Terug
Gepubliceerd op 19/05/2022

Notulen  gemeenteraad

wo 27/04/2022 - 20:00 zaal De Schelde
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lien De Vos, François Van den Broeck, gemeenteraadsleden

De heer raadsvoorzitter opent de zitting.

 

De raad neemt één minuut stilte in acht ter nagedachtenis van mevrouw Jetty Van der Stoelen, echtgenote van ere-OCMW voorzitter Paul Verschelden.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

        BESLUIT:

        Keurt het proces-verbaal van 30 maart 2022 met algemene instemming goed.

      • Intergemeentelijke samenwerking ZEFIER - uitnodiging jaarvergadering op donderdag 9 juni 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
        • De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.

        OVERWEGINGEN:

        • De uitnodiging dd. 17.03.2022 vanwege Zefier cvba voor de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) die zal plaatsvinden op donderdag 9 juni 2022 om 14u in de Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te Leuven.
        • Het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier.
        • Agenda:
          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021.
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
        • De ter beschikking gestelde documenten.
        • Dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van de cvba Zefier van 9 juni 2022, zijnde:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021.
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021.
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening,winstverdeling en toelichting).
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Artikel 2: Lotte Peeters, schepen, aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 9 juni 2022.

        Artikel 3: Kurt De Graef, raadslid, aan te duiden als plaatsvervangend volmachtdrager van de gemeente om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 9 juni 2022.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan ZEFIER via info@zefier.be.

      • Intergemeentelijke samenwerking - DDS - algemene vergadering op dinsdag 14 juni 2022 - goedkeuren agenda en statutenwijziging en aanduiden vertegenwoordigers - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • artikel 41, §2, 4° met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot beslissingen inzake de vertegenwoordiging van de gemeente in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
          • deel 3 met betrekking tot deelname in rechtspersonen en samenwerking.
        • De statuten van de intercommunale DDS.

        OVERWEGINGEN:

        • Het schrijven van 16 maart 2022 vanwege DDS waarbij de gemeente wordt uitgenodigd voor de algemene vergadering van dinsdag 14 juni 2022 om 19u in de kantoren van de maatschappelijke zetel in Appels, Bevrijdingslaan 201 te Dendermonde, zaal Schelde.
        • De gemeenteraad bepaalt ingevolge artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur, aan de hand van de bespreking van de agenda van de algemene vergadering zijn standpunt en de wijze waarop de vertegenwoordigers overeenkomstig dienen te handelen op de algemene vergadering.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • Dat bijgevolg de gemeente Hamme de agenda van de algemene vergadering van 14 juni 2022 dient te bespreken.
        • Agenda:
          1. Verwelkoming.
          2. Aanduiden van een secretaris en twee stemopnemers (art. 17 der statuten).
          3. Goedkeuring van het verslag van de Bijzondere Algemene Vergadering van 6 december 2021.
          4.Verslag over het boekjaar 2021.
             4.1 Verslag over de activiteiten van de vereniging in 2021.
             4.2 Financieel verslag van de Raad van Bestuur en de jaarrekening 2021.
             4.3 Verslag van de revisor.
             4.4 Vaststellen van de jaarrekening 2021.
             4.5 Bestemming van het resultaat.
          5. Kwijting aan bestuurders en revisor voor de uitoefening van hun opdracht in 2021.
          6. Goedkeuring van de nieuwe statuten van DDS.
          7. Goedkeuring omvorming KDV DDS naar KDV DDS bv.
          8. Goedkeuring statuten van de KDV DDS bv.
          9. Strategisch Plan DDS: stand van zaken.
          10. Benoemingen.
          11. Diversen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Volgende raadsleden worden aangeduid voor de Algemene Vergadering van DDS op 14 juni 2022 met een positief mandaat en zullen aldus instemmen met de diverse punten aan de agenda:

        • Jan Ketels, raadslid,  – plaatsvervanger Herman Vijt, burgemeester.
        • Herman Vijt, burgemeester – plaatsvervanger Jan Ketels, raadslid.
        • François Van den Broeck, raadslid – plaatsvervanger Jan De Graef, schepen.
        • Fatima Gökce raadslid – plaatsvervanger Yentl Scheirs, raadslid.

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de intercommunale DDS en aan de vertegenwoordigers.

      • Intergemeentelijke samenwerking - Blijdorp - algemene vergadering 28 juni 2022 - goedkeuren agenda en aanduiden vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2019 m.b.t. het aanduiden van vertegenwoordigers.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 25 november 2020 waarbij de heer Kurt De Graef, raadslid, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van de gemeente Hamme in de Intercommunale Blijdorp en de heer François Van den Broeck als plaatsvervanger.
        • Artikel 432, alinea 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme is aandeelhouder van de intercommunale Blijdorp.
        • Het schrijven van 25 maart 2022 van Blijdorp, waarbij de gemeente wordt uitgenodigd tot de algemene vergadering van 28 juni 2022.
        • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen.
        • De uitnodiging dd. 25 maart 2022 vanwege Blijdorp voor de algemene vergadering op dinsdag 28 juni 2022 om 18u30, met als agenda:
          • Aanduiden stemopnemers
          • Goedkeuring verslag vorige vergadering (21/12/2021)
          • Benoeming lid Raad van Bestuur (Lebbeke) en voorstelling nieuwe mandataris Lebbeke
          • Herbenoeming secretaris
          • Benoeming revisor: dhr. B.De Meulemeester wordt bij Deloitte vervangen door dhr. J.Van Baelen
          • Rekeningen 2021 - kwijting bestuurders en commissaris-revisor
          • Activiteitenverslag 2021 van Blijdorp III
          • Goedkeuring statutenwijziging (nav de kapitaalsverhoging en wetswijziging verenigingen)
          • Renteloze lening project Nieuwbouw Baleunisstraat
          • Stand van zalen Masterplan Blijdorp vzw
          • Varia

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeenteraad bespreekt volgende agenda van de algemene vergadering van de intercommunale Blijdorp van 28 juni 2022:

        • Aanduiden stemopnemers
        • Goedkeuring verslag vorige vergadering (21/12/2021)
        • Benoeming lid Raad van Bestuur (Lebbeke) en voorstelling nieuwe mandataris Lebbeke
        • Herbenoeming secretaris
        • Benoeming revisor: dhr. B.De Meulemeester wordt bij Deloitte vervangen door dhr. J.Van Baelen
        • Rekeningen 2021 - kwijting bestuurders en commissaris-revisor
        • Activiteitenverslag 2021 van Blijdorp III
        • Goedkeuring statutenwijziging (nav de kapitaalsverhoging en wetswijziging verenigingen)
        • Renteloze lening project Nieuwbouw Baleunisstraat
        • Stand van zalen Masterplan Blijdorp vzw
        • Varia

        Artikel 2: De heer Kurt De Graef, raadslid, wordt aangeduid met een positief mandaat om de gemeente Hamme te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van 28 juni 2022; als plaatsvervanger de heer François Van den Broeck, raadslid.

        Artikel 3: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de intercommunale Blijdorp en aan de afgevaardigde.

      • Intergemeentelijke samenwerking - TMVS - algemene jaarvergadering 21 juni 2022 - goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 432, alinea 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
        • Gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2019 waarin de vertegenwoordigers werden aangeduid; en 28 oktober 2020 en 26 januari 2022 m.b.t. wijziging vertegenwoordiger.
        • De statuten van TMVS dv.

        OVERWEGINGEN:

        • Het feit dat de gemeente Hamme aangesloten is bij TMVS dv.
        • De oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 21 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld:
          1. Toetreding van deelnemers.
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen.
          3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021.
          4. Verslag van de commissaris.
          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 21 december 2021.
            b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021.
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
          7. Actualisering presentievergoeding.
          8. Statutaire benoemingen
          9. Aanstelling commissaris.
            Varia.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering van TMVS dv op dinsdag 21 juni 2022 om 14u30 in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent en de daarbij bijhorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Toetreding van deelnemers
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
          b.
          Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen
        9. Aanstelling commissaris
          Varia
        Artikel 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, raadslid Fatima Gökce (plaatsvervangend vertegenwoordiger François Van den Broeck) om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal:

        • hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent
        • hetzij per elektronische post, 20220621AVTMVS@farys.be, gestuurd worden.
      • Intergemeentelijke samenwerking - INTERGEM - algemene vergadering 23 juni 2022 - goedkeuren agenda en vaststellen mandaat vertegenwoordiger - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
        • Het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2024.
        • Het feit dat de decretale (art. 432 DLB) en statutaire (art. 12.4 en 24.1) onverenigbaarheden ook gelden voor vertegenwoordigers op de algemene vergadering.
        • Het feit dat een lid van het regionaal bestuurscomité (RBC) of van de raad van bestuur van Intergem geen vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger kan zijn voor de algemene vergadering.

        OVERWEGINGEN:

        • Het feit dat de gemeente Hamme voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.
        • Het feit dat de gemeente Hamme per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Intergem die op 23 juni 2022 plaatsheeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas
        • Het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Hamme per brief van 30 maart 2022 overgemaakt werd.
        • Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
        • De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
        • De uitnodiging vanwege Intergem voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering die zal plaatshebben op donderdag 23 juni 2022 om 18.00 uur in Hotel Serwir, Koningin Astrid laan 57 te 9100 Sint-Niklaas.
          Agenda:

          1. Kennisneming verslagen van lntergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van lntergem afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van lntergem met betrekking tot het boekjaar 2021.
          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          6. Statutaire benoemingen.
          7. Benoeming van een commissaris.
          8. Statutaire mededelingen.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging lntergem d.d. 23 juni 2022:

        1. Kennisneming verslagen van lntergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van lntergem afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van lntergem met betrekking tot het boekjaar 2021.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Benoeming van een commissaris.
        8. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente (Herman Vijt - plaatsvervanger Fatima Gökce) die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging lntergem op 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging lntergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Toetreding tot Prolocus vzw voor de 2e pensioenpijler voor het personeel - aanduiden vertegenwoordiger - goedkeuring - besluit

        REGELGEVING:

        • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
        • De lokale rechtspositieregelingen van het gemeentepersoneel en OCMW-personeel zoals laatst gewijzigd in de zitting van 15 december 2021.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        OVERWEGINGEN:

        • Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet daarom in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
        • Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die, na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
        • Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen voorziening (pensioenfonds) (IBP).
        • Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP Prolocus (een organisme voor de financiering van pensioenen en een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
        • Door de toetreding is men bij een IBP meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; in tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus af en heeft het bestuur naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
        • Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
        • Het bestuur kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is: het bestuur oefent immers ten eerste (via de algemene vergadering waar ze lid van wordt) toezicht uit op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten; ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP Prolocus de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP Prolocus en ten vierde is OFP Prolocus zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
        • OFP Prolocus , zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
        • Het aanbod van OFP Prolocus vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 aangehouden werd bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
        • De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage waarmee het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
        • Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); de voorgestelde formule is een vastebijdragenplan; in dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
        • Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen; in elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
        • Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
        • Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen (MIPS staat voor 'multi inrichters pensioenstelsel'); binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.
        • De kosten voor de werking van OFP Prolocus worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024; nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
        • De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte. Het bestuur dient de standaarddocumenten voor te leggen aan het bevoegde orgaan, en moet de voorwaarden van toetreding duidelijk vermelden in de raadsbeslissing. Op basis van deze beslissing zal het fonds dan volledig gepersonaliseerde documenten opmaken en bezorgen aan elk bestuur.
        • Het protocol van het onderhandelingscomité C1.
        • In de nodige kredieten wordt voorzien in de meerjarenplanning.
        • Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 15 en 23 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
        • De intentie werd geuit om met het gemeentebestuur en het OCMW van Hamme samen een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
        • De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna worden doorgestort aan OFP Prolocus .
        • De intentieverklaring van het bestuur en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 21 maart 2022 besproken en deze bespreking leidde tot een protocol-akkoord.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Er wordt kennis genomen van en ingestemd met

        • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP Prolocus;
        • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement aangevuld met de onderstaande voorwaarden.

        Er wordt kennis genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Artikel 2: Er wordt beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP Prolocus .

        Artikel 3: Er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus .

        Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.

        Artikel 5: Het bestuur vormt samen met het OCMW Hamme een zogenaamde MIPS-groep.

        Artikel 6: De heer Kurt De Graef wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Fatima Gökce wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.

        Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

      • Jaarverslag 2021 en jaarrekening 2021 van de intergemeentelijke archiefwerking - aktename

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
          • Artikel 56, §5 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen verantwoordelijk is voor de zorg van het gemeentearchief.
          • Artikel 173 dat bepaalt dat de algemeen directeur het beheer van het gemeentearchief organiseert.

        OVERWEGINGEN:

        • Sinds 1 april 2014 is er een intergemeentelijke archivaris vanwege de erfgoedcel Land van Dendermonde in dienst voor gemeenten zonder archiefdienst, waaronder Hamme.
        • Dit project werd een eerste maal verlengd middels het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2015.
        • Dit project werd een tweede maal verlengd middels het gemeenteraadsbesluit van 22 november 2017.
        • Dit project werd een derde maal verlengd middels het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 2020.
        • Het college van burgemeester en schepenen nam op 29 maart 2022 akte van het jaarverslag 2021 en de jaarrekening 2021.

        BESLUIT:

        Neemt akte van de jaarrekening en het jaarverslag van de werking van de intergemeentelijke archivaris voor 2021.

      • EVA vzw Dienst 112 - algemene vergadering 02/05/2022 - goedkeuren agenda - jaarrekening 2021 – besluit

        REGELGEVING:

        • De gemeenteraadsbesluiten van 24 mei 2017 waarbij de EVA vzw Dienst 112 Hamme werd opgericht.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikels 225 tot en met 229 met betrekking tot extern verzelfstandigde agentschappen en 245 tot en met 247 met betrekking tot het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.

        OVERWEGINGEN:

        • Het verslag van de revisor-commissaris.
        • Het boekhoudkundig resultaat 2021.
        • De agenda van de algemene vergadering van de EVA vzw Dienst 112 Hamme van 02/05/2022:
          1. Goedkeuring vorig verslag
          2. Jaarrekening 2021
          3. Mandatenwissels - bevestiging
          4. Varia
        • De algemene vergadering van de EVA vzw Dienst 112 dient rekening te houden met de instructies van de gemeenteraad (art. 246 decreet lokaal bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigden.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Aan de afgevaardigden in de algemene vergadering van 02/05/2022 van de EVA vzw Dienst 112 Hamme mandaat verleend om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten, meer bepaald:

        1. Goedkeuring vorig verslag
        2. Jaarrekening 2021
        3. Mandatenwissels - bevestiging
        4. Varia

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de EVA vzw Dienst 112 Hamme.

        Artikel 3: Aan de revisor-commissaris van de EVA vzw Dienst 112 Hamme wordt kwijting verleend.

      • EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert - algemene vergadering 05/05/2022 - goedkeuren agenda - jaarrekening 2021 – besluit

        REGELGEVING:

        • Decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • Artikels 225 tot en met 229 met betrekking tot extern verzelfstandigde agentschappen
          • Artikels 245 tot en met 247 met betrekking tot het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 30 april 2014 betreffende de omvorming van de vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert naar een EVA vzw.
        • Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hamme en de EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert.
        • Statuten van de EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert.

        OVERWEGINGEN:

        • Het verslag van de revisor-commissaris.
        • Het boekhoudkundig resultaat 2021.
        • De agenda van de algemene vergadering van de EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert van 05/05/2022:

          1. Goedkeuring verslag d.d. 09-12-2021
          2. Financiële aangelegenheden vzw CCJT:
               2.1. Goedkeuring jaarrekening 2021
               2.2. Kwijting bestuurders over 2021
          3. Goedkeuring werkingsverslag 2021 CCJT
          4. goedkeuring programmering en ticketprijzen 2022-2023 vzw CCJT
          5. Aanvullende punten
          6. Rondvraag

        • De Algemene Vergadering van de EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert dient rekening te houden met de instructies van de gemeenteraad (art. 246 decreet lokaal bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Aan de afgevaardigde in de Algemene Vergadering van 05/05/2022 van de EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten, meer bepaald:

        1. Goedkeuring verslag d.d. 09-12-2021
        2. Financiële aangelegenheden vzw CCJT:
            2.1. Goedkeuring jaarrekening 2021
            2.2. Kwijting bestuurders over 2021
        3. Goedkeuring werkingsverslag 2021 CCJT
        4. goedkeuring programmering en ticketprijzen 2022-2023 vzw CCJT
        5. Aanvullende punten
        6. Rondvraag

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert.

        Artikel 3: Aan de revisor-commissaris van de EVA vzw Cultureel Centrum Jan Tervaert wordt kwijting verleend.

      • EVA vzw Ondernemend Hamme - algemene vergadering 24/05/2022 - goedkeuren agenda - jaarrekening 2021 - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • Artikels 225 tot en met 229 met betrekking tot extern verzelfstandigde agentschappen.
          • Artikels 245 tot en met 247 met betrekking tot het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • De gemeenteraadsbeslissing van 30 april 2014 betreffende de omvorming van de vzw Ondernemend Hamme naar een EVA vzw.
        • De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hamme en de EVA vzw Ondernemend Hamme.
        • De statuten van de EVA vzw Ondernemend Hamme

        OVERWEGINGEN:

        • Het verslag van de revisor-commissaris.
        • Het boekhoudkundig resultaat 2021.
        • De agenda van de algemene vergadering van de EVA vzw Ondernemend Hamme van 24/05/2022.
        • Verwelkoming
        • Ontslag en aanstelling voorzitter
        • Goedkeuring vorig verslag
        • Goedkeuring jaarrekening 2021 en verslag revisor
        • Kwijting bestuurders boekjaar 2021
        • Goedkeuring jaarverslag Ondernemend Hamme 2021
        • Varia
          o Bespreking activiteiten
             o Paasactie
             o Netwerkevent
             o Week van de korte keten
             o Hamme Culinair
             o Zomerbraderij
          o Kerkstraat (aankleding, muziekinstallatie)
          o Mobiliteit centrum
        •  De algemene vergadering van de EVA vzw Ondernemend Hamme dient rekening te houden met de instructies van de gemeenteraad (artikel 246 decreet lokaal bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 3 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van de EVA vzw Ondernemend Hamme wordt het mandaat verleend om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten, meer bepaald:

        • Verwelkoming
        • Ontslag en aanstelling voorzitter
        • Goedkeuring vorig verslag
        • Goedkeuring jaarrekening 2021 en verslag revisor
        • Kwijting bestuurders boekjaar 2021
        • Goedkeuring jaarverslag Ondernemend Hamme 2021
        • Varia
          o Bespreking activiteiten
             o Paasactie
             o Netwerkevent
             o Week van de korte keten
             o Hamme Culinair
             o Zomerbraderij
          o Kerkstraat (aankleding, muziekinstallatie)
          o Mobiliteit centrum

         

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de EVA vzw Ondernemend Hamme.

        Artikel 3: Aan de revisor-commissaris van de EVA vzw Ondernemend Hamme wordt kwijting verleend.

        Artikel 4: Neemt akte van en keurt goed het voorstel van de CD&V-fractie om hun vertegenwoordiger Wouter Staljanssens met ingang van heden te vervangen door Midas Sweerman (vertegenwoordiger namens politieke fracties, categorie B).

      • EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme - algemene vergadering 09/05/2022 - goedkeuren agenda - jaarrekening 2021 – besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikels 225 tot en met 229 met betrekking tot extern verzelfstandigde agentschappen en 245 tot en met 247 met betrekking tot het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • De gemeenteraadsbeslissing van 27 november 2013 betreffende de omvorming van vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme naar een EVA vzw.
        • De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hamme en de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme.
        • De statuten van de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme.

        OVERWEGINGEN:

        • Het verslag van de revisor-commissaris.
        • Het boekhoudkundig resultaat 2021.
        • De agenda van de algemene vergadering van de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme dd. 09/05/2022:
          • Welkomstwoord door de voorzitter
          • Goedkeuring rekening 2021 na controle revisor
          • Mededelingen door de voorzitter
          • Varia
        • De algemene vergadering van de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme dient rekening te houden met de instructies van de gemeenteraad (art. 246 decreet lokaal bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van 09/05/2022 van de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten, meer bepaald:

        •       Welkomstwoord door de voorzitter
        •       Goedkeuring rekening 2021 na controle revisor
        •       Mededelingen door de voorzitter
        •       Varia

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme.

        Artikel 3: Aan de revisor-commissaris van de EVA vzw Gemeentelijke Sportcentra Hamme wordt kwijting verleend.

      • EVA vzw Toerisme Hamme - Algemene Vergadering 17/05/2022 - goedkeuren agenda - jaarrekening 2021 – besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald:
          • Artikels 225 tot en met 229 met betrekking tot extern verzelfstandigde agentschappen
          • Artikels 245 tot en met 247 met betrekking tot het gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm.
        • De wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
        • De gemeenteraadsbeslissing van 30 april 2014 betreffende de omvorming van de vzw Toerisme Hamme naar een EVA vzw.
        • De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Hamme en de EVA vzw Toerisme Hamme.
        • De statuten van de EVA vzw Toerisme Hamme.

        OVERWEGINGEN:

        • Het verslag van de revisor-commissaris.
        • Het boekhoudkundig resultaat 2021.
        • De agenda van de algemene vergadering van de EVA vzw Toerisme Hamme dd. 17/05/2022:

          • Goedkeuring verslag algemene vergadering 14-12-2021
          • Ontslagname lid & bestuurder:
            • Tom Vermeire, schepen-voorzitter
            • Hilda Vijt, namens N-VA Hamme
            • Leon Boel, namens wandelclub 't Hoeksken
          • Aanvaarding lid & aanstelling bestuurder
            • Jan Rosschaert, schepen-voorzitter
            • Marie-Christine De Smedt, namens N-VA Hamme
            • Theo De Backer, namens wandelclub 't Hoeksken
          • Kennisname verslag revisor over jaarrekening 2021
          • Goedkeuring jaarrekening & kwijting beheer 2021
          • Goedkeuring jaarverslag 2021
        • De algemene vergadering van de EVA vzw Toerisme Hamme dient rekening te houden met de instructies van de gemeenteraad (art. 246 decreet lokaal bestuur) zoals deze zullen worden overgemaakt door de afgevaardigde.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Aan de afgevaardigde in de algemene vergadering van 17/05/2022 van de EVA vzw Toerisme Hamme het mandaat te verlenen om in te stemmen met de voorgelegde agendapunten, meer bepaald:

        • Goedkeuring verslag algemene vergadering 14-12-2021
        • Ontslagname lid & bestuurder:
          • Tom Vermeire, schepen-voorzitter
          • Hilda Vijt, namens N-VA Hamme
          • Leon Boel, namens wandelclub 't Hoeksken
        • Aanvaarding lid & aanstelling bestuurder
          • Jan Rosschaert, schepen-voorzitter
          • Marie-Christine De Smedt, namens N-VA Hamme
          • nog te bepalen, namens wandelclub 't Hoeksken
        • Kennisname verslag revisor over jaarrekening 2021
        • Goedkeuring jaarrekening & kwijting beheer 2021
        • Goedkeuring jaarverslag 2021

        Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de EVA vzw Gemeentelijke Toerisme Hamme.

        Artikel 3: Aan de revisor-commissaris van de EVA vzw Toerisme Hamme wordt kwijting verleend.

      • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Marktplein - besluit

        REGELGEVING:

        • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
        • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
        • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
        • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
        • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

        OVERWEGINGEN:

        • De hierna genoemde wegen betreffen gemeentewegen.
        • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer, het parkeerbeheer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
        • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
        • Volgende wijziging op het Marktplein wordt doorgevoerd in dit aanvullende reglement:
        • Op de noordelijke parking nabij de bankinstelling KBC worden twee kortparkeerplaatsen ingericht. Deze parkeerplaatsen zijn voorzien van een grondsensor en je mag hier 30 minuten gratis parkeren. Deze maatregel wordt gecontroleerd door het parkeerbedrijf. Er worden twee parkeerplaatsen op deze parking hiervoor ingenomen.
        • De overige toestand blijft ongewijzigd.
        • De signalisatie aangaande de filter/knip ter hoogte van de nieuwe bibliotheek is opgenomen in dit reglement onder art. 2.2 en 3.2. Het betreft een proefopstelling welke pas in voege gaat zodra de signalisatie zichtbaar is opgesteld. Het reeds voorzien van deze maatregel in een aanvullend reglement laat toe dat de uitvoering op het terrein onmiddellijk kan worden gerealiseerd op bevel van het college van burgemeester en schepenen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Christel Vanhoyweghen
        Tegenstanders: Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn
        Onthouders: Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Opheffing.
        Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Marktplein, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

        Artikel 2: Circulatiemaatregelen.
        Artikel 2.1: Verboden richting.
        Er geldt verboden richting tussen Peperstraat en Kerkstraat. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord C1 aangevuld met onderbord M3:
        • na het kruispunt met Peperstraat.
        • verkeersbord F19 aangevuld met onderbord M5:
        • na het kruispunt met Marktplein.

        Artikel 2.2: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
        Er geldt verplicht rechtsaf voor het verkeer komende van Marktplein (kerk) ter hoogte van de dekenij. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord D1 aangevuld met onderbord M12:
        • na het kruispunt met Marktplein (dekenij).

        Artikel 3: Verbodsbepalingen.
        Artikel 3.1: Verboden toegang voor alle bestuurders.
        Artikel 3.1.1: Er geldt verboden toegang voor alle bestuurders tussen Mandemakerstraat en Peperstraat. Deze regel geldt niet voor fietsers en bewoners.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord C3 aangevuld met onderbord M2 en onderbord type IV met opschrift “uitgezonderd bewoners”, na het kruispunt met Mandemakerstraat.

        Artikel 3.1.2: Er geldt verboden toegang voor alle bestuurders op het voorplein aan de kerk. Deze regel geldt niet voor bestuurders van ceremoniewagens.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord C3 aangevuld met onderbord type IV met opschrift “uitgezonderd ceremoniewagens”.

        Artikel 3.2: Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen, van motorfietsen en van motorfietsen met zijspan.
        Er geldt verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen, van motorfietsen en van motorfietsen met zijspan tussen HNR 38 en het kruispunt met Marktplein (ter hoogte van de dekenij).
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • gecombineerd verkeersbord C5/C7 tegenover HNR 38.

        Artikel 3.3: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5t.
        Er geldt verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5t. Deze regel geldt niet voor laden en lossen.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord C21 met opschrift “3.5t”, aangevuld met het onderbord type IV met opschrift “uitgezonderd laden en lossen”, na het kruispunt met Roodkruisstraat/Meulenbroekstraat.

        Artikel 4: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
        Artikel 4.1: Betalend parkeren uitsluitend voor personenauto's, motorfietsen, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
        Er geldt betalend parkeren uitsluitend voor personenauto’s, motorfietsen, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, aan beide zijden tussen Meulenbroekstraat/Roodkruisstraat en HNR 39, tussen Kerkstraat en HNR 19 en rondom de kerk, behalve op de plaatsen waar een andere specifieke parkeerregeling geldt.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E9b, aangevuld met onderbord type VIId met opschrift “betalend”:
        • aan beide zijden, na het kruispunt met Rijbekestraat, aangevuld met het onderbord type Xa;
        • tegenover HNR 37, aangevuld met het onderbord type Xa;
        • ter hoogte van HNR 19 aangevuld met het onderbord type Xa;
        • ter hoogte van HNR 17, aangevuld met het onderbord type Xb;
        • ter hoogte van de kerk tegenover HNR 1, aangevuld met het onderbord type Xa;
        • ter hoogte van de kerk, tegenover Peperstraat, aangevuld met het onderbord type Xa;
        • ter hoogte van kerk, tegenover de dekenij, aangevuld met het onderbord type Xa (2x).

        Artikel 4.2: Parkeren uitsluitend voor elektrische personenauto's, motorfietsen, auto's voor dubbel gebruik en minibussen - blauwe zoneregeling.
        Er geldt parkeren uitsluitend voor elektrische personenauto’s, motorfietsen, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen voor maximaal 3 uur aan de zijkant van de kerk tegenover HNR 39. Het gebruik van de parkeerschijf is verplicht.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E9a met het symbool van de parkeerschijf, aangevuld met het gecombineerd onderbord type VIIc met opschrift “3 uur” en VIId met de symbolen van de stekker en een auto, op elke betreffende parking tegenover HNR 39 (2x).

        Artikel 4.3: Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
        Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap ter hoogte van HNR 28C, tegenover HNR 36, ter hoogte van HNR 16, tegenover HNR 38 en rondom de kerk (3x zie grafisch plan).
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E9a met het symbool van een rolstoel:
        • ter hoogte van HNR 28C;
        • tegenover HNR 36;
        • tegenover HNR 38;
        • ter hoogte van HNR 16;
        • rondom de kerk (3x).

        Artikel 4.4: Parkeerverbod.
        Er geldt parkeerverbod tussen Nieuwstraat en Kerkstraat.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E1 aangevuld met onderbord type Xa, na het kruispunt met Nieuwstraat.

        Artikel 4.5: Blauwe zone.
        Er geldt kortparkeren (maximaal 30 minuten) op 2 parkeerplaatsen ter hoogte van HNR 29.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E9a met het symbool van de parkeerschijf, aangevuld met het onderbord type V met opschrift “30 minuten” kops geplaatst op elke aldus geregelde parkeerplaats ter hoogte van HNR 29.

        Artikel 5: Oversteekplaatsen.
        Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:

        • ter hoogte van het kruispunt met Marktplein (dekenij);
        • ter hoogte van het kruispunt met Rijbekestraat;
        • ter hoogte van het kruispunt met de rotonde.
        Artikel 6: Inwerkingtreding.
        Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
         
        Artikel 7: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
        Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
         
        Artikel 8: Kennisgeving.
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:
        • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
        • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen;
        • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
        • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
        • Uitvoeringsdiensten (uitvoeringsdiensten@hamme.be).
        Artikel 9: Opname in de verkeersbordendatabank.
        De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

        Bijlage: 92200443_Marktplein_OT_V01

      • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kleinhulst - besluit

        REGELGEVING:

        • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
        • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
        • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
        • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
        • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
        • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

        OVERWEGINGEN:

        • De hierna genoemde wegen betreffen gemeentewegen.
        • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer, het parkeerbeheer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
        • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullende reglement op de politie van het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
        • Volgende wijziging in het Kleinhulst wordt doorgevoerd in dit aanvullende reglement:
        • Ter hoogte van de parking nabij het CM-kantoor worden twee parkeerplaatsen voor bestuurders met een handicap voorzien.
        • Op de vermelde parking verdwijnen drie bestaande betalende parkeerplaatsen.  De overige toestand blijft ongewijzigd.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Opheffing.
        Alle voorgaande aanvullende reglementen, behalve deze met gebiedsdekkend karakter, betreffende Kleinhulst worden opgeheven.

        Artikel 2: Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
        Artikel 2.1: Parkeerverbod.
        Er geldt parkeerverbod:

        • vanaf HNR 22 tot HNR 34;
        • vanaf HNR 48 tot HNR 78;
        • vanaf Drapstraat tot HNR 75;
        • vanaf HNR 53 tot HNR 43.

        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E1 aangevuld met onderbord type Xa:
        • ter hoogte van HNR 22;
        • ter hoogte van HNR 46/48;
        • na het kruispunt met Dijkstraat;
        • na het kruispunt met Kleinhulst (HNRS 60 – 66);
        • na het kruispunt met Drapstraat;
        • na het kruispunt met Dijkstraat.
        • verkeersbord E1 aangevuld met onderbord type Xb:
        • ter hoogte van HNR 32;
        • ter hoogte van HNR 76/78;
        • ter hoogte van HNR 75A;
        • ter hoogte van HNR 43/41.

        Artikel 2.2: Betalend parkeren.
        Er geldt betalend parkeren, uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen op 5 parkeerplaatsen ter hoogte van HNR 2.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E9b aangevuld met onderbord type VIId met opschrift “ticket” kops op de eerste twee aldus geregelde parkeerplaatsen;
        • verkeersbord E9b aangevuld met onderbord type VIId met opschrift “ticket” en met onderbord type Xc met opschrift “7,5m” voor de laatste drie aldus geregelde parkeerplaatsen.

        Artikel 2.3: Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
        Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap op de eerste 2 parkeerplaatsen ter hoogte van HNR 2.
        Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

        • verkeersbord E9a met rolstoelsymbool, kops geplaatst op elke aldus geregelde parkeerplaats.

        Artikel 2.4: Afbakenen van parkeerzones.
        De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht ter hoogte van de HNRS 64 en 66, waardoor 4 parkeerplaatsen gecreëerd worden. Witte wegmarkeringen duiden de plaatsen aan waar de voertuigen moeten staan in de aldus gevormde parkeerzones.

        Artikel 3: Verhoogde inrichtingen.
        Een verhoogde inrichting in de vorm van een verkeersplateau bevindt zich op het kruispunt met Peperstraat.

        Artikel 4: Inwerkingtreding.
        Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
         
        Artikel 5: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
        Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
         
        Artikel 6: Kennisgeving.
        Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:
        • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
        • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen;
        • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
        • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
        • Uitvoeringsdiensten (uitvoeringsdiensten@hamme.be).
        Artikel 7: Opname in de verkeersbordendatabank.
        De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

        Bijlage: 92200442_Kleinhulst_OT_V01

      • Gemeentelijke administratieve sancties - zwerfvuil en hondenpoep - machtiging gewestelijke vaststellers - besluit

        REGELGEVING:

        • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
        • De invoering van de gemeentelijke administratieve sancties in Hamme middels gemeenteraadsbesluit van 27 april 2011.
        • Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
        • De politieverordening van 19 februari 2020 betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

        OVERWEGINGEN:

        • Uit de zwerfvuilcijfers blijkt dat de hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen toeneemt. Daardoor zijn extra maatregelen nodig om de doelstelling inzake zwerfvuil op Vlaams niveau te bereiken.
        • OVAM wenst de lokale besturen meer te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Gedurende drie jaar (vanaf najaar 2021 tot najaar 2024) worden bij de OVAM 30 handhavers tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De eerste handhavers zwerfvuil zijn actief en hebben de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. Ze worden aangestuurd vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van de OVAM. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen. Hiervoor moeten de handhavers zwerfvuil aangeduid worden als GAS-vaststeller door de gemeenteraad.
        • Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 22 maart 2022 om een projectaanvraag in te dienen bij OVAM voor handhavingsacties inzake zwerfvuil via OVAM-handhavers. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden. Het college besliste hen te laten aanstellen als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Hamme voor de vaststelling van overtredingen op de volgende bepalingen uit artikel 18 van de gemeentelijke politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen:
          • het achterlaten van zwerfvuil (o.a. sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, wikkels en andere lege verpakkingen).
          • het niet opruimen van hondenpoep of uitwerpselen van dieren.
        • Volgende gewestelijke personeelsleden hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de PAULO-Politieopleiding gevolgd:
          Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, en Sonja Wygers (datum opleiding: van 29 september tot en met 8 oktober 2021).
        • Volgend gewestelijk personeelslid heeft de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door Campus Vesta gevolgd: Jelle Cambré (datum opleiding: van 13 mei 2013 tot en met 17 mei 2013).
        • Volgend gewestelijk personeelslid heeft de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PIVO (Provinciaal Instituut voor Vorming en Opleiding van de provincie Vlaams-Brabant) gevolgd: Stefan Bonhomme (datum opleiding: november-december 2006).
        • Volgend gewestelijk personeelslid heeft de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door de West-Vlaamse Politieschool gevolgd:
          Jan Lefevre (datum opleiding: van 11 februari tot en met 22 februari 2022).
        • Volgende gewestelijke personeelsleden hebben de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PAULO-Politieopleiding gevolgd: Mark Deneyer, Bram Jordens en Kilian Van Herbruggen (datum opleiding: van 7 maart 2022 tot en met 14 maart 2022).
        • Uit de brevetten van PAULO-Politieopleiding, Campus Vesta, PIVO en West-Vlaamse Politieschool blijkt dat voorgaande personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid.

        BESLUIT:

        Artikel 1: De heren Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Mark Deneyer, Bram Jordens, Jan Lefevre, Kilian Van Herbruggen, Ronny Moors, Jelle Cambré, Stefan Bonhomme en mevrouw Sonja Wygers worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Hamme voor de vaststelling van overtredingen op de volgende bepalingen uit artikel 18 van de gemeentelijke politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen:

        • het achterlaten van zwerfvuil (o.a. sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, wikkels en andere lege verpakkingen).
        • het niet opruimen van hondenpoep of uitwerpselen van dieren.

        Artikel 2: De vaststellers worden aangesteld voor een periode van 3 jaar.

        Artikel 3: Er wordt een afschrift van dit besluit overgemaakt aan OVAM, team terreincontrole handhaving zwerfvuil, en aan de sanctionerende ambtenaren van de provincie Oost-Vlaanderen.

      • Retributiereglement gemeentelijke sportcentra - aanpassing - besluit

        REGELGEVING:

        • Gemeenteraadsbesluit van 17 juni 2020 betreffende het retributiereglement van de gemeentelijke sportcentra.
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 §3 met betrekking tot de gemeentelijke belastingen en retributies.
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        OVERWEGINGEN:

        • De gemeente Hamme beschikt over verschillende sportcentra.
        • Het is billijk en verantwoord dat voor het gebruik van deze sportcentra een retributie wordt geheven.
          Er wordt voorgesteld een aanpassing aan de consumptieprijzen cafetaria zwembad door te voeren, evenals het opnieuw invoeren van de gewone uurregeling en inkomprijzen.
          • Prijs frisdrank: momenteel € 1,70 - voorstel € 2
          • Prijs zware bieren: momenteel € 3 - voorstel € 3,50
          • Prijs snoep: momenteel € 1,30 - voorstel € 1,50
          • Prijs kleine ijsjes: momenteel € 1,30 - voorstel € 1,80
          • Prijs grote ijsjes: momenteel € 1,80 - voorstel € 2,20

        BESLUIT:

        Artikel 1: Ten behoeve van de gemeente Hamme wordt er een retributie geheven op het gebruik van de gemeentelijke sportinfrastructuren.

        Artikel 2: Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:

        1. Gebruik sporthal Meulenbroek Hamme

        a) Grote zaal

         

         

        EURO/UUR

        • Badminton

        1 terrein

        3,00/uur

        • Tafeltennis

        1 tafel

        2,50/uur

        • Prijs per zaaldeel

        1/3 zaal

        6/uur

         

        1/2 zaal

        12/uur

         

        2/3 zaal

        14/uur

         

        3/3 zaal

        18/uur

        • Competitieclubs: 75% vermindering voor gebruikers van overdekte gemeentelijke sportinfrastructuur die daarin zowel trainen als hun competitiewedstrijden voor een nationale of Vlaamse bond spelen en 75% vermindering voor de gezinssportfederatie op de retributies van de sporthal.
        • Bij gebruik van de zaal met drankverbruik wordt een bedrag van 125,00 euro aangerekend bovenop de retributie.

        b) Kleine zaal

         

        EURO/UUR

        • Om het even welke sporttak

        6,00/uur

        • Bij gebruik van de zaal met drankverbruik wordt een bedrag van 125,00 euro aangerekend bovenop de retributie.

        c) Scholen

        • H. Hart

        1150 euro/jaar

        • St. Jozef

        1150 euro/jaar

        • PTI Hamme

        1440 euro/jaar

        • Kleuterschool Ondersteboven

        115 euro/jaar

        2. Gemeentelijk openluchtzwembad Hamme

        Toegangsprijzen

        • Tot en met 5 jaar

        Gratis

        • Vanaf 6 jaar tot en met 15 jaar

        2,50 euro

        • Vanaf 16 jaar

        3,50 euro

        • Scholen (beperkte uren)

        1,20 euro

        • Groepen (min. 10 personen)

        1,70 euro

        • Verminderingstarief (55-plus, leerkrachten, gezinnen met minimum 3 kinderen (te bewijzen door attest gezinssamenstelling), mindervaliden)

        2,50 euro

        • OK-pas: -16 jaar

        1,00 euro

        • OK-pas: +16 jaar

        1,50 euro

        • 12 beurtenkaart OK-pas -16 jaar

        10,00 euro

        • 12 beurtenkaart OK-pas +16 jaar

        12,00 euro

        • 12 beurtenkaart verminderingstarief (55-plus, leerkrachten,gezinnen met minimum 3 kinderen (te bewijzen door attest gezinssamenstelling) , mindervaliden)

        25,00 euro

        • 12 beurtenkaart jonger dan 16 jaar

        25 euro

        • 12 beurtenkaart vanaf 16 jaar

        35 euro

        • 5-beurtenkaart Hamse gezinnen met minimum 3 kinderen of meer ( te bewijzen door attest gezinssamenstelling)

        5,00 euro

        • Zwembrevet

        1,20 euro

        • Seizoenskaart

        60,00 euro

        • Gebruik zwembad door Hamse zwemclub

        910,00 euro/jaar

        • Gebruik zwembaan jeugd door zwemclub buiten Hamme

        6,00 euro per uur

        • Gebruik zwembaan volwassenen door zwemclub buiten Hamme

        10,00 euro per uur

        • Start to swim

        60,00 euro

        • Redderbijscholing

        gelijk aan kostende prijs voor gemeentebestuur

        • Body workout op SUP board (workout, toegangsgeld en verzekering)

        12,00 euro

        Consumptieprijzen

        De prijzen van de consumpties in de cafetaria van het gemeentelijk zwembad worden als volgt vastgesteld:

        • FRISDRANK

        2,00 euro

        • BIEREN

        2,00 euro

        • ZWARE BIEREN

        3,50 euro

        • WARME DRANKEN

        2,00 euro

        • SNOEP

        1,50 euro

        • IJS

        1,80 euro

        • BIG (chocolade - white - almond) of gelijkaardig

        2,20 euro

        3. Gemeentelijke visvijvers Hamme (de Gespoelden + Meulenbroek)

        Prijzen visvergunningen:

        Toegangsprijzen in EURO:

        • Dagvergunning

        4 euro

        • Enkele jaarvergunning

        18 euro

        • Dubbele jaarvergunning

        30 euro

        • Dagvergunning met OK-pas

        1 euro

        • Jaarvergunning met OK-pas

        4,50 euro

        • Dubbele jaarvergunning met OK-pas

        7,50 euro

        4. Gemeentelijke sportkampen

        Lager onderwijs (6 tot 12 jarigen):

        • Sportkamp van 5 dagen

        46,00 euro

        • Sportkamp van 5 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen

        41,00 euro

        • Sportkamp van 4 dagen

        37,00 euro

        • Sportkamp van 4 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen

        33,00 euro

        • Sportkamp van 4 dagen met OK-pas

        19,00 euro

        • Sportkamp van 5 dagen met OK-pas

        23,00 euro

        Kleuteronderwijs (3 tot 6 jarigen):

        • Sportkamp van 5 dagen

        23,00 euro

        • Sportkamp van 5 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen

        18,00 euro

        • Sportkamp van 4 dagen

        18,00 euro

        • Sportkamp van 4 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen

        14,00 euro

        • Sportkamp van 4 dagen met OK-pas

        8,00 euro

        • Sportkamp van 5 dagen met OK-pas

        10,00 euro

        • Sportkamp van 3 dagen

        14,00 euro

        • Sportkamp van 3 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen

        11,00 euro

        • Sportkamp van 3 dagen met OK-pas

        6,00 euro

        Een terugbetaling bij niet of gedeeltelijke deelname kan enkel met een doktersattest.

        5. Wielerkampen

        Inschrijving wielerkampen gemeentelijke sportdienst:

        • 4 dagen

        50 euro/week (100 euro met huurfiets)

        • 5 dagen

        65 euro/week (115 euro met huurfiets)

        Een terugbetaling bij niet of gedeeltelijke deelname kan enkel met een doktersattest.

        6. Andere infrastructuur

        Prijzen per jaar:

        • Atletiekpiste (AC Hamme)

        345 euro/jaar

        • TC '78

        1380 euro/jaar

        • VP-terrein (Rugby)

        185 euro/jaar

        • Siera

        185 euro/jaar

        • Stille Vrienden

        185 euro/jaar

        • Vlierkouter

        185 euro/jaar

        • Robur

        575 euro/jaar

        • Turnzaal gemeentelijke school Moerzeke

        12 euro/uur

        7. Stafkaarten permanent mountainbikeparcours Hamme

        • 2 euro.

        Artikel 3: Bovenvermelde prijzen zijn inclusief BTW.

        Artikel 4: Het gemeenteraadsbesluit van 17 juni 2020 inzake de retributie op het gebruik van de gemeentelijke sportinfrastructuur, wordt opgeheven en vervangen door dit besluit. Ingeval van hoogdringendheid kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om prijzen/vrijstellingen/verminderingen vast te stellen of toe te staan. Deze beslissing dient nadien bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.

        Artikel 5: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de hogere overheid.

         

      • Rapportering omtrent voortgang, thesaurietoestand en visums - aktename

        REGELGEVING:

        • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 177, 266 en 267.

        OVERWEGINGEN:

        • De financieel directeur dient te rapporteren aan de gemeenteraad.
        • Het college op eigen verantwoordelijkheid de verbintenis m.b.t. 'het meteorologisch abonnement gladheidsbestrijding voor 3 jaar' op 31 augustus 2021 heeft geviseerd.
        • De aktename door het college van burgemeester en schepenen van het rapport op 19 april 2022.

        BESLUIT:

        Artikel 1: Neemt akte van de rapporten 'Thesaurietoestand per 31/03/2022, de voortgangsrapportering Q1 2022 en visums 2021'.

        Artikel 2: Neemt akte van de visering door het college van de verbintenis m.b.t. 'het meteorologisch abonnement gladheidsbestrijding voor 3 jaar'  .

        Artikel 3: Afschrift van het rapport wordt ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur.

      • Conceptnota inrichting Nationaal Park Rivier Scheldevallei - voorstel afbakening gebied nieuwe kaart - besluit

        REGELGEVING:

        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 dat de bevoegdheden tot het vaststellen van bepaalde handelingen bij de gemeenteraad legt en het artikel 41 met betrekking tot het al dan niet van bepaalde bevoegdheden toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen
        • Het collegebesluit van 12 april 2022 betreffende de goedkeuring van de door het lokaal bestuur voorgestelde nieuwe kaart afbakening Nationaal Park Rivier Scheldevallei, grondgebied Hamme voor te leggen aan projectleider de heer Tom Wezenbeek met de vraag om deze op te nemen inde conceptnota Nationaal Park. 

        OVERWEGINGEN:

        • Het lokaal bestuur wenst enkel de reeds bestaande in werking zijnde Sigmagebieden op het grondgebied Hamme ter beschikking te stellen als inrichting Nationaal Park; meer bepaald de gebieden met volgende streeknamen gelegen aan Durme, Bulbierbroeck, gelegen langs de Schelde Den Bunt, Lippenbroeck, Het Zwijn, Kleine Wal, Grote Wal, Groot Schoor, Achterste Broek voor Baasrode en eveneens het stiltegebied De Cramp.
        • De kaart met de intekening van deze gebieden zal digitaal overgemaakt worden aan de projectleider Regionaal landschap.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Frank Van Erum, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, André Reuse
        Voorstanders: Jan Laceur, Herman Vijt, Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen
        Onthouders: Frank Van Erum, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 5 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1: Het lokaal bestuur wenst enkel de reeds bestaande in werking zijnde Sigmagebieden op het grondgebied Hamme ter beschikking te stellen als inrichting Nationaal Park, meer bepaald de gebieden met volgende streeknamen gelegen aan Durme Bulbierbroeck, gelegen langs de Schelde Den Bunt, Lippenbroeck, Het Zwijn, Kleine Wal, Grote Wal, Groot Schoor, Achterste Broek voor Baasrode en eveneens het stiltegebied De Cramp.                                                                                                           

        Artikel 2: Uittreksel van dit gemeenteraadsbesluit en bijgevoegde kaart zullen overgemaakt worden aan de projectleider Regionaal landschap.

      • Woonmaatschappij Hamme-Zele – stemrechtverhouding – goedkeuring – besluit

        REGELGEVING:

        • Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
        • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd. De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria:
        1. de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente.
        2. de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente, maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.
        • De gemeenteraadsbeslissing dd. 27/10/2021 met het voorstel van afbakening van het werkingsgebied voor de woonmaatschappij op het grondgebied van Hamme en Zele samen.
        • Het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied.

        OVERWEGINGEN:

        • In een volgend besluit zal de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied vaststellen. Dit is vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (zie artikel 4.39/2, §2), die ook bepaalt dat de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij, samen altijd over meer dan 50% van het totale aantal stemrechten beschikken die verbonden zijn aan de aandelen.
        • De procedure tot vaststelling en wijziging van de stemverhoudingen, zoals voorzien in artikel 4.102/2 en 4.102/3 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (gecoördineerde versie van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voor wat betreft het luik Woonmaatschappij). De Vlaamse Regering stelt de stemverhouding vast op basis van de volgende objectieve criteria:
          • 1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente.
          • 2° de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.
        • Het besluit voorziet dat de Vlaamse Regering ook rekening kan houden met andere criteria die vermeld zijn in een advies van de gemeenteraad van een of meerdere gemeenten uit het werkingsgebied.
        • Wanneer in juni 2022 de Vlaamse Regering deze stemverhoudingen vastleggen, zal dit hoogstwaarschijnlijk op basis van de gegevens dd. 31 december 2021 zal gebeuren (als deze tegen dan beschikbaar zijn). In het eerste jaar van de legislatuur na elke gemeenteraadsverkiezing kunnen partijen verzoeken om de percentages te wijzigen, bijvoorbeeld op basis van de gewijzigde data die onderliggend aan de bepaling van de percentages zijn gebruikt.
        • De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 7 februari 2022 aan het college van burgemeester en schepenen om criteria voor te stellen voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij.
        • Overwegende dat de Vlaamse Regering zich voorneemt om zo snel mogelijk een beslissing te nemen over de onderlinge verdeling van de stemrechten en daarvoor opnieuw wil steunen op het advies van de lokale besturen. De Minister vraagt dan ook om uiterlijk vrijdag 13 mei 2022 het advies van het lokaal bestuur hierover te bezorgen a.d.h.v. een uittreksel van de beslissing van de gemeenteraad.
        • Overwegende dat de Minister verzoekt om er rekening mee te houden dat de Vlaamse Regering verplicht is om in haar beslissing rekening te houden met minstens de 2 bovenvermelde objectieve criteria. De Minister vraagt om in het advies van het lokaal bestuur deze criteria daarom best expliciet te vermelden en aan te geven welke andere criteria het lokaal bestuur eventueel voorstelt, alsook het gewenste gewicht aan elk van de criteria te geven.
        • Bij gebrek aan een advies dat voldoet aan de vormvereisten zal de Vlaamse Regering de verdeling doen op basis van de bovenvermelde 2 objectieve criteria.
        • Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2022.

        BESLUIT:

        Artikel 1:De stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:

        Criterium

        Bron

        Gewicht

        De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente

        Statbel.fgov.be (meest recente datareeks)

          Hamme: 27.52%

          Zele: 22.48%

          (standaard: 50%)

        De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente

        VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks)

           Hamme: 33.81%

           Zele: 16.19%

          (standaard: 50%)

        Een ander criterium dat verband houdt met wonen, nl.      

        (Optioneel) motivatie:      

             

             % (standaard: 0%)

        Een ander criterium dat verband houdt met wonen, nl.      

        (Optioneel) motivatie:      

             

             % (standaard: 0%)

         

         

        Totaal: 100%

        Artikel 2: Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.

    • Extra

      • Stand van zaken met betrekking tot de cafétaria voor de sporthallen en het cultuurcentrum

      • Stand van zaken met betrekking tot de ‘knip’ in de markt

      • H@mbiance - gebruiks- en retributiereglement

      • IDAHOT (Internationale dag tegen homo- en transfobie)

      • Prikkelarme kermis

De heer raadsvoorzitter verklaart de zitting gesloten.

 

NB: Volgende stukken werden ter beschikking gesteld van de raadsleden:

  • Intergem – goedgekeurde notulen Raad van Bestuur dd. 3 februari 2022
  • Intergem – goedgekeurde notulen RBC Zuid dd. 26 januari 2022
  • Intergem – goedgekeurde notulen RBC Noord dd. 20 januari 2022
  • De Zonnige Woonst – verslag raad van bestuur dd. 11 april 2022
  • De Zonnige Woonst - addendum nr. 2 bij de samenwerkingsovereenkomst ontwikkeling site tasibel
  • De Zonnige Woonst – bestek mandaat commissaris-revisor
  • De Zonnige Woonst – fin.fiche 24 VPS - bouw

 

Namens gemeenteraad,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter