Het Koninklijk Besluit betreffende de nood- en interventieplannen van 22 mei 2020.
        • De ministeriële Omzendbrief NPU1 betreffende de nood- en interventieplannen van 26 oktober 2006.
        • De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
        • De ministeriële Omzendbrief NPU2 van 30 maart 2009 betreffende het Nood- en Interventieplan van de Provinciegouverneur.
        • De ministeriële Omzendbrief NPU4 van 30 maart 2009 betreffende de Disciplines monodisciplinaire noodplannen.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeentelijke veiligheidscel kan voor risico’s ten gevolge van bepaalde manifestaties beslissen tot de opmaak van een bijzonder nood- en interventieplan.
        • Op 7 en 8 juli 2023 vindt het Fantasia festival plaats waarbij voor beide dagen een maximum capaciteit van 17500 bezoekers wordt toegestaan.
        • Door de aard en omvang van dit evenement dient een bijzonder nood- en interventieplan te worden opgemaakt in functie van de organisatie van de hulpverlening en de multidisciplinaire coördinatie.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het bijzonder nood- en interventieplan 'Fantasia festival' goed te keuren.

        Artikel 2: Een exemplaar van het BNIP te verspreiden onder de geadresseerden, vermeld in het bijzonder nood- en interventieplan.

      • Academie - globaal professionaliseringsplan (update 2023) - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • Decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs;
        • Referentiekader onderwijskwaliteit, ROK van oktober 2016;
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad;
        • Omzendbrief PERS/2018/03 betreffende tijdelijke aanstellingen en aanvangsbegeleiding vanaf 1 september 2019;
        • Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs;
        • Decreet van 15 maart 2019 tot uitvoering van maatregelen betreffende het onderwijs uit CAO XI vanaf het schooljaar 2019-2020.

        OVERWEGINGEN:

        • Het ontwerp van het globaal professionaliseringsplan voor de beide gemeentelijke academies;
        • De collegebeslissing van 6 juni 2023;
        • De besprekingen in het ABOC van 3 mei 2023.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het in bijlage toegevoegd globaal professionaliseringsplan voor beide afdelingen van de gemeentelijke academie Hamme wordt goedgekeurd.

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de schooldirecties van de gemeentelijke academies Hamme en aan de financiële dienst.

      • Retributiereglement GBS De Dobbelsteen en GKS Ondersteboven - aanpassing - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 §3 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
        • Het retributiereglement voor de gemeentelijke scholen van 16 juni 2021.

        OVERWEGINGEN:

        • Leerlingen in de gemeentelijke scholen 'De Dobbelsteen' en 'Ondersteboven' kunnen gebruik maken van de refter voor het eten van boterhammen.
        • Leerlingen in deze gemeentelijke scholen kunnen diverse vakantie- en themaboeken, nieuwjaarsbrieven en dergelijke meer aankopen en zich op tijdschriften abonneren.
        • Leerlingen in deze gemeentelijke scholen kunnen deelnemen aan schooluitstappen en sportactiviteiten.
        • Het is aangewezen de bijdrage vast te stellen die hiervoor aan de ouders wordt gevraagd.
        • Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Mustafa Tokgoz, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Agnes Onghena, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Omschrijving van de prestatie

        De Gemeente Hamme heft een retributie voor:

        1. Het verstrekken van  warme maaltijden in basisschool 'De Dobbelsteen'.
        2. Het verstrekken van middag-, voor- en naschoolse opvang in basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool 'Ondersteboven'.
        3. Het verstrekken van zwembeurten en zwembrevetten in de basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool 'Ondersteboven'.
        4. Het verstrekken van uitstappen en zeeklassen in de basisschool 'De Dobbelsteen'.
        5. Het verstrekken van themaboeken, nieuwjaarsbrieven en T-shirts,  in de basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool 'Ondersteboven'.

        Artikel 2: Tarief

        De retributie bedraagt voor: 

        1. Het verstrekken van warme maaltijden in de Basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool 'Ondersteboven'.

         

        Basisschool

        'De Dobbelsteen'

        Kleuterschool

        'Ondersteboven'

        Warme maaltijd kleuter onderwijs *

        Max. € 4,00

        --

                                   leerling lager onderwijs *

        Max. € 5,00

        --

                                   soep leerlingen / personeel

        Max. € 0,75

        --

         

         

         

         

        Voor kleuters en leerlingen lager is er naast de prijs voor warme maaltijd ook (leiding)water inbegrepen.

         

        2. Het verstrekken van middagopvang  in de basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool 'Ondersteboven'.

         

        Basisschool

        'De Dobbelsteen'

        Kleuterschool

        'Ondersteboven'

        Middagtoezicht tijdens het eten

        € 1

        € 1

        Voor- en naschoolse opvang: prijs per begonnen half uur = €1

        € 1

        € 1

        Boete: te laat ophalen van kind - prijs per begonnen half uur = € 7,50

        € 7,50

        € 7,50

         

        3. Het verstrekken van zwembeurten en vervoer in de basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool 'Ondersteboven'.

         

        Basisschool

        'De Dobbelsteen'

        Kleuterschool

        'Ondersteboven'

        Inkom zwembad kleuters / eigen vervoer

         

        --

        Inkom zwembad  + vervoer 3de kleuterklas

        max.€ 20/jaar

        --

        Inkom zwembad + busvervoer

        Lager onderwijs (1ste leerjaar gratis)

        max. € 50/jaar

        --

        Zwembrevet

        max. € 2

        --

         

         

         

         

         

         

         

        4. Het verstrekken van uitstappen en zeeklassen in de basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool  'Ondersteboven'.

         

        Basisschool

        'De Dobbelsteen'

        Kleuterschool

        'Ondersteboven'

        Schoolreis + vervoer kleuters

        Schooluitstap

        max. € 55 / klt./schooljaar

        max. € 55/klt./schoolj.

        Schoolreis + vervoer lln. lager

        leeruitstap

        max. € 105 / lln./schooljaar

         

        Openluchtklassen lager

        max. € 520 / lln.

        (gespreide betaling)

         

        Film – toneelvoorstelling

        --

        max.€ 8 per voorstelling

        Wuitensmarsen

         max.€ 2

         

         

        5. Het verstrekken van abonnementen, nieuwjaarsbrieven en T-shirts, in de basisschool 'De Dobbelsteen' en kleuterschool 'Ondersteboven'.

         

        Basisschool

        'De Dobbelsteen'

        Kleuterschool

        'Ondersteboven'

        Themaboek

        max. € 15/stuk

        max. € 15/stuk

        Nieuwjaarsbrief

        max. € 1,5

        max. € 1,5

        T-shirt

        max. € 15

        max. € 15

        Tariefwijzigingen ingevolge de voorwaarden van de overheidsopdracht of ingevolge een nieuw uitgeschreven overheidsopdracht worden aan de gemeenteraad voorgelegd ter bekrachtiging.

        Artikel 3: Schuldenaar

        De  retributie is verschuldigd door degene die het kind heeft ingeschreven in de school en door al wie overeenkomstig het Burgerlijk Wetboek (rechtstreeks of onrechtstreeks) gehouden is tot betaling van de kosten in het kader van de plicht tot levensonderhoud, opvoeding en opleiding van het kind. 

        Artikel 4: Betalingswijze

        De retributie zal aangerekend worden d.m.v. een maandelijkse factuur.

        Artikel 5: Terugbetaling

        Als het kind van de reeds betaalde activiteit / dienst niet heeft kunnen genieten door afwezigheid, kan dit terugbetaald worden, maar dit dient gestaafd te worden met een doktersattest. Deze terugbetaling zal via de financiële dienst van de gemeente Hamme worden uitgevoerd.

        Artikel 6: Algemene bepalingen

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd in uitzonderingsgevallen en mits een grondig gemotiveerd sociaal verslag af te wijken van de tarieven zoals vermeld in artikel 2 van dit reglement. Deze afwijking geldt slechts voor de duur van één schooljaar.

        Het totaalbedrag van deze afwijkingen wordt jaarlijks aan de gemeenteraad voorgelegd ter bekrachtiging, samen met de totaalopbrengst van de retributie.

        De retributie zal in voorkomend geval ingevorderd worden via dwangbevel, zoals bepaald in artikel 177 en 279 van het decreet over het lokaal bestuur, of via gerechtelijke weg.

        De invorderingsprocedure is standaard: vervaldag op 30 dagen, 1ste herinnering met vervaldag 14 dagen, 2de (aangetekende) herinnering met vervaldag 14 dagen en aanrekening van 15 euro administratiekosten.

        Indien er nog steeds geen gevolg is gegeven aan het verzoek tot betaling, wordt een mogelijke schorsing van de prestaties besproken en wordt er verder ingevorderd via de gerechtsdeurwaarder.

        Artikel 7: Opheffing

        Het retributiereglement voor de gemeentelijke scholen van 16 juni 2021 wordt opgeheven.

         

        Maximumfactuur voor lager onderwijs is 105 euro.

      • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Weststraat - besluit

        REGELGEVING:

        • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
        • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
        • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
        • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
        • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

        OVERWEGINGEN:

        • Het reglement betreft gemeentewegen.
        • Dit aanvullend reglement kadert in de aanvraag voor een individueel gereserveerde parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van HNR 19.
        • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Opheffing.
        Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Weststraat worden opgeheven.

        Artikel 2: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
        Artikel 2.1: Parkeerverbod.
        Er geldt parkeerverbod tussen Sportpleinstraat en Noordstraat.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:

        • verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type Xa na het kruispunt met Sportpleinstraat.

        Artikel 2.2: Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
        Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 19.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van:

        • verkeersbord E9a waarop het rolstoelsymbool is aangebracht, aangevuld met het onderbord type Xc met opschrift '6m' voor HNR 19.

        Artikel 2.3: Aanbrengen van parkeerstroken.
        De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht ter hoogte van HNR 19. Het begin en het einde van de aldus gevormde parkeerstrook wordt aangeduid door een witte dwarsstreep.

        Artikel 3: Inwerkingtreding.
        Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

        Artikel 4: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
        Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket lokale besturen.

        Artikel 5: Kennisgeving.
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:

        • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
        • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen;
        • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
        • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
        • Departement publieke ruimte (logistiek@hamme.be).

        Artikel 6: Opname in de verkeersbordendatabank.
        De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

        Bijlage: 92200650_Weststraat_OT_V01

      • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - De Ring - besluit

        REGELGEVING:

        • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
        • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
        • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
        • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
        • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

        OVERWEGINGEN:

        • Het reglement betreft gemeentewegen.
        • Huidig aanvullend reglement breidt de huidige fietsstraat uit tot de volledige straat. Gezien de gewijzigde regelgeving wordt het opschrift heden 'fietszone' (de fietszone wordt geïntegreerd in het aanvullend reglement betreffende de gebiedsdekkende maatregelen). De bestaande signalisatie wordt aangepast.
        • Tevens wordt de verkeerssignalisatie op punt gesteld zodat ze beantwoordt aan de wettelijke voorschriften.
        • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Opheffing.
        Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende De Ring, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

        Artikel 2: Verboden richting.
        Er geldt verboden richting tussen Slangstraat en Kerkstraat/Hoogstraat. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord C1 aangevuld met het onderbord type M3:
        • na het kruispunt met Plezantstraat;
        • na het kruispunt met August Van De Veldestraat.
        • verkeersbord F19 aangevuld met het onderbord type M5:
        • na het kruispunt met Hoogstraat;
        • na het kruispunt met August Van De Veldestraat.

        Artikel 3: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
        Artikel 3.1: Parkeren toegelaten.
        Het parkeren wordt toegelaten aan de pare kant, tussen August Van De Veldestraat en tegenover HNR 7.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E9a aangevuld met het onderbord type Xa na August Van De Veldestraat.

        Artikel 3.2: Afbakening van parkeerstroken.
        Witte wegmarkeringen bakenen de plaatsen af waar de voertuigen moeten staan.

        Artikel 4: Inwerkingtreding.
        Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

        Artikel 5: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
        Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket lokale besturen.

        Artikel 6: Kennisgeving.
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:

        • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
        • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen;
        • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
        • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
        • Departement publieke ruimte (logistiek@hamme.be).

        Artikel 6: Opname in de verkeersbordendatabank.
        De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

        Bijlage: 92200653_DeRing_OT_V01

    • Extra

      • Mandaat van fractie Open VLD in HIM - besluit

        REGELGEVING:

        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 235 aangaande autonome gemeentebedrijven, in het bijzonder de afvaardiging van de fracties van de gemeenteraad in de raad van bestuur van AGB's; elke fractie kan minstens een lid van de raad van bestuur voordragen;
        • De statuten van AGB HIM, meer bepaald artikel 11 betreffende de samenstelling van de raad van bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • Neemt akte van de vragen geagendeerd door raadslid Guy Bogaert-De Clercq, namens de Open VLD-fractie:
          'Gezien de heer Frank Van Erum thans als onafhankelijk gemeenteraadslid zetelt, dient het vrijgekomen mandaat bij de HIM toegewezen te worden binnen de fractie Open VLD. De voorgedragen kandidaat betreft de heer Christoff Van Gaeveren.
          Ik weet niet of de wijziging van fractieleider ook op de agenda van de GR moet staan. Indien ja, ook hier dan een toegevoegd punt:
          Gezien de heer Frank Van Erum thans als onafhankelijk gemeenteraadslid zetelt, dient de vrijgekomen functie van fractieleider toegewezen te worden binnen de fractie Open VLD en deze is toegewezen aan de heer Guy Bogaert-De Clercq’;
        • De voordracht van raadslid Christoff Van Gaeveren door fractie Open VLD als hun nieuwe afgevaardigde bij AGB HIM;
        • Raadslid Frank Van Erum, totnogtoe afgevaardigde van de Open VLD-fractie, gezien zijn oudere verklaring dat hij afstand neemt van deze fractie en voortaan zal zetelen als onafhankelijke, kan niet meer fungeren als afgevaardigde van Open VLD bij AGB HIM;
        • De mededeling namens Open VLD dat raadslid Guy Bogaert-De Clercq voortaan zal fungeren als fractieleider van Open VLD; dit behoeft geen goedkeuring door de raad.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Keurt goed de afvaardiging van raadslid Christoff Van Gaeveren, Open VLD als lid van de raad van bestuur van AGB HIM vanaf heden.

        Artikel 2: Neemt er akte van dat raadslid Guy Bogaert-De Clercq voortaan zal fungeren als fractieleider voor de Open VLD-fractie.

      • Openluchtzwembad

De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.

 

 

 

Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:

  • 20230601 0926  E-mail van Fluvius
  • 20230601 0926 Bijlage 1 - Goedgekeurde notulen RBC Noord nr. 2023-02 - 2023-03-23
  • 20230601 0926 Bijlage 2 - Goedgekeurde notulen RBC Zuid nr. 2023-02 - 2023-03-29
  • 20230607 1032 IGS Westlede – verslag AV 2023-05-30
  • Audit Vlaanderen - 2023 - 2206 016 Thema-audit financiële monitoring
  • Audit Vlaanderen - 2023 - 2206_016_ rapport organisatiebeheersing
  • Auditrapporten feb23 - advies.managementteam
  • 20230608 1135  E-mail van Solva
  • 20230608 1135 Bijlage - 20230602 - Verslag Denderregio Algemeen Directeurs Overleg
  • 20230609 0914  E-mail van Zefier
  • 20230609 0914 Bijlage 1 - ZF-AV-NO-20230608
  • 20230609 0914 Bijlage 2 - ZF-AV-AL-20230608
  • 20230609 1501 De Zonnige Woonst - Raad van bestuur 2023-05-08 (06) - verslag – DIRECTIE
  • 20230609 1501 De Zonnige Woonst - Overzichtslijst projecten RVB 2023-05-08

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter