Terug
Gepubliceerd op 19/09/2024

Besluit  gemeenteraad

wo 11/09/2024 - 20:00

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Zogge - goedkeuring

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Ann Verschelden, burgemeester
Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een aanpassing aan het aanvullend reglement inzake de circulatie in Zogge goed te keuren.

De voorgestelde wijziging consolideert de maatregelen in Zogge naar aanleiding van de heraanleg van Heirbaan en voorziet in de aanleg van twee parkeerplaatsen aan een nieuwe laadpaal ter hoogte van de kerk. Tegelijk wordt de signalisatie op punt gesteld:

    • De voorrangsregeling voor wie vanaf Kerkhofwegje richting Zogge rijdt, is niet conform. De verplichte voorrangsregeling in Zogge ontbreekt. Bovendien zijn de voorwaarden om de voorrang te regelen niet vervuld. In beginsel is deze foute regeling er gekomen omdat Kerkhofwegje onvoldoende tijdig op te merken is door de bestuurders die in Zogge rijden. Om hieraan tegemoet te komen, wordt in Zogge het bord B17 geplaatst om de bestuurders attent te maken op het kruispunt en de geldende voorrangsregeling, het bord B1 in Kerkhofwegje wordt opgeheven.
    • Het beperkt eenrichtingsverkeer tussen Neerland en Boschmansstraatje wordt uitgebreid tot bestuurders van speed pedelecs. Deze bestuurders zijn immers ook toegelaten in Boschmansstraatje, wat het logisch maakt deze verbinding ook voor hen te faciliteren. De wegcode voorziet nu, in tegenstelling tot bij het ingaan van de eerdere maatregel, tot het uitbreiden van deze maatregel. De onderborden type M worden in die zin vervangen.
    • Bij het inrijden van de bebouwde kom, vanuit Lippeveld, wordt een zone 30 ingesteld. Aan de andere zijde van de weg ontbreekt het bord dat deze zone beëindigt. Het wordt toegevoegd.
    • De schoolomgevingen worden conform de wettelijke verplichting aan beide zijden van Zogge aangeduid.
    • Ter hoogte van de achterzijde van de kerk, tegenover HNR 66, worden 2 parkeerplaatsen gecreëerd voor elektrische of elektrische hybride voertuigen, ter hoogte van de laadpaal. Het betreft laden in een blauwe zoneregeling van 3u teneinde voldoende rotatie te verzekeren aan de laadpaal, in overeenstemming met gelijkaardige regelingen in de gemeente.
    • Het verkeersbord B3 ter hoogte van HNR 9 – 11 wordt verwijderd. Het is einde levensduur en met de herinrichting van het kruispunt met Heirbaan is de voorrangsregeling goed en tijdig zichtbaar.

REGELGEVING:

Bevoegdheid
  • Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Juridische context
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
  • Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975.
  • Het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976.
  • Het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009.
  • De omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009.

OVERWEGINGEN:

Feiten en context

  • Voorheen werden wijzigingen aan aanvullende reglementen apart voorgelegd aan de gemeenteraad. Vanaf 2019 opteert het gemeentebestuur om te werken via een gecoördineerde versie per straat.
  • Dit reglement consolideert de maatregelen in Zogge naar aanleiding van de heraanleg van Heirbaan en voorziet in de aanleg van twee parkeerplaatsen aan een nieuwe laadpaal ter hoogte van de kerk. Tegelijk wordt de signalisatie op punt gesteld:
    • De voorrangsregeling voor wie vanaf Kerkhofwegje richting Zogge rijdt, is niet conform. De verplichte voorrangsregeling in Zogge ontbreekt. Bovendien zijn de voorwaarden om de voorrang te regelen niet vervuld. In beginsel is deze foute regeling er gekomen omdat Kerkhofwegje onvoldoende tijdig op te merken is door de bestuurders die in Zogge rijden. Om hieraan tegemoet te komen, wordt in Zogge het bord B17 geplaatst om de bestuurders attent te maken op het kruispunt en de geldende voorrangsregeling, het bord B1 in Kerkhofwegje wordt opgeheven.
    • Het beperkt eenrichtingsverkeer tussen Neerland en Boschmansstraatje wordt uitgebreid tot bestuurders van speed pedelecs. Deze bestuurders zijn immers ook toegelaten in Boschmansstraatje, wat het logisch maakt deze verbinding ook voor hen te faciliteren. De wegcode voorziet nu, in tegenstelling tot bij het ingaan van de eerdere maatregel, tot het uitbreiden van deze maatregel. De onderborden type M worden in die zin vervangen.
    • Bij het inrijden van de bebouwde kom, vanuit Lippeveld, wordt een zone 30 ingesteld. Aan de andere zijde van de weg ontbreekt het bord dat deze zone beëindigt. Het wordt toegevoegd.
    • De schoolomgevingen worden conform de wettelijke verplichting aan beide zijden van Zogge aangeduid.
    • Ter hoogte van de achterzijde van de kerk, tegenover HNR 66, worden 2 parkeerplaatsen gecreëerd voor elektrische of elektrische hybride voertuigen, ter hoogte van de laadpaal. Het betreft laden in een blauwe zoneregeling van 3u teneinde voldoende rotatie te verzekeren aan de laadpaal, in overeenstemming met gelijkaardige regelingen in de gemeente.
    • Het verkeersbord B3 ter hoogte van HNR 9 – 11 wordt verwijderd. Het is einde levensduur en met de herinrichting van het kruispunt met Heirbaan is de voorrangsregeling goed en tijdig zichtbaar.

 

Motivering

  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Publieke stemming
Aanwezig: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz, André Reuse
Voorstanders: Jan Laceur, Ann Verschelden, Luk De Mey, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Pieter Bieseman, Etienne De Prijcker, Jan De Graef, Lotte Peeters, Robby Van der Stock, Jo Laureys, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Mathieu Weyn, Agnes Onghena, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, Christel Vanhoyweghen, Frank Van Erum, Mustafa Tokgoz
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

Artikel.1.

De gemeenteraad neemt kennis van de voorgestelde aanpassingen en keurt deze goed.

Art.2.

De gemeenteraad neemt kennis van en keurt goed de gecoördineerde versie van het reglement zoals hieronder beschreven.

 

Artikel 1: opheffing

Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Zogge, behoudens deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Artikel 2: verbodsbepalingen

Artikel 2.1: verboden richting

Er geldt verboden richting voor iedere bestuurder tussen Boschmansstraatje en Neerlandt. Deze regel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C1 aangevuld met het onderbord type M12 tegenover HNR 46B;
  • Verkeersbord F19 aangevuld met het onderbord type M18 ter hoogte van HNR 36

Artikel 2.2: verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 1.5t

Er geldt verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 1.5t op het plein ten zuiden van de kerk.

 

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord C21 met opschrift 1.5t, aan de toegang van het plein.

Artikel 3: bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren

Artikel 3.1: parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap

Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, op twee parkeerplaatsen aan de noordelijke gevel van de kerk.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • Verkeersbord E9a aangevuld met het onderbord type VIId met het rolstoelsymbool, op twee parkeerplaatsen aan de noordelijke gevel van de kerk.

Artikel 3.2: parkeren uitsluitend voor elektrische of hybride elektrische voertuigen

Er geldt parkeren uitsluitend voor elektrische of hybride elektrische voertuigen, op twee parkeerplaatsen aan de achterzijde van de kerk, tegenover HNR 66, in een blauwe zoneregeling van 3 uur.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a met het symbool van de stekker, aangevuld met het onderbord type VIIb/c met opschrift “3uur”, op twee parkeerplaatsen aan de achterzijde van de kerk, tegenover HNR 66.

Artikel 4: oversteekplaatsen

Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn aangebracht:

  • Ter hoogte van HNR 22;
  • Ter hoogte van de trage weg naast HNR 62

Artikel 5: overlangse markeringen die de rijstroken afbakenen

Artikel 5.1: doorlopende streep

Een doorlopende streep is getrokken over ca. 5m voor het kruispunt met Heirbaan. De doorlopende streep wordt voorafgegaan door een naderingsmarkering.

Artikel 6: kennisgeving aan de Vlaamse Overheid

Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket lokale besturen.

Artikel 7: Inwerkingtreding.

Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 8: Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit en haar bijlage worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Artikel 9: Kennisgeving.
Afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan volgende instanties:

  • Bestendige deputatie van de provincieraad (info@oost-vlaanderen.be);
  • Dienst griffie van de provincie Oost-Vlaanderen;
  • De griffie van de politierechtbank (politierechtbank.dendermonde@just.fgov.be);
  • Politiezone Hamme Waasmunster (PZ.HammeWaasmunster@police.belgium.eu);
  • Departement publieke ruimte (logistiek@hamme.be).

Artikel 10: Opname in de verkeersbordendatabank.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra als mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

Bijlage

  • grafisch plan