Terug
Gepubliceerd op 22/01/2025

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 24/01/2024 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Luk De Mey, lid raad voor maatschappelijk welzijn
Ann Verschelden, burgemeester
Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, Etienne De Prijcker, Jo Laureys, leden raad voor maatschappelijk welzijn
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Herman Vijt, An Geerinck, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, leden raad voor maatschappelijk welzijn

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur opent de zitting.

  • Openbaar

    • Proces-verbaal van de vorige zitting - goedkeuring

      BESLUIT:

      Enig artikel. Keurt het proces-verbaal van 20 december 2023 met algemene instemming goed.

    • Benoeming en eedaflegging burgemeester - aktename

      REGELGEVING:

      Bevoegdheid

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder op de artikels 42, 58 en 79.

      Juridische grond

      Het ministerieel besluit van 13 december 2023 waarbij de gouverneur het ontslag van de heer Herman Vijt goedkeurt.

      Het ministerieel besluit van 8 januari 2024 waarbij de gouverneur mevrouw Ann Verschelden benoemt als burgemeester van de gemeente Hamme.

      OVERWEGINGEN:

      Feiten en context

      De akte van voordracht van de kandidaat-burgemeester, Ann Verschelden, werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen van 14 oktober 2018 deelnamen alsook door een meerderheid van de kandidaten die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat-burgemeester werden verkozen.

      Na onderzoek door de provinciegouverneur en na advies door de procureur-generaal werd deze akte van voordracht bij het Hof van Beroep, gunstig bevonden.

      Bij ministerieel besluit van 8 januari 2024 benoemde de Vlaamse Regering mevrouw Ann Verschelden tot burgemeester van de gemeente Hamme.

      Mevrouw Ann Verschelden heeft op 9 januari 2024 de door artikel 59 van het Decreet Lokaal Bestuur voorgeschreven eed afgelegd in handen van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.

      De burgemeester wordt door haar eedaflegging rechtswege ook voorzitter van het vast bureau is.

      BESLUIT:

      Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de benoeming van mevrouw Ann Verschelden tot burgemeester van de gemeente Hamme.

      Art. 2. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de eedaflegging van Ann Verschelden als burgemeester van de gemeente Hamme.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn - installatie raadsleden - aktename

      REGELGEVING:

      Bevoegdheid

      • Artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Juridische grond

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 68§1 dat bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad bestaat.
      • Het besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2023 met betrekking tot het ontslag van de heer Herman Vijt.
      • Het gemeenteraadsbesluit van heden met betrekking tot de installatie van de heer Etienne De Prijcker als gemeenteraadslid.
      • Het gemeenteraadsbesluit van heden met betrekking tot de installatie van de heer Jo Laureys als gemeenteraadslid.

      OVERWEGINGEN:

      • In gemeenteraadszitting van heden werd de heer Etienne De Prijcker geïnstalleerd als gemeenteraadslid in opvolging van de heer Herman Vijt.
      • In gemeenteraadszitting van heden werd de heer Jo Laureys geïnstalleerd als gemeenteraadslid in opvolging van mevrouw An Geerinck.
      • De gemeenteraadsleden maken van rechtswege deel uit van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:

      Artikel 1. Neemt akte van het feit dat de heer Etienne De Prijcker, gezien zijn installatie als gemeenteraadslid van heden, van rechtswege als lid raad voor maatschappelijk welzijn wordt geïnstalleerd, in opvolging van de heer Herman Vijt, met ingang vanaf heden.

      Art. 2. Neemt akte van het feit dat de heer Jo Laureys, gezien zijn installatie als gemeenteraadslid van heden, van rechtswege als lid raad voor maatschappelijk welzijn wordt geïnstalleerd, in opvolging van mevrouw An Geerinck, met ingang vanaf heden.

    • Raad voor maatschappelijk welzijn – rangorde raadsleden – aktename

      REGELGEVING:

      Bevoegdheid

      • Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Juridische grond

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 6§4, dat de verplichting tot het bepalen van de rangorde van gemeenteraadsleden vaststelt.
      • Het raadsbesluit van 26 oktober 2022 met betrekking tot de meest recente vaststelling rangorde gemeenteraadsleden.
      • Het raadsbesluit van 20 december 2023 met betrekking tot het ontslag van de heer Herman Vijt.
      • Het raadsbesluit van heden met betrekking tot de installatie van de heer Etienne De Prijcker als gemeenteraadslid.
      • Het raadsbesluit van heden met betrekking tot de installatie van de heer Jo Laureys als gemeenteraadslid.

      OVERWEGINGEN:

      • De gemeenteraad nam in zitting van 20 december 2023 akte van het ontslag van Herman Vijt als burgemeester en raadslid.
      • De heer Etienne De Prijcker legde de eed af als gemeenteraadslid in zitting van heden.
      • Gezien de vervanging van de heer Herman Vijt door de heer Etienne De Prijcker als gemeenteraadslid, dient ook de rangorde der raadsleden opnieuw aangepast te worden.
      • Raadsleden die ná de installatievergadering van de gemeenteraad de eed als raadslid afleggen, sluiten achteraan aan, los van reeds eventueel vroeger opgebouwde anciënniteit.
      • Aldus ziet de rangorde er als volgt uit:

        1

        DE MEY Luk

        2

        VERSCHELDEN Ann

        3

        METTEPENNINGEN Koen

        4

        DE KEYSER Mieke

        5

        PEETERS Lotte

        6

        DE GRAEF Jan

        7

        VANHOYWEGHEN Christel

        8

        LACEUR Jan

        9

        VAN DER VORST Leon

        10

        ONGHENA Agnes

        11

        MICHILS Mario

        12

        TOKGOZ Mustafa

        13

        DE GRAEF Kurt

        14

        KETELS Jan

        15

        ROSSCHAERT Jan

        16

        VAN ERUM Frank

        17

        VERBEKE Gilles

        18

        SERTIJN Ignace

        19

        GÔKCE Fatima

        20

        SCHEIRS Yentl

        21

        BOGAERT-DE CLERCQ Guy

        22

        VAN GAEVEREN Christoff

        23

        VAN DER STOCK Robby

        24

        WEYN Mathieu

        25

        BIESEMAN Pieter
        26 DE PRIJCKER Etienne
        27 LAUREYS Jo

      BESLUIT:

      Enig artikel. De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:

      1

      DE MEY Luk

      2

      VERSCHELDEN Ann

      3

      METTEPENNINGEN Koen

      4

      DE KEYSER Mieke

      5

      PEETERS Lotte

      6

      DE GRAEF Jan

      7

      VANHOYWEGHEN Christel

      8

      LACEUR Jan

      9

      VAN DER VORST Leon

      10

      ONGHENA Agnes

      11

      MICHILS Mario

      12

      TOKGOZ Mustafa

      13

      DE GRAEF Kurt

      14

      KETELS Jan

      15

      ROSSCHAERT Jan

      16

      VAN ERUM Frank

      17

      VERBEKE Gilles

      18

      SERTIJN Ignace

      19

      GÔKCE Fatima

      20

      SCHEIRS Yentl

      21

      BOGAERT-DE CLERCQ Guy

      22

      VAN GAEVEREN Christoff

      23

      VAN DER STOCK Robby

      24

      WEYN Mathieu

      25

      BIESEMAN Pieter
      26 DE PRIJCKER Etienne
      27 LAUREYS Jo
    • Bijzonder comité voor de sociale dienst - ontslag voorzitter - aktename

      REGELGEVING:

      Bevoegdheid

      • Artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Juridische grond

      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 103 met betrekking tot het ontslag van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      OVERWEGINGEN:

      • Mevrouw Ann Verschelden diende haar ontslag in als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, met ingang van 1 februari 2024 bij de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn op 15/01/2024.
      • Een ontslagnemend mandataris blijft in functie tot de opvolger geïnstalleerd wordt.

      BESLUIT:

      Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het ontslag van mevrouw Ann Verschelden als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, met ingang van 1 februari 2024.

    • Bijzonder comité voor de sociale dienst - voorzitter - verkiezing - eedaflegging - besluit

      REGELGEVING:

      Bevoegdheid

      Artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Juridische grond

      • Het decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in het bijzonder artikel 58 met betrekking tot de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder:
        • artikel 42, §1, 3° lid met betrekking tot het schepenmandaat van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
        • artikel 90 met betrekking tot de verkiezing van een voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
        • artikel 100 en daaraan verbonden artikel 10 met betrekking tot onverenigbaarheden.
      • Het ontslag van mevrouw Ann Verschelden als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, waarvan de raad voor maatschappelijk welzijn akte heeft genomen in zitting van heden.

      OVERWEGINGEN:

      • Gezien het ontslag van mevrouw Ann Verschelden als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, en er in de voordrachtsakte (ingediend na de gemeenteraadsverkiezingen 2018) geen opvolger werd voorgedragen, dient overgegaan te worden tot een verkiezing van een nieuwe voorzitter BCSD. De voorgedragen kandidaat betreft mevrouw Mieke De Keyser.
      • De voorzitter van de eerste vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen.
      • De akte van voordracht van kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst is dus ontvankelijk.
      • De kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst is geen voorzitter of lid van het vast bureau.
      • Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Mieke De Keyser blijkt dat deze goedgekeurd kunnen worden.
      • De kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst heeft de decretaal voorziene eed afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn tijdens deze eerste vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Deze eedaflegging geldt ook als eedaflegging voor het mandaat als schepen als vermeld in artikel 42, §1, derde lid decreet over het lokaal bestuur.

      BESLUIT:

      Artikel 1. Neemt akte van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Art. 2. De voorgedragen kandidaat-voorzitter, mevrouw Mieke de Keyser, wordt verkozen verklaard als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 februari 2024, en aldus ook lid wordt van het vast bureau.

      Art. 3. Neemt akte van de eedaflegging, in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, van de verkozen verklaarde voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst die tevens als schepen toegevoegd wordt aan het college van burgemeester en schepenen 1 februari 2024, en in die hoedanigheid ook lid is van het vast bureau.

    • Intergemeentelijke samenwerking - VZW VITAZ - Aanduiden afgevaardigde OCMW - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      Bevoegdheid

      Artikel 78, 2e lid, 5° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake het aanwijzen van leden van de rechtspersonen vermeld in deel 3, titel 4 van dit decreet (o.a. de ziekenhuisvereniging van privaat recht).

      Juridische grond

      • Gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2022 met betrekking tot het fusiebesluit tussen AZ Nikolaas met AZ Lokeren naar fusieziekenhuis vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.
      • De bepalingen in de statuten van de ziekenhuisvereniging 'vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ' aangepast op 26 oktober 2022.

      OVERWEGINGEN:

      Feiten en context

      • Naar aanleiding van het ontslag van de heer Herman Vijt als burgemeester dient een nieuwe stemgerechtigde afgevaardigde aangeduid te worden vanuit het OCMW voor: de algemene vergadering en de raad van bestuur.
      • Er dient eveneens een voordracht te gebeuren voor de vertegenwoordiger van het OCMW in het “bureau” of dagelijks bestuur van de Vereniging.
      • De bespreking in het vast bureau in zitting van 9 januari 2024.

      Vormvereisten

      • Mevrouw burgemeester Ann Verschelden wordt voorgesteld om namens het OCMW het mandaat zowel in de de raad van bestuur als het 'bureau' van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ op te nemen.
      • De heer Luk De Mey, schepen, wordt voorgesteld om namens het OCMW het mandaat in de algemene vergadering van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ op te nemen.

      BESLUIT:

      Artikel 1. De heer Luk De Mey, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.

      Art. 2. Mevrouw Ann Verschelden, burgemeester – voorzitter van het vast bureau van het OCMW, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger van het OCMW in de raad van bestuur van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.

      Art. 3. Mevrouw Ann Verschelden, burgemeester, wordt voorgedragen om deel uit te maken van het 'bureau' van de ziekenhuisvereniging vzw Algemeen Ziekenhuis VITAZ.

    • Reglement sociaal restaurant en cafetaria De Wuiten - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77: '[...] De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid, de retributies en het inwendige bestuur van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;'

      OVERWEGINGEN:

      • Er bestaat nog geen reglement over de regels met betrekking tot het gebruik van het sociaal restaurant en de cafetaria op zorgsite De Wuiten (Hospitaalstraat).
      • Een reglement is aangewezen om de gebruikers te informeren en de bestaande werking te formaliseren zodat ernaar verwezen kan worden bij overtreding van de gangbare afspraken en opgetreden kan worden bij eventuele overlast.
      • Het reglement bevat bepalingen over de doelstellingen, openingsuren, werkwijze, maaltijden, reservaties en annulaties, prijs en betaling, roken, huisdieren en omgangsvormen.

      BESLUIT:

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement sociaal restaurant en cafetaria De Wuiten als volgt goed:

       

      Art. 1              Doelstelling

      Via het sociaal restaurant doorbreken we het sociaal isolement door een plaats aan te bieden waar iedereen welkom is om op een laagdrempelige manier samen te genieten van een gezonde, warme en betaalbare maaltijd of drankje binnen een gezellige sfeer.

       Art. 2              Wie kan gebruik maken van het sociaal restaurant en de cafetaria?

       Het sociaal restaurant en de cafetaria zijn voor iedereen toegankelijk.

       Art. 3              Openingsuren

      Het sociaal restaurant en de cafetaria zijn elke weekdag open*.

      Openingsuren sociaal restaurant: van 11.30 u. tot 13.00 u.

      Openingsuren cafetaria: van 14.30 u. tot 17.30 u. De laatste bestelling wordt om 17.00 uur geplaatst.

      Iedere tweede en vierde zondag van de maand is de cafetaria ook open, alsook bij speciale gelegenheden.

       * Wij zijn gesloten op feestdagen. Uitzonderlijke sluitingsdagen of afwijkende openingsuren worden zo snel mogelijk gecommuniceerd in het restaurant, in de cafetaria en via de gemeentelijke communicatiekanalen.

       

      Art. 4              Werkwijze

      Zowel in het sociaal restaurant als in de cafetaria wordt gewerkt met een zelfbedieningssysteem voor het halen van de maaltijd en het afruimen van de tafel.
      Alleen bij uitzondering kan er hulp worden geboden aan tafel als de situatie dit vereist, bijvoorbeeld als u rolstoel gebonden bent met een verminderde zelfredzaamheid.

      Men mag vrij kiezen waar men zit, er worden geen zitjes gereserveerd. Wie samen wenst te eten, moet samen arriveren.

      Tafels en stoelen hebben een vaste plaats en blijven zo staan.

       Art. 5              De maaltijd

      Er wordt iedere dag een gezonde maaltijd aangeboden. Er wordt één optie per dag aangeboden. Een maaltijd bestaat uit: soep, een hoofdgerecht en een dessert. Het is niet mogelijk een vervanging te krijgen indien men één component van de maaltijd niet wenst, zo kan men geen twee desserts vragen omdat men geen soep wenst.

      In de maaltijd is ook één drankje inbegrepen bestaande uit plat of bruiswater. Andere of bijkomende dranken zijn te verkrijgen aan de bar tegen de daar gangbare prijs.

      Een vegetarische maaltijd kan aangeboden worden mits dit vermeld werd bij reservatie.

      Er worden geen aanpassingen aan de maaltijden voorzien op individuele basis, ook niet voor allergieën. Allergieën staan steeds op de menu vermeld.

      Er is geen mogelijkheid om maaltijden af te halen. In geval van een gemotiveerde vraag, door een flatbewoner van De Wuiten, kan hierop een uitzondering toegestaan worden, bv. bij ziekte. Deze uitzondering kan enkel toegestaan worden door de woonassistent of diens vervanger.

      Art. 6              Reserveren en annulatie

      Inschrijven voor de maaltijden is noodzakelijk. Dit doet u via volgende kanalen:

      • Online via het reservatieformulier: https://www.hamme.be/sociaal-restaurant; 
      • Door te bellen naar het nummer 0475 80 11 19;
      • Of door een reservatieformulier te deponeren in de brievenbus aan het restaurant. Het reservatieformulier kan u verkrijgen in het restaurant zelf of bij de woonassistent.

      Reserveren en annuleren kan uiterlijk tot woensdagochtend 12.00 uur voor de week nadien.

      Annulaties worden enkel telefonisch of via mail aanvaard, dit kan op 0475 80 11 19 of via mail aan elke.dierick@hamme.be Een annulatie kan nooit mondeling doorgegeven worden aan de medewerker van het sociaal restaurant.

      Laattijdige annulaties worden alleen aanvaard wanneer er sprake is van overmacht. Bij het terugkerend niet respecteren van de annulatievoorwaarden, kan de toegang tot het restaurant worden geweigerd.

       

      Art. 7              Prijs en betaling

      Betalen kan uitsluitend via bancontact, er wordt geen cash aanvaard.

       

      • Bezoekers sociaal restaurant:

      Er worden twee prijzen gehanteerd.
      Het standaardtarief bedraagt 8,00 euro voor een volledige maaltijd. Als u een OK-Pas hebt, betaalt u het kortingstarief van 7,00 euro.
      U ontvangt de OK-pas als u geniet van een verhoogde tussenkomst in de gezondheidszorg. Een OK-pas kan u aanvragen bij Team leven en welzijn van lokaal bestuur Hamme.

      • Medewerkers:

      Medewerkers betalen 6,50 euro voor een warme maaltijd.

       Art. 8              Roken

      In de cafetaria en het restaurant geldt een rookverbod. Bezoekers mogen op het terras roken. Personeel mag alleen roken op de daarvoor voorziene plaatsen.

       Art. 9              Huisdieren

      Huisdieren zijn verboden tijdens de openingsuren van het sociaal restaurant, van 11.30 u. tot 13.00 u. Huisdieren zijn toegelaten tijdens de openingsuren van de cafetaria, op voorwaarde dat ze geen overlast veroorzaken. In geval van overlast kan het personeel de toegang van huisdieren tot de cafetaria weigeren.

       Art. 10           Respect

      Elke bezoeker toont respect voor de medewerkers van het restaurant, de infrastructuur, het materiaal en de afspraken/reglementen met betrekking tot het gebruik van de restaurants. Elke bezoeker toont ook respect voor de medebezoeker, zijn afkomst en overtuiging. Bij ongepast gedrag, waardoor de werking en sfeer verstoord wordt, hebben de medewerkers de bevoegdheid om hierop te anticiperen zodoende de rust te herstellen. Bij terugkerend storend gedrag kan de toegang tot het restaurant worden geweigerd.

       Art. 11           Contact

      Bij vragen of opmerkingen kan u de woonassistent bereiken via e-mail aan  sociaalrestaurant@hamme.be of telefonisch via 0475 80 11 19.

      Suggesties of klachten kunnen altijd (anoniem) gemeld worden aan de woonassistent of via de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail aan jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.

       

    • Reglement seniorenrestaurant en cafetaria zorgsite Meulenbroek - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77: '[...] De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid, de retributies en het inwendige bestuur van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;'

      OVERWEGINGEN:

      • Er bestaat nog geen reglement over de regels met betrekking tot het gebruik van het seniorenrestaurant en de cafetaria op zorgsite Meulenbroek.
      • Een reglement is aangewezen om de gebruikers te informeren en de bestaande werking te formaliseren zodat ernaar verwezen kan worden bij overtreding van de gangbare afspraken en opgetreden kan worden bij eventuele overlast.
      • Het reglement bevat bepalingen over de doelstellingen, openingsuren, werkwijze, maaltijden, prijs en betaling, roken, huisdieren en omgangsvormen.

      BESLUIT:

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement seniorenrestaurant en cafetaria zorgsite Meulenbroek als volgt goed:

       

      Art. 1              Doelstelling

      Via het seniorenrestaurant en de cafetaria voorzien we een plek waar iedereen welkom is om op een laagdrempelige manier samen te genieten van een gezonde, warme en betaalbare maaltijd of drankje binnen een gezellige sfeer.

       Art. 2              Wie kan gebruik maken van het seniorenrestaurant en de cafetaria?

       Het seniorenrestaurant en de cafetaria zijn er voor:

      • Hammenaars die 65 jaar of ouder zijn en hun partner, wanneer u als koppel komt, dient één van de partijen minstens 65 jaar of ouder te zijn;
      • Bewoners van de assistentiewoningen;
      • Familieleden van bewoners (WZC en assistentiewoningen) of gasten van het Centrum voor Dagverzorging die, samen met hun familielid, wensen te eten in het seniorenrestaurant en de cafetaria;
      • Medewerkers (personeelsleden, stagiairs, jobstudenten en vrijwilligers van gemeente Hamme, OCMW Hamme en politie Hamme).

       Art. 3              Openingsuren

      Het seniorenrestaurant is 7 op 7 open, ook op zon- en feestdagen, telkens van 11.30 uur tot 13 uur. Wanneer wij uitzonderlijk gesloten zijn, communiceren wij dit zo snel mogelijk in het restaurant en de cafetaria en via de gemeentelijke kanalen.

       De cafetaria is 7 op 7 open, ook op zon- en feestdagen, telkens van 14.00 uur tot 18.00 uur. De laatste bestelling wordt om 17.30 uur geplaatst. De cafetaria is iedere derde donderdag van de maand gesloten omwille van overkoepelende activiteiten, georganiseerd voor bewoners en gasten. Uitzonderlijk kan de cafetaria ook op andere dagen gesloten zijn. Dit wordt zo snel mogelijk gecommuniceerd in het restaurant en cafetariagedeelte.

      Art. 4              Werkwijze

      Wij werken volgens een zelfbedieningssysteem. Als klant dient u zelf om uw maaltijd te gaan en dient u zelf uw tafel af te ruimen, dit geldt ook voor de cafetaria. Bediening aan tafel is niet voorzien. Uitzondering hierop, voor het restaurantgebeuren, zijn de tafels met speciale aanduiding. Aan deze tafels wordt men wel bediend wanneer men hulpbehoevend is en:

      • alleen eet of
      • er niemand in het gezelschap van deze persoon in staat is deze te bedienen.

       Men mag vrij kiezen waar men zit, er worden geen zitjes gereserveerd. Wie samen wenst te eten, moet samen arriveren.

      Alleen medewerkers kunnen een beroep doen op de gereserveerde plaatsen voor medewerkers.

       De tafels en stoelen hebben een vaste plaats en blijven zo staan.

       Medewerkers hebben voorrang bij het halen van een maaltijd, zij mogen dus ‘voorsteken’. Medewerkers hebben namelijk maar beperkte tijd om te eten.

       Art. 5              De maaltijd

      Er wordt iedere dag een gezonde maaltijd aangeboden. Er wordt één optie per dag aangeboden. Een maaltijd bestaat uit: soep, een hoofdgerecht en een dessert. Het is niet mogelijk een vervanging te krijgen indien men één component van de maaltijd niet wenst, zo kan men geen twee desserts vragen omdat men geen soep wenst. In de maaltijd is ook één drankje inbegrepen bestaande uit plat of bruiswater. Andere of bijkomende dranken zijn te verkrijgen aan de bar tegen de daar gangbare prijs.

      Er worden geen aanpassingen aan de maaltijden voorzien op individuele basis, ook niet voor allergieën. Allergieën staan steeds op de menu vermeld.

      Een vegetarische maaltijd kan voorzien worden, indien dit minstens één dag op voorhand telefonisch is aangevraagd op het nummer 052 33 92 10.

      Er is geen mogelijkheid om maaltijden af te halen. In gevalle een gemotiveerde vraag, door een flatbewoner van zorgsite Meulenbroek, kan hierop een uitzondering toegestaan worden, bv. bij ziekte. Deze uitzondering kan enkel gegeven worden door het diensthoofd van de keuken of diens vervanger.

       

      Art. 6              Prijs en betaling

      • Bezoekers:

      Er worden twee prijzen gehanteerd.

      Het standaardtarief bedraagt 8,00 euro voor een volledige maaltijd. Als u een OK-Pas hebt, betaalt u het kortingstarief van 7,00 euro.

      U ontvangt de OK-pas als u geniet van een verhoogde tussenkomst in de gezondheidszorg. Een OK-pas kan u aanvragen bij de dienst Samenleving en Gezin van de gemeente Hamme.

       

      • Medewerkers:

      Medewerkers betalen 6,50 euro voor een warme maaltijd.

       

      • Broodmaaltijd:

      Een broodmaaltijd is beschikbaar voor personeel, familieleden van bewoners en gasten van het Centrum voor dagverzorging. Een broodmaaltijd kost 3,50 euro.

      Een broodmaaltijd dient telkens voor 10.00 uur besteld te worden via de keuken. Betalen doet men aan de hand van een bonnetje dat beschikbaar is aan het onthaal. De broodmaaltijd is in het restaurant beschikbaar vanaf 11.30 uur.

       

      • Soep:

      Medewerkers kunnen altijd gratis soep krijgen, los van de warme maaltijd. Deze kan niet meegenomen worden naar huis.

      Bewoners van de assistentiewoningen kunnen tijdens de openingsuren van het restaurant meeneemsoep aankopen.

      Restaurantgebruikers kunnen na het nuttigen van hun maaltijd, meeneemsoep aankopen vanaf 13.00 uur. Dit aanbod is beperkt en kan variëren van dag tot dag. Er wordt sowieso geen extra soep voorzien ter verkoop. Er kan geen soep gereserveerd worden.

      Een halve liter soep kost 1 euro, één liter soep kost 2 euro.

      Betalen kan via bancontact of cash.

       Art. 7              Roken

      In de cafetaria en het restaurant geldt een rookverbod. Bezoekers mogen op het terras roken. Personeel mag alleen roken op de daarvoor voorziene plaatsen.

       Art. 8              Huisdieren

      Huisdieren zijn verboden tijdens de openingsuren van het seniorenrestaurant, van 11.30 u. tot 13.00 u. Huisdieren zijn toegelaten tijdens de openingsuren van de cafetaria, op voorwaarde dat ze geen overlast veroorzaken. In geval van overlast kan het personeel de toegang van huisdieren tot de cafetaria weigeren.

       Art. 9              Respect

      Elke bezoeker toont respect voor de medewerkers van het restaurant, de infrastructuur, het materiaal en de afspraken/reglementen met betrekking tot het gebruik van de restaurants. Elke bezoeker toont ook respect voor de medebezoeker, zijn afkomst en overtuiging. Bij ongepast gedrag, waardoor de werking en sfeer verstoord wordt, hebben de medewerkers de bevoegdheid om hierop te anticiperen zodoende de rust te herstellen. Bij terugkerend storend gedrag kan de toegang tot het restaurant worden geweigerd.

       Art. 10           Contact

      Bij vragen of opmerkingen kan u tijdens de kantooruren terecht bij de receptie van het WZC op het nummer 052 33 92 00 of u komt langs van maandag tot donderdag tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 16 uur. Op vrijdag kan dit tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 15.30 uur.

      Suggesties of klachten kunnen altijd (anoniem) gemeld worden in de klachten- en suggestiebus aan de inkom van het WZC of rechtstreeks aan de kwaliteitscoördinator Jessica Naert via mail op jessica.naert@hamme.be of telefonisch via 052 33 92 00.

    • Indexering dagprijs WZC Meulenbroek, assistentiewoningen/serviceflats De Durme, Den Eendengaerd, Den Craenevliet en De Wuiten, en CDV Den Oever - goedkeuring - besluit

      REGELGEVING:

       

      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77: '[...] De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid, de retributies en het inwendige bestuur van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;'
      • Ministerieel besluit van 9 december 2009 tot bepaling van de samenstelling van de dagprijs, de extra vergoedingen en de voorschotten ten gunste van derden aangerekend in de woon-zorgcentra.
      • Ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de instellingen van de sector voor bejaardenopvang (gewijzigd bij BVR van 9 januari 2015, in het B.S. op 02/02/2015), in het bijzonder art 5.

      OVERWEGINGEN:

      • De vorige indexering van de dagprijzen van de ouderenvoorzieningen dateert van 1 februari 2023.
      • Deze indexering is de normale wettelijke jaarlijkse prijsindexering,  toe te passen vanaf 01/02/2024 en bedraagt 1,64%
      • Deze indexering werd op voorhand via het e-loket ter goedkeuring ingediend bij het Agentschap Zorg & Gezondheid. De melding werd gedaan aan de bewoners, minimum 30 dagen op voorhand.
      • Deze indexering werd beslist op het vast bureau van 12.12.2023.
      • Het opnamebeleid van het wzc voorziet dat het vast bureau beslist tot wettelijke indexering van da dagprijzen, met bekrachtiging door de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:

      De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 12.12.2023 om de dagprijzen van de oudereninstellingen wettelijk te indexeren als volgt:

      • 1- persoonskamer: van € 60,99 - naar € 61,88
      • 1- persoonskamer (niet-Hammenaar): van € 63,74 - naar € 64,67
      • Vroegere meerpersoonskamer: van € 50,23 - naar € 50,96
      • Koppelkamer: van € 49,24 - naar € 49,96
      • CVK: 1- persoonskamer: van € 60,99 - naar € 61,88
      • Assistentiewoningen Den Eendengaerd: van € 32,66 - naar € 33,14
      • Assistentiewoningen Den Craenevliet: van € 37,76 - naar € 38,31
      • Assistentiewoningen De Durme: van € 25,87 - naar € 26,25
      • Assistentiewoningen De Wuiten:
        • § 1 slaapkamer groot: van € 37,11 – naar € 37,65
        • § 1 slaapkamer klein: van € 36,55– naar € 37,08
        • § 2 slaapkamers: van € 38,77– naar € 39,34
      • CDV Den Oever: van € 23,35 – naar € 23,69
      • CDV Den Oever (niet-Hammenaar): van € 26,10 – naar € 26,48

De heer raadsvoorzitter Jan Laceur verklaart de zitting gesloten.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

André Reuse
algemeen directeur

Jan Laceur
raadsvoorzitter