Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Wed 24/05/2023 - 22:00 raadzaal

Openbaar

  • De raad voor maatschappelijk welzijn bespreekt het proces-verbaal van de zitting van 26 april 2023.

  • Gezien de wijzigingen in regelgeving, wordt het opportuun geacht het huishoudelijk reglement kinderdagverblijf De Zonnebloem (zoals laatst goedgekeurd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2019) te actualiseren.

    De voorgestelde veranderingen zijn als volgt:

    • De gegevens van de verantwoordelijke;
    • De gegevens in verband met noodsituaties;
    • De gegevens in verband met sluitingen van het kinderdagverblijf. Collectieve sluiting wordt vernoemd en dat extra sluiting 1 maand op voorhand wordt meegedeeld;
    • De gegevens van het aantal erkende en gesubsidieerde plaatsen;
    • Mededeling dat de uitslag van inspecties wordt doorgespeeld naar de ouders;
    • Pedagogisch beleid iets meer aangekleed om te verduidelijken hoe we kwaliteitsvolle opvang kunnen voorzien. Bijvoorbeeld door het voorzien van een veilige, gezonde en pedagogisch verantwoorde omgeving;
    • Ouders kennen hun kind het beste en daarom vinden we samenwerking belangrijk;
    • Maximum aantal kinderen per leefgroep;
    • Ontbijt wordt thuis aangeboden;
    • Mogelijkheid tot borstvoeding in de kinderopvang mits concrete afspraken met de verantwoordelijke;
    • Maaltijden worden bij de kinderen onder de 18 maanden aangeboden afhankelijk van hun tijdstip van aanwezigheid en ontbijt. Vanaf 18 maanden volgen de kinderen de structuur die aangeboden wordt in het kinderdagverblijf;
    • Er worden geen maaltijden meegegeven naar huis, behalve wanneer een kind ziek naar huis moet. Maar dan valt dit onder de verantwoordelijkheid van de ouders;
    • Allergieën worden enkel toegestaan aan de hand van een doktersattest (Bewaartermijn wordt vermeld);
    • Traktaties mogen enkel aangekochte producten zijn waarop de ingrediënten worden weergegeven;
    • Afspraken omtrent verzorging van het kind: Kind moet gewassen en aangekleed toekomen;
    • Producten weergegeven die aanwezig zijn in het kinderdagverblijf en dus niet moeten worden meegebracht door de ouders;
    • Fopspeen mag geen speenkoord hebben;
    • Knuffel mag geen doek zijn;
    • Persoonlijke spullen moeten gelabeld zijn, want het kinderdagverblijf is niet aansprakelijk voor verlies of beschadiging van spullen;
    • Kledingstukken van het kinderdagverblijf zijn gekenmerkt en moeten binnen de drie dagen terug in het kinderdagverblijf zijn;
    • Juwelen zijn verboden met uitleg waarom;
    • Benodigdheden en uitleg over zindelijkheidstraining;
    • Korte uitleg omtrent luizen;
    • Inschrijving en opnamebeleid is uit het reglement zelf gehaald en als bijlage 1 toegevoegd zodat dit kan meegegeven worden aan ouders die info komen vragen daarrond zonder al een beslissing te nemen over welk kinderdagverblijf ze zouden kiezen;
    • De schriftelijke overeenkomst wordt bijlage 2;
    • De opvang kan niet gestart worden voor 6u30 en de ouders moeten 10 min voor sluitingstijd aanwezig zijn zodat er nog tijd is voor een kort gesprekje;
    • Er wordt gevraagd om het brengen of halen van het kind te vermijden tussen 12u en 14u om de rust van de kinderen niet te verstoren;
    • Tijdens breng- en haalmomenten zijn de ouders zelf verantwoordelijk over hun kind en eventueel broers of zussen die mee zijn;
    • Wanneer het kind later dan 18u30 wordt opgehaald, dienen de ouders een toeslag te betalen per begonnen half uur;
    • De ophalers van de kinderen moeten ouder zijn dan 18 jaar of mits schriftelijk akkoord van de ouder vanaf 16 jaar;
    • Het ophalen van een kind van iemand onder invloed wordt niet toegelaten en indien iemand voor problemen zorgt, de politie er kan bijgehaald worden;
    • Verandering van ouderlijk gezag, verblijfsrecht of bezoekrecht kan enkel toegestaan worden met een bewijs van de politie of rechtbank met vermelding GDPR;
    • Extra uitleg hoe het komt dat een kindje in het kinderdagverblijf regelmatig ziek kan zijn;
    • Afwezigheid dienen ouders te verwittigen voor 9uur zodat er geen maaltijden worden gereserveerd. Indien ze dit niet doen, dienen ze een toeslag te betalen;
    • Kinderen met bepaalde symptomen kunnen niet opgevangen worden. Er worden 6 symptomen opgenoemd;
    • Bij milde symptomen worden kinderen wel toegelaten in het kinderdagverblijf. Er worden 5 symptomen opgenoemd;
    • Bereikbaarheid tijdens ziekte of een ongeval dat ook wordt ingevuld in de inlichtingenfiche die als bijlage 3 wordt voorzien;
    • Mededeling dat er een crisisprocedure bestaat en dat de medische kosten voor de ouders zijn;
    • Bredere uitleg over het koortsbeleid die ook wordt afgebeeld in bijlage 4. Er dient een schriftelijk akkoord te zijn alvorens koortswerend middel wordt toegediend;
    • Kind kan terugkomen naar de opvang wanneer de symptomen weg zijn en het kind 24 uur koortsvrij is met uitzondering van de gevolgen van een vaccin;
    • Bij medicatie is het ook voldoende wanneer er een klever op plakt van de apotheker met de juiste informatie er op;
    • Uitleg bij veilige toegang dat het belangrijk is dat ouders goed voor de camera staan zodat we kunnen zien wie er binnen wil, dat kinderen de uitgangsknop niet mogen gebruiken en dat ouders er goed op moeten letten dat er niemand mee binnen komt die ze niet kennen;
    • Er kunnen afspraken worden gemaakt in verband met het gebruik van een monitor tijdens het slapen;
    • Onderdeeltje over veilige verplaatsing. Ouders moeten een akkoord geven dat we met de oudste kindjes eens naar het park mogen gaan aan de hand van bijlage 5;
    • Wanneer de ouders geen geldig attest inkomenstarief hebben, kan de organisator een attest aanmaken met het maximumtarief;
    • De prijs van de opvang wordt verduidelijkt aan de hand van een kader;
    • Voor een extra opvangdag dient de ouder dit minstens 24 uur op voorhand aan te vragen bij de verantwoordelijke;
    • Wanneer je 2.5 dagen per week komt, heb je recht op 9 respijtdagen per kalenderjaar;
    • Vakantie kan de ouder aanvragen aan de hand van bijlage 6 en dit minstens 6 weken op voorhand;
    • Het opvangplan wijzigen kan aan de hand van bijlage 6 en dit minstens 1 maand op voorhand;
    • Luiervergoeding wordt nu genoemd als verzorgingsforfait en tarieven zijn aangepast;
    • Op de factuur staat ook het saldo van de respijtdagen vermeld;
    • De factuur dient binnen de 14 dagen te worden betaald via overschrijving of via de QR code;
    • De kosten voor kinderopvang zijn tot 14 jaar fiscaal aftrekbaar;
    • Mededeling dat we als kinderdagverblijf graag weten of de ouders al dan niet tevreden zijn en dat we dit jaarlijks bevragen aan de hand van een vragenlijst;
    • Iets bredere uitleg over het wenbeleid en waarom dit belangrijk is;
    • 3 wenmomenten uitgelegd en dat enkel het derde moment dient betaald te worden;
    • Volledige uitleg over de klachtenprocedure in het kinderdagverblijf: Ontvangstmelding, onderzoek en een schriftelijke mededeling van het resultaat aan de klager;
    • Verwijzing naar klachtenprocedure Hamme
    • Bij de verzamelde persoonsgegevens vallen nu ook de rijksregisternummers van de ouders en de kinderen onder;
    • Uitleg privacy;
    • Verbod op zelf beelden maken in het kinderdagverblijf;
    • Persoonlijke gegevens inkijken kan aangevraagd worden per mail;
    • De verzekering dekt niet de ongevallen die gebeuren wanneer de ouder het kind ophaalt of brengt;
    • Elke aanwezigheid wordt bevestigd door de ouder door de factuur te betalen;
    • Mededeling dat het kwaliteitshandboek kan ingekeken worden;
    • Als er een opheffing is voor de vergunning van Kind en Gezin dienen de ouders geen opzegtermijn te doen of geen opzegvergoeding te betalen;
    • De bepaling inzake opzegtermijn- en vergoeding kan niet gerespecteerd worden in geval van overmacht bijvoorbeeld bij te kort aan personeel waardoor (gedeeltelijke) sluiting onafwendbaar is;
    • Datum van opmaak
    • Datum goedkeuring VB en RMW

    Specifieke toeslagen worden vernoemd in de schriftelijke overeenkomst:

    • Meer dan 11 uur aanwezig in het kinderdagverblijf, dienen ouders 160% van hun inkomenstarief te betalen;
    • Dagelijkse verzorgingsforfait bedraagt €1.60 voor een volledige dag en €0.80 voor een halve dag;
    • Kind te laat, na sluitingsuur, ophalen is een toeslag van €7.50 per begonnen half uur;
    • Halve dag aanwezig is 60% van het inkomenstarief;
    • Niet verwittigen dat het kind niet komt of te laat verwittigen, dienen de ouders 40% van hun inkomenstarief te betalen
  • De algemene jaarvergadering van TMVS dv op dinsdag 20 juni 2023 om 17u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.

    De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

    Agenda:

    1. Wijziging van vermogen.
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
    3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022.
    4. Verslag van de commissaris.
    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022.
      b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022.
    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
    7. Actualisering presentievergoeding.
    8. Statutaire benoemingen
      Varia.

    Vertegenwoordiger Ann Verschelden - plaatsvervanger Jan De Graef.

  • De uitnodiging van de Zonnige Woonst voor de gewone en buitengewone algemene vergadering op 8 juni 2023 in Hof ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde.,

    Agenda gewone algemene vergadering:

    1. Goedkeuren van het jaarverslag van de raad van bestuur over het dienstjaar 2022, inclusief het bijzonder verslag sociaal oogmerk en klachtenrapportering.
    2. Verslag van de commissaris gelast met het nazicht van de jaarrekening 2022.
    3. Goedkeuren van de jaarrekening afgesloten op 31 december 2022.
    4. Goedkeuren van het activiteitenverslag van 2022.
    5. Bestemming van het resultaat.
    6. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de commissaris voor hun opdracht gedurende het jaar 2022.
    7. Ontslag/herbenoeming bestuurders.
     
    Agenda buitengewone algemene vergadering:
     
    1. Kennisname ontslag/herbenoeming bestuurders.
    2. Wijziging aantal aandelen.
    3. Partiële splitsing door overneming.
    4. Fusie door overneming.
    5. Vaststelling verwezenlijking fusie door overneming.
    6. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap.
    7. Organisatie bestuursorgaan.
    8. Wijziging naam.
    9. Wijziging voorwerp.
    10. Nieuwe statuten.
    11. Vaststelling zetel vennootschap.
    12. Machtiging bestuursorgaan.
    13. Machtiging notaris.

    Vertegenwoordiger Ann Verschelden - plaatsvervanger Lotte Peeters.

  • Het jaarverslag 2022 van Centrum voor Dagverzorging (CDV) Den Oever bevat in een eerste hoofdstuk kerncijfers over de bezetting, met name de erkenningstoestand, aanwezigheidsdagen, bezettingscijfers, dagprijs, subsidies, compenserende maatregelen en klachtenbehandeling. In hoofdstuk 2 komen de opnameprocedure en het opnamebeleid aan bod, informatievragen en doorverwijzingen, stopzettingen en verblijfsduur. Het derde hoofdstuk beschrijft aan de hand van cijfermateriaal het profiel van de gasten van CDV Den Oever. In deel 4 wordt ingegaan op het vervoer van de gasten. Verder volgen nog hoofdstukken over overleg en communicatie, promotie en activiteiten. Het jaarverslag wordt afgesloten met een personeelsoverzicht en een vooruitblik naar 2023. Het vast bureau heeft op 25 april 2023 beslist dit jaarverslag ter kennisgeving voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

  • Een aanpassing van het reglement gebruik vervoer CDV Den Oever wordt ter goedkeuring voorgelegd. Voornaamste beweegreden is de gelijkschakeling van de prijs van het gastenvervoer door het Centrum voor Dagverzorging (CDV) Den Oever met het tarief dat de Minder Mobielen Centrale aanrekent voor vervoer van gasten van en naar het CDV. Verder worden een aantal andere kleinere tekstaanpassingen doorgevoerd, onder meer wat betreft de juiste benaming van het CDV (voorheen: Dagverzorgingscentrum, thans Centrum voor Dagverzorging) en het schrappen van bepalingen over vervoer naar de zaterdagse markt. De voorgestelde wijzigingen worden hieronder artikel per artikel uiteengezet. In de linkerkolom staat de tekst van de huidige versie van reglement, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 28 oktober 2020. In de rechterkolom staat de aangepaste tekst die ter goedkeuring wordt voorgelegd. Aan het besluit wordt de gecoördineerde versie toegevoegd.

    Huidige versie

    Voorstel nieuwe versie

    Reglement gebruik vervoer DVC Den Oever

     

    Reglement gebruik vervoer CDV Den Oever

    Art. 4      

    Contactgegevens van de centrale:

    DVC Den Oever – Marktplein 23 – 9220 Hamme – tel. 052 33 92 25 - dvc.denoever@hamme.be

    Art. 4      

    Contactgegevens van de centrale:

    CDV Den Oever – Marktplein 23 – 9220 Hamme – tel. 052 33 92 25 - dvc.denoever@hamme.be    

    Art. 6      

    Gasten van dagverzorgingscentrum Den Oever kunnen gebruik maken van deze vervoersdienst om naar Den Oever te komen.

    Bewoners van de serviceflats, bewoners van het woonzorgcentrum Meulenbroek en cliënten van ’t Verhoog kunnen eveneens gebruik maken van deze vervoersdienst.

    Art. 6      

    Gasten van het centrum voor dagverzorging Den Oever kunnen gebruik maken van deze vervoersdienst om naar Den Oever te komen.

    Bewoners van de serviceflats, bewoners van het woonzorgcentrum Meulenbroek en cliënten van ’t Verhoog kunnen eveneens gebruik maken van deze vervoersdienst.

    Art. 10     

    Voor ritten op weekdagen vragen wij om dit minimum 3 werkdagen vooraf aan te vragen.

    Voor ritten naar de zaterdagse markt vragen wij om dit minimum een week vooraf aan te vragen.

    De centrale zoekt dan de meest geschikte chauffeur die voor het gevraagde vervoer zorgt. Het is de gebruikers niet toegestaan zelf afspraken te maken met de chauffeurs.

     

    Art. 10

    Voor ritten op weekdagen vragen wij om dit minimum 3 werkdagen vooraf aan te vragen.

     

     

     

    De centrale zoekt dan de meest geschikte chauffeur die voor het gevraagde vervoer zorgt. Het is de gebruikers niet toegestaan zelf afspraken te maken met de chauffeurs.

     

    Art. 12

    De tijdstippen waarop de ritten kunnen doorgaan, worden bepaald door het college van burgemeester en schepenen en worden duidelijk aangeduid in onderstaande tabel.

     

    Beschikbare uren

    Maandag

    10.00 u – 15.30u

    Dinsdag

    10.00 u – 15.30u

    Woensdag

    10.00 u – 15.30u

    Donderdag

    10.00 u – 15.30u

    Vrijdag

    10.00 u – 15.30u

    Zaterdag

    9.00 u – 12.00 u

    Zondag

    /

     

    Art. 12

    De tijdstippen waarop de ritten kunnen doorgaan, worden bepaald door het college van burgemeester en schepenen en worden duidelijk aangeduid in onderstaande tabel.

     

    Beschikbare uren

    Maandag

    10.00 u – 15.30u

    Dinsdag

    10.00 u – 15.30u

    Woensdag

    10.00 u – 15.30u

    Donderdag

    10.00 u – 15.30u

    Vrijdag

    10.00 u – 15.30u

    Zaterdag

    /

    Zondag

    /

     

    Art. 13

    De uren, vermeld in artikel 12, kunnen door het bestuur beperkt worden naargelang de noodzaak van het busje voor CVD Den Oever.

     

    Art. 13

    De uren, vermeld in artikel 12, kunnen door het bestuur beperkt worden naargelang de noodzaak van het busje voor CDV Den Oever.

     

    Art. 18

     

    Voor vervoersaanvragen van gasten van Den Oever van en naar het dagverzorgingscentrum wordt geen kilometervergoeding gehanteerd maar een forfaitaire toeslag per verblijfsdag in Den Oever.  Het bedraagt momenteel  6 euro voor een rit heen en terug.

     

    Niet-inwoners van Hamme betalen voor een heen-en terugrit 8 euro, vanaf de 10e kilometer betalen zij 0.35 euro/kilometer extra.

     

    De facturatie van deze ritten is terug te vinden op de maandelijkse verblijfsfactuur van Den Oever.

    Art. 18

     

    Voor vervoersaanvragen van gasten van Den Oever van en naar het centrum voor dagverzorging wordt geen kilometervergoeding gehanteerd maar een forfaitaire toeslag per verblijfsdag in Den Oever. Zij betalen een forfaitaire toeslag van 4 euro per rit naar Den Oever. Het vervoer van en naar het centrum voor dagverzorging is immers niet inbegrepen in de dagprijs.

     

    Gebruikers van het centrum voor dagverzorging Den Oever die niet in Hamme wonen, betalen voor een heen- en terugrit 10 euro, vanaf de 10e kilometer betalen zij 0.35 euro/kilometer extra..

     

    De facturatie van deze ritten is terug te vinden op de maandelijkse verblijfsfactuur van Den Oever.

     

    Het vervoer kan ook ter beschikking worden gesteld aan het WZC en ’t Verhoog.

     

    Eventuele bijkomende kosten zoals parkeergeld, zijn ten laste van de gebruiker.

    Art. 19

    Bewoners van het WZC en bewoners van de serviceflats die naar de wekelijkse markt  (Tweebruggenplein) rijden betalen  2 euro voor de heenrit en  2 euro voor de terugrit.

    Het vervoer kan ook ter beschikking worden gesteld aan het WZC en ’t Verhoog. Zij betalen als organisatie 0,35 euro/kilometer.

    Eventuele bijkomende kosten zoals parkeergeld, zijn ten laste van de gebruiker.

    Na de eerste rit zal de factuur per maand worden opgestuurd. De betaling gebeurt per overschrijving, binnen 30 dagen na de factuurdatum.

     

     

    Art. 19 

     

    De prijzen kunnen herzien worden. De herziening zal slechts kunnen gebeuren na beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van het OCMW, tenzij het om een indexering gaat

  • Deel 1 van het jaarverslag 2022 van WZC Meulenbroek behandelt de positionering van het WZC binnen het aanbod van de gemeente Hamme. Deel 2 bevat een aantal statistische cijfergegevens, zowel van kortverblijf als van duurzaam verblijf, met onder meer de gemiddelde verblijfsduur, leeftijd, bewonersbewegingen in en uit, en zorgbehoefte van de bewoners. Het derde deel bespreekt de activiteiten van de werkgroepen in 2022: mondzorg, dementie, Te Gek! (psychisch welzijn), BelRAI en Wonen&Leven. Deel 4 gaat over de werking van het WZC, meer bepaald de activiteiten Wonen&Leven, Covid-19, investeringen en afvalbeleid. Het vast bureau heeft op 9 mei 2023 beslist dit jaarverslag ter kennisgeving voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.