Terug college van burgemeester en schepenen

Mon 28/04/2025 - 14:00 raadzaal

Normaal

STAFDIENSTEN

PUBLIEKE RUIMTE - Mobiliteit

  • Neemt akte van het aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende Mispelaarstraat.

    • Deze aanpassing gebeurt naar aanleiding van de nieuwe gemeentegrensoverschrijdende zone 50, ingesteld op het grondgebied Zele / Hamme. Hierdoor verdwijnt de plaatselijke snelheidsbeperking (en wordt opgenomen in het reglement gebiedsdekkende maatregelen).

  • Parkeerproblemen : August Van De Veldestraat en Clement Rottiersstraat

    Zowel in de August van de Veldestraat als in de Clement Rottiersstraat is er op het einde van deze straat een keerlus voorzien waar regelmatig auto's parkeren. Er kwamen klachten van de bewoners die garages hebben dat ze niet in-en uit hun garages kunnen. Zij vroege een oplossing. De beslissing van het schepencollege op 24 februari op advies van de interne werkgroep verkeer blijkt nu niet volledig aan de vraag van de burgers te voldoen.

    De interne werkgroep mobiliteit herbekeek daarom deze vraag op 13 maart en geeft volgend advies:

    • Clement Rottiersstraat : 6 parkeervakken intekenen. 3 per kant.
    • August van de Veldestraat: Parkeerverbod links einde. De rest regelt zichzelf.

     

    Verko (afvalophaler) en de Brandweer zijn akkoord.

OMGEVING EN ONDERNEMEN - Ruimte en bouwen

Omgevingsvergunningen

Verkoopbaarheidsattest

OMGEVING EN ONDERNEMEN - Ondernemen

Starterspremie

  • Starterspremie de Gaendijk

    College bespreekt starterspremie aanvraag van de horecazaak De Gaendijk

  • Starterspremie

    College bespreekt starterspremie aanvraag mr M.R.

Terrasvergunning

  • Neemt akte van de vraag van de uitbaatster van café De Vier Gekroonden om een terras te hebben tijdens de periode van april tem oktober.

    In de mail zijn er 2 voorstellen. 

OMGEVING EN ONDERNEMEN - Milieu en klimaat

Adviesraad milieu, landbouw en dierenwelzijn

  • In zitting van 19 juni 2019 keurde de gemeenteraad de statuten van de adviesraad milieu, landbouw en dierenwelzijn, afgekort de Miladi, goed. De Miladi bestaat uit maximaal 13 stemgerechtigde leden:

    • 4 vertegenwoordigers uit de milieu- , natuur-, klimaat- en/ of duurzaamheidssector. 
    • 4 vertegenwoordigers uit de land- en tuinbouwsector. 
    • 1 vertegenwoordiger uit de dierenwelzijnssector.
    • 4 personen met deskundigheid inzake milieu, natuur, klimaat, landbouw, dierenwelzijn en/of wildbeheer.

    De sectoren vaardigen zelf hun stemgerechtigde (effectieve) leden en diens plaatsvervangers af. De deskundigen dienen d.m.v. een motivatiebrief hun deskundigheid aan te tonen.

    De Miladi bestaat verder uit volgende niet-stemgerechtigde leden: 

    • Maximaal 1 persoon van elke politieke fractie uit de gemeenteraad.
    • De leden van het college tot wiens bevoegdheden milieu, natuur, klimaat, landbouw en dierenwelzijn behoren.
    • De ambtenaren tot wiens takenpakket milieu, duurzaamheid, landbouw en dierenwelzijn behoren. Zij nemen het secretariaat van de adviesraad op zich. 

    Bij het einde van iedere legislatuur wordt de Miladi van rechtswege ontbonden en dient hij opnieuw te worden samengesteld. Met betrekking tot de stemgerechtigde leden werd er een oproep tot kandidaatstelling gepubliceerd en gedeeld via sociale media. Voor de niet-stemgerechtigde leden werd aan de voorzitters van de politieke partijen in de gemeenteraad gevraagd om een partijgenoot af te vaardigen.

    Schepenen Rosschaert, Laureys en De Graef geven toelichting bij de kandidatuurstellingen. Volgens de statuten is het aan het college van burgemeester en schepenen om de kandidaturen al dan niet te aanvaarden, dit op basis van criteria die opgenomen zijn in artikel 4 van de statuten.

Vergunningen

STAFDIENSTEN - Secretariaat

  • Het college neemt kennis van de beslissingen opgenomen in het directeursregister van 24 april 2025.

  • Neemt akte van de nota van de intergemeentelijke archivaris betreffende de voortzetting van de intergemeentelijke archiefwerking en een eventuele uitbreiding met extra medewerker. De nota is als bijlage bij dit punt toegevoegd.

    Wenst de gemeente de samenwerking met de intergemeentelijk archivaris voor de periode 2026-2031 voort te zetten?
    Geeft de gemeente de voorkeur aan scenario 1 of scenario 2?

  • Beurtrol advocaten

    Bespreekt de lijst van het aanstellen van een advocaat.

    Voor het aanstellen van een advocaat werden tot op heden een aantal advocaten aangeschreven.

    Beslist deze lijst te actualiseren.

    Een advocaat die bijvoorbeeld gemeenteraadslid is, zal tijdens de duur van zijn mandaat niet worden aangeschreven wegens onverenigbaarheid (zie advies jurist).

    Advocaten die worden gevraagd om op te treden voor de gemeente, moeten zelf inschatten of zij deontologisch gezien de opdracht eventueel niet kunnen aanvaarden (vb. omwille van in dezelfde zaak reeds optreden voor een tegenpartij van de gemeente).

STAFDIENSTEN - Onthaal

STAFDIENSTEN - Beleid

Gemeentelijke administratieve sancties (GAS)

Gemeentelijke administratieve sancties - stilstaan en parkeren (GAS4)

Bestuursorganen

  • Bij het begin van een nieuwe legislatuur is het belangrijk om opnieuw de afspraken tussen bestuursorganen vast te leggen, daar dit ervoor zorgt dat de afspraken actueel blijven en afgestemd zijn op de nieuwe beleidsprioriteiten. De afsprakennota tussen het college van burgemeester en schepenen en de algemeen directeur beoogt duidelijke afspraken te maken over de samenwerking, communicatie en taakverdeling tussen politieke organen en administratie, zoals voorgeschreven door het Decreet Lokaal Bestuur. 

     

    Aan het schepencollege wordt gevraagd om deze afsprakennota goed te keuren. 

  • De deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De deontologische code is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat. Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid. De deontologische code voorziet eveneens in de oprichting van een deontologische commissie, dergelijke commissie kan bepaalde handelingen van een raadslid bespreken in besloten zitting, waarna zij een advies uitbrengt aan de gemeenteraad.

    De deontologische commissie is geen gemeenteraadscommissie in de zin van artikel 37 decreet lokaal bestuur, gezien de commissie niet op basis van artikel 37 opgericht dient te worden, maar wel op basis van de nieuwe decretale bepalingen.

    Aan het college wordt gevraagd om kennis te nemen van de deontologische code en eventuele wijzigingen door te geven, zodanig dat de deontologische code en de samenstelling van de deontologische commissie geagendeerd kan worden op de gemeenteraad van mei. 

STAFDIENSTEN - Interne preventie en noodplanning

Preventie - divers

INTERNE ONDERSTEUNING - Communicatie

  • Kopieerservice

    Het college van burgemeester en schepenen bespreekt het kopiereglement.

Wijkraden/participatie

  • Verslag wijkraad Zogge

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van het verslag van de vergadering van 3 maart 2025 van wijkraad Zogge.

  • Verslag wijkraad Hamme centrum 1

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van het verslag van de vergadering van 11 februari 2025 van wijkraad Hamme centrum 1.

  • Verslag wijkraad Heilige Familie

    Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van het verslag van de vergadering van 13 maart 2025 van wijkraad Heilige Familie.

  • Erkenningsaanvraag wijkraad Zouaaf

    Het college van burgemeester en schepenen bespreekt de erkenningsaanvraag van wijkraad Zouaaf.

INTERNE ONDERSTEUNING - Personeel

Procedures en aanstellingen

FINANCIËN

AANKOPEN, OVERHEIDSOPDRACHTEN EN JURIDISCHE ZAKEN

  • De huidige raamovereenkomst voor het leveren van ICT infrastructuur en bijhorende dienstverlening is afgelopen sinds augustus 2023. CIPAL dienstverlenende vereniging heeft een nieuwe raamovereenkomst afgesloten met de ondernemer Dustin Belgium NV, Wingepark 5 b, 3110 Rotselaar. Lokaal bestuur Hamme wenst gebruik te maken van de nieuwe raamovereenkomst aangeboden door CIPAL dienstverlenende vereniging.
    Het werken via een aankoopcentrale heeft volgende voordelen:

    • Vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
    • Vooraf gekende technische en financiële voorwaarden dankzij raamovereenkomsten.
    • Scherpe prijs door schaal- en/of volume-effecten.Kwaliteit dankzij zorgvuldig geselecteerde leveranciers.
    • Zowel standaardaankopen als maatwerk.
    • Tijdsbesparing en minimale belasting van onze eigen administratie.
    • Kostendaling door de vereenvoudiging van onze administratie.
    • Expertise in wetgeving, techniek en onderhandelingen van gespecialiseerde aankopers bij de aankoopcentrale.

    Deze overeenkomst heeft een initiële looptijd van 4 jaar en loopt van 7 oktober 2024 tot 6 oktober 2028. De overeenkomst kan tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd. Gedurende deze periode kunnen er bestellingen geplaatst worden ofwel via bestelbon (bestellingen minder dan € 30.000 excl. btw) of via gunningsbeslissing door college. Een visum is vereist van de financieel directeur telkens de (deel)bestellingen meer dan 5.000 euro excl. btw bedragen.

    TER VERDUIDELIJKING: Het gaat hier over een instap om de nodige aankopen te kunnen doen conform de wet op overheidsopdrachten, nog geen aankoop. Aankopen dienen nadien te gebeuren conform de interne aankoopprocedure.

  • Neemt akte van het verslag van nazicht voor de opdracht 'Raamovereenkomst voor het uitvoeren van proeven met betrekking tot riolering- en wegenwerken'.

  • Creat aankoopcentrale heeft een raamovereenkomst afgesloten met de ondernemer Ricoh voor oplossingen en beheer van een printerpark.  Aangezien onze huidige overeenkomst met de firma Canon vervalt, wenst Lokaal bestuur Hamme gebruik te maken van de nieuwe raamovereenkomst aangeboden door Creat aankoopcentrale.

    Het werken via een aankoopcentrale heeft volgende voordelen:

    • Vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
    • Vooraf gekende technische en financiële voorwaarden dankzij raamovereenkomsten.
    • Scherpe prijs door schaal- en/of volume-effecten.Kwaliteit dankzij zorgvuldig geselecteerde leveranciers.
    • Zowel standaardaankopen als maatwerk.
    • Tijdsbesparing en minimale belasting van onze eigen administratie.
    • Kostendaling door de vereenvoudiging van onze administratie.
    • Expertise in wetgeving, techniek en onderhandelingen van gespecialiseerde aankopers bij de aankoopcentrale.

    Deze overeenkomst loopt tot 23 juli 2028. De verschillende deelopdrachten worden afgesloten voor een periode van standaard 60 maanden, en er zijn 2 verlengingen mogelijk van telkens 12 maanden.

PUBLIEKE RUIMTE

PUBLIEKE RUIMTE - Openbaar domein

PUBLIEKE RUIMTE - Gebouwen

PUBLIEKE RUIMTE - Magazijn en logistiek

  • Fotokring Imago Hamme stelt de vraag of ze op 16 oktober 2025 en 20 oktober 2025 mogen beschikken over de vrachtwagen van team feestelijkheden, inclusief chauffeur.  Zij zullen een begeleider voorzien als assistentie voor het laden en lossen.  Dit is om tentoonstellingspanelen op te halen bij de provinciale uitleendienst in Gent, en nadien terug te brengen.

PUBLIEKE RUIMTE - Overheidsopdrachten

  • Neemt akte van vorderingsstaat 2 van de firma SOGA nv voor 'Herinrichting site Mirabrug' voor een bedrag van € 58.968,67 incl. BTW en bijhorende PV van goedkeuring. ('boete' dient btw te zijn op het pv)

    Hier is in opgenomen: 

    • Deel parking€ 53.488,82 incl. BTW
    • Deel Camperparking: € 5.479,86 incl. BTW

VRIJE TIJD EN ONTWIKKELING

  • De nationale DOE-METER is het grootste onderzoek naar engagement, vrijwilligerswerk en verenigingen in België.

    • Meer dan 200 organisaties en lokale besturen namen deel en ontvangen een maatrapport.
    • Zo’n 18 000 mensen lieten samen hun stem horen (november 2024 – februari 2025).
    • Het representatieve onderzoek bij 1 574 Belgen werd uitgevoerd in november – december 2024.

    Ook de gemeente Hamme nam deel aan de DOE-METER, en maakte er zo mee een succes van. In totaal vulden 200 Hammenaars de vragenlijst in: 194 inwoners en nog eens 6 niet-inwoners die wel vrijwilligerswerk doen in Hamme.

    Als men per gemeente/stad 200 deelnemers heeft, dan ontvang je een tabellenrapport, een visueel powerpoint rapport en een toelichting van de inhoudelijke partner van het project Give a Day.

    Aan het college wordt gevraagd om kennis te nemen van de resultaten. De projectgroep vrijwilligersbeleid zal de resultaten van de DOE-METER meenemen bij de totstandkoming van een intern vrijwilligersbeleid. 

VRIJE TIJD EN ONTWIKKELING - Sport

  • De Proximus gsm-installatie van de Orange zendmast gelegen aan de Sportvelden in Zogge (Neerlandt), werd recent verwijderd van de bestaande gsm-mast.

    De tellerkast gelegen aan Neerlandt werd eveneens verwijderd 

    Nu rest er enkel nog de ondergrondse stroomkabel van Proximus die loopt van de zendmast richting Neerlandt.

    De firma die deze werken uitvoert vraagt de goedkeuring om de stroomkabel ondergronds te mogen laten liggen, weliswaar afgekoppeld en volledig beschermd.

     Dit vermijdt dat de terreinen dienen opengelegd te worden, wat de nodige hinder zou veroorzaken uiteraard.

  • Ruiterclub LRV St-Martinus Moerzeke-Hamme, met oefenterrein gelegen in het veld tussen Hebbestraat en Pr. Poppestraat,

    vragen om de verlenging van de mondelinge overeenkomst met het gemeentebestuur, die reeds een 10-tal jaar bestaat, ivm het maaien van het gras op hun terrein.

    Inhoud mondelinge overeenkomst:

    Wanneer de groendienst het gras maait in Moerzeke (langsheen Hebbestraat en ook op sportcomplex Robur), werd er door de groendienst een grote container op het terrein van LRV geplaatst. Op die manier stond deze container niet op baan of op een hinderlijke/gevaarlijke plaats. 

    Als wederdienst werd door de groendienst het gras naast de piste van LRV gemaaid (waar de container dan geplaatst werd).

    De oppervlakte van het gras betreft ongeveer een half voetbalveld.

    LRV St. Martinus vraagt of deze afspraak kan verlengd worden?

VRIJE TIJD EN ONTWIKKELING - Toerisme

Evenementen

SAMENLEVING

  • Het college gaat akkoord om deel te nemen aan het project ”Gezonde Gemeente” en tekent hiervoor het charter en de samenwerkingsovereenkomst met Gezondheidsmakers Denderregio.

    Het college vaardigt Tom Vermeire, schepen gezondheid en ziektepreventie, af naar het regionaal ondertekenmoment op 02/06/2025 voor de ondertekening van het charter Gezonde Gemeente. Indien hij verhinderd is duidt het schepencollege een plaatsvervanger aan.

SAMENLEVING - Leven en welzijn

SAMENLEVING - Huis van het Kind

  • Label Pleegzorggemeente

    Pleegzorggemeenten engageren zich om kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen in hun buurt te ondersteunen. Samen met Pleegzorg Vlaanderen zetten ze een duurzame samenwerking op om pleegzorg in de gemeente bekend te maken op een laagdrempelige manier. Met het label 'Pleegzorggemeente' geeft het lokaal bestuur aan dat ze pleegzorg genegen is en dit actief wil ondersteunen. 

    Er zijn vandaag meer dan 7000 pleeggezinnen in Vlaanderen. Samen vangen zij kinderen en jongeren in nood op of volwassenen met een beperking of psychiatrische problematiek, die het moeilijk hebben omdat hun ouders voor korte of lange tijd niet voor hen kunnen zorgen. Kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen zijn er in alle steden en gemeenten, maar pleeggezinnen zijn er niet altijd voldoende. De nood aan nieuwe pleeggezinnen blijft dus groot.

    Er wordt geen financiering gevraagd om het label te dragen.

GEMEENTELIJK ONDERWIJS - Deeltijds kunstonderwijs

GEMEENTELIJK ONDERWIJS - Basisonderwijs

EVA VZW'S

Dienst 112 Hamme

Extra

STAFDIENSTEN

OMGEVING EN ONDERNEMEN - Ondernemen

Terrasvergunning

PUBLIEKE RUIMTE - Openbaar domein