Terug
Gepubliceerd op 08/04/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 30/03/2022 - 20:00

Gemeentelijk onderwijs - actualisering arbeidsreglement GKS Ondersteboven - goedkeuring - besluit

Aanwezig: Jan Laceur, raadsvoorzitter
Herman Vijt, burgemeester
Luk De Mey, Ann Verschelden, Koen Mettepenningen, Mieke De Keyser, Kurt De Graef, Jan Ketels, Jan De Graef, Lotte Peeters, An Geerinck, François Van den Broeck, Jan Rosschaert, Fatima Gökce, Yentl Scheirs, Henri Peelman, Guy Bogaert-De Clercq, Christoff Van Gaeveren, Agnes Onghena, Mustafa Tokgoz, Gilles Verbeke, Leo Van der Vorst, Mario Michils, Ignace Sertijn, gemeenteraadsleden
André Reuse, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lien De Vos, Christel Vanhoyweghen, gemeenteraadsleden
Afwezig: Frank Van Erum, gemeenteraadslid

Naar aanleiding van gewijzigde onderwijswetgeving in het bijzonder omtrent evaluatie was een update van het arbeidsreglement van de school noodzakelijk.

De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld in het OCSG van 16 december 2021

Belangrijke aanpassingen aan het arbeidsreglement :

  • Hoofdstuk 2 Art 19: Invoegen §2 in verband met Instellingsgebonden taken.
  • Hoofdstuk 7 Art 100 §2-101 §1: Herformulering bepaling in verband met functiebeschrijvingen en (negatieve) evaluatie.
  • Hoofdstuk 7 100bis: toevoeging van de term negatieve beoordeling en invoeging §3.
  • Hoofdstuk 12 Art 157: Herformuleren verwerking van privacygevoelige documenten.

REGELGEVING:

  • Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel.
  • Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
  • Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997.
  • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 dat de bevoegdheid tot vaststellen van reglementen bij de gemeenteraad legt.

OVERWEGINGEN:

  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
  • Het arbeidsreglement van GBS De Dobbelsteen werd aangepast en goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 20 juni 2018.
  • Voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement moeten de onderhandelings- en overlegprocedures worden gevolgd.
  • De huidige aanpassingen werden overlegd en onderhandeld in het OCSG van 16 december 2021.
  • De besprekingen in het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2021.
  • In elke vestigingsplaats moet er een afschrift van het arbeidsreglement aanwezig zijn. De personeelsleden moeten het op elk ogenblik en zonder tussenpersoon kunnen inkijken. In de hoofdschool moet bovendien op een gemakkelijk toegankelijke plaats een bericht worden aangeplakt met de vermelding van de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd. Elk personeelslid dient bij zijn indiensttreding een kopie van het arbeidsreglement te ontvangen. Het personeelslid moet ook een kopie van iedere wijziging ontvangen. Het gaat om een absolute verplichting. Bij het niet naleven ervan is het personeelslid niet gebonden door de bepalingen van het arbeidsreglement. Het schoolbestuur en de directeur hebben er dus alle belang bij een schriftelijk bewijs te hebben dat aantoont dat het personeelslid een exemplaar heeft ontvangen. De personeelsleden moeten ook op een gemakkelijk toegankelijke plaats inzage kunnen hebben in de teksten waar het arbeidsreglement naar verwijst. Er moet binnen de acht dagen vanaf de datum van inwerkingtreding van het arbeidsreglement een afschrift worden bezorgd aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.
  • De Belangrijke aanpassingen aan het arbeidsreglement:
    • Hoofdstuk 2 Art 19: Invoegen §2 in verband met Instellingsgebonden taken.
    • Hoofdstuk 7 Art 100 §2-101 §1: Herformulering bepaling in verband met functiebeschrijvingen en (negatieve) evaluatie.
    • Hoofdstuk 7 100bis: toevoeging van de term negatieve beoordeling en invoeging §3.
    • Hoofdstuk 12 Art 157 : Herformuleren verwerking van privacygevoelige documenten.

BESLUIT:

Artikel 1: Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 juni 2018, op te heffen.

Artikel 2: Het herwerkte arbeidsreglement van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven goed te keuren.

Artikel 3: Afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement te bezorgen aan de personeelsleden van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven.

Artikel 4: Afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement te bezorgen aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.