Neemt kennis van de notulen van het college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2025.
Bespreking verslag Interne werkgroep mobiliteit 13 maart 2025.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Kaaistraat.
Vanaf Kaaistraat wordt de toegang tot het centrum beperkt voor bestuurders van voertuigen met een MTM groter dan 3.5t,
behoudens voor het plaatselijk verkeer. Deze aanduiding is een oneigenlijk gebruik om een zonaal reglement te omzeilen en
houdt juridische bezwaren in, niet in het minst m.b.t. de draagwijdte van het verkeersbord in combinatie met het onderbord.
De zone 30 is correct afgebakend.
Het instellen van de blauwe zone (straatniveau) in Kaaistraat gebeurt vlak na het kruispunt met Aartstraat. De reglementering
geldt aldus tot aan het volgend kruispunt, tot het einde van de reglementering of tot een nieuwe parkeerregeling aanvat1. In
Kaaistraat wordt ter hoogte van het kruispunt met Schoolstraat en het kruispunt met Kerkstraat het einde van de
reglementering aangeduid. Dit is onnodig, de verkeersborden worden verwijderd. Er moeten immers zo weinig mogelijk
verkeerstekens geplaatst worden.
Het verkeersbord E9b ter hoogte van de parkeerpocket aan HNR 5 verdwijnt ten gevolge van de nieuwe maatregel. De nieuwe
maatregel wordt hier niet herhaald.
Voor het kruispunt met Schoolstraat verdwijnen de borden C31a en het onderbord M3. Het verkeersbord dat de verboden
richting in Schoolstraat aanduidt is voldoende tijdig en duidelijk zichtbaar,
Na het kruispunt met Schoolstraat wordt de blauwe zoneregeling opnieuw geplaatst aan de onpare zijde. De locatie hiervan is
gezien de bouwwerken die zich op deze plaats afspelen, niet exact bepaald. Het is wellicht nuttig gedurende de
werkzaamheden nog een verplaatsbare opstelling te gebruiken en deze na het beëindigen van de bouwwerken op deze locatie
definitief in te planten.
De opstellingen 5 en 6 beantwoorden niet aan de vormvereisten in die zin dat de minimumafmetingen niet zijn gerespecteerd.
Er kan enkel omwille van plaatsomstandigheden worden afgeweken van de minimumafwijkingen2. Deze moeten echter per
opstelling geëvalueerd worden. Het systematisch afwijken van de minimumafwijkingen miskend het wettelijk kader en komt
bovendien de wegbeheerder niet toe. Bij vervanging moeten voor deze borden de correcte minimumafmetingen voorzien
worden.
De verkeersborden van opstelling 11 zijn einde levensduur. Het bord E1 dient vernieuwd (hier kan een formaat van 40cm gezien
plaatsomstandigheden), het bord Xd wordt vervangen door een bord Xa. Vanaf het kruispunt begint immers een nieuwe
reglementering, er kan bijgevolg geen aanduiding zijn die de continuïteit van de reglementering weergeeft.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Kaaistraat.
Vanaf Kaaistraat wordt de toegang tot het centrum beperkt voor bestuurders van voertuigen met een MTM groter dan 3.5t,
behoudens voor het plaatselijk verkeer. Deze aanduiding is een oneigenlijk gebruik om een zonaal reglement te omzeilen en
houdt juridische bezwaren in, niet in het minst m.b.t. de draagwijdte van het verkeersbord in combinatie met het onderbord.
De zone 30 is correct afgebakend.
Het instellen van de blauwe zone (straatniveau) in Kaaistraat gebeurt vlak na het kruispunt met Aartstraat. De reglementering
geldt aldus tot aan het volgend kruispunt, tot het einde van de reglementering of tot een nieuwe parkeerregeling aanvat1. In
Kaaistraat wordt ter hoogte van het kruispunt met Schoolstraat en het kruispunt met Kerkstraat het einde van de
reglementering aangeduid. Dit is onnodig, de verkeersborden worden verwijderd. Er moeten immers zo weinig mogelijk
verkeerstekens geplaatst worden.
Het verkeersbord E9b ter hoogte van de parkeerpocket aan HNR 5 verdwijnt ten gevolge van de nieuwe maatregel. De nieuwe
maatregel wordt hier niet herhaald.
Voor het kruispunt met Schoolstraat verdwijnen de borden C31a en het onderbord M3. Het verkeersbord dat de verboden
richting in Schoolstraat aanduidt is voldoende tijdig en duidelijk zichtbaar,
Na het kruispunt met Schoolstraat wordt de blauwe zoneregeling opnieuw geplaatst aan de onpare zijde. De locatie hiervan is
gezien de bouwwerken die zich op deze plaats afspelen, niet exact bepaald. Het is wellicht nuttig gedurende de
werkzaamheden nog een verplaatsbare opstelling te gebruiken en deze na het beëindigen van de bouwwerken op deze locatie
definitief in te planten.
De opstellingen 5 en 6 beantwoorden niet aan de vormvereisten in die zin dat de minimumafmetingen niet zijn gerespecteerd.
Er kan enkel omwille van plaatsomstandigheden worden afgeweken van de minimumafwijkingen2. Deze moeten echter per
opstelling geëvalueerd worden. Het systematisch afwijken van de minimumafwijkingen miskend het wettelijk kader en komt
bovendien de wegbeheerder niet toe. Bij vervanging moeten voor deze borden de correcte minimumafmetingen voorzien
worden.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Kruisbeeldstraat.
Kruisbeeldstraat is gelegen deels binnen en buiten de bebouwde kom. Het snelheidsregime is 50 km/u, er zijn over het grootste
deel van het tracé aanliggende verhoogde fietspaden. Voetgangersvoorzieningen zijn beperkt tot ca. HNR 16. De bestuurders
die rijden in Kruisbeeldstraat hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de straten die erop uitkomen.
plaatsen van een onderbroken gele streep.
Voorliggende vraag was het voorzien van een onderbroken gele streep ter hoogte van HNR 16 (einde fietssuggestiestrook).
Deze streep is volstrekt overbodig aangezien ze een verbod bevestigt dat reeds in de wegcode voorzien is. Meer nog, de streep
geeft aan dat het parkeren verboden is, NIET het stilstaan. Het verbod in de wegcode capteert zowel het stilstaan als het
parkeren. De onderbroken gele streep is een verkeersteken dat de regel overroept, het betekent voor de weggebruiker m.a.w.
dat het stilstaan geoorloofd is en is bijgevolg contraproductief ten aanzien van de regel die men wil gehandhaafd zien. Het
voorziet in een juridisch onzekere situatie m.b.t. het stilstaan, waar de rechtspraak niet eenduidig over is. En rechtsonzekerheid
moet de wegbeheerder ten allen tijde vermijden. Ik adviseer dan ook om de onderbroken gele streep te verwijderen en de regel te handhaven.
Minimumafmetingen van de verkeerstekens.
Buiten de bebouwde kommen gelden andere minimumafmetingen van de verkeersborden dan binnen de bebouwde kommen.
De borden die niet conform zijn worden aangepast aan de geldende minimumafmetingen.
Voorrangsregeling
Ter hoogte van het kruispunt met Moerheide / Ekelbeke is onder het verkeersbord B15c het onderbord type VIII aangebracht
dat de configuratie van het kruispunt weergeeft. Het gebruik van dit onderbord is steeds verplicht op elke tak van het kruispunt.
De signalisatie wordt in die zin aangepast.
Wanneer de voorrangsregeling op een openbare weg wijzigt, moet de nieuwe regel in beginsel worden aangekondigd. I.c.
wordt de regeling waarbij de kruispunten voorrang hebben aan het kruispunt Kaaldries # Waterstraat gewijzigd naar een
voorrang aan rechts regeling. Dit betekent dat voor het kruispunt met Waterstraat het verkeersbord B17 moet worden
aangebracht, dat aangeeft dat vanaf dan opnieuw de standaardregel geldt5. Gezien het belang van deze aanduiding wordt hij
mee opgenomen. Het behoeft geen aanvullend reglement.
Fietspad/trottoir
Over het gehele tracé is een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsers en van
bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A6. Dit betekent dat bestuurders van bromfietsen klassen B en klasse speed
pedelec geen gebruik mogen maken van dit fietspad.
Het gebruik van deze regel, aangeduid door het verkeersbord D9. Het gebruik van dit bord impliceert enerzijds dat er een voetgangersgedeelte aanwezig is. Dit is niet het geval aan de pare zijde, vanaf HNR 68 tot Ardoystraat, aan de onpare zijde over het gehele tracé. De verplichte scheiding tussen beide wegdelen kan derhalve ook niet gerealiseerd worden, deze regel heeft m.a.w. geen voorwerp en moet gewijzigd worden naar de aanduiding van een verplicht fietspad.
Het is aan te bevelen het verplicht fietspad reeds aan te kondigen vanaf HNR 18, om de eenvormigheid op het tracé te bewaren. De afwezigheid van een voetgangersgedeelte buiten de bebouwde kom, betekent overigens niet dat voetgangers geen ruimte hebben. Zij mogen het fietspad gebruiken, evenwel mits voorrang te verlenen aan de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Het bestuur kan, gezien de snelheid beperkt is tot 50 km/u nog kiezen om bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en klasse speed pedelec de vrije keuze te laten het fietspad te gebruiken, dan wel het te verplichten of te verbieden. Ter hoogte van de kruispunten wordt het fietspad conform het vademecum fietsvoorzieningen doorgetrokken.
Verhoogde inrichting
Op het kruispunt Kruisbeeldstraat / Ardoystraat / Ekelbeke / Moerheide is in Moerheide en Ekelbeke een verhoogde inrichting
aangebracht. Ook wanneer een dergelijke inrichting op de andere takken van het kruispunt of dezelfde openbare weg niet
beëindigd wordt door een verhoging in het wegdek, moeten de nodige markeringen aangebracht worden. Een verhoogde
inrichting is immers een afgesloten entiteit dat een begin en een einde kent en waarop specifieke regels van toepassing zijn.
In Kruisbeeldstraat en Ardoystraat wordt een kammarkering voorzien die de verhoogde inrichting afbakent.
De verhoogde inrichting dient eveneens aangekondigd te worden met het verkeersbord A1410. Deze worden eveneens voorzien
in Kruisbeeldstraat en Ardoystraat. Het is aan te bevelen de aanwezigheid hiervan ook even te verifiëren in Ekelbeke en
Moerheide en zoniet deze borden ook daar te plaatsen (ca. 150m voor de verhoogde inrichting, afmeting 0.90m). De
verkeersborden A14 behoeven geen aanvullend reglement.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Loystraat.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Mandemakerstraat.
Er is dubbelrichtingsverkeer, het is niet mogelijk aan beide
zijden te parkeren zonder de vereiste vrije doorgang te bewaken. Aan de onpare zijde wordt niet geparkeerd, hoewel er geen
enkele aanduiding is dat dit expliciet verbiedt. Er mag dus heden aan beide zijden geparkeerd worden, indien de configuratie
van de geparkeerde voertuigen dit toelaat. Dit is uiteraard niet wenselijk en zou leiden tot een sterk verlies in parkeercapaciteit.
Het instellen van een parkeerverbod aan de onpare zijde, ter hoogte van HNR 9, herhaald ter hoogte van HNR 5 moet de
gewoonteregel bestendigen.
De blauwe zoneregeling wordt gekoppeld aan het voorbehouden van het parkeren aan motorfietsen, personenauto’s, auto’s
voor dubbel gebruik en minibussen. Zo wordt vermeden dat zwaardere voertuigen gebruik maken van de regeling (die de zonale
parkeerregel plaatselijk opheft).
Parkeerregelingen die beginnen aan een kruispunt, moeten het onderbord type Xa dragen. Een parkeerregel vervalt immers bij
een kruispunt, zodat per definitie na het kruispunt steeds de regel vernieuwd wordt3. De onderborden type Xd hebben tot doel
de parkeerborden te herhalen op het zelfde weggedeelte, na maximaal 300m na het bord dat het begin van de parkeerregel
invoert, of het vorige herhalingsbord4. De correcte onderborden worden voorzien.
Parkeerregelingen die beginnen aan een kruispunt, moeten het onderbord type Xa dragen. Een parkeerregel vervalt immers bij
een kruispunt, zodat per definitie na het kruispunt steeds de regel vernieuwd wordt. De onderborden type Xd hebben tot doel
de parkeerborden te herhalen op het zelfde weggedeelte, na maximaal 300m na het bord dat het begin van de parkeerregel
invoert, of het vorige herhalingsbord4. De correcte onderborden worden voorzien.
signalisatie wordt vervangen door correcte afmetingen: opstelling 3, 4, 5 en 8
signalisatie wordt vernieuwd: opstelling 4 en 8
Enkel de parkeerregelingen vormen het voorwerp van het aanvullend reglement. De afbakening van de zone 30 hoort in een
gebiedsdekkend aanvullend reglement. Het verkeersbord C31 hoeft niet opgenomen te worden daar zij ter uitvoering en
aankondiging van de regel in Calvarieberg werd geplaatst. De verkeersborden D1d op het middeneiland ter hoogte van # Kleine
Mandemakerstraat zijn een bevestiging van de verkeersregel en behoeven bijgevolg ook geen aanvullend reglement.
Aan het college wordt gevraagd om kennis te nemen van het verslag en de presentatie van het memorandum van De Lijn.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Mispelaarstraat.
Deze aanpassing gebeurt naar aanleiding van de nieuwe gemeentegrensoverschrijdende zone 50, ingesteld op het grondgebied Zele / Hamme. Hierdoor verdwijnt de plaatselijke snelheidsbeperking (en wordt opgenomen in het reglement gebiedsdekkende maatregelen).
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Moernenstraat.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Oostkouterstraat.
Ter hoogte van HNR 16 is een laadpaal voor elektrische of hybride elektrische voertuigen. Om de rotatie te optimaliseren geldt een blauwe zoneregeling van 3u.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Rijbekestraat.
Er geldt parkeerverbod:
tot over een afstand van ca. 1.50m links en rechts van de inrit tegenover HNR 10;
aan de pare zijde
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap tegenover HNR 4.
Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Schoolstraat.
Het herhalingsbord E1 voor HNR 1 is overbodig. De regeling werd ingesteld vanaf het kruispunt met Kerkstraat en gaat slechts
over ca. 80m. Herhalen is pas verplicht vanaf ononderbroken segmenten van 300m. De opstelling wordt verwijderd.
De verkeerstekens hebben minimumafmetingen waaraan behoudens bijzondere plaatsomstandigheden steeds aan moet
voldaan worden1. Het verkeersbord E1 op opstelling 3 is te klein, er zijn geen plaatsomstandigheden die dit verantwoorden. Bij
vervanging moet de correcte maat gebruikt worden.
Er is geen verkeersbord A23 dat de school aankondigt. Dit is verplicht aan elke nadering tot een school en wordt voorzien2.
Gezien de bijzondere plaatsomstandigheden wordt hier voorzien in een bijkomende uitkraging boven het verkeersbord F19 en
kleiner formaat borden. Omdat de afstand afwijkt van de standaard 150m, wordt eveneens een onderbord type Ia voorzien met
de benaderde afstand3.
Ter hoogte van HNR 2 wordt na de garage een nieuwe uitkraging (oranje)4 voorzien met de nieuwe parkeerregeling.
Bespreekt de gemeentelijke vertegenwoordiging bij het brownfieldproject van Tasibel in de nieuwe legislatuur.
Bespreekt ook het project in het algemeen op de site Tasibel.
Het College van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verzoek tot het organiseren van een projectvergadering nav een wijziging van het project 'Het Greves Kwartier'.
Het college bespreekt het ontwerpvoorstel Groeneboomgaardstraat.
Bespreekt het ontwerp van antwoord op de schriftelijke vragen van een raadslid.
Neemt akte van het voorwaardelijk gunstig advies van de omgevingsambtenaar voor het bouwen van een woning.
Neemt akte van het gunstig advies van de omgevingsambtenaar voor het renoveren van een woning.
Neemt akte van het ongunstig advies van de omgevingsambtenaar voor het dempen van een gracht en het aanleggen van verharding.
Neemt akte van het voorwaardelijk gunstig advies van de omgevingsambtenaar voor het oprichten van een woning bijgebouw, zwembad en tuininrichtingen (verharding/tuinafsluiting).
Neemt akte van het ongunstig advies van de omgevingsambtenaar voor het slopen van een woning.
Gaat over tot de sluiting van het openbaar onderzoek voor het bouwen van 4 woningen en 1 carport. Er werd 1 bezwaar ingediend.
Neemt kennis van de beslissing van de deputatie genomen op 20 maart 2025 i.v.m. het beroep ingesteld tegen de beslissing van de omgevingsvergunningsaanvraag (ref.:OMV_2024047944) beslist op het college van 10 september 2024 voor het plaatsen van een afsluiting.
Neemt kennis van het schattingsverslag voor verkoop grond openbaar domein in de Kaaldries - omgeving nrs 46 - 48.
Het college bespreekt de aanvraag voor het afleveren van een verkoopbaarheidsattest Broekstraat.
College bespreekt terrasaanvraag 't Molenhof.
College bespreekt terrasaanvraag de Corner.
College bespreekt terrasaanvraag Borremans.
Neemt akte van de vraag van de uitbater van Broodjesbar Station om een terrasvergunning te bekomen.
Vraagt om de terrasvergunning van de Gaendijk te herzien door advies van de omgevingsambtenaar.
Bespreking van het vervolg van het bodemonderzoek aan de voormalige stortplaats Enegaert.
Aktename antwoord ABB in verband met klacht plaatsing laadpaal.
Bespreekt de vraag tot vernieuwen bijenhotel Park Kerkwijck.
Bespreekt de principiële goedkeuring van een subsidieaanvraag voor de aanleg van een groendak.
Aktename van de melding van een ingedeelde inrichting of activiteit van de klasse 3.
Behandelt de aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing - Sint-Annastraat 189.
Het college bespreekt de afwijkingsaanvraag op schaalgrootte voor het te vernieuwen IGS project lokaal woonbeleid 2026-2031 - DDS Woonpunt, Cluster 1 Hamme-Zele.
Behandelt de aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing - Bosstraat 16.
Neemt akte van de e-mail van 25 februari 2025 vanwege Batopin betreffende de plaatsing van een CASH-punt in Moerzeke:
'Zoals beloofd kom ik bij u terug in verband met de locaties voor de plaatsing van een CASH-punt in Hamme.
Ik heb de locaties die u had voorgesteld door mijn collega laten bestuderen.
De optie naast de frituur Den Tjouter is niet weerhouden omdat de CASH-kiosk dan op grond van de kerkfabriek zou staan en de kerk een beschermd monument is. Het zou daarom niet vergund kunnen worden.
De parking aan de Molenstraat is wel een goede optie.
Als u akkoord bent met deze plek, en deze ook wordt gedragen door het schepencollege, kunnen we een plaatsbezoek organiseren met onze architect. Ik geef al wel mee dat er dus ter plekke nog een technische analyse moet gebeuren vooraleer we deze locatie finaal kunnen goedkeuren.'
Het college neemt kennis van de beslissingen opgenomen in het directeursregister van 3 april 2025.
Neemt akte van de nota van de intergemeentelijke archivaris betreffende de voortzetting van de intergemeentelijke archiefwerking en een eventuele uitbreiding met extra medewerker. De nota is als bijlage bij dit punt toegevoegd.
Wenst de gemeente de samenwerking met de intergemeentelijk archivaris voor de periode 2026-2031 voort te zetten?
Geeft de gemeente de voorkeur aan scenario 1 of scenario 2?
Kennisname schriftelijke vragen raadslid.
Het college bespreekt de agendering van bovenstaand dossier op de gemeenteraad van 28 april 2025.
Bespreking delegatiebesluiten voor handteken- en beslissingsbevoegdheden - efficiëntiewinsten.
Het CBS/VB bespreekt de maandverslage van de IDPBW.
Neemt akte van het maandveslag van de IDPBW maart 2025.
Neemt akte van de mededeling van A.N. en S.D.V. dat zij hun functie als (assistent)-BIN-coördinator voor BIN Hamme West wensen stop te zetten van zodra er nieuwe kandidaat-coördinatoren gevonden zijn. In het najaar van 2024 werd - in samenspraak met alle BIN-coördinatoren en de lokale politie - reeds een oproep gelanceerd (o.a. via de abonnees van BIN Hamme West, Haminfo en de sociale media van het lokaal bestuur).
Neemt akte van 2 binnengekomen kandidaturen voor BIN-coördinator (M.W. en G.V.D.S.) die als duo BIN Hamme West willen trekken. Gemandateerd politiebeambte Tom De Beer en Team communicatie hebben ondertussen de eerste kennismakingsgesprekken gevoerd, welke zeer positief werden bevonden.
Op basis van deze wissel (aanpassing gegevens coördinatoren) dient het BIN-charter en het gekoppelde huishoudelijk reglement opnieuw ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad. Na goedkeuring zullen beide documenten ook overgemaakt worden aan de FOD Binnenlandse Zaken, met de mededeling dat enkel de contactgegevens van de coördinatoren werden gewijzigd.
Neemt akte van het proces verbaal van de examenverrichtingen dd. 1 april 2025 voor de selectieprocedure schoonmaakmedewerker (E1-E3) in contractueel dienstverband met een prestatieverhouding van 32/38.
Neemt akte van de vraag om de bepalingen voor medische onderzoek binnen de organisatie vast te leggen.
Aan het college wordt gevraagd akte te nemen van de facturen zonder bestelbon en deze goed te keuren.
De facturen zijn een onderdeel van dossiers binnen de ruimtelijke planning.
Omgeving en ondernemen |
brandpreventieverslag bouwaanvraag jeugdlokalen KSA |
Brandweerzone Oost - Oost-Vlaanderen |
€ 140,00 |
302500015 |
0600-00/ 6130000 |
Omgeving en ondernemen |
Algemene controle exploitatievergunning - tennischalet |
Brandweerzone Oost - Oost-Vlaanderen |
€ 140,00 |
302500042 |
0600-00/ 6130000 |
Omgeving en ondernemen |
Bestemmingswijziging: transitiehuis |
Brandweerzone Oost - Oost-Vlaanderen |
€ 140,00 |
302500024 |
0600-00/ 6130000 |
Omgeving en ondernemen |
Algemene controle exploitatievergunning: Achterthof 94 |
Brandweerzone Oost - Oost-Vlaanderen |
€ 140,00 |
302500040 |
0600-00/ 6130000 |
Het college van burgemeester en schepenen bespreekt de aanpassing van de benodigde kredietverschuiving.
Bespreking aanvraag tot sponsoring - subsidiëring vereniging 'Tanthoontje'.
Het college bespreekt de toegangscontrole van de poort 'parking Zwaarveld'.
Vraagt aan het college kennis te nemen van de facturen zonder bestelbon en deze goed te keuren.
Aktename notulen van de kerkraad van kerkfabriek Sint-Pietersbanden van 21 november 2024.
Bespreking van bezwaar tegen belasting op leegstaande gebouwen en/of woningen en de belasting op verwaarloosde gebouwen en woningen.
In het college van 19/11/2024 (CBS/2024/2901) werd de opstart van de MyEra APP voor planning en tijdsregistratie goedgekeurd. De kostprijs bedraagt maandelijks € 549,00 excl. BTW tot 500 werknemers en een éénmalige activatiekost van € 750,00 excl. BTW.
Aangezien er onvoldoende krediet beschikbaar was op de destijds voorgestelde jaarbudgetrekening en er geen kredietverschuiving werd voorgesteld, werd er nog geen visum afgeleverd. De opdracht werd bijgevolg nog niet doorgegeven aan de leverancier.
Een nieuw voorstel wordt nu voorgesteld: een kredietverschuiving van 2025/GBB/0119-00/6158002/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN 'Overige algemene diensten - huur software' naar 2025/GBB/0112-00/6158002/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN 'Personeel - huur software' voor € 5.142 excl. BTW of 6.223 incl. BTW voor het jaar 2025.
De financieel directeur levert, mits goedkeuring van deze kredietverschuiving, het visum V2025_034 af.
Raadslid Gilles Verbeke had nog een bijkomende vraag m.b.t. het project Mira'beau, nl. "Werd de factuur voor aansluiting riolering van Mira'beau ten bedrage van 271.206 euro intussen werd doorgerekend aan de ontwikkelaar? Zo ja, werd deze intussen al betaald?".
Het bestuur is echter nog in onderhandeling met de betrokken ondernemer omtrent de grootteorde van het door te rekenen bedrag en wordt behandeld op het college van 7 april 2025 (CBS/2025/1005).
Indien er een beslissing wordt genomen kunnen we het raadslid een passend antwoord geven, maar voorlopig is het antwoord op de vraag twee maal neen.
Creat aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst afgesloten met de ondernemer Ricoh voor oplossingen en beheer van een printerpark. Aangezien onze huidige overeenkomst met de firma Canon vervalt, wenst Lokaal bestuur Hamme gebruik te maken van de nieuwe raamovereenkomst aangeboden door Creat aankoopcentrale.
Het werken via een aankoopcentrale heeft volgende voordelen:
Deze overeenkomst loopt tot 23 juli 2028. De verschillende deelopdrachten worden afgesloten voor een periode van standaard 60 maanden, en er zijn 2 verlengingen mogelijk van telkens 12 maanden.
Neemt akte van verrekeningsvoorstel 1 'module vacatures' en 'thema template' van de firma LCP nv, Kapellestraat 144/3 te 8020 Oostkamp voor de opdracht 'Ontwikkeling, implementatie, hosting en onderhoud van een nieuwe website' voor een bedrag van € 1.147,00 excl. btw of € 1.387,87 incl. btw per jaar.
Neemt akte van het PV van vaststelling van vordering der werken door studiebureau SWECO, horende bij vorderingsstaat 34 i.v.m. de aanleg fietspaden langs N446 Waasmunster-Hamme-Dendermonde door Besix NV, Steenwinkelstraat 640, 2627 Schelle, voor een bedrag van €65.114,96 excl. BTW.
Neemt akte van de vraag van Farys voor het uitvoeren van een rioolaansluiting Sint-Annastraat 120A.
Neemt akte van het schrijven van Farys dd. 27/03/25 betreffende de aanpassingswerken aan de drinkwaterleiding n.a.v. de voorziene Aquafin-collectorwerken en de gemeentelijke rioleringswerken Drapstraat-Biezestraat-Rijbekestraat-Mandemakerstraat. De kosten worden gedragen door Aquafin en het drinkwaterinfrastructuurfonds.
Bespreking aanvraag Fluvius voor netversterking in de Waterstraat.
Bespreekt financiering riolering ten behoeve van assistentiewoningen Mirab'eau.
Bespreekt project Tasibel - Verslag vergadering 22 januari 2025.
Neemt akte van het verslag van nazicht van de ingediende offertes opgemaakt door leidend ambtenaar arch. Van Severen voor de opdracht Restauratie gevels dekenij, waaruit blijkt dat de firma Aquastra Gevelreiniging, Dronckaertstraat 484, 8930 Lauwe de laagste offerte heeft ingediend voor een bedrag van € 251.423,29 (excl. btw) of € 266.508,69 (incl. btw). Er is voldoende krediet voorzien op JBR 0790-00/2210700 (ACT-560). De financieel directeur verleende zijn visum.
Bespreking vorderingsstaat 9 voor de restauratie dak en gevels gemeentehuis.
Bespreking verrekeningsvoorstel herstel lijsten pleisterwerk voor de restauratiewerken gemeentehuis.
Bespreking vorderingsstaat 6 voor de restauratie dak en zolder dekenij.
De algemene orde en netheid van de zalen H@mbiance, De Vrede en Ter Munken is een probleem. Aan het college wordt gevraagd hiervoor een oplossing te zoeken.
Er zijn momenteel geen overeenkomsten met drankenhandelaars om drank te leveren in de zalen H@mbiance, De Vrede en Ter Muncken.
Aan het college wordt gevraagd om hiervoor een procedure overheidsodracht op te starten.
Het college bespreekt het beperken van het geluidsniveau op kinderevenementen.
Voor boekingen wordt er momenteel een termijn van minimaal 1 maand voor de reservatiedatum gehanteerd. Er komen soms aanvragen telefonisch of via e-mail binnen met een boekingstermijn van minder dan 1 maand. Bijvoorbeeld voor rouwmaaltijden. Aan het college wordt gevraagd om een uitzondering toe te staan voor rouwmaaltijden.
Momenteel is er geen sleutelplan voor het zaalverhuur van H@mbiance - De Vrede - Ter Munken. Aan het college wordt gevraagd om hiervoor de opdracht te geven.
Huurgelden van de zalen H@mbinace, Ter Muncken en De Vrede niet eenvoudig en eenduidig, daarom wordt aan het college gevraagd om de huurgelden te herbekijken.
Het facturen van het drankverbruik van de zalen Ter Munken, De Vrede en H@mbiance verloopt verschillend:
Huidig beleid:
Aan het college wordt gevraagd om voor de terugbetaling van de borg met een checklist te werken. Als alles in orde is, kan men de borg terugkrijgen.
Het college bespreekt de renovatie van de vloer van de polyvalente ruimte in de H@mbiance en Ter Munken.
Het college bespreekt het plaatsen van WIFI antennes in Ter Munken.
Het college bespreekt het vervangen van scheidingsdoeken in de zaal H@mbiance.
Het college bespreekt het verplaatsen van de ronde en ovale tafels uit zaal H@mbiance.
Bespreekt de aankoop nieuwe tafels en stoelen in de zaal H@mbiance.
Het college bespreekt de vraag van huurder/gebruikers om borden, tassen en bestek te voorzien, alsook eventueel een koffiezet.
Het college bespreekt het overhandigen van een afsprakennota bij sleuteloverdracht.
Het college bespreekt de karige verhuur van de zalen.
Het college bespreekt het opstellen van een gebruikersregelement voor zaal De Vrede.
Vanaf 2025 moet elke gemeente over een actueel en officieel goedgekeurd kerkenbeleidsplan beschikken. In Hamme is er sinds 2017 een kerkenbeleidsplan. Deze heeft een actualisatie nodig naar de huidige toestand. Hiervoor vraagt het gemeentebestuur de hulp van IOED Schelde-Durme, de regionale intergemeentelijke erfgoeddienst.
Bespreking voorstel tot wijziging reglement gemeentelijk openluchtzwembad.
Het college bespreekt de aanpassing van de huurprijs van de zwemclub.
Het college bespreekt de aanvraag gebruik gemeentelijk voetbalterrein.
Aanvraag sportdag personeel.
Bespreking vragen evenementencoördinator Hamse Turkse Kermis.
Bespreekt het souper na de Wuitensmarsen.
Bespreekt Straal, een project in het kader van circulaire deeleconomie met boten.
Bespreekt de deelname van een standhouder bij Hamme culinair.
Bespreking aanvraag evenementen.
Bespreekt de toetreding tot de Regionale Adviesraad Gezondheidsmakers Denderregio.
Neemt akte van de aanvraag om 2 urnen te ontgraven uit het urnenveld om daarna thuis te bewaren.
Vraag tot eenmalige afwijking op het huwelijksreglement.
De gemeentelijke academie Hamme voor beeldende kunst stelt voor om een gekleed/naakt model aan te stellen. Er wordt een arbeidsovereenkomst afgesloten. De datum van indiensttreding wordt achteraf bepaald.
Bespreekt uitbreiding dans.
Bespreekt het voorstel van wijzigingen aan het arbeidsreglement voor de academies.
Bespreking van een door OVAM gepland PFAS-siteonderzoek.
Uitvoeren preventiemaatregelen speelterrein De Braak