Terug
Gepubliceerd op 19/09/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 11/09/2024 - 20:00

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Vierweegs - aanpassing - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement inzake de circulatie in Vierweegs goed te keuren.

In de bestaande toestand gold verboden toegang tussen Ekelbeke en Evangeliestraat, behalve voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Met deze regel werd ook het landbouwverkeer gevat, waardoor dit verkeer een omweg moest maken door de dorpskern van Zogge. Dit is niet wenselijk, waardoor heden een alternatief voorligt dat het landbouwverkeer ontziet.

  • De verbodsmaatregel wordt aldus verengd tot bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan, met een uitzondering voor landbouwvoertuigen. De facto is er geen eenrichtingsverkeer meer, maar een toegangsverbod vanaf Ekelbeke, Lippeveldwegel en Moerheide, richting Evangeliestraat. Ruiters, fietsers, bestuurders van tweewielige brom- en motorfietsen worden niet gevat door het verbod. Bewoners en hun bezoekers kunnen met gewone motorvoertuigen het perceel in beide richtingen verlaten, maar slechts tot het eerstvolgende verbod C5.
  • In Ekelbeke en Lippeveldwegel wordt voor de bestuurders voor wie het verbod C5 geldt bij het rechtsafslaan een vooraankondiging geplaatst door middel van de verkeersborden C31b met de onderborden type IV met opschrift “uitgezonderd landbouwvoertuigen” en M3bis. Hoewel het toegangsverbod niet geldt voor ruiters en tweewielige motorfietsen, worden deze categorieën niet mee vermeldt op het onderbord bij het bord C5. Het vermelden van alle toegelaten categorieën zou het bord zeer bezwaren en de leesbaarheid niet ten goede komen.
  • De bestaande borden D1 verdwijnen, zij mogen immers geen blauwe onderborden dragen die vereist zijn in deze context. Het bord C31a met onderborden in Ekelbeke verdwijnt eveneens. Het verbod C5 is vanaf die plaats voldoende zichtbaar zodat een vooraankondiging onnodig is.

REGELGEVING:

Bevoegdheid

  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017. 

Juridische context

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
  • het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
  • het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
  • het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
  • het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
  • de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

OVERWEGINGEN:

Feiten en context

  • Voorheen werden wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Vanaf 2019 opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.
  • Dit reglement wijzigt de circulatie in Vierweegs. In de bestaande toestand gold verboden toegang tussen Ekelbeke en Evangeliestraat, behalve voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Met deze regel werd ook het landbouwverkeer gevat, waardoor dit verkeer een omweg moest maken door de dorpskern van Zogge. Dit is niet wenselijk, waardoor heden een alternatief voorligt dat het landbouwverkeer ontziet.
  • De verbodsmaatregel wordt aldus verengd tot bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan, met een uitzondering voor landbouwvoertuigen. De facto is er geen eenrichtingsverkeer meer, maar een toegangsverbod vanaf Ekelbeke, Lippeveldwegel en Moerheide, richting Evangeliestraat. Ruiters, fietsers, bestuurders van tweewielige brom- en motorfietsen worden niet gevat door het verbod. Bewoners en hun bezoekers kunnen met gewone motorvoertuigen het perceel in beide richtingen verlaten, maar slechts tot het eerstvolgende verbod C5.
  • In Ekelbeke en Lippeveldwegel wordt voor de bestuurders voor wie het verbod C5 geldt bij het rechtsafslaan een vooraankondiging geplaatst door middel van de verkeersborden C31b met de onderborden type IV met opschrift “uitgezonderd landbouwvoertuigen” en M3bis. Hoewel het toegangsverbod niet geldt voor ruiters en tweewielige motorfietsen, worden deze categorieën niet mee vermeldt op het onderbord bij het bord C5. Het vermelden van alle toegelaten categorieën zou het bord zeer bezwaren en de leesbaarheid niet ten goede komen.
  • De bestaande borden D1 verdwijnen, zij mogen immers geen blauwe onderborden dragen die vereist zijn in deze context. Het bord C31a met onderborden in Ekelbeke verdwijnt eveneens. Het verbod C5 is vanaf die plaats voldoende zichtbaar zodat een vooraankondiging onnodig is.
  • Dit reglement moet samen gelezen worden met het grafisch plan. Het grafisch plan maakt integraal deel uit van dit reglement en heeft voorrang op de besluittekst.


Motivering

  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz
Onthouders: Agnes Onghena, Gilles Verbeke
Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 onthoudingen

BESLUIT:

Artikel.1.

De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.

Art.2.

De gemeenteraad neemt kennis van en keurt goed de gecoördineerde versie van het reglement zoals hieronder beschreven.

 

Artikel 1: opheffing
Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Vierweegs, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 2: verbodsbepalingen
Er geldt verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan tussen Ekelbeke en Evangeliestraat. Deze regel geldt niet voor bestuurders van landbouwvoertuigen.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C5 aangevuld met het onderbord type IV met opschrift “uitgezonderd landbouwvoertuigen” in
    • Vierweegs, na het kruispunt met Ekelbeke;
    • Vierweegs, na het kruispunt met Lippeveldwegel;
    • Vierweegs, na het kruispunt met Moerheide.

Artikel 3: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 4: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid
Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket lokale besturen.

Artikel 5: Kennisgeving
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:

  • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
  • Dienst griffie van de Oost-Vlaanderen;
  • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
  • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
  • Departement Publieke Ruimte (logistiek@hamme.be).

Artikel 6: Opname in de verkeersdatabank.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

Bijlage

  • Grafisch plan