De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zittingen van 21 juni en 5 juli 2023.
Naar aanleiding van de mogelijkheid tot fietsleasing vanaf 1 januari 2024 werd er een fietspolicy opgesteld om de rechten en plichten van het personeel te duiden. De fietspolicy is bedoeld om het beheer en het gebruik van de ter beschikking gestelde leasefiets optimaal te laten verlopen.
De fietspolicy zal bij de eerst volgende wijziging aan het arbeidsreglement worden toegevoegd.
De uitnodiging van IGS Westlede voor de buitengewone algemene vergadering - statutenwijziging op dinsdag 10 oktober 2023 om 19u in de hoofdzetel te Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
Agenda:
Vertegenwoordiger: dhr. schepen L. De Mey - geen plaatsvervanger.
De uitnodiging van Zefier cvba voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 19 december 2023 in het Notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.
Agenda:
Vertegenwoordiger: Lotte Peeters - plaatsvervanger: Kurt De Graef
De gemeente Hamme is lid van Toerisme Scheldeland vzw. Toerisme Scheldeland vzw is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met als doel bij te dragen tot de ontwikkeling, promotie en kwaliteitsbewaking van het toeristisch aanbod, onder al zijn vormen, binnen het werkingsgebied van Scheldeland.
De VZW wenst zijn statuten te wijzigen conform het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen waaraan vanaf 01/01/2024 elke VZW moet voldoen. De VZW maakt van de gelegenheid gebruik om enkele vereenvoudigingen door te voeren, zo wordt er een verkiezing van 2 co-voorzitters gedurende 6 jaar voorzien in de plaats van wisselende voorzitters.
Op de Algemene Vergadering van Toerisme Scheldeland vzw van 23 november 2023 worden de statuten ter goedkeuring voorgelegd.
De belangrijkste opmerkingen en aanpassingen bij de statuten zijn:
Neemt akte van het rapport 'Voortgangsrapportering Q2 2023'. Dit rapport beschrijft inhoudelijk de voortgang van de prioritaire acties opgenomen in het meerjarenplan. Tevens wordt de thesaurietoestand en de realisatiegraad van de kredieten per 30/06/2023 weergegeven. Binnen de exploitatie bedragen de aanrekeningen 44% van de uitgaven en de vorderingen 34% van de ontvangsten. Inzake investeringen noteren we voor de gemeente een realisatiegraad van 16% voor de uitgaven en 24% voor de ontvangsten. Voor het OCMW is dit respectievelijk 11% en 88%. De thesaurietoestand bedraagt voor beide entiteiten samen 910.244 euro.
Op 1 oktober 2023 treden de Vlaamse regels en bepalingen over het nieuwe toewijzingsmodel voor sociale woningen in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, werd grondig hertekend.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder de VCW), het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder het BVCW) en haar ministerieel uitvoeringsbesluit blijven het gemeenschappelijk kader vormen voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving moet tegemoet komen aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om dit te realiseren werd er gekozen om autonomie te geven aan de woonmaatschappijen en aan de lokale actoren. De situatie op het platteland is immers verschillend van deze in de stad, en de situatie tussen steden en gemeenten onderling kan ook anders zijn. Om een aanpak op maat te realiseren, nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De raad krijgt de kans om passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te genereren waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
De lokale besturen van Hamme en Zele, woonmaatschappij de Thuisbouwer en relevante welzijnsactoren gingen in dialoog met elkaar en maakten afspraken om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren. Zo werden passende maatregelen uitgewerkt in een toewijzingsreglement voor Hamme en Zele (het werkingsgebied van de Thuisbouwer), rekening houdende met de spreiding en typologie van het huurpatrimonium, de woonnoden en de kandidaat-huurders.
Het ontwerp van toewijzingsreglement moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Het geheel van de bepalingen in het toewijzingsreglement is een globaal gewikt en gewogen pakket, met lokale accenten op maat van Hamme en Zele. Zodoende bedient de woonmaatschappij op een evenwichtige, transparante, objectieve en eenvoudige manier het hele spectrum van het potentieel doelpubliek van de Thuisbouwer.
De regels op het niveau van de individuele straten worden vastgelegd in een aanvullend reglement per straat. De regels die over meer dan een straat (kunnen) gaan, worden vastgelegd in een aanvullend reglement betreffende gebiedsdekkende maatregelen.
Dit reglement heeft tot doel de gebiedsdekkende maatregelen stelselmatig te groeperen en te saneren.
Tevens wordt een zonaal parkeerverbod ingevoerd in Marktplein en een blauwe zone in de omliggende straten van Marktplein. Dit heeft impact op de bestaande zone met parkeren toegelaten voor voertuigen met een MTM van 3.5t, die hierdoor wordt ingeperkt.
Betreffende de gewestwegen zijn er geen wijzigingen ten aanzien van de reeds geregelde situatie. Het betreft uitsluitend het consolideren van de bestaande afbakening van de bebouwde kom in de deelgemeente Zogge en het consolideren van de parkeerzone met tonnagebeperking, eveneens in Zogge, beide Heirbaan.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Sedert de herinrichting van Marktplein is er onduidelijkheid m.b.t. het parkeerbeleid. Enkele parkeerplaatsen zijn geregeld, zij het met betalend parkeren, zij het met kortparkeren of doelgroepparkeren. Dit neemt niet weg dat er problemen zijn met bestuurders die zich buiten de gereglementeerde plaatsen parkeren. Het is ook niet altijd duidelijk of een deel van de openbare weg al dan niet als trottoir moet worden bestempeld, waardoor handhaving moeilijk wordt.
Om hiervoor een oplossing te bieden, en tegelijkertijd het evenementenplein verkeersvrij te houden en de zaterdagmarkt mee te faciliteren, wordt op Marktplein, tussen de rotonde, Jagerstraat, Rijbekestraat, zij-ingang kerk (kant dekenij) en Nieuwstraat een zone E1 voorzien, waardoor binnen deze zone uitsluitend op de gereglementeerde plaatsen mag geparkeerd worden. Op de plaatsen waarop de zaterdagmarkt zich bevindt, beperkt de parkeermaatregel zich tot buiten de markttijden. Hierdoor moet op zaterdag geen bijkomende signalisatie geplaatst worden ten behoeve van de markt, behoudens het toegangsverbod.
Behalve voor de plaatsen voor kortparkeren en de doelgroepplaatsen, zijn alle plaatsen binnen deze omschrijving betalend.
Tussen de zone E1 zoals hierboven omschreven en Kaaiplein, Hoogstraat, Kerkstraat 27, Calvarieberg, Kleinhulst 56, Hof ter Bossen, Kapellestraat, Slangstraat en De Ring, wordt voorzien in een zone E9b met blauwe zoneregeling met als doel voldoende rotatie te garanderen en bewoners te faciliteren.
Bij besluiten van 21/01/2022 legde de gemeenteraad eerder reeds reglementering vast voor parkeerkaarten zorgverstrekkers en bewoners. Het parkeerbedrijf (Indigo) dient deze ter beschikking te stellen.
De toegang tot de evenementenzone is beperkt tot voertuigen die laden en lossen van maandag tot vrijdag van 6u tot 11u en van 18u tot 22u, naar analogie met de nabijgelegen voetgangerszone. De toegangsbeperking houdt meteen in dat het parkeren verboden is. De toegang blijft evenwel steeds verzekerd voor fietsers, bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
De rotonde op het Marktplein is een aparte openbare weg onderscheiden van de wegen die erop uitkomen. De rotonde behoeft een eigen aanvullend reglement.
De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.
In het reglement-gedeelte specifiek voor bib Hamme wordt voorgesteld om volgende artikels aan te passen:
De bibliotheek wil een klantvriendelijk tarief, aangepast aan de nieuwe situatie en gebaseerd op volgende principes:
De bib deed onderzoek naar prijzen bij andere bibliotheken in de regio en in Vlaanderen, en bij lokale kopieerwinkels. Het bibteam maakte een inschatting van de kostprijs per artikel en kwam tot een nieuw tarief-voorstel:
CANON afdrukprijs | papier prijs | TOTAAL kostprijs | OUD TARIEF kopie | OUD TARIEF print | NIEUW TARIEF voorstel | |
A4 - zwart-wit | € 0,0031 | € 0,010 | € 0,0131 | € 0,15 | € 0,15 | € 0,15 |
A4 - kleur | € 0,031 | € 0,041 | € 1,20 | |||
A3 - zwart-wit | € 0,0062 | € 0,018 | € 0,0242 | € 0,25 | niet mogelijk | € 0,50 |
A3 - kleur | € 0,062 | € 0,08 | € 2,50 |
Deze tarieven werden door de raad van bestuur van de bibliotheek goedgekeurd als ‘Acceptabel en beredeneerd voorstel, kosten zijn gedekt met dit systeem’ (ontwerpverslag vergadering d.d. 1 juni 2023).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorgestelde tariefwijziging en het aangepaste bibliotheekreglement goed te keuren.
Het retributiereglement bib Hamme bevat voortaan 2 secties en wordt aangepast:
OUDE FORMULERING | NIEUWE FORMULERING |
Boete MIA's | Boete houders kansenpas |
aanvraag interibliothecair leenverkeer - 3,00 (openbare bib) | 3,00 (openbare bib - buiten Dijk92 regio) |
OUD TARIEF | NIEUW TARIEF |
|
Kopie of print:
|
TARIEF | OUDE FORMULERING | NIEUWE FORMULERING | NIEUW TARIEF |
NIEUW ITEM | - | Scan - gratis | |
Verloren/beschadigd materiaal | aankoopprijs titel** | aankoopprijs materiaal (2) | |
Beschadiging doos | beschadiging CD/DVD-doos | beschadiging dvd/game/luisterboek-doos | |
standaard transparante jewel case | standaard dvd doos/luisterboek cd-doos | ||
- | - | € 1,00 (game doos) | |
kartonnen kunstwerk hoes | niet-standaard dvd/luisterboek doos | ||
Verlies CD-boekje/bijlage bij boek | Verlies CD-boekje/bijlage bij boek | Verlies DVD/game-boekje/bijlage bij boek |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gewijzigde retributiereglement 2023 goed te keuren.
Inzake het retributiereglement gemeentelijke sportcentra worden ten gevolge van de hervorming van het kleutersportkamp volgende aanpassingen voorgesteld:
Kleuteronderwijs (3 tot 6 jarigen):
(halve dagen voor kinderen die nog geen 3 jaar geworden zijn voor aanvang van het kamp)
Kleuteronderwijs (3 tot 6 jarigen):
(volledige dagen – hervorming kleutersportkamp)
Bij afwezigheid van drinkbaar leidingwater in de sporthal, wordt bijkomend 2 euro / week aangerekend voor verbruik van flessenwater.
OVAM wenst de lokale besturen meer te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Gedurende drie jaar (vanaf najaar 2021 tot najaar 2024) worden bij OVAM 30 handhavers tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De eerste handhavers zwerfvuil zijn sinds 2022 actief in Hamme en intussen hebben steeds meer extra mensen de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. Ze worden aangestuurd vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van OVAM. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen. Hiervoor moeten de handhavers zwerfvuil aangeduid worden als GAS-vaststeller door de gemeenteraad. In zittingen van 27 april 2022, 23 november 2022, 1 maart 2023 en 24 mei 2023 werden reeds eerder handhavers aangesteld. Intussen werden nog een extra brevetten uitgereikt. Ook deze personen dienen door de gemeenteraad als GAS-vaststeller aangeduid te worden. Vraag om dit goed te keuren.
Aquafin zal conform hun investeringsprogramma instaan voor de aanleg van de bovengemeentelijke riolering n.a.v. de heraanleg Strijderslaan. De gemeente zal instaan voor de wegeniswerken. In het kader van het algemeen belang zijn beide partijen van oordeel om de werken samen te voegen en Aquafin aan te duiden als opdrachtgevend bestuur.
Voorstel aan de raad om Aquafin aan te duiden als opdrachtgevend bestuur, wat kan worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
Het pand Slangstraat 44 werd in 2006 in erfpacht gegeven aan vzw OTC (destijds SpoorTwee) om een deel van hun diensten te huisvesten in het betrokken pand. Ondertussen is vzw OTC verhuisd waardoor de panden Slangstraat 44 en Spoortwegstraat 1 leeg staan.
Het erfpacht is een zakelijk recht dat notarieel moet worden vastgelegd en ook de beëindiging moet notarieel worden vastgelegd.
Het kantoor van notaris Flies en De Jonghe uit Hamme werd aangesteld als instrumenterend notaris omdat dit kantoor destijds ook de akte voor het erfpacht heeft opgemaakt.
De gemeenteraad wordt gevraagd de beëindiging van het erfpacht goed te keuren alsook het ontwerp van akte.
De gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen wenst 6/36 en 6/24 lestijden in te richten vanuit het werkingsbudget voor de aanstelling van een beleidsmedewerker en een onderwijzer voor het schooljaar 2023-2024.
Op basis van het leerlingenaantal op 1 februari 23 (44 kleuters en 89 leerlingen lager) ontvangt GBS De Dobbelsteen voor het schooljaar 23-24 een basisomkadering van 120 lestijden + 11 SES-lestijden voor de lagere school en 68 lestijden + 4 SES-lestijden voor de kleuterschool. Met deze lestijden is het onmogelijk om een voltijdse leerkracht per leeftijdsgroep aan te stellen. De ervaring leert dat ouders zeer sceptisch zijn wanneer kinderen in een graadsklas samen zitten. In dit geval zou het gaan over een klas van 32 leerlingen voor het 5de en 6de leerjaar. Dat wordt best vermeden. De directie van GBS De Dobbelsteen vraagt daarom goedkeuring om lestijden aan te kopen voor een goede organisatie van het volgende schooljaar.
Vanuit de werkingsmiddelen die de school ontvangt, is er voldoende budget om net zoals afgelopen schooljaar 6/36 aan te kopen in het ambt van beleidsmedewerker en 6/24 in het ambt van onderwijzer.
Om de leeftijdsgroepen voldoende te kunnen opsplitsen en een graadsklas te vermijden, vraagt de directie of er bovenop de aankoop van lestijden vanuit het werkingsbudget ook de mogelijkheid is om voor een halftijdse betrekking (12/24) eenmalig met gemeentelijk budget lestijden aan te kopen. Eén lestijd voor een beginnende leerkracht kost voor een volledig schooljaar 2003 euro, voor een personeelslid met minder dan 10 jaar anciënniteit is dit maximum 2500 euro. De kostprijs bedraagt dus ongeveer 24000 euro voor 12 lestijden mits een geschikte kandidaat met weinig anciënniteit wordt gevonden.
Dankzij de aankoop van voldoende lestijden zal het mogelijk zijn om de positieve tendens en perceptie over de school die er momenteel is, verder te zetten. Dankzij deze positieve tendens, hebben we ook goede vooruitzichten voor het daaropvolgende schooljaar 24-25. We verwachten immers minstens 150 leerlingen, op basis van de huidige inschrijvingen. Dit zal resulteren in 22 extra lestijden voor het schooljaar 24-25. Het gaat dus om een uitzonderlijke en eenmalige aankoop die in de eerste plaats de leerlingen en onderwijskwaliteit ten goede zal komen.
Het salaris van deze personeelsleden wordt voor deze 6/24 en 6/36 lestijden bekostigd door het schoolbestuur uit het werkingsbudget van de school en wordt dus niet betoelaagd door het Vlaams ministerie van onderwijs. Het salaris van het personeelslid dat zal worden aangesteld voor 12/24 onderwijzer wordt bekostigd door het schoolbestuur met gemeentelijk budget.
De aankoop van deze uren werd reeds goedgekeurd bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30/05/2023 en werd besproken op het ABOC van 28/08/2023.
Sinds 2019 kunnen academies jaarlijks nieuwe kunstkuurprojecten aanvragen. De drie ingediende dossiers werden dit jaar beiden goedgekeurd. Hierdoor zal de academie dit schooljaar in 7 kunstkuurprojecten samenwerken met 5 basisscholen en 2 secundaire scholen.
De drie nieuwe scholen zijn GBS De Dobbelsteen Moerzeke, GO! Mira Hamme (secundaire school) en GO! Bunderbos Zele (basisonderwijs). De samenwerking loopt ook nu weer over een periode van drie jaar en levert voor de leerkrachten 21 uur extra tewerkstelling op. In de 7 kunstkuurprojecten samen genereren we in totaal 44 uur voor onze leerkrachten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de kunstkuurprojecten goed te keuren.
Neemt akte van de voorstellen tot wijziging van de reglementen (schoolreglement) van de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen voor het schooljaar 2023-2024. De wijzigingen werden besproken op de schoolraad van 22/06/2023 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 18/07/2023. De reglementen zijn gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werden doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.
De belangrijkste wijzigingen in het schoolreglement betreffen het bedrag van de maximumfactuur, de deelname van het vierde leerjaar aan Vlaamse toetsen, de terbeschikkingstelling van ICT-materiaal, het afsprakenkader rond deconnectie en de samenwerking met het leersteuncentrum ‘de Accolade.’ Ondersteuningsnetwerken van vroeger zijn veranderd en heten nu leersteuncentra. Zij hebben andere statuten en bestaan op zich. Er zijn nieuwe leersteuncentra opgericht, en bestaande netwerken passen hun werking aan.De nieuwe versie van beide documenten, alsook het verslag van de schoolraad zijn terug te vinden in de bijlage.
Neemt akte van de wijziging van het schoolreglement en de infobrochure van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven voor het schooljaar 2023-2024. GKS Ondersteboven bundelt alle afspraken in het schoolreglement.
Het reglement is gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werd doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.
De belangrijkste aanpassing is de samenwerking met het leersteuncentrum ‘de Accolade.’ Ondersteuningsnetwerken van vroeger zijn veranderd en heten nu leersteuncentra. Zij hebben andere statuten en bestaan op zich. Er zijn nieuwe leersteuncentra opgericht, en bestaande netwerken passen hun werking aan. De maximumfactuur is gestegen van € 50 naar € 55.
De voorgestelde aanpassingen werden overlegd op de schoolraad van 27/06/2023 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 18/07/2023.