Terug
Gepubliceerd op 22/06/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 15/06/2022 - 20:00

Lokale economie - reglement starterspremie - aanpassing - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lien De Vos, Lotte Peeters, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden

In 2014 werd de starterspremie in het leven geroepen om de startende lokale handelaar te ondersteunen. Vanaf dan is er steeds in de meerjarenplanning 'premies voor startende ondernemers' voorzien.

Het doel van deze premie is om het ondernemerschap binnen de gemeente te stimuleren. Hierbij werd een afbakening gemaakt op locatie (= kernwinkelgebied), op doelgroep (= kleinhandel/horeca) en op branche (= prioritair en gewone). De premies zijn aanzienlijk opgetrokken in 2021 en zijn als volgt:

  • Starter binnen kernwinkelgebied: € 4000,00 (voorheen: € 750 en € 500)
  • Starter buiten kernwinkelgebied: € 1250,00 (voorheen: niets)

Met deze verhoging kan het handelscentrum versterkt worden en kunnen meer handelaars aangetrokken worden.

Sinds 2021 komen de aanvragen vlot binnen en krijgen startende ondernemers een enorme ondersteuning vanuit het gemeentebestuur. Het succes kent ook een keerzijde, er komen namelijk meer aanvragen binnen dan we budgettair kunnen dragen.

Daarnaast zijn er ook enkele zaken naar boven gekomen die initieel niet waren voorzien. Onder andere, wat met een starter dewelke zuiver een overname betreft. Heeft deze starter ook zoveel nood aan een ondersteuning van dergelijke grootte? Heeft een overnemende starter zoveel kosten?

Omwille van deze bedenkingen werd overgegaan tot verfijning van de voorwaarden en werden volgende aanpassingen gekomen:

Artikel 2. Definities

Toevoeging:

  • 'Overname: Betreft het overnemen van een bestaande handels- of horecazaak in zijn huidige vorm. Het louter wijzigen van de naam volstaat niet om niet meer te spreken van een overname. We spreken niet meer van een overname in volgende gevallen:
    • Vanaf 6 maanden leegstand van het pand
    • Wanneer het concept helemaal wordt veranderd. (B.v. van detailhandel naar horecazaak, kapperszaak die een kledingwinkel wordt, ...)'

Artikel 3. Algemene voorwaarden

Toevoeging bij §2. Voor de subsidie komen niet in aanmerking:

  • 'De zaakvoerder of diens vennoten kunnen nooit voor een tweede maal in aanmerking komen voor een starterspremie, ongeacht hun activiteiten of de wijziging van hun activiteiten.
  • Het louter (her)lokaliseren van een onderneming, ondernemer en/of handelaar kan nooit recht geven op de toekenning van een starterspremie.'

Toevoeging bij §4. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de aanvrager één van de volgende ondernemende activiteiten uitoefenen als hoofdactiviteit zoals ingeschreven in de Kruispuntbank:

  • 'Het gedeelte detailhandel of horecagedeelte moet steeds meer dan 50 % uitmaken van de activiteiten om aanspraak te kunnen maken op een starterspremie.'

(Bv. kapperszaak die ook shampoo verkoopt, betreft eigenlijk een dienstverlening en komt niet in aanmerking, maar door de verkoop van de shampoo valt hij in de categorie detailhandel, wat we willen vermijden.)

Artikel 4. Toelagebedrag

Toevoeging: '§4. Bij een overname van een handels- of horecazaak zal de premie de helft bedragen.

    • € 2000,00 binnen het kernwinkelgebied
    • € 625,00 buiten het kernwinkelgebied
    • Dit is verdedigbaar aangezien bij een loutere overname, de handels- of horecazaak reeds een gekende gevestigde waarde betreft en er dus niet vanaf 0 moet opgestart worden en dit dus de opstartkosten drukt.'

Met deze aanpassingen wordt getracht meer startende ondernemers te kunnen ondersteunen en wordt een ondersteuning aangeboden die evenredig is met de realiteit van de startende ondernemer.

Tenslotte: schrapping artikel 9 - Overgangsbepaling (waarbij het oude artikel 10 nu artikel 9 wordt).

REGELGEVING:

  • Het decreet van 15 juli 2016 betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid (IHB).
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.
  • Reglement starterspremie, goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 april 2014 (evenwel opgeheven door hieronder vermeld gemeenteraadsbesluit).
  • Reglement starterspremie, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2020.

OVERWEGINGEN:

  • Het Strategisch Commercieel Plan van Hamme.
  • De opmerkingen en het positief advies van de adviesraad lokale economie.
  • De besprekingen in het college van burgemeester en schepen van 31 mei 2022.
  • Het doel om ondernemerschap binnen de gemeente te promoten en meer specifiek binnen het kernwinkelgebied te promoten.
    • In 2014 werd de starterspremie in het leven geroepen om de startende lokale handelaar te ondersteunen. Vanaf dan is er steeds in de meerjarenplanning 'premies voor startende ondernemers' voorzien. Het doel van deze premie is om het ondernemerschap binnen de gemeente te stimuleren. Hierbij werd een afbakening gemaakt op locatie (= kernwinkelgebied), op doelgroep (= kleinhandel/horeca) en op branche (=prioritair en gewone). De premies zijn aanzienlijk opgetrokken en zijn als volgt:
      • Starter binnen kernwinkelgebied: € 4000,00 (voorheen: € 750 en € 500)
      • Starter buiten kernwinkelgebied: € 1250,00 (voorheen: niets)

        Met deze verhoging kan het handelscentrum versterkt worden en kunnen meer handelaars aangetrokken worden.

    • In 2021 komen de aanvragen vlot binnen, maar komen er enkele bedenkingen boven.

  • Volgende aanpassingen worden voorgesteld:

  • Artikel 2. Definities: Toevoeging: 'Overname: Betreft het overnemen van een bestaande handels- of horecazaak in zijn huidige vorm. Het louter wijzigen van de naam volstaat niet om niet meer te spreken van een overname. We spreken niet meer van een overname in volgende gevallen:
    • Vanaf 6 maanden leegstand van het pand
    • Wanneer het concept helemaal wordt veranderd. (B.v. van detailhandel naar horecazaak, kapperszaak die een kledingwinkel wordt, ...)'
  • Artikel 3. Algemene voorwaarden: Toevoeging bij §2. Voor de subsidie komen niet in aanmerking:
    • 'De zaakvoerder of diens vennoten kunnen nooit voor een tweede maal in aanmerking komen voor een starterspremie, ongeacht hun activiteiten of de wijziging van hun activiteiten.
    • Het louter (her)lokaliseren van een onderneming, ondernemer en/of handelaar kan nooit recht geven op de toekenning van een starterspremie.'

      Toevoeging bij §4. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de aanvrager één van de volgende ondernemende activiteiten uitoefenen als hoofdactiviteit zoals ingeschreven in de Kruispuntbank:

  • 'Het gedeelte detailhandel of horecagedeelte moet steeds meer dan 50 % uitmaken van de activiteiten om aanspraak te kunnen maken op een starterspremie.'

(B.v. kapperszaak die ook shampoo verkoopt, betreft eigenlijk een dienstverlening en komt niet in aanmerking, maar door de verkoop van de shampoo valt hij in de categorie detailhandel, wat we willen vermijden.)

  • Artikel 4. Toelagebedrag - Toevoeging:

    '§4. Bij een overname van een handels- of horecazaak zal de premie de helft bedragen.
    • € 2000,00 binnen het kernwinkelgebied
    • € 675,00 buiten het kernwinkelgebied
    • Dit is verdedigbaar aangezien bij een loutere overname, de handels- of horecazaak reeds een gekende gevestigde waarde betreft en er dus niet vanaf 0 moet opgestart worden en dit dus de opstartkosten drukt.'
    • Dit is verdedigbaar aangezien bij een loutere overname, de handels- of horecazaak reeds een gekende gevestigde waarde betreft en er dus niet vanaf 0 moet opgestart worden en dit dus de opstartkosten drukt.

  • Met deze aanpassingen wordt getracht meer startende ondernemers te kunnen ondersteunen en wordt een ondersteuning aangeboden die evenredig is met de realiteit van de startende ondernemer.
  • SCHRAPPING artikel 9 - Overgangsbepaling (waarbij het oude artikel 10 nu artikel 9 word)t.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, An Geerinck, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Leo Van der Vorst, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
Onthouders: Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Mario Michils
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel 1. Doel

De gemeente Hamme kan, onder de voorwaarden bepaald in dit reglement, een toelage toekennen aan startende ondernemers. Dit met het doel hun slaagkansen te verhogen en de zelfstandige economische activiteit gericht op de sectoren kleinhandel en horeca in de gemeente te stimuleren.

Artikel 2. Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

Handelaar: De zaakvoerder, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak.

Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een onderneming heeft waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist.

Starter: Startende handelaars, onderworpen aan het sociaal statuut der zelfstandigen in hoofdberoep, die een nieuwe kleinhandels- of horecazaak opstart

Kernwinkelgebied: Het door het gemeentebestuur afgebakende zone zoals voorzien in het Strategisch Commercieel Plan

Horecazaak: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen die logies verstrekken en/of publiek toegankelijke inrichting waar voedingswaren of dranken worden verkocht en ter plaatse kunnen worden genuttigd.

Handelszaak: Elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist en die de uitoefening van een kleinhandels- of horecazaak tot hoofddoel heeft

Handelspand: Het onroerend goed waarin de handels- of horecazaak wordt uitgebaat, of een dienstverlener met vrij publiek toegankelijke ruimte.

Vrije publiektoegankelijke ruimte: Voor het publiek toegankelijk plaats, ruimte of gebouw, bestemd voor verkoop of verbruik, of waar diensten worden aangeboden.

Dienstverlener: Bedrijfstak die bestaat uit commerciële dienstverlenende ondernemingen waarbij een dienst of pakket van diensten wordt geleverd aan een andere partij.

Vrij beroep: Onder een vrij beroep wordt verstaan een beroep dat wordt uitgeoefend op grond van een relevante beroepskwalificatie door een persoon die persoonlijk, op eigen verantwoordelijkheid en professioneel onafhankelijk, intellectueel ideële prestaties verricht ten behoeve van de opdrachtgever en de samenleving in het algemeen.

Prioritaire branche: De ondernemingen die, ongeacht hun ligging, aanspraak kunnen maken op de maximale premie. Het betreffen handelsactiviteiten die nog niet of onvoldoende aanwezig zijn binnen de gemeente Hamme.

Detailhandel: Elke kleinhandelszaak met een winkelvloeroppervlakte tot max. 400m².

(Detailhandel-)Keten: Is een verzameling winkels van één groot bedrijf en kent meerdere winkels met dezelfde naam.

Overname: Betreft het overnemen van een bestaande handels- of horecazaak in zijn huidige vorm. Het louter wijzigen van de naam volstaat niet om niet meer te spreken van een overname.
We spreken niet meer van een overname in volgende gevallen:
- Vanaf 6 maanden leegstand van het pand
- Wanneer het concept helemaal wordt veranderd. (B.v. van detailhandel naar horecazaak, kapperszaak die een kledingwinkel wordt, ...)

Artikel 3. Algemene voorwaarden

§1. Voor de toelage komen in aanmerking:

  • Starters die hun activiteit of beroep vestigen in Hamme na inwerkingtreding van dit reglement of er reeds gevestigd zijn;

§2. Voor de subsidie komen niet in aanmerking:

  • Alle verkooppunten of filialen van detailhandel-ketens;
  • Zelfstandig filiaal van een dienstverlenende onderneming;
  • Automatenshops, gok- en speelzalen, nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie, shisha-bars, dancings, lunaparken, privéclubs;
  • Bijkomende vennootschappen of vestigingseenheden in het kader van een bestaande onderneming of groep van ondernemingen op het grondgebied van Hamme;
  • Zaken die ontstaan door een loutere wijziging van de rechtsvorm van een reeds bestaande handelszaak.
  • Escortediensten, bureaus voor contactbemiddeling en prostitutie
  • Vrije en intellectuele beroepen of kantoorfuncties
    • Architecten, notarissen, dokters, tandartsen, boekhouders, juristen, accountants, bedrijfsrevisoren, belastingconsulenten, verzekeringsmakelaars, landmeters, agenten en makelaars, interim- en vastgoedkantoren of bank- en beleggingsproducten.
  • De zaakvoerders of diens vennoten kunnen nooit voor een tweede maal in aanmerking komen voor een starterspremie, ongeacht hun activiteiten of de wijziging van hun activiteiten.
  • Het louter (her)lokaliseren van een onderneming, ondernemer en/of handelaar kan nooit recht geven op de toekenning van een starterspremie.

§3. Om in aanmerking te komen voor een premie moet het pand waarop de aanvraag betrekking heeft aan volgende voorwaarden voldoen:

  • Een bestemming hebben van handel of horeca;
  • Stedenbouwkundig vergund zijn en in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften;
  • Conform alle wettelijke verplichtingen zijn.

§4. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet de aanvrager één van de volgende ondernemende activiteiten uitoefenen als hoofdactiviteit zoals ingeschreven in de Kruispuntbank:

  • Detailhandel;
  • Eet- en drinkgelegenheden of verschaffen van accommodatie (horeca).
  • Het gedeelte detailhandel of horecagedeelte moet steeds meer dan 50% uitmaken van de activiteiten om aanspraak te kunnen maken op een starterspremie.

§5. Om in aanmerking te komen voor een premie verbindt de starter zich ertoe om onderstaande verplichtingen te voldoen:

  • De zelfstandige activiteit, die aanleiding geeft tot toekenning van de toelage in het kader van dit reglement, minstens gedurende een ononderbroken periode van drie jaar uit te oefenen. De termijn van 3 jaar begint te lopen de dag na de toekenning van de premie door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen zal de terugvordering van de premie eisen indien aan deze voorwaarde niet is voldaan. Het terug te vorderen bedrag is afhankelijk van het aantal jaren dat de handelszaak is uitgebaat en neemt elk jaar met 33% af;
  • Informatie te verstrekken die de gemeente Hamme de mogelijkheid biedt om controledaden te stellen in het kader van de toepassing van dit reglement; - Voldoen aan alle reglementaire voorwaarden en vergunningen.

§6. De starterspremie wordt nooit toegekend indien de aanvraag betrekking heeft op een pand zonder vrij publiek toegankelijke commerciële ruimte.

§7. Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het college van burgemeester en schepenen voor dit reglement voor overdrachten beschikbaar stelt en overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Artikel 4. Toelagebedrag

§1. De grootte van het toelagebedrag is afhankelijk van de locatie van het handelspand. Als het handelspand gelegen is in het kernwinkelgebied zal de premie hoger liggen omwille van zijn kernversterkende karakter.

§2. Starters die zich vestigen binnen het kernwinkelgebied kunnen aanspraak maken op een premie van maximum € 4000,00.

§3. Starters die zich vestigen buiten het kernwinkelgebied kunnen aanspraak maken op een premie van maximum € 1250,00.
§4. Bij een overname van een handels- of horecazaak zal de premie de helft bedragen.

  • 2000,00 € binnen het kernwinkelgebied
  • 625,00 € buiten het kernwinkelgebied

Bij een loutere overname is de handels- of horecazaak reeds een gekende gevestigde waarde en dient er dus niet vanaf 0 opgestart te worden en liggen de opstartkosten aanzienlijk lager.
§5. De dossiers worden chronologisch behandeld naar rato van indiening en tot uitputting van het goedgekeurde krediet.

§6. Volgende prioritaire branches vormen een uitzondering op Artikel 4 §1 en kunnen ongeacht hun ligging aanspraak maken op het maximum bedrag van de toelage.

  • Limitatieve opsomming volgens NACEBEL code:
    • 55100 Hotels en dergelijke accommodatie
    • 55201 Jeugdherbergen en jeugdverblijfcentra
    • 55203 Gites, vakantiewoningen en -appartementen
    • 55204 Gastenkamers
    • 55209 Vakantieverblijven en andere accommodatie voor kort verblijf
    • 55300 Kampeerterreinen en kampeerauto- en caravanterreinen

§7. Het college van burgemeester en schepenen behoudt ten alle tijden de bevoegdheid om te beslissen of een handelszaak onder de noemer prioritaire branche valt.

Artikel 5. Procedure

§1. Om de premie zoals bepaald in huidig reglement te kunnen bekomen, dient de starter bij de gemeente Hamme een aanvraag in via het daartoe geijkte aanvraagformulier te bekomen bij de dienst lokale economie van de gemeente Hamme of online via de gemeentelijke website.

§2. Een aanvraag tot het bekomen van de premie dient aangetekend verzonden of tegen ontvangstbewijs afgeleverd worden aan: Gemeentebestuur Hamme, tav College van burgemeester en schepenen, Marktplein 1, 9220 Hamme.

§3. Deze aanvraag dient de volgende documenten te bevatten om ontvankelijk te zijn:

  • Het behoorlijk ingevulde en door de aanvrager ondertekende aanvraagformulier;
  • Kopie van inschrijving in de KBO;
  • Bewijs van inschrijving bij een sociale verzekeringskas voor een zelfstandig hoofdberoep;
  • Ingeval van een horecazaak, een kopie van de nodige vergunningen afgeleverd door het gemeentebestuur en de toelating FAVV.

§4. De aanvragen worden volgens datum van ontvangst chronologisch behandeld.
§5. De aanvraag moet binnen twaalf maanden na datum waarop de uitbating van de kleinhandels- of horecazaak van start is gegaan ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen.

§6. Door het indienen van de aanvraag aanvaardt de aanvrager uitdrukkelijk de bepalingen en voorwaarden van huidig reglement.

§7. De uitbetaling van de subsidies gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager. De uitbetalingstermijn bedraagt 50 kalenderdagen na positieve beslissing door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6. Sancties en controle

§1. Elke aanvrager moet zich onderwerpen aan eventuele controles of vragen om toelichting.

§2. Het college van burgemeester en schepenen kan de terugvordering van de subsidie pro rata eisen van het aantal overblijvende jaren en verhoogd met de wettelijke intresten op deze sommen vanaf de datum van ingebrekestelling met aanmaning van terugbetaling, indien de gesubsidieerde activiteit, in het kader van de starterspremie, niet meer wordt uitgeoefend binnen de 3 jaar na uitkering van de premie.

§3. De voorwaarde in Artikel 6 §2 vervalt in volgende gevallen:

  • Indien het gemeentebestuur zelf aan de basis zou liggen van een kortere uitbatingsperiode;
  • Indien de stopzetting van de handelsactiviteit het gevolg is van overmacht (bijvoorbeeld. langdurige werken). Het college van burgemeester en schepenen oordeelt of een situatie als overmacht kan bestempeld worden.

§4. Het college van burgemeester en schepenen zal de terugvordering van de subsidie eisen, vermeerderd met de wettelijke intrest:

  • Indien deze toegekend en uitbetaald werd op basis van onjuiste gegevens of valse verklaringen afgelegd met het oog op het onrechtmatig genieten van de subsidie; - Indien de wettelijke verplichtingen niet worden nageleefd;

§5. Voor betwistingen in verband met dit reglement is de rechtbank van eerste aanleg van Dendermonde bevoegd.

Artikel 7. Non-discriminatieclausule

§1. De aanvrager/ starter verbindt er zich toe:

  • Geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst te dulden;
  • Toegankelijk te zijn voor iedereen;
  • Elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en te bestraffen.
  • De wetten en reglementen die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen na te leven.

§2. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Hamme, rekening houdend met alle elementen, maatregelen nemen.

Artikel 8. Opheffingsbepaling

Het Reglement starterspremie, goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2020, wordt opgeheven.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2022.