Naar aanleiding van de benoeming van schepen Ann Verschelden als burgemeester per ministerieel besluit van 8 januari 2024 (en de aktename daarvan op 24 januari 2024 door de raad voor maatschappelijk welzijn) moest het huishoudelijk reglement van het Kinderdagverblijf De Zonnebloem aangepast worden. Daarom werd de verwijzing naar de betrokken schepen aangepast en staat er nu algemeen vermeld 'Schepen bevoegd voor kinderopvang'. Er wordt hierbij verwezen naar de algemene website van Hamme waar het bestuur uitgebreid wordt voorgesteld. Tegelijkertijd werden de andere verwijzingen in het huishoudelijk reglement naar concrete personen (verantwoordelijke kinderopvang en departementshoofd) geanonimiseerd. De contactgegevens van de verantwoordelijke Kinderopvang zijn terug te vinden op de website.
REGELGEVING:
OVERWEGINGEN:
BESLUIT:
Het huishoudelijk reglement voor kinderdagverblijf De Zonnebloem wordt opgemaakt als volgt. Het voorgaande wordt hierbij opgeheven.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
KINDERDAGVERBLIJF DE ZONNEBLOEM VAN HET OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
GEMEENTEBESTUUR HAMME
1.Inhoudsopgave
1.INHOUDSOPGAVE 1
2.ALGEMEEN 3
2.1.Organisator 3
2.2.Kinderopvanglocatie en verantwoordelijke 3
2.3.Noodnummer 3
2.4.Openingsdagen en openingsuren van de kinderopvanglocatie 3
2.5.Kind en Gezin 3
3.HET BELEID 4
3.1.De aangeboden kinderopvang 4
3.1.1.Het pedagogisch beleid 4
3.1.2.Leefgroepen 5
3.1.3.Afspraken over eten 5
3.1.3.1.Ontbijt 5
3.1.3.2.Flesvoeding 5
3.1.3.3.Borstvoeding 5
3.1.3.4.Maaltijden 5
3.1.3.5.Allergie of dieetvoeding 5
3.1.3.6.Traktatie 5
3.1.4.Afspraken over verzorging 6
3.1.4.1.Reservekledij 6
3.1.4.2.Juwelen 6
3.1.4.3.Zindelijkheid 6
3.1.4.4.Luizen 6
3.1.5.Afspraken over opvolging van de kinderen 6
3.2.Inschrijving en opname 7
3.3.Brengen en halen van jouw kind 7
3.3.1.Vroeger brengen of later ophalen 7
3.3.2.Na sluitingstijd 7
3.3.3.Personen die je kind kunnen afhalen 7
3.4.Ziekte of ongeval van een kind 8
3.4.1.Bestellen is betalen 8
3.4.2.Besmettelijke ziekte 9
3.4.3.Je kind wordt ziek of heeft een ongeval in de opvang 9
3.4.4.Koorts 9
3.4.5.Terugkomst na ziekte 9
3.4.6.Vaccinaties 9
3.5.Medicatie 9
3.6.De veiligheid 10
3.6.1.Risicoanalyse 10
3.6.2.Crisisprocedure 10
3.6.3.Veilige toegang 10
3.6.4.Veilig slapen 10
3.6.5.Veilige verplaatsing 11
3.7.Samenwerking met andere organisaties 11
3.7.1.Principes voor onze samenwerking met externen 11
3.7.2.Principes voor onze samenwerking met stagiairs 11
4.PRIJS 11
4.1.Hoeveel betaal je? 11
4.1.1.Eerste berekening 11
4.1.2.Nieuwe berekening 12
4.1.3.Geen geldig attest inkomenstarief 12
4.1.4.Controle op Foute informatie 12
4.2.Individueel verminderd tarief 12
4.2.1.Recht op een individueel verminderd tarief 12
4.2.2.Individueel verminderd tarief niet haalbaar 12
4.3.Prijs voor opvang 13
4.4.Principe opvang bestellen, is opvang betalen 13
4.4.1.Extra opvangdagen 13
4.4.2.Regeling afwezigheidsdagen 13
4.4.2.1.Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen 13
4.4.2.2.Ongerechtvaardigde afwezigheidsdagen 14
4.4.3.Wijziging opvangplan 14
4.4.3.1.Negeren van opvangplan 14
4.5.Extra kosten 14
4.5.1.Kosten die te maken hebben met de opvang 14
4.5.2.Niet inbegrepen in de kostprijs 15
4.6.Facturatie 15
4.6.1.Factuur 15
4.6.2.Betaalmodaliteiten 15
4.7.Fiscaal attest 15
4.8.Waarborg 16
5.RECHT VAN HET GEZIN 16
5.1.Wenbeleid 16
5.2.Ouders mogen altijd binnen 16
5.3.Je mag een klacht uiten 17
5.3.1.Procedure in het kinderdagverblijf 17
5.3.1.1.Ontvangstmelding 17
5.3.1.2.Onderzoek 17
5.3.1.3.Een schriftelijke mededeling van het resultaat aan de klager 17
5.3.2.Specifieke klachten 17
5.4.Respect voor privacy en bescherming persoonlijke levenssfeer 17
5.4.1.Doel van de verwerking van de persoonsgegevens 18
5.4.2.Categorieën van verzamelde persoonsgegevens 18
5.4.3.Privacy 18
5.4.4.Rechtsgrond 18
5.4.5.Vertrouwelijkheid 18
5.4.6.Functionaris voor de gegevensbescherming 18
5.4.7.Foto’s, filmpjes en beeldmateriaal 18
6.ANDERE DOCUMENTEN 19
6.1.Verzekering 19
6.2.Inlichtingenfiche en het aanwezigheidsregister 19
6.2.1.Inlichtingenfiche 19
6.2.2.Aanwezigheidsregister 19
6.3.Kwaliteitshandboek 19
7.WIJZIGINGEN 20
7.1.Wijziging van het huishoudelijk reglement 20
7.2.Gelijkwaardige opzegmodaliteiten voor de schriftelijke overeenkomst 20
7.2.1.Opzegmodaliteiten voor het gezin 20
7.2.1.1.Einddatum verlaten 20
7.2.1.2.Einddatum vervroegen of inschrijving annuleren 20
7.2.1.3.Opzegtermijn 20
7.2.1.4.Fout van de opvang 20
7.2.2.Opzegmodaliteiten voor de voorziening 21
8.TOT SLOT 21
2.Algemeen
2.1.ORGANISATOR
Kinderdagverblijf De Zonnebloem is een organisatie van het OCMW van Hamme.
Ondernemingsnummer: 0212.215.907
Schepen van Kinderopvang Recente info is steeds terug te vinden op:
https://www.hamme.be/college-van-burgemeester-en-schepen
Departementshoofd samenleving: 052 47 55 12
Marktplein 1 te 9220 Hamme
2.2.KINDEROPVANGLOCATIE EN VERANTWOORDELIJKE
De verantwoordelijke van het kinderdagverblijf coördineert de activiteiten en begeleidt het personeel. Verder onderhoudt ze het contact met de ouders, de externe instanties en derden.
De contactgegevens van het kinderdagverblijf ‘De Zonnebloem’ zijn terug te vinden op de algemene website van de gemeente Hamme: https://www.hamme.be/kinderdagverblijf-de-zonnebloem
Verantwoordelijke: 052 47 55 58
zonnebloem@hamme.be
Hospitaalstraat 18 te 9220 Hamme
Leefgroepen: De Grassprietjes 0491 61 79 31
De Bijtjes 0491 61 79 32
De Wolkjes 0475 80 54 65
Buiten de openingsuren: Gelieve een boodschap in te spreken of indien bij hoge urgentie het noodnummer te
bellen.
2.3.NOODNUMMER
In noodgevallen kan buiten de openingsuren gebeld worden naar de verantwoordelijke.
Telefoonnummer in geval van nood vanaf 18u30: 0475/82 95 90.
We vragen je met aandrang dit nummer enkel te bellen in uitzonderlijke noodgevallen zoals bv. bij een levensbedreigende besmettelijke ziekte.
2.4.OPENINGSDAGEN EN OPENINGSUREN VAN DE KINDEROPVANGLOCATIE
Het kinderdagverblijf is elke weekdag open van maandag tot en met vrijdag van 6u30 tot 18u30.
Het kinderdagverblijf is gesloten in het weekend en op feestdagen.
De laatste week van december sluit het kinderdagverblijf wegens collectieve vakantie.
Voor andere sluitingsdagen zoals brugdagen maakt het kinderdagverblijf jaarlijks, uiterlijk op 31 december, de vakantiedata van het volgende jaar bekend via een schriftelijke mededeling.
Extra sluitingsdagen worden minstens 1 maand op voorhand gemeld in een brief of e-mail en wordt opgehangen in het kinderdagverblijf.
2.5.KIND EN GEZIN
Kinderdagverblijf De Zonnebloem heeft een vergunning en voldoet aan alle wettelijke voorwaarden en is door Kind en Gezin erkend voor 46 kinderopvangplaatsen en gesubsidieerd voor 46 kinderopvangplaatsen en richt zich tot kinderen van 2 tot 36 maanden. Het voldoet aan de eisen die de overheid stelt.
(kinderopvanglocatie: 910029372)
Kind en Gezin, agentschap Opgroeien
Hallepoortlaan 24 te 1060 Brussel
078 150 100 (Kind en Gezin-lijn)
info@kindengezin.be
Via contactformulier op de website van Kind en Gezin http://www.kindengezin.be
3.Het beleid
3.1.DE AANGEBODEN KINDEROPVANG
Kinderdagverblijf De Zonnebloem organiseert opvang voor baby’s en peuters voor de leeftijd van 2 tot 36 maand.
Kinderdagverblijf De Zonnebloem heeft oog voor zijn maatschappelijke functie en wil alle kinderen opvangen en discrimineert niemand op basis van cultuur, nationaliteit, geslacht, geloof of levensovertuiging.
De opvang van kinderen met een specifieke zorgbehoefte kan indien de opvanglocatie dit toelaat en na overleg met alle betrokken partijen.
De kinderbegeleiders streven naar een zo aangenaam mogelijke opvang en informeren over het verloop van de opvang en het pedagogisch concept.
Afhankelijk van de noden, interesses en actualiteit engageert het team zich er ook toe om ouderbijeenkomsten te organiseren.
Het kinderdagverblijf beschikt over een team kinderbegeleiders, die beantwoorden aan de diplomavereisten van Kind en Gezin en de verwachtingen van het organiserend bestuur. Alle medewerkers volgen regelmatig bijscholing en krijgen op gezette tijden coaching-, functionerings- en/of evaluatiegesprekken om vanuit de actiepunten steeds te werken aan een beter pedagogisch handelen.
Kinderdagverblijf De Zonnebloem informeert de ouder(s) over de resultaten van de inspecties. (Voedselveiligheid, zorginspectie, …)
3.1.1.HET PEDAGOGISCH BELEID
Kinderdagverblijf De Zonnebloem biedt kwaliteitsvolle zorg, opvang en opvoeding van alle kinderen in een veilige, gezonde en pedagogisch verantwoorde omgeving. Met het pedagogisch beleid krijgt je kind de beste kansen om te ontwikkelen en kan het zich goed voelen.
Het basisprincipe is dat we respect hebben voor elk kind zijn/haar eigenheid en zijn/haar persoonlijkheid. We zorgen voor een stimulerende omgeving met speelgoed en activiteiten die aangepast zijn aan de leeftijd en de interesses van de kinderen. Tegelijkertijd zorgen we voor geborgenheid, bieden we een overzichtelijke structuur en regelmaat en respecteren we het ritme van het kind, met het oog op het welbevinden.
Als ouders kennen jullie je kind het best. Daarom vinden we het belangrijk dat we samenwerken.
In onze dagelijkse werking staan ouders en vooral het kind centraal. Samen zorgen we voor de opvoeding en verzorging van de door de kinderbegeleiders opgevangen kinderen.
In de eerste plaats wil het kinderdagverblijf een veilig, kindvriendelijk klimaat scheppen dat de ontwikkeling van de kinderen stimuleert en hun alle kansen biedt om hun talenten en vaardigheden te ontplooien. Om dit te verwezenlijken werkt het kinderdagverblijf volgens de criteria die in de kwaliteitsschaal voor het evalueren van het pedagogisch functioneren van Kind en Gezin worden vooropgesteld.
Wij besteden bijzondere aandacht aan:
• Groei en ontwikkeling
• Individualisering
• Zelfredzaamheid
• Flexibiliteit
• Structureren
• Bewegingsvrijheid
• Veiligheid
Het personeel heeft respect voor de religieuze en filosofische overtuiging van de ouders en is gebonden door het beroepsgeheim.
Het is geheel vrijblijvend om cadeautjes te kopen bij de verjaardag of het afscheid van het kind. In ons pedagogisch concept kan dit ook, maar willen we graag meegeven dat de aanvulling en/of vernieuwing van het spelaanbod van het kinderdagverblijf ons dan het meest plezier doet.
Indien ouders er toch voor kiezen om individuele cadeautjes te kopen, dan willen we vragen om geen snoepgoed te kopen en het bedrag zo laag mogelijk te houden. Rekening houdend met de allergenenwetgeving is een officiële ingrediëntenlijst voor traktatie die voedingswaren bevatten, verplicht.
3.1.2.LEEFGROEPEN
De kinderen worden verdeeld in drie verticale leefgroepen. In een verticale leefgroep verblijven maximum 15 baby’s, kruipers en peuters samen in één groep. Een kind blijft door deze indeling tijdens de hele opvangperiode bij dezelfde kinderbegeleiders. Hierdoor kan er een hechte band ontstaan tussen begeleiders, kinderen en ouders.
In een verticale leefgroep kunnen kleine kinderen leren van de grote, terwijl grote kinderen het vaak leuk vinden om mee te zorgen voor de kleintjes.
Er wordt ook ruimte gecreëerd voor oudergesprekken, waarin het welbevinden en de betrokkenheid van het kind wordt besproken en waarin wordt gepeild naar de tevredenheid van de ouders.
De leefgroepen volgen hun eigen ritme. Voor meer informatie over de dagindeling, de slaap- en eetgewoonten en de spelactiviteiten kan je steeds terecht bij de kinderbegeleiders.
3.1.3.AFSPRAKEN OVER ETEN
3.1.3.1.Ontbijt
Het ontbijt is de meest essentiële maaltijd van de dag, daarom willen we ook vragen om thuis te ontbijten of thuis de eerste flesvoeding te geven. De ochtendspits in het kinderdagverblijf biedt niet de rust en regelmaat waaraan een gezond eetklimaat kan voldoen.
3.1.3.2.Flesvoeding
Baby ‘s krijgen flesvoeding zoals ze dat thuis gewoon zijn.
Flesvoeding (flesjes met de juiste hoeveelheid water en poeder afzonderlijk) breng je zelf mee. Meld ons hoe we dit moeten klaarmaken, zeker bij specifieke bereidingswijzen.
De flesvoeding maken we klaar net voor we ze aan je baby geven. Je brengt het melkpoeder in een afgedekt potje mee, met vermelding van de naam van je kind.
3.1.3.3.Borstvoeding
Geef je borstvoeding? Dan kan dat tijdens de opvang. Je krijgt daarvoor een rustige ruimte. Maak hierover concrete afspraken met de verantwoordelijke en de desbetreffende kinderbegeleiders.
Breng je afgekolfde melk mee? Doe dit gekoeld of ingevroren in een fles, een afgedekt potje of bewaarzakje. Schrijf hier zeker de naam van je kind, de datum en uur van afkolven en datum van invriezen op. We kunnen deze in het kinderdagverblijf niet bewaren in de diepvries.
3.1.3.4.Maaltijden
We kiezen voor een gezonde, gevarieerde en verse voeding zoals Kind en Gezin voorschrijft.
De samenstelling van het menu en de bereiding van het middagmaal gebeurt in de keuken van het woonzorgcentrum Meulenbroek. Het malen, verdelen en proportioneren gebeurt in het kinderdagverblijf zelf. Het menu vind je dagelijks terug via het dagrapport, dat je via Deona krijgt toegestuurd.
Afhankelijk van het tijdstip van aanwezigheid van het jonge kind, verstrekt het kinderdagverblijf de gepaste maaltijd. Voor de peuters, vanaf 18 maanden, worden er vaste tijdstippen gehanteerd omwille van een goede structuur op te bouwen. In de voormiddag wordt er soep voorzien, rond de middag een warme maaltijd, in de namiddag fruit(pap) en in de late namiddag eventueel nog een tussendoortje.
Er worden geen maaltijden meegegeven naar huis, enkel wanneer het kind ziek naar huis wordt gestuurd. Maar dan ligt de verantwoordelijkheid wat betreft de meegegeven voeding, volledig bij de ouders.
3.1.3.5.Allergie of dieetvoeding
Heeft je kind een allergie voor bepaalde voedingstoffen? Dan maken we daar afspraken over samen met de verantwoordelijke en de diëtiste, Griet Holvoet. Indien je kind bepaalde voedingsstoffen niet mag eten, kunnen we de menu voor jouw kind aanpassen, maar enkel door middel van een doktersattest. Ook wanneer er een specifieke dieetwens is, is een doktersattest vereist. Dit attest wordt in de keuken bewaard zodat het keukenpersoneel rekening kan houden met de bepaalde allergieën. Nadien wordt dit attest in het kinddossier tot 5 jaar na vertrek van het kind bewaard.
Bij de wenperiode ontvangt u een document met de 14 wettelijk bepaalde allergenen.
3.1.3.6.Traktatie
Breng je een traktatie mee voor de verjaardag van je kind? Dat kan, maar enkel en alleen producten die aangekocht zijn waarop alle ingrediënten en allergenen staan vermeld samen met de houdbaarheidsdatum.
Zelf bereide traktaties worden niet toegestaan in het kinderdagverblijf.
3.1.4.AFSPRAKEN OVER VERZORGING
Je brengt je kind gewassen en aangekleed naar het kinderdagverblijf. Je kind krijgt bij ons de nodige verzorging. Er zijn handdoeken, washandjes, luiers, slabbetjes en verzorgingsproducten in het kinderdagverblijf aanwezig. Samen met de afvalverwerking betaal je hiervoor een supplement bovenop de dagprijs zoals vermeld staat op het attest inkomenstarief.
Gebruik je speciale verzorgingsproducten of luiers? Breng die dan zelf mee, maar dit wordt niet in vermindering gebracht wat betreft het supplement.
Badjes worden enkel in noodsituaties gegeven of door stagiairs in het kader van hun opleiding.
We vragen om voor je kind een (lichte) slaapzak, tutje(s) (zonder speenkoord!) en een knuffel (geen doek!) te voorzien. Deze blijven in het kinderdagverblijf en zorgen voor een geborgen, persoonlijk slaapplekje. Op gezette tijden wordt dit meegegeven voor een wasbeurt.
Zet duidelijk de naam van je kind op alle persoonlijke spullen. Het personeel van De Zonnebloem kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het verlies of beschadiging van kledij of andere persoonlijke spullen.
3.1.4.1.Reservekledij
We vragen om voldoende reservekleding (ondergoed, onder- en bovenkledij) mee te brengen. Elk kind heeft een eigen kastje om persoonlijke spulletjes in op te bergen. Hou er rekening mee dat de kinderen elke dag kunnen buitenspelen (behalve bij extreme weersomstandigheden). Zorg dus voor kledij die vuil mag worden.
Kledingstukken van het kinderdagverblijf zijn gekenmerkt met de naam van het kinderdagverblijf en worden na uitlening binnen de 3 dagen gewassen terugverwacht.
3.1.4.2.Juwelen
Juwelen zijn niet toegestaan in het kinderdagverblijf. De kans dat ze verloren gaan tijdens een spelmoment is groot en wanneer deze worden ingeslikt door kinderen kunnen zij ook grote schade aanrichten. We zien dit als een groot risico. We doen deze dan ook uit en bewaren ze tot het ophalen op een veilige plaats.
3.1.4.3.Zindelijkheid
Aan de ouders van de kinderen die aan zindelijkheidstraining doen, vragen wij om zelf te zorgen voor voldoende, gemakkelijk aan en uit te trekken kledij om hun kind in alle comfort de zindelijkheidstraining te laten doorlopen. De start van de zindelijkheidstraining gebeurt steeds in samenspraak tussen ouder(s) en kinderbegeleiders.
3.1.4.4.Luizen
Wanneer luizen worden vastgesteld, worden de ouders hiervan op de hoogte gebracht. De andere ouders van de leefgroep krijgen een melding zonder dat de naam van je kind wordt genoemd. We verwachten dat de luizen thuis voldoende behandeld worden.
3.1.5.AFSPRAKEN OVER OPVOLGING VAN DE KINDEREN
Tijdens de opvang is er regelmatig overleg over elk kind individueel en diens noden.
Met vragen over gezondheid, ontwikkeling en activiteiten kan je bij de kinderbegeleiders of verantwoordelijke terecht.
Om ons aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de ontwikkelingsnoden van je kind, letten wij op de motorische, sociale, emotionele, verstandelijke en taalontwikkeling van je kind. Hiervoor maken we gebruik van Ziko-Vo, een opvolgingsdocument dat kijkt naar positieve tendensen op de verschillende ontwikkelingsdomeinen en naar het welbevinden en betrokkenheid van elk kind in de opvang. Deze zaken kunnen ook worden besproken op de aangeboden oudercontacten met de aandachtsbegeleider van uw kind. In elke leefgroep hangt de verdeling van de kinderen met hun aandachtsbegeleider omhoog.
In de huidige tendens van digitaliseren, werken we met een gedigitaliseerd logboek voor de opvolging . We werken met het zeer geschikte en gebruiksvriendelijke Deona, zodat de kinderbegeleiders nog voldoende tijd vrij hebben om pedagogisch correct met de kinderen om te gaan.
3.2.INSCHRIJVING EN OPNAME
Zie bijlage 1.
3.3.BRENGEN EN HALEN VAN JOUW KIND
Je brengt en haalt jouw kind op het uur dat is afgesproken en opgenomen in het opvangplan in de schriftelijke overeenkomst. (Bijlage 2)
We houden de dagen en uren waarop je kind aanwezig is zorgvuldig bij. Jouw bevestiging van deze aanwezigheden is nodig. Je verklaart je akkoord met de aanwezigheden bij betalen van de factuur.
De opvang mag niet gestart worden voor het voorziene openingsuur van 6u30. We vragen om zeker 10 minuten voor het sluitingsuur te komen zodat nog een kort gesprekje mogelijk is voor het sluiten van de opvang.
Om de middagrust van de kinderen niet te verstoren, vragen wij de toegang tussen 12u en 14u beperkt te houden.
Tijdens breng- en ophaalmomenten is de persoon die het kind afhaalt zelf verantwoordelijk voor het kind en de eventuele broers en zussen.
3.3.1.VROEGER BRENGEN OF LATER OPHALEN
Breng of haal je jouw kind vroeger of later dan afgesproken? Dan verwittig je de opvanglocatie. Breng je je kind vaak vroeger of haal je je kind vaak laat af? Dan zoeken we samen naar een andere oplossing en passen indien nodig het opvangplan aan.
3.3.2.NA SLUITINGSTIJD
Het kinderdagverblijf sluit om 18u30. Dat betekent in de praktijk dat je samen met je kind ten laatste om 18u30 het kinderdagverblijf verlaat. Bij herhaaldelijk laattijdig afhalen zal de verantwoordelijke een gesprek aangaan en je vragen om een andere oplossing te zoeken. Indien je niet meewerkt, kan dit leiden tot het beëindigen van de opvang.
Wanneer je kind na 18u30 wordt opgehaald, dien je een toeslag per begonnen half uur te betalen.
De kinderbegeleider wacht samen met je kind tot 18u45.
We trachten om de ouders of een ander persoon, door ouders bij aanvang van de opvang opgegeven, te bereiken. Wanneer deze niet te bereiken zijn, blijft het kind tot 19u30 in de opvang.
Wanneer de verantwoordelijke niet in de mogelijkheid is de ouders te bereiken, wordt in overleg met de politie het kind na 19u30 overgebracht naar een privaat adres.
3.3.3.PERSONEN DIE JE KIND KUNNEN AFHALEN
Enkel de personen van wie de naam op de inlichtingenfiche (Bijlage 3) staat, mogen je kind in de opvang komen halen. Als er toch een ander persoon je kind komt afhalen, verwittig je met een brief of e-mail wie je kind komt afhalen en wanneer. We vragen ook om de kinderbegeleiders een foto te bezorgen van de mensen wie mogelijks je kind komen ophalen.
De ophaler(s) die het kind komen ophalen naast de ouders zelf, moeten minstens 18 jaar zijn. Tussen 16 en 17 jaar wordt er een schriftelijke toelating gevraagd van de ouder(s). Ophalers onder de 16 jaar mogen het kind niet meenemen.
Het ophalen van een kind door een persoon onder invloed is NIET toegelaten. Bij onenigheid kan de politie worden ingeschakeld.
Verandert het ouderlijk gezag, het verblijfsrecht of het bezoekrecht? Meld dit zo snel mogelijk aan de kinderbegeleider en de verantwoordelijke. De verantwoordelijke past dan de inlichtingenfiche aan en eventueel ook de schriftelijke overeenkomst mits een bewijs van de politie/rechtbank.
In uitvoering van artikel 10 van de Verordening wordt de verwerking van persoonsgegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafrechtelijke inbreuken of daarmee verband houdende veiligheidsmaatregelen uitgevoerd door natuurlijke personen of door privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersonen voor zover dat noodzakelijk is voor het beheer van hun eigen geschillen.
3.4.ZIEKTE OF ONGEVAL VAN EEN KIND
Af en toe ziek zijn, is normaal bij kinderen. Hun weerstand is volop in opbouw, dus zijn ze vatbaarder voor infecties. Een kind dat naar de opvang gaat, heeft meer contacten en wordt vaker ziek. Sommige signalen zoals koorts, kondigen een ziekte aan. Een kind met deze signalen verzorg je best thuis. Zieke kinderen kunnen niet in het kinderdagverblijf terecht, zij hebben immers nood aan rust en dat kunnen we in het kinderdagverblijf niet altijd bieden. Het is daarom belangrijk om op voorhand oplossingen te hebben wanneer je kind niet in het kinderdagverblijf terecht kan wegens ziekte.
Afwezigheid omwille van ziekte moet je telefonisch voor 9u melden aan de kinderbegeleiders of de verantwoordelijke. Op die manier hoeven wij geen maaltijden te reserveren voor uw kind. Indien je te laat of niet verwittigd dat je kind niet aanwezig zal zijn, dien je een toeslag te betalen wanneer dit meermaals voorvalt.
Een kind dat niet te ziek is, kan in het kinderdagverblijf terecht wanneer de kinderbegeleider en/of verantwoordelijke akkoord is.
Beoordeel zelf de algemene toestand van je kind of het kan meedoen aan de normale activiteiten in de opvang. Hou zeker ook rekening met besmettingsgevaar voor andere kinderen en geef het kinderdagverblijf informatie over eventuele medicatie en verzorging. Indien de gezondheidstoestand van je kind achteruit gaat, kunnen we nog steeds contact opnemen en vragen om je kind te komen ophalen.
We vragen je met aandrang om onmiddellijk (niet altijd) zichtbare medische problemen te signaleren, vooral wanneer er om die reden bijzondere waakzaamheid nodig is of wanneer er eventueel gevaar kan zijn voor de gezondheid van andere kinderen en de kinderbegeleiders.
De kinderbegeleiders en verantwoordelijke hebben steeds het laatste woord in de beslissing of je kind al dan niet naar de opvang kan. Bij de beslissing denken we aan het belang van jouw kind en aan het belang van de andere opgevangen kinderen en de extra werkbelasting die de zorg voor een ziek kind kan meebrengen.
We kunnen je kind niet opvangen als:
• je kind te ziek is om aan de normale activiteiten in de opvang deel te nemen;
• je zieke kind teveel aandacht en zorg nodig heeft, zodat de veiligheid en de gezondheid van de andere opgevangen kinderen niet meer kan gegarandeerd worden;
• je kind een bepaalde besmettelijke ziekte heeft waarbij het kind zelf of de andere kinderen een risico lopen.
• Één of meerder symptomen heeft:
o Rectaal gemeten koorts (38°C of meer)
o Plots optredende hoest met ademhalingsmoeilijkheden
o Ademhalingsmoeilijkheden
o Plotse verandering van stoelgangpatroon met 2 of meer waterige stoelgangen per dag
o Braken met bloed of herhaaldelijk braken (Uitgezonderd vastgestelde reflux)
o Plotse huiduitslag of blaasjes
De lijst van ziektes, symptomen en aanpak vind je in de infectieziekteklapper van Kind en Gezin www.kindengezin.be/gezondheid-en-vaccineren/ziek.
Met deze milde symptomen kan je kind wel naar de opvang komen:
• Snotneusje
• Lichte hoest
• Gekende chronische hoest (bij hyperreactieve luchtwegen)
• Chronische lossere stoelgang of éénmalig waterige stoelgang
• Gulpje overgeven of braken als gevolg van een gekende reflux
3.4.1.BESTELLEN IS BETALEN
Voor een afwezigheid omwille van ziekte vragen wij een afwezigheidsattest van de behandelende arts. Deze afwezigheidsdagen vallen dan niet onder het principe ‘bestellen is betalen’ en worden niet van het saldo toegekende afwezigheidsdagen afgetrokken.
Heb je geen afwezigheidsattest? Dan worden de afwezigheidsdagen wel verrekend met het saldo afwezigheidsdagen. Indien dit saldo op nul staat, dien je toch voor deze dag te betalen naargelang je inkomenstarief.
3.4.2.BESMETTELIJKE ZIEKTE
Het kinderdagverblijf zal alle ouders verwittigen wanneer er een besmettelijke ziekte in de opvang is, zodat je weet dat er kans bestaat dat je kind met een besmetting in aanraking is gekomen en waarbij je alert kan zijn voor de symptomen.
Om de privacy van de ouders en het kind te beschermen, zijn deze waarschuwingen anoniem.
3.4.3.JE KIND WORDT ZIEK OF HEEFT EEN ONGEVAL IN DE OPVANG
Wanneer je kind in de loop van de dag ziek wordt, neemt het kinderdagverblijf contact op met jou om afspraken te maken over de eventuele medische opvolging en of het al dan niet nodig is om je kind op te halen, afhankelijk van de gezondheidstoestand van je kind.
We vragen waar we je kunnen bereiken in geval van ziekte of een ongeval.
Dit doen we wanneer je kind bijvoorbeeld koorts maakt (38,0°C).
Ben je niet bereikbaar? Dan spreken we een boodschap in en bellen we één van de andere vertrouwenspersonen die je hebt ingevuld in de inlichtingenfiche bij inschrijving.
In geval van nood bellen we onmiddellijk een arts of de hulpdiensten. We brengen je zo snel mogelijk op de hoogte.
De opvang heeft een crisisprocedure die wordt toegepast in noodsituaties.
Je betaalt voor alle kosten voor medische hulp die de kinderopvang maakt.
De dag waarop je kind ziek naar huis ging, wordt aangerekend als een aanwezigheidsdag voor de uren waarop het kind effectief in de opvang aanwezig was.
3.4.4.KOORTS
Als je kind koorts maakt tijdens de opvang, dan volgen we de flowchart koorts van Kind en Gezin, die je kan terugvinden in bijlage 4 van het huishoudelijk reglement.
We bellen je op om verdere afspraken te maken.
Indien je kind ouder dan 3 maanden is en er geen alarmsignalen zijn, kan de opvang vanaf 38,5°C één keer koortswerend middel toedienen, na schriftelijk akkoord van de ouder.
We brengen je op de hoogte van het uur, de dosis en de naam van het koortswerend middel.
Indien de koorts aanhoudt of 39°C of meer is, wordt er gevraagd om het kind zo snel mogelijk te komen ophalen.
3.4.5.TERUGKOMST NA ZIEKTE
Je kind kan opnieuw naar de opvang komen als het geen symptomen meer heeft en minstens 24uur koortsvrij is. Uitzondering hierop is als de koorts het gevolg is van een vaccinatie.
3.4.6.VACCINATIES
In België is alleen het vaccineren van jonge kinderen tegen polio verplicht. Het is echter sterk aanbevolen om je kind te vaccineren volgens het vaccinatieschema van de Hoge Gezondheidsraad, dat Kind en Gezin toepast. Het is belangrijk om een kind te vaccineren. De vaccinaties beschermen niet alleen het kind zelf, maar ook het gezin en de omgeving.
3.5.MEDICATIE
Dien medicatie zo veel mogelijk thuis toe. Vraag je arts om medicatie voor te schrijven die je zelf ’s morgens en ’s avond kan toedienen. De opvang geeft enkel medicatie als het echt nodig en haalbaar is en maximum één keer per dag. Het is belangrijk om altijd te melden als je kind thuis medicatie krijgt.
Moet de opvang toch medicatie geven? Dat kan enkel wanneer er een klever op het doosje plakt van de medicatie waar de naam van het kind en de arts op vermeld staat.
Vervolgens moet er ook nog het volgende opstaan:
• dosering en wijze van toediening
• frequentie
• indien vermeld; einddatum en duur van de behandeling
Ook aan de hand van een doktersvoorschrift, kan de opvang éénmalig medicatie toedienen.
Op dit attest staat:
• naam van de medicatie
• naam van de arts
• naam van het kind
• datum van het voorschrift
• datum van aflevering en vervaldatum
• dosering en wijze van toediening
• wijze van bewaren
• einddatum en duur van de behandeling.
We noteren wanneer de medicatie is toegediend en zorgen voor de juiste bewaring.
3.6.DE VEILIGHEID
3.6.1.RISICOANALYSE
Kinderdagverblijf De Zonnebloem zorgt voor een veilige opvang. Met een risicoanalyse schat de kinderopvang risico’s in en tracht deze te voorkomen en weg te werken. De kinderopvang volgt de regels over brandveiligheid, voedselveiligheid, veilige speeltoestellen en speelterreinen.
3.6.2.CRISISPROCEDURE
De opvang is ook voorbereid op gevaar. Een procedure legt de stappen en de manier van communiceren vast in geval van crisis. De crisis wordt zo snel mogelijk aan Kind en Gezin gemeld.
Grensoverschrijdend gedrag* wordt niet getolereerd. Hiervoor voeren wij een preventief beleid en wordt een plan van aanpak door alle medewerkers onderschreven.
* Definitie grensoverschrijdend gedrag (Vergunningenbesluit van 22 november 2013 art. 28 ): een situatie waarin een kind in relatie tot een persoon die aanwezig is tijdens de kinderopvang, slachtoffer is of dreigt te worden van bedreigingen of geweld.
3.6.3.VEILIGE TOEGANG
Omwille van de regelgeving betreffende de toegangscontrole, dient u aan te bellen om toegang te verkrijgen tot de lokalen in het kinderdagverblijf. Het is belangrijk om goed voor de camera van de parlofoon te staan zodat wij kunnen zien wie er aanbelt. We vragen jullie als ouders aandachtig te zijn voor het afsluiten van de schuifdeur bij het binnenkomen en weggaan zodat er niemand ongekend het kinderdagverblijf kan betreden.
Om het kinderdagverblijf te verlaten, dien je op een witte knop te duwen die zich naast de schuifdeur bevindt. Het is niet toegestaan om deze knop te laten gebruiken door kinderen.
3.6.4.VEILIG SLAPEN
Kinderdagverblijf De Zonnebloem volgt de richtlijnen van kind en Gezin voor veilig slapen.
Zo plannen we wenmomenten om de stress, veroorzaakt door de overgang van een vertrouwde naar een nieuwe situatie, zo laag mogelijk te houden.
Een kind wordt altijd op de rug te slapen gelegd en zij worden niet toegedekt maar in een passende slaapzak te slapen gelegd. Dit moet een optimale temperatuur garanderen.
Een tutje zonder lint of ketting kan worden gebruikt bij het inslapen, net als het gebruik van een knuffel.
Ook regelmatig visuele controle tijdens het slapen zorgt voor een waakzaamheid.
Je helpt je kind als thuis dezelfde slaaphouding en gewoontes worden gebruikt als in het kinderdagverblijf.
Kinderdagverblijf De Zonnebloem neemt maatregelen om wiegendood te voorkomen. Daarom voldoen alle bedjes en materialen aan de veiligheidsvoorschriften, is er altijd toezicht, worden alle kindjes onder de 6 maanden te slapen gelegd in de leefruimte en zorgen we voor een goede temperatuur om te slapen.
Het is verboden te roken in de opvang.
Heeft je kind een monitor nodig om medische redenen? Dan maken we daar afspraken over.
Met een doktersattest of attest van de ouders leggen we je kind op de buik te slapen. Eens jouw kind inslaapt, leggen we hem/haar op zij of rug. (www.kindengezin.be/kinderopvang/sector-babys-en-peuters/procedures-formulieren-software/procedures-en-formulieren/#veiligheid-en-gezondheid).
3.6.5.VEILIGE VERPLAATSING
Het kan soms gebeuren dat de oudste peuters eens gaan wandelen op het domein of naar de speeltuin aan de overkant van het straat.
Je dient als ouders hiervoor een akkoord te geven bij inschrijving dat jouw kind mee mag gaan op wandel. (Bijlage 5)
De verplaatsingen tijdens de opvang gebeuren op een veilige manier en onder gepaste begeleiding. De telefoon en de aanwezigheidslijsten van de kinderen die mee zijn, gaan mee op verplaatsing.
3.7.SAMENWERKING MET ANDERE ORGANISATIES
3.7.1.PRINCIPES VOOR ONZE SAMENWERKING MET EXTERNEN
Ons kinderdagverblijf wil geen eiland zijn en is een partner binnen het Huis van het Kind. We hebben geregeld contact met andere opvangpartners binnen onze gemeente en regio om van elkaar te leren en om flexibele opvang in deze streek te coördineren.
3.7.2.PRINCIPES VOOR ONZE SAMENWERKING MET STAGIAIRS
Op geregelde tijdstippen lopen studenten hun stage in het kinderdagverblijf.
Met de ondertekening van dit huishoudelijk reglement verklaren de ouders zich akkoord dat deze stagiairs, in het kader van hun opleiding, de kinderen een badje mogen geven, hen mogen verluieren en de voeding mogen toedienen.
De stagiairs staan onder toezicht van de school, de kinderbegeleider die optreedt als mentor en de verantwoordelijke van het kinderdagverblijf.
4.PRIJS
4.1.HOEVEEL BETAAL JE?
Je betaalt in onze opvang een tarief afhankelijk van je inkomen, berekend op basis van het gezamenlijk belastbaar beroepsinkomen dat aangegeven staat op het meest recente aanslagbiljet.
In deze prijs zijn de meeste kosten inbegrepen (eten, verzorging, personeel…). Sommige dingen zijn niet inbegrepen in de prijs (melkpoeder, reservekledij…), deze dingen breng je zelf mee.
Voor andere dingen betaal je extra.
4.1.1.EERSTE BEREKENING
De eerste berekening van je attest inkomenstarief vraag je ten vroegste 2 maanden voor de start van de opvang. De prijs geldt zolang je kind naar de opvang gaat tot het 3,5 jaar wordt, tenzij een nieuwe berekening nodig is. Jaarlijks wordt je attest inkomenstarief aangepast aan de gezondheidsindex. Je haalt het nieuwe attest op via Mijn Kind en Gezin en bezorgt het bij het begin van elk jaar aan de kinderopvang.
Je berekent zelf de prijs via het berekeningsinstrument op de website van Kind en Gezin op de volgende manier:
Wat heb je nodig? Je e-ID of Federaal Token, je pincode, een kaartlezer en een eigen e-mailadres
• STAP 1: Surf naar https://mijn.kindengezin.be Daar registreer je je.
.
• STAP 2: Bereken je inkomenstarief en vraag een attest aan Klik op ‘attest inkomenstarief aanvragen’
meld je aan met je e-ID of Federaal Token
Beantwoord alle vragen. Vink aan wat voor jou van toepassing is
De berekening gebeurt automatisch met informatie van FOD Financiën en het Rijksregister
• STAP 3: Je haalt het attest inkomenstarief op via Mijn Kind en Gezin en bezorgt het aan je
kinderopvang.
Op het berekende inkomenstarief gelden verminderingen per kind ten laste vanaf het 2de kind en een aanvullende vermindering voor gezinnen met 1 of meer meerlingen ten laste. Deze verminderingen gelden tot en met het jaar waarin een kind ten laste 12 jaar wordt.
Heb je geen aanslagbiljet of heb je hulp nodig? Spreek de verantwoordelijke van de opvang aan, zij zal je graag helpen.
4.1.2.NIEUWE BEREKENING
• als je gezinssituatie verandert (vb. huwelijk, echtscheiding…)
• als je aantal kinderen ten laste veranderen (vb. geboorte van een kind)
• als je denkt recht te hebben op een individueel verminderd tarief
• als je individueel verminderd tarief vervalt (herberekening binnen de 2 maanden voor het einde van de geldigheidsdatum is nodig )
Hoe? Surf naar https://mijn.kindengezin.be Klik op ‘attest inkomenstarief herberekenen’
Hoe kan je er zelf voor zorgen dat je kinderopvang altijd het juiste (individueel verminderd) tarief aanrekent? Vul bij je eerste en latere berekeningen steeds het e-mailadres van de kinderopvang in (zonnebloem@hamme.be). Hiervoor zal je bij het doorlopen van alle vragen een apart invulvakje vinden: 2de email-adres. Zo krijgt jouw kinderopvang melding van de aanmaak van je attest, beschikbaar via Mijn Kind en Gezin.
4.1.3.GEEN GELDIG ATTEST INKOMENSTARIEF
Zonder geldig attest inkomenstarief kan je deze opvang niet gebruiken. Geef altijd het laatste attest aan de verantwoordelijke van de opvang. Elk attest heeft een einddatum. Als je na de einddatum van het attest nog opvang nodig hebt, herbereken dan je tarief. Dat doe je best 2 maanden voor de einddatum van je attest.
Bezorg ALTIJD een nieuw attest aan de verantwoordelijke. Als je dit nalaat kan de organisator een attest met maximumtarief aanmaken. De verantwoordelijke bezorgt je uiterlijk op de vervaldatum van het attest een aangetekende brief. Deze brief vermeldt datum waarop het maximumtarief ingaat als je geen nieuw attest bezorgt.
4.1.4.CONTROLE OP FOUTE INFORMATIE
Kind en Gezin doet controles op de berekening van je tarief.
• geef je foute info?
o Kind & Gezin berekent het correcte bedrag dat je zal moeten betalen
o Kind & Gezin kan een schadevergoeding vragen (=2x correcte bedrag voor de gehele foute periode)
• kan je de bewijsstukken niet bezorgen?
o Kind & Gezin maakt een attest op met het maximumtarief zonder enige korting gedurende 6 maanden.
Bewaar bewijsstukken 5 jaar!
• Gebeurde er een fout en was het niet jouw schuld?
o Je krijgt het teveel dat je betaalde terug.
4.2.INDIVIDUEEL VERMINDERD TARIEF
In bepaalde omstandigheden heb je recht op een individueel verminderd tarief. Dit tarief geldt voor minstens 12 maanden tenzij in tussentijd een nieuwe berekening nodig is. De einddatum staat vermeld op je attest zodat je tijdig (2 maanden op voorhand) een nieuwe aanvraag kan doen.
4.2.1.RECHT OP EEN INDIVIDUEEL VERMINDERD TARIEF
Op de website van Kind & Gezin vind je de correcte bedragen individueel verminderd tarief die op dit moment van toepassing zijn in de brochure.
Bij het aanvragen van je attest inkomenstarief kan je in het systeem aanvinken welke situaties je recht geven op verminderd tarief. Je krijgt dan automatisch een verminderd tarief.
Is je situatie officieel veranderd en heb je hierdoor recht op een individueel verminderd tarief? Dan kan je dit op elk moment aanvragen.
Hoe? Surf naar https://mijn.kindengezin.be of vraag hulp aan de verantwoordelijke van de opvang.
4.2.2.INDIVIDUEEL VERMINDERD TARIEF NIET HAALBAAR
Wend je tot het OCMW. Op basis van hun beslissing zorgt Kind en Gezin voor een attest.
Het OCMW kan dit tarief toekennen met een terugwerkende kracht van maximum 6 maanden.
4.3.PRIJS VOOR OPVANG
Voor WAT moet betaald worden? HOEVEEL moet er betaald worden?
AANWEZIGHEDEN
• Gereserveerde opvangdagen
• Extra overeengekomen dagen >5 uur & <11 uur 100% inkomenstarief
<5 uur 60% inkomenstarief
>11 uur 160% inkomenstarief
GERECHTVAARDIGDE AFWEZIGHEDEN
• Kind was niet aanwezig op gereserveerde dag, maar er waren nog respijtdagen over
Gratis
ONGERECHTVAARDIGDE AFWEZIGHEDEN
• Kind was niet aanwezig op gereserveerde dag en er waren geen respijtdagen meer over
100% inkomenstarief
4.4.PRINCIPE OPVANG BESTELLEN, IS OPVANG BETALEN
Je betaalt voor de dagen die je reserveerde en ook voor extra gepresteerde dagen.
Daarom maken we een schriftelijke overeenkomst met een opvangplan. Daarin staat de start- en einddatum van de opvang en de individuele dag- en uurregeling.
Alle dagen waarvoor je opvang nodig hebt, staan in dit plan en voor deze dagen moet je betalen.
Om het principe ‘bestellen is betalen’ te kunnen toepassen is het van belang dat de ouder(s) hun kind met een zekere regelmaat naar het kinderdagverblijf brengen. Onregelmatige opvangdagen worden daarom vermeden en vragen we om minsten 2 dagen opvang te plannen.
4.4.1.EXTRA OPVANGDAGEN
Wil je een extra dag opvang, dat niet is opgenomen in het opvangplan? Vraag deze extra dag opvang minstens 24 uur op voorhand aan bij de verantwoordelijke. De verantwoordelijke kan deze extra dag opvang weigeren als er niet genoeg plaats is of door overmacht.
Voor een extra dag opvang betaal je het inkomenstarief en de verzorgingsforfait.
4.4.2.REGELING AFWEZIGHEIDSDAGEN
Wanneer je kind afwezig zal zijn, dien je het kinderdagverblijf ten laatste voor 9u in de ochtend van de dag van afwezigheid te verwittigen.
Indien je niet verwittigt, dien je een supplement te betalen (=40% van je inkomenstarief)
4.4.2.1.Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen
Je hebt recht op ‘gerechtvaardigde afwezigheidsdagen’. Je kan zo’n dag gebruiken wanneer je kind afwezig is op een dag die in het opvangplan werd gereserveerd, ongeacht de reden. Voor deze dagen moet je niet betalen.
Ook op sluitingsdagen en op dagen waarop onze voorziening je kind onverwacht niet kan opvangen moet je niet betalen.
Voor een onvolledig kalenderjaar wordt het aantal gerechtvaardigde afwezigheidsdagen verhoudingsgewijs verminderd.
Dagen opvang volgens opvangplan Aantal gerechtvaardigde afwezigheidsdagen per kalenderjaar
5 dagen/week 18
4,5 dagen/week 16
4 dagen/week 14
3,5 dagen/week 12,5
3 dagen/week 10,5
2.5 dagen/week 9
Gerechtvaardigde afwezigheidsdagen worden verrekend op basis van de duur van de afwezigheid. Is je kind een halve dag afwezig op een moment waarop een volle dag voorzien was, dan wordt er een halve dag in mindering gebracht van het aantal gerechtvaardigde afwezigheidsdagen waarvoor je niet betaalt.
Elke periode van afwezigheid omwille van ziekte, dat wordt bekrachtigd door een geldig doktersattest, zal niet worden verrekend met het saldo gerechtvaardigde afwezigheidsdagen vanaf de 2e dag van het attest, op voorwaarde dat het geldig doktersattest kan worden voorgelegd vóór de opmaak van de facturatie van de maand waarin uw kind ziek was.
Afwezigheden door ziekte, waarvoor geen doktersattest wordt bezorgd, worden wel verrekend met het saldo gerechtvaardigde afwezigheidsdagen.
Vakantie dat 6 weken op voorhand worden aangevraagd en met een duur van minstens 1 week (in verhouding met je opvangplan), wordt niet verrekend met het saldo gerechtvaardigde afwezigheidsdagen.
Wanneer u vakantie aanvraagt na deze periode, wordt dit wel verrekend met het saldo gerechtvaardigde afwezigheidsdagen. Vakantie kan u aanvragen via het document in bijlage 6.
Wanneer uitdrukkelijk in het opnameplan staat genoteerd dat je kind een bepaalde periode niet komt, dan wordt deze periode niet onder de gerechtvaardigde afwezigheidsdagen gerekend.
4.4.2.2.Ongerechtvaardigde afwezigheidsdagen
Dit zijn de dagen waarop je kind aanwezig had moeten zijn in de opvang op basis van het opvangplan, maar je kind toch niet naar de opvang kwam en de gerechtvaardigde afwezigheidsdagen op zijn. Dan betalen de ouders het inkomenstarief.
4.4.3.WIJZIGING OPVANGPLAN
Het overeengekomen opnameplan is bindend gedurende de hele opvangperiode van het kind.
In bepaalde situaties is het mogelijk dat dit opnameplan wordt gewijzigd.
Ouders die het opvangplan willen wijzigen, melden dit aan de verantwoordelijke minstens 1 maand op voorhand aan de gewenste startdatum van het gewijzigde opvangplan aan de hand van bijlage 6.
De verantwoordelijke bekijkt de mogelijkheden van de opvang voor het nieuw opvangplan. Dit kan 3 keer tijdens de gehele opvangperiode van het kind.
De verantwoordelijke kan je vraag weigeren als er niet genoeg plaats is of door overmacht.
4.4.3.1.Negeren van opvangplan
Volg je het opvangplan vaak niet? Dan kan de verantwoordelijke een gesprek vragen om een nieuw opvangplan te maken of om een andere oplossing te zoeken.
Wanneer je niet bereid bent een nieuw opvangplan overeen te komen en je kind blijft systematisch minder naar de opvang komen dan afgesproken, dan wordt voor elke afwezigheid de geldende ouderbijdrage aangerekend die van toepassing is volgens het opgemaakte opnameplan en de regel ‘bestellen is betalen’.
4.5.EXTRA KOSTEN
4.5.1.KOSTEN DIE TE MAKEN HEBBEN MET DE OPVANG
Er wordt een bijkomend tarief gevraagd voor bepaalde kosten.
• VERZORGINGSFORFAIT (=aankoop van luiers, verzorgingsproducten en afvalverwerking.)
o €1,60/volledige opvangdag
o €0.80/halve opvangdag
• NIET/TE LAAT VERWITTIGDE AFWEZIGHEIDSDAGEN
o 40% van het inkomenstarief
• OPHALEN NA SLUITINGSUUR
o Toeslag zie bijlage 2
• OPVANGDAG LANGER DAN 11 UUR
o 160% van het inkomenstarief
De bedragen voor o.a. verzorgingsproducten, luiers en afvalverwerking… kunnen aangepast worden aan de gezondheidsindex.
De maximumbedragen vind je op www.kindengezin.be/kinderopvang/sector-babys-en-peuters/subsidies-en-financieel/subsidiebedragen
4.5.2.NIET INBEGREPEN IN DE KOSTPRIJS
Volgende zaken zijn niet inbegrepen in de kostprijs en vragen we dat je als ouder zelf meebrengt naar de opvang:
• flessenvoeding
• dieetvoeding of andere voeding met een etiket
• reservekledij
• Een tutje of een knuffel dat je in de opvang achterlaat
• Een slaapzak die je in de opvang achterlaat
• Producten voor specifieke verzorging (fysiologisch water…)
• Zonnebescherming (hoedje, zonnecrème, pantoffels in de winter…)
Zet duidelijk de naam van je kind in alle persoonlijke spullen. Zo vermijd je dat we spullen verwisselen of verliezen.
4.6.FACTURATIE
4.6.1.FACTUUR
Je ontvangt maandelijks een gedetailleerde factuur met deze info:
• Het aantal halve en volle dagen waarop het kind gerechtvaardigd en ongerechtvaardigd aanwezig was. De geregistreerde aanwezigheden worden bevestigd door de ouder op het moment dat de factuur wordt betaald.
• het inkomenstarief van het gezin
• het tarief voor ongerechtvaardigde afwezigheidsdagen
• de gedetailleerde weergave van alle bijkomende tarieven met vermelding van aard, aantal en het bedrag.
• Resterende aantal respijtdagen (=gerechtvaardigde afwezigheidsdagen)
4.6.2.BETAALMODALITEITEN
Betaal de factuur binnen de 14 kalenderdagen.
Je kan betalen via een overschrijving en de gestructureerde mededeling of via de QR-code te scannen aan de hand van uw bankapplicatie op uw smartphone of tablet.
Betaal je te laat? Dan krijg je daarover een herinnering, een aanmaning. Bij een tweede aanmaning wordt er 15 euro administratiekost gerekend. De kosten hiervoor betaal je bij de factuur.
Betaal je niet? Dan kunnen we je schorsen of de overeenkomst stopzetten.
De invordering van de gefactureerde bedragen zal desnoods overeenkomstig de wetsbepalingen van de burgerlijke rechtsvordering geschieden of overeenkomstig art. 94 van het gemeentedecreet door middel van een dwangbevel. Als je blijft weigeren te betalen, vragen we dus hulp van de rechtbank.
De regels over wanneer de prijs van de opvang verandert, staan in de schriftelijke overeenkomst. Prijswijzigingen, met uitzondering van indexering, worden 2 maanden vooraf bekend gemaakt aan de ouders met een brief. Die moet je tekenen als bewijs dat je op de hoogte bent van de wijziging in je nadeel.
Ga je niet akkoord, dan mag je de overeenkomst opzeggen zonder kosten, op voorwaarde dat je dit doet binnen 2 maanden nadat je op de hoogte werd gebracht.
Bij betalingsproblemen richten de ouders zich tot de verantwoordelijke van het kinderdagverblijf.
4.7.FISCAAL ATTEST
De kosten voor kinderopvang tot 14 jaar zijn fiscaal aftrekbaar. Het kinderdagverblijf geeft je na het verlopen jaar een fiscaal attest. Je ontvangt dat in het eerste semester van het volgende jaar. Het bedrag op het fiscaal attest kan je fiscaal aftrekken, extra kosten niet.
Het fiscaal attest wordt pas afgeleverd als alle verschuldigde bedragen van het jaar waarop attest betrekking heeft zijn vereffend. Concreet betekent dit dat een fiscaal attest loopt over de periode van 1/12 tot 30/11.
4.8.WAARBORG
Bij inschrijving in het kinderdagverblijf wordt er een waarborg van €50 ter betaling aangeboden. Pas na storting is je opvangplaats gegarandeerd. Op het einde van de opvangperiode, wordt de waarborg teruggestort op voorwaarde dat:
• de schriftelijke reservatie van een opvangplaats worden nageleefd
• alle facturen werden betaald
• de opzegbepalingen werden nageleefd
Wanneer er schade is aangericht aan het materieel in het kinderdagverblijf, kan een deel of het geheel van de waarborg afgehouden worden.
Wanneer de opvang niet meer kan doorgaan omwille van overmacht, wordt het bedrag integraal teruggestort. Het is aan de ouders om de terugbetaling aan te vragen en de overmacht te staven.
Deze waarborg wordt gestort op de rekening van de organisator, waar het ook wordt bewaard.
5.Recht van het gezin
Als ouder ben je de eerste opvoeder. We respecteren je waarden, wensen en verwachtingen. Kinderopvang helpt in de opvoeding van jonge kinderen.
Kinderdagverblijf De Zonnebloem is open en wil met je praten. Daarom geven we:
• info over hoe we werken (huishoudelijk reglement, brochure…)
• de communicatie van de vergunningsbeslissing
• info over de inspecties (Zorginspectie, voedselinspectie, …)
Met elke ouder maken we een:
• Schriftelijke overeenkomst over de opvang van je kind
• Inlichtingenfiche met alles over de gezondheid en veiligheid van je kind
We informeren je graag over de opvang van jouw kind, door:
• Het dagrapport uit Deona waarmee wij je informeren over het verloop van de opvangdag van je kind
• Dagelijkse korte gesprekken bij het brengen en halen
• De kans te geven om te praten met kinderbegeleiders en verantwoordelijke voor overleg
We willen graag weten of je tevreden bent over onze opvang. Daarom vragen we jaarlijks om een vragenlijst in te vullen. Als we jouw verwachtingen, opmerkingen en voorstellen kennen, kunnen wij onze werking verbeteren.
5.1.WENBELEID
De eerste dagen van de opvang zorgen voor stress: Nieuwe mensen, nieuwe geluiden, nieuwe geuren, …. Ook voor de ouder(s) is het een grote stap. Door te wennen is de overgang van thuis naar de opvang gemakkelijker.
Als je kind zich goed voelt, is dat ook goed voor de gezondheid.
Tijdens het wennen leren de kinderbegeleiders jouw gewoontes kennen zodat zij nog beter voor je kind kunnen zorgen.
Wenmomenten bij de start van de opvang beschouwen we als noodzakelijke voorwaarde voor een veilige en kwalitatieve kinderopvang.
Voor de start van de opvang plannen we 3 momenten.
• Eerste moment is een half uurtje met 1 ouder (gratis);
• Tweede moment is een uurtje alleen (gratis);
• Derde moment is een half dagje alleen.
Enkel voor het derde wenmoment dien je een halve dag te betalen.
Wens je, om een bepaalde reden, meer wenmomenten? Dan wordt voor deze extra momenten het inkomenstarief en de luierbijdrage aangerekend.
5.2.OUDERS MOGEN ALTIJD BINNEN
Tijdens de openingsuren heb je als ouder toegang tot alle lokalen waar de kinderen worden opgevangen.
Terwijl de kinderen slapen, mag je niet binnen in de slaapkamers.
Om groot verdriet bij jouw kind te vermijden, vragen we om dit in de loop van de dag te beperken en de mogelijkheid vooraf met kinderbegeleiders of verantwoordelijke af te toetsen.
5.3.JE MAG EEN KLACHT UITEN
Heb je bedenkingen, opmerkingen of klachten? Bespreek ze met de kinderbegeleiders of de verantwoordelijke. Een klacht kan mondeling of schriftelijk geuit worden. (Bijlage 7) Samen zoeken we naar een oplossing.
5.3.1.PROCEDURE IN HET KINDERDAGVERBLIJF
5.3.1.1.Ontvangstmelding
Allereerst brengt het kinderdagverblijf binnen de week de ouder(s) op de hoogte dat de klacht is ontvangen en geregistreerd en hiermee aan de slag zullen gaan. Ouders zullen binnen de twee weken de resultaten van het onderzoek van de klacht ontvangen.
5.3.1.2.Onderzoek
Een klacht wordt bij registratie toegewezen aan de verantwoordelijke die de klacht zal onderzoeken. De verantwoordelijke gaat op zoek naar onderliggende oorzaken en zoekt relevante informatie op die kan helpen bij het behandelen van de klacht.
Een klacht kan worden beoordeeld als gegrond, ongegrond of onduidelijk.
Het resultaat van het onderzoek wordt geregistreerd aan de hand van een formulier.
5.3.1.3.Een schriftelijke mededeling van het resultaat aan de klager
Het resultaat van het onderzoek word schriftelijk gecommuniceerd aan de klager.
Ben je niet tevreden met de geboden oplossing door de verantwoordelijke ?
Dan bieden we de verdere stappen aan:
een klacht indienen bij het lokaal bestuur, anonieme klachten worden niet behandeld
• Telefoonnummer: 052 47 55 00
• e-mail: meldpunt@hamme.be
• Via het meldingsformulier op www.hamme.be..
Binnen de week ontvangt de indiener van het centrale meldpunt een ontvangstmelding van de klacht. Waarna het centraal meldpunt het dossier overmaakt aan de bevoegde dienst die de klacht onderzoekt en tegelijk naar een oplossing streeft. Maximum 2 weken na de melding wordt door de betrokken dienst een oplossing aan de indiener meegedeeld. De effectieve uitvoering van de voorgesteld oplossing moet binnen de 2 maanden tot een definitieve oplossing leiden.
meld het aan de klachtendienst van Kind en Gezin, agentschap Opgroeien
• Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel.
• e-mail: klachtendienst@kindengezin.be
• Telefoonnummer klachtendienst: 02/533 14 14
5.3.2.SPECIFIEKE KLACHTEN
Ben je niet tevreden over de manier waarop wij je persoonsgegevens bijhouden of verwerken?
• Meld het aan het VTC (Vlaamse Toezichtscommissie bevoegd voor het behandelen van klachten) via https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtscommissie
Ben je niet tevreden over de veiligheid of de kwaliteit van de voeding?
• Dan kan je terecht bij het Meldpunt FAVV: meldpunt@favv.be
5.4.RESPECT VOOR PRIVACY EN BESCHERMING PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
De opvang heeft verschillende persoonsgegevens van je kind en je gezin nodig.
5.4.1.DOEL VAN DE VERWERKING VAN DE PERSOONSGEGEVENS
De persoonsgegevens van de kinderen en gezinnen worden gebruikt in het kader van de klantenadministratie, de facturatie, het ontwikkelen van het kinderopvangbeleid van de organisator, het opstellen en versturen van fiscale attesten naar Belcotax-on-web en de naleving van de vergunnings- en subsidievoorwaarden voor kinderopvang.
In ons data- en verwerkingsregister vind je meer informatie over welke persoonsgegevens en hoe wij die verwerken zowel op papier al in de digitale informatieomgeving en op het internet. Ook de wettelijke en andere grondslagen en de bewaartermijnen vind je daar terug.
De gegevens worden vernietigd als de wettelijke bewaartermijn voorbij is.
Meer info is terug te vinden op https://www.hamme.be/privacy.
5.4.2.CATEGORIEËN VAN VERZAMELDE PERSOONSGEGEVENS
In het kader van onze werking verzamelen wij verschillende persoonsgegevens: contactgegevens, niet-gevoelige persoonsgegevens zoals leeftijd, slaap- en eetgewoontes van kinderen en gevoelige persoonsgegevens zoals medische gegevens van kinderen, rijksregisternummer van de kinderen en ouder(s).
5.4.3.PRIVACY
Kinderopvang is een dienstverlening aan gezinnen. Het is onze taak om de privacy van elk kind te beschermen. We vragen je om voorzichtig te zijn met het delen van foto’s van de kinderen in de opvang op sociale media en zelf geen beelden te maken in het kinderdagverblijf!
5.4.4.RECHTSGROND
We mogen dit doen op basis van art. 24 van het decreet van 20/4/2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters, waarin staat welke gegevens we nodig hebben. Voor het verwerken van andere gegevens vragen we je toestemming. Deze toestemming kan je op elk moment intrekken of wijzigen.
Als ouder heb je recht op informatie en toegang tot deze gegevens. Je kan vragen om de gegevens in te zien via privacy@hamme.be en indien er iets moet veranderen via zonnebloem@hamme.be .
Je kan ons ook vragen een kopie van je persoonsgegevens te bezorgen of je gegevens door te geven aan een nieuwe kinderopvang als je zou veranderen van kinderopvangorganisator.
5.4.5.VERTROUWELIJKHEID
Als het noodzakelijk is worden je persoonsgegevens doorgegeven aan Kind en Gezin of Zorginspectie.
De organisator van de kinderopvang waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van het gebruik van de gegevens, zowel door de medewerkers van de opvang als door de mogelijke onderaannemers. Deze verwerking gebeurt conform de Europese privacywetgeven, de Algemene Verordening Gegevensbescherming van 25 mei 2018.
5.4.6.FUNCTIONARIS VOOR DE GEGEVENSBESCHERMING
De verwerking van de persoonsgegevens gebeurt onder toezicht van de functionaris gegevensbescherming.
e-mail: privacy@hamme.be
post: Lokaal Bestuur Hamme – Marktplein 1 – 9220 Hamme
5.4.7.FOTO’S, FILMPJES EN BEELDMATERIAAL
In de opvang worden er foto’s en filmpjes gemaakt van de kinderen. Wij vragen je bij inschrijving toestemming om deze beelden te maken en te gebruiken. (Bijlage 8) Je mag dit weigeren en/of ten allen tijde terugkomen op deze beslissing.
Dit materiaal gebruiken we om informatie te verstrekken over de activiteiten en de werking van de opvang. Het gaat om algemeen beeldmateriaal van (groeps)activiteiten en om portretten van jouw kind.
Je hebt het recht om het algemeen beeldmateriaal waarop jouw kind staat te laten verwijderen. Dit kan zonder opgave van reden. Contacteer hiervoor de verantwoordelijke.
6.Andere documenten
6.1.VERZEKERING
Het kinderdagverblijf heeft een verzekering “burgerlijke aansprakelijkheid” voor het personeel en de kinderen, alsook een verzekering “lichamelijke ongevallen” voor de opgevangen kinderen. De verzekering dekt uitsluitend de ongevallen van de kinderen tijdens hun verblijf, uitgezonderd de ongevallen tijdens het breng- en haalmoment waarop de ouder(s) aanwezig is/zijn en de heen – en terugweg.
Aangifte van schade of ongevallen moet binnen de 24 uur na de feiten gebeuren bij de verantwoordelijke of diens vervanger. De verantwoordelijke brengt de verzekeringsinstelling op de hoogte.
Burgerlijke aansprakelijkheid
• Axa Belgium – Maatschappelijke zetel: Vorstlaan 25 – 1170 Brussel
Polisnummer: 010.730.397.638
Lichamelijke ongevallen:
• Axa Belgium – Maatschappelijke zetel - Vorstlaan 25 – 1170 Brussel
Polisnummer: 010.720.182.374
6.2.INLICHTINGENFICHE EN HET AANWEZIGHEIDSREGISTER
6.2.1.INLICHTINGENFICHE
Voor elk opgevangen kind wordt een inlichtingenfiche (Bijlage 3) ingevuld. Dit is belangrijk voor de veiligheid van elk kind. De inhoud van de inlichtingenfiche omvat:
• de identificatiegegevens van het kind en de ouders
• de bereikbaarheidsgegevens van de ouders en de behandelende arts
• de specifieke aandachtspunten over de gezondheid en de manier van omgaan met het kind
• de personen die het kind mogen ophalen.
Zorg er voor dat de inlichtingenfiche over je kind in het kinderdagverblijf altijd juist is. Geef veranderingen in de gegevens (over de gezondheid) van je kind, jouw contactgegevens of de huisarts onmiddellijk door.
Wij vragen je toestemming om deze persoonlijke gegevens te verwerken in het kader van het naleven van vergunningsvoorwaarden. Wij garanderen een zorgvuldige omgang met de inlichtingenfiche.
De inlichtingenfiche kan alleen en op elk moment worden geraadpleegd door:
• de organisator als het echt noodzakelijk is
• de verantwoordelijke
• de kinderbegeleiders
• de toezichthouders voor controle op de naleving van de vergunningsvoorwaarden (Zorginspectie)
• Kind en Gezin
• jou, voor de gegevens over jezelf en je kind
6.2.2.AANWEZIGHEIDSREGISTER
De organisator voorziet een aanwezigheidsregister. Daarin staat voor elk kind het uur van aankomst en vertrek per dag. Deze registratie gebeurt tot op de minuut nauwkeurig.
Je bevestigt elke aanwezigheid van je kind door het betalen van de maandelijkse factuur.
6.3.KWALITEITSHANDBOEK
Kinderdagverblijf Zonnebloem heeft een kwaliteitshandboek.
Het kwaliteitshandboek beschrijft hoe we werken. Je vindt er onze doelstellingen voor het pedagogisch beleid, de betrokkenheid van ouders, klachtenprocedure, de crisisprocedure, onze werkwijzen, onze organisatiecultuur, onze verbeterplannen… Je kan het kwaliteitshandboek inkijken. Vraag er naar bij de verantwoordelijke.
7.Wijzigingen
7.1.WIJZIGING VAN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Elke verandering aan het huishoudelijk reglement in je nadeel melden we schriftelijk minstens 2 maanden vóór de aanpassing. Elke verandering moet je als ouders ondertekenen voor ontvangst en kennisname.
Je hebt het recht om de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder enige schade- of opzegvergoeding na de kennisname van een wijziging in je nadeel, op voorwaarde dat je dit doet binnen de 2 maanden nadat je op de hoogte werd gebracht.
Hoe kan je dit doen? Binnen de 2 maanden na kennisname van de wijzigingen in je nadeel bezorg je je opzegbrief met de reden en de datum van de stopzetting van de overeenkomst aangetekend aan de organisator.
7.2.GELIJKWAARDIGE OPZEGMODALITEITEN VOOR DE SCHRIFTELIJKE OVEREENKOMST
Gelijkwaardig wil zeggen dat de voorwaarden voor het opzeggen van de schriftelijke overeenkomst voor beide partijen gelijk moeten zijn.
7.2.1.OPZEGMODALITEITEN VOOR HET GEZIN
Er wordt in onderling overleg een einddatum vastgelegd voor de schriftelijke overeenkomst. De meeste kinderen zijn schoolrijp op de leeftijd van 2,5 jaar en kunnen op de eerste instapdatum naar de kleuterschool.
7.2.1.1.Einddatum verlaten
Is je kind op de einddatum nog niet klaar voor de kleuterschool, dan kan je er voor kiezen om het langer in de opvang te houden. Samen met de verantwoordelijke wordt er bekeken of er een nieuwe einddatum kan bepaald worden. Ook andere redenen om de opvangduur te verlengen kunnen in overleg met de verantwoordelijke worden vastgelegd.
7.2.1.2.Einddatum vervroegen of inschrijving annuleren
Wil je de opvang vroeger stoppen dan afgesproken of kan de opvang niet starten op het afgesproken moment?
Stuur een aangetekende brief (ondertekend door beide ouders) één maand vooraf aan de verantwoordelijke. De datum van de verzending van de aangetekende brief is het moment waarop de opzegtermijn ingaat. Je kan de opzegbrief ook afgeven aan de verantwoordelijke. Deze moet dan een kopie van de opzegbrief ondertekenen.
Wanneer de opvang niet kan starten of doorgaan in geval van overmacht (overlijden van het kind, problemen met huisvesting…), neem je contact op met de verantwoordelijke.
In geval van overmacht bij de contractant kan er geen schadevergoeding worden gevraagd, nadat de opvang van start is gegaan.
7.2.1.3.Opzegtermijn
De vraag tot wijziging van de einddatum wordt 1 maand vooraf meegedeeld aan de verantwoordelijke. De organisator kan je vraag weigeren omwille van overmacht en als er niet genoeg plaats is.
Zeg je de opvang niet op met een brief zoals hierboven beschreven? Dan betaal je een opzegvergoeding ten bedrage van 1 maand opvang en zal de waarborg niet worden terugbetaald.
Deze opzegvergoeding en waarborg zal niet worden aangerekend of ingehouden indien de ouders de opzegtermijn van 1 maand respecteren.
Wanneer het kind de schoolleeftijd heeft bereikt en omwille van een instapdatum in de school de opvanglocatie verlaat, geldt deze opzegregeling niet. Op de leeftijd van 3 jaar stopt de opvang automatisch.
7.2.1.4.Fout van de opvang
Maakte de opvang een zware fout? Volgde de opvang de contractuele bepalingen niet? Is er een beslissing van Kind & Gezin om de vergunning op te heffen? Kan je dit bewijzen? Dan moet je de regels voor opzegtermijn en opzegvergoeding niet naleven.
7.2.2.OPZEGMODALITEITEN VOOR DE VOORZIENING
Kinderdagverblijf De Zonnebloem kan deze overeenkomst schorsen of opzeggen als:
ouders het huishoudelijk reglement en/of andere contractuele bepalingen niet naleven
wanneer facturen niet (tijdig) worden betaald
wanneer geen gevolg wordt gegeven aan de mondelinge en schriftelijke verwittigingen van de verantwoordelijke van de opvang
wanneer de ouders de noodzakelijke documenten (vb. attest inkomenstarief) niet bezorgen aan de opvang
Als de opvang overweegt om de schriftelijke overeenkomst te schorsen of op te zeggen omwille van bovenstaande redenen, krijg je een schriftelijke verwittiging.
Als de opvang beslist om de schriftelijke overeenkomst op te zeggen, krijg je een aangetekende brief met vermelding van de reden van de opzeg. De opzegtermijn bedraagt 1 maand en gaat in op de datum van verzending van de aangetekende brief.
Als de organisator de opzegtermijn niet respecteert, zal er een opzegvergoeding ten bedrage van 1 maand opvang, zoals afgesproken in de schriftelijke overeenkomst, worden terugbetaald aan de ouders.
Het verzenden van de aangetekende brief kan worden vervangen door het overhandigen van een opzegbrief mits een kopie voor ontvangst en wordt ondertekend door 1 van beide ouders (indien zij op hetzelfde adres zijn gedomicilieerd) of door beide ouders (indien zijn afzonderlijk zijn gedomicilieerd).
De bepaling inzake opzegtermijn en –vergoeding kan niet gerespecteerd worden:
indien er een beslissing is van Kind en Gezin tot opheffing van de vergunning;
in geval van overmacht bijvoorbeeld brand, overstroming, epidemie, tekort aan personeel… waardoor (gedeeltelijke) sluiting onafwendbaar is.
De bepalingen inzake opzegtermijn dient niet te worden gerespecteerd indien de ouders een zware fout hebben begaan en de organisator deze kan aantonen.
8.Tot slot
Dit huishoudelijk reglement is goedgekeurd op 05/03/2024 en goedgekeurd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 20/03/2024 volgens de op dat moment geldende regelgeving en richtlijnen van Kind en Gezin. Alle regels over kinderopvang vind je op www.kindengezin.be
Heb je vragen of opmerkingen bij dit reglement of bij de werking van kinderdagverblijf De Zonnebloem, praat dan met de verantwoordelijke.