De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.
BESLUIT:
Enig artikel. Keurt het proces-verbaal van 20 december 2023 met algemene instemming goed.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder op de artikels 42, 58 en 79.
Juridische grond
Het ministerieel besluit van 13 december 2023 waarbij de gouverneur het ontslag van de heer Herman Vijt goedkeurt.
Het ministerieel besluit van 8 januari 2024 waarbij de gouverneur mevrouw Ann Verschelden benoemt als burgemeester van de gemeente Hamme.
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
De akte van voordracht van de kandidaat-burgemeester, Ann Verschelden, werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen van 14 oktober 2018 deelnamen alsook door een meerderheid van de kandidaten die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat-burgemeester werden verkozen.
Na onderzoek door de provinciegouverneur en na advies door de procureur-generaal werd deze akte van voordracht bij het Hof van Beroep, gunstig bevonden.
Bij ministerieel besluit van 8 januari 2024 benoemde de Vlaamse Regering mevrouw Ann Verschelden tot burgemeester van de gemeente Hamme.
Mevrouw Ann Verschelden heeft op 9 januari 2024 de door artikel 59 van het Decreet Lokaal Bestuur voorgeschreven eed afgelegd in handen van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.
De burgemeester wordt door haar eedaflegging rechtswege ook voorzitter van het vast bureau is.
BESLUIT:
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de benoeming van mevrouw Ann Verschelden tot burgemeester van de gemeente Hamme.
Art. 2. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de eedaflegging van Ann Verschelden als burgemeester van de gemeente Hamme.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische grond
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1. Neemt akte van het feit dat de heer Etienne De Prijcker, gezien zijn installatie als gemeenteraadslid van heden, van rechtswege als lid raad voor maatschappelijk welzijn wordt geïnstalleerd, in opvolging van de heer Herman Vijt, met ingang vanaf heden.
Art. 2. Neemt akte van het feit dat de heer Jo Laureys, gezien zijn installatie als gemeenteraadslid van heden, van rechtswege als lid raad voor maatschappelijk welzijn wordt geïnstalleerd, in opvolging van mevrouw An Geerinck, met ingang vanaf heden.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische grond
OVERWEGINGEN:
1 |
DE MEY Luk |
2 |
VERSCHELDEN Ann |
3 |
METTEPENNINGEN Koen |
4 |
DE KEYSER Mieke |
5 |
PEETERS Lotte |
6 |
DE GRAEF Jan |
7 |
VANHOYWEGHEN Christel |
8 |
LACEUR Jan |
9 |
VAN DER VORST Leon |
10 |
ONGHENA Agnes |
11 |
MICHILS Mario |
12 |
TOKGOZ Mustafa |
13 |
DE GRAEF Kurt |
14 |
KETELS Jan |
15 |
ROSSCHAERT Jan |
16 |
VAN ERUM Frank |
17 |
VERBEKE Gilles |
18 |
SERTIJN Ignace |
19 |
GÔKCE Fatima |
20 |
SCHEIRS Yentl |
21 |
BOGAERT-DE CLERCQ Guy |
22 |
VAN GAEVEREN Christoff |
23 |
VAN DER STOCK Robby |
24 |
WEYN Mathieu |
25 |
BIESEMAN Pieter |
26 | DE PRIJCKER Etienne |
27 | LAUREYS Jo |
BESLUIT:
Enig artikel. De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:
1 |
DE MEY Luk |
2 |
VERSCHELDEN Ann |
3 |
METTEPENNINGEN Koen |
4 |
DE KEYSER Mieke |
5 |
PEETERS Lotte |
6 |
DE GRAEF Jan |
7 |
VANHOYWEGHEN Christel |
8 |
LACEUR Jan |
9 |
VAN DER VORST Leon |
10 |
ONGHENA Agnes |
11 |
MICHILS Mario |
12 |
TOKGOZ Mustafa |
13 |
DE GRAEF Kurt |
14 |
KETELS Jan |
15 |
ROSSCHAERT Jan |
16 |
VAN ERUM Frank |
17 |
VERBEKE Gilles |
18 |
SERTIJN Ignace |
19 |
GÔKCE Fatima |
20 |
SCHEIRS Yentl |
21 |
BOGAERT-DE CLERCQ Guy |
22 |
VAN GAEVEREN Christoff |
23 |
VAN DER STOCK Robby |
24 |
WEYN Mathieu |
25 |
BIESEMAN Pieter |
26 | DE PRIJCKER Etienne |
27 | LAUREYS Jo |
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Juridische grond
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het ontslag van mevrouw Ann Verschelden als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, met ingang van 1 februari 2024.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Juridische grond
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Artikel 1. Neemt akte van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Art. 2. De voorgedragen kandidaat-voorzitter, mevrouw Mieke de Keyser, wordt verkozen verklaard als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 februari 2024, en aldus ook lid wordt van het vast bureau.
Art. 3. Neemt akte van de eedaflegging, in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, van de verkozen verklaarde voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst die tevens als schepen toegevoegd wordt aan het college van burgemeester en schepenen 1 februari 2024, en in die hoedanigheid ook lid is van het vast bureau.
REGELGEVING:
Bevoegdheid
Artikel 78, 2e lid, 5° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake het aanwijzen van leden van de rechtspersonen vermeld in deel 3, titel 4 van dit decreet (o.a. de ziekenhuisvereniging van privaat recht).
Juridische grond
OVERWEGINGEN:
Feiten en context
Vormvereisten
BESLUIT:
Artikel 1. De heer Luk De Mey, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
Art. 2. Mevrouw Ann Verschelden, burgemeester – voorzitter van het vast bureau van het OCMW, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het OCMW in de raad van bestuur van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
Art. 3. Mevrouw Ann Verschelden, burgemeester, wordt voorgedragen om deel uit te maken van het 'bureau' van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement sociaal restaurant en cafetaria De Wuiten als volgt goed:
Art. 1 Doelstelling
Via het sociaal restaurant doorbreken we het sociaal isolement door een plaats aan te bieden waar iedereen welkom is om op een laagdrempelige manier samen te genieten van een gezonde, warme en betaalbare maaltijd of drankje binnen een gezellige sfeer.
Art. 2 Wie kan gebruik maken van het sociaal restaurant en de cafetaria?
Het sociaal restaurant en de cafetaria zijn voor iedereen toegankelijk.
Art. 3 Openingsuren
Het sociaal restaurant en de cafetaria zijn elke weekdag open*.
Openingsuren sociaal restaurant: van 11.30 u. tot 13.00 u.
Openingsuren cafetaria: van 14.30 u. tot 17.30 u. De laatste bestelling wordt om 17.00 uur geplaatst.
Iedere tweede en vierde zondag van de maand is de cafetaria ook open, alsook bij speciale gelegenheden.
* Wij zijn gesloten op feestdagen. Uitzonderlijke sluitingsdagen of afwijkende openingsuren worden zo snel mogelijk gecommuniceerd in het restaurant, in de cafetaria en via de gemeentelijke communicatiekanalen.
Art. 4 Werkwijze
Zowel in het sociaal restaurant als in de cafetaria wordt gewerkt met een zelfbedieningssysteem voor het halen van de maaltijd en het afruimen van de tafel.
Alleen bij uitzondering kan er hulp worden geboden aan tafel als de situatie dit vereist, bijvoorbeeld als u rolstoel gebonden bent met een verminderde zelfredzaamheid.
Men mag vrij kiezen waar men zit, er worden geen zitjes gereserveerd. Wie samen wenst te eten, moet samen arriveren.
Tafels en stoelen hebben een vaste plaats en blijven zo staan.
Art. 5 De maaltijd
Er wordt iedere dag een gezonde maaltijd aangeboden. Er wordt één optie per dag aangeboden. Een maaltijd bestaat uit: soep, een hoofdgerecht en een dessert. Het is niet mogelijk een vervanging te krijgen indien men één component van de maaltijd niet wenst, zo kan men geen twee desserts vragen omdat men geen soep wenst.
In de maaltijd is ook één drankje inbegrepen bestaande uit plat of bruiswater. Andere of bijkomende dranken zijn te verkrijgen aan de bar tegen de daar gangbare prijs.
Een vegetarische maaltijd kan aangeboden worden mits dit vermeld werd bij reservatie.
Er worden geen aanpassingen aan de maaltijden voorzien op individuele basis, ook niet voor allergieën. Allergieën staan steeds op de menu vermeld.
Er is geen mogelijkheid om maaltijden af te halen. In geval van een gemotiveerde vraag, door een flatbewoner van De Wuiten, kan hierop een uitzondering toegestaan worden, bv. bij ziekte. Deze uitzondering kan enkel toegestaan worden door de woonassistent of diens vervanger.
Art. 6 Reserveren en annulatie
Inschrijven voor de maaltijden is noodzakelijk. Dit doet u via volgende kanalen:
Reserveren en annuleren kan uiterlijk tot woensdagochtend 12.00 uur voor de week nadien.
Annulaties worden enkel telefonisch of via mail aanvaard, dit kan op 0475 80 11 19 of via mail aan elke.dierick@hamme.be Een annulatie kan nooit mondeling doorgegeven worden aan de medewerker van het sociaal restaurant.
Laattijdige annulaties worden alleen aanvaard wanneer er sprake is van overmacht. Bij het terugkerend niet respecteren van de annulatievoorwaarden, kan de toegang tot het restaurant worden geweigerd.
Art. 7 Prijs en betaling
Betalen kan uitsluitend via bancontact, er wordt geen cash aanvaard.
Er worden twee prijzen gehanteerd.
Het standaardtarief bedraagt 8,00 euro voor een volledige maaltijd. Als u een OK-Pas hebt, betaalt u het kortingstarief van 7,00 euro.
U ontvangt de OK-pas als u geniet van een verhoogde tussenkomst in de gezondheidszorg. Een OK-pas kan u aanvragen bij Team leven en welzijn van lokaal bestuur Hamme.
Medewerkers betalen 6,50 euro voor een warme maaltijd.
Art. 8 Roken
In de cafetaria en het restaurant geldt een rookverbod. Bezoekers mogen op het terras roken. Personeel mag alleen roken op de daarvoor voorziene plaatsen.
Art. 9 Huisdieren
Huisdieren zijn verboden tijdens de openingsuren van het sociaal restaurant, van 11.30 u. tot 13.00 u. Huisdieren zijn toegelaten tijdens de openingsuren van de cafetaria, op voorwaarde dat ze geen overlast veroorzaken. In geval van overlast kan het personeel de toegang van huisdieren tot de cafetaria weigeren.
Art. 10 Respect
Elke bezoeker toont respect voor de medewerkers van het restaurant, de infrastructuur, het materiaal en de afspraken/reglementen met betrekking tot het gebruik van de restaurants. Elke bezoeker toont ook respect voor de medebezoeker, zijn afkomst en overtuiging. Bij ongepast gedrag, waardoor de werking en sfeer verstoord wordt, hebben de medewerkers de bevoegdheid om hierop te anticiperen zodoende de rust te herstellen. Bij terugkerend storend gedrag kan de toegang tot het restaurant worden geweigerd.
Art. 11 Contact
Bij vragen of opmerkingen kan u de woonassistent bereiken via e-mail aan sociaalrestaurant@hamme.be of telefonisch via 0475 80 11 19.
Suggesties of klachten kunnen altijd (anoniem) gemeld worden aan de woonassistent of via de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail aan jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement seniorenrestaurant en cafetaria zorgsite Meulenbroek als volgt goed:
Art. 1 Doelstelling
Via het seniorenrestaurant en de cafetaria voorzien we een plek waar iedereen welkom is om op een laagdrempelige manier samen te genieten van een gezonde, warme en betaalbare maaltijd of drankje binnen een gezellige sfeer.
Art. 2 Wie kan gebruik maken van het seniorenrestaurant en de cafetaria?
Het seniorenrestaurant en de cafetaria zijn er voor:
Art. 3 Openingsuren
Het seniorenrestaurant is 7 op 7 open, ook op zon- en feestdagen, telkens van 11.30 uur tot 13 uur. Wanneer wij uitzonderlijk gesloten zijn, communiceren wij dit zo snel mogelijk in het restaurant en de cafetaria en via de gemeentelijke kanalen.
De cafetaria is 7 op 7 open, ook op zon- en feestdagen, telkens van 14.00 uur tot 18.00 uur. De laatste bestelling wordt om 17.30 uur geplaatst. De cafetaria is iedere derde donderdag van de maand gesloten omwille van overkoepelende activiteiten, georganiseerd voor bewoners en gasten. Uitzonderlijk kan de cafetaria ook op andere dagen gesloten zijn. Dit wordt zo snel mogelijk gecommuniceerd in het restaurant en cafetariagedeelte.
Art. 4 Werkwijze
Wij werken volgens een zelfbedieningssysteem. Als klant dient u zelf om uw maaltijd te gaan en dient u zelf uw tafel af te ruimen, dit geldt ook voor de cafetaria. Bediening aan tafel is niet voorzien. Uitzondering hierop, voor het restaurantgebeuren, zijn de tafels met speciale aanduiding. Aan deze tafels wordt men wel bediend wanneer men hulpbehoevend is en:
Men mag vrij kiezen waar men zit, er worden geen zitjes gereserveerd. Wie samen wenst te eten, moet samen arriveren.
Alleen medewerkers kunnen een beroep doen op de gereserveerde plaatsen voor medewerkers.
De tafels en stoelen hebben een vaste plaats en blijven zo staan.
Medewerkers hebben voorrang bij het halen van een maaltijd, zij mogen dus ‘voorsteken’. Medewerkers hebben namelijk maar beperkte tijd om te eten.
Art. 5 De maaltijd
Er wordt iedere dag een gezonde maaltijd aangeboden. Er wordt één optie per dag aangeboden. Een maaltijd bestaat uit: soep, een hoofdgerecht en een dessert. Het is niet mogelijk een vervanging te krijgen indien men één component van de maaltijd niet wenst, zo kan men geen twee desserts vragen omdat men geen soep wenst. In de maaltijd is ook één drankje inbegrepen bestaande uit plat of bruiswater. Andere of bijkomende dranken zijn te verkrijgen aan de bar tegen de daar gangbare prijs.
Er worden geen aanpassingen aan de maaltijden voorzien op individuele basis, ook niet voor allergieën. Allergieën staan steeds op de menu vermeld.
Een vegetarische maaltijd kan voorzien worden, indien dit minstens één dag op voorhand telefonisch is aangevraagd op het nummer 052 33 92 10.
Er is geen mogelijkheid om maaltijden af te halen. In gevalle een gemotiveerde vraag, door een flatbewoner van zorgsite Meulenbroek, kan hierop een uitzondering toegestaan worden, bv. bij ziekte. Deze uitzondering kan enkel gegeven worden door het diensthoofd van de keuken of diens vervanger.
Art. 6 Prijs en betaling
Er worden twee prijzen gehanteerd.
Het standaardtarief bedraagt 8,00 euro voor een volledige maaltijd. Als u een OK-Pas hebt, betaalt u het kortingstarief van 7,00 euro.
U ontvangt de OK-pas als u geniet van een verhoogde tussenkomst in de gezondheidszorg. Een OK-pas kan u aanvragen bij de dienst Samenleving en Gezin van de gemeente Hamme.
Medewerkers betalen 6,50 euro voor een warme maaltijd.
Een broodmaaltijd is beschikbaar voor personeel, familieleden van bewoners en gasten van het Centrum voor dagverzorging. Een broodmaaltijd kost 3,50 euro.
Een broodmaaltijd dient telkens voor 10.00 uur besteld te worden via de keuken. Betalen doet men aan de hand van een bonnetje dat beschikbaar is aan het onthaal. De broodmaaltijd is in het restaurant beschikbaar vanaf 11.30 uur.
Medewerkers kunnen altijd gratis soep krijgen, los van de warme maaltijd. Deze kan niet meegenomen worden naar huis.
Bewoners van de assistentiewoningen kunnen tijdens de openingsuren van het restaurant meeneemsoep aankopen.
Restaurantgebruikers kunnen na het nuttigen van hun maaltijd, meeneemsoep aankopen vanaf 13.00 uur. Dit aanbod is beperkt en kan variëren van dag tot dag. Er wordt sowieso geen extra soep voorzien ter verkoop. Er kan geen soep gereserveerd worden.
Een halve liter soep kost 1 euro, één liter soep kost 2 euro.
Betalen kan via bancontact of cash.
Art. 7 Roken
In de cafetaria en het restaurant geldt een rookverbod. Bezoekers mogen op het terras roken. Personeel mag alleen roken op de daarvoor voorziene plaatsen.
Art. 8 Huisdieren
Huisdieren zijn verboden tijdens de openingsuren van het seniorenrestaurant, van 11.30 u. tot 13.00 u. Huisdieren zijn toegelaten tijdens de openingsuren van de cafetaria, op voorwaarde dat ze geen overlast veroorzaken. In geval van overlast kan het personeel de toegang van huisdieren tot de cafetaria weigeren.
Art. 9 Respect
Elke bezoeker toont respect voor de medewerkers van het restaurant, de infrastructuur, het materiaal en de afspraken/reglementen met betrekking tot het gebruik van de restaurants. Elke bezoeker toont ook respect voor de medebezoeker, zijn afkomst en overtuiging. Bij ongepast gedrag, waardoor de werking en sfeer verstoord wordt, hebben de medewerkers de bevoegdheid om hierop te anticiperen zodoende de rust te herstellen. Bij terugkerend storend gedrag kan de toegang tot het restaurant worden geweigerd.
Art. 10 Contact
Bij vragen of opmerkingen kan u tijdens de kantooruren terecht bij de receptie van het WZC op het nummer 052 33 92 00 of u komt langs van maandag tot donderdag tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 16 uur. Op vrijdag kan dit tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 15.30 uur.
Suggesties of klachten kunnen altijd (anoniem) gemeld worden in de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail op jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 12.12.2023 om de dagprijzen van de oudereninstellingen wettelijk te indexeren als volgt:
De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
André Reuse
algemeen directeur
Jan Laceur
raadsvoorzitter