Terug gemeenteraad

Wed 13/09/2023 - 20:00 raadzaal

Openbaar

Normaal

  • De gemeenteraad bespreekt het proces-verbaal van de zittingen van 21 juni en 5 juli 2023.

  • Naar aanleiding van de mogelijkheid tot fietsleasing vanaf 1 januari 2024 werd er een fietspolicy opgesteld om de rechten en plichten van het personeel te duiden. De fietspolicy is bedoeld om het beheer en het gebruik van de ter beschikking gestelde leasefiets optimaal te laten verlopen. 

    De fietspolicy zal bij de eerst volgende wijziging aan het arbeidsreglement worden toegevoegd. 

  • De uitnodiging van IGS Westlede voor de buitengewone algemene vergadering - statutenwijziging op dinsdag 10 oktober 2023 om 19u in de hoofdzetel te Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.

    Agenda:

    1. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
    2. Voorstel tot goedkeuring van de algehele nieuwe tekst van de statuten;
    3. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening;
    4. Bevestiging van de benoeming van de bestuurders.

    Vertegenwoordiger: dhr. schepen L. De Mey - geen plaatsvervanger.

  • De uitnodiging van Zefier cvba voor de buitengewone algemene vergadering op dinsdag 19 december 2023 in het Notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.

    Agenda:

    1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogenrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
    2. Kennisname van de volgende verslagen:
      i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
      ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
      iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
    3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
    4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
    5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
    6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
    7. Volmacht voor de formaliteiten.

    Vertegenwoordiger: Lotte Peeters - plaatsvervanger: Kurt De Graef

  • De gemeente Hamme is lid van Toerisme Scheldeland vzw. Toerisme Scheldeland vzw is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met als doel bij te dragen tot de ontwikkeling, promotie en kwaliteitsbewaking van het toeristisch aanbod, onder al zijn vormen, binnen het werkingsgebied van Scheldeland.

    De VZW wenst zijn statuten te wijzigen conform het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen waaraan vanaf 01/01/2024 elke VZW moet voldoen. De VZW maakt van de gelegenheid gebruik om enkele vereenvoudigingen door te voeren, zo wordt er een verkiezing van 2 co-voorzitters gedurende 6 jaar voorzien in de plaats van wisselende voorzitters.

    Op de Algemene Vergadering van Toerisme Scheldeland vzw van 23 november 2023 worden de statuten ter goedkeuring voorgelegd.

    De belangrijkste opmerkingen en aanpassingen bij de statuten zijn:

    • De statuten blijven de verhouding Toerisme Oost-Vlaanderen/Toerisme Provincie Antwerpen respecteren.
    • De statuten worden vereenvoudigd zodat er gedurende een legislatuur minder wissels zijn in het bestuur. Zo wordt de continuïteit beter verzekerd.
    • Voorstel om 2 co-voorzitters aan te stellen gedurende 6 jaar: 1 vanuit provincie Antwerpen, 1 vanuit provincie Oost-Vlaanderen. De aangesloten gewone leden vanuit de steden & gemeenten kunnen dan een voordracht doen.
    • Artikel 6: toegevoegd: Als gewoon lid kan tot de vereniging toetreden, iedere rechtspersoon die het verenigingsdoel onderschrijft en met een duidelijk toeristische doelstelling of waarvan de werking raakvlakken, consequenties en/of opportuniteiten inhoudt voor de toeristische werking in de regio.
    • Vereenvoudiging tot 4 categorieën.
    • Artikel 17: Om de drie jaar stellen de bestuurders verkozen uit de kandidaten van werkelijke leden van cat. 1 die niet participeren in de werking van een werkelijke lid uit cat. 3 hun mandaat ter beschikking ten voordele van 4 andere te verkiezen bestuurders uit deze categorie. De bestuurders die hun mandaat ter beschikking stellen zijn herverkiesbaar in het 2de deel van de legislatuur. Deze rotatie geldt op hetzelfde moment ook voor de bestuurders uit cat. 3. Zij bepalen onderling wie bestuurder wordt zonder een verkiezing.
    • Artikel 18: Het Bestuursorgaan vergadert op uitnodiging van de voorzitters of op verzoek van minimum 5 bestuurders.
    • Artikel 3: het belangeloos doel moet uitdrukkelijker omschreven worden: ‘de precieze omschrijving van het belangeloos doel dat de vereniging nastreeft en van de activiteiten die zij tot voorwerp heeft.’
    • Artikel 4: het zeteladres hoeft niet meer vermeld te worden, maar moet bij wijziging wel gepubliceerd worden in het BS. Het Bestuursorgaan kan beslissen om de maatschappelijk zetel te verhuizen binnen hetzelfde taalgebied. Ook het gerechtelijk arrondissement wordt niet langer vermeld.
    • ‘Werkende leden’ wordt ‘gewone leden’.
    • Artikel 5: het aantal leden vanuit de publieke overheid moet steeds groter zijn dan het aantal private leden: moet vermeld worden vanuit het decreet toeristische samenwerkingsverbanden.
    • Artikel 11: Elk lid kan een punt op de agenda plaatsen. Dit punt wordt minstens 1 maand vóór de Algemene Vergadering op de zetel van de vereniging ingediend ter attentie van de voorzitters van de Algemene Vergadering.
    • De uitnodiging voor de AV wordt minimum 15 kalenderdagen op voorhand verzonden. Voordien was dat 8 dagen.
    • Deze uitnodigingen worden gelijktijdig verstuurd naar de leden, hun vertegenwoordigers, de bestuurders, de commissarissen of controleurs en Toerisme Vlaanderen (nieuw in de wetgeving).
    • Artikel 12: Een goedkeuring van de jaarrekening houdt niet langer een kwijting van de bestuurders in. De wet bepaalt nu dat er apart over gestemd moet worden.
    • Uitsluiting van een lid en wijziging van de statuten: Nieuw in de wetgeving. Dezelfde regels gelden voor beide items en dus is uitsluiting van een lid een strengere procedure.
    • Artikel 13: uitbreiding volgens de wetgeving met: - het benoemen en afzetten van de bestuurders en de bepaling van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend; - de kwijting aan de bestuurders en de commissaris of controleur, alsook, in voorkomend geval, het instellen van de verenigingsvordering tegen de bestuurders en de commissaris of controleur; - de omzetting van de vzw in een ivzw, een coöperatieve vennootschap erkend als sociale onderneming of in een erkende coöperatieve vennootschap sociale onderneming; - een inbreng om niet van een algemeenheid te doen of te aanvaarden; - alle andere gevallen waarin de wet of de statuten dat vereisen.
    • Hoofdstuk 4: De term ‘raad van bestuur’ werd verlaten. ‘Bestuursorgaan’ wordt gezien als een uniforme term die voor alle rechtspersonen kan gebruikt worden.
    • Artikel 20: De bevoegdheden van het bestuursorgaan moeten niet langer opgenomen worden. Deze worden namelijk duidelijk bepaald door de wetgeving.
  • Neemt akte van het rapport 'Voortgangsrapportering Q2 2023'. Dit rapport beschrijft inhoudelijk de voortgang van de prioritaire acties opgenomen in het meerjarenplan. Tevens wordt de thesaurietoestand en de realisatiegraad van de kredieten per 30/06/2023 weergegeven. Binnen de exploitatie bedragen de aanrekeningen 44% van de uitgaven en de vorderingen 34% van de ontvangsten. Inzake investeringen noteren we voor de gemeente een realisatiegraad van 16% voor de uitgaven en 24% voor de ontvangsten. Voor het OCMW is dit respectievelijk 11% en 88%. De thesaurietoestand bedraagt voor beide entiteiten samen 910.244 euro.

  • Op 1 oktober 2023 treden de Vlaamse regels en bepalingen over het nieuwe toewijzingsmodel voor sociale woningen in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, werd grondig hertekend.

    De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder de VCW), het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder het BVCW) en haar ministerieel uitvoeringsbesluit blijven het gemeenschappelijk kader vormen voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving moet tegemoet komen aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om dit te realiseren werd er gekozen om autonomie te geven aan de woonmaatschappijen en aan de lokale actoren. De situatie op het platteland is immers verschillend van deze in de stad, en de situatie tussen steden en gemeenten onderling kan ook anders zijn. Om een aanpak op maat te realiseren, nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren.

    In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad.  De raad krijgt de kans om passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

    Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW  biedt op die manier de kans om een dynamiek te genereren waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.


    De lokale besturen van Hamme en Zele, woonmaatschappij de Thuisbouwer en relevante welzijnsactoren gingen in dialoog met elkaar en maakten afspraken om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren. Zo werden passende maatregelen uitgewerkt in een toewijzingsreglement voor Hamme en Zele (het werkingsgebied van de Thuisbouwer), rekening houdende met de spreiding en typologie van het huurpatrimonium, de woonnoden en de kandidaat-huurders.


    Het ontwerp van toewijzingsreglement moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Het geheel van de bepalingen in het toewijzingsreglement is een globaal gewikt en gewogen pakket, met lokale accenten op maat van Hamme en Zele. Zodoende bedient de woonmaatschappij op een evenwichtige, transparante, objectieve en eenvoudige manier het hele spectrum van het potentieel doelpubliek van de Thuisbouwer.

  • De regels op het niveau van de individuele straten worden vastgelegd in een aanvullend reglement per straat. De regels die over meer dan een straat (kunnen) gaan, worden vastgelegd in een aanvullend reglement betreffende gebiedsdekkende maatregelen.

    Dit reglement heeft tot doel de gebiedsdekkende maatregelen stelselmatig te groeperen en te saneren.

    Tevens wordt een zonaal parkeerverbod ingevoerd in Marktplein en een blauwe zone in de omliggende straten van Marktplein. Dit heeft impact op de bestaande zone met parkeren toegelaten voor voertuigen met een MTM van 3.5t, die hierdoor wordt ingeperkt.

    Betreffende de gewestwegen zijn er geen wijzigingen ten aanzien van de reeds geregelde situatie. Het betreft uitsluitend het consolideren van de bestaande afbakening van de bebouwde kom in de deelgemeente Zogge en het consolideren van de parkeerzone met tonnagebeperking, eveneens in Zogge, beide Heirbaan.

    De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

  • Voor elke wijziging betreffende het verkeersverloop en/of een wijziging in de verkeerssignalisatie in een straat dient het bestaande aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer te worden aangepast. Het bestaande reglement wordt ingetrokken en het nieuwe reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Sedert de herinrichting van Marktplein is er onduidelijkheid m.b.t. het parkeerbeleid. Enkele parkeerplaatsen zijn geregeld, zij het met betalend parkeren, zij het met kortparkeren of doelgroepparkeren. Dit neemt niet weg dat er problemen zijn met bestuurders die zich buiten de gereglementeerde plaatsen parkeren. Het is ook niet altijd duidelijk of een deel van de openbare weg al dan niet als trottoir moet worden bestempeld, waardoor handhaving moeilijk wordt.

    Om hiervoor een oplossing te bieden, en tegelijkertijd het evenementenplein verkeersvrij te houden en de zaterdagmarkt mee te faciliteren, wordt op Marktplein, tussen de rotonde, Jagerstraat, Rijbekestraat, zij-ingang kerk (kant dekenij) en Nieuwstraat een zone E1 voorzien, waardoor binnen deze zone uitsluitend op de gereglementeerde plaatsen mag geparkeerd worden. Op de plaatsen waarop de zaterdagmarkt zich bevindt, beperkt de parkeermaatregel zich tot buiten de markttijden. Hierdoor moet op zaterdag geen bijkomende signalisatie geplaatst worden ten behoeve van de markt, behoudens het toegangsverbod.

    Behalve voor de plaatsen voor kortparkeren en de doelgroepplaatsen, zijn alle plaatsen binnen deze omschrijving betalend.

    Tussen de zone E1 zoals hierboven omschreven en Kaaiplein, Hoogstraat, Kerkstraat 27, Calvarieberg, Kleinhulst 56, Hof ter Bossen, Kapellestraat, Slangstraat en De Ring, wordt voorzien in een zone E9b met blauwe zoneregeling met als doel voldoende rotatie te garanderen en bewoners te faciliteren.

    Bij besluiten van 21/01/2022 legde de gemeenteraad eerder reeds reglementering vast voor parkeerkaarten zorgverstrekkers en bewoners. Het parkeerbedrijf (Indigo) dient deze ter beschikking te stellen.

    De toegang tot de evenementenzone is beperkt tot voertuigen die laden en lossen van maandag tot vrijdag van 6u tot 11u en van 18u tot 22u, naar analogie met de nabijgelegen voetgangerszone. De toegangsbeperking houdt meteen in dat het parkeren verboden is. De toegang blijft evenwel steeds verzekerd voor fietsers, bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

    De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

  • De rotonde op het Marktplein is een aparte openbare weg onderscheiden van de wegen die erop uitkomen. De rotonde behoeft een eigen aanvullend reglement.

    De maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren.

  • In het reglement-gedeelte specifiek voor bib Hamme wordt voorgesteld om volgende artikels aan te passen:

    • artikel 23: aanpassing van het fotokopie-tarief van 4 verschillende tarieven naar 2 tarieven. Het vermeldt niet langer de tarieven maar verwijst naar het aparte retributiereglement met overzicht van alle tarieven. 
    • artikel 24: aanpassing van het print-tarief van 1 tarief naar 2 tarieven. Dit artikel samenvoegen met artikel 23.
    • artikel 24: nieuwe inhoud: beperking tot persoonlijk gebruik en respecteren auteursrecht.

    De bibliotheek wil een klantvriendelijk tarief, aangepast aan de nieuwe situatie en gebaseerd op volgende principes:

    • geen onderscheid tussen prints en kopieën (artikel 23 en 24 samenvoegen). In de oude bib werden prints door het publiek afgedrukt op kleine printers en fotokopieën op een CANON printerkopieermachine. In de nieuwe bib worden beiden afgedrukt op hetzelfde toestel en is verschil in tarieven niet nodig en ook niet meer te verantwoorden.
    • geen onderscheid tussen zwart-wit en kleur (slechts 2 tarieven). Dit zijn instellingen die de klant correct moet hanteren om tot het juiste resultaat te komen. Soms loopt dit fout met discussies tot gevolg. Sommige pagina’s zijn overwegend zwart-wit met een minieme hoeveelheid kleur. Door het onderscheid te schrappen, dient te klant niet per pagina na te denken hoe de instellingen moeten staan om eventueel prijsvoordeel te kunnen doen.
    • onderscheid tussen formaat A4 of A3 (slechts 2 tarieven). Een verschillende prijs naargelang groot of klein formaat is een logische en transparante prijsdifferentiatie (meer inktverbruik en een andere papierprijs).

    De bib deed onderzoek naar prijzen bij andere bibliotheken in de regio en in Vlaanderen, en bij lokale kopieerwinkels. Het bibteam maakte een inschatting van de kostprijs per artikel en kwam tot een nieuw tarief-voorstel:

      CANON afdrukprijs  papier prijs   TOTAAL kostprijs   OUD TARIEF kopie   OUD TARIEF print   NIEUW TARIEF voorstel 
    A4 - zwart-wit € 0,0031  € 0,010  € 0,0131  € 0,15  € 0,15    € 0,15
    A4 - kleur € 0,031  € 0,041  € 1,20
    A3 - zwart-wit € 0,0062  € 0,018  € 0,0242  € 0,25   niet mogelijk   € 0,50
    A3 - kleur € 0,062  € 0,08  € 2,50
    • Voor een A4-formaat = 0,15 euro per blad:
      • Dit komt overeen met het print tarief (zwart-wit of kleur) uit de oude bib.
      • Dit is ruim boven de kostprijs van een kleurenprint (van €0,041 naar € 0,15 =+266%).
      • Dit ligt in de lijn van de tarieven van lokale winkels (€0,15/€0,20 voor zwart-wit). Zij hanteren wel nog aparte tarieven voor kleur (€ 0,80).
      • Het tarief voor kleur A4 in de bibliotheken varieert van € 0,05 in Leuven tot € 0,80 in Gent en Hasselt.
      • Dit is het populairste print/kopie formaat. In 2021 en 2022 samen 3.676 gebruikt door klanten in bib Hamme. 
    • Voor een A3-formaat = 0,50 euro per blad
      • Dit is een drastische verlaging t.o.v. de oude tarieven. Maar nog steeds ruim boven de werkelijke kostprijs (van €0,08 naar € 0,50 = +525%).
      • De lokale kopieerwinkels vragen voor A3-formaat zwart-wit (€0,30/€0,50) en hanteren een andere prijs voor kleur (€1,20/€2,50). In een van de winkels wordt bijkomend een opstartprijs van €1 aangerekend omdat zij geen interesse hebben in kleine oplages.
      • In de bibsector worden A3-tarieven kleur aangerekend variërend van € 0,10 in Leuven en € 0,30 in Zele tot € 1,50 in Hasselt en € 1,40 in Berlare.
      • In de nieuwe bib kan vanaf nu ook geprint worden op A3-formaat. Dit is een vrij zeldzaam print/kopie formaat. In 2021 en 2022 samen 53 gebruikt door klanten.
    • De bib maakt geen reclame voor deze dienstverlening.
      • De tarieven zijn beschikbaar in de bib en online onder het menu 'praktisch'.
      • Het nieuwe artikel 24 vermeldt uitdrukkelijk dat deze dienstverlening enkel dient voor persoonlijk gebruik.

    Deze tarieven werden door de raad van bestuur van de bibliotheek goedgekeurd als ‘Acceptabel en beredeneerd voorstel, kosten zijn gedekt met dit systeem’ (ontwerpverslag vergadering d.d. 1 juni 2023).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorgestelde tariefwijziging en het aangepaste bibliotheekreglement goed te keuren.

  • Het retributiereglement bib Hamme bevat voortaan 2 secties en wordt aangepast:

    Tarieven Dijk92 bibliotheek

    • geen aanpassingen aan tarieven,
    • nieuwe formulering:
    OUDE FORMULERING NIEUWE FORMULERING
     Boete MIA's  Boete houders kansenpas
     aanvraag interibliothecair leenverkeer - 3,00 (openbare bib)   3,00 (openbare bib - buiten Dijk92 regio) 

    Tarieven bibliotheek Hamme:

    • wijziging van de print/kopie tarieven:
     OUD TARIEF  NIEUW TARIEF
    • Kopie zwartwit - A4-formaat - € 0,15
    • Kopie zwartwit - A3-formaat - € 0,25
    • Kopie kleur - A4-formaat - € 1,20
    • Kopie kleur - A3-formaat - € 2,50
    • Print A4 - € 0,15

     Kopie of print:

    • € 0,15 (A4-formaat)
    • € 0,50 (A3-formaat) 
    • nieuwe formuleringen en toevoegingen:
    TARIEF OUDE FORMULERING NIEUWE FORMULERING NIEUW TARIEF
     NIEUW ITEM  -  Scan - gratis  
     Verloren/beschadigd materiaal   aankoopprijs titel**  aankoopprijs materiaal (2)   
     Beschadiging doos  beschadiging CD/DVD-doos  beschadiging dvd/game/luisterboek-doos  
     standaard transparante jewel case  standaard dvd doos/luisterboek cd-doos  
     -  -  € 1,00 (game doos)
     kartonnen kunstwerk hoes  niet-standaard dvd/luisterboek doos  
     Verlies CD-boekje/bijlage bij boek   Verlies CD-boekje/bijlage bij boek   Verlies DVD/game-boekje/bijlage bij boek  
     
    Het retributiegreglement zal als afzonderlijk document ter beschikking worden gesteld van de klanten.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gewijzigde retributiereglement 2023 goed te keuren.

  • Inzake het retributiereglement gemeentelijke sportcentra worden ten gevolge van de hervorming van het kleutersportkamp volgende aanpassingen voorgesteld:

    Kleuteronderwijs (3 tot 6 jarigen):

    (halve dagen voor kinderen die nog geen 3 jaar geworden zijn voor aanvang van het kamp)

    • Sportkamp van 5 dagen 23,00 euro
    • Sportkamp van 5 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen 18,00 euro
    • Sportkamp van 5 dagen met OK-pas 10,00 euro
    • Sportkamp van 4 dagen 18,00 euro
    • Sportkamp van 4 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen 14,00 euro
    • Sportkamp van 4 dagen met OK-pas 8,00 euro
    • Sportkamp van 3 dagen 14,00 euro
    • Sportkamp van 3 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen 11,00 euro

    Kleuteronderwijs (3 tot 6 jarigen):

    (volledige dagen – hervorming kleutersportkamp)

    • Sportkamp van 5 dagen 46,00 euro
    • Sportkamp van 5 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen 41,00 euro
    • Sportkamp van 5 dagen met OK-pas 23,00 euro
    • Sportkamp van 4 dagen 37,00 euro
    • Sportkamp van 4 dagen voor kinderen uit gezinnen met 3 of meer kinderen 33,00 euro
    • Sportkamp van 4 dagen met OK-pas 19,00 euro
  • OVAM wenst de lokale besturen meer te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Gedurende drie jaar (vanaf najaar 2021 tot najaar 2024) worden bij OVAM 30 handhavers tewerkgesteld die zich uitsluitend zullen bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De eerste handhavers zwerfvuil zijn sinds 2022 actief in Hamme en intussen hebben steeds meer extra mensen de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. Ze worden aangestuurd vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van OVAM. De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de lokale politiereglementen. Hiervoor moeten de handhavers zwerfvuil aangeduid worden als GAS-vaststeller door de gemeenteraad. In zittingen van 27 april 2022, 23 november 2022, 1 maart 2023 en 24 mei 2023 werden reeds eerder handhavers aangesteld. Intussen werden nog een extra brevetten uitgereikt. Ook deze personen dienen door de gemeenteraad als GAS-vaststeller aangeduid te worden. Vraag om dit goed te keuren.

  • Aquafin zal conform hun investeringsprogramma instaan voor de aanleg van de bovengemeentelijke riolering n.a.v. de heraanleg Strijderslaan. De gemeente zal instaan voor de wegeniswerken. In het kader van het algemeen belang zijn beide partijen van oordeel om de werken samen te voegen en Aquafin aan te duiden als opdrachtgevend bestuur.

    Voorstel aan de raad om Aquafin aan te duiden als opdrachtgevend bestuur, wat kan worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.

  • Het pand Slangstraat 44 werd in 2006 in erfpacht gegeven aan vzw OTC (destijds SpoorTwee) om een deel van hun diensten te huisvesten in het betrokken pand. Ondertussen is vzw OTC verhuisd waardoor de panden Slangstraat 44 en Spoortwegstraat 1 leeg staan.
    Het erfpacht is een zakelijk recht dat notarieel moet worden vastgelegd en ook de beëindiging moet notarieel worden vastgelegd.
    Het kantoor van notaris Flies en De Jonghe uit Hamme werd aangesteld als instrumenterend notaris omdat dit kantoor destijds ook de akte voor het erfpacht heeft opgemaakt.
    De gemeenteraad wordt gevraagd de beëindiging van het erfpacht goed te keuren alsook het ontwerp van akte.

  • De gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen wenst 6/36 en 6/24 lestijden in te richten vanuit het werkingsbudget voor de aanstelling van een beleidsmedewerker en een onderwijzer voor het schooljaar 2023-2024.

    Op basis van het leerlingenaantal op 1 februari 23 (44 kleuters en 89 leerlingen lager) ontvangt GBS De Dobbelsteen voor het schooljaar 23-24 een basisomkadering van 120 lestijden + 11 SES-lestijden voor de lagere school en 68 lestijden + 4 SES-lestijden voor de kleuterschool. Met deze lestijden is het onmogelijk om een voltijdse leerkracht per leeftijdsgroep aan te stellen. De ervaring leert dat ouders zeer sceptisch zijn wanneer kinderen in een graadsklas samen zitten. In dit geval zou het gaan over een klas van 32 leerlingen voor het 5de en 6de leerjaar. Dat wordt best vermeden. De directie van GBS De Dobbelsteen vraagt daarom goedkeuring om lestijden aan te kopen voor een goede organisatie van het volgende schooljaar.

    Vanuit de werkingsmiddelen die de school ontvangt, is er voldoende budget om net zoals afgelopen schooljaar 6/36 aan te kopen in het ambt van beleidsmedewerker en 6/24 in het ambt van onderwijzer.

    Om de leeftijdsgroepen voldoende te kunnen opsplitsen en een graadsklas te vermijden, vraagt de directie of er bovenop de aankoop van lestijden vanuit het werkingsbudget ook de mogelijkheid is om voor een halftijdse betrekking (12/24) eenmalig met gemeentelijk budget lestijden aan te kopen. Eén lestijd voor een beginnende leerkracht kost voor een volledig schooljaar 2003 euro, voor een personeelslid met minder dan 10 jaar anciënniteit is dit maximum 2500 euro. De kostprijs bedraagt dus ongeveer 24000 euro voor 12 lestijden mits een geschikte kandidaat met weinig anciënniteit wordt gevonden.
    Dankzij de aankoop van voldoende lestijden zal het mogelijk zijn om de positieve tendens en perceptie over de school die er momenteel is, verder te zetten. Dankzij deze positieve tendens, hebben we ook goede vooruitzichten voor het daaropvolgende schooljaar 24-25. We verwachten immers minstens 150 leerlingen, op basis van de huidige inschrijvingen. Dit zal resulteren in 22 extra lestijden voor het schooljaar 24-25. Het gaat dus om een uitzonderlijke en eenmalige aankoop die in de eerste plaats de leerlingen en onderwijskwaliteit ten goede zal komen.

    Het salaris van deze personeelsleden wordt voor deze 6/24 en 6/36 lestijden bekostigd door het schoolbestuur uit het werkingsbudget van de school en wordt dus niet betoelaagd door het Vlaams ministerie van onderwijs. Het salaris van het personeelslid dat zal worden aangesteld voor 12/24 onderwijzer wordt bekostigd door het schoolbestuur met gemeentelijk budget.

    De aankoop van deze uren werd reeds goedgekeurd bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30/05/2023 en werd besproken op het ABOC van 28/08/2023.

  • Sinds 2019 kunnen academies jaarlijks nieuwe kunstkuurprojecten aanvragen. De drie ingediende dossiers werden dit jaar beiden goedgekeurd. Hierdoor zal de academie dit schooljaar in 7 kunstkuurprojecten samenwerken met 5 basisscholen en 2 secundaire scholen.

    De drie nieuwe scholen zijn GBS De Dobbelsteen Moerzeke, GO! Mira Hamme (secundaire school) en GO! Bunderbos Zele (basisonderwijs). De samenwerking loopt ook nu weer over een periode van drie jaar en levert voor de leerkrachten 21 uur extra tewerkstelling op. In de 7 kunstkuurprojecten samen genereren we in totaal 44 uur voor onze leerkrachten.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de kunstkuurprojecten goed te keuren.

  • Neemt akte van de voorstellen tot wijziging van de reglementen (schoolreglement) van de gemeentelijke basisschool De Dobbelsteen voor het schooljaar 2023-2024. De wijzigingen werden besproken op de schoolraad van 22/06/2023 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 18/07/2023. De reglementen zijn gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werden doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.

    De belangrijkste wijzigingen in het schoolreglement betreffen het bedrag van de maximumfactuur, de deelname van het vierde leerjaar aan Vlaamse toetsen, de terbeschikkingstelling van ICT-materiaal, het afsprakenkader rond deconnectie en de samenwerking met het leersteuncentrum ‘de Accolade.’ Ondersteuningsnetwerken van vroeger zijn veranderd en heten nu leersteuncentra. Zij hebben andere statuten en bestaan op zich. Er zijn nieuwe leersteuncentra opgericht, en bestaande netwerken passen hun werking aan.De nieuwe versie van beide documenten, alsook het verslag van de schoolraad zijn terug te vinden in de bijlage.

  • Neemt akte van de wijziging van het schoolreglement en de infobrochure van de gemeentelijke kleuterschool Ondersteboven voor het schooljaar 2023-2024. GKS Ondersteboven bundelt alle afspraken in het schoolreglement.

    Het reglement is gewijzigd conform de richtlijnen van OVSG en werd doorgevoerd naar aanleiding van een wijziging in het onderwijsdecreet.

    De belangrijkste aanpassing is de samenwerking met het leersteuncentrum ‘de Accolade.’ Ondersteuningsnetwerken van vroeger zijn veranderd en heten nu leersteuncentra. Zij hebben andere statuten en bestaan op zich. Er zijn nieuwe leersteuncentra opgericht, en bestaande netwerken passen hun werking aan. De maximumfactuur is gestegen van € 50 naar € 55.

    De voorgestelde aanpassingen werden overlegd op de schoolraad van 27/06/2023 en besproken op het college van burgemeester en schepenen van 18/07/2023.

Extra

  • Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Kurt De Graef, CD&V:

    'Vanuit de gezamenlijke fractie wensen we onderstaand aanvullend punt te agenderen:

    N.a.v. de commotie op het Tweebruggenplein graag een toelichting door onze burgemeester.'

  • Het betreft vragen aan de agenda geplaatst door raadslid Guy Bogaert-De Clercq, Open VLD:

    'Probleem: knijtenplaag

    Iedereen weet dat De Vlaamse Waterweg bezig is met werken langsheen de Schelde / Durme.

    Werken die knijten aantrekken en voor overlast zorgen bij omwonenden in meerdere gemeenten en steden. Zo ook o.m. in Kastel. De overlast bezorgt bij de bewoners een serieuze impact op hun sociaal leven en heeft medische en psychische gevolgen

    Vraag: Wat heeft het gemeentebestuur reeds formeel ondernomen t.o.v. onze inwoners die overlast hebben of gehad van die knijtenplaag?

    De vrees bestaat dat bij het project 'Vlassenbroeck', dat op de planning staat van De Vlaamse Waterweg, en rekeninghoudend met reeds bestaande gevolgen (knijtenplaag) bij dergelijke werken in meerdere gemeenten en steden, de omgeving van de Kille (Moerzeke) geplaagd zal worden door knijten.

    Vraag: Welke formele stappen wenst het gemeentebestuur te ondernemen om die knijtenplaag in de omgeving van de Kille te vermijden? Welk standpunt neemt het gemeentebestuur aan t.o.v. de Vlaamse Waterweg in deze materie?'

  • Het betreft een vraag aan de agenda geplaatst door raadslid Christel Vanhoyweghen, onafhankelijke:

    'Op 22 augustus krijgen wij een open brief (...) omtrent zinloos geweld op het Tweebruggenplein.

    Ik verneem uit de krant dat (wat als uniek wordt geschreven) met alle politieke partijen zal worden samengezeten om tot een plan van aanpak met maatregelen en afspraken te komen. Mooi initiatief, want inderdaad, dit moet men samen aanpakken, lijkt me.

    Op 25 augustus verneem ik uit een andere krant dat er een overleg heeft plaatsgevonden en dat er een aantal maatregelen en afspraken gemaakt zijn.

    Op 30 augustus krijgen Mustafa, Frank en ik een mail van team communicatie waarin we ‘als onafhankelijk gemeenteraadslid’ in kennis worden gesteld van onderstaande campagne en de vermelding dat het fijn zou zijn wanneer we dit ook willen delen. Ik wil hier duidelijk stellen dat ik geen steen smijt naar een medewerker.

    Ik wil dit graag ondersteunen, absoluut, alleen wat vragen jullie ons te ondersteunen want buiten een afbeelding die we kunnen delen is er geen verdere informatie.

    Jammer dat het betrekken van alle gemeenteraadsleden niet gelukt is, een gemiste kans … zeker in deze …

    Concreet vraag ik of het mogelijk is om ons op de hoogte te brengen van de genomen maatregelen en afspraken omtrent ‘zinloos geweld.’

    Alvast bedankt om hier aandacht aan te willen besteden.'