Voor de uitbating van het seniorenrestaurant en de cafetaria op zorgsite Meulenbroek bestaat nog geen reglement. Een reglement is aangewezen om de gebruikers te informeren en de bestaande werking te formaliseren zodat ernaar verwezen kan worden bij overtreding van de gangbare afspraken en opgetreden kan worden bij eventuele overlast. Het reglement bevat bepalingen over de doelstellingen, openingsuren, werkwijze, maaltijden, prijs en betaling, roken, huisdieren en omgangsvormen.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement seniorenrestaurant en cafetaria zorgsite Meulenbroek als volgt goed:
Art. 1 Doelstelling
Via het seniorenrestaurant en de cafetaria voorzien we een plek waar iedereen welkom is om op een laagdrempelige manier samen te genieten van een gezonde, warme en betaalbare maaltijd of drankje binnen een gezellige sfeer.
Art. 2 Wie kan gebruik maken van het seniorenrestaurant en de cafetaria?
Het seniorenrestaurant en de cafetaria zijn er voor:
Art. 3 Openingsuren
Het seniorenrestaurant is 7 op 7 open, ook op zon- en feestdagen, telkens van 11.30 uur tot 13 uur. Wanneer wij uitzonderlijk gesloten zijn, communiceren wij dit zo snel mogelijk in het restaurant en de cafetaria en via de gemeentelijke kanalen.
De cafetaria is 7 op 7 open, ook op zon- en feestdagen, telkens van 14.00 uur tot 18.00 uur. De laatste bestelling wordt om 17.30 uur geplaatst. De cafetaria is iedere derde donderdag van de maand gesloten omwille van overkoepelende activiteiten, georganiseerd voor bewoners en gasten. Uitzonderlijk kan de cafetaria ook op andere dagen gesloten zijn. Dit wordt zo snel mogelijk gecommuniceerd in het restaurant en cafetariagedeelte.
Art. 4 Werkwijze
Wij werken volgens een zelfbedieningssysteem. Als klant dient u zelf om uw maaltijd te gaan en dient u zelf uw tafel af te ruimen, dit geldt ook voor de cafetaria. Bediening aan tafel is niet voorzien. Uitzondering hierop, voor het restaurantgebeuren, zijn de tafels met speciale aanduiding. Aan deze tafels wordt men wel bediend wanneer men hulpbehoevend is en:
Men mag vrij kiezen waar men zit, er worden geen zitjes gereserveerd. Wie samen wenst te eten, moet samen arriveren.
Alleen medewerkers kunnen een beroep doen op de gereserveerde plaatsen voor medewerkers.
De tafels en stoelen hebben een vaste plaats en blijven zo staan.
Medewerkers hebben voorrang bij het halen van een maaltijd, zij mogen dus ‘voorsteken’. Medewerkers hebben namelijk maar beperkte tijd om te eten.
Art. 5 De maaltijd
Er wordt iedere dag een gezonde maaltijd aangeboden. Er wordt één optie per dag aangeboden. Een maaltijd bestaat uit: soep, een hoofdgerecht en een dessert. Het is niet mogelijk een vervanging te krijgen indien men één component van de maaltijd niet wenst, zo kan men geen twee desserts vragen omdat men geen soep wenst. In de maaltijd is ook één drankje inbegrepen bestaande uit plat of bruiswater. Andere of bijkomende dranken zijn te verkrijgen aan de bar tegen de daar gangbare prijs.
Er worden geen aanpassingen aan de maaltijden voorzien op individuele basis, ook niet voor allergieën. Allergieën staan steeds op de menu vermeld.
Een vegetarische maaltijd kan voorzien worden, indien dit minstens één dag op voorhand telefonisch is aangevraagd op het nummer 052 33 92 10.
Er is geen mogelijkheid om maaltijden af te halen. In gevalle een gemotiveerde vraag, door een flatbewoner van zorgsite Meulenbroek, kan hierop een uitzondering toegestaan worden, bv. bij ziekte. Deze uitzondering kan enkel gegeven worden door het diensthoofd van de keuken of diens vervanger.
Art. 6 Prijs en betaling
Er worden twee prijzen gehanteerd.
Het standaardtarief bedraagt 8,00 euro voor een volledige maaltijd. Als u een OK-Pas hebt, betaalt u het kortingstarief van 7,00 euro.
U ontvangt de OK-pas als u geniet van een verhoogde tussenkomst in de gezondheidszorg. Een OK-pas kan u aanvragen bij de dienst Samenleving en Gezin van de gemeente Hamme.
Medewerkers betalen 6,50 euro voor een warme maaltijd.
Een broodmaaltijd is beschikbaar voor personeel, familieleden van bewoners en gasten van het Centrum voor dagverzorging. Een broodmaaltijd kost 3,50 euro.
Een broodmaaltijd dient telkens voor 10.00 uur besteld te worden via de keuken. Betalen doet men aan de hand van een bonnetje dat beschikbaar is aan het onthaal. De broodmaaltijd is in het restaurant beschikbaar vanaf 11.30 uur.
Medewerkers kunnen altijd gratis soep krijgen, los van de warme maaltijd. Deze kan niet meegenomen worden naar huis.
Bewoners van de assistentiewoningen kunnen tijdens de openingsuren van het restaurant meeneemsoep aankopen.
Restaurantgebruikers kunnen na het nuttigen van hun maaltijd, meeneemsoep aankopen vanaf 13.00 uur. Dit aanbod is beperkt en kan variëren van dag tot dag. Er wordt sowieso geen extra soep voorzien ter verkoop. Er kan geen soep gereserveerd worden.
Een halve liter soep kost 1 euro, één liter soep kost 2 euro.
Betalen kan via bancontact of cash.
Art. 7 Roken
In de cafetaria en het restaurant geldt een rookverbod. Bezoekers mogen op het terras roken. Personeel mag alleen roken op de daarvoor voorziene plaatsen.
Art. 8 Huisdieren
Huisdieren zijn verboden tijdens de openingsuren van het seniorenrestaurant, van 11.30 u. tot 13.00 u. Huisdieren zijn toegelaten tijdens de openingsuren van de cafetaria, op voorwaarde dat ze geen overlast veroorzaken. In geval van overlast kan het personeel de toegang van huisdieren tot de cafetaria weigeren.
Art. 9 Respect
Elke bezoeker toont respect voor de medewerkers van het restaurant, de infrastructuur, het materiaal en de afspraken/reglementen met betrekking tot het gebruik van de restaurants. Elke bezoeker toont ook respect voor de medebezoeker, zijn afkomst en overtuiging. Bij ongepast gedrag, waardoor de werking en sfeer verstoord wordt, hebben de medewerkers de bevoegdheid om hierop te anticiperen zodoende de rust te herstellen. Bij terugkerend storend gedrag kan de toegang tot het restaurant worden geweigerd.
Art. 10 Contact
Bij vragen of opmerkingen kan u tijdens de kantooruren terecht bij de receptie van het WZC op het nummer 052 33 92 00 of u komt langs van maandag tot donderdag tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 16 uur. Op vrijdag kan dit tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 15.30 uur.
Suggesties of klachten kunnen altijd (anoniem) gemeld worden in de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail op jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.